Εν Πειραιεί τη 1η
Φεβρουαρίου 2018
Αρχ. Παύλου
Δημητρακοπούλου, Πρ. Ιερού Ναού Τιμίου Σταυρού
Πειραιώς.
«Χαίρε
κεχαριτωμένη Θεοτόκε Παρθένε εκ σου γαρ ανέτειλε ο Ήλιος της δικαιοσύνηςΧριστός
ο Θεός ημών». Με τα χαρμόσυνα αυτά λόγια που ακούσαμε προηγουμένως στο
απολυτίκιο της εορτής, ο ιερός υμνογράφος απευθύνεται προς την Παναγία μας και
τον άγιο και δίκαιο Συμεών τον Θεοδόχο και δι’ αυτών προς όλους εμάς, τα μέλη
της εκκλησίας του Χριστού, και μας προτρέπει να σκιρτήσομε από ευφροσύνη, χαρά
και αγαλλίαση με αφορμή την παρούσα δεσποτική εορτή και πανήγυρη.
Το
νόημα και το περιεχόμενο της εορτής αυτής μας διηγείται ο ευαγγελιστής Λουκάς
στο 2ο κεφάλαιο του ευαγγελίου του. Σαράντα ημέρες μετά την γέννηση του Κυρίου,
η Παναγία μητέρα του με τον Ιωσήφ και το νεογέννητο βρέφος στην αγκαλιά της
προσέρχονται στον ναό του Σολομώντος στα Ιεροσόλυμα. Έρχονται για να
εκπληρώσουν κάποια εντολή του μωσαϊκού νόμου. Αφ’ ενός μεν να προσφέρουν θυσία
στο ναό και αφ’ ετέρου ναπαρουσιάσουν τον Ιησού ενώπιον του Θεού ως αφιερωμένο
σ’ Αυτόν. Σύμφωνα με τον Μωσαϊκό νόμο κάθε γυναίκαλεχόνα επί 40 ημέρες μετά την
γέννηση αρσενικού παιδιού θεωρείται ακάθαρτη. Δεν επιτρέπεται σ’ αυτήν στο διάστημα
των ημερών αυτών να εισέλθη μέσα στοναό.
Μετά την συμπλήρωση των 40 ημερών, έπρεπε ναπροσέλθηγια να προσφέρει ως θυσία
για τον καθαρισμό της ένα αμνό και ένα νεαρόπεριστέρι, ή ένα τρυγόνι. Εάν δεν
είχε την οικονομική δυνατότητα να προσφέρει ως θυσία τον αμνό, θα έπρεπε να
προσφέρει αντί του αμνού ένα ζευγάρι τρυγόνια, ή δύο νεαρά περιστέρια. Η Παναγία
όμως αποτελούσε μοναδική εξαίρεση στην εντολή αυτή του νόμου. Δεν είχε ανάγκη
καθαρισμού και προσφοράς θυσίας, διότι με υπερφυσικό τρόπο, με τη δύναμη του αγίου
Πνεύματος, συνέλαβε και γέννησε τον Χριστόν, χωρίς νακαταστραφεί η παρθενία της
και επομένως δεν είχε ποτέ περίοδο λοχείας. Απεναντίας μάλιστα ο Θεός Λόγος,
που ήρθε και εσκήνωσε μέσα της αγίασε την παρθενική μήτρα της και ολόκληρη την
ψυχή και το σώμα της.
Σύμφωνα
πάλι με τονμωσαϊκό νόμο, κάθε πρωτότοκοαρσενικό παιδί, που γεννιέται, ανήκει
στον Θεόν και πρέπει να αφιερώνεται σ’ αυτόν. Οι γονείς του παιδιού θα έπρεπε
να καταβάλλουν ένα μικρό χρηματικό ποσό στο ναό για την εξαγορά του. ΟΙησούς
όμως αποτελούσε μοναδική εξαίρεση στην εντολή αυτή του νόμου. Δεν είχε ανάγκη
να προσφερθεί σαν αφιέρωμα προς τον Θεόν, σαν να ήταν κάποιος ξένος προς τον
Θεόν, αφού αυτός ο ίδιος είναι ο αγαπημένος Υιός του Θεού ο σαρκωθείς Θεός.
Ούτε είχε ανάγκη να εξαγοραστεί από την Παναγία και τον Ιωσήφ, αφού Αυτός ήρθε
στον κόσμο, για να μας εξαγοράσει από τη δουλεία της αμαρτίας. Παρ’ όλα αυτά
όμως τόσον ο Ιησούς όσον και ημητέρα του δέχονται να υπακούσουν, σ’ όσα ο νόμος
διέτασσε. Αυτός που νομοθέτησε το νόμο, υποτάσσεται και υπακούει σε κάθε εντολή
του και εκπληρώνει όλη τη δικαιοσύνη του, για να αποδείξει, ότι δεν είναι
αντίθετος προς αυτόν και για να δώσει και σε μας το παράδειγμα της υπακοής σε
κάθε εντολή του Θεού. Γίνεται υπήκοος προς τον Πατέρα του μέχρι θανάτου,
τηρώντας με ακρίβεια το θέλημά του, για να θεραπεύσει το τραύμα της ιδικής μας
παρακοής.
Τότε
λοιπόν που η Παναγίαήρθε στο ναό, για να εκπληρώσει, όσα διέτασσε ο νόμος, εκείνη
ακριβώς την ώρα ήρθε επίσης στο ναό, οδηγημένος από το Πνεύμα το άγιο, κάποιος
γέρων πρεσβύτης, ονόματι Συμεών. Αυτός ήταν άνθρωπος δίκαιος και ευλαβής, αφοσιωμένος
στον Θεόν και το θέλημά του. Είχε μέσα του το άγιο Πνεύμα, το οποίο του
αποκάλυψε, ότι δεν θα απέθνησκε, προτού να δείμε ταμάτια του τον Μεσσία
Χριστόν. Πλησίασε την Παναγία και πήρε από τα χέρια της στην αγκαλιά του με
πολλή στοργή το πανάγιο βρέφος. Η καρδιά του είχε γεμίσει εκείνη την ώρα από
βαθιά ειρήνη, άφατη χαρά και αγαλλίαση. Αισθάνεται ότι δεν πατάει στη γη, αλλά
βρίσκεται στους ουρανούς μαζί με τουςαγγέλους. Ο άγιος Συμεών αυτή την ώρα
μιμείται τα χερουβίμ, διότι βαστάζει τον «επί θρόνου χερουβικού εποχούμενον», τον
σαρκωθένταΘεόν.Κατανοεί ότι το μικρό και αδύνατο αυτό βρέφος, τυλιγμένο μέσα
στα σπάργανα είναι «ο παλαιός των ημερών», ο κτίστης και δημιουργός των απάντων,
ο πλαστουργός του και Θεός και θαυμάζει του μυστηρίου την δύναμη. Θαυμάζει το
μέγεθος της συγκαταβάσεως της φιλανθρωπίας και της αγάπης του Θεού. Η ώρα αυτήείναι
για τον άγιο Συμεών ο πιο συγκλονιστικός σταθμόςτης ζωής του. Ευχαριστεί και
δοξολογεί τον Θεόνγια το μέγεθος της δωρεάς που αξιώθηκε. Σ’ ευχαριστώ, λέγει,
Θεέ μου, γιατί εξεπλήρωσες σήμερα την
υπόσχεσή σου και μ’ αξίωσες όχι μόνον να σε δω με τα μάτια μου, αλλά και
να σε ψηλαφίσω με τα χέρια μου. Τώρα πια μπορείς να με ελευθερώσεις από τα δεσμά
του σώματος και να με απολύσεις από την παρούσα ζωή με ειρήνη. Έστειλες τον
Υιόν σου που ήρθε στον κόσμο και εσαρκώθη για να γίνειπηγήσωτηρίας, όχι μόνον
του λαού σου, του Ισραήλ, αλλά και όλων των λαών της γης. Χάρις σ’ αυτόν θα
γνωρίσουν ταέθνη τον αληθινό Θεό και θα οδηγηθούν από το σκότος της
ειδωλολατρίας στο φως της αληθινής θεογνωσίας. Τα λόγια αυτά του αγίου Συμεών
καθώς και όσα είπε παρά κάτω προς την Παναγία, είναι λόγια προφητικά και
πραγματοποιήθηκαν αργότερα μέχρι λεπτομέρειας.
Πόθος
διακαής και προσδοκία του αγίου Συμεών, ήταν, πότε θα έρθει εκείνη η ώρα,που ο
Θεός θα εκπληρώσει την υπόσχεσή του και θα δει με τα μάτια του τονΧριστό.
Κέντρο της ζωής του είχε γίνει η προσδοκία της εκπληρώσεως αυτής της υποσχέσεως.
Κάθε άλλη προσδοκία και επιθυμία είχε παραμεριστεί στο περιθώριο της ζωής του.
Όλο το νόημα της ζωής του ήταν γι’ αυτόν να αξιωθεί να απολαύσει την εμπειρία
της ζωντανής παρουσίας του. Όμως και η δική μας ζωή δεν θα πρέπει να έχει άλλο
νόημα και άλλο σκοπό. Πόθος και αγώνας και προσδοκία διαρκής και ισόβιος πρέπει
ναγίνει και σε μας,το να αξιωθούμε να συναντηθούμε με τον Χριστόν, να τον δούμε
με τα μάτια της ψυχής μας, να απολαύσουμε την ζωοποιό ενέργεια της θείας Χάριτός
Του, να τον κρατήσουμεμέσα στα ενδότερατης ψυχής μας, ώστε να παραμείνει
μονίμως μέσα μας. Έτσι η εμπειρία του αγίου Συμεών, που είναι καθολική εμπειρία
όλων των αγίων θα γίνει και δική μας προσωπική εμπειρία. Αυτή την εμπειρία
εύχομαι να αξιωθούμε όλοι μας, ήδη από την παρούσα ζωή, με τις πρεσβείες του
αγίου Συμεών και όλων των αγίων. Αμήν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου