Ούτω λέγει Κύριος (4)
Με
το παρόν σύντομο άρθρο συνεχίζουμε την σειρά ευσύνοπτων μελετών, σε χωρία της
Αγίας Γραφής στα οποία παρατηρείται το φαινόμενο της διακρίσεως Προσώπων στην
Θεότητα. Το Τριαδικό Δόγμα, η διδασκαλία δηλαδή της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας,
ότι ο Θεός είναι Τριάδα Προσώπων, είναι κορυφαίας σημασίας.
«ΑΚΟΥΣΑΤΕ
τὸν λόγον τοῦτον, ὃν ἐλάλησε Κύριος
ἐφ᾿ ὑμᾶς, οἶκος ᾿Ισραήλ, καὶ κατὰ πάσης φυλῆς, ἧς ἀνήγαγον ἐκ γῆς Αἰγύπτου, λέγων· πλὴν ὑμᾶς ἔγνων ἐκ πασῶν τῶν φυλῶν τῆς γῆς·
διὰ τοῦτο ἐκδικήσω ἐφ᾿ ὑμᾶς πάσας τὰς ἁμαρτίας ὑμῶν» Αμώς 3: 1-2.
Το
χωρίο Αμώς 3:1-2 είναι ένα από τα χωρία της Αγίας Γραφής στο οποίο υπάρχει
απόλυτη ταύτιση ανάμεσα στο Εβραϊκό Μασοριτικό κείμενο και την Μετάφραση των
Εβδομήκοντα. Στο χωρίο έχουμε διάκριση δύο θείων Προσώπων στην θεότητα.
Στο
χωρίο Αμώς 3:1-2 ομιλεί ένα πρόσωπο το οποίο λέγει : «ΑΚΟΥΣΑΤΕ τὸν λόγον τοῦτον,
ὃν ἐλάλησε Κύριος ἐφ᾿ ὑμᾶς, οἶκος
᾿Ισραήλ» - Ακούστε αυτόν τον λόγο που είπε ο Κύριος για εσάς γιοί του Ισραήλ.
Το πρόσωπο που ομιλεί αναφέρεται στον Κύριο σε τρίτο πρόσωπο – «ἐλάλησε(דִּבֶּ֧ר) Κύριος(יְהוָ֛ה)».
Η
λέξη Ντιμπέρדִּבֶּ֧ר είναι τρίτου ενικού προσώπου και σημαίνει
«ἐλάλησε». Ποίο πρόσωπο είναι αυτό που ομιλεί και αναφέρεται στον Θεό Γιαχβέיְהוָ֛ה
σε τρίτο ενικό πρόσωπο ; Είναι μήπως ο Προφήτης Αμώς που γράφει το βιβλίο ; Ας
δούμε την συνέχεια των λόγων του ομιλούντος προσώπου…
«ΑΚΟΥΣΑΤΕ
τὸν λόγον τοῦτον, ὃν ἐλάλησε Κύριος
ἐφ᾿ ὑμᾶς, οἶκος ᾿Ισραήλ, καὶ κατὰ πάσης φυλῆς, ἧς ἀνήγαγον (הֶעֱלֵ֛יתִי) ἐκ γῆς Αἰγύπτου
» - Ακούστε αυτόν τον λόγο που είπε ο Κύριος για εσάς γιοί του Ισραήλ και για
όλη την οικογένεια που ΑΝΕΒΑΣΑ από την γη της Αιγύπτου. Το πρόσωπο που ομιλεί
και καλεί τους Ισραηλίτες να ακούσουν τί «ἐλάλησε» ο Γιαχβέ, για τον εαυτό του
λέγει «ἀνήγαγον» = ΑΝΕΒΑΣΑ/הֶעֱלֵ֛יתִי (πρώτο ενικό
πρόσωπο) από την γή της Αιγύπτου ! Αλλά ο Προφήτης Αμώς γεννήθηκε αρκετούς
αιώνες μετά την άνοδο των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο ! Δεν ανέβασε ο Αμώς τον
Ισραήλ από την Αίγυπτο, ο Γιαχβέ τον ανέβασε ! Δεν ομιλεί λοιπόν ο Προφήτης
Αμώς στο εδάφιο 1 αλλά Πρόσωπο του Θεού, που για τον εαυτό του λέγει «ἀνήγαγον»
= ΑΝΕΒΑΣΑ (πρώτο πρόσωπο) και για τον Γιαχβέ λέγει «ἐλάλησε» (τρίτο πρόσωπο) !
Ο Γιαχβέ αναφέρεται σε άλλον Γιαχβέ ! Ένα θείο Πρόσωπο αναφέρεται σε άλλο θείο
Πρόσωπο !
Η
λέξη «ἀνήγαγον» σημαίνει ανέβασα / το Εβραϊκό κείμενο γράφει Χεελέτιהֶעֱלֵ֛יתִי
= Ανέβασα (πρώτο πρόσωπο). Βλέπε και εδάφιο Αμώς 2:10 «καὶ ἐγὼ (וְאָנֹכִ֛י)ἀνήγαγον (הֶעֱלֵ֛יתִי)
ὑμᾶς ἐκ γῆς Αἰγύπτου».
Το
θείο πρόσωπο που ομιλεί για τον Εαυτό του και λέγει «ἀνήγαγον» = ανέβασα και
αναφέρεται σε άλλο θείο Πρόσωπο λέγοντας «ἐλάλησε», παραθέτει τα λόγια που «ἐλάλησε»
το άλλο θείο Πρόσωπο μετά την λέξη «λέγων»
:
«ΑΚΟΥΣΑΤΕ
τὸν λόγον τοῦτον, ὃν ἐλάλησε(דִּבֶּ֧ר) Κύριος ἐφ᾿ ὑμᾶς, οἶκος ᾿Ισραήλ,
καὶ κατὰ πάσης φυλῆς, ἧς ἀνήγαγον(הֶעֱלֵ֛יתִי)
ἐκ γῆς Αἰγύπτου, λέγων· πλὴν ὑμᾶς ἔγνων(יָדַ֔עְתִּי) ἐκ πασῶν τῶν φυλῶν τῆς γῆς· διὰ τοῦτο ἐκδικήσω
ἐφ᾿ ὑμᾶς πάσας τὰς ἁμαρτίας ὑμῶν».
Η
λέξη με την οποία το ομιλών θείο Πρόσωπο εισάγει τα λόγια που «ἐλάλησε» το άλλο
θείο Πρόσωπο είναι η Εβραϊκή λέξη Λεμόρלֵאמֹֽר
= λέγων. Αυτή η Εβραϊκή λέξη είναι πολύ
χαρακτηριστική γιατί είναι η λέξη με την οποία κάποιος που ομιλεί εισάγει –
αναφέρει τα λόγια κάποιου άλλου προσώπου. Η λέξη ΛΕΜΟΡ παίζει τον ρόλο που
παίζουν στην σύγχρονη εποχή τα εισαγωγικά σημεία στίξης. Την αρχαία εποχή καμία
γλώσσα δεν είχε σημεία στίξης εισαγωγικών !
Η λέξη αυτή δηλαδή επιβεβαιώνει την διάκριση δύο θείων προσώπων που
αποκαλύπτει η διαφοροποίηση πρώτου/ τρίτου προσώπου («ἀνήγαγον» / «ἐλάλησε»).
Ας
δούμε και άλλο ένα εδάφιο από τον προφήτη Αμώς.
«κατέστρεψα (הָפַ֣כְתִּי)
ὑμᾶς, καθὼς κατέστρεψεν (כְּמַהְפֵּכַ֤ת)ὁ Θεὸς
(אֱלֹהִים֙) Σόδομα καὶ Γόμορρα, καὶ ἐγένεσθε ὡς δαλὸς
ἐξεσπασμένος ἐκ πυρός· καὶ οὐδ᾿ ὧς ἐπεστρέψατε πρός με (עָדַ֖י), λέγει Κύριος (יְהוָֽה)»
Αμώς 4:11.
Ο
Γιαχβέ ομιλεί για τον εαυτό του σε πρώτο ενικό πρόσωπο λέγοντας «κατέστρεψα» και «πρός με» και διακρίνει τον εαυτό
του από τον Θεό για τον οποίο λέγει σε τρίτο ενικό πρόσωπο «κατέστρεψεν».
Δείτε και:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου