ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΙΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ(Π.Ε.Θ)
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ν. ΗΛΕΙΑΣ
Πύργος, 12 /12/2009
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Εσπερίδα για τα άστρα, τη γη, τον ουρανό
Εσπερίδα συνδιοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολις Ηλείας και τα Παραρτήματα στην Ηλεία της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων, το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου και από ώρα 18.30, στο Λάτσειο Δημοτικό Μέγαρο Πύργου.
Θέμα της εσπερίδας ήταν:<< Άστρα - Γη - Ουρανός >>
Η Διεθνής Αστρονομική Ένωση πήρε την πρωτοβουλία, μαζί με την UNESCO, να γιορτάσει το 2009 ως Παγκόσμιο Έτος Αστρονομίας. Ήταν μια παγκόσμια γιορτή για την Αστρονομία και τη συνεισφορά της στις κοινωνίες και τον πολιτισμό. Ο σκοπός της ήταν να προκαλέσει το παγκόσμιο ενδιαφέρον - ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων -, όχι μόνο για την Αστρονομία αλλά για τις επιστήμες γενικότερα. Επίσης να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν και πάλι τη θέση τους στο Σύμπαν μέσα από τον ουρανό και έτσι να συμμετάσχουν με μια προσωπική αίσθηση θαυμασμού και ανακαλύψεως.
Εισηγητές ήσαν οι:
Ευστράτιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής της Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Αστρονομίας και των Φυσικών Επιστημών στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα: Ο διαχρονικός ρόλος της Αστρονομίας στην ιστορία και τον πολιτισμό και ο Παναγιώτης Νιάρχος, Καθηγητής της Παρατηρησιακής Αστροφυσικής στο τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, με θέμα: Αναζήτηση μιας άλλης Γης στο Σύμπαν.
Ειδικότερα ο κ Θεοδοσίου τόνισε ότι :
<<Η Αστρονομία, παρότι έχει τις ρίζες της σε πανάρχαιες παρατηρήσεις συστηματοποιήθηκε ως επιστήμη από τους αρχαίους Έλληνες φυσιολόγους φιλοσόφους τον 6ο π.Χ. αιώνα. Μας έδωσε πλήθος πληροφοριών για πρακτικούς σκοπούς όπως για τον προσανατολισμό μας, για τη ναυσιπλοΐα, για τη γεωργία, για τον υπολογισμό του χρόνου και των εποχών και για τη δημιουργία ημερολογίων, που αποτέλεσαν τη βάση των αστικών οικισμών και του πολιτισμού. Σήμερα, ως Αστροφυσική μελετά επισταμένως τη φυσική του Ήλιου και των αστεριών. Οι πληροφορίες της αφορούν τη Μετεωρολογία, τη Γεωλογία, τη Βιολογία, την Ωκεανογραφία, τις τεχνολογίες ενέργειας, την Ιατρική και πολλές άλλες επιστήμες, ενώ η μελέτη των άστρων, μέσω της Διαστημικής, μας βοηθάει να σπάσουμε τα γήινα δεσμά μας και να φτάσουμε στα ουράνια.>>
Ο κ Νιάρχος μεταξύ των άλλων ανέφερε ότι:
<<Η ύπαρξη άλλων πλανητών πέρα από το δικό μας ηλιακό σύστημα αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ερωτηματικά της Αστρονομίας που είναι συνυφασμένο με το πανανθρώπινο και διαχρονικό ερώτημα της ύπαρξης ζωής στο Σύμπαν. Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου είχαν ανακαλυφθεί 400 εξωηλιακοί πλανήτες, αλλά κανένας που να μοιάζει με τη Γη. Οι περισσότεροι εξωηλιακοί πλανήτες που έχουν ανακαλυφθεί είναι γιγαντιαίοι πλανήτες αερίου και μοιάζουν με το πλανήτη Δία, αλλά μάλλον αυτό είναι αποτέλεσμα των περιορισμών στην τεχνολογία και τα μέσα ανίχνευσης. Εκτιμάται, όμως, ότι οι ελαφροί και βραχώδεις είναι πολύ περισσότεροι από τους γιγαντιαίους αέριους πλανήτες και ίσως μερικοί απ΄ αυτούς να έχουν ομοιότητες με τη Γη. Η ανακάλυψη αρκετών εξωηλιακών πλανητών θέτει σε νέες βάσεις το ζήτημα της ύπαρξης εξωγήινης ζωής, καθώς δίνει μια καλύτερη εικόνα της στατιστικής πιθανότητας ανάπτυξης ζωής στο γαλαξία μας>>.
Προηγουμένως, ο Πρόεδρος της Δ.Ε του Παραρτήματος Ν. Ηλείας της Π.Ε.Θ. κ. Γεώργιος Κομιώτης τόνισε μεταξύ των άλλων ότι:
<<Η επιστήμη και η θεολογία έχουν αναπτύξει δύο διαφορετικούς, εννοιολογικούς και νοηματικούς κώδικες, δύο διαφορετικές γλώσσες κατανόησης και ερμηνείας της πραγματικότητας. Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο η φυσική, αντικειμενική διάσταση των φαινομένων είναι συμπληρωματική και παράλληλη με την πνευματική τους διάσταση. Η επιστήμη και η θρησκεία περιγράφουν με διαφορετικούς τρόπους διαφορετικές πτυχές της πραγματικότητας. Προβάλλουν ανεξάρτητες, παράλληλες και συμπληρωματικές γνωσιολογικές προσεγγίσεις οι οποίες δεν αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.
..........................
Η διάκριση μεταξύ κτιστού-ακτίστου, δηλαδή κόσμου-σύμπαντος από τη μία και άκτιστου Θεού από την άλλη, είναι θεμελιώδης για την Ορθοδοξία (και το Χριστιανισμό). Ως τμήμα του κόσμου, εφοδιασμένος με το λογικό, ο άνθρωπος μπορεί (και πρέπει) να μάθει για τον κόσμο. Αλλά για κάτι που υπερβαίνει τον κόσμο, δηλαδή για τον Άκτιστο Θεό, ο άνθρωπος δεν μπορεί να μάθει για αυτόν, αφού ο Θεός είναι υπέρλογος και η ουσία του άπιαστη και άφατη. Το ανθρώπινο λογικό μόνο τον λογικό κόσμο, κι όχι τον υπέρλογο Θεό μπορεί να μάθει. Γι' αυτό και είναι αναπόδεικτη η αξίωση ότι η Ορθοδοξία απαξιώνει την κοσμική γνώση επειδή αρνείται τη δυνατότητα αυτόνομης γνώσης για τον εξω-κοσμικό Θεό.
..................................
Ο Μέγας Βασίλειος στην ομιλία του για την δημιουργία με τον τίτλο «Εξαήμερος», όπου επεξηγεί τη διήγηση της Π. Διαθήκης για τη δημιουργία του κόσμου, σπεύδει να παρατηρήσει ότι η διήγηση παρέλειψε πολλά, επειδή είχε σκοπό να γυμνάσει και να οξύνει το νου των ανθρώπων, ώστε με αφορμή τις λίγες λεπτομέρειες να βρουν και τα υπόλοιπα (Εις την Εξαήμερον PG 29, 33B). Επίσης τονίζει (και αυτό είναι ακόμα πιο σημαντικό από το προηγούμενο), ότι δεν μειώνεται καθόλου ο θαυμασμός μας για τα μεγαλεία του Θεού, αν βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο ο Θεός έφτιαξε όλα τα θαυμάσια δημιουργήματα. (Εις την Εξαήμερον, 25 Α).
Στην προκειμένη περίπτωση ο Μέγας Βασίλειος εισάγει δύο βασικές αρχές ως ερμηνευτικές προϋποθέσεις: α) την ελευθερία της επιστημονικής έρευνας, που είναι και γυμνασία του νου και β) τη διάκριση μεταξύ του ποιος έκανε τον κόσμο και του πώς έγινε ο κόσμος. Με άλλα λόγια, άλλο η θεολογική γνώση ότι ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο, και άλλο η έρευνα του τρόπου με τον οποίο πραγματώθηκαν όλα τα θαυμαστά έργα. Έτσι πορεύτηκε και πορεύεται η Ορθόδοξη Θεολογία.>>
Παρέστησαν εκτός του μεγάλου πλήθους εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων και Δ/ντων σχολείων οι:Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ηλείας κ.κ. Γερμανός, ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ωλένης κ.κ. Αθανάσιος, οι Αντινομάρχες Ηλείας κ. Παναγιώτης Πλατανιάς και Νικόλαος Μιχαλόπουλος, ο τ. Δ/ντης Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης Ν. Ηλείας κ. Νικόλαος Ντοάς, κ.α.
Πηγή: Ζωηφόρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου