Το ασυμβίβαστο των «κεκλεισμένων θυρών» με την πίστη και πράξη της
Εκκλησίας
Ιωάννης
Λίτινας
Η
αμάρτυρη στην εκκλησιαστική ιστορία κοινή απόφαση κράτους και ηγεσίας της
Εκκλησίας για απαγόρευση συμμετοχής του λαού
του Θεού στη θεία Λατρεία, εν όψει μάλιστα της Μεγάλης Εβδομάδας, προσκρούει
στη ορθόδοξη δογματική συνείδηση του πληρώματος της Εκκλησίας και αποδεικνύεται
ως ασυμβίβαστη με την πίστη και πράξη του, διότι:
1) Εμποδίζεται στην πράξη το κυριότερο χαρακτηριστικό, από το οποίο
σημαίνεται ετυμολογικώς η Εκκλησία: η συνάθροιση των ορθοδόξων για τη λατρεία
του Τριαδικού Θεού.
2) Δεν είναι ακόλουθη των
Αγίων Πατέρων.
Καμία Αγία Σύνοδος και
κανείς Άγιος Πατήρ δεν αποφάσισε, κανόνισε, κήρυξε, δίδαξε, ή έστω νουθέτησε
ποτέ τέτοια απαγόρευση εν μέσω πανδημίας. Αντιθέτως η Εκκλησία, σε όμοιες και
πολύ χειρότερες περιπτώσεις επιδημιών, ηύξανε τις ιεροπραξίες της με λιτανείες,
με παρακλήσεις, με αγρυπνίες, με ευχέλαια, με εκκλήσεις για μετάνοια στο
μυστήριο της εξομολογήσεως, ώστε να καμφθεί το έλεος του Θεού στον κόσμο.
Δι’ αυτών επιχειρείτο να
ειπωθεί εντονότερα από σύσσωμο το ποίμνιο στις εκκλησιές η ευχή του ιερέως :
«ὑπὲρ τοῦ διαφυλαχθῆναι τὴν ἁγίαν Ἐκκλησίαν καὶ τὴν πόλιν ταύτην, καὶ πᾶσαν πόλιν καὶ χώραν ἀπὸ ὀργῆς, λοιμοῦ, λιμοῦ, σεισμοῦ,καταποντισμοῦ, πυρός, μαχαίρας, ἐπιδρομῆς ἀλλοφύλων, ἐμφυλίου πολέμου, καὶ αἰφνιδίου θανάτου, ὑπὲρ τὸν ἵλεων, εὐμενῆ καὶ εὐδιάλακτον, γενέσθαι τὸν ἀγαθὸν καὶ φιλάνθρωπον Θεὸν ἡμῶν, τοῦ ἀποστρέψαι καί, διασκεδάσαι πᾶσαν ὀργὴν καὶ νόσον, τὴν καθ' ἡμῶν κινουμένην, καὶ ῥύσασθαι ἡμᾶς ἐκ τῆς ἐπικειμένης δικαίας αὐτοῦ
ἀπειλῆς, καὶ ἐλεῆσαι ἡμᾶς», στρέφοντας έτσι το φόβο -κατά την εντολή του Χριστού-
απέναντι στον Ίδιο : «Λέγω δὲ ὑμῖν τοῖς φίλοις μου· μὴ φοβηθῆτε ἀπὸ τῶν ἀποκτεννόντων
τὸ σῶμα, καὶ μετὰ ταῦτα μὴ ἐχόντων περισσότερόν τι ποιῆσαι. ὑποδείξω δὲ ὑμῖν τίνα φοβηθῆτε·
φοβήθητε τὸν μετὰ τὸ ἀποκτεῖναι ἔχοντα ἐξουσίαν ἐμβαλεῖν εἰς τὴν γέενναν· ναί,
λέγω ὑμῖν, τοῦτον φοβήθητε». (Λουκ.12,4-5)
Τα θαύματα που έχουν
καταγραφεί, με κατάπαυση των θανάτων εκ του λοιμού είναι πολλά.
3) Έρχεται σε σύγκρουση με την
πίστη και το λατρευτικό βίωμα της Εκκλησίας, όπως αυτά εκφράζονται μέσα από την
αθάνατη υμνολογία της Μεγάλης Εβδομάδας:
Την Κυριακή των Βαΐων η Εκκλησία ψάλλει τρείς (3) φορές στον εσπερινό και μία (1) στον
όρθρο το ακόλουθο τροπάριο, ώστε να εμπεδωθεί
στους πιστούς και να ομολογήσουν : «Σήμερον ἡ
χάρις τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ἡμᾶς συνήγαγε, καὶ πάντες αἴροντες, τὸν Σταυρόν σου λέγομεν, Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος, ἐν
ὀνόματι Κυρίου, Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις.»
Είναι
τόσο σπουδαία η ημέρα αυτή, ώστε και οι αρχαίοι μοναστές της Παλαιστίνης, κατ'
εκείνο το εσπέρας, συνήγοντο στο μοναστήρι ύστερα από την τεσσαρακονθήμερη
διαμονή κατά μόνας στην έρημο, προς εορτασμό από κοινού των Παθών και της
Ανάστασης στο ναό. Χαρακτηριστικός είναι ο
ψαλμός που έψαλλαν όταν αποχωρίζοντο κατά την Κυριακή της Τυρινής για να βγουν
στην έρημο.
«Κύριος
φωτισμός μου καὶ σωτήρ μου· τίνα φοβηθήσομαι; Κύριος ὑπερασπιστὴς τῆς
ζωῆς μου· ἀπὸ τίνος δειλιάσω;» (Ψαλμ.26,1).
Εάν ομολογούσαν τον Κύριο ότι είναι ο
υπερασπιστής της ζωής τους όταν ξανοίγονταν στους κινδύνους της ερήμου, πολύ
περισσότερο θα Τον θεωρούσαν ως προστάτη τους κατά την επιστροφή στην ασφάλεια της
κοινής ζωής και λατρείας.
Αυτό
λοιπόν το αρχαίο τυπικό, πέρασε και στην υμνολογία της Κυριακής των Βαΐων για
να δηλώσει ότι κι εμείς, που ζούμε στην έρημο του κόσμου, συνερχόμαστε στην
Εκκλησία, ύστερα από τον αγώνα της Σαρακοστής για να συνεορτάσουμε, με τη Χάρη
του Αγίου Πνεύματος.
Είναι έργο και επιθυμία του Θεού η σύναξή μας
στο ναό αυτή την αγία ημέρα και κάθε φορά που οδηγούμε τα βήματά εκεί για
να Τον λατρεύσωμεν. Γι’ αυτό συναχθέντες και αίροντες τον Σταυρό του Χριστού οι πιστοί, Τον
δοξάζουμε με τα «Ὡσαννὰ».
Πώς θα ακουστεί, ύστερα
από την τραγική απόφαση, το: «σήμερον ἡ χάρις τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ἡμᾶς
συνήγαγε», την στιγμή που απαγορεύθηκε η ίδια η σύναξη; Και πως θα αποφευχθεί ο
προφανής εμπαιγμός της λατρείας, από όσους το ψάλλουν στους ναούς κεκλεισμένων των
θυρών»;
Στην
καταβασία της θ' ωδής ψάλλουμε:
« Θεὸς Κύριος, καὶ ἐπέφανεν ἡμῖν, συστήσασθε ἑορτήν, καὶ
ἀγαλλόμενοι, δεῦτε μεγαλύνωμεν Χριστόν, μετὰ βαΐων καὶ κλάδων, ὕμνοις
κραυγάζοντες, Εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος, ἐν ὀνόματι Κυρίου, Σωτῆρος ἡμῶν.»
Να συστήσουμε εορτή και
να υμνήσουμε τον Χριστό μετά βαΐων και κλάδων παραγγέλει η Εκκλησία, εν
Πνεύματι Αγίω.
Στους αίνους ψάλλεται:
«Ἐξέλθετε
ἔθνη, ἐξέλθετε καὶ λαοί, καὶ θεάσασθε σήμερον, τὸν Βασιλέα τῶν οὐρανῶν, ὡς ἐπὶ θρόνου ὑψηλοῦ, ἐπὶ
πώλου εὐτελοῦς, τὴν Ἱερουσαλὴμ προσεπιβαίνοντα, γενεὰ Ἰουδαίων, ἄπιστε καὶ
μοιχαλίς, δεῦρο, θέασαι, ὃν εἶδεν Ἡσαΐας ἐν σαρκὶ δι’ ἡμᾶς παραγενόμενον, πῶς
νυμφεύεται ὡς σώφρονα, τὴν νέαν Σιών, καὶ ἀποβάλλεται τὴν κατάκριτον
συναγωγήν, ὡς ἐν ἀφθάρτῳ δὲ γάμῳ καὶ ἀμιάντῳ, ἀμίαντοι συνέδραμον
εὐφημοῦντες, οἱ ἀπειρόκακοι Παῖδες, μεθ’ ὧν ὑμνοῦντες βοήσωμεν, ὕμνον τόν
Ἀγγελικόν. Ὡσαννὰ ἐν τοῖς ὑψίστοις, τῷ ἔχοντι τὸ μέγα ἔλεος.»
Να εξέλθουμε από τον
τόπο που βρισκόμαστε και να δούμε τον Βασιλέα των Ουρανών, μας παραγγέλει ο
ψαλμωδός, τον Νυμφίο της Εκκλησίας, ο Οποίος αποβάλλεται την κατάκριτον
συναγωγή και νυμφεύεται τη νέα Σιών.
« Ἐκ βαΐων καὶ κλάδων, ὡς ἐκ θείας Ἑορτῆς εἰς θείαν
μεταβάντες Ἑορτήν, πρὸς σεβασμίαν τῶν Χριστοῦ Παθημάτων, πιστοὶ συνδράμωμεν,
τελετὴν σωτήριον, καὶ τοῦτον ὑπὲρ ἡμῶν, πάθος ὑφιστάμενον, κατοπτεύσωμεν
ἑκούσιον, αὐτῷ δὲ τὸν ὕμνον, εὐχαριστοῦντες ἀναμέλψωμεν, ἁρμόδιον ἀνακράζοντες·
Ἡ τῆς εὐσπλαγχνίας πηγή καὶ τῆς σωτηρίας λιμήν, Κύριε δόξα σοι.» (Απόστιχο
Λυχνικού Κυριακής Βαΐων).
Να τρέξουμε μαζί, να σπεύσουμε μαζί, σε αυτή την σωτήρια
τελετή της Εκκλησίας που εισάγει από την μεγάλη εορτή της Κυριακής των Βαΐων,
στην αρχή του εκούσιου Πάθους, το οποίο πρέπει να παρακολουθήσουμε στενά, μας
παραγγέλει και πάλι η Εκκλησία. Όμως αυτή η σωτήρια τελετή απαγορεύθηκε να
πραγματοποιηθεί από όλην την Εκκλησία. Θα
τελεστεί από μόνο το ιερατείο…..
Φέτος ο λαός του Θεού δε
θα λάβει τα ευλογημένα βαΐα ώστε να συμβολίσει με αυτά τη νίκη επί του θανάτου,
και τις αρετές με τις οποίες στολίστηκε καθένας κατά τον αγώνα της νηστείας. Δεν
του επετράπη «ὡς οἱ Παῖδες, τὰ τῆς νίκης
σύμβολα φέροντες» , να βοήσει στον Νικητή του θανάτου το « Ὡσαννὰ ἐν τοῖς
ὑψίστοις, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος, ἐν ὀνόματι Κυρίου».
Ο Κύριος θα εισέλθει στο
ναό, αλλά ο λαός Του θα λείπει.
Τη Μεγάλη Δευτέρα η
Εκκλησία μας καλεί σε σύναξη ώστε να εορτάσουμε με ύμνους τα Πάθη του Χριστού
μας:
«Τῶν παθῶν τοῦ Κυρίου τὰς ἀπαρχάς,
ἡ παροῦσα ἡμέρα λαμπροφορεῖ. Δεῦτε οὖν φιλέορτοι, ὑπαντήσωμεν
ᾄσμασιν· ὁ γὰρ Κτίστης ἔρχεται, σταυρὸν καταδέξασθαι, ἐτασμοὺς καὶ μάστιγας,
Πιλάτῳ κρινόμενος· ὅθεν καὶ ἐκ δούλου, ῥαπισθεὶς ἐπὶ κόῤῥης, τὰ πάντα προσίεται,
ἵνα σώσῃ τὸν ἄνθρωπον. Διὰ τοῦτο βοήσωμεν· Φιλάνθρωπε Χριστὲ ὁ Θεός,
τῶν πταισμάτων δώρησαι τὴν ἄφεσιν, τοῖς προσκυνοῦσιν ἐν πίστει, τὰ ἄχραντα
πάθη σου.» (κάθισμα όρθρου Μ.Δευτέρας)
Η Εκκλησία συνάγεται
λοιπόν, για να προϋπαντήσει την αρχή των παθημάτων του Χριστού σε εορτή μετά ασμάτων.
Και δικαίως, αφού ο Κτίστης έρχεται να υπομείνει για εμάς σταυρόν, ετασμούς και
μάστιγας. Εμείς καλούμαστε ως ένα σώμα
να προσκυνήσουμε τα άχραντα πάθη Του.
«Βγαίνει ο Νυμφίος !»,
λέει με συγκίνηση και απέραντο θαυμασμό το εκκλησίασμα.
«Ὁ Νυμφίος ὁ κάλλει ὡραῖος,
παρὰ πάντας ἀνθρώπους, ὁ συγκαλέσας ἡμᾶς,
πρὸς ἑστίασιν πνευματικὴν τοῦ Νυμφῶνός σου, τὴν δυσείμονά μου
μορφήν, τῶν πταισμάτων ἀπαμφίασον, τῇ μεθέξει τῶν παθημάτων σου….»
(Απόστιχο όρθρου Μ. Τρίτης)
Ο Νυμφίος είναι Αυτός που μας
καλεί σε συμπόσιο πνευματικό εντός της αιθούσης των γάμων Του. Ορατός τόπος
της αιθούσης αυτής είναι η εκκλησιά.
Τη Μεγάλη Τρίτη βράδυ ακούμε τη φωνή Του στο ευαγγέλιο να λέει :
«Ὁ φιλῶν
τὴν ψυχὴν αὐτοῦ ἀπολέσει αὐτήν, καὶ ὁ μισῶν τὴν ψυχὴν αὐτοῦ ἐν τῷ κόσμῳ
τούτῳ, εἰς ζωὴν αἰώνιον φυλάξει αὐτήν.» (Ιω.12,25)
Ερμηνεύοντας
ο μακαριστός π.Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος γράφει:
«Όποιος
αγαπά την ζωήν του (και προτιμά να θυσιάσει χάριν αυτής τας πεποιθήσεις του),
αυτός θα την χάσῃ (και δεν θα ζήση εις την αιώνιον Βασιλείαν του Θεού), και
όποιος αδιαφορεί τελείως δια την ζωήν του εις τον κόσμον αυτόν (και την θυσιάζει
προθύμως χάριν των πεποιθήσεων του), αυτός θα την διατηρήσῃ δια (να απολαύσῃ)
την αιώνιο ζωήν.» (Η Μεγάλη Εβδομάς, σελ145).
