1 Αυγ 2021

Πού μπαίνει «έξαρχος» μετά το Περιστέρι

Οι τρεις Μητροπόλεις που ακούγεται έντονα ότι θα τοποθετηθεί πρόσωπο με στόχο να... κόψει τον αέρα στα περιβάλλοντα που «αλωνίζουν»

Η υπόθεση του έξαρχου μητροπολίτη είναι πρωτότυπη για την Εκκλησία της Ελλάδος. Εχει, ωστόσο, και αρκετά και ουσιαστικά κενά. Πρόκειται για μια λύση προσωρινή. Ένα «τσιρότο» στο πρόβλημα, όχι μια λύση μόνιμη στα προβλήματα διοίκησης που έχουν πολλές μητροπόλεις.

Από την εφημερίδα Ορθόδοξη ΑΛΗΘΕΙΑ

Είναι, λένε συνοδικοί, ένας διακριτικός τρόπος να διοικηθούν από τη μία οι μητροπόλεις και από την άλλη να κοπεί ο βήχας στα περιβάλλοντα να διοικούν σε μητροπόλεις με ανήμπορους (σωματικά ή πνευματικά) αρχιερείς.

«Εφευρέθηκε» από την Ιερά Σύνοδο για να καλύψει το κενό και την ανάγκη που δημιούργησαν τα προβλήματα υγείας του Μητροπολίτη Περιστερίου κ. Κλήμεντα. Τα πράγματα, δυστυχώς, για τον μόλις δύο χρόνια στη Μητρόπολη Περιστερίου δεν εξελίσσονται καλά. Ο ίδιος φέρεται ότι ζήτησε, όπως σας είχε αποκαλύψει η στήλη από την αρχή, να τοποθετηθεί ένας κατά κάποιον τρόπο επιτηρητής. Γιατί στη μητρόπολη είχαν αρχίσει να γίνονται μπερδέματα, για να το θέσω κομψά.

Τρανό παράδειγμα, η αστεία ανακοίνωση που έβγαλαν πρόσωπα που βρίσκονται πέριξ του Μητροπολίτη Περιστερίου ότι «ο σεβασμιότατος εξήλθε του νοσοκομείου και χαιρέτισε και το νοσηλευτικό προσωπικό, ευχόμενος καλή δύναμη στο έργο τους». Οποιος έχει δει την κατάσταση της υγείας του κ. Κλήμεντα εύκολα μπορεί να καταλάβει γιατί την υπόθεση την αποκαλώ και αστεία που μπορεί να είναι και επικίνδυνη ταυτόχρονα. Αυτοί οι άνθρωποι είχαν την ευθύνη διοίκησης ενός νομικού προσώπου δημόσιου δικαίου χωρίς να έχουν και τις ευθύνες ούτε την υπογραφή.

Δύο συν μία μητρόπολη

Ο καταστατικός χάρτης της Εκκλησίας δεν προβλέπει στην περίπτωση βαριά ασθενούντος μητροπολίτη την τοποθέτηση εξάρχου. Προβλέπει την αποστολή ειδικής επιτροπής υγείας που αξιολογεί την κατάσταση και μετά η Σύνοδος έχει το δικαίωμα της αντικατάστασής του. Τώρα στο Περιστέρι, με τη σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Παιδείας, προβλέφθηκε αυτή η μεσοβέζικη λύση. Λύση που κόβει τον αέρα στα περιβάλλοντα να «αλωνίζουν» και από την άλλη κόβει και τη διάθεση των υπέργηρων μητροπολιτών (βλέπε Μητρόπολη Ηλείας) να ζητούν βοηθούς επισκόπους γιατί αδυνατούν να διοικήσουν και να διαποιμάνουν.

Ακούγεται έντονα πως μετά το Περιστέρι, τρεις ακόμη μητροπόλεις θα αποκτήσουν έξαρχο για να κόψει λίγο τον βήχα στα περιβάλλοντα ή να βοηθήσει στα διοικητικά τους καθήκοντα μητροπολίτες που μπαινοβγαίνουν στα νοσοκομεία. Είναι οι Μητροπόλεις Παραμυθίας Τίτος και Γόρτυνος Ιερεμίας που ακούγονται έντονα αλλά και η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης γιατί ο κ. Ανθιμος είναι πια σε προχωρημένη ηλικία.

Η τρίτη περίπτωση είναι όμως και η πιο δύσκολη γιατί πρόκειται για μια μεγάλη μητρόπολη και ο κ. Ανθιμος, ως γνωστόν, δεν σηκώνει πολλά πολλά. Από την άλλη, η υπόθεση «έξαρχος μητροπολίτης» προσκρούει και στην αντίδραση του Φαναρίου, που δεν έχει δει με καλό μάτι την τοποθέτηση στις Ν. Χώρες ενός «επόπτη» ανήμπορων μητροπολιτών. Για το, λόγο αυτό, έστειλε και το ανάλογο γράμμα ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, εκφράζοντας τις αντιρρήσεις του.

Τώρα, αν ο Ιερώνυμος θα λάβει σοβαρά υπόψη τις αντιρρήσεις του Φαναρίου ή βάλει το γράμμα στο… συρτάρι με τα ξεχασμένα, είναι άλλη υπόθεση.

newsbreak,1-08-2021 

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τ.Χ
Λύση υπήρχε. Επιτροπή και παραίτηση

Ανώνυμος είπε...

Ο Α.Α. δεν χρειάζεται έξαρχο;

Ανώνυμος είπε...

Δεν καταλαβαίνω, γιατί να μην χειροτονούνται βοηθοί επίσκοποι;
Αυτός δεν είναι ο λόγος που οι Άγιοι Πατέρες ορίσανε τον θεσμό των βοηθών επισκόπων;
Νομίζω το Οικουμενικό Πατριαρχείο έτσι κάνει από ότι γνωρίζω.
Αν καταλαβαίνει κάποιος, που είναι το πρόβλημα σε αυτό, ας μου εξηγήσει. Δεν καταλαβαίνω.

Ανώνυμος είπε...


Οι φερόμενοι σήμερα με το ψευδεπίγραφο « βοηθοί επίσκοποι » δεν έχουν καμίαν απολύτως Κανονική και εκκλησιαστική κατοχύρωση. Είναι ανύπαρκτοι, ούτε και καμίαν απολύτως σχέση έχουν με τον πάλαι ποτέ θεσμό του χωρεπισκόπου της αρχαίας Εκκλησίας. Φέρονται ως επίσκοποι χωρίς ποίμνιο, κάτι που απαγορεύουν ρητά και κατηγορηματικά οι Θείοι και Ιεροί Κανόνες, διότι τέτοια φάρα επισκόπων δεν υπάρχει, γιατί: α.-) Έχουν « Απολελυμένη χειροτονία και ανενεργό Ιερωσύνη εφ’ όρους ζωής εφ’ υβρει του χειροτονήσαντος » (Καν. 6ος Δ’ Οικ. Συν. ), και β.-) Υπάρχουν πολλοί επίσκοποι στην ίδια Επισκοπή, όπερ λίαν απαράδεκτο από Κανονικής επόψεως, « ίνα μη εν τη πόλει δύο επίσκοποι ώσιν » (Καν. 8ος Α’ Οικ. Συν. – Επιστολή Γ’ Οικ. Συνόδου).
Οι ψευδοβοηθοί επίσκοποι δεν έχουν ποσώς Κανονική στήριξη και συνεπώς είναι εντελώς ανύπαρκτοι από έποψη Ορθοδόξου Εκκλησιολογίας. Τα αξιώματα της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι τρία ( 3 ) και όχι τέσσερα ( 4 ), όπως τούτο συμβαίνει στην παναίρεση του Ρωμαιο/Καθολικισμού, του Πάπα.
Βέβαια ο Επίσκοπος έχει ανάγκη από βοηθούς στο έργο του, στο έργο του Ευαγγελίου, και η Εκκλησία του δίνει όσους απαιτεί η Περιφέρειά του και πάρα πάνω ακόμη, και αυτοί δεν είναι άλλοι παρά το « Τίμιον Πρεσβυτέριον, με πρώτους τους Πρωτοπαπάδες, και τους Δευτεροπαπάδες » (Ευώνυμος χορός Οφφικίων ), της Επισκοπής του. Απόδειξη τούτου αποτελεί η τάξη της Εκκλησίας μας, όταν στα Μυστήρια της Εκκλησίας και τις διάφορες Αγιαστικές Ακολουθίες ακούμε τον Διάκονο, και εν απουσία τούτου, τον Ιερέα να ψάλλει, « Υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών (δήνα) ». Γιατί άραγε αποκαλείται αρχιεπίσκοπος ο οικείος Επίσκοπος; Διότι ο κάθε Πρεσβύτερος είναι και αυτός επίσκοπος στην Ενορία του, και ο οικείος Επίσκοπος είναι η αρχή αυτών των μικροεπισκόπων, δηλαδή αρχιεπίσκοπος – Αρχιερέας. Αλλά πέραν τούτου, ο θεσμός του χωρεπισκόπου εφαρμόζεται και σήμερα σε κάθε Επισκοπή, με τους κατά περιφέρεια Αρχιερατικούς Επιτρόπους, το Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο, και τους Περιοδευτάς χαρισματούχους Πρεσβυτέρους, ( Σχόλια Αριστηνού στον Καν. 13ο Αγκύρας – 57ος Λαοδικείας ).

Efstathios Efstathios είπε...

Τα τελευταία 47 και πλέον χρόνια δεν εφαρμόζεται κανένας νόμος και κανένα Σύνταγμα. Άλλος είχε τη χάρη και άλλος το όνομα. Διαλύουν τα πάντα τα βλαστάρια. Ότι κατέστρεψαν οι μπαμπάδες αποτελειώνουν τα βλαστάρια με απίστευτο μισος!!!

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com