Περί Κορωνοϊοῦ καί Θείας Μεταλήψεως
τοῦ κ. Δ. Κ. Ἀναγνώστου, Θεολόγου
Τέτοιες ὧρες δέν εἶναι εὔκολο νά τοποθετεῖται κανείς ἐπί
τέτοιων θεμάτων. Χρειάζεται σύνεση καί γνώση ὥστε ἡ τοποθέτηση νά εἶναι
χρήσιμη, τουλάχιστον γιά καλό καί ἐπωφελή προβληματισμό. Θεωρῶ ὅτι γιά θέματα ἐπιστημονικά
καί ἐκκλησιαστικά-θεολογικά χρειάζεται ὅσοι ὁμιλοῦν νά εἶναι γνήσιοι φορεῖς καί
ἐκπρόσωποι τῆς ἐπιστήμης καί τῆς Ὀρθοδόξου Θεολογίας, ἀντιστοίχως, καί νά μήν
συγχέονται τά πεδία καί τά ὅρια ἀμφοτέρων.Ἔτσι, οὔτε οἱ δημοσιογράφοι (καί δή
προχειρολογοῦντες ὡς π.χ. ὁ κ. Δ. Οἰκονόμου καί ἡ κ. Μ. Ἀναστασοπούλου τοῦ τηλεοπτικοῦ
σταθμοῦ ΣΚΑΪ κ.ἄ.), οὔτε ὅμως καί κάποιοι ἁπλῶς θρησκευτικοί ἀξιωματοῦχοι χωρίς
ὀρθόδοξο φρόνημα καί θεολογία (π.χ. ὁ γνωστός Ἀρχιεπίσκοπος Ἀμερικῆς κ. Ἐλπιδοφόρος
κ. ἄ.) διαθέτουν ἐγκυρότητα, ὥστε νά τοποθετοῦνται δημοσίως καί νά λαμβάνονται
σοβαρῶς ὑπ' ὄψιν.
Προσωπικῶς στήν πλευρά τῆς Ἐπιστήμης ἔχω ἐκτιμήσει μία-δύο,
μόνον, μέχρι στιγμῆς, τοποθετήσεις συνετές
καί μέ σεβασμό (σπάνιος συνδυασμός), ὅπως αὐτή τήν ὁποία ἐξέφρασε ὁ ἁρμόδιος ἐκπρόσωπος
τοῦ Ἰνστιτούτου Παστέρ. Ἀνέφερε χαρακτηριστικά, ἀπαντώντας περί τοῦ ἄν
μεταδίδεται ὁ ἐν λόγῳ ἱός ἤ ἄλλος ἀπό τή συμμετοχή στή Θεία Μετάληψη, ὅτι δέν μπορεῖ
νά ἀπαντήσει ἔγκυρα ἐπ' αὐτοῦ, διότι δέν ὑπάρχουν στατιστικά στοιχεῖα ἤ
σχετικές μελέτες. Μέ σεβασμό δέ στά τῆς Ἐκκλησίας, ἐκτίμησε πώς ἐκεῖ πού πρέπει
νά δοθεῖ βαρύτητα εἶναι ἡ αὐστηρή τήρηση τῶν κανόνων ὑγιεινῆς γιά ἐμᾶς καί
προφυλάξεως ἐκ μέρους τῶν νοσούντων ἀπό σεβασμό καί ἀγάπη στούς συνανθρώπους
μας. Ἀκούστηκε, ἐπίσης, μία ἄλλη φωνή σοβαροῦ ἐπιστήμονος, ὁ ὁποῖος ἀναφέρθηκε
σέ μία μελέτη μέ στατιστικό δεδομένο, μᾶλλον τή μοναδική, πού ἔγινε στήν Ἀμερική
καί σύμφωνα μέ τήν ὁποία σέ δεῖγμα 680 περίπου περιπτώσεων διαπιστώθηκε ὅτι ὅσοι
κοινωνοῦσαν δέν διέτρεχαν μεγαλύτερο κίνδυνο ἀπό ὅσους δέν κοινωνοῦσαν, καθώς ὅτι
ἡ ὅποια μεταδοτικότητα ἀπό τή συμμετοχή στήν Θ. Κοινωνία, σέ δύσκολες
περιστάσεις ἀσθενειῶν, εἶναι πάντως πολύ μικρή. Ὑπάρχουν, ὡστόσο, εὔλογες ἀπορίες
γιά τό πῶς καί ποῦ ἔγινε αὐτή ἡ μελέτη, ἀλλά δέν εἶναι τῆς παρούσης. Ἀπό τήν ἄλλη
πλευρά, τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεως καί Ἐκκλησίας, θά εἶχα, ὡς θεολόγος, νά ἀναφέρω,
χωρίς βεβαίως διεκδίκηση κανενός ἀλαθήτου, τά ἑξῆς: Ἡ Ἐκκλησία ἔχει τή δική της
λογική, πού δέν εἶναι κοσμική, οὔτε ὑλιστική, ἀλλά θεολογική. Αὐτήν τήν ἐκφράζουν
αὐθεντικῶς μόνον οἱ Ἅγιοί της, ὡς ἀπλανεῖς ὁδηγοί στήν Ἀλήθεια. Γιά τήν Ἐκκλησία,
λοιπόν, δέν τίθεται θέμα διλήμματος ἤ ἐρεύνης ἤ ἀποφάνσεως περί μεταδοτικότητος
ἀσθενειῶν ἀπό τή συμμετοχή στή Θεία Κοινωνία. Ποτέ ἡ Ἐκκλησία δέν θά παύσει νά
τελεῖ τό μυστήριο τοῦτο καί νά τό μεταδίδει "εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί ζωήν
τήν αἰώνιον", ἀλλά καί "εἰς ὑγείαν ψυχῆς τε καί σώματος" σέ κάθε
πιστό πού τό ζητᾶ καί προσέρχεται σ' αὐτό, τηρώντας τίς ἀπαραίτητες πνευματικές
καί κανονικές προϋποθέσεις πού θέτει ἡ διδασκαλία καί Παράδοσή της. Οὔτε εἶναι
δυνατόν ἡ Ἐκκλησία νά προτρέπει νά μή συμμετέχουν οἱ πιστοί στό Μυστήριο τῆς Ζωῆς
γιά κανένα λόγο καί σέ καμμία συγκυρία. Οὔτε, ἐπίσης νά τούς ἀποτρέπει νά ἐκκλησιάζονται.
Ὁ θάνατος ἀλλοῦ παραμονεύει καί αὐτό τό γνωρίζουν ὅσοι ἔχουν ὑγιές ἐκκλησιαστικό
φρόνημα. Ἄλλο, ὅμως, εἶναι καί τοῦτο δέν εἶναι καθόλου ὑποκριτικό - ἐφ' ὅσον
δέν ὑποκρύπτει ἤ δηλώνει ἄρνηση τῶν προηγουμένων - ἡ ποιμαίνουσα Ἐκκλησία
συμπαρισταμένη σέ μία δοκιμασία γιά τήν ὑγεία τοῦ πιστοῦ λαοῦ π. χ. ἐπιδημίας ἤ
ἐνσκήψεως λοιμοῦ κλπ., πρᾶγμα πού ἦταν συχνό φαινόμενο σέ παλαιές ἐποχές, ἀφ' ἑνός
μέν νά συστήνει οἱ ἀσθενοῦντες νά προσέχουν ὥστε (καί) νά μήν ἐπιβαρύνουν τήν ὑγεία
τῶν ἀδελφῶν τους, παραμένοντας κατά τίς ἱατρικές ὁδηγίες κατ' οἶκον, πρός ἀποφυγήν
τυχόν μεταδόσεως ἀσθενειῶν ἐκ τοῦ συγχρωτισμοῦ στίς πολυπληθεῖς ἐκκλησιαστικές
λατρευτικές συνάξεις καί, ἀφ' ἑτέρου, οἱ ὑγιαίνοντες, μέ ἐπικεφαλῆς τούς
Ποιμένες καί λειτουργούς, νά προσεύχονται γιά ἐκείνους (τούς "ἐν ἀσθενείαις
κατακειμένους" καί "δι' εὐλόγους αἰτίας ἀπολειφθέντες" ἐκ τῶν ἐν
τῶ Ναῶ τελουμένων).[Σημείωση: Προκαλεῖ πάντως ἔκπληξη καί ἀπορία πῶς καί γιατί
κάποιοι ἀναζητοῦν εὐκαιρία νά πλήξουν τήν Ἐκκλησία καί τήν Παράδοσή μας, ὡς νά
εἶναι οἱ ἴδιοι ἐντελῶς ξένοι πρός τόν λαό καί πολέμιοι τῶν Παραδόσεών του. Ἔτσι,
ἀκόμη καί τά αὐτονόητα τά ἐκμεταλλεύονται γιά νά προκαλέσουν ἐντυπώσεις. Ὀφείλω,
ὅμως, νά ἐπισημάνω καί τήν ἀδικαιολόγητη ἔνταση μερικῶν ὑπερασπιστῶν τῆς
Πίστεως, ἱερωμένων καί μή, οἱ ὁποῖοι παρασύρονται καί ἀντιπαρατίθενται, ἐξυπηρετώντας
ἔτσι τή συντήρηση μιᾶς ἀνωφελοῦς συζητήσεως καί, ἀκουσίως, τήν προαγωγή τῶν ὑστεροβουλιῶν.
Δέν πρέπει νά χάνεται ἡ ψυχραιμία ἤ καλύτερα ἡ ὀφειλόμενη ἡρεμία καί σύνεση τῶν
Χριστιανῶν. Οὔτε πρέπει, ἀφελῶς, νά δεχόμαστε ὅτι εἶναι ζήτημα τό αὐτονόητο, ὅπως
εἶναι π.χ. ὅτι ὁ ἀσθενῶν οἰκουρεῖ!!! ] Ἄλλωστε τά ἱερά Μυστήρια (Θ. Εὐχαριστία,
Εὐχέλαιο, Ἁγιασμός, ἀκόμη καί Βάπτισμα καί Γάμος) μεταδίδονται καί τελοῦνται κατ'
οἶκον, ὅταν συντρέχει λόγος, πρακτικῆς φύσεως (δυσχέρεια μεταβάσεως, ἐπιβάρυνση
τῆς ὑγείας τοῦ πιστοῦ πρός θάνατον κλπ.). Ὅλα αὐτά τά ἔχει προβλέψει καί ἀντιμετωπίσει
ἡ Ἐκκλησία ἀπό αἰώνων καί ἔχει συσωρευμένη σοφή πείρα πρακτικῶν ἐνδεδειγμένων
καί ἁγιασμένων, θά λέγαμε. Πάντως, ἡ σχετική συζήτηση στά λεγόμενα μέσα μαζικῆς
ἐπικοινωνίας εἶναι ἀπογοητευτικά (ἴσως καί ἀναμενόμενα) ἐνδεικτική τῆς ἐπιπολαιότητος,
προχειρότητος, συγχύσεως καί ἰδεοληψίας ἤ προκαταλήψεως, τά ὁποῖα δυστυχῶς ἐνδημοῦν,
σέ μεγαλύτερο τοῦ δικαιολογημένου (λόγῳ ἀπαιδευσίας καί ἀνοησίας) ποσοστοῦ, στή
χώρα μας καί τόν δημόσιο λόγο, εἰδικῶν καί μή. Τά σκήπτρα κατέχουν ἐκπρόσωποι
τοῦ πολιτικοῦ καί δημοσιογραφικοῦ χώρου, ὡς συνήθως. Γιά ὅλα, λοιπόν, τά ἀνωτέρω
οἱ διαχρονικές συστάσεις τῶν ἀληθινά σοφῶν, καί κατ' ἄνθρωπον καί κατά Θεόν, ἁγίων
Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, ἄς ἔχουν τή θέση καί ἐφαρμογή τους στήν καθημερινή μας
ζωή: Πορευόμαστε χωρίς πανικό ἤ ἄγχος, ἀφοῦ "ἐν αὐτῷ γὰρ ζῶμεν καὶ
κινούμεθα καὶ ἐσμέν" (Πραξ. 17,28) ἀλλά καί "ἐάν τε γὰρ ζῶμεν, τῷ Κυρίῳ
ζῶμεν, ἐάν τε ἀποθνήσκωμεν, τῷ Κυρίῳ ἀποθνήσκομεν. ἐάν τε οὖν ζῶμεν ἐάν τε ἀποθνήσκωμεν,
τοῦ Κυρίου ἐσμέν" (Ρωμ. 14, 8), ἀκοῦμε καί βλέπουμε τά πάντα, ἀλλά διακρίνουμε
καί ἐπιλέγουμε ἐκ πάντων τά συμφέροντα γιά τή σωτηρία μας, ἐφοδιαζόμαστε
πνευματικά, ἰδιαιτέρως στίς πονηρές ἡμέρες μας, μέ προσευχή καί προσοχή!
Καλό ὑπόλοιπο τῆς ἀθλήσεως στό στάδιο τῆς ἁγίας καί
μεγάλης Τεσσαρακοστῆς μέ τήν προοπτική τῆς προσκυνήσεως τῶν Παθῶν καί τῆς ἐνδόξου
Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου τῆς Ζωῆς καί τοῦ Θανάτου καί μόνου Σωτῆρος τοῦ κόσμου Ἰησοῦ
Χριστοῦ.
4 σχόλια:
Η συγκεκριμένη έρευνα που ανέφερε ο επιστήμονας δεν αφορά την Ορθόδοξη Εκκλησία αλλα καθολικές εκκλησίες της Αμερικής. Εκεί πράγματι κάποιοι έχουν αναφέρει κάποιες περιπτώσεις μετάδοσης. Πολύ λογικό αν σκεφτεί κανείς ότι οι παπικοι έχουν χάσει πλέον τη Θεία Χάρη και δεν μπορούν να τελέσουν αγιαστικα μυστήρια.
Σᾶς εὐχαριστῶ, ἀγαπητέ, γιά τή διευκρίνισή σας περί τῆς ἀναφορᾶς μας στή συγκεκριμένη ἔρευνα. Αὐτό ὑποπτευόμουν, γι' αὐτό προσέθεσα συγχρόνως μέ τήν ἀναφορά καί τήν ἐπιφύλαξή μου, στό κείμενο. Περιττό δέ νά πῶ ὅτι συμφωνῶ καί μέ τό συνακόλουθο συμπέρασμά σας. Μέ ἐκτίμηση. Δ. Κ. Ἀναγνώστου.
Μόλις πρό ὀλίγου (8:00 π.μ., 11/3/2020), ἡ Ὑπουργός Παιδείας (πάλαι ποτέ Ἐθνικῆς) καί θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως (γνήσια διάδοχος τῶν κ.κ. Φίλη καί Γαβρόγλου στήν ἀλλοτρίωση ἀπό τήν Ὀρθόδοξη Παράδοση τοῦ λαοῦ μας), σέ συνέντευξή της στόν τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ (σημ.:τόν πλέον ἀμοραλιστικό τηλεοπτικό σταθμό, ὁ ὁποῖος "προάγει" μέ τίς σειρές του κλπ τήν ἐθνική μειοδοσία, τήν ἀνηθικότητα, διεστραμμένη σεξουαλικότητα καί τήν ἀκραία ἐγκληματικότητα) ἀπαντώντας σέ συγκεκριμένο ἐρώτημα περί τῆς μεταδόσεως ἀσθενειῶν μέσῳ τῆς Θ. Κοινωνίας, δήλωσε μέ ἐμφανή διάθεση θετικῆς τοποθετήσεως (μετά χαρᾶς θά ἔλεγε κανείς παρακολουθώντας την) ὅτι "ὅπως ἔχουν ἀποφανθεῖ οἱ εἰδικοί, ὁ ἰός μεταδίδεται μέ τό σάλιο", καταφάσκουσα ἔτσι ἀναφανδόν στό τεθέν ἐρώτημα. Καί, ναί μέν ὁ ἰός μπορεῖ νά μεταδίδεται μέ τό σίελο, ὅμως ἡ κ. Ὑπουργός ἐάν ἐσέβετο τά θρησκεύματα, (σημ.: τήν Ὀρθοδοξία ἔχει περιτράνως ἀποδείξει ὅτι δέν τήν σέβεται), ὅπως ἔπρεπε νά πράττει προστατεύουσα θεσμικά τά δικαιώματά των, ὄφειλε νά περιοριθεῖ ἐπί τοῦ θέματος τουλάχιστον στή σχετική Ἐγκύκλιο τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἡ ὁποία συνετῶς συνιστᾶ στίς εὐπαθεῖς ὁμάδες, ἐννοεῖται καί τούς ἀσθενεῖς, νά παραμένουν στά σπίτια τους ΚΑΙ νά μήν εἰσέρχεται ἀδιακρίτως στά sacra interna τῆς Ἐκκλησίας μέ προφανή προκλητικότητα ΚΑΙ, ΚΥΡΙΩΣ, νά μήν προσθέτει στόν Κορωνοϊό καί τόν δικό της "ἰό" τῆς....ἀσεβείας! Κυρία Κεραμέως δέν εἴμαστε ἀφελεῖς! Καί νά γνωρίζετε ὅτι μετά καί ἀπό αὐτή τήν ἀδιακρισία καί προκλητικότητά σας, εἶναι ἤδη ὥριμα τά πράγματα γιά τήν ἔξοδό σας, τουλάχιστον σύμφωνα μέ τήν ἐπιθυμία τοῦ πλειονοψηφοῦντος ὀρθοδόξου λαοῦ μας, ἀπό τόν ὑπουργικό θῶκο σας! Δ. Κ. Ἀναγνώστου, Θεολόγος.
Η Θεία Κοινωνία, το Θαύμα των θαυμάτων και το Μυστήριο των μυστηρίων, δεν νοείται να αποτελεί αντικείμενο επιστημονικής ενασχολήσεως, μελέτης και διερευνησεως και, πολλώ μάλλον, συνακόλουθης επιστημονικης αποφάνσεως και διατυπωσεως επιστημονικων συμπερασματων.
Δεν υπόκειται σε κανενός είδους επιστημονική προσέγγιση αλλά βιώνεται μυστηριωδως από κάθε πιστό μέλος της Εκκλησίας που προσέρχεται σε αυτό, κατόπιν της δεουσης προετοιμασίας, με την έγκριση και σύμφωνη γνώμη του πνευματικού πατρός, μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης.
Εκείνο που πρέπει να τονίζεται στη διαπασών, είναι το ότι δεν μεταδίδεται νόσος δι αυτής αλλά με τη συμμετοχη μας στο ζωοπαροχο μυστήριο εξασφαλιζουμε και προαγουμε την πνευματική μας υγεία ( αυτή είναι η κατ εξοχήν υγεία) και πολλές φορές και τη σωματική.
Γι αυτό και πρέπει να προσερχομαστε σε αυτή όσο γίνεται συχνότερα για να μην πεθάνουμε πνευματικά.
Λ. Ν.
Δημοσίευση σχολίου