Τα περί ‘’τετελεσμένου γεγονότος’’,
αποκλείουν Σύνοδο για το ‘’Ουκρανικό Αυτοκέφαλο’’
Του Β.
Χαραλάμπους, θεολόγου
Το ‘’Ουκρανικό Αυτοκέφαλο’’ δεν το αποδέχθηκε η πλειοψηφία την Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών. Παρόλα τούτα κλήθηκε ως ‘’τετελεσμένο εκκλησιαστικό γεγονός’’. Όσοι εκ των υστέρων ενθυμήθηκαν τον Γέροντα Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο, ο οποίος με σαφήνεια τόνιζε ότι ‘’αι συνέπειαι του σχίσματος δεν αίρονται αυτομάτως’’ και ότι ‘’αίρονται δι’ αποφάσεως Συνόδου’’*, εξακολουθούν να θεωρούν ως ‘’τετελεσμένο εκκλησιαστικό γεγονός’’ το λεγόμενο ‘’Ουκρανικό Αυτοκέφαλο’’.
Γι’ αυτούς δεν
τίθεται θέμα σύγκλησης Συνόδου και ‘’οι συνέπειες του σχίσματος έχουν αρθεί
αυτομάτως’’. Αντιθέτως ο Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος τόνιζε ότι
‘’αίρονται δι’ αποφάσεως Συνόδου’’, κάτι που αποκλείει την χωρίς τη συναίνεση
των υπολοίπων Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών αποδοχή του ‘’Ουκρανικού Αυτοκεφάλου’’
ως ‘’τετελεσμένου εκκλησιαστικού γεγονότος’’.
Δεν τίθεται γι’
αυτούς θέμα σύγκλησης Συνόδου για το ‘’ Ουκρανικό Αυτοκέφαλο’’. Αυτό
εξάλλου καταμαρτυρούσε τόσο καιρό η μονομερής στάση τους στο ζήτημα
τούτο. Αυτοί που πρόβαλαν την κακόδοξη ‘’κατάρριψη’’ των
εκκλησιαστικών επισημάνσεων του π. Επιφανίου Θεοδωρόπουλου, στηρίζοντας
Αποστολική διαδοχή σε καθηρημένους σχισματικούς, για τους δικούς τους λόγους
πρόσφατα πρόβαλαν και την χρεία σύγκλησης Συνόδου.
‘’Βεβαίως
όταν σχισματικός ή αιρετικός Κληρικός επιστρέφει εις την Ορθοδοξία
γίνεται δεκτός πολλάκις άνευ χειροτονίας, δι’ απλής απόφασης Συνόδου. Τούτο
όμως γίνεται δια Συνόδου. Σύνοδος πάντοτε αποφασίζει την αποκατάστασιν
των αιρετικών ή σχισματικών’’*, τονίζει ο π. Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος.
Το στρίμωγμα τους ανάγκασε να αλλοτρόπως να το ενθυμηθούν, ασχέτως αν ήταν
αυτοί επαινούσαν ενθουσιαστικώς και πρόβαλλαν τα περί συνέχισης της Αποστολικής
διαδοχής σε καθηρημένους σχισματικούς.
Αδιαμαρτύρητα
προβάλλουν τη μονομερή χορήγηση Αυτοκεφάλου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο,
χωρίς την απαραίτητη συμφωνία των υπολοίπων Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών.
Όχι μόνο άτυπη δεν θεωρούν την υπογραφή των υπολοίπων Ορθοδόξων Τοπικών
Εκκλησιών και όχι μόνο αχρείαστη, αλλά παντελώς αγνοούν και την άρνηση της
πλειοψηφίας των Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών να αποδεχθούν μονομερώς μια τέτοια
ενέργεια. Αυτό δεν αποτελεί έλλειμμα συνοδικότητας;
‘’Μία απόφασις
συναντώσα την αντίδρασιν της συντριπτικής πλειοψηφίας των Επισκόπων, και αν
ακόμα δεν είνε εξ αυτής άκυρος, ποίον κύρος δύναται να έχει δια την
Εκκλησίαν; Ουδέν! Καταργείται de facto’’*, σημειώνει ο Γέροντας
Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος.
Θεωρούν ως
‘’τετελεσμένο εκκλησιαστικό γεγονός’’ το ‘’Ουκρανικό Αυτοκέφαλο’’ και αχρείαστη
τη συναίνεση των υπολοίπων Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών. Αυτό δεν
καταδεικνύει έλλειμμα συνοδικότητας; Και μόνο το γεγονός της
εκκλησιαστικής διάσπασης που προκάλεσε η κληθείσα ‘’Ενωτική Σύνοδος’’, αρκεί
για σύγκληση Συνόδου.
Και αν όλα τούτα
δεν είναι αρκετά να πεισθούν, ας ανατρέξουν στις δογματικές, τις αγιογραφικές
και εκκλησιαστικές παρερμηνείες που εφευρέθηκαν για να στηρίξουν ένα άλλου
είδους πρωτείο, το οποίο θα παρείχε μονομερές δικαίωμα εκχώρησης Αυτοκεφάλου.
Αυτή είναι η Συνοδικότητα που αδιαλείπτως προτάσσουμε στην εξουσιαστική μάνητα
του Παπισμού;
Θεωρείται το
‘’Ουκρανικό Αυτοκέφαλο’’ ως πράξη που έχει οριστικοποιηθεί, μη έχουσα καμιά
χρεία συναίνεσης των υπολοίπων Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών. Και αυτό το
γεγονός θεωρήθηκε ως εκκλησιασικό γεγονός, ένα γεγονός που η πλειοψηφία την
Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών δεν έχει προσυπογράψει. Δεν αποτελεί
ασυνέπεια να καλείται ως εκκλησιαστικό ένα τέτοιο γεγονός, στο οποίο δεν έχει
συναινέσει η πλειοψηφία την Ορθοδόξων Τοπικών Εκκλησιών;
‘’Μία απόφασις
συναντώσα την αντίδρασιν της συντριπτικής πλειοψηφίας των Επισκόπων, και αν
ακόμα δεν είνε εξ αυτής άκυρος, ποίον κύρος δύναται να έχει δια την
Εκκλησίαν; Ουδέν! Καταργείται de facto’’*, σημειώνει ο π.
Επιφάνιος. Σε τέτοιες ρήσεις δεν ‘’χρειάστηκε’’ ούτε ακροθιγώς να αναφερθούν,
όσοι επέλεξαν τη μονομέρεια στο ‘’Ουκρανικό’’.
*‘’Τα δύο άκρα’’
, Αρχιμανδρίτου Επιφανίου Ι. Θεοδωροπούλου, Έκδοσις Ιερού Ησυχαστηρίου
Κεχαριτωμένης Θεοτόκου Τροιζήνος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου