Η επιτυχής τέλεση της θείας λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά τον Δεκαπενταύγουστο έπεισε την τουριστική βιομηχανία της Τουρκίας πως ο θρησκευτικός τουρισμός δύναται να της αποφέρει μεγάλα κέρδη.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της Μελίς Τόσιαλι στο οικονομικό περιοδικό "Para" ("Χρήμα"), επ' ευκαιρία της λειτουργίας προσήλθαν στην Τραπεζούντα τρεις χιλιάδες επισκέπτες και έμειναν κατά μέσο όρο τέσσερις ημέρες. Η εκδήλωση απέφερε στην πόλη, που μαστίζεται από ανεργία και οικονομική στασιμότητα, δύο εκατομμύρια ευρώ, με έναν πρόχειρο απολογισμό.
Οι εικόνες από την Τραπεζούντα μεταδόθηκαν ζωντανά στην ελληνική τηλεόραση, ενώ αποτέλεσαν πρώτη είδηση και σε Ρωσία, Ουκρανία και Γεωργία. Κυβερνητικοί και επιχειρηματικοί παράγοντες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, θεωρούν πως η λειτουργία αποτέλεσε εξαιρετική ευκαιρία προβολής της χώρας στο εξωτερικό. Ο θρησκευτικός τουρισμός αποτελεί, σύμφωνα με στέλεχος του υπουργείου Τουρισμού και Πολιτισμού, ιδανικό τρόπο να προσελκυστούν στην Τουρκία 100.000 επιπλέον επισκέπτες σε πρώτο στάδιο.
Παράγοντες της τουρκικής τουριστικής βιομηχανίας συμφωνούν και διαβλέπουν σημαντικές ευκαιρίες κερδοφορίας και απασχόλησης στην ανάπτυξη του θρησκευτικού τουρισμού. Η Τουρκία, τονίζουν, είναι κατάλληλα προικισμένη για τη μορφή αυτή εναλλακτικού τουρισμού, καθώς πολλές περιοχές της χώρας -Καππαδοκία, Πόντος, Ταρσός, μεθόριος με την Αρμενία και τη Γεωργία, Αντιόχεια στα σύνορα με τη Συρία- βρίθουν χριστιανικών μνημείων.
Σε πρώτο στάδιο, η τουρκική τουριστική βιομηχανία αναμένει ο θρησκευτικός τουρισμός να προσελκύσει στη χώρα 600.000 επισκέπτες κατ' έτος, κυρίως από την Ελλάδα, τη Γεωργία, τη Ρωσία και τη Βουλγαρία. Πακέτα εκκλησιαστικού τουρισμού, που εστιάζουν σε επισκέψεις στις μεγάλες μητροπόλεις της αρχαιότητας ή στις "επτά εκκλησίες της Αποκαλύψεως", διαφημίζονται με μεγάλη επιτυχία και στις ΗΠΑ και τον Καναδά. Η ιδέα του θρησκευτικού τουρισμού ενδιαφέρει και τον κόσμο του ισλάμ, καθώς στην Τουρκία βρίσκονται σημαντικά έργα ισλαμικής τέχνης αλλά και ιερές πόλεις του ισλάμ, όπως τα Κόνια (Ικόνιο) και η Ούρφα (βυζαντινή Έδεσσα). Στην περίπτωση αυτή, οι εν δυνάμει επισκέπτες προέρχονται κυρίως από τη Σαουδική Αραβία, το Ιράν, τη Συρία και τα Εμιράτα. Τα σχετικά έσοδα υπολογίζονται από τώρα σε 100.000.000 ευρώ.
Οι επτά εκκλησίες της Αποκαλύψεως
Μέχρι σήμερα ο θρησκευτικός τουρισμός στην Τουρκία ωφέλησε κυρίως τη δυτική Μικρά Ασία και στόχευε σε τουρίστες από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ που επιθυμούσαν να μεταβούν στις "επτά εκκλησίες της Αποκαλύψεως": στην Έφεσο, στη Σμύρνη, στην Πέργαμο, στα Θυάτειρα, στις Σάρδεις, στη Φιλαδέλφεια και στη Λαοδίκεια, στις περιοχές της Ιωνίας, της Μυσίας και της Λυδίας που σήμερα εντάσσονται όλες στην περιφέρεια Αιγαίου, μία από τις επτά γεωγραφικές ζώνες της Τουρκίας. Τα πακέτα των επτά εκκλησιών πωλούνται συνήθως σε Ευρώπη και ΗΠΑ αντί τριών χιλιάδων δολαρίων, πάντα σύμφωνα με το "Para".
