Γράφει ο κ. Νικήτας Αλιπράντης,
Καθηγητής Νομικής Πανεπιστημίου Θράκης και Στρασβούργου
Μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τον Εσταυρωμένο στα σχολεία, καλό είναι να γίνουν μερικές διευκρινίσεις και για τους ανησυχούντες και για τους υπερμάχους της. Η βασική διευκρίνιση είναι ότι η απόφαση στηρίζεται σε νομικά και πραγματικά δεδομένα της Ιταλίας, που είναι τελείως ξένα προς την ελληνική πραγματικότητα και επομένως δεν μπορεί, εξ ορισμού, να έχει επιπτώσεις στον τόπο μας. Η βασική διαφορά έγκειται στο ότι στην Ιταλία υπάρχει εκ του νόμου υποχρέωση να εκτίθεται ο Εσταυρωμένος στις σχολικές τάξεις.
Αυτή επιβλήθηκε με κρατική πράξη ήδη από το 19ο αιώνα. Και επειδή η ρωμαιοκαθολική Εκκλησία έχει από αιώνων και κρατική υπόσταση, το ζήτημα συνδέθηκε με τις σχέσεις της με το Ιταλικό κράτος, που την αναγνώρισε ως τη μόνη επίσημη θρησκεία. Μετά την επέμβαση των Ιταλών επαναστατών έγινε ένα διάλειμμα (1871-1929), αλλ’ επί φασισμού ο επίσημος χαρακτήρας της ανανεώθηκε και διατηρήθηκε μέχρι το κονκορδάτο του 1984 που τον κατήργησε, χωρίς πάντως να καταργήσει τους κρατικούς κανόνες που επέβαλλαν την σχετική υποχρέωση. Επομένως, το δικαστήριο του Στρασβούργου έπρεπε να κρίνει εάν η προβλεπόμενη από κρατικούς κανόνες υποχρεωτική έκθεση του Εσταυρωμένου ήταν αντίθετη με την ευρωπαϊκή σύμβαση δικαιωμάτων του ανθρώπου.
Σε μας η ορθόδοξη Εκκλησία ουδέποτε διανοήθηκε να αυτοανακηρυχθεί σε κρατική εξουσία με πρόθεση να αναγνωριστεί ως η μόνη επίσημη θρησκεία του κράτους. Όσο για τις εικόνες, η ύπαρξή τους σε κάθε είδους εσωτερικούς χώρους και γραφεία, δημόσια και ιδιωτικά, δεν επιβλήθηκε από το κράτος. Πρόκειται για έθιμο που έχει δημιουργηθεί από τον από αιώνων σεβασμό της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της Ελλάδος. Όπως είναι γνωστό (στους νομικούς), για κάθε έθιμο δεν είναι αναγκαίο να μετέχουν στη διαμόρφωσή του όλα τα άτομα που διέπονται από αυτό, αρκεί η ύπαρξη μεγάλης πλειοψηφίας.
Ως απλή έκφραση ευλάβειας, η ύπαρξη εικόνων στα σχολεία δεν υποβάλλει ούτε έμμεσα, στους μαθητές οποιαδήποτε υποκίνηση αποδοχής της χριστιανικής πίστης ή οποιαδήποτε ιδέα προτίμησής της έναντι άλλων θρησκειών ή έναντι έλλειψης θρησκευτικής πίστης. Έτσι, γενικά, και οι μη χριστιανοί γονείς και μαθητές ούτε ενοχλούνται ούτε θεωρούν ότι προσβάλλεται η ελευθερία συνείδησής τους ή οποιαδήποτε άλλη πίστη τους. Αν βρεθούν κάποιοι που στην Ελλάδα ενοχλούνται ιδιαίτερα από τη θέα των εικόνων, απλώς προδίδουν ότι εμφορούνται από ένα είδος μισαλλοδοξίας, αντίστοιχης με εκείνης ορισμένων φανατικών θρησκευόμενων, στάση που, για αυτόν τον λόγο, δεν προστατεύεται από την εσωτερική ή τη διεθνή έννομη τάξη. Όπως έγραφε και ο συνταγματολόγος καθηγητής και γνωστός για τις δημοκρατικές του πεποιθήσεις Αριστόβουλος Μανέσης, οι συνταγματικοί ή οι διεθνείς κανόνες που θεσπίζουν την θρησκευτική ελευθερία δεν είναι δυνατό να ερμηνεύονται ερήμην της κοινωνικής πραγματικότητας.
Σ’ εμάς, η ύπαρξη εικόνων (και μάλιστα του προσώπου του Χριστού και όχι του Εσταυρωμένου, που μπορεί να προκαλέσει φόβο ή αποστροφή στα παιδιά) δεν συνδέθηκε ποτέ ούτε συνδέεται με το σύστημα σχέσεων Πολιτείας και Εκκλησίας. Ακόμη και αν επικρατούσε στην Ελλάδα το λεγόμενο λαϊκό (κοσμικό) κράτος, αυτό δεν θα είχε ως συνέπεια την απομάκρυνση των εικόνων, δηλαδή την κατάργηση ενός εθίμου αιώνων. Νόμος θα μπορούσε να το καταργήσει; Ούτε αυτό φαίνεται δυνατό, γιατί, όπως γράφει ο καθηγητής και πρόεδρος της Νομικής Υπηρεσίας του Συμβουλίου της Ευρώπης J. P. Jacqué, το σύστημα του λαϊκού κράτους «δεν πρέπει να επιδιώκει να διαγράψει το παρελθόν και, αν το κάνει, θα προσβάλλει την ελευθερία συνείδησης των πολιτών».
Αλλά έχει ίσως μεγαλύτερη σημασία να συνειδητοποιηθεί ότι, όπως έχει δεχθεί και το ιταλικό συνταγματικό δικαστήριο, η ίση προστασία της συνείδησης κάθε προσώπου δεν αντιφάσκει με την δυνατότητα μιας διαφορετικής νομικής ρύθμισης των σχέσεων μεταξύ κράτους και των διαφόρων θρησκειών. Ιδίως όταν πρόκειται για χώρες, όπως η Ελλάδα, με θεμελιακά διαφορετική θρησκευτική ιστορία απ’ αυτήν της Δύσης, ο απόλυτος θρησκευτικός αποχρωματισμός του κράτους κατά το γαλλικό «λαϊκό» πρότυπο δεν μπορεί να θεωρηθεί ως απαραίτητος εκσυγχρονισμός αλλά μάλλον ως αθεμελίωτη ευθυγράμμιση με αλλότρια πρότυπα. Μήπως ισχύει γι’ αυτούς, που επικαλούνται την απόφαση του δικαστηρίου για την Ιταλία και ζητούν την απομάκρυνση των εικόνων από του δημόσιους χώρους, ο λόγος του Τσαρούχη ότι κάποιοι θέλουν να «μας επιβάλουν να θεωρούμε άξιο λόγου μόνο ό,τι είναι εφάμιλλο των ευρωπαϊκών»;
Μπορεί το Μάθημα των Θρησκευτικών να αποτρέψει τη νεανική παραβατικότητα;
-
*Μπορεί το Μάθημα των Θρησκευτικών να αποτρέψει τη νεανική παραβατικότητα;*
*Ηρακλής Ρεράκης, Καθηγητής ΑΠΘ,*
*Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενώσεως Θεολόγων*...
Πριν από 9 ώρες
3 σχόλια:
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΙΣΤΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
ΝΙΚΗΤΑ ΑΛΙΠΡΑΝΤΗ
ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ
Κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Δεν ξέρω γιατί, αλλά η είδηση που έχει περάσει στον περισσότερο κόσμο είναι ότι η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (ΕΣΔΑ) ΔΙΑΤΑΖΕΙ την αποκαθήλωση των Εσταυρωμένων και γενικότερα των θρησκευτικών συμβόλων σε ΟΛΑ τα σχολεία της Ιταλίας και περαιτέρω – λόγω αναλογικής ισχύος - σε όλα τα δημόσια καταστήματα της Ευρώπης.
Διαβάζω την δήλωση Καστανίδη και απορώ.
«Αν το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων επιμείνει στην αρχική απόφασή του να αποκαθηλωθούν τα θρησκευτικά σύμβολα ΑΠ' ΟΛΑ τα δημόσια καταστήματα, νομίζω πως η χώρα μας θα πρέπει να ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΕΙ στα δεδομένα που διαμορφώνει η απόφασή του".
Το Δικαστήριο ΔΕΝ απαιτεί τίποτα τέτοιο! Διαβάστε π.χ. στο http://www.suntimes.com/news/world/1861497,italy-school-cross-crucifix-110309.article, όπου λέει "The court, however, did not order Italian authorities to remove the crucifixes"
Και μιλάει για το κατέβασμα του Εσταυρωμένου στο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ σχολείο. Δεν αναφέρεται γενικά σε ΟΛΑ τα σχολεία της Ιταλίας. Πως θα μπορούσε άλλωστε,αφού είχε να εκδικάσει την υπόθεση "Lautsi ΚΑΤΑ Ιταλίας" και συνεπώς να ασχοληθεί με την συγκεκριμένη περίπτωση και όχι να επέμβει στο δίκαιο της χώρας νομοθετώντας.
Απλώς επιδίκασε αποζημίωση στον... "παθόντα". Ο οποίος μπορεί να "αποζημιωθεί" και ο Εσταυρωμένος να μείνει στην θέση του! Και – το πιθανότερο- να έρθει αργότερα κάποιος άλλος «θιγόμενος» και να απαιτήσει και αυτός ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε βέβαια ότι πάντα υπάρχει και το Δευτεροβάθμιο Δικαστήριο.
Πιθανόν είναι βέβαια, ότι το παράδειγμα της Ιταλίας να ανοίξει και στην πατρίδα μας την όρεξη και άλλων «ευαίσθητων». Και ήδη αυτό έγινε.
Αλλά η ουσία είναι ότι δεν έχουμε μία απόφαση του ΕΣΔΑ που ΔΙΑΤΑΖΕΙ την αποκαθήλωση των θρησκευτικών συμβόλων από τα σχολεία κλπ ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΑΣ την οποία καλούμαστε να αποδεχτούμε.
Άλλωστε, αν το ψάξει κανείς θα δει ότι πολλές φορές, η νομολογία των Ελληνικών Δικαστηρίων, παρά τις κατά καιρούς «ευρωπαϊκές» καταδίκες, εμφανίζει μια στατικότητα που μαρτυρεί απροθυμία συμμόρφωσης προς τις αποφάσεις της ΕΣΔΑ.
Δείτε εδώ: http://thriskeftika.blogspot.gr/2011/02/blog-post_7609.html
Σχετικό άρθρο του πρώην Προέδρου του Αρείου Πάγου, Βασίλειου Νικόπουλου, με τίτλο Το προοίμιο του Ελληνικού Συντάγματος θεμελιώδης υπερδικανική και υπερσυνταγματική αρχή.
Δεν πρόκειται απλώς για έθιμο.
Τὸ ἰσχῦον Σύνταγμα τῆς Ἑλλάδος εἶναι ψηφισμένο ἀπὸ τὴν Ε´ Ἀναθεωρητικὴ Βουλὴ τῶν ‘Ἑλλήνων «εἰς τὸ ὄνομα τῆς Ἁγίας καὶ Ὁμοουσίου καὶ Ἀδιαιρέτου Τριάδος»!
Στὸ σημεῖο αὐτὸ ὁ συνταγματικὸς νομοθέτης ἀκολουθεῖ πιστῶς τὴν συνταγματικὴ παράδοση τοῦ τόπου μας, ἀφοῦ καὶ αὐτὰ ἀκόμη τὰ πρῶτα συνταγματικὰ κείμενα τῆς ἐπαναστατημένης Ἑλλάδος ἦταν ψηφισμένα στὸ ὄνομα τοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ! τοῦτο βεβαίως ἔχει τὴν ἀκατάλυτη νομική του ἀξία. Σημαίνει δηλαδὴ ὅτι ὅλες οἱ διατάξεις τοῦ Συντάγματος καὶ συνακολούθως τῶν συναδόντων ὑποχρεωτικῶς μὲ αὐτὸ νόμων, πρέπει νὰ εἶναι σύμφωνες καὶ νὰ ἐμπνέονται ἀπὸ τὸ πνεῦμα τῆς ὑπερτάτης Ἀρχῆς, στὸ ὄνομα τῆς ὁποίας εἶναι ψηφισμένο τὸ Σύνταγμα, δηλαδὴ τοῦ μόνου Ἀληθινοῦ Τριαδικοῦ Θεοῦ.
Αυτό είναι το προοίμιο του Συντάγματός μας, το οποίο δεν μπορεί να αναθεωρηθεί από τη Βουλή.
Δημοσίευση σχολίου