Τη
Μεγάλη Τετάρτη βράδυ, Τον ακούμε να εκφράζει τη σφοδροτάτη Του επιθυμία να συμφάγει
το πασχάλιο δείπνο της Καινής Διαθήκης:
«Ἐπιθυμίᾳ
ἐπεθύμησα τοῦτο τὸ πάσχα φαγεῖν μεθ᾿ ὑμῶν πρὸ τοῦ με παθεῖν·» (Λουκ.22,15)
Και να επαινεί τους μαθητές Του που μέχρι
εκείνη την ώρα είχαν μείνει σταθερά και συνεχώς πλησίον Του κατά τις δοκιμασίες
Του:
«Ὑμεῖς
δέ ἐστε οἱ διαμεμενηκότες μετ᾿ ἐμοῦ ἐν τοῖς πειρασμοῖς μου· κἀγὼ
διατίθεμαι ὑμῖν καθὼς διέθετό
μοι ὁ πατήρ μου βασιλείαν, ἵνα ἐσθίητε καὶ πίνητε ἐπὶ τῆς τραπέζης
μου ἐν τῇ βασιλείᾳ μου, καὶ καθίσεσθε ἐπὶ θρόνων κρίνοντες τὰς δώδεκα
φυλὰς τοῦ Ἰσραήλ.» (Λουκ.22,28)
Ο
Κύριος ετοιμάζει την Τράπεζα που τρέφει τις ψυχές με το Πανάγιο Σώμα Του , και
Ποτήριο αθανασίας, δηλ. το Πανάγιο Αίμα Του. Η Εκκλησία μας προσκαλεί να
προσέλθουμε ευλαβώς. Είναι αδύνατον να είναι δική Της φωνή η απαγόρευση.
«Μυσταγωγοῦσα,
φίλους ἑαυτῆς, τὴν ψυχοτρόφον ἑτοιμάζει τράπεζαν, ἀμβροσίας
δὲ ἡ ὄντως σοφία τοῦ Θεοῦ, κιρνᾷ κρατῆρα πιστοῖς. Προσέλθωμεν εὐσεβῶς καὶ βοήσωμεν· Ἐνδόξως δεδόξασται,
Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν.» (δοξαστικό ωδή α’)
«Ἀκουτισθῶμεν,
πάντες οἱ πιστοί, συγκαλουμένης ὑψηλῷ κηρύγματι, τῆς ἀκτίστου καὶ ἐμφύτου σοφίας τοῦ Θεοῦ·
βοᾷ γάρ· Γεύσασθε, καὶ γνόντες, ὅτι χρηστὸς ἐγὼ κράξατε· Ἐνδόξως
δεδόξασται, Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν.» (ωδή α')
«Ας
ακούσουμε όλοι οι πιστοί» -λέει η
αληθινή φωνή της Εκκλησίας- «την Σοφία του Θεού, τον Χριστό, που μας καλεί
όλους στο αθάνατο Δείπνο, με πρόσκληση που έχει ύψος εννοιών. Διότι κράζει:
Δοκιμάσατε δια πείρας (την πνευματική βρώσιμα και πόσιν) και αφού διαπιστώσετε ότι είμαι αγαθός Εγώ,
κραυγάσατε: Ο Χριστός, που είναι ο Θεός μας, εδοξάσθη εις βαθμόν υπέρτατον.»
Συνεχώς,
ξανά και ξανά η Εκκλησία τονίζει την επιθυμία αυτή του Χριστού να Τον
μεταλάβουμε, ώστε να στερεωθούμε στην πίστη:
«Κύριος
ὢν πάντων, καὶ κτίστης Θεός, τὸ κτιστὸν ὁ ἀπαθής, πτωχεύσας σεαυτῷ ἥνωσας·
καὶ τὸ Πάσχα, οἷς ἔμελλες θανεῖν, αὐτὸς ὢν σεαυτὸν προετίθης, Φάγετε βοῶν τὸ Σῶμά μου, καὶ
πίστει στερεωθήσεσθε.» (ωδή γ')
«Ῥύσιον
παντός, τοῦ βροτείου γένους, τὸ οἰκεῖον Ἀγαθέ, τοὺς σοὺς μαθητὰς ἐπότισας, εὐφροσύνης ποτήριον πλήσας·
