«…..Ωστόσο, για τη μετάβαση σε μια τέτοια θρησκευτική
εκπαίδευση το Π.Σ. από μόνο του δεν αρκεί. Απαιτούνται, ιδίως, ορισμένες
πρόσθετες προϋποθέσεις, όπως:
Πρώτον, να συνοδευθεί από τα κατάλληλα βιβλία αλλά και από έναν συνολικότερο θρησκευτικό αποχρωματισμό του
σχολείου, που σημαίνει, ιδίως, κατάργηση της υποχρέωσης εκκλησιασμού και
προσευχής….»
Ενθαρρυντικές εξελίξεις στη θρησκευτική εκπαίδευση
Του
Γιώργου Χ. Σωτηρέλη*
Ενα
από τα ζητήματα που ασφαλώς θα (ξανα)απασχολήσουν την επικείμενη συνταγματική
αναθεώρηση είναι και η οριστική αποσαφήνιση των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας,
που θεωρούμε ότι πρέπει να κινηθεί προς την κατεύθυνση ενός «ευμενούς» –δηλαδή
με όρους σεβασμού και τιμής προς την ορθοδοξία– χωρισμού τους.
Οπως,
όμως, δείχνει η έως τώρα συζήτηση, το θέμα δεν αντιμετωπίζεται ως πρώτης
προτεραιότητας. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στα μείζονα συνταγματικά ζητήματα που
έχουν ανακύψει λόγω της κρίσης αλλά και στο ότι το τελευταίο διάστημα οι
σχετικές εντάσεις έχουν μειωθεί αισθητά. Σε αυτό συνέβαλε αναμφίβολα η ανάδειξη στην ηγεσία της Ορθόδοξης Εκκλησίας ενός
ανοιχτόμυαλου και κοινωνικά ευαίσθητου αρχιεπισκόπου, με εμφανή απέχθεια
προς την προβολή, τον εντυπωσιασμό και τον διχαστικό λόγο. Παράλληλα, όμως,
συνέβαλε και το ότι τα τελευταία χρόνια έχουν εκλείψει, με αποφάσεις
Ανεξάρτητων Αρχών ανώτατων δικαστηρίων, αρκετές εστίες τριβών του παρελθόντος
(δήλωση του θρησκεύματος στις ταυτότητες, προσηλυτισμός, ανέγερση ναών και
ευκτηρίων οίκων, καύση νεκρών κ.α.τ.).
Το
τελευταίο διάστημα, μάλιστα, φαίνεται ότι υπάρχουν ενθαρρυντικές εξελίξεις και
σε ένα ακόμη επίμαχο ζήτημα, που αφορά τον χαρακτήρα της θρησκευτικής
εκπαίδευσης. Ηδη από το 1993 είχα επισημάνει, σε σχετική μελέτη μου («Θρησκεία
και εκπαίδευση κατά το Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση. Από τον κατηχητισμό
στην πολυφωνία», εκδ. Αντ. Σάκκουλας), τα ιδιαίτερα συνταγματικά προβλήματα που
θέτει για μια ανοιχτή δημοκρατική κοινωνία η ύπαρξη ενός υποχρεωτικού
ομολογιακού μαθήματος, με έντονα κατηχητικό χαρακτήρα, που απέβλεπε στην
καταναγκαστική και συνάμα βιωματική επιβολή των δογμάτων της κατά το Σύνταγμα
«επικρατούσας θρησκείας». Παράλληλα,
είχα υποστηρίξει ότι ούτε ο όρος «επικρατούσα θρησκεία» σημαίνει επιβλητέα
θρησκεία αλλά ούτε και η κατά το άρθρο 16 του Συντάγματος «ανάπτυξη της
θρησκευτικής συνείδησης» μπορεί να ερμηνευθεί ερήμην της ελευθερίας της
θρησκευτικής συνείδησης, που επιτάσσει σε κάθε περίπτωση, όπως έκρινε και το
Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, «αντικειμενική, κριτική και πολυφωνική» θρησκευτική
εκπαίδευση.
Μια τέτοια εκπαίδευση φαίνεται πως
ευνοεί πλέον, παρά τις αναμενόμενες ισορροπιστικές διατυπώσεις, το νέο
Πρόγραμμα Σπουδών (Π.Σ.) για τα Θρησκευτικά του Δημοτικού και του Γυμνασίου.
Είχαν προηγηθεί βέβαια και στο παρελθόν ανάλογες προσπάθειες, οι οποίες όμως
απέτυχαν, διότι πολεμήθηκαν με πάθος από τους φορείς των εγχώριων θεοκρατικών
αντιλήψεων. Προκειμένου, λοιπόν, να προστατευθεί η θρησκευτική ελευθερία, το
υπουργείο Παιδείας αποδέχθηκε κατ’ ουσίαν, το 2008, υπό την πίεση του Συνηγόρου
του Πολίτη, το προαιρετικό πρότυπο θρησκευτικής εκπαίδευσης, που σημαίνει απαλλαγή
για όσους το επιθυμούν, χωρίς δήλωση θρησκευτικών πεποιθήσεων (διότι παραβιάζει
κατάφωρα την ελευθερία της θρησκευτικής συνείδησης).
Το
νέο Πρόγραμμα Σπουδών εκκινεί από εμφανώς διαφορετική οπτική. Το μάθημα, εν
πρώτοις, παύει να έχει προπαγανδιστικό χαρακτήρα και να αποβλέπει στη δογματική
εμφύτευση θρησκευτικών ιδεών. Αντίθετα φαίνεται πλέον προσανατολισμένο στη
βαθύτερη γνώση του θρησκευτικού φαινομένου, στην ένταξή του σε ένα ευρύτερο
ηθικό και φιλοσοφικό πλαίσιο και στην παρουσίαση όλων των θρησκευτικών ρευμάτων
και τάσεων, χωρίς επιτηδευμένους αποκλεισμούς και προκατειλημμένες αξιολογικές
–ιδίως δε απαξιωτικές– κρίσεις. Βεβαίως, το μεγαλύτερο μέρος της ύλης
καταλαμβάνει ο xριστιανισμός, με ιδιαίτερη έμφαση στην εγχώρια θρησκευτική
παράδοση. Ωστόσο αυτό είναι κατ’ αρχήν εύλογο. Ο μεν xριστιανισμός συνδέεται
στενά με την ευρωπαϊκή ήπειρο η δε oρθοδοξία αποτελεί, αναμφίβολα, αναπόσπαστο
μέρος της εθνικής και πολιτισμικής μας παράδοσης. Aρα δικαιούνται, ποσοτικά,
ένα σημαντικό προβάδισμα, όπως συμβαίνει άλλωστε και στις άλλες χώρες όπου
υπάρχει πολυφωνική και μη κατηχητική εκπαίδευση (π.χ. Αγγλία και Σουηδία). Η
μεγάλη διαφορά, όμως, είναι ο τρόπος προσέγγισης. Το νέο Π.Σ., αλλά και όλα τα
σχετικά κείμενα που το συνοδεύουν, διαπνέονται από ανοιχτή και κριτική αντίληψη
και δείχνουν ειλικρινή διάθεση να αποκοπεί η θρησκευτική εκπαίδευση από το
κατηχητικό της παρελθόν και να ενταχθεί επιτέλους ομαλά σε μια παιδαγωγική
διαδικασία συμβατή –έστω και κατ’ οικονομίαν– τόσο με τη θρησκευτική ελευθερία
όσο και με την αποστολή του δημόσιου σχολείου σε μια δημοκρατική κοινωνία.
Ωστόσο, για τη μετάβαση
σε μια τέτοια θρησκευτική εκπαίδευση το Π.Σ. από μόνο του δεν αρκεί.
Απαιτούνται, ιδίως, ορισμένες πρόσθετες προϋποθέσεις, όπως:
Πρώτον, να συνοδευθεί
από τα κατάλληλα βιβλία αλλά και από έναν συνολικότερο θρησκευτικό
αποχρωματισμό του σχολείου, που σημαίνει, ιδίως, κατάργηση της υποχρέωσης
εκκλησιασμού και προσευχής.
Δεύτερον,
να ισχύσει προοπτικά, με τις απαραίτητες ποσοτικές αναπροσαρμογές, και για τους
μουσουλμάνους μαθητές της Δυτικής Θράκης, που βρίσκονται δυστυχώς, με άλλοθι
τις διεθνείς συνθήκες, στο έλεος ενός ακραίου (εθνικο)θρησκευτικού
προπαγανδισμού.
Τρίτον,
να συνδυασθεί με μια συνολική αναδιοργάνωση των θεολογικών σπουδών, με πρώτο
βήμα ειδικά σεμινάρια στους
νυν διδάσκοντες θεολόγους αλλά και ταυτόχρονη απομόνωση, από τον χώρο του σχολείου,
σκοταδιστικών εκκλησιαστικών και παραεκκλησιαστικών κύκλων, που
εξακολουθούν να δίνουν λυσσαλέες μάχες οπισθοφυλακής…
*
Καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Εφημερίδα Συντακτών, 26/03/13
Δείτε και:
7 σχόλια:
Μα πού αλλού θα δημοσιεύονταν οι ελεεινές αυτές απόψεις παρά στην εκκλησιομάχο και εθνομηδενιστική "Εφημερίδα των συντακτών".
Ο νεοταξίτικος οδοστρωτήρας δεν έχει αφήσει τίποτε όρθιο!
Λ.Ν.
ΑΝΤΕ ΚΑΝΕ ΥΠΑΚΟΗ ΚΑΙ ΤΑΠΕΙΝΩΣΗ ΝΑ ΔΕΙΣ ΑΣΠΡΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΜΕΡΑ.ΟΡΙΣΤΕ..
Εαν καταντησει το μαθηκα των θρησκευτικων οπως το θελουν ο Δημητριαδος Ιγνατιος και ο καθηγητης Σωτηρελης,αχρουν,αοσμον,
διχως τη διδασκαλεια των αληθειων του ευαγγελειου και των Πατερων και των δογματων της Ορθοδοξου Πιστεως ,ενα αλας αναλον ,ειναι προτιμοτερο να καταργηθη τελειως,διοτι επιφερει εναν συσκοτεισμο του νου και οχι το φωτισμο του νου απο το θειο φως,
που ανετειλε στη φατνη της Βηθλεεμ,απο τον ΗΛΙΟ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΩΣΥΝΗΣ.
Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΕΙΝΑΙ ΒΑΠΤΙΣΜΕΝΑ ΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ,ΘΑ ΔΙΔΑΞΕΙ, ΜΕ ΤΟ ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ,ΠΟΥ
ΕΜΦΥΤΕΨΕ ΣΤΙΣ ΨΥΧΕΣ ΤΟΥΣ ,ΤΗΝ ΩΡΑ
ΠΟΥ ΒΑΠΤΙΣΤΗΚΑΝ ,ΤΙΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΘΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΗ ΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΤΟΥΣ
ΣΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΤΟΥ,ΩΠΩΣ ΤΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ,ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΑΠ ΕΚΕΙΝΑ ,ΔΙΟΤΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΠΟΙΜΕΝΕΣ,ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΔΑΞΟΥΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ,ΑΛΛΑ ΣΚΟΤΑΔΙΣΤΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΑΙ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΟΙ,ΔΟΥΛΟΙ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ,
ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΟΥΛΟΙ ΚΥΡΙΟΥ ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ.
ΓΙΑΥΤΟ ΔΕΝ ΤΟΥΣ ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΙΜΕΝΕΣ ,ΔΙΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΕΚΦΥΛΙΣΤΕΙ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΕΚΠΕΣΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΟΥΣ ΚΑΤΕΣΤΗΣΕ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΙ ΤΟΥ ΥΨΙΣΤΟΥ,ΕΙΝΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΙ ΤΟΥ ΒΑΑΛ,ΚΑΙ ΛΑΤΡΕΥΟΥΝ ΤΟ ΧΡΥΣΟ ΜΟΣΧΟ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΟΝ ΖΩΝΤΑ ΘΕΟ.
Σωστός ο ανώνυμος των 12:47.
Ο μητροπολίτης Δημητριάδος έχει ανάγκη από ταπείνωση και υπακοή στα όσα διακελεύουν οι θείοι και ιεροί κανόνες.
Αγαπητέ Λ.Ν. ο οδοστρωτήρας που ανέφερες έχει μπει για τα καλά καθώς φαίνεται και στην Εκκλησία και στις θεολογικές σχολές και παντού και έχει αλλοιώσει επικίνδυνα το φρόνημα όλων μας!
Αυτά τα "άρρητα ρήματα" έγραψε στη "ναυαρχίδα" του εθνομηδενισμού και της εκκλησιομαχίας , δηλαδή στην αυτο-αποκαλούμενη "εφημερίδα των συντακτών", ο προφέσσορας Σωτηρέλης που ανέλαβε να "σώσει" την παιδεία απ το "σκοταδισμό" όπως αποκαλεί τον ορθόδοξο χριστιανικό παιδευτικό λόγο. Και, φυσικά επιτέθηκε και στις ιεραποστολικές αδελφότητες που τις "βάπτισε", , "παρεκκλησιαστικές",εκδίδοντας, καθώς φαίνεται, και πιστοποιητικά εκκλησιαστικότητας.
Αποδεικνύεται, κατ αυτόν τον τρόπο, πανηγυρικότατα, ότι οι ιεραποστολικές αδελφότητες αποτελούν "κάρφος" στους οφθαλμούς των σκοταδιστών του "εκσυγχρονισμού" και στους πάσης φύσεως εικονοκλάστες γιατί δίνουν ομολογιακές μάχες για τη διατήρηση του ορθόδοξου χριστιανικού χαρακτήρα του μαθήματος των Θρησκευτικών και θα συνεχίσουν να δίνουν, μαζί με εκλεκτούς επισκόπους, πανεπιστημιακούς θεολόγους, την ΠΕΘ, σεβαστούς ιερομονάχους, επιστήμονες και απλούς πιστούς, σε πείσμα των λυσσαλέων επιθέσεων που δέχονται απ τους γνωστούς παρακμιακούς κύκλους του ψευτοπροοδευτισμού.
Δημοσίευση σχολίου