ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΗΡΩΑΣ;
Ἡ συγγραφέας Μαργαρίτα Καραπάνου ἔζησε μικρὴ στὴ Γαλλία καί, λόγῳ
τῆς μητέρας της, γνώρισε τοὺς μεγάλους καλλιτέχνες τοῦ 20οῦ αἰώνα,
Σάρτρ, Καμί, Μποβουάρ, Πικάσο. Σὲ μία συνέντευξη ρωτήθηκε: «Αὐτοὶ οἱ ἄνθρωποι ποὺ γνωρίσατε στὴ Γαλλία
σᾶς φαίνονταν εὐτυχισμένοι»; Καὶ ἀπαντᾶ: «Εὐτυχισμένος εἶναι μία λέξη ποὺ δὲν τὴν ξέρω. Ἦταν ἄνθρωποι
ποὺ εἶχαν κάνει αὐτὸ ποὺ ἤθελαν. Οἱ περισσότεροι ἀπὸ αὐτοὺς ποὺ θαυμάζουμε
εἶχαν φερθεῖ ἄσχημα στὰ παιδιά τους. Ὁ Καμί, ἂς ποῦμε, φέρθηκε ἄσχημα
στὸ γιό του. Ὁ Πικάσο ἔλεγε στὴ μαμά μου: ᾿᾿Γιατί ἔχεις τὴν κόρη σου μαζί
σου; Ἐγὼ ἔχω μία κόρη ποὺ ζεῖ εἴκοσι λεπτὰ ἀπὸ ἐδῶ καὶ δὲν τὴν ἔχω
δεῖ ποτέ᾿᾿! Ἦταν οἱ ἥρωες τοῦ κόσμου, δὲν τοὺς ἔνοιαζε τίποτα πέραν
τοῦ ἑαυτοῦ τους… Δὲν θὰ ἤθελα νὰ εἶχα τὴ ζωή τους» (Στ. Θεοδωράκη, Οἱ ἄνθρωποί μου, σελ.
56-57).
Νὰ λοιπὸν τί «ὑψηλὲς» φιλοσοφίες ἀκολουθοῦσαν αὐτὰ τὰ μεγάλα πνεύματα
τῆς ἐποχῆς μας. Δὲν τοὺς ἔνοιαζε τίποτα πέραν τοῦ ἑαυτοῦ τους. Θεός
τους ἦταν ὁ ἑαυτός τους. Οἱ ἄλλοι, ὅπως ἔλεγε ὁ Σάρτρ, ἦταν ἡ κόλασή
τους. Καὶ ἐπειδὴ ὅλοι σήμερα ἐπιδιώκουν αὐτὸ ἀκριβῶς, τὴν ἀπόλυτη ἱκανοποίηση
τοῦ ἑαυτοῦ τους, γι᾿ αὐτὸ τέτοιοι ἄνθρωποι ἀποτελοῦν τοὺς ἥρωες τοῦ
καιροῦ μας.
Ὅμως τί σόι ἥρωες μπορεῖ
νὰ εἶναι ὅσοι ζοῦν ὑποταγμένοι στὶς ἐγωκεντρικὲς ἀπαιτήσεις τῆς φύσης
τους; Λένε οἱ ἅγιοι, ὅτι τέτοιοι ἄνθρωποι ζοῦν ἀκόμα στὸ φυσικὸ ἐπίπεδο.
Σωστό, καλὸ καὶ φυσικὸ θεωροῦν ὅ,τι ὑπαγορεύει ἡ φύση τους. Ποιὰ φύση
ὅμως; Ὄχι αὐτὴ βέβαια ποὺ βγῆκε «καλὴ λίαν» ἀπὸ τὰ χέρια τοῦ Δημιουργοῦ,
ἀλλ᾿ αὐτὴ ποὺ προέκυψε ἀπὸ τὴν παρακοὴ τῶν Πρωτοπλάστων. Μετὰ τὴν
πτώση στὴν ἁμαρτία. Μιὰ φύση γεμάτη πάθη καὶ ἐπιθυμίες πονηρές,
ἐγκλωβισμένη στὸν ἐμπαθῆ ἐγωκεντρισμό. Αὐτὰ πλέον θεωρεῖ ὁ ἄνθρωπος
ὡς καλό, ἀφοῦ εἶναι φυσικὰ πράγματα κατὰ τὴ γνώμη του.
Ἔτσι λοιπὸν δὲν κατανοεῖ
τί νόημα π.χ. ἔχει νὰ ἀγαπᾶ, ὅταν δὲν ἔχει νὰ κερδίσει κάτι. Ὅλα περνοῦν
μέσα ἀπ᾿ τὸ κόσκινο τοῦ ὠφελιμισμοῦ καὶ τῆς χρησιμοθηρίας. Γι᾿ αὐτὸ
καὶ ὡς κατ᾿ ἐξοχὴν ἁμαρτία λογίζεται ὁ ἐγωκεντρισμός.
Ποὺ ὁδηγεῖ τὸν ἄνθρωπο σιγὰ-σιγὰ σὲ ἀπανθρωπία. Συνήθως τὸν παρομοιάζουμε
τότε μὲ ζῶο, θεωροῦμε κτηνωδία αὐτὴ τὴ στάση ζωῆς. Καὶ ξεχνᾶμε ὅτι
τὰ ζῶα ἔχουν κάποιες συμπεριφορὲς ποὺ ὑπερέχουν σὲ ἀσύγκριτο βαθμὸ
ἀπὸ τὶς δικές μας.
Σὲ ἕνα ἀπ᾿ τὰ ἐγκώμια τοῦ Ἐπιταφίου
ψάλλομε τὸ ἑξῆς ἀξιοθαύμαστο: «Πληγωμένος στὴν πλευρά σου Λόγε
(=Χριστέ), ὅπως ὁ πελεκάνος, ἐζωοποίησες τὰ νεκρά σου τέκνα, στάζοντας
πάνω τους ζωτικοὺς κρουνοὺς (=τὸ αἷμα Σου)». Τί κάνει δηλ. ὁ πελεκάνος;
Τρυπάει μὲ τὸ ράμφος τὴν πλευρά του καὶ μὲ τὸ αἷμα του δίνει ζωὴ στὰ μικρά
του, ὅταν τὰ δαγκώσει δηλητηριῶδες φίδι. Καὶ αὐτή του ἡ ἐνέργεια παραβάλλεται,
οὔτε λίγο οὔτε πολύ, μὲ τὴ σταυρικὴ θυσία τοῦ Χριστοῦ μας.
Μπροστὰ σὲ τέτοιον ἡρωισμὸ
καὶ αὐτοθυσία ποὺ δείχνουν, διδαγμένα ἀπ᾿ τὸν Δημιουργό τους, τὰ ζῶα,
ἔχουμε τὸ θράσος ἐμεῖς μὲ τὶς ἐγωκεντρικές μας συμπεριφορὲς νὰ λεγόμαστε
ἥρωες;
Πρωτ. Δ. Μ.
Μηνιαίο Περιοδικό Ι. Μ. Νικοπόλεως &
Πρεβέζης Αρ. Φύλλου 357 «Λυχνία» Απρίλιος 2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου