Ἐν
Χίῳ τῇ 16ῃ Μαρτίου 2013
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Νο 12
Πρός
τόν
Ἱερόν Κλῆρον
καί
τόν εὐσεβῆ λαόν
τῆς
καθ’ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Ἐνταῦθα
Ἀγαπητοί
μου,
Σήμερα
ἡ Ἐκκλησία μας ἑορτάζει τόν θρίαμβο τῆς Ὀρθοδοξίας, τήν νίκη τῆς Ὀρθοδόξου χριστιανικῆς
διδασκαλίας καί πίστεως. Ἡ
νίκη αὐτή ἐξεφράσθη μέσα ἀπό τήν τέχνη. Ἡ τέχνη εἶναι ἡ ἔκφραση τοῦ ὑψηλοῦ καί
τοῦ ὡραίου.
Θεολογία
καί τέχνη συμπορεύονται ἐξ ἀρχῆς συζυγεῖς καί ἀλληλένδετες μέσα στήν Ἐκκλησία.
Τίς συναντᾶμε ἑνωμένες στό πρόσωπο καί τό ἔργο τοῦ ἱερέα, τοῦ ἱεροψάλτη, τοῦ ἐμπνευσμένου
ἁγιογράφου καί τῶν ὑπολοίπων καλλιτεχνῶν, ἀλλά καί σέ αὐτό ἀκόμα τοῦ ἀφοσιωμένου
θεολόγου ἐκπαιδευτικοῦ. Ὅπως σημειώνει ὁ ἀείμνηστος Καθηγητής τῆς Φιλοσοφίας
Βασίλειος Τατάκης, ἔργο τοῦ χριστιανοῦ θεολόγου εἶναι «νά στολίσει μέ τά
μέσα τοῦ στοχασμοῦ, νά ἀναπτύξει τήν ἀλήθεια τοῦ Εὐαγγελίου, νά
τήν ἐκφράσει καί αὐτός, ὅπως τήν ἐκφράζει καί ὁ ποιητής, ὁ ζωγράφος, ὁ
ἀρχιτέκτονας, μέ τά δικά του ὁ καθένας μέσα, ὅπως ὁ ἁπλός
πιστός μέ τή ζωή του». Ἡ ἐκκλησιαστική τέχνη ἀπετέλεσε βασική συνιστῶσα τῆς
λειτουργικῆς καί μυστηριακῆς ζωῆς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, περισσότερο ἀπό
κάθε ἄλλη χριστιανική Ὁμολογία. Εἶναι χαρακτηριστικό ὅτι ἡ Ὀρθοδοξία ἀναγνωρίζει
τόν Θρίαμβό της στήν ἀναστήλωση ἀκριβῶς τῶν ἱερῶν Εἰκόνων. Ἐξίσου ἐνδεικτικά, οἱ
ἔννοιες τοῦ λόγου καί τῆς εἰκόνος συνιστοῦν τίς πλέον εὐρύτατες
σέ θεολογικό πεδίο.
Ὑπό
αὐτή τήν ἄποψη, ὁ Χριστός καί σαρκωμένος Λόγος τοῦ Θεοῦ εἶναι ὁ κατεξοχήν
καί ὄντως θεολόγος, ἡ ἀρχή, τό τέλος καί τό πλήρωμα τῆς θεολογίας, ὅπως
εἶναι καί ὁ τελειότερος καλλιτέχνης, ἤ ἀριστοτέχνης, κατά τήν πατερική ἔκφραση,
ὡς Κτίστης καί Δημιουργός. Ὅπως σημειώνει ὁ Μέγας Βασίλειος στίς Ὁμιλίες του
εἰς τήν Ἑξαήμερον, «ὁ κόσμος τεχνικόν ἐστι κατασκεύασμα, προκείμενον
πᾶσιν εἰς θεωρίαν, ὥστε δι’ αὐτοῦ τήν τοῦ ποιήσαντος αὐτόν
σοφίαν ἐπιγιγνώσκεσθαι». Δέν πρέπει νά παραγνωρίζουμε τό γεγονός ὅτι ὀνομάζουμε
ἀκριβῶς τή συλλογή τῆς μοναστικῆς σοφίας Φιλοκαλία. Αὐτό συμβαίνει ἐπειδή
οἱ Ἅγιοι Πατέρες καί Γέροντες εἶδαν τό κάλλος τοῦ κτιστοῦ κόσμου ὡς ἔμμεση
εἰκόνα καί δημιουργικό ἀποτέλεσμα τῶν θείων προσωπικῶν Ἐνεργειῶν, καί ταύτισαν
τή γνώση τοῦ Θεοῦ μέ τήν ἐμπειρία τῆς θεωρίας τοῦ «νοητοῦ κάλλους» τοῦ
Δεσποτικοῦ Προσώπου. Σύμφωνα μέ τίς πολύτιμες διδαχές τους, ἡ φυσική
θεωρία, δηλαδή ἡ θεογνωσία διαμέσου τῆς κτίσεως, σέ συνδυασμό μέ τήν πρᾶξιν,
δηλαδή τήν ἄσκηση, ὁλοκληρώνονται στήν Θεολογία, πού σημαίνει ἐδῶ τήν ἄμεση
θέαση, ἐμπειρία καί γνώση τοῦ ἀκτίστου λόγου τῶν θείων Ἐνεργειῶν.
Ἕνα
ἔργο τέχνης μαρτυρεῖ περί τοῦ προσώπου τοῦ δημιουργοῦ του, ὅπως καί περί τῆς ὑποστάσεως
τῶν εἰκονιζομένων, ἄν πρόκειται γιά Ἱερά Πρόσωπα. Ἐπειδή κάτι τέτοιο ὑπερβαίνει
κάθε ἀντικειμενική γνωστική προσέγγιση, γι’ αὐτό καί ἡ τέχνη ἐνεδύθηκε τόση
σημασία μέσα στήν Ἐκκλησία, καί ἡ ἐκκλησιαστική γλώσσα δέν ἔμεινε νοησιαρχικά
φιλοσοφική, ἀλλά ἔγινε βιούμενη θεολογία ὥς ὕμνος, προσωδία, λατρεία, διάκοσμος
καί Εἰκόνα. Ἐπειδή ἀκριβῶς πηγάζει ἀπό, καί ἀπευθύνεται στόν ὅλον ἄνθρωπο,
ἡ τέχνη ὑπῆρξε πάντοτε ἡ ἀρτιώτερη καί πληρέστερη ἔκφραση τοῦ ἀνθρωπίνου
λόγου. Ὡς τέτοια, καθίσταται ἀναπόσπαστο μέρος τῆς Θείας Λειτουργίας
καί τῶν ὑπολοίπων ἀκολουθιῶν καί μέσῳ αὐτῆς συνεκφαίνονται οἱ ἀλήθειες τῆς
πίστεως. Σχεδόν ἀπό συστάσεώς της ἡ Ἐκκλησία οἰκειώθηκε καί διαχειρίστηκε
τόν λόγο τῆς τέχνης σέ μιά ποικιλότροπη καί πολυεπίπεδη σημαντική, γιά
νά ἐκφράσει τό κοινό βίωμα καί νά ὑπηρετήσει τήν λειτουργική, μυστηριακή
ζωή καί λατρευτική πράξη τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Σώματος. Μεταχειρίστηκε
ἀπ’ ἀρχῆς τήν τέχνη τῆς ποίησης καί τοῦ μέλους μέ θεολογική ἐνάργεια,
ἀλλά καί τή γλώσσα τοῦ ζωγράφου, γιά νά πεῖ τήν ἴδια ἀλήθεια μέ τόν χρωστήρα,
καί ἐπίσης αὐτή πού ἀποτυπώνει στό σχέδιο καί στά ὑλικά του ὁ ἀρχιτέκτονας,
καθώς μέ αὐτόν τόν τρόπο ἡ καλλιτεχνική εἰκόνα γίνεται ἔκφραση τῆς
πίστεως καί διαρκής ἀναφορά στήν Δημιουργία καί τήν Ἐνσάρκωση, καθώς καί
τῆς προοπτικῆς τοῦ ἀνακαινισμοῦ τῶν πάντων ἐν Χριστῷ, μέσῳ τῶν ὁποίων δικαιώνεται
ἡ σύμπασα κτίση καί τό κάλλος τοῦ κόσμου.
Οἱ
Εἰκονοκλάστες ἀκριβῶς ἀντιμάχονταν τίς ἱερές ἀπεικονίσεις, γιατί ἀδυνατοῦσαν
νά συλλάβουν τό θεολογικό περιεχόμενο τῆς εἰκόνας καί τοῦ προσώπου,
καταλήγοντας μέ αὐτόν τόν τρόπο νά ἀρνοῦνται τίς ἀλήθειες τῆς ἐνανθρώπησης καί
τῆς δημιουργικῆς Χάριτος τοῦ Κυρίου μας.
Σέ
ἀπάντηση, ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός θα σημειώσει : «Οὐ προσκυνῶ τῇ ὕλῃ,
προσκυνῶ δέ τόν τῆς ὕλης Δημιουργόν, τόν ὕλην δι’ ἐμέ γενόμενον
καί ἐν ὅλῃ κατοικῆσαι καταδεξάμενον καί δι’ ὕλης τήν
σωτηρίαν μου ἐργασάμενον, καί σέβων οὐ παύσομαι τήν ὕλην, δι’ ἧς ἡ σωτηρία
μου εἴργασται». Ἡ ἴδια πεφωτισμένη μαρτυρία θά διατυπωθεῖ περίτρανα στό
Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας, ὅπου ἀναφέρεται χαρακτηριστικά ὅτι «οὕτω κηρύσσομεν
Χριστόν τόν ἀληθινόν Θεόν ἡμῶν, καί τούς ΑὐτοῦἉγίους, ἐν
λόγοις τιμῶντες, ἐν συγγραφαῖς, ἐν νοήμασιν, ἐν θυσίαις, ἐν ναοῖς, ἐν
εἰκονίσμασι».
Αὐτή
εἶναι ἡ σύζευξη Θεολογίας καί Τέχνης μέσα στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας μας. Ἡ
διακήρυξη τοῦ προνομίου τοῦ ἀνθρώπου, ὡς καλλιτεχνήματος τοῦ Θεοῦ νά ξαναφθάσει
στό ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος, τῆς εἰκόνος τοῦ δημιουργοῦ Του.
ΚΥΡΙΑΚΗ
ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ 2013
Μέ
πατρικές εὐχές
Ὁ Μητροπολίτης
+
Ὁ Χίου, Ψαρῶν καί Οἰνουσσῶν Μᾶρκος
1 σχόλιο:
Πνευματικότατα και θεολογικότατα τα όσα καταθέτει στην εκκλησιαστική παρεμβολή ο μητροπολίτης Χίου Μάρκος. Ειδικά τα περί της συζεύξεως Θεολογίας και τέχνης. Πρόκειται αναντιλέκτως για μία θεολογικά βαθυνούστατη εγκύκλιο που καταδεικνύει πανηγυρικά ότι η φθαρτή ύλη "υπηρετεί" τη θεολογία και έχει μεταξύ των άλλων και "λειτουργικό-θεολογικό" προορισμό , κάτι που αναγκάζει τον άγιο Ιωάννη το Δαμασκηνό να αναφωνήσει "καί σέβων οὐ παύσομαι τήν ὕλην, δι’ ἧς ἡ σωτηρία μου εἴργασται». Η συγκεκριμένη ρήση του αγίου Ιωάννη,την οποία ο άγιος Χίου μας κοινοποίησε, μας θυμίζει και μία άλλη ρήση που παραθέτει ο Παύλος Ευδοκίμωφ και με βάση την οποία " η ύλη όταν την αγγίζει το πνεύμα γίνεται μαλακή και εύπλαστη¨ τουτέστιν πνευματοποιείται τρόπον τινά". Από κει και πέρα θα περίμενε κανείς, ένεκα της ημέρας κατά την οποία υπερεξαίρεται η μοναδικότητα και απολυτότητα της Ορθοδόξου πίστεως έναντι του μωσαικού των πεπλανημένων δοξασιών που μολύνουν την πνευματική ατμόσφαιρα της πατρίδας μας και όχι μόνο, να αναφερθεί ο κ.Μάρκος ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΑ στις αιρέσεις, συμπεριλαμβανομένων του παπισμού και του προτεσταντισμού, που απειλούν την πνευματική υπόσταση των Ορθοδόξων Ελλήνων αλλά και των απανταχού του πλανήτη κατοικούντων ορθοδόξων πιστών αλλά και να καυτηριάσει στεντορεία τη φωνή το ολέθριο πνεύμα του διαχριστιανικού και διαθρησκευτικού οικουμενιστικού συγκρητισμού που καλλιεργείται δυστυχώς και από ευάριθμους εκκλησιαστικούς αξιωματούχους ΕΡΗΜΗΝ των ποιμνίων τους και σε καταφανή αντίθεση προς το γράμμα και κυρίως το πνεύμα των ιερών κανόνων των οικουμενικών και τοπικών συνόδων που οριοθετούν το ορθόδοξο ήθος. Ο λόγος των ευσυνείδητων ποιμένων, στους οποίους κατά την κρίση πολλών επαιόντων ανήκει ο άγιος Χίου, θα πρέπει να στραφεί ειδικά στις πονηρές ημέρες που διανύουμε κατά του συγκρητιστικού νεοπλάσματος που εξαπλούται ταχύτατα και ανεξέλεγκτα εντός του εκκλησιαστικού οργανισμού και εξ αντικειμένου ναρκοθετεί τη γνήσια εκκλησιαστική ζωή και την πορεία των πιστών προς τη Βασιλεία των Ουρανών. Ο οικουμενιστικός συγκρητισμός άπτεται αναμφιρρήστως της σωτηριώδους αποστολής της Εκκλησίας την οποία ακυρώνει και κάθε άλλο παρά αποτελεί δευτερεύον ποιμαντικό ζήτημα αλλά πρωτεύον και ουσιώδες.
Λ.Ν.
Δημοσίευση σχολίου