Ο υπουργός Παιδείας Νίκος
Φίλης, τόνισε τα εξής:
Δεν αποφεύγω τον πειρασμό, να
αναφερθώ στο μάθημα των θρησκευτικών, αποτελεί ένα από τα ζητήματα του δημόσιου
διαλόγου, έχει τεθεί εδώ και πολύ καιρό, όχι από την πλευρά του υπουργείου
μόνο, αλλά και από την πλευρά της εκκλησίας με πολλές απόψεις.
Το στερεότυπο ότι από εδώ
είναι το Υπουργείο, και από κει η εκκλησία είναι λανθασμένο στερεότυπο.
Και στην κοσμική εξουσία και στην
εκκλησιαστική διοίκηση υπάρχουν διαφορετικές απόψεις.
Χθες, για παράδειγμα προχθές ένας προοδευτικός σύνδεσμος θεολόγων «Ο Καιρός» έστειλε μια επιστολή που συμφωνεί με
την καταρχήν εξαγγελία του Υπουργείου ότι πρέπει να καταργήσουμε τον ομολογιακό
χαρακτήρα του μαθήματος των θρησκευτικών.
Προτείνει ένα πολιτισμικό μοντέλο
είναι ένα από τα πολλά που μπορούμε να συζητήσουμε.
Αλλά ξεκινάμε από τη βάση. Ότι για
λόγους εκπαιδευτικούς, αλλά και για λόγους συνταγματικούς, και για λόγους
ισότητας δικαιωμάτων και για λόγους ταυτότητας του σύγχρονου Έλληνα δεν είναι
δυνατόν να μείνουμε σε αναχρονιστικές επιβιώσεις, όπου αντιμετώπιζαν την
εκπαίδευση ως κατηχητικό, τουλάχιστον, ως πρώτο σκέλος της διδασκαλίας των
θρησκευτικών.
Και στην ιεραρχία είχαν την ευκαιρία
να ακούσω ανάλογες απόψεις και πιστεύω ότι είναι μια
πολύ ευνοϊκή στιγμή που επικεφαλής σήμερα προκαθήμενος της εκκλησίας είναι ο
αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, με τον οποίο έχουμε έναν ανοικτό διάλογο, η
ευθύνη των αποφάσεων ανήκει πάντα στο υπουργείο Παιδείας, αλλά εμείς δεν
θέλουμε να δημιουργούμε βεβιασμένες κινήσεις οι οποίες αντί να Ελλήνων
πολλαπλασιάζουν τα προβλήματα και δημιουργούν μόνιμο Πέρες αρνητικές
εντυπώσεις.
Άρα λοιπόν το Ινστιτούτο
Εκπαιδευτικής πολιτικής, θα αναλάβει και αυτό το ρόλο.
Βεβαίως, θέλω να τονίσω, ότι δεν
προχωράμε σε βήματα τα οποία δεν θα έχουμε σχεδιάσει. Έχει σημασία να αργήσεις
λίγο, παρά να κάνεις βήματα τα οποία μετά θα αποδειχτούν ότι δεν έχουν
τουλάχιστον, σε πιλοτικό επίπεδο, αντιμετωπισθεί και συνεπώς προκύπτουν
προβλήματα.
Ο πρώην Αναπληρωτής υπουργός
Παιδείας Τάσος Κουράκης, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής είπε
τα εξής για το μάθημα των Θρησλευτικών:
Α. Η αλλαγή του περιεχομένου της
διδασκαλίας των θρησκευτικών, θα πρέπει να το δει και αυτό το Ινστιτούτο
Εκπαιδευτικής Πολιτικής, πλην όμως εάν πρόκειται - και συνηγόρων και εγώ - να
γίνει ένα μάθημα το οποίο θα απαρνηθεί τον κατηχητικό και ομολογιακό χαρακτήρα
και θα πάμε σε μια πιο σύγχρονη εκδοχή του μαθήματος, θα έλεγα ότι, ναι, όταν
θα γίνει αυτό το πράγμα, όντως όλα τα παιδιά όπως διδάσκονται φυσική,
μαθηματικά, νέα ελληνικά, να είναι και αυτό το μάθημα έτσι όπως το είπαμε.
Β. Μέχρι τότε όμως, νομίζω ότι το έχετε πει και εσείς, θα
πρέπει η αντισυνταγματική η διάταξη «Λοβέρδου», που υποχρεώνει την δήλωση του
θρησκεύματος και των θρησκευτικών πεποιθήσεων, πάραυτα να ανακληθεί,
υλοποιώντας και την δική σας την αντίληψη ότι αυτό το πράγμα δεν στέκεται και από
πλευράς Συντάγματος.
Γ. Βεβαίως, αυτό που μπορούμε - για να
μην αισθάνονται οι άνθρωποι ανίσχυροι - αναφέρομαι στην εκκλησία, στην
ορθοδοξία, ως ανίσχυρη, είναι ότι εγώ θα συνηγορούσα ότι το μάθημα αυτό στο
βαθμό που θα αλλάξει περιεχόμενο, ναι τότε, δεν υπάρχει κανένας λόγος, γιατί
δεν πρόκειται πια για μια ομολογιακή πίστη και κατάθεση ότι είμαι ή δεν είμαι
αυτό, τότε πλέον να εξαλειφθεί αυτή η δυνατότητα απαλλαγής του μαθήματος, όπως
δεν απαλλάσσεται τώρα από το μάθημα της χημείας έτσι και εν γένει.
Δ. Αλλά, έως τότε, νομίζω ότι οφείλει το υπουργείο πάραυτα να
κάνει ανάκληση της εγκυκλίου «Λοβέρδου».
1 σχόλιο:
Γι'αυτό το θέμα γιατί δεν διενεργείτε κύριοι κύριοι ένα δημοψήφισμα;
Τι προτείνω όμως; Λησμόνησα πως τα δημοψηφίσματα είναι για να τα καταπατούμε κι όχι για να τα υλοποιούμε!!!
Κυβέρνηση του λαού σου λέει μετά...
Δημοσίευση σχολίου