13 Φεβ 2011

Ιωάννης Κ. Αγγελόπουλος, Ερωτηματολόγιο για τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα για το μάθημα των θρησκευτικών

Ερωτηματολόγιο για τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα

Δρ Ιωάννη Κ. Αγγελόπουλου

Ἐξ ἀφορμῆς τῆς ἐνάρξεως τῆς διαδικασίας γιὰ τὴν σύνταξι νέων ἀναλυτικῶν προγραμμάτων γιὰ ὅλα τὰ μαθήματα τοῦ Δημοτικοῦ καὶ τοῦ Γυμνασίου, ἐκρίναμε σκόπιμο νὰ ἀποστείλωμε στοὺς συναδέλφους θεολόγους, οἱ ὁποῖοι διδάσκουν στὰ σχολεῖα τῶν περιφερειῶν ἁρμοδιότητός μας, ἕνα ἐρωτηματολόγιο σχετικῶς μὲ τὴν ἰσχύουσα θεματολογία ἀνὰ τάξι ζητῶντας τὶς σκέψεις καὶ τὶς προτάσεις τους. Τὸ ἐρωτηματολόγιο παρατίθεται κατωτέρω.

Στὸ συνοδευτικὸ ἔγγραφο ἐσημειώναμε τὰ ἑξῆς: «Σᾶς ἐνημερώνουμε ὅτι ἔχει ἀρχίσει ἀπὸ τὸ Παιδαγωγικὸ Ἰνστιτοῦτο ἡ προεργασία γιὰ τὴν σύνταξη νέων ἀναλυτικῶν προγραμμάτων γιὰ τὸ Δημοτικὸ καὶ τὸ Γυμνάσιο. Γιὰ τὸ μάθημα τῶν θρησκευτικῶν ἔχει συσταθεῖ δεκαπενταμελὴς ἐπιτροπὴ εἰδημόνων. Ἐπειδὴ πιστεύουμε ὅτι ἡ γνώση καὶ ἡ ἐμπειρία τῶν καθηγητῶν ποὺ διδάσκουν στὰ σχολεῖα εἶναι ἀναντικατάστατη γιὰ τὴν προσαρμογὴ τῶν πορισμάτων τῆς παιδαγωγικῆς ἐπιστήμης στὴν μαθησιακὴ διαδικασία, γι’ αὐτὸ παρακαλοῦμε νὰ μᾶς ἀπαντήσετε στὸ ἐπισυναπτόμενο ἐρωτηματολόγιο μὲ ἀποστολὴ στὸ τηλεομοιότυπο ἢ στὸ ἠλεκτρονικό μας ταχυδρομεῖο. Θὰ περιμένουμε τὶς ἀπαντήσεις σας μέχρι τὶς 4 Φεβρουαρίου 2011, γιὰ νὰ προωθήσουμε τὰ συμπεράσματα ἀπὸ αὐτὲς ἁρμοδίως. Ἐπισημαίνουμε ὅτι εἶναι εὐκαιρία νὰ ἀκουσθεῖ ἡ φωνὴ καὶ ἡ ἄποψη τῶν θεολόγων καθηγητῶν πρὶν τὴν διαμόρφωση καὶ τελικὴ σύνταξη τῶν νέων ἀναλυτικῶν προγραμμάτων, τὰ ὁποῖα θὰ κληθοῦμε ἀργότερα νὰ ὑλοποιήσουμε στὰ σχολεῖα. Σᾶς εὐχαριστοῦμε ἐκ τῶν προτέρων γιὰ τὴν συνεργασία».

Ἀνταποκρίθησαν στὴν πρόσκλησί μας εἴκοσι ἕξι (26) συνάδελφοι Γυμνασίων καὶ Λυκείων. Τὰ ἀποτελέσματα ἀπὸ τὴν μικρὴ αὐτὴ ἔρευνα εἶναι τὰ ἑξῆς:

1. Γιὰ τὴν Α’ Γυμνασίου οἱ περισσότεροι συνάδελφοι (9, δηλ. 34,6%) θεωροῦν ὅτι ἡ Π. Διαθήκη εἶναι ἀρκετὰ κατάλληλος καὶ ἀφομοιώσιμος γιὰ τοὺς μαθητὲς αὐτῆς τῆς ἡλικίας, ἐνῷ (8, δηλ. 30,7%) πιστεύουν ὅτι εἶναι λίγο κατάλληλος.

2. Γιὰ τὴν Β’ Γυμνασίου οἱ περισσότεροι συνάδελφοι (13, δηλ. 50%) θεωροῦν ὅτι ἡ Κ. Διαθήκη εἶναι πάρα πολὺ κατάλληλος καὶ ἀφομοιώσιμος γιὰ τοὺς μαθητὲς αὐτῆς τῆς ἡλικίας, ἐνῷ 6 (δηλ. 23%) πιστεύουν ὅτι εἶναι πολὺ / ἀρκετὰ κατάλληλος.

3. Γιὰ τὴν Γ’ Γυμνασίου οἱ περισσότεροι συνάδελφοι (9, δηλ. 34,6%) θεωροῦν ὅτι ἡ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία εἶναι πολὺ κατάλληλος καὶ ἀφομοιώσιμος, ἐνῷ 8 (δηλ. 30,7%) πιστεύουν ὅτι εἶναι ἀρκετὰ κατάλληλος.

4. Γιὰ τὴν ἀνάμειξι τῶν ἐπιστημονικῶν κλάδων τῆς Θεολογίας 10 (δηλ. 38,4%) θεωροῦν ὅτι εἶναι πολὺ κατάλληλος καὶ 8 (δηλ. 30,7%) ὅτι εἶναι ἀρκετὰ κατάλληλος.

5. Τέλος τὴν πρότασι γιὰ νέα Ἀναλυτικὰ/Γενικὰ Προγράμματα Λυκείου τῆς Ἐπιτροπῆς Παιδείας τῆς Π.Ε.Θ. 7 συνάδελφοι (δηλ. 35%) θεωροῦν ὅτι θὰ εἶναι ἀρκετὰ ὑλοποιήσιμος καὶ ἀποδοτικὴ γιὰ μαθητὲς Λυκείου, ἐνῷ 6 (δηλ. 30%) πιστεύουν ὅτι θὰ εἶναι πολὺ ἀποδοτική.

Τὸ συμπέρασμα τῆς ποσοτικῆς ἀναλύσεως τῶν ἀπαντήσεων εἶναι ὅτι κατὰ τὴν πλειοψηφία τους οἱ συνάδελφοι θεωροῦν ὅτι ἡ Κ. Διαθήκη προσφέρεται πολὺ γιὰ τοὺς μαθητὲς τῆς Β’ Γυμνασίου, ἐνῷ θεωροῦν ὅτι ἡ Π. Διαθήκη εἶναι ὀλιγώτερο κατάλληλος γιὰ τοὺς μαθητὲς τῆς Α’ Γυμνασίου καὶ ἡ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία ἀπωθητικὴ γιὰ τοὺς μαθητὲς τῆς Γ’ Γυμνασίου. Βεβαίως, ἐδῶ θὰ πρέπει νὰ ληφθῆ ὑπ’ ὄψιν ὅτι σὲ κάποιον βαθμὸ οἱ ἀπαντήσεις ἐπηρεάζονται καὶ ἀπὸ τὰ συγκεκριμένα σχολικὰ ἐγχειρίδια. Ἐάν, φερ’ εἰπεῖν, εἴχαμε πιὸ ἑλκυστικὰ καὶ πιὸ καλογραμμένα βιβλία πιθανὸν νὰ ἄλλαζαν τὰ ποσοστὰ τῶν ἀπαντήσεων. Τὴν ἀνάμειξι τῶν θεολογικῶν κλάδων μὲ θέματα πιὸ προσιτὰ στὰ ἐνδιαφέροντα καὶ στὶς ἀνάγκες τῶν παιδιῶν θεωροῦν οἱ περισσότεροι συνάδελφοι ἀπὸ ἀρκετὰ ἕως πολὺ ἀποδοτική.

Ἀπὸ τὶς ἐπὶ μέρους παρατηρήσεις, σκέψεις καὶ προτάσεις τῶν συναδέλφων καταγράψαμε τὶς ἑξῆς:

Νὰ γίνεται διδασκαλία ὁλοκλήρων πατερικῶν κειμένων

Νὰ ὑπάρχη διαθεματική, διαθρησκειακὴ καὶ διεπιστημονικὴ προσέγγισις τῶν μαθημάτων, ἡ ὁποία νὰ ὠθῆ σὲ κριτικὴ σκέψι καὶ στᾶσι

Νὰ ὑπάρχη ἡ βιωματικότητα καὶ ὁ ἑστιασμὸς σὲ στάσεις καὶ ἀξίες ζωῆς κι ὄχι μόνον σὲ γνώσεις καὶ νὰ συντελεῖται σύνδεσις μὲ τὴν λατρευτικὴ ζωὴ

Νὰ συσχετίζεται ἡ Π. μὲ τὴν Κ. Διαθήκη στὴν Α’ τάξι καὶ νὰ γίνεται ἀνάμειξις τῶν θεολογικῶν κλάδων στὴν Γ’ τάξι

Νὰ δημιουργηθοῦν ἀνοικτὰ - γενικὰ κι ὄχι κλειστὰ - ἀναλυτικὰ προγράμματα, εὐέλικτα καὶ προσαρμοζόμενα ἀπὸ τὸν διδάσκοντα

Νὰ ὑπάρχη περισσότερο καὶ ποικίλο ὑποστηρικτικὸ καὶ βοηθητικὸ ὑλικὸ καὶ τετράδιο ἐργασιῶν γιὰ τοὺς μαθητὲς

Στὰ θέματα Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας νὰ γίνεται ὄχι ἁπλῆ παράθεσις τῶν γεγονότων, ἀλλὰ κριτικὴ αὐτῶν

Νὰ γίνεται σύγκρισις τῆς Ὀρθοδοξίας μὲ τὴν Δυτικὴ Θεολογία στὰ μεγάλα ζητήματα πίστεως καὶ ζωῆς

Νὰ εἰσαχθοῦν θέματα κοινωνικὰ καὶ ἠθικά, πιὸ ἐνδιαφέροντα γιὰ τὰ παιδιὰ αὐτῆς τῆς ἡλικίας.

Μὲ τὸ ἐνδεχόμενο μετατροπῆς τοῦ μαθήματος στὸ Λύκειο σὲ προαιρετικὸ προτείνει μία συνάδελφος κάποια ἀπὸ τὰ θέματα τοῦ Λυκείου νὰ εἰσαχθοῦν καὶ στὴν ὕλη τοῦ Γυμνασίου.

Τὸ γενικὸ συμπέρασμα αὐτῆς τῆς μικρῆς δειγματοληψίας εἶναι ὅτι οἱ περισσότεροι συνάδελφοι θεωροῦν ὅτι θὰ πρέπει νὰ ἀλλάξη ἡ ἰσχύουσα θεματολογία τῶν προγραμμάτων τοῦ Γυμνασίου μὲ τὴν ἀνάμειξι τῶν θεολογικῶν κλάδων, ἀλλὰ μὲ τὴν διατήρησι μαθημάτων γιὰ τὴν Π. καὶ Κ. Διαθήκη καὶ τὴν εἰσαγωγὴ μαθημάτων πατερικῆς θεολογίας καὶ λειτουργικῆς. Ἡ ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία νὰ παρατίθεται μὲ κριτικὸ τρόπο καὶ νὰ γίνη ἐπὶ πλέον εἰσαγωγὴ μαθημάτων κοινωνικοῦ καὶ ἠθικοῦ προβληματισμοῦ.

ΔΡ ΙΩΑΝΝΗΣ Κ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ

***

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ

1) Θεωρεῖτε ὅτι ἡ ἰσχύουσα θεματολογία γιὰ τὴν Α’ Γυμνασίου (Π. Διαθήκη) εἶναι κατάλληλη καὶ ἀφομοιώσιμη γιὰ τὰ παιδιὰ αὐτῆς τῆς ἡλικίας;

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΑΡΚΕΤΑ

ΠΟΛΥ

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ

2 (7,6%)

8 (30,7%)

9 (34,6%)

5 (19,2%)

2 (7,6%)

2) Θεωρεῖτε ὅτι ἡ ἰσχύουσα θεματολογία γιὰ τὴν Β’ Γυμνασίου (Κ. Διαθήκη) εἶναι κατάλληλη καὶ ἀφομοιώσιμη γιὰ τὰ παιδιὰ αὐτῆς τῆς ἡλικίας;

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΑΡΚΕΤΑ

ΠΟΛΥ

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ

0 (0%)

1 (3,8%)

6 (23%)

6 (23%)

13 (50%)

3) Θεωρεῖτε ὅτι ἡ ἰσχύουσα θεματολογία γιὰ τὴν Γ’ Γυμνασίου (Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία) εἶναι κατάλληλη καὶ ἀφομοιώσιμη γιὰ τὰ παιδιὰ αὐτῆς τῆς ἡλικίας;

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΑΡΚΕΤΑ

ΠΟΛΥ

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ

0 (0%)

1 (3,8%)

6 (23%)

6 (23%)

13 (50%)

4) Θεωρεῖτε ὅτι μία ἀνάμειξη τῶν ἐπιστημονικῶν κλάδων τῆς θεολογίας θὰ ἦταν περισσότερο κατάλληλη καὶ ἀποδοτικὴ γιὰ τὴν κατανόηση τῶν ἐπὶ μέρους μαθημάτων, ἀπὸ τοὺς μαθητὲς τοῦ Γυμνασίου; (Δηλαδὴ θέματα Δογματικῆς, Ἠθικῆς, Βιβλικῆς Θεολογίας, Πατερικῆς Θεολογίας, Λειτουργικῆς, Ἐκκλησιαστικῆς Ἱστορίας, Ἀπολογητικῆς, Θρησκειολογίας κ.λπ.)

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΑΡΚΕΤΑ

ΠΟΛΥ

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ

2 (7,6%)

3 (11,5%)

8 (30,7%)

10 (38,4%)

3 (11,5%)

5) Ἀφοῦ δεῖτε τὴν πρόταση τῆς Ἐπιτροπῆς Παιδείας τῆς Π.Ε.Θ. ποὺ δημοσιεύτηκε στὸ περιοδικὸ Ἑλληνοχριστιανικὴ Ἀγωγὴ (2010) 137-142, 169-173 καὶ στὸ διαδίκτυο (http://www.zoiforos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=3648&Itemid=202) γιὰ νέα ἀναλυτικὰ/γενικὰ προγράμματα γιὰ τὸ Λύκειο, παρακαλοῦμε νὰ τὴν σχολιάσετε, ἐὰν σᾶς φαίνεται ὑλοποιήσιμη καὶ ἀποδοτική.

ΚΑΘΟΛΟΥ

ΛΙΓΟ

ΑΡΚΕΤΑ

ΠΟΛΥ

ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ

2 (7,6%)

3 (11,5%)

8 (30,7%)

10 (38,4%)

3 (11,5%)

6) Ἐὰν ἔχετε δικές σας προτάσεις γιὰ τὴν σύνταξη τῶν νέων ἀναλυτικῶν προγραμμάτων Γυμνασίου, παρακαλῶ διατυπῶστε τις:

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

Ζωηφόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com