αὐτὸς γὰρ σεαυτὸν ἱερούργεις, Πίετε βοῶν τὸ Αἷμά μου, καὶ πίστει
στερεωθήσεσθε.» (Δόξα, ωδή γ’)
«
Ἄφρων ἀνήρ, ὃς ἐν ὑμῖν προδότης, τοῖς οἰκείοις μαθηταῖς, προέφης ὁ
ἀνεξίκακος, οὐ μὴ γνώσηται ταῦτα καὶ οὗτος, ἀσύνετος ὢν οὐ μὴ συνήσει·
ὅμως ἐν ἐμοὶ μείνατε, καὶ πίστει στερεωθήσεσθε.» (και νυν, ωδή γ')
«Μείνατε
εν Εμοί» δια του Μυστηρίου της θείας Κοινωνίας , ζητά ο Κύριος…
«Τῇ
μυστικῇ, ἐν φόβῳ τραπέζῃ, προσεγγίσαντες πάντες, καθαραῖς ταῖς ψυχαῖς,
τὸν ἄρτον ὑποδεξώμεθα, συμπαραμένοντες τῷ Δεσπότῃ, ἵνα ἴδωμεν
τοὺς πόδας πῶς ἀπονίπτει τῶν
μαθητῶν, καὶ ἐκμάσσει τῷ λεντίῳ, καὶ ποιήσωμεν ὥσπερ
κατίδωμεν, ἀλλήλοις ὑποταγέντες, καὶ ἀλλήλων τοὺς πόδας ἐκπλύνοντες· αὐτὸς γὰρ ὁ
Χριστὸς οὕτως ἐκέλευσε, τοῖς αὐτοῦ μαθηταῖς ὡς προέφησεν· ἀλλ᾿ οὐκ ἤκουσεν,
Ἰούδας ὁ δοῦλος καὶ δόλιος.» (Οίκος Μ.Πέμπτης)
«Να
πλησιάσουμε όλοι με φόβο (Θεού και όχι ιού) την μυστική Τράπεζα, κι ας λάβουμε
ευλαβώς τον Άρτον με καθαρές ψυχές, κι ας παραμείνουμε έτσι πλησίον του
Δεσπότου Χριστού» μας παραγγέλει η αληθινή φωνή της Εκκλησίας! Μια άλλη φωνή όμως
λέει «όχι !».
Δεν
βιώνεται και ούτε είναι το Πάσχα, το νερό του Αγιασμού , ακόμα και του Μεγάλου.
Αλλά το Αίμα και το Σώμα του Δεσπότου:
«Διπλοῦς ὁ Δεῖπνος· Πάσχα γὰρ
νόμου φέρει,
Καὶ Πάσχα καινόν, Αἷμα, Σῶμα
Δεσπότου. (στίχοι εις τον Μυστικόν Δείπνο)
«Ξενίας
δεσποτικῆς, καὶ ἀθανάτου τραπέζης, ἐν ὑπερῴῳ τόπῳ, ταῖς ὑψηλαῖς
φρεσί, πιστοὶ δεῦτε ἀπολαύσωμεν, ἐπαναβεβηκότα λόγον, ἐκ
τοῦ Λόγου μαθόντες, ὃν μεγαλύνομεν.» (ωδή θ')
«Πιστοί
χριστιανοί, ελάτε να απολαύσουμε τη φιλοξενία που μας κάνει ο Δεσπότης Χριστός
και την αθάνατον Τράπεζαν (την οποία μας παραθέτει), εις τόπον υψηλόν (το ιερό
θυσιαστήριο)…»
«Μηδεὶς
ὦ πιστοί, τοῦ δεσποτικοῦ δείπνου ἀμύητος, μηδεὶς ὅλως ὡς ὁ Ἰούδας,
δολίως προσίτω τῇ τραπέζῃ· ἐκεῖνος γὰρ τὸν ψωμὸν δεξάμενος, κατὰ
τοῦ ἄρτου ἐχώρησε, σχήματι μὲν ὢν μαθητής, πράγματι δὲ παρὼν φονευτής,
τοῖς μὲν Ἰουδαίοις συναγαλλόμενος, τοῖς δὲ Ἀποστόλοις
συναυλιζόμενος· μισῶν ἐφίλει, φιλῶν ἐπώλει, τὸν ἐξαγοράσαντα ἡμᾶς
τῆς κατάρας, τὸν Θεὸν καὶ Σωτῆρα τῶν ψυχῶν ἡμῶν. (απόστιχο αίνων)
«Κανείς,
ώ πιστοί, ας μη μείνει χωρίς να συμμετάσχει εις το Δείπνο του Δεσπότου
