16 Μαρ 2020

Μή νικήση τό χεῖρον τήν κρείττονα!

Αποτέλεσμα εικόνας για ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΛΛΑΔΟΣ
Ἐν ὄψει τῆς νέας Συνοδικῆς τοποθετήσεως τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἐπί τοῦ θέματος τῆς πανδημίας τοῦ Κορωνοϊοῦ καί περί λήψεως "μέτρων" διά τούς πιστούς
Μή νικήση τό χεῖρον τήν κρείττονα!
τοῦ κ. Δ. Κ. Ἀναγνώστου, Θεολόγου
Ἔχουν ἤδη εἰπωθεῖ πολλά ἐπί τοῦ θέματος τῆς πανδημίας τοῦ νέου ἐπικινδύνου Κορωνοϊοῦ καί τῆς ἐπιβαλλομένης στάσεως τῆς Ἐκκλησίας ἔναντι αὐτῆς καί τῶν συνεπειῶν της, ὅσον ἀφορᾶ, ἀσφαλῶς, στούς πιστούς.

Ὅπως πληροφορηθήκαμε ἐκ τῶν μέσων ἐνημερώσεως, σήμερα θά πραγματοποιηθεῖ νέα διευρυμένη Συνεδρίαση τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, προκειμένου νά ἐπαναξιολογηθοῦν τά δεδομένα καί ὑπάρξει νεώτερη τοποθέτηση τῆς Ἐκκλησίας ἐπ' αὐτῶν. Εἶναι προφανές ὅτι πρός τοῦτο ἔχουν ἀσκηθεῖ ἔντονες πιέσεις ἀπό τήν πλευρά τῆς Πολιτείας, οἱ ὁποῖες ἐν μέρει εἶναι αὐτονόητες καί θεμιτές. Ἀρκεῖ νά μήν εἶναι ἀπαιτητικές καί ἐκβιαστικές ἐπί θεμάτων ὅπου δέν χωρεῖ πίεση καί, κυρίως, συγκατάβαση. Καί τέτοια θέματα ὑπάρχουν σέ μία Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία!
Βεβαίως, χωρίς νά θέλουμε νά προκαλέσουμε καί μάλιστα σέ τέτοιες δύσκολες περιστάσεις, ὀφείλουμε νά ὑπενθυμίσουμε καί ἐπισημάνουμε ὅτι τά Συνοδικά ὄργανα τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος δέν ἔχουν δώσει καλά δείγματα γραφῆς κατά τό παρελθόν, ὅσον ἀφορᾶ στίς τοποθετήσεις καί ἀποφάσεις των ἐπί θεμάτων ἔνθα "οὐ χωρεῖ συγκατάβασις". Ἀντιθέτως μάλιστα ἔχουν ἐντελῶς ἀνευθύνως καί ἐπικινδύνως ἐγκαταλείψει τό ποίμνιο βορά σέ θανατηφόρους πνευματικούς ἰούς, ὅπως συνέβη στίς περιπτώσεις τῆς διαβοήτου "Συνόδου" τῆς Κρήτης καί τῶν δηλητηριωδῶν "ἀποφάσεών" της, ἀλλά καί σέ ἄλλα σοβαρά θέματα, ὅπως τῆς ἀναγνωρίσεως τῆς ψευδοεκκλησίας τῶν "Αὐτοκεφάλων" Οὐκρανῶν κ. ἄ.
Ὀφείλω, ὅμως, νά ὁμολογήσω ὅτι ὡς ἀφορμή, ἔναυσμα καί ὤθηση διά τήν παροῦσα τοποθέτηση λειτούργησε ἡ σχετική ἐπίσημη ἐπί τῶν ἰδίων θεμάτων τοποθέτηση τῆς Ἀρχιεπισκοπῆς Κύπρου, ἡ ὁποία συντονιζομένη πρός τίς ἀπόψεις, ὡς συνήθως μή ἐκδηλούμενες εὐθαρσῶς, τοῦ Φαναρίου, κινήθηκε, δυστυχῶς, στά ὅρια τῆς βλασφημίας.
Αὐτή τή στιγμή δέν διακυβεύεται ἀπό τούς χειρισμούς τῆς ποιμαινούσης Ἐκκλησίας ἡ δημόσια ὑγεία, ἀφοῦ αὐτό εἶναι τῆς ἁρμοδιότητος τοῦ Κράτους καί τῶν ἁρμοδίων ἐπιστημόνων, ἀλλά ἡ Πίστη καί ἡ συνέπειά της πρός τήν Παράδοση καί διδασκαλία τῶν Ἁγίων Της. Διότι, μέ τή βοήθεια τοῦ Θεοῦ καί τή συνδρομή τῶν ἐπιστημόνων, ὅταν παρέλθει αὐτή ἡ δοκιμασία, ἐάν αὐτά τά τελευταῖα "ἀδικηθοῦν" θά μᾶς "ἐκδικηθοῦν", ἐνῶ θά ἔχουν πλήξει καιρίως τό κῦρος τῆς ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας καί θά τήν ἔχουν ἐκθέσει ἀνεπανόρθωτα.
Ἀντιθέτως, ἐπί τοῦ παρόντος, μέσα στήν ὅλη δοκιμασία καί παραζάλη τῆς ἀγωνίας καί τῶν δραματικῶν ἐπιπτώσεων τῆς πανδημίας, οἱ πλέον συνετοί καί σώφρονες, ἀκόμη καί μεταξύ τῶν μή πιστῶν, ἀναγνωρίζουν ὅτι ἡ Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος, παρά τίς παραφωνίες ὁρισμένων Ἱεραρχῶν (κάποιες ἀναμενόμενες ὅπως τοῦ Ἀλεξανδρουπόλεως καί κάποιες ἀπογοητευτικές ὅπως τοῦ Μεσογαίας), δέν παρασύρθηκε σέ θέσεις ἀθεολόγητες καί ἀντιπαραδοσιακές.
Ἐπειδή ὅμως δέν πρέπει νά μακρυγορήσουμε καί τά χρονικά περιθώρια εἶναι ἀσφυκτικά, πρίν δώσουμε τό παρόν ἄρθρο μας στή δημοσιότητα, προχωροῦμε στή διατύπωση συγκεκριμένων ἐπισημάνσεων καί κάποιων ταπεινῶν προτάσεών μας, εὐελπιστοῦντες ὅτι θά συναντήσουν εὐήκοα ὧτα ἤ, ἀκόμη καλύτερα, θά βροῦν συμφώνους καί ὁμόφρονες ὅσους πρόκειται ἐντός ὀλίγου νά διαβουλευθοῦν καί ἀποφασίσουν Συνοδικῶς.
Κανείς συνετός καί ὀρθοδόξως φρονῶν πιστός δέν θά διαφωνήσει ἤ σκανδαλισθεῖ ἀπό εὔλογες συστάσεις τῶν Ἱεραρχῶν περί πλήρους συμμορφώσεως ὅλων στίς ὑποδείξεις τῶν ἁρμοδίων ἐπιστημονικῶν ἀρχῶν, ὅσον ἀφορᾶ στήν ὑπεύθυνη ἀντιμετώπιση μέ κοινωνική ὁμοψυχία τῆς προκειμένης δοκιμασίας. Ἀλλά καί εἰδικότερα, θά (πρέπει νά) ὑπάρξει ἀπό τούς πιστούς πλήρης κατανόηση καί ταπεινή ἀποδοχή συγκεκριμένων συστάσεων, ὅπως ἤδη ἔχουν γίνει, περί ἀποφυγῆς τῶν ἀσθενῶν νά συμμετέχουν στήν κοινή προσευχή καί λατρεία καί τή μεγάλη προσοχή τῶν ὑγιῶν νά μήν ἐκθέσουν σέ κίνδυνο τήν ὑγεία τους ἀπό ἀδιάκριτες ἐνέργειες καί ἀντιλήψεις, πού πέραν τῶν ἄλλων δέν ὑπακούουν στίς Ἀποστολικές προτροπές περί σεβασμοῦ τῆς συνειδήσεως τῶν ἄλλων, εἴτε ὀλιγόπιστοι, εἴτε εὐσκανδάλιστοι εἶναι αὐτοί.
Μέ μία, ὅμως, ἀπαραίτητη διευκρίνιση: Ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία, ἡ ὁποία διαφέρει ἀπό τίς κακῶς θεωρούμενες ὡς "Ἐκκλησίες" τῆς Δύσεως, δηλαδή τίς αἱρετικές κοινότητες (κάτι τό ὁποῖο εἶναι ἐμφανές καί στήν παροῦσα κρίση καί πρέπει νά διατηρηθεῖ ὡς μαρτυρία αὐθεντικότητος ἥ πιστότητος στήν Παράδοση καί ὄχι ὡς ἀνταγωνισμός, πολύ δέ περισσότερο ὡς ἀνίερος συναγωνισμός πρός καινοτομίαν, ὅπως ἔπραξαν ἀπαραδέκτως τό Πατριαρχεῖο τῆς Ρουμανίας καί ἡ ψευδοεκκλησία τῶν "Αὐτοκεφάλων" τῆς Οὐκρανίας, μέ τά ἀνακυκλώσιμα κουταλάκια καί ποτηράκια, ἀντιστοίχως!!!) ὀφείλει νά ἐμμένει στήν ὁμολογία τῆς πίστεώς της ὅτι ἡ Θεία Κοινωνία εἶναι πέραν πάσης κρίσεως καί συζητήσεως περί μεταδοτικότητος ἀσθενειῶν, ὡς τό μέγα Μυστήριο τῆς μεταδόσεως τοῦ Σώματος καί Αἵματος τοῦ Κυρίου, τῆς πηγῆς τῆς ἀθανασίας!
Ἑπομένως, μέ ὅ,τι καί ἄν ἐπιλέξει νά διανθίσει τό λόγο της στίς σχετικές Ἀποφάσεις της ἡ Ἱεραρχία - ἀρκεῖ ἡ διάνθιση νά μήν ἀποβαίνει ἀκυρωτική τῶν οὐσιαστικῶν σημείων - θά πρέπει προκειμένου νά μή ἀδικηθεῖ τό πάντοτε "ἕν" οὗ ἐστί, παντός ἄλλου ὑπερτέρα, ἡ χρεία, νά καθιστᾶ σαφές καί καθαρό ὅτι δέν πρόκειται νά παύσει ἡ τέλεση τῶν Θείων Λειτουργιῶν, καθώς ἐπίσης καί ἡ δυνατότητα προσελεύσεως στό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας ὅσων πιστῶν τό ἐπιθυμοῦν καί ἔχουν τίς ἀπαραίτητες προϋποθέσεις πρός τοῦτο (κυρίως ἐξομολόγηση καί ἄδεια τοῦ Πνευματικοῦ των, διότι ἀλλέως ἡ συμμετοχή γίνεται εἰς κρῖμα καί κατάκριμα!). [Σημ. : Εὐνόητο δέ εἶναι ὅτι καί οἱ Ἱερεῖς, πιστοί στό καθῆκον καί λειτουργοῦντες ὡς παράδειγμα συνεπείας γιά τούς πιστούς, θά μεταδίδουν τή Θ. Κοινωνία κατ' οἶκον σέ ὅποιον ἀσθενοῦντα τήν ἔχει ἀνάγκη.]
Εἶναι εὐκαιρία ἡ παροῦσα συγκυρία, προκειμένου νά ἀρθρώσει ἡ ποιμαίνουσα Ἐκκλησία πρακτικά Παραδοσιακό λόγο καί νά προτρέψει τούς πιστούς νά ἐπιβεβαιώσουν τήν εὐσέβεια καί ἀγάπη τους στήν Παράδοση τῆς Ὀρθοδοξίας μέ τήν ἐκ μέρους των ἀνάγνωση τῶν νυχθημέρων Ἀκολουθιῶν (Ἑσπερινός, Μ. Ἀπόδειπνο, Μεσονυκτικό, Ἑξάψαλμος, Παράκληση καί Χαιρετισμοί στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο), ἀλλά καί τή μελέτη Πατερικῶν βιβλίων καί τῶν Συναξαριστῶν, ὅπως καί τήν ἐξάσκηση στή νοερά προσευχή (παντοδύναμη εὐχή τοῦ Ἰησοῦ) ἀλλά καί τίς (ξεχασμένες γιά τούς πολλούς) καί πολλαπλά ὠφέλιμες ψυχοσωματικά μετάνοιες.
Ἡ Ὀρθοδοξία καί ἡ Παράδοσή της εἶναι μύηση στή βίωση τῆς Ἀληθείας γιά τήν εἰσαγωγή μας στή Βασιλεία τῶν Οὐρανῶν, ἡ ὁποία δέν εἶναι βρώση καί πόση ἀλλά δικαιοσύνη καί ἄσκηση σύν ἁγιασμός, κατά τόν ψαλμωδό. Διότι, ἐάν ἡ πίστη καί εὐσέβειά μας ἐξαντλεῖται στήν ἄνευ προϋποθέσεων συμμετοχή στό κοινό Ποτήριο, χωρίς νά κάνουμε τά στοιχειώδη κατά τήν παράδοση γιά μία ἀληθινά πνευματική ζωή, τότε ἐμεῖς εἴμαστε πού προσβάλουμε τήν Πίστη, ἐμεῖς ἐκεῖνοι πού δέν σεβόμαστε καί θεωροῦμε ἀσεβῶς μαγική τή Θεία Μετάληψη, ἐμεῖς πού μέ τέτοια στάση γινόμαστε αἴτιοι νά βλασφημεῖται καί ὄχι νά δοξάζεται τό ὄνομα τοῦ Θεοῦ στά ἔθνη! Ὅσο δέν ἔχουν χάρη καί φωτισμό τά λόγια καί οἱ ἀγωνίες τῶν πολιτικῶν καί δημοσιολογούντων, ἄλλο τόσο δέν ἔχουν καί ἐκεῖνα τῶν a la carte χριστιανῶν τῆς καλοπέρασης (ὁ πόθος τῆς ὁποίας ἐναλλάσσεται μέ τόν ἀγχώδη φόβο τῆς ἁπωλείας της), τοῦ ἐγωϊσμοῦ, τῆς ἀδιαφορίας γιά τόν συνάνθρωπο (δείγμα ἐλλείψεως ἀληθινῆς ἀγάπης πρός τόν Θεό), τῆς τυπικότητος καί τῆς φυγοπονίας!
Εὐχόμαστε οἱ Ἱεράρχες νά μήν ἐνδιαφερθοῦν πῶς θά ἀρέσουν στόν κόσμο, οὔτε πῶς θά δηλώσουν ὑπακοή καί συμμόρφωση σέ πιέσεις ὁποθενδήποτε προερχόμενες, οὔτε ὅμως καί νά χαϊδέψουν τά αὐτιά κακομαθημένων "πιστῶν". Ὡς Ποιμένες τοῦ ποιμνίου τοῦ Χριστοῦ, δηλαδή ἐμπεπιστευμένου σέ αὐτούς λογικοῦ ποιμνίου, ἀπευθυνόμενοι ὄχι σέ μέλη λέσχης ἤ ὁπαδούς, οὔτε κἄν σέ ἁπλῶς θρησκευομένους πολίτες, άλλά σέ συνειδητά μέλη τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ, νά συστήσουν πρωτίστως καί νά κηρύξουν πανδημία μετανοίας καί νά καλέσουν σέ πανστρατιά προσευχῆς ὑπέρ ὑγείας παντός ἀνθρώπου, καθώς ὁ εἷς καί μόνος ἀληθινός Θεός καί Σωτήρας ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός, ἀνατέλλει τόν ἥλιο ἐπί δικαίους καί ἀδίκους καί βρέχει ἐπί πονηρούς καί ἀγαθούς!
Μία τέτοια στάση ὅσες πρόσκαιρες λοιδορίες καί ἄν δεχθεῖ ἀπό τούς ἔκπαλαι στό κρῖμα τοῦτο προγεγραμμένους, θά ἀποτελεῖ καύχημα ἐν Κυρίω τῶν πιστῶν γιά τούς ποιμένες του καί φωτεινό ὁδηγό ὅλων πρός σωτηρία! Ἀμήν.

13 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Δέν έχουμε πολλές ελπίδες ότι η τοποθέτηση της Συνόδου θα είναι αυτή που θα αναπαύσει τους πιστούς και θα τους ενισχύσει, διαλύοντας συγχρόνως τή σύγχυση που προκαλείται και από τους ίδιους τους Ιεράρχες ή τις τοπικές εκκλησίες, όπως Κύπρος, Κρήτη κ. α. Μακάρι όσα σοφά και ορθά λέει και τονίζει ο αγωνιστής Θεολόγος κ. Αναγνώστου να ήταν το Μήνυμα της Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος στον δοκιμαζόμενο λαό! Χαρά θα γινόταν στον Ουρανό και στη γη! Αλλά....

Ανώνυμος είπε...

Το εκλεκτό ιστολόγιό σας ή όποιος μπορεί ας στείλει αυτό τό άρθρο του κ. Αναγνώστου στους συνεδριάζοντες Ιεράρχες μας. Αυτά θέλουμε να ακούσουμε στην Απόφασή τους! Με σεβασμό σε όλους και πάνω από όλα στην Αλήθεια της Πίστεώς μας! Σοφία, σύνεση, διάκριση και Ομολογία! Με αυτά πρέπει να πορευθούμε για να μας λυπηθεί ο Θεός και να μας σκεπάσει! ΣΤΕΙΛΤΕ ΤΟ ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ!

Ανώνυμος είπε...

Μπράβο στους ομολογητές Λεμεσού, Μόρφου και στον κ. Αναγνώστου! Καθαρά και ξάστερα όπως είναι και η Πίστη μας! Επιτέλους!

Γιώργος είπε...

Πώς θα ποιμάνουν το ποίμνιο μετά από μία τέτοια τοποθέτηση; Πώς θα υποστηρίξουν ότι η εκκλησία είναι ιατρείο ψυχών και σωμάτων;

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλό!

Σπύρος

Αντώνης είπε...

"...νά καθιστᾶ σαφές καί καθαρό ὅτι δέν πρόκειται νά παύσει ἡ τέλεση τῶν Θείων Λειτουργιῶν, καθώς ἐπίσης καί ἡ δυνατότητα προσελεύσεως στό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας ὅσων πιστῶν τό ἐπιθυμοῦν ..."

Δε μπορώ να σας καταλάβω κ. Αναγνώστου.
Αφού σε κάθε Θεία Λειτουργία κοινωνούν και οι κεκοιμημένοι και μάλιστα πρώτοι γιατί να έχω αμφιβολία οτι οι δι'ευλόγους αιτίας απολειφθέντες αδελφοί δε θα χαριτωθούν ομοίως ...
δώστε τα ονόματά σας τα τα μνημονεύσει ο ιερέας στην Πρόθεση και να είστε σίγουρος οτι ο Κύριος θα σας χαριτώσει κι ας είστε στο σπίτι σας. Ελπίζω, αν όντως η ΔΙΣ αποφασίσει τέλεση της Θείας λειτουργίας χωρίς πιστούς, να είναι αυτές οι Λειτουργίες το ίδιο χαριτωμένες και για εσάς και για όλους ..

Θυμηθείτε και την οσία Μαρία την Αιγυπτία που ασκήθηκε 47 έτη και κοινώνησε των Αχράντων Μυστηρίων άπαξ!!

Ανώνυμος είπε...

"Ἅ πάντως ἀνάγκη σε παθεῖν, ἑλοῦ παθεῖν δι'ἐμὲ" (ὑπόμνημα εἰς τὸ κατά Ιωάννην Εὐαγγέλιον, Ὅμιλία ΟΣΤ΄,4
Αὐτὴ ἡ φράση τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου μοῦ ἔκανε ἐντύπωση. Χρειάζεται ὅμως τὴν ἀρετὴ τῆς διάκρισης γιὰ νὰ ἑρμηνευθεῖ σωστὰ.
Ὁ ὅσιος Παΐσιος νομίζω ὅτι ἀναφέρει κάπου τὴν παρότρυνση τοῦ θείου του ἁγίου Ἀρσενίου νὰ καταλύσουν τὴν νηστεία οἱ ξερριζωμένοι Φαρασιῶτες προκειμένου νὰ ἀντέξουν τὶς κακουχίες τοῦ ταξιδιοῦ πρὸς τὴν Ἑλλάδα. Ἐκεῖνοι ὅμως ἀρνήθηκαν.

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Αντώνη, πρέπει να είμαστε πιο προσεκτικοί στα σχόλιά μας. Τι εννοείτε ότι οι κεκοιμημένοι κοινωνούν; Δηλαδή, μεταλαμβάνουν το σώμα και το αίμα του Κυρίου; Πρώτη φορά το ακούμε αυτό.
Και κάτι ακόμη:Δεν γνωρίζετε ότι κατά την Ορθόδοξη Παράδοση Θεία Λειτουργία χωρίς παρουσία πιστών δεν τελείται; Βεβαίως μπορεί στην ανάγκη να τους εκπροσωπεί ο ψάλτης, αλλά η συμμετοχή στη Θεία Λειτουργία δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτε. Τα άλλα είναι αθεολόγητα!

Αντώνης είπε...

για να μη μένει απληροφόρητος ο Ανώνυμος:

ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΒΑΣΙΛΑΣ :
(«Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας» P.G τ. 150, στ. 368-492)
«Τι λοιπόν, οι νεκροί δεν αγιάζονται από αυτόν τον αγιασμό μέσω της μεταλήψεως και είναι λιγότερο ωφελημένοι από τους ζώντες; Καθόλου»
«Επομένως τίποτε δεν εμποδίζει να μπορούν τα παραπάνω και οι ψυχές των νεκρών όπως και των ζώντων»
«Γι’ αυτό δεν είναι καθόλου παράδοξο που ο Χριστός, σε ψυχές χωρισμένες από το σώμα, οι οποίες δεν μπορούν να κατηγορηθούν για τίποτε από τα παραπάνω, μεταδίδει από την τράπεζά Του»
«Συμπέρασμα είναι ότι οι ψυχές των νεκρών, που υπήρξαν εν ζωή πιστοί και μετείχαν του μυστηρίου, αλλά είχαν καθαρή καρδιά, αγάπη στο Θεό, πίστη, επιθυμία του μυστηρίου, προθυμία για τη μετάληψη, ολόθερμη ορμή και δίψα γι’ αυτό, τότε αυτές εξακολουθούν να μετέχουν του μυστηρίου»
«Η Θεία Κοινωνία πρώτα πηγαίνει στην ψυχή και εάν υπάρχει και σώμα μεταβιβάζεται σ’ αυτό»
«Αφού λοιπόν για να λάβει τον αγιασμό η ψυχή δεν έχει ανάγκη από το σώμα, αλλά μάλλον το σώμα έχει ανάγκη της ψυχής, τι παραπάνω από τις ψυχές των νεκρών παίρνουν από την τελετή οι ψυχές που είναι ενωμένες με το σώμα, βλέποντας τον ιερέα και δεχόμενες από αυτόν τα δώρα;»
«Αλλά και συμβαίνει απαραιτήτως η μετάληψη των Τιμίων Δώρων από τις ψυχές των νεκρών»
«Ο αγιασμός δεν έχει ανάγκη το σώμα, αλλά μόνο τη ψυχή, επομένως για να αγιαστεί το σώμα πρέπει πρώτα να αγιαστεί η ψυχή»
«Οι ψυχές οι απαλλαγμένες από το σώμα έχουν ένα πλεονέκτημα σχετικά με τον αγιασμό, απέναντι σ’ εκείνες που ζουν με σώμα. Διότι καθαρίζονται και παίρνουν άφεση αμαρτιών με τις ευχές των ιερέων και τη μεσιτεία των τιμίων δώρων όχι λιγότερο από τους ζώντες. Αυτές όμως δεν αμαρτάνουν πλέον, ούτε προσθέτουν νέες αμαρτίες στις παλιές, όπως οι περισσότεροι από τους ζώντες, αλλά ή τους συγχωρείται κάθε ενοχή ή τουλάχιστον λιγοστεύουν συνεχώς οι αμαρτίες τους»
«Και μόνο το γεγονός ότι έχουν απαλλαγεί από το σώμα, τις κάνει πολύ πιο κατάλληλες για την κοινωνία των μυστηρίων από ό,τι θα τους ήταν δυνατόν αν είχαν σώμα»


*προς τον διαχειριστή : Υπάρχει περίπτωση προηγούμενό μου σχόλιο να κατέληξε στα spam λόγω του ότι περιείχε λινκ..

Ανώνυμος είπε...

Κύριε Αντώνη, το υποψιαζόμουν ότι θα επικαλεσθείτε τον ιερό Νικόλαο Καβάσιλα. Όμως οφείλατε να γνωρίζετε, αν και δεν σας παρεξηγούμε, ότι η συγκεκριμένη θέση του δεν απηχεί την ορθόδοξη διδασκαλία και δεν συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία των Πατέρων! Γι αυτό μίλησα περί προσοχής που πρέπει όλοι μας να έχουμε. Ευχαριστώ.

Αντώνης είπε...

Ανώνυμε, παρόλο που δεν γνωρίζατε τπτ, όπως είπατε στο πρώτο σας σχόλιο, σχετικά με την δυνατότητα μετοχής των κεκοιμημένων στα Μυστήρια της Εκκλησίας -για ποιο λόγο άραγε οι Ιερείς βγάζουν μερίδα για τους κεκοιμημένους; - εσείς μένετε στα δικά σας...

Λίγα ακόμη μήπως και αλλάξετε ...

ΑΓΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (+1429)
(«Περί Ιεράς Λειτουργίας», P.G. τ. 155, σελ. 280-286)

«Και τέλος πάντων ομού, επειδή τη θυσία ταύτη τη ιερά πάντες ομού άγγελοί τε και άνθρωποι άγιοι και ηνώθησαν τω Χριστώ, και εν αυτώ ηγιάσθησαν, και τούτο ημάς ενούσιν»
«Μετέχουσι γαρ και ούτοι τω μυστηρίω τω φρικτώ τούτω ως συνηγωνισμένοι Χριστώ»
«Τη ενώσει τε και κοινωνία αγιαζόμεναι, και εις εκείνους υπέρ ων εισί, τον αγιασμόν παραπέμπουσαι, και δια των υπέρ των αγίων εις ημάς»
«Αυτοί μεν γαρ αμέσως αγιάζονται παρά του Θεού, δεχόμενοι δε και τα παρ’ ημών, δι’ αυτών ημάς αγιάζουσιν»
«Ει γαρ και αϋλως και νοερώς μετέχουσι της του Χριστού κοινωνίας ταις ψυχαίς, αλλά και δια της αυτού ιερουργίας ην υπέρ του κόσμου παρέδωκε γίνεσθαι, μεγίστης μετέχουσι της δόξης, ως συμπονήσαντες και συνδοξαζόμενοι»

ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ Ο ΕΦΕΣΟΥ (+1444)
(«Αντίρρησις των Λατινικών κεφαλαίων περί του περκατορίου πυρός», P.Ο. τ. 15, σελ. 43-44)Οι ευχές της Θείας Λειτουργίας αποδεικνύουν ότι «και προς τους ήδη της παρά Θεώ μακαριότητος απολαύοντες η των ευχών τούτων και μάλιστα της μυστικής θυσίας δύναμις διαβαίνει»
«Εις δόξαν αυτών τούτο ποιούμεν, και ούτω τρόπον τινά και υπέρ αυτών η θυσία γίνεται και προς αυτούς διαβαίνει»
Η δύναμη των ευχών και ιδίως της μυστικής θυσίας διαβαίνει «και προς τους δικαίους τε και οσίως βιώσαντας»
Διαβαίνει η δύναμη των προσευχών και της θείας λειτουργίας και προς τους δικαίως βιώσαντας «άτε και αυτούς ατελείς όντας και την προς ταγαθόν επίδοσιν αεί προσλαμβάνοντας και μήπω τελείας της μακαριότητος απολαύοντας»
ΑΓΙΟΣ ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΝΟΤΑΡΑΣ Ο ΚΟΡΙΝΘΟΥ(+1798)
(Περί της Συνεχούς Μεταλήψεως, Μέρος Γ΄, Ένστασις Δ΄, έκδοση Ν. Παναγόπουλος, σελ. 133).
«Ήτοι αν αι ψυχαί των κεκοιμημένων είναι έτοιμοι να κοινωνήσουν, ο δε Κύριος πάντοτε θέλει και αγαπά, να αγιάζη και να μεταδίδη τον εαυτόν του εις τον καθένα, ποίον πράγμα μπορεί να τας χωρήση από την κοινωνίαν; Βέβαια κανένα».

ΥΓ
Σημείωσις πάνω στη Θεία Κοινωνία των κεκοιμημένων. Ευρέθη συμφωνία τεσσάρων Πατέρων, ώστε να τεκμηριωθεί αυτή ως θέση της καθόλου Εκκλησίας. Ως εκ τούτου η άποψη που διατυπώθηκε τόσο από τον Αρχιμανδρίτη π. Παύλο Ντανά, όσο και από τον Λέκτορα του ΑΠΘ Αρχιμανδρίτη π. Νικόδημο Σκρέττα, ότι αποτελεί τούτο αποκλειστικά θέση του αγίου Νικολάου Καβάσιλα και όχι και της Εκκλησίας καταρρίπτεται.

Τα παραπάνω βρίσκονται στο blog του π.Δημ.Αθανασίου και
το άρθρο έχει τίτλο: Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ-Σημειώσεις από το έργο του Αγίου Νικολάου Καβάσιλα «Ερμηνεία της Θείας Λειτουργίας» (PG τ. 150 στ. 368-492)

**
Αφού πρώτη φορά ακούσατε αυτά περί κεκοιμημένων πώς υποψιαστήκατε οτι θα επικαλεσθώ τον Άγιο Νικόλαο Καβάσιλα; Δε στέκει!!

Ανώνυμος είπε...

Καμμία συμφωνία Πατέρων περί τοῦ ὅτι δῆθεν οἱ κεκοιμημένοι κοινωνοῦν ὅπως ἡμεῖς τό Σῶμα καί τό Αἴμα τοῦ Χριστοῦ δέν ἀποδεικνύεται, οὔτε ὑφίσταται, βεβαίως. Ἐκ τῶν παρατιθεμένων ἀποσπασμάτων δέν προκύπτει κάτι τέτοιο. Μόνο ἡ νύξη τοῦ Ἁγίου Μακαρίου κάπως προσεγγίζει, ὅμως τό παρατιθέμενο τμῆμα τῶν λόγων του χρειάζεται νά ἐνταχθεῖ στό ὄλον κείμενό του διά νά κατανοηθεῖ τί ἐννοεῖ ἐκεῖ ὁ Ἅγιος. Ἄς κατανοηθεῖ πρωτίστως πρός τοῦτο ὅτι ὅλοι οἱ κεκοιμημένοι, πρό τῆς κοινῆς Ἀναστάσεως μάλιστα, ὑπάρχουν ἐν οὐρανοῖς ὡς ψυχαί καί ἑπομένως δέν εἶναι δυνατόν αὐτοί ὡς ψυχαί νά κοινωνοῦν, δηλαδή νά μεταλαμβάνουν ὅπως ἐμεῖς οἱ περιλειπόμενοι, Σῶμα καί αἵμα Χριστοῦ. Οἱ Ἅγιοι Μᾶρκος καί Συμεών Θεσσαλονίκης κάνουν λόγο περί δυνάμεως ἡ ὁποία διαβαίνει καί περί νοερᾶς μετοχῆς, τά ὁποῖα δέν εἶναι θεία μετάληψις. Τά κείμενα τοῦ Νικολάου Καβάσιλα σαφῶς ὁμιλοῦν σαφῶς γιά πράγματα πού δέν συναντῶνται ἔτσι σέ ἄλλους Πατέρες. Εἶναι ἄλλωστε πασιφανές καί ἀπό τίς ἴδιες τίς ἐπικλήσεις σας.

Αντώνης είπε...

Τα γραπτά είναι εδώ και όλοι μπορούν να βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
Κανείς δεν είπε οτι "οἱ κεκοιμημένοι κοινωνοῦν ὅπως ἡμεῖς", τι εννοείτε άραγε; Να μπαίνουν και οι κεκοιμημένοι στη σειρά όπως οι ζώντες;! Κανείς δεν είπε κάτι τέτοιο!

Ελέχθη οτι "σε κάθε Θεία Λειτουργία κοινωνούν και οι κεκοιμημένοι " δλδ μετέχουν, με κάποιο μυστικό τρόπο, "Μετέχουσι γαρ και ούτοι τω μυστηρίω τω φρικτώ τούτω ως συνηγωνισμένοι Χριστώ" όπως λέει ο άγιος Συμεών.

Λοιπόν, εσείς όλα αυτά τα χαρακτηρίσατε αθεολόγητα, έτσι γιατί σας φάνηκαν παράξενα..
άλλη φορά να είστε πιο προσεκτικός.
Καλό υπόλοιπο Τεσσαρακοστής

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com