Ορθόδοξος προσδιορισμός του αρειανισμού και του σαβελλιανισμού της λατινικής πίστεως.
Οφειλόμενη απάντηση προς τον κο Νικόλαο Πρίντεζη.
Γράφει ο Γεώργιος Δέδες
Κε Πρίντεζη,
Κατανοούμαι την εμμονή σας στην πλάνη την οποία κληρονομήσατε από τους προγόνους σας.
Οι δικοί μας πρόγονοι, οι άγιοι και θεοφόροι Πατέρες της μίας αγίας καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, ήδη από του 4ου αιώνα μας προσδιόρισαν την λατινική πίστη σας ως αρειανική και σαβελλιανή, και συνάμα προσδιόρισαν την διάρρηξη των περάτων της Εκκλησίας εξ αιτίας της εμμονής επι των αιρέσεων σας, με ίσως την πρώτη υπόδειξη του κακού του παπικού πρωτείου του προστιθέμενου στον αρειανισμό και τον σαβελλιανισμό της εν προσχήματι χριστιανισμού πίστεως σας.
Ο άγιος Γρηγόριος ο θεολόγος, με όλη την θεολογική δεινότητα που του χάρισε το άγιο Πνεύμα, διέκρινε ένα των θεμελίων της λατινικής πίστεως,
«Τῆς γὰρ μιᾶς οὐσίας, καὶ τῶν τριῶν ὑποστάσεων λεγομένων μὲν ὑφ᾿ ἡμῶν εὐσεβῶς (τὸ μὲν γὰρ τὴν φύσιν δηλοῖ τῆς θεότητος, τὸ δὲ τὰς τῶν τριῶν ἰδιότητας), νοουμένων δὲ καὶ παρὰ τοῖς Ἰταλοῖς ὁμοίως, ἀλλ᾿ οὐ δυναμένοις διὰ στενότητα τῆς παρ᾿ αὐτοῖς γλώττης, καὶ ὀνομάτων πενίαν, διελεῖν ἀπὸ τῆς οὐσίας τὴν ὑπόστασιν, καὶ διὰ τοῦτο ἀντεισαγούσης τὰ πρόσωπα, ἵνα μὴ τρεῖς οὐσίαι παραδεχθῶσι, τί γίνεται; Ὡς λίαν γελοῖον, ἢ ἐλεινόν. Πίστεως ἔδοξε διαφορὰ ἡ περὶ τὸν ἦχον σμικρολογία. Εἶτα Σαβελλισμὸς ἐνταῦθα ἐπενοήθη τοῖς τρισὶ προσώποις, καὶ Ἀρειανισμὸς ταῖς τρισὶν ὑποστάσεσι, τὰ τῆς φιλονεικίας ἀναπλάσματα. Εἶτα τί; Προστιθεμένου μικροῦ τινος ἀεὶ τοῦ λυποῦντος (ὃ λυπηρὸν ἡ φιλονεικία ποιεῖ), κινδυνεύει συναποῤῥαγῆναι ταῖς συλλαβαῖς τὰ πέρατα.» PG 35, 1124C-1125A
Ο μέγας Βασίλειος ἐγραψε για εσάς τους Ιταλούς, από τότε και έως σήμερα, δεν θέλετε να γνωρίσετε την αλήθεια,
«Τῷ ὄντι γὰρ θεραπευόμενα τὰ ὑπερήφανα ἤθη ἑαυτῶν ὑπεροπτικώτερα γίνεσθαι πέφυκε. Καὶ γὰρ ἐὰν μὲν ἱλασθῇ ὁ Κύριος ἡμῖν, ποίας ἑτέρας προσθήκης δεόμεθα; Ἐὰν δὲ ἐπιμείνῃ ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ, ποία βοήθεια ἡμῖν τῆς Δυτικῆς ὀφρύος; Οἱ τὸ ἀληθὲς οὔτε ἴσασιν οὔτε μαθεῖν ἀνέχονται, ψευδέσι δὲ ὑπονοίαις προειλημμένοι ἐκεῖνα ποιοῦσι νῦν ἃ πρότερον ἐπὶ Μαρκέλλῳ· πρὸς μὲν τοὺς τὴν ἀλήθειαν αὐτοῖς ἀπαγγέλλοντας φιλονεικήσαντες, τὴν δὲ αἵρεσιν δι´ ἑαυτῶν βεβαιώσαντες. Ἐγὼ μὲν γὰρ αὐτός, ἄνευ τοῦ κοινοῦ σχήματος, ἐβουλόμην αὐτῶν ἐπιστεῖλαι τῷ κορυφαίῳ· περὶ μὲν τῶν ἐκκλησιαστικῶν οὐδέν, εἰ μὴ ὅσον παραινίξασθαι ὅτι οὔτε ἴσασι τῶν παρ´ ἡμῖν τὴν ἀλήθειαν οὔτε τὴν ὁδὸν δι´ ἧς ἂν μανθάνοιεν καταδέχονται, καθόλου δὲ περὶ τοῦ μὴ δεῖν τοῖς ὑπὸ τῶν πειρασμῶν ταπεινωθεῖσιν ἐπιτίθεσθαι μηδὲ ἀξίωμα κρίνειν ὑπερηφανίαν, ἁμάρτημα καὶ μόνον ἀρκοῦν ἔχθραν ποιῆσαι εἰς Θεόν.» PG 32, 893B
Ο επόμενος του αγίου Γρηγορίου θεολόγου αρχιεπισκόπου Κωσταντινουπόλεως άγιος και μέγας Φώτιος Πατριάρχης Κωσταντινουπόλεως, θέτει ημισαβελλιανό τέρας τον λατίνο θεόν,
«κοινοποιηθέντος ἤδη τoῦ χαρακτηρίζοντος αὐτὸν ἰδιώματος, καὶ εἰς ἐν πρόσωπον τῶν δύο συναλειφομένων θεαρχικῶν ὑποστάσεων, καὶ ἀναβλαστήσει πάλιν ἠμῖν ὁ Σαβέλλιος, μᾶλλον δέ τι τέρας ἕτερον ἡμισαβέλλειον» PG 102, 289AB
Ο επόμενος των αγίων και θεοφόρων Πατέρων άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, θέτει τον θεόν σας σαν σαβελλιανό τέρας,
«Τοῦτ᾿ αὐτό κατασκευάζει καί φανερῶς ἀπαγορεύων κοινάς ἀκτίστους ἐνεργείας εἶναι τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ ἁγίου Πνεύματος, ἐξ ὧν ἁπάντων, διπρόσωπόν τι καί δυσξύμβολον τέρας, Ἀρείου καί Σαβελλίου φέρον εἶδος, ἐφ᾿ ἡμῶν ἀναπέφηνε.»Γρηγοριου Παλαμα Συγγραματα Β΄ σ. 373
Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς επαναλαμβάνει τον προσδιορισμό του λατινικού αρειανισμού,
«Σοφίας καὶ τέχνης καὶ δυνάμεως, ἀλλ᾽ οὐχὶ τῆς οὐσίας ἐνδεικτικά ἐστι τὰ ποιήματα, φησὶν ὁ μέγας Βασίλειος τῷ Εὐνομίῳ ἀντιφθεγγόμενος ἐκ τῶν κτισμάτων δείκνυσθαι λέγοντι τὴν οὐσίαν τοῦ θεοῦ. τοιγαροῦν καὶ ἄκτιστός ἐστιν ἡ ἀπὸ τῶν ποιημάτων δεικνυμένη τοῦ θεοῦ ἐνέργεια καὶ οὐσία οὐκ ἔστι· καὶ οἱ κατὰ τὸν Βαρλαὰμ καὶ τὸν Ἀκίνδυνον μηδὲν διαφέρειν λέγοντες τῆς θείας οὐσίας τὴν θείαν ἐνέργειαν Εὐνομιανοί εἰσι σαφῶς.» ΕΠΕ 121, 178
Ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός σας εξήγησε στην σύνοδο της Φλωρεντίας γιατί είστε σαβελλιανοί,
«Ο ΙΩΑΝΝΗΣ: Τὸ γάρ πνεῦμα καθό πνεῦμα πρός τον πνέοντι δεῖ ἀναφέρεσθαι πνέοντες δέ εἰσιν ὁ πατήρ καί ὁ υἱός· πατρός γάρ ἐστι τὸ πνεῦμα καί υἱοῦ, καί τούτῳ οὐδείς ἀντερεῖ λόγος. Πνέουσιν οὗν οὗτοι τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον κατά μίαν πνευματικήν ἤτοι προβλητικὴ δύναμιν ἥτις προβλητικὴ δύναμις μὶα οὖσα καί ἡ αὐτή τῷ ἀριθμῶ, ἀρχοειδῶς μέν τοῦ πατρός εἶναι νοεῖται. Παρ’ ὦ καί ὁ υἱός ταύτην ἔχει. Καί ταύτῃ τῇ διάνοια λέγομεν, ὁ πατήρ καί ὁ υἱός μία ἀρχὴ τοῦ ἁγίου πνεύματος καί ἔν αἴτιον.
Ο ΕΦΕΣΟΥ: Καί ἔστι δυνατὸν ἐκ δύο προσώπων ἐξέρχεσθαι ἐν αἴτιον; οὔκ ἐστι τοῦτο συναλοιφὴ τῶν ὑποστάσεων; τοῦτό ἐστι τοῦ Σαβελλίου τὸ δόγμα» MANSI 31A, 832BC
Αγαπητὲ κε Πρίντεζη, οι άγιοι του χριστιανισμού κατανοούν την λατινική πίστη ως πολυθεΐα.
Εσείς κε Πρίντεζη γράψατε, «Το filioque, πιστεύω ότι είναι θέμα γλώσσας και όχι διαφορετικής διδασκαλίας. Η λατινική γλώσσα μετέφρασε το ελληνικό ρήμα «εκπορεύεται» και «πέμπεται» με την ίδια λέξη «procedit».»
Όμως ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς σας διαψεὐδει διά του λόγου αγίου Πνεύματος όπου απλανώς θεολογεί ότι το filioque επιφέρει την πολυθεΐα στην λατινική πίστη,
«Ἐπεί τοίνυν κατά ταῦτα λέγουσιν ἐκ τῶν δύο τό ἕν, καθ’ ἅ καί ἡ ἀρχή καί τό αἴτιον καί νοεῖται καί λέγεται, ἐκ δύο ἀρχῶν λέγουσι τό ἕν καί δύο ἀρχάς καί δύο αἴτια καί πολυθεΐαν εἰσάγουσιν. Οὐ γάρ μόνον ὅτι μία φύσις εἷς Θεός, ἀλλ’ ὅτι καί εἰς ἕν πρόσωπον τήν ἀναφοράν ἔχει τά ἐξ αὐτοῦ, καί εἰς ἕν αἴτιον καί μίαν ἀρχήν τά ἐξ ἀρχῆς ἀναφέρεται». ΑΓ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, Λόγοι ἀποδεικτικοί περί τῆς ἐκπορεύσεως τοῦ Ἁγίου Πνεύματος 1, 37, ἐκδ. Π. Χρήστου, 1, 68:
Για την ίδια πολυθεΐα της λατινικής πίστεως αναφέρει και ο άγιος Φώτιος Πατριάρχης Κωσταντινουπόλεως,
«Χωρὶς δέ τῶν εἰρημένων, εἰ δύο αἴτια ἐν τῇ θεαρχικῇ καί ὑπερουσίῳ Τριάδι καθορᾶται, ποῦ τὸ τῆς μοναρχίας πολυΰμνητον καὶ θεοπρεπές κράτος; Πῶς οὐχί τὸ τῆς πολυθεΐας ἄθεον νῦν ἐπικωμάσει; Πῶς δ’ οῦκ ἐν προσχήματι Χριστιανισμοῦ ἡ δεισιδαιμονία τῆς ἑλληνικῆς πλάνης τοῖς ταῦτα λέγειν τολμῶσιν οὐ συνεισελάσει; ΕΠΕ 133, 346»
Αγαπητὲ κε Πρίντεζη, οι άγιοι και θεοφόροι Πατέρες της Εκκλησίας εφράζουν αυτό τούτο το άγιο Πνεύμα, περί του οποίου είστε παντελὠς άσχετοι με το σαβελλιανό filioque.
Αγαπητὲ κε Πρίντεζη, οι άγιοι και θεοφόροι Πατέρες της Εκκλησίας σας ορίζουν αρειανούς και σαβελλιανούς, και για τούτο, είστε αβάπτιστοι σύμφωνα με τον ζ΄κανόνα της β΄ αγίας και οικουμενικής συνόδου,
«Εὐνομιανοὺς μέντοι τοὺς εἰς μίαν κατάδυσιν βαπτιζομένους, καὶ Μοντανιστάς, τοὺς ἐνταῦθα λεγομένους Φρύγας, καὶ Σαβελλιανούς, τοὺς υἱοπατορίαν διδάσκοντας, καὶ ἕτερά τινα καὶ χαλεπὰ ποιοῦντας, καὶ τὰς ἄλλας πάσας αἱρέσεις· (ἐπειδὴ πολλοί εἰσιν ἐνταῦθα, μάλιστα οἱ ἀπὸ τῶν Γαλατῶν χώρας ὁρμώμενοι), πάντας τοὺς ὑπ' αὐτῶν θέλοντας προστίθεσθαι τῇ ὀρθοδοξίᾳ, ὡς Ἕλληνας δεχόμεθα· καὶ τὴν πρώτην ἡμέραν ποιοῦμεν αὐτοὺς Χριστιανούς, τὴν δὲ δευτέραν κατηχουμένους· εἶτα τῇ τρίτῃ ἐξορκίζομεν αὐτούς, μετὰ τοῦ ἐμφυσᾷν τρίτον εἰς τὸ πρόσωπον, καὶ εἰς τὰ ὦτα, καὶ οὕτω κατηχοῦμεν αὐτούς, καὶ ποιοῦμεν χρονίζειν εἰς τὴν ἐκκλησίαν, καὶ ἀκροᾶσθαι τῶν γραφῶν, καὶ τότε αὐτοὺς βαπτίζομεν.»
Κε Πρίντεζη, έχετε απωλέσει με προφανή ευθύνη των προγόνων σας την μία αγία καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Δεν είμαστε αδελφοί εν Χριστῶ, έχουμε διαφορετικά βαπτίσματα,
«ἀλλὰ δύο μὲν σύμβολα καὶ παρηλλαγμένα λέγεται πάλιν, ὥσπερ καὶ πρότερον᾽ διτταὶ δὲ καὶ διάφοροι λειτουργίαι τελοῦνται, ἢ μὲν δὶ᾽ ἐνζύμου θυσίας, ἢ δὲ δὶ᾽ ἀζύμου· διττὰ δὲ βαπτίσματα, τὸ μὲν διὰ τριττῆς καταδύσεως τελειοῦν, τὸ δὲ δὶ᾽ ἐπιχύσεως ὕδατος ἐκ κορυφῆς ἄνωθεν,και τὸ μὲν τῷ μύρῳ προσχρώμενον, τὸ δ᾽οὐδ᾽ ὁτιοῦν αὐτοῦ χρείαν ἔχον· διττὰ δὲτα ἔθη πάντα καὶ ἐν πᾶσι παρηλλαγμένα. νηστεῖαί τε καὶ ἐκκλησιαστικαὶ τάξεις καὶ εἰ τι τοιοῦτον. » Ὁ ἅγιος Μάρκος ὁ Εὐγενικὸς, τά εὐρισκόμενα ἄπαντα, τόμος Α΄, Εditura Pateres 2009, σ. 244-246
Όμως, εσείς αγαπητέ συνάθρωπε κε Πρίντεζη, ομολογείται έτερο ευαγγέλιο ετέρου αρειανικού και σαβελλιανού θεού διά της πολυθέου λατινικής πίστεως, το οποίο ο Παύλος ορίζει αναθεματιστέο.
Καλή μετάνοια να έχουμε κε Πρίντεζη.
Γεώργιος Δέδες.
……………………………………………………………………….
Δείτε σχετικά και:
-«‘‘Ἐν Αὐτῷ’’ ζῆτε καί ‘‘περιπατεῖτε’’»
-Νικόλαος Πρίντεζης: Μου κάνει μεγάλη εντύπωση, στον εικοστό πρώτο αιώνα…….
-Απάντηση σε δημοσίευμα παπικού «κληρικού»
- Τα διαχρονικά εγκλήματα του Παπισμού κατά της ανθρωπότητας είναι αδιαμφισβήτητα!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου