ΤΙ ΔΕΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ο ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ
Δημήτρης Ριζούλης
Αλλος
ένας υπουργός Παιδείας επιχειρεί να αφήσει το στίγμα του με μια εκπαιδευτική
μεταρρύθμιση που απολύτως τίποτα δεν θα προσφέρει στους μαθητές.
Ο
κ. Γαβρόγλου, έπειτα από συζητήσεις επί συζητήσεων και σειρά συνεδριάσεων της
περιβόητης εθνικής επιτροπής διαλόγου για την Παιδεία, πέταξε στο καλάθι των
αχρήστων σχεδόν τα πάντα και φέρνει ένα νομοσχέδιο που περιπλέκει ακόμα
περισσότερο την κατάσταση στην τρίτη λυκείου.
Το
βασικό επιχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν ότι έπρεπε να
αλλάξουν η δομή και η φιλοσοφία του λυκείου, ώστε να πάψει να είναι ένα διαρκές
«εξεταστικό κέντρο». Τελικά ο κ. Γαβρόγλου έκανε ακριβώς το αντίθετο. Φόρτωσε
τους μαθητές με ακόμα περισσότερες εξετάσεις! Ποιος να το φανταζόταν...
Η
συγκεκριμένη «μεταρρύθμιση» είναι μια προσπάθεια εφαρμογής ανούσιων αλλαγών με
πρόχειρο τρόπο και ουσιαστικά για τα μάτια του κόσμου. Αδυνατώ να θυμηθώ πόσες
τέτοιου είδους «μεταρρυθμίσεις» έκαναν τα τελευταία χρόνια οι υπουργοί Παιδείας...
Σχεδόν καθένας τους έφερε και από έναν νόμο ανατρέποντας τις αποφάσεις του
προκατόχου του.
Στην
Ελλάδα, όσον αφορά τα ζητήματα της Παιδείας, επικρατεί το απόλυτο μπάχαλο.
Καμία προσπάθεια να τεθούν εθνικοί στόχοι και κανένας μακροπρόθεσμος σχεδιασμός!
Μικροπολιτικές συμπεριφορές αφήνουν καθηλωμένη την εκπαίδευση σε πρότυπα του
παρελθόντος και οδηγούν τα Ελληνόπουλα σε όλο και πιο περιορισμένη γνώση (γιατί
για παροχή παιδείας ούτε λόγος πλέον...).
Ενώ
ο κ. Γαβρόγλου και οι σύμβουλοί του το καλύτερο που μπόρεσαν να σκεφτούν ήταν
να προσθέσουν άλλη μια εξεταστική περίοδο στην τρίτη λυκείου, που θα γίνεται
τον Ιανουάριο, σε όλο τον υπόλοιπο πλανήτη προσανατολίζονται σε νέα μοντέλα
διδασκαλίας προκειμένου να δώσουν περισσότερα εφόδια στα παιδιά και κυρίως να
τα βοηθήσουν να σκέφτονται και να ερευνούν.
Στην
Ελλάδα είμαστε ακόμα βαθιά νυχτωμένοι! Τα τελευταία χρόνια στις περισσότερες
χώρες του κόσμου βασίζουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμά τους και την ύλη των
μαθημάτων σε ολοένα και πιο πολλές βαθμίδες εκπαίδευσης, στη φιλοσοφία του
International Baccalaureate. Το πρόγραμμα αυτό είναι γνωστό στη χώρα μας,
κυρίως, τα τελευταία 20 χρόνια, όμως εφαρμόζεται μόνο σε λίγα ιδιωτικά σχολεία.
Βασίζεται περισσότερο στην κριτική σκέψη και την έρευνα, δύο δεξιότητες που καλλιεργούνται
μέσα από τις εργασίες που κάνουν οι μαθητές, και όχι στην απλή ανάγνωση ή
αποστήθιση του μαθήματος, φαινόμενα που έχουν καταστεί μάστιγες του δημόσιου
εκπαιδευτικού συστήματος τις τελευταίες δεκαετίες.
Ο
International Baccalaureate Organization είναι ένας ανεξάρτητος, μη
κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός με έδρα τη Γενεύη. Ιδρύθηκε τη δεκαετία
του 1960, σε μια προσπάθεια θεμελίωσης κοινού περιεχομένου σπουδών και
αναγνώρισης για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια. Σήμερα αυτός ο τρόπος διδασκαλίας
κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος και αναμφισβήτητα θεωρείται... το μέλλον!
Αντί
λοιπόν η ηγεσία του υπ. Παιδείας να κινηθεί προς αυτήν τη λογική, υιοθετώντας
τις γενικές αρχές του IB, αποφάσισε να παραμείνει κολλημένη στις εξετάσεις της
παπαγαλίας!
Ο
κόσμος κινείται γύρω μας με ασύλληπτες ταχύτητες και εμείς πηγαίνουμε με κάρο!
Αυτή είναι η αλήθεια για το νομοσχέδιο του κ. Γαβρόγλου και για την κοντόφθαλμη
λογική όλων όσοι υπηρέτησαν το υπ. Παιδείας. Φοβάμαι ότι, όταν πάρουν χαμπάρι
τι συμβαίνει διεθνώς, τα Ελληνόπουλα θα έχουν χάσει το τρένο! Θα έχουν στερηθεί
σημαντικές δυνατότητες και κυρίως δεν θα έχουν αξιοποιήσει πολλές από τις
γνώσεις που αποκτούν στο σχολείο.
Δεν
θα μπορέσουν να επεξεργαστούν όπως πρέπει όσα έμαθαν και κυρίως δεν θα διδαχτούν
πώς να σκέφτονται συνθετικά, κριτικά και να ερευνούν. Θα συνεχίσουν να γίνονται
δέκτες «μασημένης τροφής» και θα επαφίεται στην υπευθυνότητα και στο όραμα κάθε
δασκάλου και καθηγητή να «ανοίξουν» το μυαλό τους. Αλήθεια, σας ικανοποιεί ένα
τέτοιο σχολείο, κύριε Γαβρόγλου; Αν όχι, γιατί δεν το αλλάζετε και κάνετε μια
από τα ίδια;
dimokratianews,01.09.2017
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου