ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ
ΘΕΟΛΟΓΩΝ
Παράρτημα Νομού
Τρικάλων
Κονδύλη &
Σολωμού
42100 ΤΡΙΚΑΛΑ
Τηλ. 24310 26549
Τρίκαλα 25/02/2012
Αριθμ. Πρωτ: 2
Με
αφορμή την ενημέρωση των καθηγητών κλάδου ΠΕ01 - Θεολόγων Ν. Τρικάλων, ο Σχολικός Σύμβουλος κ. Δημήτριος Φύκας, έστειλε επιστολές στους Θεολόγους
του Νομού με κοινοποίηση στους:
1.
κ.
Περ/κή Δ/ντρια Π/θμιας
& Δ/θμιας Εκπ/σης Θεσσαλίας.
2.
κ.
Προϊστάμενο Τμήματος Επ/κής & Παιδ/κής Καθοδήγησης Θεσσαλίας.
3.
Παιδαγωγικό
Ινστιτούτο.
Επειδή η ενημερωτική επιστολή
περιέχει ονομαστική αναφορά στο πρόσωπο και στα λεγόμενά μου στην
εκλογοαπολογιστική συνάντηση Θεολόγων, πρέπει να δοθούν κάποιες εξηγήσεις.
Επί λέξει στη συνάντηση ανέφερα:
"Ήδη βαδίζουμε σε ένα περίπου σχέδιο αποχριστιανισμού της
παιδείας μας αλλά και γενικά του Ελληνικού κράτους και δυστυχώς αυτοί οι
ολίγοι προσπαθούν να επιβληθούν στην πλειονότητα των Ελλήνων. Θα έχετε
πληροφορηθεί ότι τελευταία ήρθε μια Εγκύκλιος για τη γιορτή των Τριών Ιεραρχών
την οποία κατονόμαζε ως ημέρα αργίας όχι όμως και εκκλησιασμού τον οποίο
θεώρησαν προαιρετικό έπειτα από απόφαση του συλλόγου των καθηγητών. Αλλά όπως
ξέρετε τα μαθήματα των θρησκευτικών τείνουν από αυτή τη χρονιά να λάβουν θρησκειολογικό
χαρακτήρα.
Το πρόγραμμα εφαρμόζεται πιλοτικά
σε ορισμένα σχολεία τα οποία φυσικά δεν μιλούν καν για το Χριστό και για την
πίστη μας. Και το κακό είναι ότι αυτό ξεκινά και από τις τάξεις του
Δημοτικού όπου γίνονται αναφορές και το χειρότερο είναι ότι δυστυχώς σε αυτή
την τάση της Κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας συμβάλλουν και κάποιοι
συνάδελφοι οι οποίοι έχουν αποσπαστεί από την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και
έχουν φτιάξει ένα δικό τους παράρτημα που ονομάζεται "Καιρός" και αυτοί
είναι κυρίως που εισηγούνται όλες αυτές τις αλλαγές στο υπουργείο
Παιδείας".
Ερωτώ λοιπόν:
1. Τι από τα λεγόμενά μου ενόχλησε
περισσότερο; Ότι το μάθημα χάνει τον
Ορθόδοξο χαρακτήρα του και γίνεται θρησκειολογικό ή ποιοι κρύβονται πίσω από
αυτή την προσπάθεια;
2. Λόγο για το μάθημα και τα νέα
προγράμματα έχουν μόνο οι υπεύθυνοι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που τα
συνέταξαν και όχι οι μαχόμενοι
εκπαιδευτικοί;
3. Με γενικότητες του τύπου ότι το
μάθημα τώρα γίνεται: «ανοικτό και πλουραλιστικό», «λαμβάνει υπόψη του τις
απαιτήσεις των καιρών, τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών, τις
χριστιανικές παραδόσεις της Ευρώπης και του κόσμου, καθώς και τα μεγάλα
Θρησκεύματα» τι άλλο από θρησκειολογικό και
συγκρητιστικό μπορεί να χαρακτηρισθεί;
4. Δυστυχώς ενώ κατά κόρον τονίζεται
ότι τώρα «το νέο μάθημα» προάγει, «την κριτική κατανόηση, τον σεβασμό και τον
διάλογο μεταξύ ανθρώπων με διαφορετικές απόψεις», γιατί κάθε καλόπιστος αντίλογος
χαρακτηρίζεται παραπληροφόρηση για την οποία πρέπει να ενημερωθούν υψηλά
ιστάμενα πρόσωπα;
5.
Οι συντάκτες των νέων προγραμμάτων σπουδών για τα Θρησκευτικά ισχυρίζονται ότι
δεν προωθoύν την αποδόμηση του
Ορθοδόξου ομολογιακού χαρακτήρα του μαθήματος. Μια
απλή ανάγνωση όμως του νέου προγράμματος σπουδών δείχνει ακριβώς το αντίθετο
μια και εγκαταλείπεται το αγιογραφικό
και αγιοπατερικό περιεχόμενο του.
6. Με τα νέα προγράμματα θρησκειολογική
ύλη απὸ τη Β’ Λυκείου κατεβαίνει στην Α’
Γυμνασίου αλλά και στο Δημοτικό με
συνέπεια την πνευματική ζημιά και γνωσιολογική σύγχυση των Ορθοδόξων
μαθητών.
7.
Από την Α’ Γυμνασίου (αλλά και στο Δημοτικό) οι μαθητές θα διδαχθούν
θέματα όπως: Ιουδαϊσμός ,Τορά,
Μπατ Μπιτσβά, Τείχος Δακρύων, Ταλμούδ, προσανατολισμός
συναγωγής / τζαμιού, σχήμα,
χώροι, επίπλωση, φωτισμός, διακόσμηση κ.α. Για το Ισλάμ, το Κοράνι, τις
τέχνες στο Ισλάμ (υφαντά, τέχνες του βιβλίου / καλλιγραφία, διακοσμητικές
τέχνες, αραβουργήματα, κεραμικά). Για τον
Ινδουϊσμό, τον Βουδισμό, Ταοϊσμό, Κομφουκιανισμό και τον Λάο Τσε στην Κίνα : Ναός της Μινάκσι, Μπεναρές (προσκύνημα),
λουτρό στον Γάγγη, ο Σίβα ως Ναταράγια, ιερές αγελάδες, ιεροτελεστίες, Μαντάλα
• Βουδισμός: Αγάλματα του Βούδα, παγόδες, μοναστήρια του Θιβέτ, κάψιμο λιβανιού
• Ταοϊσμός: Άγαλμα του Λάο Τσε στην Κίνα, το γιν και το γιανκ, ο μεγαλύτερος
θρησκευτικός κανόνας στον κόσμο • Κομφουκιανισμός: Ναοί στην Κίνα . Πρόσωπα,
αξίες • Ινδουϊσμός. Ρ. Ταγκόρ: «Ο εραστής του Θεού» • Βουδισμός. Σιντάρτα:
Μεταστροφή και φωτισμός • Ταοϊσμός. Λάο-Τσε: Κοιτάσματα σοφίας •
Κομφουκιανισμός. Κομφούκιος: Ηθική και κοινωνική φιλοσοφία. Μάλιστα προτείνεται για τους μαθητές η γνωριμία των χώρων λατρείας των
μονοθεϊστικών θρησκειών ακόμη και με επίσκεψη σ΄αυτούς.
8. Στη
Β΄ Γυμνασίου μέχρι τώρα διδάσκονταν η
Καινή Διαθήκη. Στα νέα προγράμματα υπάρχει μόνο
μια μικρή αναφορά σε λίγα θαύματα και διδασκαλίες του Χριστού και οι μαθητές θα μελετούν κυρίως
θέματα όπως: Η απεικόνιση του Θεού σε
άλλες θρησκευτικές παραδόσεις • Ιουδαϊσμός • Ισλάμ • Ανατολικές θρησκείες. Ο
Ιησούς Χριστός στο Κοράνι και στη λογοτεχνία του Ισλάμ. Γνώμες συγχρόνων για
τον Ιησού, ενός Εβραίου (π.χ. Μπούμπερ), ενός Ινδουϊστή (π.χ. Γκάντι) και ενός
αγνωστικιστή (π.χ. Μαρσέλ Μαρσώ).
Ιερές Γραφές των θρησκειών: Βία
και καταλλαγή: Κοράνιο, Βέδες, Βουδιστική Τριπιτάκα, η
ινδική-τζαϊνιστική αρχή της αχίμζα, της
μη βίας προς όλα τα ζωντανά όντα και του σεβασμού της ζωής • Μεγάλα παγκόσμια
έπη: Αντιπαλότητα και διαμάχες: Γιλγαμές, Ιλιάδα, Οδύσσεια, Μαχαμπάρατα,
Ραμάγιανα κλπ. • Διαφορές και ομοιότητες στη
λατρεία Ορθοδόξων – Καθολικών και άλλα παρόμοια θέματα.
9.
Στην Γ΄ Γυμνασίου η εκκλησιαστική ιστορία που διδάσκεται μέχρι σήμερα
αντικαθίσταται από θέματα όπως: Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών • Οικουμενική κίνηση • Θεολογικοί
Διάλογοι. Η συνάντηση των τριών
μονοθεϊστικών θρησκειών στην Ευρώπη. Φονταμενταλισμός στις θρησκείες του
κόσμου • Ισλάμ • Ιουδαϊσμός • Ινδοϊσμός. Γέροντας Πορφύριος. Το χάρισμα της πνευματικής πατρότητας • Ν.
Νησιώτης. Ο οραματιστής της ενότητας • Κάλλιστος Γουέαρ. Μια ορθόδοξη φωνή στη
σύγχρονη Δύση • Μητέρα Τερέζα, η «αγία των φτωχών». Αγώνας για
την ανακούφιση των αναξιοπαθούντων • Ντ. Μπονχέφερ. Ο μαρτυρικός αγώνας
κατά του ναζισμού • Μ. Ντ. Τούτου. Ο υπερασπιστής της ισότητας και των
ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μέριμνα για τους πάσχοντες από AIDS • Μ. Γκάντι. Ο κήρυκας
και μάρτυρας της ειρηνικής αντίστασης •Δαλάι
Λάμα. Ένας θρησκευτικός
ηγέτης χωρίς πατρίδα. Το μεγάλο ζήτημα της θεοδικίας στο Ισλάμ (κισμέτ)• Πώς νοείται η σωτηρία του
ανθρώπινου προσώπου στον Χριστιανισμό και στις απω-ανατολικές παραδόσεις του
Ινδοϊσμού και του Βουδισμού• Ινδοϊσμός - Ανακύκληση των υπάρξεων, ανταπόδοση
των έργων, συνεπώς και του κακού - Ο κόσμος "παιχνίδι" (λίλα) του
Θεού και η δημιουργία της κοσμικής πραγματικότητας - Ο αισθητός κόσμος της
άγνοιας και της πλάνης - Ανθρωπος, άσκηση και περισυλλογή: Αποδέσμευση από τον
κόσμο της πλάνης και οι δρόμοι για την σωτηρία (κάρμα-μάργα, γιόγκα) - Το έσχατο Τέλος (Μόξα): Ο άνθρωπος σταγόνα
βροχής που πέφτει στον «ωκεανό της γνώσης» (το τέλος των θανάτων και των
επαναγεννήσεων) • Βουδισμός - Η ζωή είναι πόνος - Ανακύκληση των υπάρξεων,
ανταπόδοση των έργων και του κακού - Ιδεώδες: Η άρση του πόνου που
εξασφαλίζεται με την άρση της επιθυμίας - Δρόμοι για την απολύτρωση: Τέσσερις
ευγενείς αλήθειες και οκταπλή ατραπός - Το έσχατο Τέλος (Νιρβάνα): Το τέλος των
θανάτων και των επαναγεννήσεων. Φεμινιστική
Θεολογία. Αντιλήψεις θρησκειών για το τέλος του κόσμου.
10. Ένα μάθημα
θρησκευτικών με τέτοιο προσανατολισμό
«καθίσταται ἕνα οὐδέτερο,
ἄχρωμο καὶ ἄγευστο μάθημα, τὸ ὁποῖο χάριν τῆς οὐδετερότητος θυσιάζει τὶς ἰδιαιτερότητες
τῶν διαφόρων θρησκευτικῶν μορφωμάτων καὶ χάριν τοῦ πλουραλισμοῦ συρρικνώνει ἀφάνταστα
(καὶ ἀνερυθρίαστα) τὸν πλοῦτο τῆς ὀρθοδόξου Παραδόσεως» όπως αναφέρει ο κ. Ιωάννης Κ. Αγγελόπουλος
στην τεκμηριωμένη κριτική των νέων αναλυτικών προγραμμάτων με θέμα: Θεολογικό
υπόβαθρο των νέων αναλυτικών προγραμμάτων.
11.
Με το συγκεκριμένο πανθρησκειακό περιεχόμενο των νέων προγραμμάτων σπουδών πως οι μαθητές θα καλλιεργήσουν την εθνική και θρησκευτική
τους συνείδηση κατά το Σύνταγμα και τους νόμους; Το Σύνταγμα αναφέρει ότι «η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή
του κράτους και έχει σκοπό την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης
των Ελλήνων» (άρθρο 16, παρ. 2) ενώ και ο Νόμος 1566 «Για την
οργάνωση και την λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης»,
προβλέπει ότι αυτή θα πρέπει να στοχεύει «στην
ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών
δυνάμεων των μαθητών», βοηθώντας τους «να διακατέχονται από πίστη στα γνήσια στοιχεία της
ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης». (1566/85 άρθρ.1).
12. Όλοι όσοι
αντιδρούν σε κάθε κριτική των έργων τους, θα πρέπει εκτός από τη συμμετοχή τους σε επιτροπές, να αγωνιστούν στην πράξη για
ένα Ορθόδοξο ομολογιακό μάθημα, την
αδιοριστία των Θεολόγων, την υποχρεωτικότητα του μαθήματος σε όλη την
εκπαίδευση και για το διορισμό Θεολόγων στα δημοτικά σχολεία.
13. Όλα αυτά
αναφέρθηκαν καλόπιστα και με σκοπό να υπάρξει γόνιμος προβληματισμός. Ο θεολογικός κόσμος χρειάζεται ενότητα και
συνεργασία και όχι διαιρέσεις. Όσοι διασπούν την ενότητα πρέπει να τεθούν στο
περιθώριο.
Ο
Πρόεδρος του Παραρτήματος Θεολόγων Νομού
Τρικάλων
Αιδ. Απόστολος Μανώλης
Αιδ. Απόστολος Μανώλης
Κοιν:
1. Σχολικό Σύμβουλο Θεολόγων Νομού Τρικάλων
2. Περ/κή Δ/ντρια
Π/θμιας & Δ/θμιας Εκπ/σης Θεσσαλίας.
3. Προϊστάμενο
Τμήματος Επ/κής & Παιδ/κής Καθοδήγησης Θεσσαλίας.
4. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
5. Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων
6.
Θεολόγους Νομού Τρικάλων
Δείτε σχετικά και:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου