Στα
πλαίσια της έναρξης του κύκλου διαλέξεων με θέμα την Ορθοδοξία, που
φιλοξενείται στον Κεντρικό Οίκο Δμοσιογράφου στη Μόσχα, ο Μητροπολίτης
Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, Πρόεδρος του Τμήματος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων
του Πατριαρχείου Μόσχας, έδωσε στις 4 Οκτωβρίου 2011 διάλεξη με θέμα «Η Θεία
Ευχαριστία ως πυρήνας της ζωής του χριστιανού».
Μετά
το πέρας της διαλέξεως οι ακροατές
έθεσαν ερωτήσεις επί του θέματος στον Ιεράρχη. Χαρακτηριστική είναι η παρακάτω
ερώτηση.
– Ως
Ορθόδοξοι πως πρέπει να αντιμετωπίζουμε το Μυστήριο της Ευχαριστίας στη
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, την ενέργεια και τη χάρη του; Έχουμε τίποτε κοινό σε
αυτό το σημείο;
– Σε
αυτό το θέμα δεν υπάρχει μια σαφή και γενικά αποδεκτή απάντηση στους κόλπους
της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις επί του θέματος σε
διάφορες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες, εντός μίας Εκκλησίας ή ακόμα εντός μιας
ενορίας, όπου δυο ιερείς δύναται να προσεγίσουν διαφορετικά την ενέργεια των
Μυστηρίων στους Ρωμαιοκαθολικούς και άλλες χριστιανικές κοινότητες.
Υπάρχουν
όμως ορισμένοι κανόνες και θέσμια, τα οποία μπορούν να θεωρούνται ως επίσημη
θέση του Πατριαρχείου Μόσχας και αναφέρονται στο κείμενο «Οι βασικές αρχές
αντιμετώπισης των ετεροδόξων από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία». Δεν γίνεται
λόγος για την αποδοχή η μη της ενέργειας των Μυστηρίων, αλλά επισημαίνεται ότι
στο διάλογο με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία πρέπει να βασιζόμαστε στο ότι αυτή
η Εκκλησία έχει αποστολική διαδοχή. Επιπλέον, εκ των πραγμάτων τα μυστήρια
της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας αναγνωρίζονται στην περίπτωση εάν ένας Καθολικός
ασπάζεται π.χ. την Ορθοδοξία. Εδώ θέλει διάκριση μεταξύ αναγνωρίσεως του
Μυστηρίου της Ευχαριστίας και αναγνωρίσεως άλλων Μυστηρίων. Δεχόμαστε
ανθρώπους στην Ορθοδοξία χωρίς ωστόσο να τους αναβαπτίζουμε, έστω και αν
έρχονται από προτεσταντικές ομολογίες, αλλά ταυτόχρονα, εάν ένας πάστορας
ασπάζεται την Ορθοδοξίας, τον δεχόμαστε ως λαϊκό. Εάν ένας Ρωμαιοκαθολικός
ιερέας ή Επίσκοπος εντάσσεται στην Ορθόδοξη Εκκλησία, τον δεχόμαστε ως ιερέα
και Επίσκοπο αντίστοιχα, δηλαδή εδώ εκ των πραγμάτων αναγνωρίζεται το μυστήριο
της ιεροσύνης που τελέσθηκε εν προκειμένω.
Άλλο
πράγμα είναι η ερμηνεία αυτού του Μυστηρίου. Εδώ υπάρχει μεγάλη απόκλιση
απόψεων. Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι δεν υπάρχει ευχαριστιακή κοινωνία
μεταξύ Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών. Η ισχυουσα εκκλησιαστική τάξη δεν
επιτρέπει στους πιστούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας να κοινωνούς στους
Ρωμαιοκαθολικούς. (Ответы митрополита Волоколамского Илариона на вопросы
слушателей Общедоступного православного лектория)
3 σχόλια:
π. Ιλαρίων :
Εδώ θέλει διάκριση μεταξύ αναγνωρίσεως του Μυστηρίου της Ευχαριστίας και αναγνωρίσεως άλλων Μυστηρίων. Δεχόμαστε ανθρώπους στην Ορθοδοξία χωρίς ωστόσο να τους αναβαπτίζουμε, έστω και αν έρχονται από προτεσταντικές ομολογίες, αλλά ταυτόχρονα, εάν ένας πάστορας ασπάζεται την Ορθοδοξίας, τον δεχόμαστε ως λαϊκό. Εάν ένας Ρωμαιοκαθολικός ιερέας ή Επίσκοπος εντάσσεται στην Ορθόδοξη Εκκλησία, τον δεχόμαστε ως ιερέα και Επίσκοπο αντίστοιχα, δηλαδή εδώ εκ των πραγμάτων αναγνωρίζεται το μυστήριο της ιεροσύνης που τελέσθηκε εν προκειμένω.
KX :
Αυτά τα πονηρά τα διπλωματικά να τα αφήσει στην άκρη ο π. Ιλαρίων και να μην εμπαίζει τους πιστούς.
Ένας που επιστρέφει στην Ορθόδοξη πίστη δεν το κάνει για να διατηρήσει τα εφήμερα αξιώματα που έχει αποκτήσει κατά τη διάρκεια του αιρετικού βίου του. Το κάνει για τη σωτηρία της ψυχής του και η μετάνοια, αν πρόκειται περί πραγματικής μετανοίας, δεν επιζητεί διασφάλιση των κεκτημένων. Το ταπεινό φρόνημα, η ταπείνωση δηλαδή, δεν εκδηλώνεται δια, ούτε και απονένεται με, την αναγνώριση των υπαρχόντων ιερατικών αξιωμάτων.
eΣυμφωνώ απολύτως με το σχόλιο του Κ.Χ.. Τα μυστήρια εκτός Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι Α-Κ-Υ-Ρ-Α. Όποιος δεχθεί κάποιον που επιθυμεί να γίνει Ορθόδοξος και στον πρότερό του βίο θεωρούνταν "ιερωμένος" η "ιεροσύνη" του για την Ορθόδοξο Μια Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, όπως και όλα τα μυστήρια που έχει τελέσει ο νεοεισερχόμενος πιστός είναι Α-Κ-Υ-Ρ-Α. Η χάρις του Αγίου Πνεύματος ΔΕΝ ενεργεί έξω από την Μια Εκκλησία, η οποία είναι μόνον η Ορθόδοξη. Ποιώ τρόπω λ.χ. ενεργεί το Άγιον Πνεύμα όταν ένας λατίνος "ιερωμένος" απαγγέλει ότι το Άγιο Πνεύμα εκπορεύεται "εκ του Υιού"; Όταν πιστεύει και διακηρύττει ότι ο Ιησούς Χριστός δεν όρισε διάδοχό του το Άγιον Πνεύμα αλλά τον Απόστολο Πέτρο, ο οποίος εξ ορισμού καλείται "1ος πάπας". Ότι η ιδιότητα αυτή διαδίδεται από...πάπα σε πάπα. Ότι ως διάδοχοι του Ιησού Χριστού είναι "οι πηγές εκπόρευσης" του Αγίου Πνεύματος - ήμαρτον ακόμα και για την διατύπωση. Για αυτό και έχουν απόλυτη δικαιοδοσία επί της "εκκλησίας" και φέρονται ως "αλάθητοι" εξ καθέδρας αλλά και εκτός καθέδρας; Ένας τέτοιος εξευτελισμός του Αγίου Πνεύματος και υποβιβασμός του στην εγκεφαλική ουσία του καθενός ποντίφικος είναι ικανή αιτία για την οποία το Πανάγιον και Ζωοποιόν Πνεύμα δεν χαριτώνει και δεν αγιάζει κανένα μυστήριο σε πλανεμένους και αιρετικούς. Για ακόμα μια φορά εμφανίζονται "προσωπικότητες" της Ορθοδόξου Εκκλησίας λατινολάγνοι και παπολάγνοι. Δε θα κουραστώ να τους προτρέπω: σας αρέσει ο παπισμός; Δεν βλέπετε την ώρα και την στιγμή να συμπροσευχηθείτε, να φιληθείτε και να διαλεχθείτε σε κάποιο από τα θεολογικοφιλοσοφικά νεοταξίτικα "φόρα" με κάποιον "παπικό"; Εμπρός λοιπόν! Αυτομολήστε προς τον παπισμό! Τρέξετε στην αγκάλη του πάπα και μην χάνετε το καιρό σας στην "μπανάλ" και "ξεπερασμένη" Ορθοδοξία! Ο πάπας θα σας θα σας περιβάλει με στοργή! Θα σας παραχωρήσει τις καλύτερες ουνιτικές ή μη μητροπόλεις και επισκοπές. Έτσι έπραξε και στο παρελθόν σε όλους τους προδότες και εξωμότες της Αγίας μας Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αφήστε την Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία να πορευθεί στο σωτηριώδες και λυτρωτικό της έργο! Οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη της Ορθοδόξου Εκκλησίας και όχι η Ορθόδοξη Εκκλησία τους πλάνους και τους αιρετικούς. Ισχύει ο κανόνας: αν αναμείξεις το καθάριο ύδωρ με ύδωρ ακατάλληλο προς πόση δεν προκύπτει καθάριο ύδωρ αλλά ύδωρ ακατάλληλο προς πόση! Το ίδιο θα συμβεί όταν επιχειρηθεί να ανακατευθεί η Αγία με Ορθοδοξία με οποιαδήποτε άλλη δοξασία, πλάνη και αίρεση...
Αντιοικουμενιστής είπε...
eΣυμφωνώ απολύτως με το σχόλιο του Κ.Χ..
Nomίζω ότι κάθε ορθόδοξος συμφωνεί με το σχόλιο του κ. Κυπριανού.
Μάριος
Δημοσίευση σχολίου