19 Μαρ 2011

Κυριακή Β΄ Νηστειών (Αγίου Γρηγορίου Παλαμά) – Το πολυτιμότερο δώρο

alt

ΤΟ ΠΟΛΥΤΙΜΟΤΕΡΟ ΔΩΡΟ

Έχουμε συνηθίσει να λέμε ότι «πάνω απ' όλα είναι ή υγεία». Κι εννοούμε συνήθως την υγεία του σώματος. Ωστόσο ό Κύριος στο σημερινό ιερό Ευαγγέλιο μας καλεί να στρέψουμε το ενδιαφέρον μας στην υγεία της ψυχής μας πρωτίστως. Γι΄ αυτό και όταν με πολλούς κόπους έφεραν μπροστά του έναν παράλυτο για να τον θεραπεύσει, αφού τον κοίταξε με συμπάθεια, του είπε: «Τέκνον, άφέωνταί σοι αί αμαρτίαι σου». Θέλησε δηλαδή να χτυπήσει πρώτα την αιτία, την αμαρτία, κι έπειτα να θεραπεύσει το αποτέλεσμα, την παράλυση του σώματος. Με τον τρόπο αυτό μάς δίδαξε ότι ή συγχώρηση των αμαρτιών είναι πολυτιμότερη ακόμη και από τη σωματική υγεία. Διότι ή αμαρτία είναι ή χειρότερη ασθένεια, και αυτήν πρέπει πρωτίστως να καταπολεμήσουμε.

ΑΜΑΡΤΙΑ Η ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΑΣΘΕΝΕΙΑ

Πόσο υποφέρει ή ψυχή του άνθρωπου πού είναι προσκολλημένη στην αμαρτία! Το άγχος και οι φοβίες, οι τύψεις και οι ένοχες, ή ταραχή και ή αγωνία αποτελούν καταστάσεις οδυνηρές πού βασανίζουν τον αμαρτωλό και διώχνουν την ειρήνη από την ψυχή του.Ό Μέγας Βασίλειος χαρακτηρίζει την αμαρτία «αρρώστια ψυχής» (P.G. 31, 260), διότι ή αμαρτία αποτελεί την πιο επικίνδυνη και θανατηφόρα νόσο. Οι αρρώστιες του σώματος μας επηρεάζουν μόνο το χρονικό διάστημα της επίγειας ζωής μας, ενώ οι ασθένειες της ψυχής έχουν συνέπειες αιώνιες και συνεπάγονται τον αιώνιο θάνατο, δηλαδή τον παντοτινό χωρισμό από τον Θεό στην αιώνια κόλαση. Και όπως σημειώνει ό άγιος Γρηγόριος ό Παλαμάς, στον οποίο είναι αφιερωμένη ή σημερινή Κυριακή, «ούτος έστιν ό κυρίως θάνατος, το διαζευχθήναι την ψυχήν τής θείας χάριτος καί τη αμαρτία συζυγήναι... τούτον καί ημείς φύγωμεν πάση δυνάμει» (ΕΠΕ 8, 358). Δηλαδή, αυτός είναι ό κυρίως θάνατος, το να χωρίσει ή ψυχή από τη θεία χάρη και να έλθει σε γάμο με την αμαρτία... Αυτόν τον θάνατο ας αποφύγουμε «πάση δυνάμει»! Και θα τον αποφύγουμε, αν καταπολεμήσουμε άμεσα την αμαρτία.

ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ

Είναι χαρακτηριστικό και αξιοσημείωτο το ενδιαφέρον πού δείχνουμε οι άνθρωποι για την υγεία του σώματος. Φροντίζουμε να κάνουμε τακτικά τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, λαμβάνουμε φαρμακευτική αγωγή, δεν διστάζουμε να προχωρήσουμε και σε εγχείρηση, όσο επώδυνη κι αν είναι, προκειμένου ν' αποκτήσουμε την υγεία μας. Και για όλα αυτά δεν υπολογίζουμε ούτε κόπους ούτε χρήματα. Είμαστε πρόθυμοι να ταξιδέψουμε χιλιόμετρα μακριά και να ξοδέψουμε ολόκληρη περιουσία, για να βρούμε τον κατάλληλο γιατρό και να επιτύχουμε τη θεραπεία.

Είναι συνεπώς απαραίτητο να δείξουμε παρόμοιο ζήλο και για τη υγεία της ψυχής μας. Ό Κύριος Ιησούς Χριστός, ό μόνος Ιατρός των ψυχών και των σωμάτων, είναι δίπλα μας. Μας καλεί να προσέλθουμε στο Μυστήριο της ιεράς Εξομολογήσεως και να καταθέσουμε με συντριβή και μετάνοια τον πόνο της ψυχής μας- να ομολογήσουμε τις αμαρτίες και την προσωπική ένοχη μας και να λάβουμε την άφεση και τη συγχώρηση. Και στη συνέχεια μας περιμένει στη θεία Λειτουργία, για να κοινωνήσουμε τα Άχραντα Μυστήρια «εις άφεσιν αμαρτιών» και «εις ζωήν αίώνιον».

'Εκτός από τη θεραπεία όμως υπάρχει και ή πρόληψη. Στην εποχή μας γίνεται πολύς λόγος για την καλή διατροφή. Να είναι υγιεινή, επαρκής, πλούσια σε βιταμίνες και θρεπτικά συστατικά... Παρομοίως προβάλλεται και ή ανάγκη να διατηρεί ό άνθρωπος καλή φυσική κατάσταση. Και όλα αυτά για την υγεία του σώματος. Πόσο περισσότερο οφείλουμε να φροντίζουμε για την ψυχή μας!

Ή καθημερινή επικοινωνία με τον Θεό μέσω της προσευχής, ή μελέτη του θείου λόγου, ή συμμετοχή μας στη θεία Λατρεία και τα ιερά Μυστήρια αποτελούν ανεξάντλητες πηγές πνευματικής τροφοδοσίας. Παράλληλα ή νηστεία, ή εγκράτεια, ό αγώνας για την τήρηση των θείων εντολών δυναμώνουν την ψυχή, ώστε με τη βοήθεια του Θεού να μπορεί να αντιμετωπίζει με επιτυχία τις επιθέσεις του πονηρού.

Οι Άγιοι της Εκκλησίας μας με το παράδειγμα τους μας διδάσκουν «ύπεροράν μέν σαρκός, παρέρχεται γάρ-έπιμελείσθαι δέ ψυχής, πράγματος αθανάτου». Να μη δίνουμε δηλαδή μεγάλη σημασία στο σώμα, πού φθείρεται, αλλά να φροντίζουμε με επιμέλεια την ψυχή, πού είναι αθάνατη.

Αδελφοί, διανύουμε την Μεγάλη Τεσσαρακοστή, πού είναι κατ' εξοχήν περίοδος μετανοίας. Ό Κύριος μας καλεί στο Μυστήριο της αφέσεως, για να μάς θεραπεύσει. Οι Πνευματικοί περιμένουν. Ας μην αναβάλλουμε, διότι ή αναβολή μπορεί να είναι καταστρεπτική. Ας προετοιμαστούμε κι ας προσέλθουμε στην ιερά Εξομολόγηση, για να ακούσουμε τον Κύριο να λέει και στη δική μας ψυχή: «Τέκνον, άφέωνταί σοι αί άμαρτίαι σου».

«ΣΩΤΗΡ»15/03/2011

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com