Χριστού…»
Σαν
να γράφηκαν σήμερα οι ύμνοι αυτοί , ο Κύριος δια στόματος του υμνωδού λέγει στο
αμέσως επόμενο τροπάριο:
«Μυσταγωγῶν
σου Κύριε, τοὺς μαθητὰς ἐδίδασκες λέγων· Ὦ φίλοι ὁρᾶτε, μηδεὶς ὑμᾶς
χωρίσει μου φόβος· εἰ γὰρ πάσχω, ἀλλ᾿ ὑπὲρ τοῦ κόσμου· μὴ οὖν σκανδαλίζεσθε
ἐν ἐμοί· οὐ γὰρ ἦλθον διακονηθῆναι, ἀλλὰ διακονῆσαι, καὶ δοῦναι τὴν
ψυχήν μου, λύτρον ὑπὲρ τοῦ κόσμου. Εἰ οὖν ὑμεῖς φίλοι μου ἐστέ, ἐμὲ
μιμεῖσθε· ὁ θέλων πρῶτος εἶναι, ἔστω ἔσχατος· ὁ δεσπότης, ὡς ὁ διάκονος·
μείνατε ἐν ἐμοί, ἵνα βότρυν φέρητε· ἐγὼ γάρ εἰμι, τῆς ζωῆς ἡ ἄμπελος.»
(και νυν, αποστίχων)
«Φίλοι
μου προσέχετε! Κανένας φόβος ας μη σας χωρίσει από Εμέ…. Μείνατε ενωμένοι μαζί
μου, διότι Εγώ η Άμπελος που δίδει ζωήν.»
Πώς
να μη κλαύσουμε, πως να μη θρηνήσουμε Χριστέ, γι αυτή μας την αποστασία...
Τι
κι αν γίνει το Μέγα Ευχέλαιο; Ακυρώνουν τη
δύναμή του αφού θα απαγορευθεί να συμμετάσχει και να χρισθεί με αυτό οι πιστοί
από τους ιερείς.
Μεγάλη
Πέμπτη βράδυ, τα 12 Ευαγγελία θα ακουστούν από τις
τηλεοράσεις, και τους υπολογιστές. Δύστυχος πραγματικά όποιος μέχρι σήμερα δεν
κατέχει τέτοιες συσκευές για να προσκυνήσει δι’ αυτών τα Πάθη!
Ο
Εσταυρωμένος θα βγει στους ναούς, αλλά ο λαός Του δεν θα είναι εκεί να ασπαστεί
τα ματωμένα Πόδια Του.
Τη
Μεγάλη Παρασκευή θα αποκαθηλωθεί για να ταφεί Μόνος. Εγκώμια θα
πουν οι πιστοί, καθένας μόνος του στο σπίτι. Ο επιτάφιος Του δεν θα προσκυνηθεί
,και δεν θα βγει στους δρόμους να αγιάσει τη μολυσμένη πνευματικά και βιολογικά
ατμόσφαιρα. Οι μαθητές δεν θα ακολουθήσουν.
Το
Μεγάλο Σάββατο η «πρώτη Ανάσταση» θα
γίνει μέσα σε μια πρωτόγνωρη σιωπή. Οι καμπάνες θα σιγήσουν. Και η μόνη ελπίδα
και χαρά θα είναι να βγει ξανά το Άγιο Φως από τον Πανάγιο Τάφο. Η μόνη χαρά…
Ας
μη συνεχίσουμε στο ασυμβίβαστο της εορτής του Πάσχα με την απόφαση. Είναι
περιττό.
Απλά
ξέρουμε πλέον τι μας λέει διαχρονικώς η αληθινή φωνή της Εκκλησίας. Κι αυτή η
φωνή ακούστηκε και θα τηρηθεί σε άλλες ορθόδοξες χώρες. Όχι στην ορθόδοξη
Ελλάδα.
Μετά
πόνου ψυχής για την απαγόρευση συμμετοχής στα Πάθη και τη λαμπροφόρο Ανάσταση
του Κυρίου,
Ιωάννης
Λίτινας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου