«Μη σκιάζεστε στα σκότη! Η λευθεριά σαν της αυγής το φεγγοβόλο αστέρι της νύχτας το ξημέρωμα θα φέρει». Ι. Πολέμης
31 Δεκ 2008
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΤΟΜΗΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Σωτήρης Χατζηγάκης:Ο «διαχωρισμός» Κράτους και Εκκλησίας
Ιστορικά η ιδέα χωρισμού κράτους και Εκκλησίας ανάγεται στον 16ο αιώνα με την Προτεσταντική Μεταρρύθμιση. Με την Μεταρρύθμιση, η Προτεσταντική θεολογία αποσταθεροποίησε την πολιτική εξουσία από τα παραδοσιακά στοιχεία της Ελληνορωμαϊκής πνευματικής κληρονομιάς. Μέσα λοιπόν σ' εκείνο το νεοδιαμορφωμένο θρησκευτικό και πολιτισμικό πλαίσιο η πολιτική σκέψη αξιοποίησε τις ρωγμές της Χριστιανικής παράδοσης. Έτσι άρχισαν ν' αναπτύσσονται οι θεωρίες του Αγγλικού δεϊσμού, του εμπειρισμού του Γαλλικού Διαφωτισμού και του Γερμανικού ιδεαλισμού. Οι θεωρίες αυτές στην υπερβολική τους έκφραση οραματίστηκαν ένα κράτος χωρίς θρησκεία, μία κοινωνία χωρίς θεό, και έναν πολίτη χωρίς θρησκευτική πίστη. Η υπερβολή αυτή ολοκληρώθηκε αργότερα μετά από έναν και πλέον αιώνα, με την αθεϊστική ιδεολογία του Μαρξισμού-Λενινισμού.
Μέσα λοιπόν από αυτήν την ιστορική διαδρομή, η πολιτική θεωρία των νεωτέρων χρόνων κατέληξε να απορρίψει την παραδοσιακή λογική για δύο παράλληλες και ισότιμες -αλλά με διακριτούς ρόλους- εξουσίες: την πολιτική και την εκκλησιαστική.
Η Ορθόδοξη όμως Εκκλησία εμμένει στην αρχή των δύο παράλληλων εξουσιών, που τις συνδέει η ενότητα του Γένους, όπως περιγράφεται με σαφήνεια και από τον μεγάλο ιστορικό μας Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο.
Η ενότητα αυτή του Γένους μας στηρίχτηκε ανέκαθεν στους δύο βασικούς της άξονες: στην Ορθοδοξία, με κιβωτό την Εκκλησία, και στον Ελληνισμό, όπως αυτός εμφανίστηκε και εκφράστηκε δια μέσου των αιώνων, με τη μορφή δηλαδή ενός μεγάλου πολιτισμικού και πνευματικού ρεύματος. Συνεπώς, η ταύτιση της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας με το Ελληνικό κράτος δεν απορρέει καταρχάς από νομικούς κανόνες, αλλά οφείλεται στην όσμωση της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης του λαού μας, που ζυμώθηκε και διαμορφώθηκε σ' ενιαίο πολιτισμικό και σε εθνικό σύνολο μέσα στη διαδρομή του χρόνου.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία λοιπόν έχει ένα διττό καθήκον και επιτελεί ένα διπλό σκοπό: πρώτα-πρώτα ένα καθαρά θρησκευτικό, ιερό και πνευματικό έργο και κατά δεύτερο ένα πολιτισμικό ρόλο, που είναι συνδεδεμένος με τον Ελληνισμό και τον εθνισμό μας. Γι' αυτό άλλωστε και δεν θα μπορούσε να διαχωριστεί από αυτόν τον δυσυπόστατο ρόλο της: ως Ορθόδοξης Εκκλησίας με θρησκευτικά καθήκοντα και παράλληλα ως Εκκλησίας του έθνους-Γένους. Το δισυπόστατο της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδας «αναπαράγεται και στην ερμηνεία του Συντάγματος και συγκεκριμένα στην ερμηνεία του άρθρου 3, το οποίο προβλέπει και κατοχυρώνει το Αυτοκέφαλο και οργανώνει το Αυτοδιοίκητο της Εκκλησίας σε συνδυασμό με το άρθρο 13 που κατοχυρώνει τη θρησκευτική ελευθερία και ανεξιθρησκία» (Πρβλ. Αντώνη Μανιτάκη «Οι σχέσεις της Εκκλησίας με το κράτος-έθνος», εκδόσεις ΝΕΦΕΛΗ).
Η ιδέα του «χωρισμού» Εκκλησίας και Πολιτείας, είναι καθαρά Ευρωπαϊκή και δεν συμβαδίζει με τους προσανατολισμούς του δικού μας πολιτισμού και των Ελληνικών μας παραδόσεων, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και ο καθηγητής Πανεπιστημίου πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Μεταλληνός στο πόνημά του «Εκκλησία και Πολιτεία στην Ορθόδοξη παράδοση». Θα πρέπει πάντως να υπογραμμίσουμε, πως ακόμη και στη Δύση οι σχέσεις Πολιτείας και Εκκλησίας δεν στρέφονται απαραιτήτως υπέρ του χωρισμού των δύο μεγάλων αυτών θεσμών...
Παραθέτω μερικά τέτοια παραδείγματα.
Στα συντάγματα της Γερμανίας, της Ελβετίας, της Μεγ. Βρετανίας, αλλά και της κοσμικής Γαλλίας, υπάρχει η επίκληση του Θεού. Ο όρκος στη Χριστιανική θρησκεία προβλέπεται θεσμοθετημένα σε πολλές δυτικές χώρες, όπως η Ολλανδία, η Νορβηγία, η Ιρλανδία, η Γερμανία, η Αυστρία και το Λιχτεναστάϊν.
Ειδικότερα: Στη Γαλλία δεν υπάρχει ομοφωνία για το «κοσμικό κράτος», ενώ υπάρχει η κατήχηση στα σχολεία ως μάθημα. Είναι γνωστό άλλωστε πως η απόπειρα του Φρανσουά Μιτεράν στη δεκαετία του '80 να καταργήσει τη χρηματοδότηση των καθολικών σχολείων κατέβασε στους δρόμους του Παρισιού εκατομμύρια Γάλλους και οδήγησε στην υπαναχώρηση της Γαλλικής Κυβέρνησης. Και στην «κοσμική» συνεπώς Γαλλία υπάρχουν θρησκευτικές λαοσυνάξεις, οι οποίες δεν αποτελούν μόνο ελληνικό φαινόμενο.
Στη Γερμανία, όπου δεν υπάρχει διάταξη για χωρισμό, οι επίσημες Εκκλησίες εισπράττουν «εκκλησιαστική φορολογία», ενώ λειτουργούν κρατικές θεολογικές σχολές και το μάθημα των θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό. Επί πλέον οι Εκκλησίες έχουν λόγο για τον διορισμό καθηγητή ως ΝΠΔΔ και στις δημόσιες υπηρεσίες υπάρχει σταυρός ή εσταυρωμένος. Και ακόμη: στη χώρα αυτή λειτουργεί θρησκευτική υπηρεσία στο στρατό και στις φυλακές. Οι Χριστιανικές μάλιστα Εκκλησίες έχουν διακεκριμένη θέση στη διοίκηση, στο στράτευμα, στην κρατική τηλεόραση, ενώ γίνεται μνεία του Θεού και στο Σύνταγμα.
Στην Ιταλία. Με κονκορδάτο αναγνωρίζεται η αξία της θρησκευτικής εκπαίδευσης και ο Καθολικισμός αποτελεί μέρος της ιστορικής κληρονομιάς της χώρας. Τα θρησκευτικά μάλιστα διδάσκονται και στα σχολεία, έστω και αν οι μαθητές ανήκουν σε διαφορετικά δόγματα. Η Καθολική Εκκλησία εξάλλου διατηρεί σημαντικά προνόμια, όπως π.χ. εκκλησιαστική φορολογία, ακόμη και για τους άθεους.
Στις ΗΠΑ, που επίσημα ισχύει ο χωρισμός «κράτους-εκκλησίας», στην πραγματικότητα το σύστημα δεν εφαρμόζεται άτεγκτα. Στο άρθρο 7 του Συντάγματος των ΗΠΑ για παράδειγμα αναφέρεται ο Ιησούς Χριστός («of our Lord»), ενώ το κράτος και η Χριστιανική Εκκλησία χαρακτηρίζονται σύμμαχοι («allies»). (Όλα τα παραπάνω παραδείγματα είναι σταχυολογημένα από το βιβλίο «Εκκλησία και Πολιτεία» του Πρωτοπρεσβύτερου Καθηγητή του Πανεπιστημίου κύριου Γεωργίου Μεταλληνού, καθώς και από έρευνα του Δρος Γ.Κρίππα).
Στο Ισραήλ. Όχι μόνον δεν έχουν θεσπίσει οποιονδήποτε χωρισμό, αλλά επενδύονται με θρησκευτικό χαρακτήρα ακόμη και τα πολιτικά τους κόμματα. Γιατί η χώρα αυτή -που έχει κοινά χαρακτηριστικά με την Ελλάδα, όπως αρχαία ιστορία, διασπορά κλπ.- θέλει να επιβιώσει ιστορικά, μέσα στη ζούγκλα των παγκοσμιοποιημένων κοινωνιών.
Στο διεθνές αυτό πλαίσιο ο Έλληνας συνταγματικός νομοθέτης επιχείρησε -με ιδιαίτερη περίσκεψη, αλλά και με επιτυχία- μια βαθιά τομή με την αναθεώρηση του Συντάγματος το 1975. Με την συντριπτική λοιπόν πλειοψηφία των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, οριοθέτησε με σαφήνεια τους διακριτούς ρόλους Εκκλησίας και Πολιτείας στην Ελληνική κοινωνία, ώστε εφεξής να θεωρείται εξωπραγματική κάθε ιδέα για χωρισμό Εκκλησίας και Πολιτείας.
Σωστά παρατηρεί συνεπώς ένας από τους κορυφαίους συνταγματολόγους, ο αείμνηστος Αριστόβουλος Μάνεσης, σε γνωμάτευσή του (που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Εκκλησία» τον Οκτώβριο του 1975), πως με τις διατάξεις του Συντάγματος του 1975 (άρθρα 3 και 13) καθιερώθηκε κατά τρόπο συναινετικό ένας διοικητικός διαχωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας και προσδιορίστηκε επακριβώς το πλαίσιο των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας, καθώς και τα μεταξύ τους όρια.
Το νέο αυτό πνεύμα του Συνταγματικού νομοθέτη αποτυπώθηκε στον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας (νόμος 590/1977).
Το Εκκλησιαστικό μας συνεπώς πλαίσιο έχει μεταβληθεί ουσιαστικά με το Σύνταγμα του 1975, το οποίο κατοχυρώνει το Αυτοδιοίκητο της Εκκλησίας, αποκλείοντας την ανάμειξη της πολιτείας στη διοίκησή της. Συγχρόνως βέβαια καθιερώνεται και η αντίστροφη θέση -στηρίζεται στο γνωστό ρητό «Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, και τα του Θεού τω Θεώ»- η οποία επιβάλει την μη ανάμειξη της Εκκλησίας στα κρατικά ζητήματα.
Η Εκκλησία λοιπόν, ως Αυτοδιοίκητος Οργανισμός, διοικείται βάσει των ιερών κανόνων. Η πολιτεία διοικείται από τους νόμους και το Σύνταγμά της. Και οι δύο όμως διοικήσεις -και της πολιτείας και της Εκκλησίας- απευθύνονται στον ίδιο λαό, που στη χώρα μας στην συντριπτική του πλειοψηφία (άνω του 90%) είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι. Πώς λοιπόν είναι δυνατόν να γίνει χωρισμός Κράτους και Εκκλησίας, όταν τα μέλη της Εκκλησίας στη συντριπτική τους πλειοψηφία, είναι και μέλη της Πολιτείας; Γι' αυτό σωστά παρατηρεί ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, (σε άρθρο του στο «ΒΗΜΑ»), πως πρέπει απαραίτητα να αντικατασταθεί από τις συζητήσεις μας και τα γραπτά μας κείμενα η ανεδαφική, αντιπαραδοσιακή και ξενότροπη φράση «σχέση και χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας», από τη φράση «σχέση και χωρισμός εκκλησιαστικής και κρατικής διοικήσεως», που ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα του θέματος αυτού.
Είναι προφανές ότι πολλοί στη χώρα μας είναι διαποτισμένοι από τις ιδέες μιας τάχα «οικουμενικής» αντίληψης -κατασκεύασμα μιας παγκοσμιοποιημένης λογικής- και επιχειρούν να ισοπεδώσουν κάθε εθνικό έρεισμα και να εξαφανίσουν κάθε ανάχωμα, που θα μπορούσε να φρενάρει την ισοπεδωτική εφαρμογή της παγκοσμιοποίησης. Μία τέτοια όμως προσαρμογή στις «νέες» παγκόσμιες ιδεολογικές σκοπιμότητες, δεν έχει ούτε ιστορική αντοχή, ούτε προοπτική. Οι σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας και της Ελληνικής πολιτείας σφυρηλατούνται μέσα στο καμίνι της ιστορίας εδώ και πολλούς αιώνες. Όποιος συνεπώς θεωρεί πως η Ελληνική πολιτεία θα μπορούσε να χωρισθεί από την Ορθόδοξη Εκκλησία ζει σε μία ιδεολογική πλάνη που δεν έχει καμία σχέση με την ιστορική μας πραγματικότητα.
Πιστεύουμε εξ άλλου, πως το κράτος κυρίως δεν έχει συμφέρον από τον χωρισμό του από την Εκκλησία. Γιατί σε περίπτωση όπου η Εκκλησία από ΝΠΔΔ μετατραπεί σε ΝΠΙΔ, αυτή δεν θα χάσει τίποτε. Αντίθετα θ' αποκτήσει πλήρη ανεξαρτησία κινήσεων και ενεργειών και θ' απαλλαγεί από τον «δυνάστη» της.
Σωστά λοιπόν υπογραμμίζει ο καθηγητής Βλάσιος Φειδάς σε παλαιότερη συνέντευξή του στον «Τύπο της Κυριακής» πως η Εκκλησία έχει ισχυρότατες ιστορικές αντοχές όπου οι «ιδεολόγοι» πιστεύουν ότι αυτοί θα μπορούσαν να τις εξουδετερώσουν. Δεν μπορούν όμως να καταλάβουν ότι η Εκκλησία έχει ένα κώδικα επικοινωνίας με το λαό, που δεν υπόκειται στις αξιολογήσεις τους, ούτε βεβαίως στις αξιολογήσεις ημών των πολιτικών.
Κοντολογίς: αλήθεια πιστεύει κανείς πως η σημερινή κοινωνική δυσοσμία, οι ελλείψεις και τα ελλείμματα πολιτικής, ιδιαίτερα στον παιδευτικό τομέα, θα καλυφθούν από τον χωρισμό Κράτους και Εκκλησίας; Αυτή δηλαδή είναι η αιτία της κατακερματισμένης σήμερα κοινωνίας μας;
Πηγή:http://www.hatzigakis.gr/web/index.php?option=com_content&task=view&id=134&Itemid=35
30 Δεκ 2008
Τι σημαίνει «χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας».
* Τα επιχειρήματα τα οποία παρατίθενται υπέρ του χωρισμού είτε στηρίζονται σε ανύπαρκτες προϋποθέσεις είτε στερούνται αντικειμένου
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ Ν. ΜΑΡΙΝΟΣ
Επανήλθε και πάλι στην επικαιρότητα το ζήτημα του χωρισμού Κράτους και Εκκλησίας και, ως συνήθως, επανήλθε εξ αφορμής θέματος ασχέτου και ειδικότερα εξ αφορμής του θορύβου ο οποίος δημιουργήθηκε με τη Μονή Βατοπεδίου του Αγίου Ορους.
Τα επιχειρήματα τα οποία παρατίθενται υπέρ του χωρισμού είτε στηρίζονται, ως συνήθως, σε ανύπαρκτες προϋποθέσεις, είτε στερούνται αντικειμένου και πάντως από αυτά συνάγεται ότι όσοι ομιλούν για τον χωρισμό ή για τους «διακριτούς ρόλους Εκκλησίας και Πολιτείας», κατά τη νεωτέρα διατύπωση της μόδας, δεν έχουν ως σκοπό την «ολοκλήρωση της Δημοκρατίας» (άλλη καραμέλα αυτή), αλλά οι περισσότεροι από αυτούς επιδιώκουν την αποθρησκευτικοποίηση του λαού μας και κυρίως της νεολαίας μας όπως ζητούν οι εν γένει «δημοκρατικές δυνάμεις» του πολιτικού ή μάλλον του κομματικού φάσματος.
Την 21η Σεπτεμβρίου 2008 εδημοσιεύθη στην έγκριτη εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής» σύντομο κείμενο του καθηγητού κ. Θ. Π. Λιανού με το οποίο ο κ. Καθηγητής επαναφέρει το θέμα του χωρισμού Κράτους και Εκκλησίας ως «μια καλή πρόταση» επειδή η Εκκλησία είναι ένας πολιτικο-οικονομικός οργανισμός και ασκεί ανεξάρτητη εξουσία όχι πάντοτε για το καλό των πολιτών».
Αυτά λέγει ο κ. Καθηγητής και από αυτά και τις εν συνεχεία προτάσεις του αποδεικνύεται ότι αγνοεί βασικές αρχές του θέματος.
Προτείνει λοιπόν, αφού πρώτα δηλώνει κατηγορηματικά ότι πρέπει να πάψουν να είναι υποχρεωτικές η βάπτιση των παιδιών και οι κηδείες, τα εξής:
α) Το όνομα του παιδιού να δηλώνεται από τους γονείς κατά τη γέννηση, η δε τέλεση βάπτισης (εάν θα γίνει, πού και πώς) είναι θέμα των γονέων. Η πρόταση αυτή του κ. Καθηγητού είναι άνευ αντικειμένου διότι αυτά που προτείνει ισχύουν στην Ελλάδα εδώ και πολλά πολλά χρόνια, δοθέντος ότι η ονοματοδοσία του παιδιού είναι, κατά τον Αστικό Κώδικα (άρθρο 1518), αποκλειστικό δικαίωμα του έχοντος την επιμέλεια του παιδιού, ο οποίος προβαίνει στην ονοματοδοσία ενώπιον του ληξιάρχου, η δε βάπτιση είναι αρμοδιότης και δη αποκλειστική της Εκκλησίας εφόσον συντρέχουν οι κατά τους Ιερούς Κανόνες προϋποθέσεις και υπό την απαραίτητη συναίνεση του έχοντος την επιμέλεια του τέκνου, όπως συνάγεται από τα άρθρα 13 και 16 του Συντάγματος.
Αλλωστε η βάπτιση δεν αποτελεί τρόπον ονοματοδοσίας, αλλά τρόπον εισόδου του βαπτιζομένου εις την Ορθόδοξη Χριστιανική Εκκλησία.
Και είναι μεν αληθές ότι ο τελών το μυστήριον της βαπτίσεως ιερεύς εκφωνεί το όνομα του βαπτιζομένου, αυτό όμως είναι το όνομα το οποίο δίδει ο γονιός στο παιδί και το οποίον θα αναγραφεί στη ληξιαρχική πράξη γεννήσεως που θα καταχωρηθεί στο Ληξιαρχείο ως δήλωση ονοματοδοσίας εκ μέρους του γονιού. Αυτά όλα ο κ. Καθηγητής δεν τα γνωρίζει;
β) Ο τρόπος ταφής των νεκρών είναι θέμα του Κράτους, το εάν δε θα γίνει κηδεία και πού και πώς είναι θέμα των συγγενών. Και εδώ όμως ο κ. Καθηγητής συγχέει κάπως τα πράγματα.
Ειδικότερα το εάν θα γίνει ταφή του σκηνώματος του νεκρού ή αποτέφρωση αυτό δεν είναι θέμα του Κράτους αλλά του ιδίου του νεκρού (εφόσον έχει κάνει δήλωση εν ζωή), άλλως των εγγυτέρων συγγενών του. Τα ίδια ισχύουν και για το εάν θα γίνει κοσμική ή θρησκευτική κηδεία.
γ) Να σταματήσει η χρηματοδότηση της Εκκλησίας από το Κράτος. Θα πρέπει όμως ο κ. Καθηγητής να απαντήσει προηγουμένως επί του εξής ερωτήματος: «Εάν αύριο το Κράτος απαλλοτριώσει ένα ακίνητο του κ. Καθηγητού και δεν του δώσει αποζημίωση, δεν θα διαμαρτυρηθεί ότι παρεβιάσθη το ατομικό δικαίωμά του επί της ιδιοκτησίας;
Για να μη διαμαρτύρεται λοιπόν και η Εκκλησία, χιλιάδες στρέμματα της οποίας (για να μην πω εκατομμύρια) της άρπαξε το Κράτος από της συστάσεώς του μέχρι και του σωτηρίου έτους 1952 χωρίς να πληρώσει ούτε μια δραχμή, γι' αυτό της δίδει σήμερα χρηματοδότηση. Και μη μας πει ο κ. Καθηγητής πού τα βρήκε η Εκκλησία τα στρέμματα αυτά, διότι τότε αρχίζει μια άλλη συζήτηση που δεν έχει τέλος.
Όσον αφορά το ζήτημα εάν και κατά πόσον η Εκκλησία ευρίσκεται εις παρακμήν, ως ισχυρίζεται ο κ. Καθηγητής, αυτό οφείλεται (και εάν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα) κατά μεγάλο ποσοστό σε όλους αυτούς (λαϊκούς και κυρίως κληρικούς) οι οποίοι ισχυρίζονται ότι η Εκκλησία δεν πρέπει να ομιλεί, αλλά να περιορίζεται στα θρησκευτικά της αμιγώς καθήκοντα, δηλαδή να κάνει μόνο λειτουργίες, μυστήρια και μνημόσυνα, με άλλα λόγια να περιθωριοποιηθεί και να αποκοπεί, κατά παράβαση της αποστολής της, από την κοινωνία.
Και όσοι λαϊκοί το ζητούν αυτό θέλουν (όσοι θέλουν) να αποθρησκευτικοποιηθεί ο λαός μας και κυρίως η νεολαία, οι κληρικοί όμως οι οποίοι έχουν την ίδια αντίληψη δεν αντιλαμβάνονται τον εξ αυτού κίνδυνο.
Οσον αφορά το περιεχόμενο του όρου «χωρισμός Εκκλησίας και Πολιτείας» θα χρειαζόταν πολύς χρόνος για να αναλυθεί σωστά ώστε να γίνει σαφές σε τι ακριβώς συνίσταται και να αντιληφθούν οι περισσότεροι από αυτούς που ζητούν τον χωρισμό τι είναι ακριβώς αυτό που ζητούν, εν όψει της ιστορικής εξελίξεως του καθεστώτος των σχέσεων Εκκλησίας και Πολιτείας τόσο διεθνώς όσο και στον ελλαδικό χώρο.
Ούτε χρόνος όμως υπάρχει για την ανάλυση αυτή, ούτε διαθέτει η φιλόξενη αυτή Εφημερίδα τον απαιτούμενο χώρο. Ας αφήσουμε λοιπόν την ανάλυση αυτή για άλλον χρόνο, αρμοδιότερο.
Τέλος, θα ήθελα να απευθύνω προς τον κ. Λιανό την εξής παρατήρηση και είναι αυτονόητο ότι μπορεί να την απορρίψει με αγανάκτηση, εάν δεν του αρέσει: είναι τουλάχιστον άκομψον να χαρακτηρίζει ως «άφρονα πολιτική» τις ενέργειες του Μεγάλου Αρχιεπισκόπου Μακαριστού Χριστοδούλου.
Πηγή :http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=6&artid=18649
ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΤΩΝ ΠΡΟΕΔΡΙΚΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ
29 Δεκ 2008
ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ : ΠΟΥ ΒΑΔΙΖΕΙΣ ΕΛΛΑΣ;
ΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΕΓΡΑΨΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΑΥΤΟ :
1.“Διένειμε στους μαθητές κείμενο με ακραίες θέσεις”
Πηγή :http://www.e-tipos.com/newsitem?id=66101
2. “Κατακριτέο το κείμενο που μοιράστηκε στο Πειραματικό Γυμνάσιο από τον Διευθυντή του”.
“Πρόσεχε να μην υπάρχει – ανάρμοστη συμπεριφορά και να μην προκαλούν ταραχή στην τάξη οι μαθητές.”
Πηγή : http://www.evdomi.gr/pub/starcms/repository/static/articles/ar_29023_1.asp
3.“Ξεσαλωμένοι, δεξιοί θρησκόληπτοι εκπαιδευτικοί κάνουν αισχρή προπαγάνδα.”
Πηγή : http://www.evdomi.gr/pub/starcms/repository/static/articles/ar_28965_1.asp
4.“Φωτοτυπίες από σελίδες μηνιαίου περιοδικού παραθρησκευτικής οργάνωσης μοίρασε την περασμένη Παρασκευή στους μαθητές του Πειραματικού Γυμνασίου Καβάλας ο διευθυντής του σχολείου Αντώνης Πολυχρονίδης.”
Πηγή : http://www.proininews.gr/?cat=11
Βρέθηκε επιτέλους ο υπεύθυνος για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Παιδεία.
Αν ο εκπαιδευτικός μοίραζε πολιτικά και ανθελληνικά έντυπα ίσως να είχε και τη συμπαράσταση πολλών.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:
1.“Κανείς να μην “ψαρώσει”…
Στο νυχτερινό σχολείο του Κορυδαλλού ο διευθυντής τύπωσε και μοίρασε στους μαθητές το βιογραφικό σημείωμα του Π. Λαφαζάνη, βουλευτή του ΣΥΝ/ΣΥΡΙΖΑ στα πλαίσια εκδήλωσης για το… Πολυτεχνείο.
Πηγή : http://www.odigitis.gr/2008/12/07/%CE%BA%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CE%AF%CF%82-%CE%BD%CE%B1-%CE%BC%CE%B7%CE%BD-%E2%80%9C%CF%88%CE%B1%CF%81%CF%8E%CF%83%CE%B5%CE%B9%E2%80%9D%E2%80%A6/
2.“Φιλόλογος διώκεται γιατί μοίρασε άρθρο για το 1821”
"Απαράδεκτη, αντιπαιδαγωγική και αυταρχική" χαρακτηρίζει η ΟΛΜΕ την παρέμβαση του προϊσταμένου του Γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) Κιάτου σε βάρος της \Έλενας Αγγέλου\, φιλολόγου εκπαιδευτικού του Γυμνασίου Βέλου Κορινθίας.
Από "ΑΥΓΗ ":
Κατηγορείται για "ανθελληνική παραποίηση" γιατί μοίρασε ως υλικό προβληματισμού άρθρο του Ανδρέα Παπά στο "Βήμα" με τίτλο "10 μικροί μύθοι για το 1821".
"Απαράδεκτη, αντιπαιδαγωγική και αυταρχική" χαρακτηρίζει η ΟΛΜΕ την παρέμβαση του προϊσταμένου του Γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) Κιάτου σε βάρος της \Έλενας Αγγέλου\, φιλολόγου εκπαιδευτικού του Γυμνασίου Βέλου Κορινθίας.
Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ: Η εν λόγω φιλόλογος, διδάσκοντας θέματα σχετικά με την ελληνική επανάσταση του 1821, χρησιμοίησε ως στοιχείο προβληματισμού των μαθητών της, μεταξύ άλλων, φωτοτυπία του άρθρου "10 μικροί μύθοι για το 1821" του Αν. Παπά, που είχε δημοσιευτεί στην εφημερίδα "Το Βήμα" (23.5.2006). Μετά από λίγες μέρες επισκέφθηκε το σχολείο της ο προϊστάμενος του Γραφείου Δ.Ε. Κιάτου για να προειδοποιήσει τη φιλόλογο, και μάλιστα ενώπιον συναδέλφων και μαθητών του σχολείου, ότι εκκρεμούν ανώνυμες καταγγελίες εις βάρος της, τονίζοντας ότι το θέμα θα φτάσει μέχρι την υπουργό Παιδείας, αν δεν "συμμορφωθεί".
Η φιλόλογος ζήτησε τη συμπαράσταση της Β' ΕΛΜΕ Κορινθίας.
"Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι περιλαμβάνεται στις αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών η δυνατότητα να χρησιμοποιούν κατάλληλο διδακτικό υλικό το οποίο κατά την κρίση τους, στο πλαίσιο της παιδαγωγικής τους ευθύνης, συμβάλλει στην καλλιέργεια της σκέψης και του προβληματισμού των μαθητών-τριών και αναπτύσσει την κρίση και την πρωτοβουλία τους.
Εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας στη συνάδελφο φιλόλογο και καλούμε όλους τους θεσμικούς φορείς και παράγοντες της εκπαίδευσης να διασφαλίσουν με κάθε τρόπο μια σύγχρονη παιδεία χωρίς αναχρονισμούς και προκαταλήψεις".
Πηγή : http://indy.gr/other-press/filologos-diketai-giati-moirase-arthro-gia-to-1821
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΜΟΙΡΑΣΘΕΙ ΑΠΟ ΦΙΛΟΛΟΓΟ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
3.“10 ΜΙΚΡΟΙ ΜΥΘΟΙ ΓΙΑ ΤΟ 1821”
του Ανδρέα Παππά
ΒΗΜΑ 25/3/2006
Πηγή : http://tovima.dolnet.gr/list_by_topic.php?fyllo=14722&tmhma=06
4.ΤΟ ΔΕΛΤΙΟΥ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΟΛΜΕ
Ο.Λ.Μ.Ε.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με αφορμή το ζήτημα που προέκυψε από την απαράδεκτη, αντιπαιδαγωγική και αυταρχική παρέμβαση του Προϊσταμένου του Γραφείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) Κιάτου σε βάρους της Έλενας Αγγέλου, φιλολόγου εκπαιδευτικού του Γυμνασίου Βέλου Κορινθίας, επισημαίνουμε τα εξής.
Η εν λόγω φιλόλογος, διδάσκοντας θέματα σχετικά με την ελληνική επανάσταση του 1821, χρησιμοποίησε ως στοιχείο προβληματισμού των μαθητών της, μεταξύ άλλων, φωτοτυπία του άρθρου «10 μικροί μύθοι για το 1821», του Αν. Παπά, που είχε δημοσιευτεί στην εφημερίδα «Το Βήμα».
Εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας στη συνάδελφο φιλόλογο και καλούμε όλους τους θεσμικούς φορείς και παράγοντες της εκπαίδευσης να διασφαλίσουν με κάθε τρόπο μια σύγχρονη παιδεία χωρίς αναχρονισμούς και προκαταλήψεις.
Από το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ
Πηγή : http://www.paremvaseis.org/olme5mai2007.htm
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ “ ΠΟΥ ΒΑΔΙΖΕΙΣ ΕΛΛΑΣ» ΕΔΩ:
http://aktines.blogspot.com/2008/12/blog-post_1385.html
Το πρόβλημα της ευθανασίας από εκκλησιαστικής πλευράς
Ιεροθέου Βλάχου
Συζητείται ευρύτατα το πρόβλημα της “ευθανασίας” στις ημέρες μας. Βέβαια, και παλαιότερα γινόταν συζήτηση γύρω από το θέμα αυτό, αλλά σαφώς μέσα σε διαφορετική προοπτική. Δηλαδή, παλαιά εξεταζόταν το θέμα μέσα από την φιλοσοφική προοπτική, ενώ σήμερα μέσα από την ατομοκρατική και ωφελιμιστική πλευρά.
Η ευρύτατη συζήτηση προκαλεί πολλές υποψίες. Η σύγχρονη πείρα έχει αποδείξει ότι, όταν για κάποιο θέμα γίνεται δημοσιογραφικός θόρυβος, σημαίνει ότι επίκειται μια νομοθετική αλλαγή στο θέμα αυτό. Στα επόμενα δεν θα εξετάσω τις διάφορες μορφές της λεγομένης ευθανασίας, όπως την εκούσια ενεργητική ευθανασία, την ακούσια ενεργητική ευθανασία, την παθητική ευθανασία, την έμμεση ευθανασία και την υποβοηθούμενη αυτοκτονία, καθώς επίσης τις ψυχολογικές και κοινωνικές συνέπειες, αλλά την ευθανασία μέσα από την εκκλησιαστική προοπτική.
Η Εκκλησία δεν μπορεί να υποστηρίξη καμμιά μορφή ευθανασίας, γιατί η ίδια της ενδιαφέρεται να δώση στον άνθρωπο την ζωή, την προ του θανάτου και την μετά από αυτόν. Μάλιστα, επιδιώκει να οδηγήση τον άνθρωπο στο εύ θνήσκειν , που στην πραγματικότητα είναι υπέρβαση του θανάτου. Βέβαια, η επιστήμη μπορεί να βλέπη το θέμα μέσα από την δική της ανθρωποκεντρική πλευρά και ο σύγχρονος άνθρωπος, που αποφασίζει να ζη εκτός της Εκκλησίας, μπορεί να κάνη τις επιλογές του, όμως η Εκκλησία ποτέ δεν μπορεί να εκκοσμικεύη την αποκάλυψη και να την κατεβάζη στα ανθρώπινα, μονοδιάστατα και αυτόνομα επίπεδα.
Θα ήθελα να εκθέσω σύντομα τέσσερεις λόγους για τους οποίους η Εκκλησία δεν είναι δυνατόν να υποστηρίξη κάποια μορφή ευθανασίας.
Πρώτον. Η ζωή δεν είναι δημιούργημα δικό μας, αλλά δώρο Θεού. Και γι' αυτό δεν έχουμε αποκλειστικά δικαιώματα πάνω σε αυτήν. Ο Θεός είναι κύριος της ζωής και του θανάτου και κανείς άλλος. Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός κάνει λόγο για την διάκριση μεταξύ των “εφ' ημίν ”, όσων έχουμε εξουσία, και των “ουκ εφ' ημίν ”, όσων, δηλαδή, δεν έχουμε αρμοδιότητα και εξουσία. Ασφαλώς το δώρο της ζωής ανήκει στα “ουκ εφ' ημίν ” και επομένως υπάγεται στην αποκλειστικότητα του Θεού.
Δεύτερον. Δεν απολυτοποιείται η βιολογική ζωή. Είναι γνωστό ότι η ιστορία του ανθρώπου δεν τελειώνει με τον θάνατο, αλλά συνεχίζεται και πέρα από αυτόν. Και μπορεί κανείς να υπογραμμίση ότι η ζωή μετά τον θάνατο έχει μεγάλη αξία και σπουδαιότητα. Έτσι, λοιπόν, την διαδικασία του θανάτου την βλέπουμε και την αντιμετωπίζουμε ως απόκτηση και συνέχιση μιας άλλης ζωής. Η προσευχή της Εκκλησίας είναι σαφής: “ χριστιανά τα τέλη της ζωής ημών, ανώδυνα, ανεπαίσχυντα, ειρηνικά και καλήν απολογία την παρά του φοβερού βήματος του Χριστού”. Ο τρόπος του τέλους του βίου συνδέεται με τον τρόπο τελείωσης της ζωής του ανθρώπου και την παράστασή του στο φοβερό βήμα του Χριστού. Και μια μικρή προσευχή του ανθρώπου στο τέλος της ζωής του μπορεί να του δώση μια άλλη διαφορετική, αιώνια προοπτική. Παρατείνουμε την ζωή, γιατί ελπίζουμε στην τελείωση και σωτηρία.
Τρίτον. Ο πόνος στην ζωή του ανθρώπου είναι πολύ χρήσιμος και αποδοτικός, αρκεί να γνωρίζη ο άνθρωπος τον τρόπο να τον αντιμετωπίζη . Δυστυχώς ο λόγος για την ευθανασία ανθεί στις σύγχρονες κοινωνίες στις οποίες έχει αποβληθή ο πόνος ως ανάξιος λόγου. Είναι σημαντικό να λεχθή ότι κάποιος διάσημος ψυχοθεραπευτής έχει υποστηρίξει την άποψη ότι ο πόνος αποτελεί ένα βασικό υπαρξιακό πρόβλημα, και δι' αυτού δίνεται στον άνθρωπο η μοναδική ευκαιρία για εσωτερική πληρότητα. Διδάσκει εμφαντικά ότι ο άνθρωπος δεν πρέπει να αγωνίζεται να αποφύγη τον πόνο, αλλά μάλλον να είναι διατεθειμένος να υποφέρη στην ζωή του, με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι ο πόνος έχει κάποιο νόημα. Μάλιστα, υποστηρίζει ότι, όταν ο άνθρωπος αντιμετωπίζη μια αθεράπευτη ασθένεια, τότε του δίνεται η ευκαιρία “ νά εκπληρώση και το πιο βαθύ του νόημα”. Οι περισσότεροι άνθρωποι αναζητούν την ευχαρίστηση, την απόλαυση και αποφεύγουν τον πόνο, αλλά είναι σίγουρο ότι η αντιμετώπιση, κατά σωστό τρόπο, του πόνου δίνει μια άλλη αίσθηση της ζωής, πιο ολοκληρωμένης και γνήσιας.
Τέταρτον. Η όλη διαδικασία του θανάτου, όσο και αν είναι επώδυνη, δεν είναι χαμένος χρόνος. Για τον άρρωστο είναι καιρός προετοιμασίας για την είσοδό του σε έναν άλλο “χώρο” ζωής, για τους συγγενείς και τους οικείους είναι ευκαιρία να εκφράσουν τα αισθήματα στοργής, αγάπης και συμπάθειας προς τα αγαπητά τους πρόσωπα. Για παράδειγμα, τα παιδιά έχουν την μοναδική ευκαιρία να ανταποδώσουν τις “οφειλές”, την αγάπη τους προς τους γονείς. Και η πείρα έχει βεβαιώσει ότι τις περισσότερες φορές γύρω από το κρεβάτι ενός μελλοθάνατου επανασυνδέονται φιλίες, αναπτύσσεται η τρυφερότητα και η αγάπη, τις οποίες καταστρέφει η πολυτάραχη και αγχώδης κοινωνική σύγχρονη ζωή. Ο λόγος της ευθανασίας γίνεται σε κοινωνίες όπου επικρατεί αστοργία, αμοραλισμός και ατομικισμός.
Γίνεται σήμερα πολύς λόγος για την ευθανασία, ακριβώς γιατί δεν μπορούμε να εννοήσουμε τον θάνατο. Ευθανασία και θάνατος είναι δύο αντιστρόφως ανάλογες έννοιες. Όταν κατανοήσουμε το μυστήριο του θανάτου, τότε δεν έχει θέση η λεγομένη ευθανασία, και όταν μιλούμε και δεχόμαστε την ευθανασία, δείχνουμε ότι έχουμε ανικανότητα να διεισδύσουμε στο μυστήριο του θανάτου.
Δυστυχώς, ζούμε σε μια εποχή η οποία δεν αντιμετωπίζει τα θέματα φιλοσοφικά και θεολογικά, αλλά εμπορικά και ατομικιστικά. Μακάρι να μην είναι αλήθεια, αλλά έχω μία υποψία ότι το θέμα αυτό, όπως και πολλά άλλα παρόμοια, έχουν περιπλεχθή σε οικονομικά μεγέθη, και ακόμη ίσως στους σκοπούς των ασφαλιστικών οργανισμών ή εταιρειών. Εύχομαι να μην είναι αλήθεια κάτι τέτοιο και να παραμείνη στον χώρο της υποψίας. Πάντως είναι σίγουρο ότι το θέμα βλαστάνει και καρποφορεί σε κοινωνίες αποπροσανατολισμένες και αφιλόσοφες , άστοργες και αφιλόστοργες, ευδαιμονιστικές και χρησιμοθηρικές. Αν όμως ο άνθρωπος δεν μπορεί να φιλοσοφήση πάνω στην διαδικασία του θανάτου, δεν μπορεί να καταλάβη τί είναι ζωή καί , βέβαια, δεν μπορεί να είναι πρόσωπο.
Από το περιοδικό:
"Εκκλησιαστική Παρέμβαση"
Ιανουάριος 1997
28 Δεκ 2008
ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΟΥ ΤΟΛΜΗΣΕ ΝΑ ΠΕΙ ΟΧΙ.
27 Δεκ 2008
Η ΕΥΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑ ΕΝ ΔΙΩΓΜΩ.
Εκατοντάδες λάθη στα σχολικά βιβλία ανακάλυψε το υπουργείο Παιδείας.
Όπως αναφέρουν Τα Νέα, τη Δευτέρα, τα λάθη είναι τόσα πολλά, ώστε για την ανάπτυξή τους στα βιβλία του Δημοτικού χρειάστηκαν 63 δακτυλογραφημένες σελίδες, ενώ για τα λάθη σε 16 βιβλία του Γυμνασίου απαιτήθηκε να γραφτούν 83 σελίδες.
Συνολικά, δηλαδή, τα διάφορα λάθη και παροράματα μόνα τους αποτελούν ένα νέο βιβλίο 146 σελίδων.
Στο Γυμνάσιο, τα περισσότερα λάθη εντοπίζονται στα βιβλία της Βιολογίας και των Μαθηματικών, με 16 και 15 σελίδες διορθώσεων αντίστοιχα, ενώ υπάρχουν και λάθη που προκαλούν γέλιο και ερωτηματικά για το μέγεθος της αβλεψίας.
Ενδεικτικά στο βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Α` Γυμνασίου, στη σελίδα 104 δημοσιεύθηκε η διεύθυνση, το τηλέφωνο και το φαξ ενός καταστήματος.
Συγχρόνως ο πάροικος ήταν προσδεμένος στο χωράφι που καλλιεργούσε».
Με τη διόρθωση, θα καταλάβουν ότι τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι, αφού «οι πάροικοι ήταν εξαρτημένοι αγρότες που καλλιεργούσαν τη γη και πλήρωναν φόρο στους ιδιοκτήτες των μεγάλων κτημάτων, τα οποία δεν είχαν δικαίωμα να εγκαταλείψουν»…
Στο βιβλίο Οδηγός Νηπιαγωγού ζητείται να διορθωθεί η φράση «παίζοντας με τα όργανά τους», σε «παίζοντας με τα ονόματά τους».
Στα Μαθηματικά Β` Δημοτικού, όπου χρησιμοποιούνται παραδείγματα ώστε να μάθουν τα παιδιά, κάποια κοπελίτσα που λεγόταν Μαρίνα έγινε Σαββίνα ξαφνικά, ένας Σπύρος έγινε Μιχάλης και μια Ελένη έγινε Αννα. Ενώ τα παιδάκια που θα έπρεπε να υπολογίσουν πόσα γλυκά μένουν σε ένα κουτί, βλέπουν ξαφνικά τα γλυκά να έχουν μεταμορφωθεί σε κουλουράκια.
Τέλος, στο Εικονογραφημένο Λεξικό Α, Β και Γ Δημοτικού υπάρχει κατά λέξη η εξής απίθανη διόρθωση: «[σελ. 227] [κώλος] (Να προστεθεί: Συνήθως χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή όταν μιλάμε με τους φίλους μας και όχι όταν γράφουμε)».
Πηγή :http://www.aegeantimes.gr/article.asp?id=27236&type=29
Τα μαργαριτάρια των σχολικών βιβλίων.
Τα λάθη των σχολικών βιβλίων
Το να γράφεις κείμενα επιθεώρησης μάλλον θα είναι το πιο δύσκολο επάγγελμα στην Ελλάδα. Γιατί όσο και να τραβήξεις ένα γεγονός ώστε να προκαλέσει γέλιο, σίγουρα θα υπολείπεται της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας. Διαβάστε παρακάτω τις απτές αποδείξεις αυτού του ισχυρισμού.
ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
Χρειάστηκαν 63 δακτυλογραφημένες σελίδες για να χωρέσει το Υπουργείο Παιδείας τα λάθη που το ίδιο εντόπισε στα καινούργια σχολικά βιβλία του Δημοτικού. Και 83 σελίδες στα καινούργια σχολικά βιβλία του Γυμνασίου. Και αυτό το πόνημα των συνολικά 146 σελίδων το έστειλαν στα σχολεία ώστε να τα διορθώσουν με στιλό οι δάσκαλοι, οι καθηγητές και οι μαθητές.
ΑΛΛΟ ΕΜΕΙΣ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΙΔΙΩΤΕΣ
Αν εγώ, ως εκδότης, κυκλοφορήσω βιβλία με τόσα πολλά λάθη, σίγουρα βιβλιοπώλες και αναγνώστες θα μου τα πετάξουν στο κεφάλι. Και φυσικά θα χάσω τα χρήματα που επένδυσα σε αυτά τα βιβλία. Και που δεν μπορώ να έχω ούτε το ένα εκατοστό από τις στρατιές των επιμελητών και διορθωτών που συντηρεί ο Οργανισμός Εκδόσεων Σχολικών Βιβλίων.
ΤΑΧΑ ΔΩΡΕΑΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Κατά τα άλλα ισχύει εν Ελλάδι η δωρεάν Παιδεία. Το σόι δωρεάν είναι όταν μας υποχρεώνουν να πληρώνουμε από τον Κρατικό Προϋπολογισμό το κάθε σχολικό βιβλίο από δύο φορές, επειδή δεν πρόσεξαν στην διόρθωση. Καλύτερα να έλειπε!
ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΣ ΟΔΗΓΟΣ
Θέλετε παραδείγματα από αυτά τα λάθη; Όπως γράφει ο Νίκος Μάστορας στοσχετικό ρεπορτάζ του στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ «στο βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Α΄ Γυμνασίου, στη σελίδα 104 δημοσιεύθηκε κατά λάθος η διεύθυνση, το τηλέφωνο και το φαξ ενός καταστήματος!». Μα και μαστουρωμένος να ήταν ο διορθωτής -λέμε τώρα- έπρεπε αυτό να το δει!
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΜΕ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Το βιβλίο «Οδηγός Νηπιαγωγού» αντί να συστήνει στους Νηπιαγωγούς να βάζουν τα παιδάκια να παίζουν «με τα ονόματά τους», λόγω λάθους τους συστήνει να παίζουν «με τα όργανά τους»! ……….
ΤΡΕΜΕ ΜΑΤΑ!
«Στα Μαθηματικά Β΄ Δημοτικού, όπου χρησιμοποιούνται παραδείγματα ώστε να μάθουν τα παιδιά, κάποια κοπελίτσα που λεγόταν Μαρίνα έγινε Σαββίνα ξαφνικά, και μια Ελένη έγινε Άννα». Εδώ το Υπουργείο θέλει να γίνουν τα παιδάκια Μάτα Χάρι. Να μην ξέρει ούτε ένα όνομα να αλλάξει;
ΑU MON DIEU!
«Ενώ τα παιδάκια που θα έπρεπε να υπολογίσουν πόσα γλυκά μένουν σε ένα κουτί, βλέπουν ξαφνικά τα γλυκά να έχουν μεταμορφωθεί σε κουλουράκια». Μιλάμε για πολύ προχωρημένη nouvelle cuisine!
SAVOIR VIVRE ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ
«Τέλος, στο Εικονογραφημένο Λεξικό Α, Β και Γ Δημοτικού υπάρχει- κατά λέξη- η εξής απίθανη διόρθωση: «[σελ. 227] [κώλος] (Να προστεθεί: Συνήθως χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή όταν μιλάμε με τους φίλους μας και όχι όταν γράφουμε)». Πάλι λάθος είναι! Θα πρέπει η αλλαγή να γίνει ως εξής: [κώλος]: Συνήθως χρησιμοποιούμε τη λέξη αυτή όταν αναφερόμαστε στο Υπουργείο Παιδείας μας.
ΣΙΓΑ ΜΗΝ ΑΠΟΛΥΘΕΙ…
Ερώτηση απλή: Θα απολυθεί κανείς από τους μονίμους -στα σίγουρα- υπαλλήλους/επιμελητές αυτών των βιβλίων; Ή σε λίγες μέρες θα τους δούμε κι αυτούς στους δρόμους να φωνάζουν για τα δίκαια αιτήματά τους; Όχι, τίποτε άλλο, αλλά δικαιώματα έχουμε κι εμείς που τους πληρώνουμε αδρά.
Πηγή:http://www.politismospolitis.org/?p=1049
Σχολικά βιβλία: Προσφέρουν δωρεάν διαφήμιση.
Τη στιγμή που απαγορεύεται η προβολή παιδικών διαφημίσεων σε ώρες που τα παιδιά παρακολουθούν τηλεόραση, έρχονται τα σχολικά βιβλία να αναπληρώσουν το κενό. Σε πολλά από τα νέα σχολικά βιβλία χρησιμοποιούνται ως παραδείγματα γνωστά καταναλωτικά προϊόντα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
- Θες να μάθεις προστακτική; Μάθε πρώτα να μαγειρεύεις. Είναι η επίσημη πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για να μάθουν τα 12χρονα παιδιά γραμματική. Παραθέτει, μάλιστα, κάτω από τη συνταγή που διδάσκει την… προστακτική, τα πλήρη στοιχεία της μαγείρισσας, όπως και τον εκδοτικό οίκο.
Ο τσελεμεντές είναι πλήρης και αποτελεί την τέταρτη ενότητα, με τίτλο “Διατροφή”, του βιβλίου Γλώσσας της Στ’ δημοτικού.
- Το βιβλίο Γλώσσας της Στ’ δημοτικού περιέχει και άλλες ενδιαφέρουσες ενότητες, για παράδειγμα στις σελίδες 53-60 του α’ τόμου υπάρχουν κείμενα για τη διαφήμιση και τους διαφημιστές, όπου παρατίθενται διαφημίσεις γνωστής σοκολάτας, γάλακτος σε σκόνη και… ανθότυρου. Επιπλέον, στη σελίδα 42 υπάρχουν “Οδηγίες χρήσης καφετιέρας”, ενώ στις σελίδες 48-49 τα παιδιά καλούνται να πάνε “μια βόλτα στον Γουέμπι”, προβάλλοντας συγκεκριμένα παιδικά σάιτ.
- Στην ύλη του βιβλίου Γλώσσας της Ε’ δημοτικού περιλαμβάνεται μια ολόκληρη σελίδα (ενότητα 11, σελ. 78) με οδηγίες περί ηλεκτρονικού ποδοσφαίρου για την κονσόλα Play Station 2 του γνωστού Μπιλ Γκέιτς. Στο μάθημα της Γλώσσας οι μαθητές διδάσκονται πώς παίζεται το παιχνίδι, ενώ στις επόμενες σελίδες καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις πάνω στο κείμενο, το οποίο εντάσσεται σε μια ενότητα αφιερωμένη στα παιχνίδια, μέσα από τα οποία τα παιδιά υποτίθεται πως διδάσκονται τις εγκλίσεις των ρημάτων, τα απρόσωπα ρήματα και τις κλίσεις των επιθέτων.
- Στο Βιβλίο-Τετράδιο Εργασιών Μαθηματικών της Στ’ δημοτικού υπάρχει άσκηση, στην οποία αναφέρεται: Ο Μπίλι Γκέιτς, ιδρυτής της Mikrosoft, κερδίζει 5 λεπτά του δολαρίου κάθε δευτερόλεπτο. Πόσα χρήματα κερδίζει σε 1 λεπτό, σε 1 ώρα, σε 1 ημέρα, σε 1 μήνα και σε 1 χρόνο;”
Πηγή:http://www.makthes.gr/index.php?name=News&file=article&sid=7502
«Λάθη στα σχολικά βιβλία»
Συγκεκριμένα, στο νέο βιβλίο Ιστορίας της Στ’ τάξης αναφέρεται ότι η πυξίδα και ο αστρολάβος είναι εφευρέσεις των Δυτικών του 15ου αιώνα. Σύμφωνα όμως με την εγκυκλοπαίδεια “Νέα Δομή”, η μεν πυξίδα θεωρείται ότι εφευρέθηκε από τους Κινέζους τον 2ο μ.Χ. αιώνα (υπάρχει μάλιστα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πεκίνου) πυξίδα της εποχής εκείνης, ο δε αστρολάβος είναι εφεύρεση των ελληνιστικών χρόνων (ο γεωγράφος Κλαύδιος Πτολεμαίος έχει γράψει μάλιστα ολόκληρο βιβλίο με θέμα τον αστρολάβο). Τα δύο αυτά όργανα ναυσιπλοΐας (πυξίδα, αστρολάβος) τα μετέφεραν στη Δύση οι Αραβες μέσω του εμπορίου.
Οι Δυτικοί μπορεί να τα τελειοποίησαν και να τα αξιοποίησαν, πάντως δεν τα εφηύραν, όπως αναφέρεται στο νέο βιβλίο της Ιστορίας».
Μπαζιργιάννης Αντώνης
Δάσκαλος - Κιλκίς
Πηγή:http://www.enet.gr/online/online_text/c=112
Σχολικά βιβλία και εγκυκλοπαίδειες : Η ΣΚΟΠΙΑΝΗ ΠΡΟΠΑΓΑΝΑΔΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΑΓΙΚΑ ΛΑΘΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Διορθώσεις σε βιβλίο Θρησκευτικών από το Υπ. Παιδείας.
Συγκεκριμένα, έπειτα από αναφορά θρησκευτικής κοινότητας, η οποία διαμαρτυρόταν για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιαζόταν το δόγμα της σε σχολικό βιβλίο, ο Συνήγορος επισήμανε ότι η εγκύκλια θρησκευτική εκπαίδευση, αν και ομολογιακή, οφείλει να σέβεται όλες τις γνωστές θρησκείες και να αποφεύγει διατυπώσεις που υποτιμούν τα πρόσωπα των πιστών τους.
Το υπουργείο Παιδείας, ανταποκρινόμενο στις επισημάνσεις της αρχής, παρήγγειλε την επανεξέταση του εγχειριδίου. Σε σχετική του εισήγηση, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο επισήμανε συγκεκριμένα σημεία που πρέπει να τροποποιηθούν προκειμένου να απαλειφθούν απαξιωτικές κρίσεις και να εξασφαλιστεί ο επιστημονικός κριτικός, πλουραλιστικός τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος, ενώ υπεραμύνθηκε αρκετών από τα κρίσιμα εδάφια.
Το ζήτημα των Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών στα σχολικά βιβλία
Διαμαρτυρία προς το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για το βιβλίο Νεοελληνικής Γλώσσας της Γ’ Γυμνασίου
Στο κείμενο αυτό γίνεται αναφορά στις καταγγελίες για παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων του Παρατηρητηρίου του Ελσίνκι >>http://www.greekhelsinki.gr/greek/pressrelease/31-7-96.html στο οποίο ανήκει ο ίδιος ο κ.Δήμου, και ειδικότερα στην «…καταπίεση των Σλαβόφωνων στην Ελλάδα»!
Υπάρχει και σχετική συνέντευξη του κ.Νίκου Δήμου που αναφέρεται στην ύπαρξη λογοκρισίας (!) και ότι δεν μπορεί να γράψει κανείς για την «Μακεδονική» μειονότητα»! … Δείτε το σχετικό video εδώ>> http://www.youtube.com/swf/l.swf?swf=http%3A//s.ytimg.com/yt/swf/cps-vfl58601.swf&video_id=-kuE6QJap9Q&rel=1&hqt=1&eurl=http%3A//edo-makedonia.pblogs.gr/tags/psifisma-gr.html&iurl=http%3A//i2.ytimg.com/vi/-kuE6QJap9Q/default.jpg&t=OEgsToPDskK6CG6BC60WWeAtyq812JnB&use_get_video_info=1&load_modules=1
Δεδομένου ότι το κείμενο του κ.Νίκου Δήμου έχει την έγκριση του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και συμπεριλαμβάνεται σ’ ένα σχολικό βιβλίο , είναι λογικό να εκλαμβάνεται από τους μαθητές αλλά κι από εμάς ως κείμενο που αναφέρεται σε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ και ΑΛΗΘΗ ΓΕΓΟΝΟΤΑ. Αναρωτιόμαστε λοιπόν… ΠΟΙΑ είναι τελικά η επίσημη θέση του κράτους και ΠΟΙΑ σχέση έχει με την «πραγματικότητα» που προωθεί μέσω των σχολικών βιβλίων σχετικά με τις μειονότητες;;;
Επίσης, λόγω του ότι ο μισός πληθυσμός της Ελλάδας ζει στην πρωτεύουσα, η οποία απέχει 500 χλμ από την Μακεδονία, ακολούθως οι μαθητές των μισών σχολείων στην Ελλάδα δεν έχουν δυνατότητα ούτε καν της πρακτικής κι εμπειρικής επαλήθευσης των όσων διαβάζουν για τη Μακεδονία.
Πηγή : http://www.petitiononline.com/schoolpr