ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
Δικαιοσύνη
η υπέρτατη αγάπη
Στά
τελευταία μας άρθρα επιμείναμε πολύ στήν έννοια τής δικαιοσύνης, όπως αύτή έκτίθεται
στην Αγία Γραφή και άναπτύσσεται άπό τούς Πατέρες τής 'Εκκλησίας. Κι είναι
πραγματικά εντυπωσιακή ή διαπίστωσή μας γιά τό πόσο βασική στό έργο τής
σωτηρίας θεωρούν οί άγιοι Πατέρες τήν έννοια τής δικαιοσύνης.
Τή
θεωρούν καίρια- σέ πλήρη μάλιστα άντίθεση μέ τούς περισσότερους σύγχρονους
θεολόγους, οί όποιοι έχουν τήν τάση νά παρακάμπτουν τή δικαιοσύνη σπεύδοντας νά
ύπογραμμίσουν τό μέγεθος τής άγάπης τοϋ Θεού. Αντίθετα, οί Πατέρες έπιμένουν
νά τονίζουν συστηματικά και έπίμονα τή σημασία τής δικαιοσύνης ώς τού πρώτου
και άποφασιστικού στοιχείου στό λυτρωτικό έργο τού Θεού γιά τόν άνθρωπο.
Ή
έπιμονή αύτή όχι μόνο δέν είναι τυχαία, άλλά και άποτελεί συνειδητή τους έπιλογή
κατά τήν προσέγγιση πού έπιχειρούν στό μυστήριο τού Σταυρού. Γιατί άραγε;
Ή
άπάντηση είναι άπλή: Οί Πατέρες τής 'Εκκλησίας, πάλι σέ πλήρη άντίθεση μέ
πολλούς άπό τούς σύγχρονους θεολόγους, όχι μόνο δέν διαχωρίζουν τή δικαιοσύνη
άπό τήν άγάπη, άλλά και θεωρούν τή δικαιοσύνη ύψιστη έκδήλωση άγάπης. Ό άγιος
Νικόλαος ό Καβάσιλας, συνοψίζοντας τή διδασκαλία τών προηγούμενων Πατέρων,
διατυπώνει αύτή τήν άλήθεια άκριβέστατα, λέγοντας ότι «ή θεία άρετή και
δικαιοσύνη» είναι «ή τού Θεού περί τό γένος έσχάτη φιλανθρωπία και άγαθότης»1.
Τό άκρον άωτον τής φιλανθρωπίας τού Θεού είναι ή δικαιοσύνη Του! Πρέπει νά
μελετούμε τή δικαιοσύνη του Θεού, θά πει σέ άλλο σημείο. Και δικαιοσύνη νοούμε,
τονίζει, «τήν ένθεωρουμένην τοις μυστηρίοις (έννοεί τό Μυστήριο τής θείας
Εύχαριστίας) σοφίαν τού Θεού και φιλανθρωπίαν». Μέ άπλά λόγια, τό Μυστήριο τής
θείας Εύχαριστίας, πού στήν ούσία Του είναι τό Μυστήριο τού Σταυρού και τής
Αναστάσεως, είναι έργο τής δικαιοσύνης τού Θεού, μέσα στήν όποία δικαιοσύνη
περιέχεται ή σοφία και ή φιλανθρωπία Του2. Είναι έκπληκτικό! Ούσιαστικά ό Άγιος
μάς λέει ότι ή φιλανθρωπία τού Θεού άποτελεί έκδήλωση τής δικαιοσύνης Του!
Τά
άδιέξοδα και οί στρεβλώσεις τής άνσέλμειας θεολογίας αίρονται πλήρως στή
θεολογική σκέψη τών Πατέρων, τήν όποία έξέφρασε μέ άκρίβεια ό άγιος Νικόλαος.
Και είναι ιδιαίτερα σημαντικό αύτό τό τελευταίο, δεδομένου ότι ό άγιος Νικόλαος
θεωρείται άπό τούς σύγχρονους μελετητές του γνώστης τής θεολογικής θεωρίας
τοϋ Ανσέλμου. Κατά συνέπεια, οί διατυπώσεις του συνιστούν και ούσιαστική
άπάντηση τής ορθόδοξης θεολογίας στις άντιλήψεις και τήν όλη θεωρία τοϋ
Ανσέλμου.
Τό
σημειώνει έμφαντικά και ό ειδικός μελετητής τής θεολογικής σκέψεως τού άγίου
Νικολάου Καβάσιλα άείμνηστος Παναγιώτης Νέλλας, γράφοντας ότι: «Ή έποψις τού
Ανσέλμου είναι μέχρις ένός σημείου όρθή και μέχρι τού σημείου τού- του
ένυπάρχει έν τή διδασκαλία τού Καβάσιλα»3. Ό Άγιος δηλαδή κρατάει αύτό πού
είναι σωστό άπό τή θεωρία τοϋ Άνσέλμου καί ύπερβαίνει δυναμικά όλα τά άδιέξοδά
της.
Ποιό
όμως είναι τό στοιχείο έκείνο πού συντελεί ώστε ή δικαιοσύνη τού Θεού νά είναι
ή ύπέρτατη έκδήλωση τής άγάπης τού Θεού; Γιατί οί άγιοι Πατέρες έπιμένουν νά
προβάλλουν τόσο πολύ τή δικαιοσύνη τού Θεού, μέ τέτοιο μάλιστα τρόπο, ώστε νά
δίνεται ή έντύπωση ότι ή δικαιοσύνη ύπερτερεί τής άγάπης;
Δέν
πρόκειται βέβαια γιά ύποτίμηση τής άγάπης. Άν οί άγιοι Πατέρες προβάλλουν
έντονα τή δικαιοσύνη, αύτό τό κάνουν μόνο καί μόνο διότι στήν έννοια τής δικαιοσύνης
βλέπουν τήν ύπέρτατη άγάπη, ή όποία έκφράζεται μέ τόν σεβασμό στήν έλευθερία
τοϋ άνθρώπου.
"Ενας
άρχοντας μπορεί νά έλευθερώσει ένα φυλακισμένο γιά χρέη φίλο του μέ μία διαταγή
του. Εκδήλωση άγάπης στό φίλο του είναι καί αύτό. Ανώτερη όμως μορφή άγάπης
είναι τό νά τόν έλευθερώσει πληρώνοντας τό χρέος του. Καί ή άπόλυτη άγάπη
είναι τό νά μπεί αύτός ό ίδιος στή φυλακή άποδεικνύοντας άθώο τόν φίλο του.
Στήν πρώτη περίπτωση ό άνθρωπος έλευθερώνεται μέν, όμως έσωτερικά μένει
φυλακισμένος. Ξέρει ότι χρωστάει καί ότι έλευθερώθηκε χαριστικά. Στή δεύτερη
περίπτωση άποδίδεται τό δίκαιο καί άρα δέν χρωστάει. Είναι όμως ύπερβολικά χρεωμένος
στό φίλο του καί τό φρόνημά του είναι δουλικό. Στήν τρίτη περίπτωση
έλευθερώνεται πλήρως. Βγαίνει άπό τή φυλακή ώς κύριος, μέ άξιοπρέπεια. Δέν
είναι ένας στιγματισμένος παραβάτης. Ούτε ένας εύνοημένος τής έξουσίας. Είναι
άθώος!
Ό
Χριστός μας έκανε τό τρίτο. Ήρθε μαζί μας στή φυλακή. Παίρνει Εκείνος τήν ένοχή
μας καί μάς άποδεικνύει άθώους. Μάς σώζει άληθινά, μάς χαρίζει άρχοντική
έλευθερία. Αύτή είναι ή μέγιστη ικανοποίηση τής δικαιοσύνης Του!
Αύτή
είναι τελικά καί ή ορθόδοξη έννοια «ικανοποιήσεως τής θείας δικαιοσύνης». Δέν
πρόκειται γιά κάποια άνεξέλεγκτη ιδιότητα τού Θεού, πού διψάει έκδίκηση γιά τήν
προσβολή πού τής έγινε μέ τήν άμαρτία τού άνθρώπου. Είναι ή άπόλυτη άγάπη. Ή
άγάπη στή θεϊκή τελειότητά της. Ό Θεός δέν μάς σώζει δυναστικά, άλλά
ικανοποιώντας τή δικαιοσύνη. Πράγμα πού σημαίνει ότι δικαιωνόμαστε έμείς,,
τουτέστι άποδεικνυόμαστε άθώοι. Δέν έλευθερωνόμαστε άπλώς. Ελευθερωνόμαστε ώς
άθώοι. Κερδίζουμε τό δικαστήριο. Νά ή τέλεια ικανοποίηση τής δικαιοσύνης.
Δηλαδή ή ύπέρτατη άγάπη!
Ό
π. Γ. Φλωρόφσκυ τό τονίζει ιδιαιτέρως αύτό. Ρωτάει: Τί ήταν έκείνο πού έμπόδιζε
νά έκδηλωθεί ή Άγάπη καί ή Φιλανθρωπία τού Θεού στον κόσμο; Ήταν ή Δικαιοσύνη
Του; Όχι, άπαντάει. Τό έμπόδιο, αύτό πού άνέστελλε τήν έκδήλωση τής Άγάπης,
ήταν ή ίδια ή Άγάπη τού Θεού· άκριβώς διότι έπιθυμούσε νά λυτρωθεί ό άνθρωπος
μέ δικαιοσύνη: «Άν ύπήρχε μία κάποια άναστολή, αύτή ήταν μάλλον ή άναστολή τής
άγάπης. Καί ή δικαιοσύνη ικανοποιήθηκε, γιατί ή Σωτηρία πραγματοποιήθηκε μέ
συγκατάβαση, μέ μία "κένωση", καί όχι μέ δυναμικά μέσα»4.
Σέ
ποιόν όμως βαθμό αύτό έγινε κατανοητό μέ τέτοια έννοια άπό τούς 'Ορθόδοξους
συγγραφείς τών περασμένων αιώνων; Αύτό θά τό έξετάσουμε στό έπόμενο, προτελευταίο
άρθρο μας.
[1] Περί τής έν Χριστώ ζωής Λόγος 1ος, P.G.
150, 508Α.
2. Ερμηνεία τής θείας Λειτουργίας, κεφ.
ΜΑ', P.G. 150, 457Α.
3. Παναγιώτη Νέλλα; Ή περί δικαιώσεως
διδασκαλία Νικολάου του Καβάσιλα, Πειραιεύς 1975, σελ. 108, σημ. 2.
4. Γεωργίου Φλωρόφσκυ, Δημιουργία καί
Απολύτρωση, έκδ. Π. Πουρναρά, Θεσσαλονίκη 1983, σελ. 115.
Περιοδικό “Ο ΣΩΤΗΡ”
Δείτε σχετικά και:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου