23 Δεκ 2009

Παναγιώτης Τελεβάντος, Ο Αρχιδιάκονος του Πατριαρχείου Μάξιμος


Γράφει ο κ. Παναγιώτης Τελεβάντος

Ο ΑΡΧΙΔΙΑΚΟΝΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΜΑΞΙΜΟΣ
__________________

Στο λόγο του, την Κυριακήν προ της Χριστού Γεννήσεως που εκφώνησε στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου (20 Δεκεμβρίου 2009), ο Μέγας Αρχιδιάκονος κ. Μάξιμος είπε μεταξύ άλλων και τα εξής αξιοπρόσεκτα: “Ἡ εἰς Χριστόν πίστις δέν εἶναι ἰδεολογία, συνώνυμος πρός τήν κοσμικήν τοιαύτην, ἡ ὁποία ἀντιμάχεται μίαν ἄλλην ἰδεολογίαν, ὡς ἐπί παραδείγματι αἱ πολιτικαί ἰδεολογίαι. Ἐσχάτως, παρατηροῦνται φαινόμενα ἰδεολογικοποιήσεως τῆς Ἐκκλησίας εἰς ὡρισμένας κύκλους ὀρθοδόξων χριστιανῶν, μελῶν μάλιστα τῆς κανονικῆς Ἐκκλησίας, οἱ ὁποῖοι ἐκ μίσους καί ἐγωϊσμοῦ κινούμενοι, ὡς ἄλλοι Νάρκισσοι, συμπεριφέρονται ὡς οἱ οπαδοί τῶν πολιτικῶν κομμάτων, ὑβρίζοντες ἑτεροδόξους χριστιανούς, τουθ’ ὅπερ ἀπάδει πρός τό ἦθος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.
Ἡ ὑπερτελεία ἐνσάρκωσις τῆς θείας ἀγάπης ὁ Κύριος ἡμῶν συνωμίλησε καί διελέχθη μετά τῆς Σαμαρείτιδος, ἡ ὁποία, ὡς γνωστόν, ἦτο ἐθνική καί ἐθεωρεῖτο ὑπό τῶν Ἰουδαίων ὡς βδέλυγμα.
Ὁ Ἅγιος Νεκτάριος μιμούμενος τό εὐαγγελικόν παράδειγμα τοῦ Κυρίου ἀναφέρει τά ἑξῆς: «Αἱ δογματικαί διαφοραί ὡς ἀναγόμεναι πρός μόνον τό κεφάλαιον τῆς πίστεως ἀφίενται ἐλεύθερον καί ἀπρόσβλητον τό τῆς ἀγάπης κεφάλαιον∙ τό δόγμα δέν καταπολεμεῖ τήν ἀγάπην∙ ἡ δέ ἀγάπη χαρίζεται τῷ δόγματι, διότι πάντα στέγει, πάντα ὑπομένει.... Διά τῆς ἀγάπης ἐστί λίαν πιθανόν νά ἑλκύσῃ πρός ἑαυτόν (ὁ ἐπίσκοπος) καί τήν ἐξ ἐσφαλμένης περιωπῆς κρίνουσαν δογματικόν τι ζήτημα ἑτερόδοξον ἐκκλησίαν. Ἡ ἀγάπη οὐδέποτε χάριν δογματικῆς τινος διαφορᾶς πρέπον νά θυσιάζεται. Παράδειγμα ἔστω ὁ Ἀπόστολος τῶν ἐθνῶν, ὅστις ἐξ ἀγάπης καί πρός αὐτούς τούς σταυρωτάς τοῦ Χριστοῦ ηὔχετο ἀνάθεμα εἶναι αὐτῶν».
Οἱ κατανοοῦντες, λοιπόν, τήν Ἐκκλησίαν ὡς ἰδεολογίαν εἶναι ψευδοπροφῆται καί διαστρεβλώνουν τό ἦθος τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ἡ ὀρθή πίστις, χωριζομένη τῆς κατά Θεόν ἀγάπης, ἐκφυλίζει τήν Ἐκκλησίαν εἰς ἰδεολογίαν. Καί ἡ ὑπ’ αὐτῶν ἰδεολογική κατανόησις τῆς Ἐκκλησίας ὁδηγεῖ τούτους εἰς ἀντιπαράθεσιν μέ τούς ποιμένας των, εἰς τούς ὁποίους ὁ Κύριος ἐνεπιστεύθη τήν διαποίμανσίν των.
Ἡ Ἐκκλησία δέν εἶναι ἰδεολογία, διότι εἶναι ἡ πραγμάτωσις τῆς ἀγάπης τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ. Συμφώνως πρός τήν διδασκαλίαν τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ἐκκλησίας, τό μέτρον τῆς κρίσεως τοῦ Θεοῦ θά εἶναι καί ἡ ἀγάπη καί οὐχί μόνον ἡ διαφύλαξις τῆς πρός τόν Θεόν ὀρθῆς πίστεως. Ὁ Κύριος συνεχώρησε τήν ἁμαρτωλόν γυναῖκα, διότι ἠγάπησε πολύ (Λουκ.). Ἄνευ ἀγάπης πίστις εἰς Χριστόν δέν νοεῖται καί ἄνευ ὀρθῆς πίστεως ἡ πρός Χριστόν ἀγάπη δέν νοεῖται”.

ΠΙΣΤΗ ΧΩΡΙΣ ΑΓΑΠΗ ΔΕΝ ΣΩΖΕΙ
__________


Ορθότατες οι παρατηρήσεις του Αρχιδιάκονου Μάξιμου. Αλλο να εξηγείς στον αδελφό σου ότι είναι αιρετικός, δηλαδή ότι προσβάλλει την αλήθεια του Χριστού και ότι ως εκ τούτου χρειάζεται να μπεί στην Εκκλησία όπως ο ασθενής στο νοσοκομείο για να θεραπευθεί (επειδή η αίρεση είναι θανατηφόρα ασθένεια) και άλλο να του κάνεις προσωπικές επιθέσεις και να τον βρίζεις χυδαία.
Το μίσος, οι προσωπικές επιθέσεις και η χυδαιότητα δεν συμβαδίζουν ποτέ με την χριστιανική ιδιότητα. Για να είμαστε δίκαιοι με την αλήθεια πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχουν ορισμένοι που μιλούν για τους αλλόθρησκους, τους αιρετικούς και τους σχισματικούς ή ακόμη και για μέλη της Εκκλησίας χωρίς αγάπη.
Τους βρίζουν χυδαία και τους κάνουν προσωπικές επιθέσεις. Ούτε που χρειάζεται να συζητήσουμε ότι αυτή δεν είναι χριστιανική συμπεριφορά. Ούτε εμπνέει, ούτε οικοδομεί, ούτε οδηγεί στην Ορθοδοξία μια τέτοια στάση.

ΚΟΜΠΟΓΙΑΝΝΙΤΕΣ ΚΑΙ ΑΛΗΘΙΝΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ
____________________

Από την άλλη, όμως, εκτός από τους φανατικούς που βρίζουν χυδαία υπάρχουν και οι Οικουμενιστές που θωπεύουν τους αιρετικούς και τους αλλόθρησκους. Οι Οικουμενιστές είναι κομπογιαννίτες. Οχι πραγματικοί πνευματικοί γιατροί. Το πρώτιστο χρέος μας προς κάθε άνθρωπο και η ύψιστη έκφραση αγάπης είναι η φανέρωση της αλήθειας του Χριστού όπως τη βιώνουν οι Αγιοι της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Μήπως ο π. Θεόδωρος Ζήσης βρίζει όταν γράφει εναντίον του Οικουμενισμού;
Ο π. Γεώργιος Καψάνης είναι χυδαίος; Ο π. Επιφάνος Θεοδωρόπολους ήταν εμπαθής; Ο π. Ιουστίνος Πόποβιτς; Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός; Ο π. Σαράντης Σαράντος; Ο π. Αναστάσιος Κωτσόπουλος; Ο κ. Τσελεγγίδης; Οι άλλοι ηγέτες του αγώνα εναντίον του Οικουμενισμού; Αλλο έλεγχος για την κατάφωρη παραβίαση της αλήθειας και άλλο ύβρεις, χυδαιότητες, μίσος και εμπάθεια.

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΙΑΤΡΙΚΗ
_____________________


Οταν ο γιατρός λέγει στον ασθενή ότι έχει καρκίνο και πρέπει να κάνει εγχείρηση ή του συνιστά άλλες επώδυνες θεραπευτικές μεθόδους δεν το κάνει επειδή ΔΕΝ τον αγαπά αλλά ΕΠΕΙΔΗ τον αγαπά. Εστω και αν στενοχωρέσει τον ασθενή με την ανακοίνωση της διάγνωσης ο μόνος τρόπος να του δείξει αγάπη είναι να τον υποβάλει στα επώδυνα θεραπευτικά μέσα που είναι διαθέσιμα. Θα ήταν άραγε καλός γιατρός αν του έλεγε: Δεν έχεις τίποτα. Ενα μικροκρυολόγημα είναι. Να σου δώσω παυσίπονα για να αισθάνεσαι καλά. Μη στεναχωριέσαι. Ολα θα πάνε πρίμα. Και ο καρκίνος στο μεταξύ ανενόχλητος αφηνόταν να κάνει μετάσταση; Αυτή δυστυχώς είναι η αγάπη που δείχνουν οι Οικουμενιστές προς τους αλλόθρησκους και τους αιρετικούς.
Γι’ αυτό τους αποκαλούμε κομπογιαννίτες της πνευματικής ιατρικής και όχι Ορθόδοξους πνευματικούς γιατρούς, επειδή δεν ακολουθούν τη θεραπευτική αγωγή των Αγίων Πατέρων. Αντικατέστησαν τη Θεανθρώπινη αγάπη του Χριστού με ανθρώπινες αγαπολογίες. Σε κάθε περίπτωση η προσέγγιση αυτή δεν βοηθά. Δεν είναι έλλειψη αγάπης να λέμε την αλήθεια. Είναι η ύψιστη εκδήλωση αγάπης και ενδιαφέροντος για τη σωτηρία των συνανθρώπων μας. Απολύτως σύμφωνοι με τον Μέγα Αρχιαδιάκονο Μάξιμο: Χωρίς ύβρεις, μίσος και εμπάθεια! Να τους λέμε την αλήθεια ότι ο Τριαδικός Θεός είναι ο ΜΟΝΟΣ αληθινός Θεός και η Ορθόδοξη Εκκλησία η ΜΟΝΗ αληθινή και αδιαίρετη Εκκλησία.

4 σχόλια:

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Εκτός από αυτά που γράφει ο αγαπητός κύριος Τελεβάντος - με βρίσκει σύμφωνο - θα ήθελα να κάνω δυο παρατηρήσεις.

Η πρώτη, σχετικά με αυτό: "Ἡ εἰς Χριστόν πίστις δέν εἶναι ἰδεολογία, συνώνυμος πρός τήν κοσμικήν τοιαύτην, ἡ ὁποία ἀντιμάχεται μίαν ἄλλην ἰδεολογίαν, ὡς ἐπί παραδείγματι αἱ πολιτικαί ἰδεολογίαι. Ἐσχάτως, παρατηροῦνται φαινόμενα ἰδεολογικοποιήσεως τῆς Ἐκκλησίας".

Πρόκειται για τη γνωστή νεοορθόδοξη "ντιρεκτίβα", να δίνουν αυθαίρετους αφοριστικούς χαρακτηρισμούς για να εξουδετερώσουν όσους δεν συμφωνούν μαζί τους. Ένα παρόμοιο είναι και η "θρησκειοποίηση" της πίστης και του αγιαστικού εκκλησιαστικού γεγονότος.

Πώς βγάζουν το συμπέρασμα αυτής της "ιδεολογικοποίησης" και πώς μας θεωρούν συμπεριφεριολογικά "ιδεολογικοποιημένους", ή "θρησκειοποιημένους", μένει να μας το εξηγήσουν. Πώς συμπεριφέρεται ένας πιστός ιδεολογικοποιημένος και πώς ένας μη ιδεολογικοποιημένος; (Σημ.Το αυτό ισχύει και δια τα περί θρησκειοποίησης).

Αν για τη νεοορθόδοξη ελιτ η ιδεολογικοποίηση και η θρησκειοποίηση σημαίνουν συμπεριφορά φανατική και ακραία, άλλο τόσο φανατική και ακραία είναι η συμπεριφορά αυτής της ελιτ. Που δεν καταδέχεται να καθήσει στο τραπέζι να συνομιλήσει μαζί με τους ιδεολογικοποιημένους κλπ. Και όχι μόνο αυτό. Βλέπουμε ότι υπάρχει και μια αόρατη μυστική συμφωνία να αποκλείονται από παντού, από τα μέσα ενημέρωσης και επικοινωνίας, όλοι όσοι δεν συμφωνούν μαζί της. Αυτομάτως, οι διαφωνούντες βάζουν πάνω τους την πινακίδα του ιδεολογικοποιημένου και το ζήτημα έχει λήξει.

Θέλετε παράδειγμα; Δέχτηκε ποτέ η φαναριώτικη θεολογική αριστοκρατία σε διάλογο τους Μοναχούς της Εσφιγμένου; Ουδέποτε. Δέχτηκαν ποτέ τα ενημερωτικά Μέσα να εκθέσουν επί συστηματικής βάσεως τα όσα υποστηρίζουν οι κ.κ. Κορναράκης, Τσελεγγίδης, π.Ζήσης και τόσοι άλλοι; Όλους αυτούς τους βλέπουμε σε περιθωριακά (φυσικά δεν είναι καθόλου περιθωριακά) έντυπα και κλειστού τύπου ομιλίες, συγκεντρώσεις κλπ. Αντίθετα, υφιστάμεθα επι χρόνια τη συστηματική καθοδήγηση-εγκεφαλική έκπλυση, όλων αυτών που μας θεωρούν ιδεολογικοποιημένους, θρησκειοποιημένους, δηλ. φανατικούς. Τα Μέσα είναι δικά τους. Δεν είναι για τους άλλους.

Και έρχομαι στη δεύτερη παρατήρηση. Ακριβώς, λοιπόν, λόγω αυτής της κραυγαλέας μονομέρειας και ηθελημένης παραγνώρισης, όπου όλοι οι διαφωνούντες θεωρούνται ιδεολογικοποιημένοι κλπ, γεννάται η εύλογη και δικαία αγανάκτηση. Που δεν έχει σχέση με φανατισμό. Καταδεικνύει με όση δύναμη φωνής διαθέτει την ολοκληρωτική και απολυταρχική μονομέρεια, δηλαδή τον φασισμό, όλων αυτών στους οποίους έχει ανατεθεί η εργολαβία να μας κατηχήσουν σε μια ψευδεπίγραφη αγάπη και μια εξίσου θεολογική εξαπάτηση. Η εξαπάτηση αυτή δεν είναι άλλη από μια θεολογία - καταχρηστικά αυτό - της αίρεσης. Διότι απλούστατα, ιδιοτελείς ωφελιμιστικοί λόγοι, τους αναγκάζουν να παραχαράσσουν την αλήθεια. Και όταν κάποτε αντιληφθούν τη ζημιά που έκαναν, αλλά και το κακό που οι ίδιοι έπαθαν, τότε ομολογούν ότι "αισθάνονται καθημερινά να σταυρώνονται". Αλλά είναι πλέον αργά.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Απολύτως σύμφωνοι με τις επισημάνσεις σας κ. Χριστοδουλίδη περί "ιδεολογικοποίησης" και "θρησκειοποίησης" του εκκλησιαστικού γεγονότος.

Οπως πολύ σωστά επισημαίνεται πηγάζουν από τη λεγόμενη "Νεορθοδοξία" και για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι από τον "Πατριάρχη" της "Νεορθοδοξίας" κ. Χρ. Γιανναρά τον πρώτο διδάξαντα αυτές τις θεωρίες οι οποίες είναι εντελώς άσχετες με την Ορθόδοξη Παράδοση. Πηγάζουν κατευθείαν από το λεγόμενο "ορθόδοξο" προτεσταντισμό.

Δίκαιο επίσης έχετε να λέτε ότι αυτοί οι χαρακτηρισμοί είναι αφοριστικοί και δεν αποδίδονται σε ανθρώπους για να βοηθήσουν τη συνειδητοποίηση της αλήθειας του Ευαγγελίου αλλά για να τους προληκακίσουν και να εξοντώσουν ηθικά με χαρακτηρισμούς όσους διαφωνούν μαζί τους.

Εχετε δίκαιο ακόμη όταν λετε ότι οι Οικουμενιστές δεν δέχονται σε διάλογο τους παραδοσιακούς πιστούς ενώ είναι πάντα πρόθυμοι να συζητούν μέσα σε συγκρητιστικά πλαίσια ακόμα και με τις πιο ακραίες θρησκευτικές ομάδες.

Είναι χαρακτηριστικό αυτό που συνέβηκε στη συνάντηση της μικτής επιτροπής Παπικών και Ορθοδόξων στην Πάφο μπροστά στα έκπληκτα μάτια του κόσμου που παρακολουθύσε εμβρόντητος τα γεγονότα από την τηλεόραση: Τραβούσαν από τα μαλιά και τα γένεια μοναχούς και τους κτυπούσαν αλύπητα επειδή προσεύχονταν σε παρεκκλήσι.

Εχω όμως επίφυλαξη αν η συζήτηση με τους Εσφιγμενίτες θα οδηγούσε πουθενά επειδή ούτε και οι ίδιοι ενδιαφέρονται να συζητήσουν με το Πατριαρχείο.

Μιλάτε για τη δεινή κατάσταση που περιήλθε το Πατριαρχείο και λέτε πολύ ορθά ότι κάνει ανεπίτρεπτους συμβιβασμούς σε θέματα πίστεως χωρίς να έχουν καν πρακτικό αποτέλεσμα οι συμβιβασμοί που μετέρχεται.

Θέλω να πιστεύω ότι συμφωνείτε μαζί μου ότι το Πατριαρχείο είναι όντως σταυρωμένο. Οτι στενάζει κάτω από την μπότα του προαιώνιου εχθρού της άμωμης μας πίστης και του ευλογημένου μας Γένους και ότι όλοι οι Ορθόδοξοι και μάλιστα οι Ελληνες Ορθόδοξοι του οφείλουμε κάθε συμπαράσταση χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι θα επικροτήσουμε ποτέ αβαρίες σε θέματα πίστεως.

Κυπριανός Χριστοδουλίδης είπε...

Αγαπητέ κύριε Τελεβάντο,

Συμπληρωματικά και επεξηγηματικά όλων όσων εκθέσατε σεις και εγώ, και προς καλύτερη κατάρτιση των αναγνωστών, κρίνω σκόπιμο να γράψω και το ακόλουθο:

Όσοι επικρίνουν τον πατριάρχη και τους οικουμενιστές προκατόχους, δεν καταφέρονται κατά του Πατριαρχικού Θεσμού. Όπως Θεσμός είναι η Ορθόδοξη Πίστη μας και η Ορθόδοξη Εκκλησία μας. Αυτοί οι Θεσμοί δεν είναι γεννήματα της φαντασίας μας. Είναι ζώντες, ενεργοί και παρόντες, Θεσμοί. Καλούμαστε δε όλοι, κατά το μέτρο της Χάριτος που έχει δοθεί στον καθένα, τους Θεσμούς αυτούς να τους φανερώσουμε με την ίδια μας τη ζωή: Το λόγο και τα έργα μας.

Αν γινόμαστε επικριτικοί και πολλές φορές οξείς, είναι διότι πρόσωπα ανάξια και ακατάλληλα, υποκινούμενα τις οίδε από ποιές σκοπιμότητες, διαφθείρουν αυτούς τους Θεσμούς. Στα πρόσωπά τους οι Θεσμοί δεν φανερώνονται, δεν αποκαλύτονται, δεν αναδεικνύονται και αυτό που τελικά μένει στον πιστό, είναι "ένα άδειο πουκάμισο" και "μιά Ελένη". Η ποιητική αισθαντική εκμηδένιση, που την μελοποιήσαμε και την τραγουδήσαμε, για να ικανοποιήσουμε και τις Αισθητικές μας ανάγκες. Οι Θεσμοί, που ανίκανα πρόσωπα κλήθηκαν να φανερώσουν, εκείνο που άφησαν και αφήνουν πίσω τους, είναι το ψεύδος, η σκοπιμότητα και η ιδιοτέλεια. Κοντολογίς, τίποτα.

Θα υποστήριζε βέβαια κάποιος από την πλευρά των ηλιθίων, ότι "το Σάββατο δια τον άνθρωπο και όχι ο άνθρωπος για το Σάββατο". Όμως, ο λόγος αυτός είχε γνωστούς αποδέκτες. Τους υποκριτές όλων των εποχών οι οποίοι χρησιμοποιούν "το Σάββατο", τους θεσμούς δηλαδή, για να υποτάσσουν και να καθιστούν ευκολοκυβέρνητο τον άνθρωπο ή τους λαούς. Ο άνθρωπος δεν φτιάχτηκε για το Σάββατο, όταν το Σάββατο (ο θεσμός) παραμένει λέξη ανυπόστατη - κενή περιεχομένου. Όταν όμως "το Σάββατο" αποκτά περιεχόμενο, και τούτο έγινε με την ενανθρώπηση του Θεού που θα γιορτάσουμε σε λίγο, τότε βρίσκει την ουσιαστική του πληρότητα και καλεί τον άνθρωπο στην αγιότητα: Στην κατά Χάριν θέωση, με την ανάδειξη αυτού που είτε λέγεται "Σάββατο" είτε Οικουμενικό Πατριαρχείο ή και Παράδοση.

Για να συνοψίσω: Οι θεσμοί δεν έγιναν για τον άνθρωπο, όταν παραμένουν λέξεις χωρίς περιεχόμενο και όταν ο άνθρωπος δεν είναι κατ΄ αλήθειαν - "τω όντι" - άνθρωπος. Αυτή είναι η ουσία της μαχητικής κατά της αίρεσης του οικουμενισμού και των εκφραστών της.

Ανώνυμος είπε...

Τελεβάντο πάψε να υποστηρίζεις την αναρχία του Βαρθολομαίου και να συκοφαντείς αγωνιστές της Πίστεως.

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com