Πέραν του πακέτου των "επτά εκκλησιών", η περιοχή που βάσισε την τουριστική της ανάπτυξη στον θρησκευτικό τουρισμό είναι εκείνη της Αντιόχειας, στα σύνορα με τη Συρία. Η πόλη της Αntakya, στη θέση μιας από τις σημαντικότερες μητροπόλεις του ελληνιστικού κόσμου, έχει στην περιφέρειά της σημαντικά μνημεία χριστιανικής λατρείας. Στην πόλη και στα γύρω χωριά επιβιώνουν ακόμη ελληνορθόδοξοι πληθυσμοί, αλλά και το τελευταίο αρμενικό χωριό στην Τουρκία, καθώς και μια μικροσκοπική εβραϊκή κοινότητα. Έτσι η Αντιόχεια, μόνη περιοχή που θυμίζει (όπως η γειτονική Συρία) το οθωμανικό εθνικό μωσαϊκό που ξεπατώθηκε από την υπόλοιπη χώρα, προωθείται στην ίδια την Τουρκία ως "πόλη της συνύπαρξης", "πόλη της θρησκευτικής συμβίωσης". Τον Ιούνιο, όταν πραγματοποιούνται στην πόλη οκτώ λειτουργίες σε εκκλησίες διαφόρων δογμάτων, δύσκολα βρίσκεις κλίνη στην Αντιόχεια. Πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου για την τέλεση λειτουργιών εισήγαγαν τον θρησκευτικό τουρισμό στην Καππαδοκία και στα Μύρα της Λυκίας, πατρίδα του Αγίου Νικολάου. Σε αντίστοιχες γραμμές προτείνεται η τουριστική ανάπτυξη της περιοχής της Μάρντιν στη νοτιοανατολική Τουρκία, με τους μικρούς εναπομείναντες πληθυσμούς των Συρορθοδόξων, και εκείνες της Ανατολικής Τουρκίας με τα αρμενικά μνημεία. Το γεγονός βέβαια είναι πως οι κάκιστες σχέσεις με την Αρμενία, που η κυβέρνηση Ερντογάν απέτυχε να βελτιώσει, εμποδίζουν την προσέλευση σημαντικού αριθμού αρμενίων τουριστών.
Το τουρκικό υπουργείο τουρισμού σκοπεύει να ξοδέψει 200.000.000 δολάρια για διαφημιστικούς σκοπούς με σκοπό να προωθήσει τον θρησκευτικό τουρισμό, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
Το μοντέλο του τουρισμού υγείας
Ο θρησκευτικός τουρισμός είναι μία από τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού που προωθεί η τουρκική τουριστική βιομηχανία. Φυσικά, η συσσώρευση πολιτιστικών θησαυρών και ιστορικών μνημείων στη Μικρά Ασία την καθιστούν κατάλληλη για τον τουρισμό αυτό. Μία άλλη συνταγή, δοκιμασμένη με επιτυχία στην Τουρκία, είναι εκείνη του τουρισμού υγείας, που προωθούν ιδιωτικές κλινικές σε θέρετρα της χώρας. Οι τουρίστες-ασθενείς μεταβαίνουν σε αυτές για ιατρικές εγχειρίσεις που πραγματοποιούνται σε πολύ μικρότερο κόστος από ό,τι αν πραγματοποιούνταν στην Ευρώπη, και παράλληλα κάνουν τις διακοπές τους. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της Ένωσης Τουρισμού Υγείας, οι ασθενείς μεταβαίνουν στην Τουρκία κυρίως για εγχειρήσεις καρδιάς, οφθαλμολογικές επεμβάσεις, μεταμοσχεύσεις οργάνων, αισθητικές επεμβάσεις, τσεκάπ και διαγνωστικά τεστ και τουρισμό σε ιαματικά λουτρά και εγκαταστάσεις θαλασσοθεραπείας. Ο τουρισμός υγείας αποτελεί διεθνώς αγορά ύψους 80 δισ. δολαρίων. Η Τουρκία φιλοδοξεί να καταστεί μία από τις βάσεις του τουρισμού υγείας στο διεθνές σύστημα και να έχει ετήσιο εισόδημα 8 δισ. δολαρίων από τον τομέα αυτό μέχρι το 2015. Σήμερα τα σχετικά ποσά υπολογίζονται σε 1,5 δισ. δολάρια.
«Μακεδονία»29/08/2010 - Του Αλέξανδρου Μασσαβέτα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου