24 Ιουλ 2009

Ιωάννης Τάτσης, Υποβάθμιση και αλλοίωση του μαθήματος των Θρησκευτικών


Γράφει ο Ιωάννης Τάτσης, Θεολόγος
Το μάθημα των Θρησκευτικών (ΜτΘ) που διδάσκεται στα ελληνικά σχολεία διέρχεται μία κρίσιμη καμπή.
Υποβάθμιση του ΜτΘ
Η αλλαγή του καθεστώτος των απαλλαγών από το ΜτΘ με την έκδοση τριών εγκυκλίων το περασμένο καλοκαίρι οδήγησε σε υποβάθμιση του ΜτΘ στα ελληνικά σχολεία. Η επίμονη άρνηση μάλιστα του νυν Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Σπηλιωτόπουλου να αποσύρει τις εγκυκλίους του προκατόχου του, διαιωνίζει το πρόβλημα και φανερώνει τις εναντίον του ΜτΘ προθέσεις των πολιτικών.
Τη χρονιά που πέρασε και μέσα στο θολό τοπίο που δημιουργήθηκε Ορθόδοξοι μαθητές έλαβαν απαλλαγή από το ΜτΘ. Οι πιο πολλοί από αυτούς δεν απασχολήθηκαν σε άλλη αίθουσα και άλλο μάθημα την ώρα διδασκαλίας των Θρησκευτικών, κατά παράβαση του νόμου, γεγονός για το οποίο ωστόσο έδειξαν αδιαφορία πολλοί Διευθυντές σχολείων, Προϊστάμενοι Γραφείων αλλά και το ίδιο το ΥΠΕΠΘ.
Έτσι φτάσαμε στο πρωτοφανές για την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης γεγονός της έκδοσης Απολυτηρίων τίτλων και της Προαγωγής στην επόμενη τάξη Ορθοδόξων μαθητών χωρίς την εξέταση στο ΜτΘ.
Η ανάγκη για απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη για τις απαλλαγές παραμένει μόνιμο αίτημα των θεολόγων των σχολείων.
Αλλοίωση του ΜτΘ
Παράλληλα όμως με την εκ μέρους των πολιτικών πολεμική εναντίον του ΜτΘ, τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αλλοίωση του ορθοδόξου χαρακτήρα του θρησκευτικού μαθήματος. Η αντικατάσταση των βιβλίων Θρησκευτικών του Δημοτικού και του Γυμνασίου αποτελεί την πρώτη πράξη ενός σχεδίου απορθοδοξοποίησης του ΜτΘ, που οργανώνεται από ομάδες θεολόγων με οικουμενιστικό φρόνημα. Το περιεχόμενο των βιβλίων αλλά και οι απόψεις των συγγραφέων των βιβλίων που βλέπουν το φως της δημοσιότητας φανερώνουν το μέγεθος του κινδύνου που διέρχεται το ΜτΘ.
Θα αναφερθούμε μόνο σε δύο παραδείγματα:
1.
Το βιβλίο θρησκευτικών της Γ΄ Γυμνασίου, που αναφέρεται στην εκκλησιαστική ιστορία διαπνέεται από καθαρά οικουμενιστικό πνεύμα. Εκτός από την πολυσυζητημένη «εκδίωξη» από το βιβλίο των αγίων Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου, από το βιβλίο «εξοσκτρακίστηκαν» και οι αντιπαπικοί άγιοι Κοσμάς ο Αιτωλός και Γρηγόριος ο Παλαμάς. Πλήθος διδακτικών ενοτήτων αντίθετα, αφιερώνονται στον Παπισμό και τον Προτεσταντισμό που ουσιαστικά προβάλλονται ως οι χριστιανοί της Δυτικής Ευρώπης, με τους οποίους έχουμε μεν κάποιες διαφορές, αλλά δεν παύουν να είναι χριστιανοί όπως και εμείς.
Οι διαφορές αμβλύνονται, η φωτογραφία του Αθηναγόρα με τον Πάπα Παύλο Στ΄ κοσμεί τις σελίδες του βιβλίου, το οποίο κλείνει με αναφορά στα οικουμενιστικά ανοίγματα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, τη φιλοξενία του συνεδρίου του ΠΣΕ στην Αθήνα το 2005 που απεικονίζεται σε φωτογραφία, και τον τονισμό της συμμετοχής της Ορθόδοξης Εκκλησίας στις εργασίες του ΠΣΕ. Αυτά κι άλλα πολλά παρόμοια περιέχονται στο βιβλίο της Γ΄ Γυμνασίου.
2.Το μήνα Μάιο κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο Κείμενο που υπογράφεται από 44 θεολογους και φέρει τον τίτλο «Τα “Θρησκευτικά” ως αίτημα παιδείας και όχι συντεχνίας». Ανάμεσα στους υπογράφοντες υπάρχουν και πέντε από τους συγγραφείς των σχολικών βιβλίων Θρησκευτικών. Ούτε λίγο ούτε πολύ η ομάδα αυτή των «προοδευτικών» θεολόγων απαιτεί την αλλαγή του χαρακτήρα του ΜτΘ, την εγκατάλειψη του ορθόδοξου προσανατολισμού του, τη δημιουργία ενός μαθήματος «ανοιχτού» στη διαφορετικότητα που θα ανταποκρίνεται δήθεν στις ανάγκες της πολυπολιτισμικής κοινωνίας μας.
Δεν θα ανησυχούσαμε τόσο πολύ γιατί μια μικρή ομάδα θεολόγων προσπαθεί να αλλοιώσει τον ορθόδοξο χριστιανικό χαρακτήρα του ΜτΘ. Δυστυχώς όμως είναι φανερό πια πως τέτοιες απόψεις βρίσκουν σύμφωνους εν πολλοίς όχι μόνο αρκετούς από τους υπευθύνους για το μάθημα Συμβούλους (ευτυχώς υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις), αλλά και πολλούς θεολόγους εκπαιδευτικούς των σχολείων.
Αν και λίγοι στον αριθμό οι ευρω-θεολόγοι της πολυπολιτισμικότητας και του οικουμενισμού έχουν καταλάβει αρκετές από τις καίριες θέσεις. Και όχι μόνο σχεδιάζουν την αλλοίωση του ορθοδόξου χαρακτήρα των Θρησκευτικών αλλά την ίδια στιγμή δείχνουν απροθυμία να αντισταθούν στις πολιτικές αποφάσεις υποβάθμισης του μαθήματος, δεν συμμετέχουν στον αγώνα και την αγωνία των θεολόγων των σχολείων για απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη για τις απαλλαγές αλλά επιλέγουν τη σιωπηλή στάση απέναντι στην πολιτική εξουσία, διασφαλίζοντας με τη σιωπή τους την παραμονή τους στις θέσεις που κατέχουν.
Το μέλλον διαγράφεται δυσοίωνο για το θρησκευτικό μάθημα. Ελπίδα μπορεί να προκύψει μόνο από την αντίσταση ορθοδόξως φρονούντων θεολόγων που διδάσκουν στα σχολεία. Αυτοί όλοι, που είναι πολλοί, μπορούν να ανακόψουν τη φόρα των υπευθύνων για την αλλοίωση του χαρακτήρα του ΜτΘ.Για να υπάρξει πραγματική αλλαγή στο σχολικό ΜτΘ απαιτείται διαρκής αναβαπτισμός στην πατερική σκέψη όλων όσων σχετίζονται με το μάθημα (Συμβούλων, συγγραφέων σχολικών βιβλίων και κυρίως των διδασκόντων στις τάξεις θεολόγων εκπαιδευτικών).
Τέλος δεν θα πρέπει να εγκαταλειφθεί ο αγώνας για την απόσυρση των εγκυκλίων Στυλιανίδη για τις απαλλαγές από τα Θρησκευτικά, ώστε το μάθημα να καταστεί και πάλι ισότιμο με τα άλλα σχολικά μαθήματα.
Πηγή:Θρησκευτικά

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συγχαρητήρια στον κ. Τάτση

Ανώνυμος είπε...

θερμά συγχαρητήρια στον αγαπητό μας Ιωάννη Τάτση!

Ένας πιστός

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com