Το Σάββατο 8 Δεκεμβρίου
στις 11:00 π.μ. στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου πολιούχου Βεροίας πραγματοποιήθηκε
υπό την αιγίδα της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας η ημερίδα
«Παιδεία: παρόν και μέλλον», την οποία συνδιοργάνωσαν η Ένωση Θεολόγων Νομού
Ημαθίας, το Σωματείο «Ενωμένη Ρωμηοσύνη» και η Κίνηση Γονέων και Κηδεμόνων
Ημαθίας.
Στην αρχή χαιρετισμό
απηύθυναν ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.
Παντελεήμων, ο πρόεδρος της Ένωσης Θεολόγων Νομού Ημαθίας κ. Ευθύμιος
Χωματάς και ο εκπρόσωπος της «Ενωμένης Ρωμηοσύνης κ. Ιωάννης Κοτσάμπασης.
Στην συνέχεια ακολούθησαν
οι εισηγήσεις κατά τις οποίες προέδρευσε ο Καθηγητής Παιδαγωγικής
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων κ. Ιωάννης Φύκαρης. Στην ημερίδα μίλησαν ο
Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.
Ιερόθεος, ο Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. κ. Ηρακλής Ρεράκης
και ο Εκπαιδευτικός κ. Δημήτριος Νατσιός. Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με παραγωγική
συζήτηση.
Στην Ημερίδα συμμετείχαν
πολλοί κληρικοί, θεολόγοι, γονείς και απλοί πολίτες οι οποίοι αφενός εξέφρασαν
τον φόβο και την αγωνία τους για το μέλλον της παιδείας και αφετέρου θέλησαν να
πληροφορηθούν σχετικά με το φλέγον ζήτημα των αλλαγών στο μάθημα των
θρησκευτικών.
Ο
χαιρετισμός του Σεβ.Μητροπολίτου Βεροίας :
Μέ πολλή χαρά σᾶς
καλωσορίζω στόν ἱερό ναό τοῦ ἁγίου Ἀντωνίου πολιούχου Βεροίας καί στήν Ἡμερίδα
πού πραγματοποιεῖται σήμερα ἐδῶ, ὑπό τήν αἰγίδα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Βεροίας,
Ναούσης καί Καμπανίας, μέ πρωτοβουλία καί συνδιοργάνωση τῆς Ἑνώσεως Θεολόγων Νομοῦ
᾽Ημαθίας, τοῦ Σωματείου Ἑνωμένη Ρωμηοσύνη καί τῆς Κινήσεως Γονέων καί Κηδεμόνων
Ἠμαθίας.
Κατ᾽ ἀρχήν θά ἤθελα νά
συγχαρῶ καί νά εὐχαριστήσω τούς διοργανωτές γιά τήν πρωτοβουλία τους,
πρωτοβουλία πού ἀποδεικνύει ὅτι ὑπάρχει ἀκόμη ἐλπίδα.
Γιατί ὑπάρχει πάντα ἐλπίδα,
ὅταν κάποιοι δέν ἀντιμετωπίζουν τίς ἐξελίξεις παθητικά, ἀδιάφορα, μοιρολατρικά,
ἄς μοῦ ἐπιτραπεῖ ἡ ἔκφραση, ἀλλά μέ ὑψηλό φρόνημα, μέ συναίσθηση εὐθύνης, μέ
εὐαισθησία ἀλλά καί μέ ἐγρήγορση. Γιατί ἡ παιδεία δέν ἔχει μόνο παρόν καί
μέλλον. Ἡ παιδεία εἶναι τό παρόν καί τό μέλλον κάθε ἔθνους, καί πολύ
περισσότερο τῆς πατρίδος μας καί τοῦ ἔθνους μας, καθώς ἡ ἔννοια τῆς παιδείας
καί τά ἰδεώδη τῆς παιδείας γεννήθηκαν σ᾽ αὐτόν τόν τόπο καί ἦταν αὐτά πού
στήριξαν τό ἔθνος μας καί τό κράτησαν ὄρθιο γιά τόσους αἰῶνες μέσα ἀπό τόσες
δυσκολίες καί περιπέτειες.
Καί ὅμως στή χώρα αὐτή,
στήν πατρίδα μας, ἡ παιδεία βρίσκεται σέ κρίση· καί δέν εἶναι ἡ πρώτη φορά,
γιατί εἶναι πολλοί ἐκεῖνοι πού προσπαθοῦν νά ἀλλάξουν κατεύθυνση στήν πορεία
τοῦ ἔθνους μας, ἐπεμβαίνοντας στήν παιδεία, ἀλλοιώνοντας τίς ἀρχές καί τίς ἀξίες
της, τροποποιώντας τά σχολικά προγράμματα, τά σχολικά βιβλία καί
προσπαθώντας νά περάσουν τίς δικές τους ἰδέες, τίς δικές τους ἰδεολογίες καί
ἰδεοληψίες, στά παιδιά μέσα ἀπό τό ἐκπαιδευτικό σύστημα, ἔτσι ὤστε νά ἀλλοιώσουν
προοδευτικά καί ἀνεπαίσθητα τή συνείδησή τους, τά πιστεύω τους, τή σχέση
τους μέ τήν ἱστορία, μέ τή θρησκεία, μέ τήν ἐθνική ταυτότητα.
Ὁ σκοπός εἶναι ἀνόσιος,
γιατί εἶναι ὕπουλος. Ἡ μέθοδος εἶναι ἀπαράδεκτη, γιατί ἡ παιδεία δέν μπορεῖ
νά ἐξυπηρετεῖ πολιτικές καί ἰδεολογικές σκοπιμότητες, ἀλλά ἔχει χρέος νά ὑπηρετεῖ
τήν ἀλήθεια, ἔχει χρέος νά προσφέρει τήν ἀντικειμενική γνώση, ἔχει χρέος νά
μορφώνει χρηστούς πολίτες.
Καί ὅμως ἀντί γι᾽ αὐτά
παρακολουθοῦμε τά τελευταῖα χρόνια μέ συνοχή καρδίας καί μέ ἀγωνία κάποιους,
πού κατέχουν δυστυχῶς θέσεις εὐθύνης, ἀντί νά ἐνδιαφερθοῦν γιά τήν ἀνασυγκρότηση
τῆς παιδείας μας πρός ὄφελος τῶν μαθητῶν καί κατ᾽ ἐπέκταση τῆς πατρίδος
μας, νά ἐπιδίδονται συστηματικά στήν ἐξυπηρέτηση τῶν προσωπικῶν τους στόχων
καί τῆς προσωπικῆς τους ἰδεολογίας, νά ἐπιδίδονται μέ διάφορα προσχήματα στή
δημιουργία μιᾶς παιδείας χωρίς κανένα προσανατολισμό, ἕνα σχολεῖο στό ὁποῖο
ἡ διδασκαλία τῆς ὀρθοδόξου πίστεως θά ἔχει τήν ἴδια θέση μέ τίς ἄλλες θρησκεῖες,
ἔτσι ὥστε νά δημιουργεῖται μία γενικότερη σύγχυση, ἡ διδασκαλία τῆς ἑλληνικῆς
ἱστορίας θά ἔχει λογοκριθεῖ, ὥστε νά μήν ἐνοχλεῖ ὅσους ἐνοχλοῦνται ἀπό τήν ἀλήθεια
καί νά ἐξυπηρετεῖ ἀλλότρια συμφέροντα, ἡ διδασκαλία τῆς ἑλληνικῆς γλώσσας θά ἔχει
μπεῖ στό περιθώριο.
Καί τό ἐρώτημα πού
τίθεται εἶναι τί παιδεία εἶναι αὐτή; Τί παρόν καί τί μέλλον θά ἔχει καί ποιές εἶναι
οἱ συνέπειες γιά τά παιδιά μας, γιά τήν πατρίδα μας, γιά τό μέλλον αὐτοῦ τοῦ τόπου,
ἐάν ἡ νέα γενιά ἀντί νά συνδέεται μέσω τῆς παιδείας μέ τίς ρίζες της, ἐξελίσσεται
σέ μία γενιά χωρίς ταυτότητα, χωρίς πίστη, χωρίς θεμέλια;
Τά ἐρωτήματα εἶναι πολλά
καί ἡ ἀγωνία μεγάλη καί δικαιολογημένη γιά ὅσους μποροῦν νά σκέπτονται μέ
μυαλό ἀπαλλαγμένο ἀπό ἰδεολογικά συμπλέγματα, ἀλλά καί γιά ὅσους ἐμπλέκονται
στήν ἐκπαιδευτική διαδικασία εἴτε ὡς ἐκπαιδευτικοί εἴτε ὡς γονεῖς εἴτε ὡς
κληρικοί.
Στά ἐρωτήματα αὐτά καί
στόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο μποροῦμε καί πρέπει νά δράσουμε ἤ καί νά ἀντιδράσουμε
εἶναι ἀφιερωμένη ἡ σημερινή Ἡμερίδα. Καί εἶμαι βέβαιος ὅτι θά ἔχουμε νά ἀκούσουμε
πολλά καί χρήσιμα ἀπό τούς ἐκλεκτούς ὁμιλητές μας, τόν Σεβασμιώτατο
Μητροπολίτη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κύριο Ἱερόθεο, διακεκριμένο θεολόγο
καί συγγραφέα, τόν ἐλλογιμώτατο καθηγητή τῆς Θεολογικῆς Σχολῆς τοῦ Ἀριστοτελείου
Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης καί πρόεδρο τῆς Πανελληνίου Ἑνώσεως Θεολόγων, κ. Ἡρακλῆ
Ρεράκη, καί τόν κ. Δημήτριο Νατσιό, διδάσκαλο καί Θεολόγο.
Τούς καλωσορίζω καί τούς
τρεῖς ἀπό καρδίας καί μέ πολλή τιμή στήν πόλη καί στήν Ἱερά Μητρόπολή μας καί
τούς εὐχαριστῶ θερμά γιά τήν παρουσία τους καί ὅσα θά μᾶς ποῦν.
Εὐχαριστῶ θερμά καί ὅλους
ἐσᾶς πού ἤρθατε γιά νά συμμετάσχετε στήν Ἡμερίδα καί νά ἐνημερωθεῖτε γι᾽ αὐτό
τό κρίσιμο καί πολύ σημαντικό θέμα, τήν παιδεία, τό παρόν καί τό μέλλον της,
καί εὔχομαι καλή ἐπιτυχία στίς ἐργασίες μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου