ΚΑΤΑ περίεργο και μυστηριώδη τρόπο εξαφανίστηκαν από τις αποθήκες της Αστυνομίας του Μονάχου φυλασσόμενα κειμήλια που σύλησε ο διαβόητος Τούρκος αρχαιοκάπηλος Αϊντίν Ντικμέν από διάφορες εκκλησίες στα κατεχόμενα. Σύμφωνα με πληροφορίες του “Φ”, πρόσφατα διαπιστώθηκε ότι από το χώρο φύλαξης των κειμηλίων (εικόνες, ψηφιδωτά, τοιχογραφίες) απουσιάζουν ορισμένα από αυτά.
Οι αρμόδιοι της Αστυνομίας ανέφεραν ότι θα ερευνήσουν την υπόθεση. Το ενδεχόμενο τα κειμήλια να μεταφέρθηκαν σε εργαστήριο συντήρησης πρέπει μάλλον να αποκλειστεί, γιατί σε τέτοια περίπτωση θα ήταν σε γνώση της Αστυνομίας.
Κατά μία άλλη εκδοχή ενδέχεται τα αντικείμενα, που λείπουν από τις αποθήκες του Μονάχου, να μην είναι κυπριακά, αλλά άλλης προέλευσης, τα οποία επίσης είχαν κατασχεθεί από την Αστυνομία στο διαμέρισμα του Ντικμέν.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, Γερμανός βυζαντινολόγος, ανέφερε στον «Φ» ότι οι αρμόδιοι (Κυβέρνηση και Εκκλησία) της Κύπρου πρέπει να ζητήσουν διερεύνηση και έλεγχο, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι όλα τα κυπριακά κειμήλια φυλάσσονται με ασφάλεια.
Ως γνωστό, περί τα 300 κειμήλια βρέθηκαν το 1997 από την Αστυνομία στο διαμέρισμα του Ντικμέν και την Άνοιξη ξεκίνησε στο Μόναχο δίκη με ενάγουσα την Κυπριακή Δημοκρατία και εναγόμενο τον Τούρκο αρχαιοκάπηλο.
Ο «Φ» επικοινώνησε με τον εισαγγελέα που χειρίζεται την υπόθεση των συλημένων κειμηλίων και μας ανέφερε ότι δεν γνωρίζει οτιδήποτε σχετικά με τις πληροφορίες που θέσαμε υπόψη του. Μας είπε ότι σήμερα θα επικοινωνήσει στη Γερμανία με τον δικηγόρο στον οποίο η Γενική Εισαγγελία έχει αναθέσει την υπόθεση.
Ο εισαγγελέας πρόσθεσε ότι την περασμένη εβδομάδα ο δικηγόρος Ένο Ένγκμπερς τον πληροφόρησε ότι η προγραμματισμένη επίσκεψη στις αποθήκες της Αστυνομίας δεν έγινε, «λόγω ασθενείας» του καθηγητή Ντέκερς. Το Δικαστήριο του Μονάχου έχει αναθέσει στον διακεκριμένο Γερμανό καθηγητή της βυζαντινολογίας Τζοχάνες Ντέκερς να αποφανθεί κατά πόσο οι εικόνες και τα λοιπά έργα τέχνης προέρχονται από την Κύπρο.
Ο καθηγητής παρουσίασε πριν από μήνες στο Δικαστήριο, με τη χρήση διαφανειών, εμπεριστατωμένη μελέτη και κατέδειξε ότι οι εικόνες, οι τοιχογραφίες και τα ψηφιδωτά είναι έργα «μαέστρων», όπως τους χαρακτήρισε, Κυπρίων αγιογράφων.
Σύμφωνα επίσης με τον διευθυντή του Βυζαντινού Μουσείου του Ιδρύματος Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’, Γιάννη Ηλιάδη, τα κειμήλια που κατασχέθηκαν στο διαμέρισμα του Ντικμέν και φυλάσσονται από την Αστυνομία του Μονάχου, προέρχονται από 50 διαφορετικούς λεηλατημένους ναούς στην τουρκοκρατούμενη Κύπρο.
Αναμεσά τους είναι τέσσερα τεμάχια ψηφιδωτών του 6ου αιώνα από την Παναγία Κανακαριά και σπάραγμα τοιχογραφιών από την Παναγία Αψινθιώτισσα, το ναό της Παναγίας Περγαμιώτισσας στην Ακανθού, το ναό Αγίας Σολομονής και το ναό Χριστού Αντιφωνητή. Οι εικόνες που ανευρέθησαν χρονολογούνται από το 15ο μέχρι και τον 20ό αιώνα.
Σε δημοπρασία
Σε δημοπρασία που θα γίνει στα μέσα της εβδομάδας στη Γερμανία περιλαμβάνονται δύο εικόνες του 17ου αιώνα κυπριακής τεχνοτροπίας. Πρόκειται για εικόνες του Ευαγγελιστή Λουκά και του Ευαγγελιστή Ιωάννη, οι οποίες ήταν σε τέμπλο εκκλησίας. Δυστυχώς, μέχρι χθες οι αρμόδιοι στην Κύπρο δεν είχαν συγκεντρώσει στοιχεία - βασικά φωτογραφίες πριν το 1974 των εικόνων και των εκκλησιών στις οποίες ανήκαν. Ως εκ τούτου είναι πολύ δύσκολο να αποσυρθούν οι δύο αυτές εικόνες από τη δημοπρασία.
ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΒΙΚΕΤΟΣ
«Ο Φιλελεύθερος» - 07/12/2009
Μπανάνες
-
*Οι δημοπρασίες έργων ‘τέχνης’ και άλλων παραδόξων αντικειμένων μας έχουν
δώσει κατά καιρούς τροφή για σχολιασμό και περίσκεψη σχετικά με το
αισθητικό γο...
Πριν από 23 ώρες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου