Ὁ ἀνήφορος τοῦ Αὐγούστου
Ἡ ἀλληλοπεριχώρηση τοῦ Τιμίου
Σταυροῦ καί τῆς Παναγίας
μεταμορφώνουν καί ἀνυψώνουν τόν ἄνθρωπο
σέ κατά χάριν Θεό
(Μέσα ἀπό τήν Ἁγία Γραφή καί τήν ὑμνολογία
μας )
¨Σταυρὸς ἁπάντων τῶν καλῶν, παρεκτικὸς καθορᾶται, προσκυνούμενος, καὶ πᾶσα ἡ κτίσις, ἑορτάζει ἐν χαρᾷ, φωτιζομένη χάριτι, τοῦ ἐν αὐτῷ βουλήσει, ἀνυψωθέντοςΘεοῦ ἡμῶν¨.( ζ΄ὠδή τῆς ἑορτῆς τῆς προόδου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ)
¨Παρθενικῆς ἐκ νεφέλης σε τεχθέντα, καὶ σάρκα γενόμενον, καὶ πρὸς τὸ ὄρος Θαβώρ, μεταμορφούμενον Κύριε, καὶ τῇ νεφέλῃ, τῇ φωτεινῇ σε περικυκλούμενον, φωνὴ τοῦ Γεννήτορος, ἀγαπητὸν σὲ Υἱόν, τῶν μαθητῶν συμπαρόντωνσοι, σαφῶς ἐδήλου, ὡς ὁμοούσιον καὶ ὁμόθρονο¨.(Ἀπό τούς Αἴνουςτῆς Μεταμορφώσεως)
Ἀπ΄
ἀρχῆς τῆς περιόδου τῶν παρακλήσεων τοῦ Δεκαπενταυγούστου πρός τήν Ἁγνήν καί Καλήν
Παναγία μας,ὁ Υἱός της καί Μεσσίας Ἰησοῦς Χριστός στέλνει στούς πιστούς Ὀρθοδόξους
ἁπλόχερα τήν Ἄκτιστη Χάρη Του[1].Ἡ
εἰρήνη τῆς καρδιᾶς[2],ἡ καθαρότητα τῶν λογισμῶν καί τά δάκρυα τῆς μετανοίας καί εὐχαριστίας, εἶναι τά πλέον χαρακτηριστικά γνωρίσματα αὐτῆς τῆς πνευματικῆς εὐωχίας στήν
διάρκεια τῶν παρακλήσεων. Ἐν
τούτοις, ἀπό τήν ἄλλη μεριά, ὁ ἀνθρωποκτόνος καί διώκτης Σατανάς μέ τά ὄργανά του, προσπαθεῖ λυσσαλέα νά ἀποπροσανατολίσει,
εἰ δυνατόν, τούς πάντες. Ψευτογιορτές, παγκόσμιες φιέστες, βορβορώδεις
συνεστιάσεις καί δῆθεν φιλοσοφικές συζητήσεις-ἀναζητήσεις, δημιουργοῦν τέτοια
σύγχυση καί πλάνη, ὥστε κάποιοι δυστυχεῖς νά μήν ὁδηγοῦνται στήν Ἀλήθεια,
βλασφημώντας τό Πανάγιον Πνεῦμα[3],ἀρνούμενοι τόν Ἰησοῦν Χριστόν καί τήν Ἁγίαν Ὀρθόδοξον Ἐκκλησίαν Του. Τί κρῖμα! Πόσο ἀδικοῦν τούς ἑαυτούς
τους, ἀκολουθοῦντες τό ψεῦδος οἱ καϋμένοι. Προσκολλημένοι στό μεταπτωτικό
θέλημά τους, στή γήϊνη λογική καί σαθρή γνώμη τους, δένονται ψυχοσωματικά μέ
χονδρό παλαμάρι ἀπό πάθη ἀτιμίας καί κακίαςκαί στεροῦνταιἔτσι τοῦ θείου φωτισμοῦ
καί τῆς ἐν Χριστῷ ἐλευθερίας. Ὄντως, φοβερή ἡ σκλαβιά αὐτή!
Ὁ
Τριαδικός Θεός μας,ὅμως, μέ περισσή ἀγάπη καί λεπτότητα, τούς ἐλέγχει καί τούς ὑπενθυμίζει,ὅτι
διά τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ξαναβρίσκουμε τόν χαμένο ἑαυτόμας[4],
ἀλλά καί ὅτι αὐτοκαταστρέφονται ὅσοι τά βάζουν μέ τήν Ἐκκλησία.
Ὁ Μεσσίας Ἰησοῦς εἶναι ἡ Εἰρήνητοῦκόσμου, ἡ Ὁδός, ἡἈλήθεια καίἡΖωή[5].Ἀπ΄ Αὐτόν ἐξέρχεται καί καταβαίνει πρός τόν κόσμο κάθε καλό, ἀγαθό
καί ὡραῖο.Μέσα στίς ἅγιες ἐντολές Του
κρύβεται μυστικά ἡ Βασιλεία τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί
ὁ τηρῶν αὐτές τίς ἐντολές καθίσταται κατοικητήριον τῆς Τριαδικῆς Θεότητος.
«᾿Εὰν
ἀγαπᾶτέ με, τὰς ἐντολὰς τὰς ἐμὰς τηρήσατε»(Ἰω. ιδ΄, 15)· «ὁ ἔχων τὰς ἐντολάς
μου καὶ τηρῶν αὐτάς, ἐκεῖνός ἐστιν ὁ ἀγαπῶν με· ὁ δὲ ἀγαπῶν με ἀγαπηθήσεται ὑπὸ
τοῦ πατρός μου, καὶ ἐγὼ ἀγαπήσω αὐτὸν καὶ ἐμφανίσω αὐτῷ ἐμαυτόν...ἐάν τις ἀγαπᾷ
με, τὸν λόγον μου τηρήσει, καὶ ὁ πατήρ μου ἀγαπήσει αὐτόν, καὶ πρὸς αὐτὸν ἐλευσόμεθα
καὶ μονὴν παρ᾿ αὐτῷ ποιήσομεν»(Ἰω. ιδ΄, 21-23).
Ὁ
Ἅγιος Θεός, ἀπ΄ἀρχῆς, δέν ἠθέλησε νά συμμαχήσει μέ τή σοφία αὐτοῦ τοῦ κόσμου,
δηλαδή μέ τή Φύση αὐτῆς τῆς σοφίας πού προέρχεται ἀπό τούς ἀνθρώπους καί εἶναι ξένη τοῦ ἀληθινοῦ
Θεοῦ. Τουναντίον, εὐδόκησε νά σώσει τόν κόσμο μέ τή «μωρία» τοῦ κηρύγματος τοῦ
Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως[6],ὅπου
καταγγέλλεται ἡ ἀτιμία, ἡ ὑποκρισία, καί ἡ σκληροκαρδία τῆς ψευδωνύμου γνώσεως
καί φιλοσοφίας τοῦ κόσμου καί βεβαίως τῆς Νέας Ἐποχῆς. Τοῦτ᾿ ἔστιν, θά λέγαμε, ὅλων
ἐκείνων πού εὑρίσκονται ἔξω καί πέρα ἀπό τή σφαῖρα τοῦ κηρύγματος τοῦ Σταυροῦ
καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Μεσσίου.
Ὑπάρχουν,
βέβαια καί οἱ ἀντιλέγοντες, πού λένε:
Α)
Πῶς νά βεβαιωθοῦμε ὅτι θά ζήσουμε αἰώνια, ἄν πιστέψουμε Αὐτόν πού πέθανε στόν
Σταυρό;
Β)
Πῶς θά λάβουμε εὐλογία ἀπό Ἐκεῖνον πού ἔγινε κατάρα;
Γ)
Πῶς θά δικαιωθοῦμε αἰώνια, ὅταν ὁ Δικαιῶν Χριστός κατεκρίθη και θανατώθη ὡς
κατάδικος;
Μία βασική πρώτη προϋπόθεση γιά νά κατανοήσει κάποιος τήν σταυροαναστάσιμη ζωή τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ συγκεκριμένη παρακάτω ταπεινή προσευχή· “ΔέσποταΧριστέ...χάρισαίμοιτῷπολλάΣοιπταίσαντιδάκρυακατανύξεως·...γλύκανόνμουτήνψυχήντῷΣῷτιμίῳαἵματι,ἀπότῆςπικρίαςἥνμεὁἀντίδικοςἐπότισεν.ὝψωσόνμουτόννοῦνπρόςΣέ,κάτωἑλκυσθέντα,καίἀνάγαγέμεἀπότοῦχάσματοςτῆςἀπωλείας·ὅτιοὐκἔχωμετάνοιαν,οὐκἔχωκατάνυξιν,οὐκἔχωδάκρυονπαρακλητικόν,
τάἐπανάγοντάμετέκναπρόςἰδίανκληρονομίαν.Ἐσκότισμαι τόν νοῦν ἐν τοῖς
βιωτικοῖς πάθεσι,καί οὐκ ἰσχύω ἀτενίσαι πρός Σε ἐν ὀδύνῃ,οὐ δύναμαι θερμανθῆναι
τοῖς δάκρυσι τῆς πρός Σέ ἀγάπης.Ἀλλά, Δέσποτα Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ,ὁ θησαυρός τῶν
ἀγαθῶν,δώρησαί μοι μετάνοιαν ὁλόκληρονκαί καρδίαν ἐπίπονον εἰς ἀναζήτησίν
Σου·χάρισαί μοι τήν χάριν Σου καίἀνακαίνισον ἐν ἐμοί τάς μορφάς τῆς Σῆς εἰκόνος.ΚατέλιπόνΣε,μήμέἐγκαταλίπῃς·ἔξελθε εἰς ἀναζήτησίνμου,ἐπανάγαγέ με πρός τήν
νομήν Σου,συναρίθμησόν με τοῖς προβάτοις τῆς ἐκλεκτῆς Σου ποίμνης,καί διάθρεψόν
με σύν αὐτοῖς ἐκ τῆς χλόης τῶν θείων Σου Μυστηρίων·πρεσβείαις τῆς Πανάγνου
Μητρός Σουκαί πάντων τῶν Ἁγίων Σου·Ἀμήν!” (Ἱκετήριος κανών στόν Κύριο ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό).
Κατόπιν
τούτου, χρειάζεται πίστη καί εἰλικρίνεια ὅταν προσκυνοῦμε τόν Τίμιο Σταυρό, ὥστε
δι᾿ αὐτοῦ νά καθαγιάζεται ἡ ψυχή μας, νά
μή μᾶς παραξενεύει τό νόημά του, ἀλλά καί νά μᾶς θεραπεύει πάσης φύσεως
νοσήματα[7].
Τότε συνειδητοποιοῦμε τή σημασία του.
Γιά
νά κατανοήσουμε τό Μυστήριο τῆς Ἑκούσιας «ἀτιμώσεως» τοῦ Μεσσίου, ὀφείλουμε
πρώτιστα νά μελετήσουμε καί νά ἀποκτήσουμε μέ τή Χάρη, τή Θεϊκή θυσιαστική ἀγάπη
τοῦ Πατρός, πού φανερώνεται δι΄Υἱοῦ ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι στούς πιστούς μέ τή
Σταυρική θυσία τοῦ Ἰησοῦ στόν Φρικτό Γολγοθάκαί ἐφ᾿ ὅσον πιστέψουν σ΄αὐτό τό
Μέγα καί Φρικτό Μυστήριο, θά καυχῶνται ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ, χωρίς νά
σκανδαλίζουν καί νά σκανδαλίζονται[8].
Αὐτή ἡ θυσία εἶναι τό μυστήριο τῆς ὑπακοῆς
τοῦ Μεσσίου πρός τόν Πατέρα.«Πλήν οὐχ
ὡς ἐγώ θέλω, ἀλλ᾿ ὡς σύ» ( Ματθ. κστ΄, 39). Ὅλοι σχεδόν οἱ Ἅγιοι Προφῆτες ἔγραψαν γι΄αὐτήν τήν ἑκούσια ἀτίμωση τοῦ
Σταυρικοῦ θανάτου καί τήν Ἀνάσταση τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ καί Θεοῦ. Αὐτή ἡ Σταυρική
θυσία ἔσχισε ὁριστικά τό χειρόγραφο τῆς παρακοῆς καί τῆς ἀτιμίας. Γκρέμισε τό
μεσότοιχο πού χώριζε τόν Θεό ἀπό τούς ἀνθρώπους καί ἔδωσε στούς πάντες τήν
δυνατότητα νά καταστοῦν τίμιοι καί φιλότιμοι.
Ἡ γλυκειά μας ἡ Παναγία, διηκόνησε μέ τήν Ἁγιότητα
καί τήν Παρθενία, καθώς καί μέ τήν ἀπόλυτη ὑπακοή καί ταπείνωσή της, - «ἰδού ἡ δούλη Κυρίου·γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα
σου» ( Λουκ. α΄, 38)-αὐτό
τό φοβερό Μυστήριο τῆς Σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων.Ἕτσι καθημερινά εὐχαριστώντας, Τήν
παρακαλοῦμε νά μεσιτεύει γιά ἐμᾶςκαί νά μᾶς συμπαρίσταται[9].
Τί
καί ἄν κάποιοι, μικροί καί ἀνόητοι, παραμένουν στήν ἀτιμία τῆς ἀπιστίας τους
καί διδάσκουν οὕτω τούς ἀνθρώπους;Μήπως θά καταργήσουν τήν Ἀλήθεια; Ἰδού τί
τούς ἀπαντᾶ στό πρόβλημά τους ὁ Μεσσίας, ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι, μέ τή γραφίδα τοῦ
προφητάνακτος Δαυΐδ:«Μή αἰσχυνθείησαν ἐπ᾿ ἑμέ οἱ ὑπομένοντές
σε Κύριε, Κύριε, τῶν δυνάμεων, μηδέ ἐντραπείησαν ἐπ᾿ ἐμέ οἱ ζητοῦντες Σε ὁ Θεός
τοῦἸσραήλ...ὅτι ὁ ζῆλος τοῦ οἴκου σου κατέφαγέ μεκαί οἱὀνειδισμοί τῶν ὀνειδιζόντων
σε ἐπέπεσαν ἐπ᾿ ἐμέ. (Ψαλμός 68)
Ἐν κατακλεῖδι,
Ἰδού ἄνθρωποι τό μεγαλεῖον τῆς ὑπέρτατης θυσίας τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καί τοῦ Υἱοῦ τῆς Παρθένου:«Σήμεροντῆςσωτηρίας ἡμῶντὸκεφάλαιον, καὶτοῦἀπ'
αἰῶνος μυστηρίουἡ φανέρωσις· ὁ Υἱός τοῦΘεοῦ, υἱὸςτῆςΠαρθένουγίνεται, καὶΓαβριὴλτὴνχάρινεὐαγγελίζεται».(ἈπολυτίκιοΕὐαγγελισμοῦ).
Νά
γίνουμεθεοί κατά χάριν καί νά ζήσουμε τήν Θεία Μεταμόρφωση.
¨Δεῦτέ
μοι πείθεσθε λαοί, ἀναβάντες εἰς τὸ ὄρος τὸ Ἅγιον, τὸ ἐπουράνιον ἀΰλως στῶμεν ἐν
πόλει ζῶντος Θεοῦ, καὶ ἐποπτεύσωμεν νοῒ Θεότητα ἄϋλον, Πατρὸς καὶ Πνεύματος, ἐν
Υἱῷ μονογενεῖ ἀπαστράπτουσαν¨.(θ΄ὠδή κανόνος Μεταμορφώσεως)
¨Ὁ
ἀκολουθῶν ἐμοί οὐ μή περιπατήσῃ ἐν τῇ
σκοτίᾳ, ἀλλ᾿ ἕξει τό φῶς τῆς ζωῆς¨(Ἰω.
η΄, 12).
Ναί,
Κύριε Ἰησοῦ. Ἐσύ εἶσαι ὁἮν, ὁὬν καίὁἘρχόμενος[10]. Ἐσύ εἶσαι τό Πᾶν. Σέ σένα, Κύριε, ἡ Δόξα, ἡ Τιμή καί τό Κράτος εἰς τούς
αἰῶνας.Ἀμήν.
[1]«καὶ
ἐγὼ ἐρωτήσω τὸν πατέρα καὶ ἄλλον παράκλητον δώσει ὑμῖν, ἵνα μένῃ μεθ᾿ ὑμῶν εἰς
τὸν αἰῶνα» (Ἰω. ιδ΄, 16)
[2]¨Τῶν παθῶν μου τὸν τάραχον, ἡ τὸν
κυβερνήτην τεκοῦσα Κύριον, καὶ τὸν κλύδωνα κατεύνασον, τῶν ἐμῶν πταισμάτων,
Θεονύμφευτε¨,(Μικρός Παρακλητικός, Ὠδή δ΄, στ.2ος)
[3]«τὸ
Πνεῦματῆςἀληθείας, ὃὁκόσμοςοὐ δύναται λαβεῖν, ὅτι οὐ θεωρεῖαὐτὸοὐδὲγινώσκειαὐτό·ὑμεῖςδὲγινώσκετεαὐτό,
ὅτι παρ᾿ὑμῖν μένει καὶ ἐν ὑμῖν ἔσται» (Ἰω. ιδ΄,17)
[4]¨Ἁγίῳ
Πνεύματι, πᾶσα ψυχὴ ζωοῦται, καὶ καθάρσει ὑψοῦται, λαμπρύνεται...¨(ἀναβαθμοίδ΄ἤχου)
[5]«ἐγώεἰμιἡὁδὸςκαὶἡἀλήθειακαὶἡζωή»
(Ἰω. ιδ΄,6)
[6]«τά μωρά τοῦ κόσμου ἐξελέξατο ὁ Θεός ἵνα
τούς σοφούς καταισχύνῃ» (Α΄ Κορ. α΄, 27)
[7]¨Πρόκειται
ξένον τοῖς ὁρῶσι θέαμα, Σταυρὸς ὁ τίμιος, καὶ ὡς πηγὴ βρύει, ψυχικὰ χαρίσματα,
καὶ παύει ἁμαρτήματα, καὶ νοσήματα λύει, καὶ τὰ φρονήματα ῥώννυσι, τῶν εἰλικρινῶς
προσκυνούντων αὐτόν.¨( α΄ὠδή κανόνος τῆς προόδου τοῦ Τιμίου Σταυροῦ).
[8]«Μακάριός
ἐστιν ὅς ἐάν μή σκανδαλισθῇ ἐν ἐμοί»(Ματθ. ια΄,6)
[9]¨Ὦ
Δέσποινα, τοῦ κόσμου γενοῦ μεσίτρια¨ (παρακλητικός κανόνας)
[10]«
ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος ὁ Θεός ὁ παντοκράτωρ, ὁ ἦν καί ὁ ὤν καί ὁ ἐρχόμενος»(Ἀποκ.
δ΄, 8).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου