Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΥΠΟΜΟΝΗΣ ΣΤΙΣ ΘΛΙΨΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΔΙΕΞΟΔΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
Ἱερομονάχου Φιλοθέου Γρηγοριάτου
Ἱερός
Μητροπολιτικός Ναός Ἁγίου Νικολάου Τρικάλων,
Δ΄
Κατανυκτικός Ἑσπερινός -Κυριακή 31 Μαρτίου 2019
«Ὑπομονῆς ἔχομεν χρείαν» (βλ. Ἑβρ. ι', 36)
Σεβασμιώτατε
Δέσποτα,
σεβαστοί
μου Πατέρες,
ἀγαπητοί
μου ἐν Χριστῷ ἀδελφοί
Εὑρισκόμενος
σήμερα στήν ὡραία αὐτή σύναξι τῆς τοπικῆς Σας Ἐκκλησίας τῆς Ἱερᾶς
Μητροπόλεως Τρίκκης καί Σταγῶν, μέ τήν τιμητική πρόσκλησι τῆς ἀγάπη
Σας πρός τήν ἐλαχιστότητά μου, διαβιβάζω ἐν πρώτοις τά σέβη καί τήν ἀγάπη
τοῦ Καθηγουμένου καί Γέροντος τῆς Ἱερᾶς ἡμῶν Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου
Ἁγίου Ὄρους, Ἀρχιμ. Χριστοφόρου καί πάσης τῆς ἀδελφότητός μας.
Ἐκφράζω
δέ τήν χαρά μου πού εὑρίσκομαι καί πάλιν ἐν μέσῳ ἁγίων Πατέρων καί λίαν
ἀγαπητῶν ἀδελφῶν, ἀφοῦ ἡ ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ καί ἐν τῷ συνδέσμῳ τοῦ Χριστοῦ
κοινωνία προσώπων εἶναι γιά ὅλους μας πνευματική ἐνίσχυσι καί εὐφροσύνη.
Ταπεινά ἐπικαλοῦμαι τίς εὐχές Σας, Σεβασμιώτατε, ὥστε τά ταπεινά
λόγια πού θά ἀκουστοῦν νά εἶναι πρός δόξαν Θεοῦ καί ὠφέλεια ψυχῶν.
Πορευόμενοι,
ἀδελφοί, μέσα στό κατ᾿ ἐξοχήν ἁγιαστικό κλῖμα τῆς πενθηρᾶς περιόδου
τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς ἀλλά ταυτόχρονα γευόμενοι κι ἀπό τώρα κάτι ἀπό
τήν χαρά τῆς λαμπροφόρου νύκτας τῆς Ἀναστάσεως, ἑορτάζουμε σήμερα
τήν ἑορτή τῆς Σταυροπροσκυνήσεως στήν Ἁγία Ἐκκλησία, ὕμνους καί λόγους
εὐφήμους ἀπευθύνοντας στό πανάγιο ξύλο τοῦ Σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ, ὑψώνοντάς
τον πρός ἁγιασμό καί εὐλογία τοῦ πληρώματος τῆς Ἐκκλησίας καί τοῦ σύμπαντος
κόσμου.
Κεντρική
θέσι στήν Πίστι μας κατέχει ὁ Σταυρός, μαζί βέβαια πάντοτε μέ τήν Ἀνάστασι
τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, διά τῶν ὁποίων ὁ Κύριος νέκρωσε τόν θάνατο, ζωοποίησε
τόν νεκρωθέντα ἄνθρωπο, τόν ἀνέστησε καί τόν συμφιλίωσε μέ τόν Θεό-Πατέρα,
κάνοντάς τον στήν Ἐκκλησία Του μέτοχο τῆς θείας ζωῆς καί βασιλείας
Του.
Σταυρός
σημαίνει κόπος, πόνος. Κι ὁ πόνος χρειάζεται ὑπομονή, ὅπως καλά
γνωρίζουμε.
Τὸ
θέμα, λοιπόν, στήν σημερινή ταπεινή ὁμιλία εἶναι γιά τόν καθημερινό
μας σταυρό τῆς ὑπομονῆς. Εἶναι δέ, θεωρῶ, ἰδιαίτερα ἐπίκαιρο καί
στίς ἡμέρες μας, καί ἀναγκαιότατη ἡ ἀρετή τῆς ὑπομονῆς, ἀφοῦ πράγματι "ὑπομονῆς ἔχομεν χρείαν" (βλ.
Ἑβρ. ι΄, 36).
Ἀπό
τήν ἀρχή διευκρινίζεται ὅτι, ἄλλο πρᾶγμα ἡ κατά Θεόν ὑπομονή κι ἄλλο
μιά ἀνθρωποκεντρική, στωική, μοιρολατρικὴ ἀνοχή στίς δυσκολίες
τῆς ζωῆς, (χωρίς ἀναφορά στόν ἅγιο Θεό), ἴσως μάλιστα μέ γογγυσμούς
καί ἀγανακτήσεις, πού περισσότερο κουράζουν καί φθείρουν. Ἡ ὑπομονή
μέ ἀναφορά στήν ὑπακοὴ στό ἅγιο θέλημα τοῦ Θεοῦ ἔχει μιά λεβεντιά,
εἶναι βαθειά, συνεχής αἴσθησι τῆς παρουσίας τοῦ Ζῶντος Θεοῦ στήν ζωή
μας. Εἶναι βασική προϋπόθεσι γιά τήν προκοπή μας, γιά τήν κατά Θεόν
αὔξησί μας.
Στήν
παραβολή τοῦ Σπορέως, κι ἀφοῦ ὁ Κύριος περιέγραψε τίς περιπτώσεις
τῆς “γῆς” πού
δέν ἔχει δυνατότητα εἴτε νά φυτρώση, ἤ νά ἀναπτυχθῆ καί αὐξηθῆ ὁ οὐράνιος
σπόρος, στό τέλος ἀνέφερε γιά τήν καλή “γῆ”, ἡ ὁποία δέχεται τὸν λόγο
τοῦ Θεοῦ. Τὸν φιλοξενεῖ λοιπόν ἡ ἀγαθὴ “γῆ” χωρὶς ζιζάνια, χωρὶς
πέτρες, χωρίς ἀγκάθια. Καί περιμένει κανεὶς ὅτι θὰ ἀναπτυχθῆ καὶ θὰ
ἀποδώση πολὺ καρπό, ὅμως μέ μόνη καί πολύ βασική προυπόθεσι: Τήν ὑπομονή.
Ἀναφέρει ὁ Κυριακός λόγος, ὅτι οἱ ψυχές πού εἶναι σάν τήν καλὴ γῆ,
δέχονται τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ μέσα τους καὶ καρποφοροῦν, ἀλλὰ πῶς; “Ἐν ὑπομονῇ”.
Δὲν χρειάζεται μόνο κι ἁπλῶς νά εἶναι κανεὶς καλὴ κι εὔφορη “γῆ”, ἀλλὰ εἶναι ἐντελῶς
ἀπαραίτητο νά ἔχη καί πολλή ὑπομονὴ.
Ὁ
παρών αἰώνας εἶναι κατ᾿ ἐξοχὴν χρόνος γιά ὑπομονή, ἡ ἔμπονη καί ἐν
χαρᾷ προσδοκία τῆς ἐλεύσεως τοῦ ἀχρόνου αἰῶνος, τῆς Βασιλείας τοῦ
Θεοῦ, αὐτῆς πού ναί μέν “ἐντός ἡμῶν ἐστι” (Λουκ. 17,21)ἀλλά τώρα ἀκόμη “ἐκ μέρους γινώσκομεν” (βλ. Α΄Κορ. 13, 9).
Ἡ ἀνυπακοὴ μας, καὶ κυρίως ἡ ἀμετανοησία μας, κατέστησε τὸν κόσμο
αὐτόν κόσμο φθορᾶς. Ἀφοῦ κατά τούς ἁγίους Πατέρες, ἐὰν μετανοοῦσαν
οἱ πρωτόπλαστοι μετά τήν πτῶσι τους, φυσικὰ καί θὰ τοὺς συγχωροῦσε ὁ ἅγιος
Θεός καί Δημιουργός τους. Τά ἱερά λόγια Του "... πληθύνων πληθυνῶ
τὰς λύπας σου καὶ τὸν στεναγμόν σου... ἐν λύπαις φαγῇ... (τήν
γῆν) πάσας
τὰς ἡμέρας τῆς ζωῆς σου· ἀκάνθας καὶ τριβόλους ἀνατελεῖ σοι... ἐν ἱδρῶτι
τοῦ προσώπου σου φαγῇ τὸν ἄρτον σου..." (βλ. Γεν. γ΄,
17-19) εἶναι ὁ κανόνας μας γιά ὑπομονή, ἀπό τήν ἁγία
μέριμνά Του γιά μετάνοιά μας, γιά ἐπιστροφή ἀπό τήν ἀσωτεία μας
στήν πατρική ἑστία. Αὐτά εἶναι πλέον τά μεταπτωτικά δεδομένα μας,
γιά ὅλους τούς ἀπογόνους τοῦ Ἀδάμ καί τῆς Εὔας, γιά ὅλους τούς ἀνθρώπους
ὅλων τῶν αἰώνων μέχρι συντελείας τοῦ κόσμου.
Δυστυχῶς σήμερα ἀδιαφορῶντας ὡς ἐπί τό πλεῖστον γιά τίς μικρές ὑπομονές
πού καλούμαστε νά ἔχουμε σέ πολλά πρακτικά θέματα τῆς καθημερινότητος,
δέν ἀσκούμαστε νά εἴμαστε ὀλιγαρκεῖς, ὑπάκουοι στό θέλημα τοῦ Θεοῦ
καί συνεπῶς εἰρηνικοί καί ἱκανοποιημένοι μέ τήν ζωή. Ἔτσι κατήντησε
ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος νά εἶναι ἀνικανοποίητος, ἀπαιτητικός, ἀνυπόμονος,
γι᾿ αὐτό καί τελικά χωρίς ἐσωτερική εἰρήνη καί ἀνάπαυσι. Ἀντίθετα
οἱ ψυχές πού ἔμαθαν νά ἀγωνίζωνται στά καθημερινά μικρά, προχωροῦν
πολύ καλά καί στά μεγάλα καί ἔκτακτα, π.χ. στίς ἀρρώστιες.
Ρώτησε
ἕνας ἱερέας κάποιον γέροντα ἀσθενῆ μοναχό στό Ἅγιον Ὄρος:
"Πῶς εἶστε στήν ὑγεία σας πάτερ;" Κι ἐκεῖνος εἰρηνικά ἀπάντησε:
"Ἔ, καλά! Τώρα μοῦ παρουσιάστηκαν καὶ ἄλλες παθήσεις. Ὅλα ὅμως
χρειάζονται. Πῶς θὰ πάω ἐκεῖ πάνω, παπά μου, μέ ἄδεια χέρια;"
Ὅλοι
ἔχουμε τὸν παλαιὸ μας ἄνθρωπο, μέ τά πάθη, τίς ἀδυναμίες μας. Πῶς θὰ
μεταμορφωθῆ αὐτός καὶ θὰ γίνη καινούριος ἐν Χριστῷ; Πῶς θὰ γίνη δηλ. ἡ
ἐν Χριστῷ ἀνακαίνισις τοῦ ἀνθρώπου; Αὐτός εἶναι ὁ μεγαλύτερος ἐν
Χριστῷ ἀγώνας μας, ἀφοῦ δέν εἴμαστε ἔτσι ὅπως μᾶς θέλει ὁ Θεὸς. Χρειάζεται
ὑπομονὴ, ὥστε νὰ μεταμορφωθοῦν τά ἄλογα πάθη σέ ἀρετὲς Χριστοῦ,
νά ἀποκτήσουμε σιγά-σιγά τὴν μορφή τοῦ Θεοῦ-Πατέρα, νά φθάσουμε δηλ. στό “καθ᾿ ὁμοίωσιν”.
Περνοῦμε λοιπόν πολλὲς θλίψεις στόν παρόντα κόσμο, διότι ἀλλοῦ εἶναι
ἡ τέλεια ἀνάπαυσι, ἡ τελεσίδικη ξεκούρασι "ἔνθα οὔκ ἐστι πόνος, οὐ
λύπη, οὐ στεναγμός". Οἱ πιστοὶ Χριστιανοί καλούμαστε
νά ἀγωνιζώμαστε στήν κατά Θεόν ὑπομονή. Καί μάλιστα “Ποιήσωμεν τὴν ἀνάγκην φιλοτιμίαν” (Ἁγ.
Γρηγορίου Θεολόγου, Εἰς τούς Μακκαβαίους, TLG, Ζ΄, (orat. 15) : Volume
35, page 924, line 22). Αὐτό πού εἶναι ἀνάγκη νά γίνη, νά τὸ κάνουμε
μέ προθυμία, ἀπὸ φιλότιμο, ἀπό ἀγάπη γιά τὸν Θεό. Τὸ ἀναπόφευκτο,
τό ὅτι δηλ. θὰ συναντοῦμε στήν ζωή μας συνεχῶς δυσκολίες, στενοχώριες,
ἀδιέξοδα, ἐμεῖς νὰ τὸ προσφέρουμε στόν Θεὸ. Γιά νά ἀποκτήσουμε τὴν
ἁγία καί θεάρεστη ὑπομονὴ σὲ ὅ,τι λυπηρὸ στήν ζωὴ μας.
Ἐπιτρέψτε
μου νά ἀναφέρωμαι, καθὼς προχωροῦμε στήν ἀνάλυσι τοῦ θέματος, σὲ
πολὺ ὡραῖες ἀναφορὲς ἀπὸ τὴν Παλαιὰ καί Καινὴ Διαθήκη, τόν θεόπνευστο
λόγο τοῦ Θεοῦ.
Ὑπομονὴ
καλούμαστε νά κάνουμε ὅλοι οἱ ἄνθρωποι, ἀκόμη κι αὐτοί πού δέν πιστεύουν
στόν Θεό. Ἡ δική μας ὡστόσο ὑπομονή, ὁ ἀγώνας μας ἔγκειται στό, πῶς ἡ
ζωὴ μας θὰ ἀρέση στόν Χριστό.
Λέγει
πολὺ ὡραῖα ὁ προφήτης Δαυὶδ:
Ἐγώ,
Κύριε, "διὰ
τοὺς λόγους τῶν χειλέων Σου ἐφύλαξα ὁδοὺς σκληράς" (Ψαλμ. ιστ΄, 4
). "Ἔχω πολὺ δύσκολες καταστάσεις, ἀδιέξοδα,
πού μέ κουράζουν πολύ στήν ζωή μου, ἀλλὰ ἐπειδὴ τὸ θέλεις Ἐσύ, ἐπειδή
τό εἶπες ἐσύ Κύριε, γι᾿ αὐτὸ κάνω ὑπομονή". Μιά τέτοια ὑπομονή
εἶναι ὄντως ἁγία, διότι γίνεται γιά τὸν Χριστό.
Παρόμοια
λόγια εἶπε κι ὁ ἀπόστολος Πέτρος, τότε πού εἶχαν ρίξει τά δίχτυα μαζί
μέ τούς ἄλλους Ἀποστόλους καὶ ὅλη τήν νύχτα δέν εἶχαν πιάσει τίποτε.
Καί παρά τόν μεγάλο κόπο καί τήν ἀπογοήτευσι γιά τήν ἀποτυχία ὅλης
τῆς προσπάθειάς τους, καί ἐνῶ εἶχαν ἤδη μαζέψει καί πλύνει τὰ δίχτυα,
ὅταν ἄκουσε τόν Χριστό, νά τοὺς λέγη, νά ρίξουν ξανὰ τά δίχτυα στήν θάλασσα,
τόλμησε τό ἀκατανόητο ὑπερβαίνοντας τήν ἀνθρώπινη λογική του: "Ἐπί δέ τῷ ρήματί
σου, χαλάσω τό δίκτυον" (Λουκ. ε΄, 5), “ἐπειδή τό εἶπες
Ἐσύ, Κύριε”. Ἔτσι ἔχει μεγάλη σημασία ἡ ὑπακοή κι
ἡ ὑπομονὴ μου, ὅταν γίνεται γιά τὸν Χριστό καί τότε ἀπολαμβάνω τό
θαῦμα τῆς Χάριτός Του.
Λέγει
ὁ προφήτης Δαυὶδ: "Τίς ἡ ὑπομονή μου;" Ποιός εἶναι ἡ
ὑπομονή μου; Ὄχι ἁπλῶς "τί εἶναι", ἀλλὰ "ποιός εἶναι".
Καὶ ἀπαντᾶ ὁ ἴδιος: "Οὐχὶ ὁ Κύριος; καὶ ἡ ὑπόστασίς μου παρά σοί ἐστιν". (Ψαλμ.
λη',8) "Καὶ τὸ ὅτι ὑπάρχω, ἀπὸ Σένα εἶναι, Κύριε,
καὶ ἡ ὑπομονή μου πάλι Ἐσὺ εἶσαι". Τὶ ὡραῖο! Ὄχι ἁπλῶς γιά τὸ
Χριστὸ γίνεται ἡ ὑπομονὴ μας, ἀλλὰ ἡ ἴδια ἡ ὑπομονὴ μας ἡ θεάρεστη,
ἡ μεγάλη αὐτὴ ἀρετὴ, εἶναι ὁ Κύριος.
Καὶ
ἄλλη φορά "... σὺ εἶ ἡ ὑπομονή μου, Κύριε· Κύριε, ἡ ἐλπίς μου ἐκ
νεότητός μου"(Ψαλμ. ο΄, 5 ). "ἐσὺ εἶσαι ἡ ὑπομονή
μου, Κύριε". Καίι δέν ἔχουμε ἁπλῶς ἐλπίδα, ὁ Χριστὸς μας εἶναι ἡ ἐλπίδα
μας. "Ἐπὶ
σὲ ἐπεστηρίχθην ἀπὸ γαστρός, ἐκ κοιλίας μητρός μου, σύ μου εἶ σκεπαστής".
Ἀπὸ τότε πού ἤμουν στήν κοιλία τῆς μητέρας μου, εἶσαι ἡ σκέπη καί προστασία
μου. "Ἐν
σοὶ ἡ ὕμνησίς μου διὰ παντός". Γι᾿ αὐτό καί ἐγὼ Ἐσένα
ὑμνῶ πάντοτε.
Ἀκοῦμε
σὲ κάθε ἑσπερινὸ: "ἕνεκεν τοῦ ὀνόματός Σου ὑπέμεινά Σε, Κύριε".
Τὶ θὰ πῆ “ὑπέμεινα
τὸν Κύριο”; Ὑπομένω τὴν παιδεία Του. Διότι παιδεία μᾶς
δίδει ὁ ἅγιος Θεός, μᾶς ἐκπαιδεύει. Οἱ θλίψεις πού παραχωρεῖ, εἶναι
γιά τὴν παιδαγωγία, γιά τὴν ἐκπαίδευσί μας. Καὶ γιά Σένα, διὰ τὸ ὄνομά
Σου, Κύριε, τὰ ὑπομένω ὅλα. Εἶναι τὸ ἴδιο πρᾶγμα πού εἴπαμε προηγουμένως. "Ὑπέμεινεν ἡ ψυχή μου
εἰς τὸν λόγον Σου", λέγει, "ἐπειδὴ εἶσαι ἡ Ἀλήθεια
καὶ λές ἀλήθεια, Κύριε, καὶ γι᾿ αὐτὸ κάθε λόγο Σου τὸν μετρῶ, τὸν ὑπολογίζω,
καί κάνω τήν ὑπομονή μου".
"Ἤλπισεν ἡ ψυχή μου ἐπὶ τὸν Κύριον, ἀπὸ φυλακῆς πρωίας
μέχρι νυχτός, ἀπὸ φυλακῆς πρωίας, ἐλπισάτω Ἰσραήλ ἐπὶ τόν Κύριον".
"Ὅτι παρὰ τῷ Κυρίῳ τὸ ἔλεος καὶ πολλὴ παρ᾿ αὐτῷ λύτρωσις. Καί αὐτὸς
λυτρώσεται τὸν Ἰσραήλ ἐκ πασῶν τῶν ἀνομιῶν αὐτοῦ" (Ψαλμ.ρκθ΄,
6-8).
Ἡ
ψυχὴ μας τὴν κάθε μεγάλη λύπη, τόν κάθε πόνο στήν ζωὴ τὰ ζῆ σὰν μιά ἀδικία.
Εἴτε εἶναι ἔτσι ἀντικειμενικὰ, εἴτε δέν εἶναι. Καὶ οἱ βαθειὲς θλίψεις
συνοδεύονται συνήθως ἀπὸ τέτοιου εἴδους διαπιστώσεις. Ἰδίως ὅταν
μάλιστα θεωροῦμε, πώς δέν φταῖμε ἄμεσα γι᾿ αὐτά. Π.χ. μιά σοβαρή ἀσθένεια
τοῦ παιδιοῦ μου, ἤ ἕνας ξαφνικός θάνατος προσφιλοῦς προσώπου μου. Πονᾶ
ἡ ψυχή καὶ τὸ σῶμά μου, ὅλη ἡ ὑπάρξί μου, καὶ τὸ αἰσθάνομαι σὰν νά μοῦ
γίνεται μιά ἀδικία. "Γιατί, Θεέ μου, νά ἐπιτρέψης νά περνῶ τέτοια
θλίψι;" Πολὺ χειρότερα συγκλονιζόμαστε, ὅταν διαπιστώνουμε
ὅτι ἀδικούμαστε ἤ βλαπτόμαστε πνευματικά, ὅπως π.χ. μέ αὐτά πού
περνᾶ τώρα ὁ λαός μας, στήν Πατρίδα. Κι ὅλα αὐτὰ φέρνουν πολύ πόνο
στήν ψυχή.
-------------
Πόνος
στήν ἀρχαία ἑλληνικὴ, σημαίνει κόπος. Ἀφοῦ ὅταν πονᾶ κάποιος, κοπιάζει
ἡ ψυχὴ ἀλλὰ καὶ τὸ σῶμα, συγκλονίζεται ἡ ὑπάρξί του, ἐνεργεῖται ἕνας
μικρός θάνατος μέσα μας, μὲ κάθε μεγάλη θλίψι. Ὅπως καὶ ὁ πόλεμος τοῦ
διαβόλου, ἤ ἀπό τά πάθη μας, καί ἡ γενική φθορὰ, στήν ὁποία εὑρισκόμαστε.
Δάκρυα, στεναγμοί, ἀδιέξοδα. Ὅλοι οἱ ἄνθρωποι αἰσθανόμαστε στήν
ζωή μας αὐτήν τήν στένωσι. Πολλές φορές μάλιστα καὶ πρόσκαιρη ἀπαισιοδοξία
ἐπιτρέπει ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ νά βιώνουμε. Ὅλα αὐτά, ἀλλά καί κάθε δυνατός
πόνος, κάθε ὀδυνηρώτατη θλίψι εἶναι ἔνας μικρός θάνατος. Διερχόμαστε
μέσα ἀπό πολλούς μικρούς θανάτους, ἕως ὅτου φθάσουμε καί στό τελικό
σημεῖο τῆς παρούσας ζωῆς, στόν ἴδιο τόν θάνατό μας. Μέ τήν Χάρι τοῦ
Θεοῦ ὅμως στήν Ἐκλησία, καί δή στήν θεία Λειτουργία, ζοῦμε τήν ὑπέρβασι
τοῦ πόνου καί τοῦ θανάτου στήν ἐν Χριστῷ ζωή. Καί ἔτσι μέ τόν Χριστό δέν ἀπελπιζόμαστε!
Τὸ
ψαλτήριο εἶναι γεμάτο ἀπ᾿ ὅλ᾿ αὐτά. Δέν εἶναι ἁπλά ἕνα ὡραῖο βιβλίο
μέ ὄμορφα στοιχεῖα, μὲ ὡραῖες ἀναφορὲς στόν Θεό, μὲ δοξολογίες μόνο.
Γιά νά φτάση στίς δοξολογίες ὁ Δαυὶδ, διαλύθηκε πρῶτα μέσα στόν βαθύτατο
πόνο πού ἐπέτρεψε ὁ ἅγιος Θεός νά περάση. Ἔχοντας ζήσει ὅμως καί τήν
παρηγορία τοῦ Θεοῦ-Πατέρα, Τόν παρακαλεῖ νά τόν ἐλεήση, ὥστε νά
μή νικηθῆ τελεσίδικα ἀπό τούς ἐχθρούς του, τούς φθονερούς δαίμονες.
"Πρός σέ, Κύριε, ἦρα τὴν
ψυχήν μου, ὁ Θεός μου. ἐπὶ σοὶ πέποιθα· μὴ καταισχυνθείην, μηδὲ καταγελασάτωσάν
με οἱ ἐχθροί μου. καὶ γὰρ πάντες οἱ ὑπομένοντές σε οὐ μὴ καταισχυνθῶσιν·"(Ψαλμ,
24, 1-3) Ὁμιλεῖ μέ υἱκή παρρησία στόν Θεό. "Μὴ ἐπιτρέψεις
νά ντροπιαστῶ. Οὔτε νά μὲ περιγελάσουν οἱ ἐχθροί μου, ἐπειδή ἀπευθύνομαι
σὲ Σένα, Κύριε. Κανεὶς, ἀπὸ ὅσους καταφεύγουν σὲ Σένα καὶ ὑπομένουν
τὴν παιδεία Σου, δέν χάνεται, δέν ἀποτυγχάνει, δέν ντροπιάζεται".
Ἤξερε
τὴν μεγάλη ἁμαρτία του καὶ μετανοοῦσε. Δεχόταν ὅλα τὰ λυπηρὰ τῆς
ζωῆς του, ὡς παιδεία τοῦ Θεοῦ.
" … ἐπίβλεψον ἐπ᾿ ἐμέ
καὶ ἐλέησόν με, ὅτι μονογενὴς καὶ πτωχός εἰμι ἐγώ. Αἱ θλίψεις τῆς
καρδίας μου ἐπληθύνθησαν, (γέμισε ἀπὸ θλίψεις ἡ καρδία
μου, Κύριε). Ἐκ τῶν ἀνομιῶν μου ἐξάγαγέ με". Ζοῦσε σὲ
βάθος μεγάλης ἐντάσεως πόνου ὁ Δαυίδ.
"Ἴδε τὴν ταπείνωσίν
μου". Μιά κραυγή πρὸς τὸν Θεὸ ἤταν ὅλη ἡ ζωὴ του.
"Δές, Κύριε, τὴν ταπείνωσί καὶ τοὺς κόπους μου". Καί συγχώρησε
μου ὅλες τίς ἁμαρτίες. "Ἴδε τοὺς ἐχθρούς μου ὅτι ἐπληθύνθησαν". Μαζεύτηκαν
περισσότεροι ἀπὸ πρίν οἱ ἐχθροί μου, καὶ μέ πολεμοῦν. Φύλαξε τὴν ψυχή
μου, Κύριε καὶ σῶσέ με, "μὴ καταισχυνθείην, ὅτι ἤλπισα ἐπὶ σέ".
"Μὴ ντροπιαστῶ, ἐγώ πού ἔριξα ὅλη τὴν ἐλπίδα μου σὲ Σένα".
Νά
ὁ κόπος τοῦ πόνου, τῆς θλίψεως, τῆς μετανοίας, τῆς κατώδυνης προσευχῆς
τοῦ Δαυίδ!
ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
ΠΑΥΛΟΥ
Ἀλλὰ
καὶ ὁ μέγας Παῦλος, ὁ Ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν, σέ τί κόπους εἶχε ἀποδυθῆ;
Ἀναφέρει τά καίρια σημεῖα ἀπό τόν προσωπικό του ἀγῶνα ἀπευθυνόμενος
στούς Κορινθίους καί τοὺς νουθετεῖ:
“Προσέχετε,
ἀδελφοί, μὴ χάσετε τήν Χάρι τοῦ Θεοῦ, προσέχετε στόν ἑαυτὸ σας, ἀγωνίζεσθε.
Πῶς θὰ ἀγωνίζεσθε;” Πρῶτα–πρῶτα “ἐν ὑπομονῇ πολλῇ”. (Β΄ Κορ.
στ΄, 4-10)
Γιατί
πολλή ὑπομονή; Διότι θά ζῆτε “ἐν θλίψεσι”, λέγει, θά εἶσθε “ἐν ἀνάγκαις” –
Θὰ σᾶς λείπουν τὰ ἀναγκαῖα. “Ἐν στενοχωρίαις, ἐν πληγαῖς, ἐν φυλακαῖς”, θὰ
σᾶς κυνηγήσουν, θὰ σᾶς φυλακίσουν, “ἐν ἀκαταστασίαις”, θὰ σᾶς τρέχουν ἀπὸ δῶ
κι ἀπὸ κεῖ, ἐν κόποις - μέ πολλλοὺς κόπους. “Ἐν ἀγρυπνίαις, ἐν νηστείαις”. Ἄς
τά θυμόμαστε, γιά νά εἴμαστε ἕτοιμοι κι ἐμεῖς, μήπως καί χρειασθῆ νά ὑπομείνουμε
κάτι ἀπ᾿ αὐτά ἀργότερα!
Ὅμως πῶς θά γίνεται αὐτή ἡ κατά Θεόν
ὑπομονή μας, ἅγιε Ἀπόστολε: “Ἐν ἁγνότητι” - ὄχι μέ πονηρία, μέ ἀοργησία,
μέ ἁγνότητα ἐν Χριστῷ.
“ ...ἐν μακροθυμίᾳ”, μὲ
ἀγάπη καὶ μακροθυμία σ᾿ αὐτούς πού σᾶς ἀδικοῦν, πάντα μέ τήν ἐν Χριστῷ
ἀγάπη, μὲ ἀκακία “ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ”. Αὐτοί εἶναι οἱ ἀγῶνες
πού θὰ κάνετε, ἔτσι θὰ τοποθετῆσθε ἀπέναντι στά λυπηρά, μᾶς λέγει,
“ἐν λόγῳ ἀληθείας, ἐν δυνάμει
Θεοῦ”. Μέ τά ὅπλα τῆς δικαιοσύνης θὰ ἀγωνίζεσθε ἐσεῖς,
καὶ θὰ σᾶς ἐνισχύη ὁ Θεὸς καὶ θὰ ἀντιμετωπίζετε ὅλους τοὺς πειρασμοὺς.
Καὶ
γι᾿ αὐτὸ θὰ πορεύεσθε “διὰ δόξῃς καὶ ἀτιμίας”.
Σὰν
νά μᾶς λέγη, ὅτι "ἔτσι πορεύομαι κι ἐγώ, ἀδελφοί. Γίνετε λοιπόν
καί σεῖς μιμητές μου. Θὰ δοξάζεσθε μέ τήν Χάρι τοῦ Θεοῦ, τότε πού θὰ εἶσθε
περιφρονημένοι ἀπ᾿ αὐτούς πού θὰ σᾶς προξενοῦν τίς θλίψεις”. “Διὰ δυσφημίας καὶ εὐφημίας,
ὡς πλάνοι ἀλλὰ καὶ ὡς ἀληθεῖς, ὡς ἀγνοούμενοι καὶ ἐπιγινωσκόμενοι”. Δέν
θά γνωρίζη τίποτε ὁ κόσμος ἀπὸ τὴν πνευματική ἐσωτερική πολιτεία
σας, ἀλλὰ ὁ Θεὸς θά γνωρίζη ὅλη τὴν ζωή σας.
“Ὡς ἀποθνῄσκοντες καὶ ἰδοὺ ζῶμεν”.
Ἐρχόμαστε
πολλές φορές σὲ σημεῖο νά λέμε "τελείωσα, δέν ἀντέχω ἄλλο, χάθηκα",
ὅπως τὸ λέγει σχεδόν κάθε πολύ πονεμένη ψυχὴ. Παρ᾿ ὅλ᾿ αὐτά μέ τήν ἐν
Χριστῷ ὑπομονή ἐνεργεῖται ἕνα ἀκατανόητο θαῦμα στίς ἡρωικές,
πιστές ψυχές τῶν Ἁγίων τοῦ Θεοῦ, πού μετά ἀπό πολλές ἐπώδυνες ἐμπειρίες
θανάτου ἀνάγονται σέ καινότητα ζωῆς ἐν Πνεύματι.
Καὶ
τελειώνει λέγοντας: "Ὡς παιδευόμενοι καὶ μὴ θανατούμενοι, ὡς λυπούμενοι
ἀεὶ δὲ χαίροντες".
Πῶς
ὅμως νά χαίρωμαι στά λυπηρά;
Αὐτά
δέν ἐξηγοῦνται μέ λόγια, ἀδελφοί. Μόνο ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ κατανοοῦνται.
Δέν εἶναι ὅμως καθόλου λεκτικές ὑπερβολές. Ὑπάρχουν πράγματι ψυχὲς,
καὶ ἔχουμε γνωρίσει τέτοιες καὶ ἐμεῖς οἱ ταπεινοί, πού πονοῦν (ἴσως
καί ὑπερβολικά μέν) στήν δοκιμασία, τόν πόνο, τήν ἀδικία πού ὑφίστανται,
ἀλλὰ χαίρονται ταυτόχρονα μέ τὴν ἐν Χριστῷ χαρά. Εἶναι καταστάσεις ἁγιότητος.
Ἔτσι οἱ Ἅγιοι τοῦ Θεοῦ εἶναι κατά κόσμον "Ὡς πτωχοί, πολλοὺς δὲ
πλουτίζοντες".
Ὁ
κατά Θεόν κόπος καί πόνος στούς Ἁγίους γίνεται εὐλογία γιά ὅλη τήν
Ἐκκλησία. Οἱ σύγχρονοι Ἅγιοί μας, π.χ. ὁ ἅγιος Παΐσιος, ὁ ἅγιος
Πορφύριος, ὁ ἅγιος Ἰάκωβος κι ἄλλοι, αὐτὸ μᾶς μαρτυροῦν. Ἐνῶ ἦσαν
πολύ πονεμένοι οἱ ἴδιοι, ὅταν πήγαινες σ᾿ αὐτούς κι ἐσὺ πονεμένος,
ἔπαιρνες μεγάλο κουράγιο, κι ἔφευγες πετῶντας, μέ τήν ψυχή γεμάτη
πνευματική χαρά. Διότι εἶχαν οἱ Ἅγιοι τόν Χριστό μέσα τους.
"Καυχώμεθα ἐπ᾿ ἐλπίδι τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ, οὐ μόνον δέ
ἀλλὰ καὶ καυχώμεθα ἐν ταῖς θλίψεσι"(Ρωμ. ε΄, 2--5).
Ζοῦμε
στήν Ἐκκλησία τοῦ Ζῶντος Θεοῦ λοιπόν αὐτό τό πολύ ἀντιφατικὸ γιά τὴν
κοσμική νοοτροπία: Καυχώμαστε καὶ γιά τὰ λυπηρά πού μᾶς τυχαίνουν,
γιά τὶς ἀδικίες, γιά τὶς θλίψεις τῆς ζωῆς.
Καὶ
συνεχίζει ὁ μέγας Παῦλος: "εἰδότες, (γνωρίζοντας) ὅτι ἡ θλῖψις ὑπομονὴν
κατεργάζεται”. Νά, γιατὶ ἀφήνει τίς θλίψεις ὁ Θεὸς
στήν ζωὴ μας: Γιά τὴν πνευματική ἐκπαίδευσί μας, ἡ ὁποία αὐξάνει τὴν
ὑπομονὴ μας. Μεγαλώνοντας δέ στήν ψυχὴ μας ἡ ἀρετή τῆς ὑπομονῆς, μᾶς
κάνει χωρητικότερους τῆς Χάριτος, δηλ. αὐξάνει ἡ "δεξαμενὴ"
τῆς ψυχῆς μας, γιά νά χωρέσουμε περισσοτέρη Χάρι Θεοῦ, μέ ἀντοχή
μέν στά λυπηρά ἀλλά καί περισσότερη ἀληθινή ζωή καί χαρά.
Κι
ἔτσι:"καθὼς
περισσεύει τὰ παθήματα τοῦ Χριστοῦ εἰς ἡμᾶς, οὕτως διὰ τοῦ Χριστοῦ
περισσεύει καὶ ἡ παράκλησις ἡμῶν. εἴτε δὲ θλιβόμεθα, ὑπὲρ τῆς ὑμῶν
παρακλήσεως καὶ σωτηρίας· εἴτε παρακαλούμεθα, ὑπὲρ τῆς ὑμῶν παρακλήσεως,
τῆς ἐνεργουμένης ἐν ὑπομονῇ" (Β'Κορ.α΄ 5-6).
Κι
ὅσο πληθαίνουν τὰ λυπηρὰ στήν ζωὴ μας γιά τὸν Χριστό, τόσο μεγαλώνει
καὶ ἡ παράκλησίς μας (ἡ θεία παρηγορία, ἀνάπαυσις, εἰρήνη). Ὄσο
πιὸ πολὺ πονᾶς μέ τόν Χριστό, τόσο καὶ πιὸ μεγάλη παρηγορία σοῦ ἔρχεται,
ὄχι κοσμική, τοῦ Χριστοῦ παρηγορία. Καὶ γινόμαστε καὶ μιμηταὶ τοῦ
Κυρίου, κι ἐμεῖς οἱ ἀνάξιοι, ὅταν ἔχουμε παθήματα στήν ζωὴ μας. Κι
ὅσο πιὸ μεγάλες καί πολλὲς εἶναι οἱ ἀδικίες ἐναντίον μας, τόσο πιὸ
πολὺ ὁμοιάζουμε μέ τόν “ἀδίκῳ θανάτῳ κατακριθέντα” Κύριο, τόν
Βασιλέα τῆς Δόξης.
Μέ
αὐτό τό πνεῦμα ἐξηγεῖται ἡ μαρτυρική ὑπομονή ὅλων τῶν Ἁγίων, πού ἀλλοιῶς,
μέ τήν κοινή, κοσμική, ἀνθρώπινη λογική θεωρεῖται ἀκατανόητο,
τρέλλα! "Ὅτι
ὑμῖν ἐχαρίσθη τὸ ὑπὲρ Χριστοῦ, οὐ μόνον τὸ εἰς αὐτὸν πιστεύειν, ἀλλὰ
καὶ τὸ ὑπὲρ αὐτοῦ πάσχειν" (Φιλιπ. α΄,29)". Σὲ
μᾶς δώρισε ὁ Θεὸς, ὄχι μόνο τὸ νά πιστεύουμε σ᾿ Αὐτὸν, ἀλλὰ πολύ περισσότερο
καί τὸ νά πάσχουμε γι᾿ Αὐτόν.
"Ἡ δέ ὑπομονή δοκιμήν." Καί
ἡ ὑπομονή τί μεγάλο καλό ἐπιτυγχάνει στήν ζωή μας; Ἐγκαθιστᾶ, λέγει
ὁ μέγας Ἀπόστολος, στήν ψυχή τήν μόνιμη καί δοκιμασμένη, τέλεια ἀρετή.
Καί μ᾿ αὐτήν ἔρχεται καί ἡ βεβαίωσι τῆς πίστεως μέσα μας, ἡ τέλεια ἐλπίδα
στόν Θεό.
Τί σημαίνει ὅμως ἐλπίδα στόν Θεό; Ὄχι ἁπλῶς μιά ἀόριστη προσδοκία
μέ κάποια πιθανότητα νά ἐπαληθευθοῦν οἱ ἐπαγγελίες, οἱ ὑποσχέσεις
τοῦ Θεοῦ σέ μᾶς τούς ἀνθρώπους, ἀλλά ἐν Χριστῷ ἐλπίδα σημαίνει ἀκλόνητη
βεβαιότητα. Οἱ Ἅγιοι Μάρτυρες π.χ. δέν μαρτύρησαν γιά κάποιες πιθανότητες
ἀληθείας. Δέν χύνει κανείς τό αἷμα του γιά κάποιο ἐνδεχόμενο, πού ἴσως
καί νά εἶναι ἔτσι. Αὐτό θά ἦταν ἀνόητο, τό λιγώτερο. Οἱ ἅγιοι Μάρτυρες,
κι ὅλοι οἱ Ἅγιοι τῆς Ὀρθοδόξου Πίστεώς μας, θυσιάστηκαν γιά τήν ἀκλόνητη
βεβαιότητα τῆς Ἀληθείας, γιά τόν Χριστό. Ὄχι γιά ἰδέες, ἀλλά γιά
τόν ἴδιο τόν Χριστό. Ὅλα τά παραδείγματα στήν ζωή αὐτῶν τῶν μεγάλων
ἀνθρωπίνων ἀναστημάτων, τῶν Ἁγίων μας, μιλοῦν εὔγλωττα γιά τό μέγα
θαῦμα αὐτῆς τῆς ἐν Χριστῷ βεβαιότητος, τῆς ἐν Χριστῷ ἐλπίδος.
Ἄν
δέν ὑπῆρχε αὐτή ἡ ἐν Χριστῷ ἐμπειρία, πράγματι θά ἦταν μάταιη ἡ πίστις
μας. "...
εἰ δὲ Χριστὸς οὐκ ἐγήγερται, κενὸν ἄρα τὸ κήρυγμα ἡμῶν, κενὴ δὲ καὶ ἡ
πίστις ὑμῶν... εἰ δὲ Χριστὸς οὐκ ἐγήγερται, ματαία ἡ πίστις ὑμῶν... ἐλεεινότεροι
πάντων ἀνθρώπων..." (Α΄ Κορ. ιε', 14-19).
Aὐτὴ ἡ βεβαιότητα τῆς ἀληθείας τῆς
Πίστεώς μας ὄντως “οὐ καταισχύνει”, δέν ντροπιάζει. Ἡ ἐν Χριστῷ ἐλπίδα
δέν ἐγκαταλείπει τὸν ἄνθρωπο.
Ἔτσι,
ἄν δοῦμε κι ἔρχεται θλῖψις στήν ζωή μας, σημαίνει (λέγουν οἱ Ἅγιοι Πατέρες),
ὅτι ὁ ἅγιος Θεός μᾶς δίνει εὐκαιρίες, γιά νά ἀσκηθοῦμε στήν καλή ὑπομονή.
Κι ἄν ἔλθη ἡ θεάρεστη ὑπομονὴ μέσα μας, σιγά-σιγά μέ τήν Χάρι τοῦ Θεοῦ
θά ἔλθη κι αὐτή ἡ βεβαιότητα τῆς ἐλπίδος στόν Χριστὸ. Κι αὐτὸ δέν πρόκειται
νά μᾶς ἀφήση ποτὲ στήν ζωὴ μας, διότι θὰ ζοῦμε πλέον τὴν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ
χειροπιαστά, ἔντονα.
Μέσα
στόν ἐν Χριστῷ ἀγῶνα καί μέ τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ, ὁ βαθύς πόνος καί ἡ ἀπελπιστική
πικρία ἀπό τίς ἀδικίες καί τά λυπηρά τῆς ζωῆς μαλακώνουν, χάνουν
τήν καταλυτική τους δύναμι, τό σκοτάδι, πού ἐπιφέρουν στίς ψυχές τῶν
ἄλλων ἀνθρώπων.
Πάσχουν
λοιπόν οἱ πιστοί Χριστιανοί γιά τὸν Χριστὸ, ὅταν ὑπομένουν τίς θλίψεις,
πού Αὐτός ἐπιτρέπει στήν ζωὴ μας. Καὶ ἂς μὴ λέμε, ὅτι ἁπλῶς ἔτυχε καί
μέ ἀδίκησαν κάποιοι καὶ ἐγώ τώρα ταλαιπωροῦμαι, πληγώνομαι. Ὁ Χριστὸς
εἶναι ὁ Κύριος τῆς ἱστορίας, ἀγαπητοί μου. Δέν ἀφήνει τίποτε ὁ Θεὸς
ἐναντίον μας νὰ μᾶς κουράση, ἂν κρίνη ἡ ἀγάπη Του, ἡ διάκρισί καί ἡ
πανσοφία Του, ὅτι αὐτὸ εἶναι πάνω ἀπ᾿ τὶς δυνάμεις μας, καί ὅτι τελικά
θά ἀποβῆ κακό γιά μᾶς. "... πιστός δέ ὁ Θεὸς ὃς οὐκ ἐάσει ὑμᾶς πειρασθῆναι ὑπέρ
ὅ δύνασθε, ἀλλά ποιήσει σύν τῷ πειρασμῷ καί τήν ἔκβασιν τοῦ δύνασθαι
ὑμᾶς ὑπενεγκεῖν" (Α΄ Κορ. ι΄,13). Δὲ θὰ ἐπιτρέψη νά
πειρασθοῦμε περισσότερο ἀπ᾿ ὅ,τι μποροῦμε νά ἀντέξουμε, ἀλλά μαζί
μέ τήν δοκιμασία θά μᾶς βοηθήση νά μπορέσουμε νά ὑπομείνουμε καί
νά τήν ξεπεράσουμε.
Ὅλα
αὐτά, τήν βεβαιότητα τῆς ἐν Χριστῷ ἐλπίδος, τήν παρηγορία Του καί
τήν σωτηρία Του, τά ἔζησε ὁ ἅγιος Ἀπόστολος Παῦλος, κι ὅλοι οἱ Ἅγιοί
μας. Γι᾿ αὐτό καί θέλουν, κι ἐμεῖς νά προκόπτουμε λίγο-λίγο, νά ἀνεβαίνουμε
πρός τήν κορυφή αὐτή τῆς ἀρετῆς τῆς ὑπομονῆς, γιά νά χαιρώμαστε τήν
ζωή τοῦ Χριστοῦ.
Διδασκόμαστε
καί ἀπό τήν πρός Ρωμαίους ἐπιστολή του: "εἴπερ συμπάσχομεν, ἵνα καὶ συνδοξασθῶμεν" (Ρωμ.
η΄, 17). Ἀφοῦ συμπάσχουμε μέ τὸν Χριστό, θὰ συνδοξασθοῦμε
μαζί Του. Καί μάλιστα "οὐκ ἄξια τὰ παθήματα τοῦ νῦν καιροῦ πρὸς τὴν μέλλουσαν
δόξαν ἀποκαλυφθῆναι εἰς ἡμᾶς"(ἐνθ᾿ ἀνωτ. 18). Κι αὐτά
πού περνοῦμε τώρα ἐδῶ καί ὑποφέρουμε, οἱ θλίψεις, οἱ δοκιμασίες, οἱ
πειρασμοί, οἱ σταυροί, οἱ ἀδικίες, δέν εἶναι καθόλου ἄξια νά συγκριθοῦν
μέ τη δόξα πού θὰ ἀπολαύσουμε στόν μέλλοντα αἰῶνα. Καί τώρα μέν μέσα
στόν ταπεινό ἀγῶνα μας, θὰ λαμβάνουμε πάλι τήν παρηγορία Του, τήν
στερέωσι καί τήν ἐνίσχυσί Του, ὅπως καί τήν βεβαιότητα τῆς ἐν Χριστῷ
ἐλπίδος. Ἀλλὰ αὐτά πολὺ περισσότερο θὰ πολλαπλασιασθοῦν καί θά μεταμορφωθοῦν
στόν μέλλοντα αἰῶνα σὲ μεγὰλη εὐλογία, δόξα, ἀπόλαυσι τῆς κοινωνίας τοῦ Θεοῦ.
-------------
Λέγει
καί κάτι ἄλλο ὡραῖο, στήν πρὸς Ἑβραίους ἐπιστολή του ὁ Ἀπόστολος:
"Λησμονήσατε τήν προτροπή καί νουθεσία πού μᾶς κάνει παρακαλῶντας
μας ὁ ἅγιος Θεός, ὅταν μᾶς ὁμιλῆ ὡς παιδιά Του λέγοντας: «Παιδί μου,
μή παραμελεῖς καί μή καταφρονεῖς τήν παιδεία τοῦ Κυρίου σου, καί μή ἀποθαρρύνεσαι,
ὅταν ἐλέγχεσαι ἀπ᾿ Αὐτόν. Ἀφοῦ ὅποιον ἀγαπᾶ ὁ Θεός, τόν ἐκπαιδεύει,
τόν παιδαγωγεῖ μέ τίς θλίψεις. Μαστιγώνει δέ μέ δοκιμασίες κάθε παιδί
Του πού τό ἀναγνωρίζει ὡς δικό Του». Ἄν λοιπόν δέχεσθε τήν παιδαγωγία
τοῦ Θεοῦ μέ ὑπομονή, Αὐτός ὡς πρός παιδιά Του σᾶς συμπεριφέρεται. Γιατί,
ποιό παιδί δέν τό ἐκπαιδεύει ὁ πατέρας του; Ἄν δέ μένετε χωρίς καμμία
παιδαγωγία, πρᾶγμα πού ἔλαβαν ὅλα τά γνήσια παιδιά τοῦ Θεοῦ, τότε
ἐσεῖς εἶστε νόθα κι ὄχι πραγματικά παιδιά Του" (βλ. Ἑβρ. ιβ΄, 7-8).
Θέλουμε
λοιπόν νά εἴμαστε πραγματικὰ τέκνα τοῦ Θεοῦ; Ἄς ἀποδεχώμαστε καὶ τὴν
παιδεία τοῦ Θεοῦ, τὴν ὁποία δέχτηκαν κι ὅλοι οἱ Ἅγιοι. Γνωρίζει ὁ
Θεός τίς ἀδικίες πού μᾶς ἔκαναν καὶ ἀκόμη θὰ μᾶς κάνουν, σέ ὅλο τόν
λαό μας, καί σέ μᾶς προσωπικά. Γνωρίζει ὅμως καί τίς μεγάλες ἁμαρτίες,
παραβάσεις καί ἀσωτεῖες μας. Καί θέλει νά μᾶς συνετίση ὁ ἅγιος Πατέρας
μας, ἐπειδή ἀρκετά ξεστρατίσαμε ἐδῶ καί πολύ καιρό. Οἱ σύγχρονοι Ὀρθόδοξοι
Χριστιανοί Ἕλληνες ἔχουμε ξεφύγει πολὺ ἀπ᾿ τὸν νόμο τοῦ Θεοῦ. Καὶ
τώρα μέ τις θλίψεις θέλει ὁ ἅγιος Θεός νά μᾶς ἐπαναφέρη στήν ὀρθή πορεία.
Ἑωρτάσαμε
πρόσφατα μαζί μέ τήν μεγάλη καί σωτηριώδη ἑορτή τῆς Πίστεώς μας,
τόν Εὐαγγελισμό τῆς Παναγίας, καί τήν ἐπέτειο τῆς ἐθνικῆς μας παλιγγενεσίας,
τῆς ἀπελευθερώσεως τῆς πατρίδος μας ἀπό τήν μακροχρόνιο βαρβαρική
Τουρκική δουλεία. Καί θυμηθήκαμε πάλι τίς μεγάλες εὐλογίες πού ἐπεφύλαξε
μέσα στούς αἰῶνες ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ στό ἐλληνορθόδοξο Γένος τῶν Ἑλλήνων.
Ἀφοῦ μέ τήν Χάρι τοῦ Θεοῦ ὁ Ἑλληνισμός ἐν μέσῳ τῶν αἰώνων διακόνησε
καί συνεχίζει νά διακονῆ τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, πρός δόξαν τοῦ ἁγίου
ὀνόματός Του καί γιά τήν σωτηρία τῶν ἀνθρώπων ὅλου τοῦ κόσμου. Εὐχή
δέ καί πόθος μας εἶναι νά μή δοῦμε νά διακόπτεται αὐτή ἡ μεγάλη εὐλογία,
στό γένος τῶν Ἑλλήνων, τῆς διακονίας τοῦ Εὐαγγελίου Του. Ἔλεγε ὁ
μακαριστός Γέροντάς μας, π. Γεώργιος:
“... δέν ἔχουμε τίποτε πολυτιμώτερο σ᾿ αὐτή τήν ζωή ἀπό
τήν Πίστι μας τήν ἁγία καί ἀπό τήν Πατρίδα μας. Ἀλλά τήν Πατρίδα μας, ὅταν
εἶναι μέσα στήν Χάρι τοῦ Χριστοῦ καί ὄχι ὅταν γίνη μία ἄθεη καί ἀντίχριστη
πατρίδα. Γιατί τελικά καί ἡ φιλοπατρία εἶναι φιλόχριστος φιλοπατρία.
Δέν ἀγαποῦμε τήν Πατρίδα μας εἰδωλολατρικά, τήν ἀγαποῦμε ἐν Χριστῷ.
Γι᾿ αὐτό μποροῦμε νά ποῦμε ὅτι δύο ἱερώτερα ἔχουμε στήν ζωή μας. Ἔχουμε
τήν Πίστι μας στόν Χριστό, ἀλλά ἔχουμε καί τήν Πατρίδα μας πού ὑπηρέτησε
τόν Χριστό, πού δόθηκε στόν Χριστό καί πού γι᾿ αὐτόν τόν λόγο εἶναι ἀξιαγάπητη
καί ἀξίζει κανείς νά δίνη τήν ζωή του ὄχι μόνο γιά τήν Πίστι του ἀλλά
καί γιά τήν Πατρίδα του, πού ὑπηρετεῖ αὐτή τήν μεγάλη Πίστι τοῦ Χριστοῦ.” (Ὁμιλίες,
τ. Α΄, Ἱ. Μ. Ὁσ. Γρηγορίου, Ἅγιον Ὄρος 2015, σ. 144-145)
Ἔτσι
κατώδυνοι ὅλοι μας παρακολουθοῦμε ἰδίως τά τελευταῖα χρόνια, πῶς
κάποιοι σ᾿ αὐτήν τήν πατρίδα ἀγωνίζονται, σχεδόν σέ κάθε ἐπίπεδο
καί μέ κάθε τρόπο, νά γκρεμίζουν, μέ μεγάλη μάλιστα σπουδή, ὅλο τὸ οἰκοδόμημα
τῆς ἁγίας Παραδόσεώς μας, τῆς ζωῆς τοῦ εὐσεβοῦς γένους μας, τῆς Πίστεως
τῶν Πατέρων. Σχεδὸν ἐλάχιστα ἀπό τά ὡραῖα ἀπέμειναν ἀνέγγιχτα,
κι αὐτὰ σιγα-σιγὰ ἀφανίζονται, καταστρέφονται, πού κυριολεκτικά δέν
προλαβαίνεις, γιά τί πρῶτα νά πονέσης, νά θρηνήσης!
Πονοῦμε
καί λυπούμαστε πολύ γιά τήν μεγάλη φθορά πού ἔχει ἤδη συντελεσθῆ
κατά τίς τελευταῖες δεκαετίες, ἀπό ἀνθρώπους πού δέν κατανοοῦν τίποτε
ἐντελῶς ἀπό τόν πνευματικό πλοῦτο τῆς Πατρίδος μας, γι᾿ αὐτό καί θέλουν
νά τήν ὁδηγοῦν μακρυά ἀπό τόν Χριστό. Θέλουν νά βγάλουν ἀπό τήν ζωή
μας τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ. Αὐτόν πού δίνει νόημα στά πάντα, στίς χαρές
καί στίς λύπες ὅλης τῆς ζωῆς.
Πονοῦμε,
διότι τά κύματα τοῦ ἀθεϊσμοῦ ἀπειλοῦν νά ἀφανίσουν τόν ἅγιο τόπο
αὐτό. Ἄρχισε ἀπό χρόνια σιγά-σιγά αὐτό τό κακό νά ἐπηρεάζη καί νά
ἀπομονώνη ἀπό τήν Ἐκκλησία τήν ἑλληνική ὀρθόδοξη ζωή. Μέ κυριώτερες
παλαιότερα αἰχμές τήν ἐπιβολή τοῦ πολιτικοῦ γάμου, τήν διαγραφή
τοῦ θρησκεύματος ἀπό τίς ταυτότητες τῶν Ἑλλήνων, ὅπως καί μέ προσπάθειες
γιά δήμευσι τῆς ἐκκλησιαστικῆς καί μοναστηριακῆς περιουσίας,
γιά φίμωσι τοῦ δημόσιου λόγου τῶν ποιμένων τῆς Ἐκκλησίας, γιά ἀπαγόρευσι
τῶν Πνευματικῶν ἀπό τά σχολεῖα, γιά κατάργησι τῆς ἀργίας τῆς Κυριακῆς
καί τόσα ἄλλα, πού σήμερα βέβαια ἔχουν λάβει μορφή χιονοστιβάδας,
ὡς ἀκήρυκτος διωγμός κατά τῆς Πίστεως ἀπό ἀδίστακτους ἄθεους ἀνθρώπους,
κι ἐπιχειροῦν συστηματικά νά καταπνίξουν καί κυριολεκτικά νά ἐξαφανίσουν
κάθε τι καλό κι ὡραῖο πού ἀπέμεινε ἀκόμη ἀπό τήν ἁγία Παράδοσί
μας στήν εὐλογημένη αὐτή Πατρίδα τόσων Ἁγίων.
Δέν
θέλουν αὐτοί οἱ ἄνθρωποι τόν Χριστό καί τήν Ἐκκλησία στήν ζωή τους καί
στήν Πατρίδα. Γι᾿ αὐτό καί δέν θέλουν νά ἀφουγκράζωνται τήν ἀνάσα τοῦ Ὀρθοδόξου
λαοῦ μας, τήν φωνή του. Οὔτε νά ἀκολουθοῦν τήν εὐσεβῆ Παράδοσί του,
τήν ἱστορία του, ὅπως οἱ ἁγνοί κι εὐλαβέστατοι Χριστιανοί ἀγωνιστές
τοῦ ᾿21. Θέλουν ὅλα αὐτά νά τά διαγράφουν, νά τά ξεχνοῦν, νά τά ἀλλάξουν,
εἰ δυνατόν, ὅλα.
Ἐμεῖς
ὅμως γνωρίζουμε ὅτι ἡ αὐτή εἶναι ἡ ἀνεξίτηλη ὀμορφιά, ὁ μεγάλος,
ἀσύλητος, πνευματικός θησαυρός τῆς Πατρίδος. Καί μέ φόβο, μέ μεγάλη
συναίσθησι κι εὐγνωμοσύνη τόν κρατοῦμε στά ἀνάξια χέρια μας. Γι᾿
αὐτό δέν θά ἀποδεχθοῦμε ποτέ, δέν θά λησμονήσουμε ποτέ τίς κατάφωρες
ἀδικίες, τίς ἀπαίσιες διαστρεβλώσεις τῆς ἀλήθειας, τῆς Ἱστορίας,
τόν βιασμό τῆς θελήσεως τοῦ λαοῦ μας, πού μᾶς ἐπέβαλαν καί ἐπιβάλλουν.
Ἄς μή ἐπενδύουν, στό ὅτι τάχα σιγά-σιγά ὅλα θά περάσουν, ἄς μή γελιοῦνται,
ὅτι θά τά ξεχάσουμε.
Ὄχι, ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ κι ΟΥΤΕ ΠΟΤΕ ΘΑ
ΞΕΧΑΣΩ...!
Κι
ἐλπίζουμε...! Ὅπως δίκαια καί βάσιμα ἤλπιζαν οἱ εὐσεβεῖς Χριστιανοί
ἥρωές μας. Καί μέ τήν ἐλπίδα αὐτή θά ἀγωνιζώμαστε συνέχεια γιά τό ἱερό
αὐτό σπίτι μας, γιά τήν Ἑλληνικώτατη Μακεδονία μας, γιά τήν Θράκη
καί τά νησιά μας. Δέν ἀλλάζει, δέν πωλεῖται καί δέν διακυβεύεται τίποτε, οὔτε
σπιθαμή γῆς, κι οὔτε τό παραμικρό ἀπό τήν Παράδοσι, τήν Πίστι, τά ἤθη καί ἔθιμα
αὐτοῦ τοῦ μυρωμένου τόπου. Ἐδῶ πού ζοῦνε κι ἀγωνίζονται γιά τόν Χριστό Ὀρθόδοξοι
Χριστιανοί Ἕλληνες κι ὑψώνεται ὁ τίμιος Σταυρός τοῦ Χριστοῦ, φῶς γιά τά
σκοτάδια ὅλου τοῦ κόσμου.
Μετά
τούς Ἁγίους τῆς Πίστεώς μας, πρότυπά μας εἶναι αὐτοί οἱ πιστοί, πατριῶτες
ἀγωνιστές, οἱ ἥρωες τῆς ἐθνικῆς μας Ἐπαναστάσεως πού ἰδιαίτερα
πρίν λίγες ἡμέρες τιμήσαμε, ὅπως καί τῶν γενναίων κι εὐσεβῶν Μακεδονομάχων.
Δέν θά ἀτιμάσουμε μέ τήν λησμοσύνη μας τά ἱερά αἵματα τῶν τίμιων,
γιγάντιων αὐτῶν μορφῶν, τῶν Ἑλλήνων πατριωτῶν, πού ἐλευθέρωσαν τά
ἅγια χώματα τούτης τῆς Ὀρθόδοξης Πατρίδος. Δέν θά γίνουμε κι ἐμεῖς
ἀγνώμονες, ἐπιλήσμονες τῶν θυσιῶν τους. Τό ἴδιο αἷμα μ᾿αὐτούς τούς
ἥρωές μας, ρέει καί στίς δικές μας φλέβες. Εἴμαστε Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί
Ἕλληνες, ἀπόγονοί τους. Τήν ἴδια ἁγία Πίστι ἔχουμε, τά ἴδια ἰδανικά.
Αὐτά πήραμε ἀπ᾿ αὐτούς, κι ἀπ᾿ ὅλους τούς εὐσεβεῖς προγόνους καί τούς πιστούς
γονεῖς μας. Αὐτά ἀκέραια θά παραδώσουμε κι ἐμεῖς στίς ἑπόμενες γενιές, στά
παιδιά καί τά ἐγγόνια μας, γιά νά᾿ χουμε πρόσωπο νά ἀντικρύσουμε Θεόν Ζῶντα, ὅταν
παραδώσουμε ψυχή καί κληθοῦμε σέ ἀπολογία.
Μέ
τήν Χάρι τοῦ Θεοῦ καί τῆς Παναγίας, δέν θά ὑστερήσουμε λοιπόν κι ἐμεῖς
σέ ἀγῶνες, σέ ἀποφασιστικότητα, σέ θυσίες, ὅ,τι κι ἄν χρειασθῆ. Κι
ὅπως αὐτοί δέν δείλιασαν σέ ἀπελπιστικές στιγμές τοῦ ἀγῶνα καί δέν
προσκύνησαν ἀνθρώπινες ἰδιοτέλειες καί ἰταμά συμφέροντα, οὔτε
κι ἐμεῖς θά λυγίσουμε σέ ἀπειλές καί φοβέρες, δέν θά προδώσουμε τήν
συνείδησί μας, τά πιστεύω μας. Δέν μποροῦμε νά ζοῦμε μέ τά ψέμματα,
πάνω στά ὁποῖα βασίζουν τά ἕωλα ἐπιχειρήματά τους οἱ ἰσχυροί τῆς
γῆς. Ἐμεῖς, παρά τίς πολλές ἁμαρτίες μας, γιά τίς ὁποῖες καί παιδευόμαστε,
ἔχουμε τό δίκαιο μέ τό μέρος μας, τήν ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ, κι οἱ ἀγῶνες
μας ἔχουν τήν εὐλογία Του καί τήν Σκέπη τῆς Παναγίας Μητέρας Του.
Ἔτσι
λοιπόν πάλι σήμερα, κι ἐμεῖς ὅλα αὐτά τ᾿ ἀποφασίζουμε: “Γιά τοῦ Χριστοῦ τήν Πίστι
τήν ἁγία καί τῆς Πατρίδος τήν ἐλευθερία!”
Τά
ὑποσχόμαστε αὐτά σήμερα στόν Χριστό, στήν Κυρία Θεοτόκο, αὐτήν
τήν ἁγία ἡμέρα καί ὥρα, μέσα στήν ἑορτή τῆς Προσκυνήσεως τοῦ τιμίου
Σταυροῦ τοῦ Χριστοῦ! Καί γι᾿ αὐτό πιστεύουμε, ὅτι τελικά ὁ Χριστός
πού ζῆ στίς καρδιές τῶν Ὀρθοδόξων Ἑλλήνων, θά ἀποτρέψη νέες δουλεῖες,
καί μέ τίς ἀκοίμητες πρεσβεῖες τῆς Ὑπερμάχου Στρατηγοῦ θά μᾶς λυτρώση
ἀπό κάθε κρίσι πνευματική, κι ἀπό ἄλλες σκοτεινές καί δεινές αἰχμαλωσίες.
Ἄς
προσευχώμαστε κι ἄς ἀγωνιζώμαστε, ἀδελφοί, ὅσο μπορεῖ ὁ καθένας
μας, ὁ ἕνας μέ τόν ἄλλον, νά βοηθήσουμε ὅλοι αὐτήν τήν πατρίδα, ὅλους
τούς ἀδελφούς μας συν-Ἕλληνες, πού δέν γνωρίζουν, ὅτι πρώτα καί κυρίως
μέ τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ θά πάμε μπροστά καί ὡς ἔθνος.
------------
Ἡ
κατά Θεόν ὑπομονὴ, μέσα στά ἀδιέξοδα καί στίς πιό δύσκολες καταστάσεις
τῆς ζωῆς, φέρει μεγάλη εὐλογία στήν ψυχή. Γεμίζει μέ τήν χαρά τῆς ἐν
Χριστῷ ἐλπίδος τήν ψυχή, μᾶς δίνει βαθιά παρηγορία καὶ αὐξάνει πολὺ
τήν ἐν Χριστῷ καρποφορία μας. Γι᾿ αὐτὸ καλούμαστε νά ὑπομένουμε “μετὰ χαρὰς εὐχαριστοῦντες
τῷ Θεῷ...” (Κολ. α΄, 11-12). Κάθε ὑπομονὴ νά τὴν ἀναλαμβάνουμε
ἐν Χριστῷ μέ ἕνα ἡρωικὸ πνεῦμα, μὲ πολλή χαρὰ κι εὐχαριστία στόν Εὐεργέτη
Κύριο.
Δέν
εἶναι καθόλου εὔκολο αὐτό, ἀδελφοί, καί γιά μένα πού τὰ λέγω αὐτὰ
καί γιά ὅλους μας. Ἐκπλησσόμαστε πράγματι μέ τόν ἡρωισμό καί τό βάθος
τῶν Ἁγίων μας. Εἶναι ὅμως ἡ ἀλήθεια, εἶναι ὁ ὑψηλός στόχος μας. Ἀνήκουμε
στήν ἁγία οἰκογένεια τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ. Καί σ᾿ αὐτήν τήν οἰκογένειά
μας δέν εἴμαστε μόνο ἐμεῖς οἱ μικροί, οἱ ταπεινοὶ. Ἔχουμε ἅγια μέλη,
ἔχουμε Μάρτυρες. Κι ὄχι μόνο αὐτούς πού χύσανε τὸ αἷμα τους, ἀλλὰ καὶ
ὅλους τοὺς ἄλλους, τούς ἁγίους Ἱεράρχες, τούς ὁσίους Πατέρες μας. Αὐτοὶ
εἶναι ἡ γενιὰ μας, ἡ οἰκογένεια τοῦ Θεοῦ, οἱ Ἅγιοί μας! Καὶ αὐτὸ τὸ ἡρωικὸ
πνεῦμα εἶχαν, ἔχουν καὶ θὰ ἔχουν ὅλοι αὐτοί οἱ ἄνθρωποι τοῦ Θεοῦ μέχρι
συντελείας τῶν αἰώνων.
Ὁ
ἅγιος Θεὸς θέλει νά χαροῦμε ὅλοι, ὅσο τὸ δυνατὸν περισσότερο μέ
τήν δική Του, τήν μόνη ἀληθινή χαρά. Αὐτὸ ὅμως δὲν θὰ γίνη παρά μόνο
μέ τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ καὶ τήν Ἀνάστασί Του. Καὶ ὁ σταυρὸς προϋποθέτει
ὑπομονή. Αὐτή ἡ "τεθλιμμένη" ὁδὸς εἶναι ὄχι μόνο
τῶν Ἁγίων, ἀλλά καί ὅλων μας. Ὅλοι οἱ βαπτισμένοι Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί
ὀφείλουμε νά βαδίσουμε αὐτήν τήν ἀνηφορική μέν ἀλλά καί μόνη εὐλογημένη,
καταξιωμένη ὁδό, πού ὁδηγεῖ στό φῶς τοῦ Χριστοῦ, στό ἅγιο τέρμα καί
σκοπό, γιά τόν ὁποῖο πλασθήκαμε.
Αὐτὸς
εἶναι ὁ δικός μας στόχος, καὶ ὄχι ἁπλῶς ἡ οἰκονομική ἀνάκαμψι καί ἀσφάλεια.
Αὐτά εἶναι πολύ δευτερεύοντα καί πρόσκαιρα. Εἴμαστε Χριστιανοί,
τό ὁμολογήσαμε αὐτὸ στήν ἐκκλησία, στήν βάπτισί μας. Γιά τήν αἰώνιο
ζωὴ κληθήκαμε ἀπὸ τὸν ἅγιο Θεό, κι ὄχι μόνο γιά τούτη τήν ζωή μέ
τά προβλήματά της, τά ὁποῖα φυσικά καί δέν λησμονοῦμε καί δέν παρακάμπτουμε.
Τήν
κρίσι λοιπὸν καί τίς ἀδικίες ποὺ περνοῦμε, καί κατ᾿ἐπέκτασι ὅλες τίς
δυσκολίες τῆς ζωῆς μας, δέν τίς ἀντιμετωπίζουμε ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί,
σάν αὐτούς πού δέν θέλουν στήν ζωή τους τόν Σταυρό τοῦ Χριστοῦ, τήν καλή ἐν
Χριστῷ ὑπομονή. Διότι τότε θὰ ἤταν ὅλα πολὺ ζοφερὰ, καὶ θὰ ἤμαστε,
ἰδιαίτερα ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί, οἱ ἀνοητότεροι τῶν ἀνθρώπων. Ἄν
δηλ. Χριστιανοί ὄντες ἐκοπιάζαμε δίχως τήν ἐν Χριστῷ ἐλπίδα, χωρίς
τήν βεβαιότητα καί παρηγορία τῆς ἐν Χριστῷ ἀποκαταστάσεως.
*
* *
Ἡ
ταπεινή κατά Θεόν ὑπομονή τῶν Χριστιανῶν εἶναι ἡ σταυροαναστάσιμη
ὁδός πού ὁδηγεῖ στήν τελική καταξίωσί μας, τήν τελεσίδικη νίκη.
Πρός τὰ οὐράνια ἔπαθλα πού ἀπὸ ἐδῶ μέν ἀρχίζουν, ἀλλὰ εἶναι κυρίως
αἰώνια ἔπαθλα. Καὶ τὸ λέγει στήν Ἀποκάλυψι τὸ Πνεῦμα τὸ Ἅγιον. Ὁμιλεῖ
ὁ Θεὸς καὶ λέγει στόν Εὐαγγελιστή καί σέ ὅλους μας:
"ὅτι ἐτήρησας τὸν λόγον τῆς ὑπομονῆς μου, κἀγώ σε τηρήσω
ἐκ τῆς ὥρας τοῦ πειρασμοῦ τῆς μελλούσης ἔρχεσθαι ἐπὶ τῆς οἰκουμένης ὅλης,
πειράσαι τοὺς κατοικοῦντας ἐπὶ τῆς γῆς.” (Ἀποκ. γ΄, 10)
"Ἐπειδὴ
φύλαξες τὸν λόγο τῆς ὑπομονῆς στίς θλίψεις τῆς ζωῆς, διά τό ὄνομά
μου, καὶ ἐγὼ θὰ σὲ φυλάξω ἀπό τήν ὥρα τοῦ πειρασμοῦ τοῦ μεγάλου καί τῶν
θλίψεων, πού θά ἔλθουν σ᾿ ὅλη τήν οἰκουμένη… Θὰ ἔλθη ἡ ὥρα ἡ ὁποία θὰ
εἶναι φοβερὴ, καὶ θὰ πειρασθῆ ὅλη ἡ οἰκουμένη. Ἐπειδὴ ὅμως ἔκανες
ὑπομονὴ καὶ τήρησες τὸν λόγο μου, παιδί μου, γιέ μου, κόρη μου, κι Ἐγὼ
θὰ σὲ φυλάξω. Φύλαξες τὸν νόμο μου, καὶ Ἐγὼ θὰ σὲ φυλάξω ἀπό τήν ὥρα
τοῦ πειρασμοῦ, πού θὰ βάλη σὲ μεγάλη δυσκολία ὅλους τοὺς ἀνθρώπους.
"Ἔρχομαι ταχύ· κράτει ὃ ἔχεις, ἵνα μηδεὶς λάβῃ τὸν
στέφανόν σου". (Ἔνθ᾿ ἀνωτ΄, 11)"
Κράτα καλά, παιδί μου, τήν Πίστι πού ἔχεις,
γιά νά μή σου πάρη, μή σοῦ κλέψη κανείς τό στεφάνι σου, τήν ἀνταμοιβή τῶν
ἀγώνων σου".
Πόσες
φορές συγκλονίζεται ἡ ψυχή μας ἐμπρός στά μεγάλα καθημερινά δράματα
καί ἀνείπωτες θλίψεις πονεμένων ἀλλά πιστῶν καί ἡρωικῶν ἀδελφῶν
μας, ἀπό τούς ὁποίους ἀντλοῦμε πολλή δύναμι, γιά νά ἀντέχουμε κι ἐμεῖς
στίς δικές μας μικρές δοκιμασίες! Ὁ κάθε πόνος, ἀδελφοί μου, ἡ κάθε
δοκιμασία, τό κάθε ἀδιέξοδο στήν ζωή εἶναι σταυρός. Κι ὁ κάθε σταυρός
εἶναι ἱερός. Τό κάθε ἀνθρώπινο πρόσωπο πού πονᾶ εἶναι ἀξιοσυμπάθητο,
σεβαστό, πολύ ἀγαπητό. Κι ὁ κάθε συνάνθρωπος πού πονᾶ καί σταυρώνεται
μᾶς θυμίζει τόν πανάγιο, μέγιστο, ἀνυπέρβλητο, ἁγιαστικό Σταυρό
τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ. Αὐτός ὁ Ἴδιος, ὁ ἀναμάρτητος, ἔχοντας πονέσει,
προκαταβολικά γιά τήν σωτηρία μας, γιά τό καλό μας, ὅσο ποτέ κανείς
ἄλλος σ᾿ ὅλη τήν ἀνθρώπινη Ἱστορία, συμπονᾶ καί συμπάσχει μέ τόν καθένα
μας γιά τόν κάθε πόνο μας.
Εἶναι
ὁ πονεμένος καί ἀδικημένος Ἰησοῦς, ὁ ἀρχηγός τῆς Πίστεώς μας, ὁ πάλι
κι ἐφέτος "ἐρχόμενος Κύριος πρός τό ἐκούσιον πάθος".
Αὐτός μυστικά μᾶς συμπαραστέκεται πολύ τρυφερά, μέ ἀνεξάντλητη ἀγάπη
στήν κάθε δοκιμασία, πόνο κι ἀδιέξοδό μας μαζί μ᾿ ὅλη Του τήν Ἐκκλησία,
τήν ἁγία Μάνα μας. Αὐτόν ἀκολουθοῦμε μέ πίστι, οἱ Ὀρθόδοξοι Χριστιανοί,
πορευόμενοι πρός τό ἅγιον Πάσχα, ἀγωνιζόμενοι, μέ τίς ταπεινές δυνάμεις
μας, νά βαδίζουμε στά χνάρια Του.
Κι
ὁ Σταυρός Του, μέ τήν μικρή ἤ μεγάλη ὑπομονή μας, θά μᾶς φθάση στό φῶς
Του, στήν καταξίωσί Του, στήν Ἀνάστασί Του. Ἀμήν!
Ιερά Μητρόπολις Τρίκκης
και Σταγών-imtks.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου