ΛΗΞΗ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΩΣ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ «ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΤΑΞΕΩΣ»
Ολοκληρώθηκαν αργά το βράδυ της 8ης Μαρτίου 2011 οι εργασίες της Συνελεύσεως των Ορθοδόξων Εκπροσώπων Μελών της Επιτροπής «Πίστεως και Τάξεως» του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών. Η Συνέλευση που πραγματοποιήθηκε σε ξενοδοχείο στην Αγία Νάπα, φιλοξενήθηκε από την Εκκλησία της Κύπρου, οργανώθηκε από την Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου και διήρκεσε από 3 μέχρι και 8 Μαρτίου. Η Συνέλευση ασχολήθηκε με τη μελέτη από κοινού και τη σύνταξη απάντησης επί του εκκλησιολογικού κειμένου της Επιτροπής «Πίστεως και Τάξεως»: «Η φύση και η αποστολή της Εκκλησίας». Μετά τη λήξη των εργασιών της Συνελεύσεως εκδόθηκε σχετικό ανακοινωθέν, το οποίο αναφέρει:
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ
ΔΙΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΔΙΑΣΚΕΨΗ
«Η ΦΥΣΙΣ ΚΑΙ Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ»
(Κείμενο 198, 2005 της Επιτροπής Πίστεως και Τάξεως)
Αγία Νάπα/ Παραλίμνι, Κύπρος, 2 – 9 Μαρτίου 2011
ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ
1. Κατόπιν προσκλήσεως του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών, της αβραμιαίας φιλοξενίας της Αυτού Μακαριότητος του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. κ. Χρυσοστόμου και υπό την αιγίδα του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Κωνσταντίας – Αμμοχώστου κ. Βασιλείου, προεδρεύοντος του Σεβασμιότατου Μητροπολίτου Σασίμων κ. Γενναδίου (Οικουμενικόν Πατριαρχείον) και του Μητροπολίτου Δαμιέτης κ. Bishoy (Κοπτική Εκκλησία), σαράντα εκπρόσωποι, αρχιερείς, ιερείς, διάκονοι, καθηγητές Πανεπιστημίου, λαϊκοί (άνδρες και γυναίκες) και νέοι, προερχόμενοι από όλες σχεδόν τις Ορθόδοξες και Ανατολικές Εκκλησίες, μέλη του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών (Π.Σ.Ε.) και της Επιτροπής «Πίστεως και Τάξεως», συναντήθηκαν στην Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου στην Αγία Νάπα της Κύπρου από τις 2 μέχρι και τις 9 Μαρτίου 2011. Σκοπός της συναντήσεως αυτής ήταν να δοθεί απάντηση στο εκκλησιολογικό κείμενο με αριθμό 198 της Επιτροπής Πίστεως και Τάξεως που φέρει τον τίτλο «Η φύση και η αποστολή της Εκκλησίας». Ήταν ιδιαίτερη τιμή η παρουσία και του Γενικού Γραμματέως του Π.Σ.Ε., Dr. Olav Fykse Tveit και του Αναπληρωτή Γενικού Γραμματέως κ. Γεωργίου Λαιμοπούλου.
2. Η επιτροπή «Πίστεως και Τάξεως» τον Δεκέμβριο του 2005 δημοσίευσε την τελευταία μορφή της μελέτης για την εκκλησιολογία υπό τον τίτλο «Η φύση και η αποστολή της Εκκλησίας». Σκοπός του κειμένου είναι να θέσει κοινά αποδεκτές από τις Εκκλησίες μέλη του Π.Σ.Ε. εκκλησιολογικές βάσεις περί της Εκκλησίας, περί της φύσεως και αποστολής της Εκκλησίας, και να εντοπίσει τα θέματα και τις εκκλησιολογικές δυσκολίες που συνεχίζουν να διαιρούν τις Εκκλησίες σήμερα. Αυτό το σημαντικό κείμενο έχει ήδη αποσταλεί επίσημα στις Εκκλησίες μέλη του Π.Σ.Ε. με την πρόσκληση να το μελετήσουν και να το αξιολογήσουν, λαμβάνοντας θέση για το περιεχόμενο του συγκεκριμένου κειμένου. Οι Ορθόδοξες Εκκλησίες με εκπροσώπους τους συμμετείχαν στη συντακτική επιτροπή.
3. Κατόπιν τούτου, είχε προταθεί από το Π.Σ.Ε. να συγκληθεί Διορθόδοξη Συνδιάσκεψη, με τη συμμετοχή των Ορθοδόξων Εκκλησιών και των Προχαλκηδονίων Ανατολικών Εκκλησιών ώστε να μελετήσουν, να συζητήσουν και να καταγράψουν την κοινή τους θέση επί του κειμένου. Ο μοναδικός σκοπός της συναντήσεως αυτής είναι να υποβοηθήσει τις Ορθόδοξες και τις Ανατολικές Εκκλησίες ώστε να διατυπώσουν την «κοινή απάντησή» τους εκ μέρους όλων των Ορθοδόξων και των Ανατολικών Εκκλησιών για το σημαντικό αυτό εκκλησιολογικό κείμενο. Η σύγκληση τέτοιας Διορθοδόξου Συνδιασκέψεως δεν είναι ασύνηθες. Διάφορες παρόμοιες συνδιασκέψεις έχουν ήδη σχεδιασθεί και έχουν πραγματοποιηθεί από το Π.Σ.Ε. και στο παρελθόν, υποβοηθώντας τη διαδικασία έκφρασης κοινής Ορθοδόξου θέσεως και συμβολής σε σημαντικές μελέτες του Π.Σ.Ε.
4. Μέλη από σχεδόν όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες ήσαν παρόντα στη Συνδιάσκεψη αυτή, όπως: από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τα Πατριαρχία, Αντιοχείας, Μόσχας, Σερβίας, Ρουμανίας, από τις Αυτοκέφαλες Εκκλησίες Κύπρου, Ελλάδος, Αλβανίας, Τσεχίας και Σλοβακίας, καθώς επίσης και εκ μέρους των Ανατολικών Εκκλησιών, όπως της Αρμενικής Αποστολικής Εκκλησίας του Etchmiadzin, της Κοπτικής Εκκλησίας, της Εκκλησίας της Μαλανκάρας, καθώς επίσης μέλη του προσωπικού του Π.Σ.Ε., της Επιτροπής «Πίστεως και Τάξεως» και άλλων φιλοξενουμένων. Εκπρόσωποι άλλων Ορθοδόξων Εκκλησιών, ενώ δήλωσαν συμμετοχή, τελικώς δεν κατέστη δυνατό να προσέλθουν.
5. Παράλληλα με τις συζητήσεις των διαφόρων θεμάτων, το πρόγραμμα περιελάμβανε προσευχή και επισκέψεις σε τοπικές ενορίες. Την πρώτη μέρα της Συνδιάσκεψης, 3 Μαρτίου τελέσθηκε Δοξολογία στην Ιερά Μονή Παναγίας Αγίας Νάπας, προϊσταμένου του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ. κ. Χρυσοστόμου. Κατά την εναρκτήρια τελετή ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σασίμων κ. Γεννάδιος εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του και τις ευχαριστίες του προς την Αυτού Μακαριότητα τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ. κ. Χρυσόστομο για τη γενναιόδωρη φιλοξενία του, και υπογράμμισε την προσπάθεια του Αρχιεπισκόπου για την εξάλειψη των διαχωριστικών γραμμών που υπάρχουν στη χώρα του και οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Περαιτέρω, ο Μητροπολίτης Σασίμων πρόσθεσε ότι τα διαχωριστικά τείχη και οι διαιρέσεις ακόμη υπάρχουν στον κόσμο και μια από τις προτεραιότητές μας ως Ορθόδοξων είναι να συνεχίσουμε τον αγώνα για ειρήνη, συμφιλίωση και φιλία ανάμεσα στους λαούς και τα έθνη. Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, στην πρώτη εναρκτήρια Συνεδρία, με βαθύ εκκλησιολογικό λόγο, χαιρέτισε τους Συνέδρους και υπογράμμισε ότι «η ορθόδοξη Θεολογία είναι κυρίως εκκλησιολογική». «Ο Χριστιανισμός, είπε, δεν μπορεί να ερμηνευθεί χωρίς την Εκκλησία». Ο Γενικός Γραμματέας του Π.Σ.Ε. Dr. Olav Fykse Tveit εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τον Μακαριώτατο για τη φιλοξενία και την έμπρακτη ένδειξη της πιστότητας της Εκκλησίας Κύπρου στην Οικουμενική Κίνηση, ιδρυτικό μέλος του Π.Σ.Ε., καθώς επίσης και προς τον Μητροπολίτη Κωνσταντίας – Αμμοχώστου κ. Βασίλειο, πρόεδρο της επιτροπής «Πίστεως και Τάξεως» για την οργάνωση και φιλοξενία της Συνδιασκέψεως αυτής στη Μητρόπολή του και για την προσφορά του στο έργο της Επιτροπής.
6. Το απόγευμα ο Γενικός Γραμματέας του Π.Σ.Ε. Dr. Olav Fykse Tveit, ο Μητροπολίτης Σασίμων Γεννάδιος, υπό την ιδιότητα του Αντιπροέδρου της Κεντρικής Επιτροπής του Π.Σ.Ε., ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας Βασίλειος, πρόεδρος της «Πίστεως και Τάξεως» και ο κ. Γεώργιος Λαιμόπουλος, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του Π.Σ.Ε., επισκέφθηκαν την Αυτού Μακαριότητα τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου κ. κ. Χρυσόστομο στην Αρχιεπισκοπή Κύπρου στη Λευκωσία. Στη συνάντησή τους ο Μακαριώτατος και ο Dr. Tveit εξήραν τη σημασία του Διαλόγου και το ρόλο των θρησκευτικών ηγετών, ιδιαιτέρως εντός καταστάσεων κατοχής, διακρίσεων και συγκρούσεων. «Η Κύπρος είναι νησί στο σταυροδρόμι των πολιτισμών και θρησκειών», δήλωσε ο Dr. Tveit μετά τη συνάντησή του με το Μακαριώτατο. «Η Κύπρος έχει μακροχρόνια εμπειρία ειρηνικής συνυπάρξεως μεταξύ λαών διαφόρων ομολογιών και θρησκειών», προσθέτοντας ότι «στην Κύπρο η σύγκρουση δεν είναι θρησκευτική, όμως η θρησκεία έχει γίνει μέρος του διαχωρισμού. Η σύγκρουση εμποδίζει το λαό της Κύπρου να επισκέπτεται και να λατρεύει τον Θεό στους ιερούς του χώρους. Μου δημιουργούν αισιοδοξία οι πρωτοβουλίες του Μακαριωτάτου να συναντήσει και να συνεργασθεί με τους θρησκευτικούς ηγέτες των Τουρκοκυπρίων. Αυτά είναι ενδείξεις ελπίδας για το μέλλον».
7. Μετά από τη συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο ο Dr. Tveit, ο Μητροπολίτης Σασίμων Γεννάδιος, ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας Βασίλειος και ο κ. Γεώργιος Λαιμόπουλος, επισκέφθηκαν τον Εξοχότατο Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Δημήτριο Χριστόφια στο Προεδρικό Μέγαρο. Ο Μητροπολίτης Γεννάδιος μετέφερε τους θερμούς χαιρετισμούς της Αυτού Θειοτάτης Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, όπως επίσης και των Συνέδρων που βρίσκονται σ’ αυτή την αποστολική και πολύ φιλόξενη Νήσο, αλλά πολύπαθη κατά τη διάρκεια της ιστορίας της. Εξ άλλου, ο Dr. Tveit είχε την ευκαιρία να εξηγήσει στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας το ρόλο του Π.Σ.Ε. και των Εκκλησιών μελών του σε περιόδους συγκρούσεων και μετασυγκρουσιακών καταστάσεων. Εξέφρασε την ελπίδα του Π.Σ.Ε για τις συνομιλίες που διεξάγονται με σκοπό την επικράτηση της ειρήνης και της δικαιοσύνης στην Κύπρο. «Πιστεύουμε, είπε, ότι τα τείχη μπορούν να γκρεμιστούν, συμπεριλαμβανομένου και του διαχωριστικού τείχους που διχάζει την Κύπρο σήμερα. Υπάρχει, όμως, και ένα διαχωριστικό τείχος στις ψυχές μας που επίσης χρειάζεται να αντιμετωπιστεί».
8. Την Κυριακή 6 Μαρτίου όλα τα μέλη συμμετείχαν στη Θεία Λειτουργία που τελέστηκε στο Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου Παραλιμνίου, της Ιεράς Μητροπόλεως Κωνσταντίας – Αμμοχώστου. Της θείας Λειτουργίας προέστη ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Κωνσταντίας – Αμμοχώστου Βασίλειος και συλλειτούργησαν ο Επίσκοπος Μπρανιτσέβο κ. Ιγνάτιος της Σερβικής Εκκλησίας, ο Μητροπολίτη Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος της Εκκλησίας της Ελλάδος και όλοι οι κληρικοί Σύνεδροι. Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ακολούθησε επίσκεψη στις κατεχόμενες από τους Τούρκους περιοχές. Τα μέλη της Συνδιασκέψεως επισκέφθηκαν την αρχαία πόλη της Αμμοχώστου, τη βασιλική του Αγίου Επιφανίου στην αρχαία Σαλαμίνα και την Ιερά Μονή του Αποστόλου Βαρνάβα, ιδρυτού και προστάτου της Εκκλησίας Κύπρου. Μετά τις κατεχόμενες περιοχές, επισκέφθηκαν τον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στην Αρχιεπισκοπή στη Λευκωσία. Στη συνέχεια, ο Μητροπολίτης Κύκκου και Τηλλυρίας κ. Νικηφόρος παρέθεσε δείπνο.
9. Τη Δευτέρα 7 Μαρτίου οι Σύνεδροι επισκέφθηκαν την Ιερά Μονή της Παναγίας του Κύκκου. Ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Κύκκου και Ηγούμενος της Μονής, υποδέχθηκε με εγκαρδιότητα τους Συνέδρους στην Ιερά Μονή και τους ευχήθηκε επιτυχία στο έργο τους. Ο Μητροπολίτης Γεννάδιος, εκ μέρους των Συνέδρων, ευχαρίστησε τον Μητροπολίτη Κύκκου για τη γενναιόδωρη φιλοξενία που επιδεικνύει πάντοτε, σε κάθε ευκαιρία υποδοχής επισκεπτών είτε της Μονής είτε και της Εκκλησίας Κύπρου. Κατά την επίσκεψή τους στην Ιερά Μονή Κύκκου τα μέλη της Συνελεύσεως είχαν την ευκαιρία να προσευχηθούν στο αρχαίο Καθολικό, αφιερωμένο στην Υπεραγία Θεοτόκο και να προσκυνήσουν τη σεβάσμια και θαυματουργή εικόνα της. Επίσης επισκέφτηκαν και το σημαντικό Βυζαντινό Μουσείο της Μονής. Μετά το γεύμα, προσφορά της Μονής, πραγματοποιήθηκε συνάντηση των Συνέδρων στην Αίθουσα συνδιαλέξεων της Μονής για την πρώτη ανάγνωση και συζήτηση του σχεδίου κειμένου της Συντακτικής Επιτροπής. Οι εργασίες επανελήφθησαν και ολοκληρώθηκαν την επομένη στον συνήθη χώρο των εργασιών.
10. Κατόπιν των είκοσι εισηγήσεων εκ μέρους των Συνέδρων, των εντατικών συζητήσεων καθ’ όλη τη διάρκεια των εργασιών και της λεπτομερούς εξετάσεως του κειμένου της επιτροπής «Πίστεως και Τάξεως» για την εκκλησιολογία, η Συνδιάσκεψη μεταξύ άλλων τόνισε:
11. Ως μέλη της Ορθοδόξου Εκκλησίας και των Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών, ευελπιστούμε ότι η παρούσα απάντηση αποτελεί μία σημαντική αντιπροσωπευτική Ορθόδοξη απάντηση επί του κειμένου, «Η φύσις και η αποστολή της Εκκλησίας». Το παρόν κείμενο δεν αποσκοπεί να αποτελέσει μια περιεκτική Ορθόδοξη Εκκλησιολογία, αλλά μάλλον κατάθεση μερικών θέσεων που πηγάζουν από την εκκλησιαστική μας παράδοση, για να τεθούν στην διάθεση της Υποεπιτροπής αναθεωρήσεως του κειμένου περί της «φύσεως και της αποστολής της Εκκλησίας», διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο. Προσφέρεται στην Επιτροπή «Πίστεως και Τάξεως» ως συμβολή για τις περαιτέρω εργασίες της, και προωθείται με όλο το σεβασμό προς τις Ορθόδοξες Εκκλησίες μας για εξέταση, για περαιτέρω επεξεργασία και για τις δικές τους απαντήσεις.
12. Όπως αναφέρεται στην αρχή, προσεγγίζουμε αυτό το κείμενο με πραγματικό σεβασμό ένεκα των σημαντικών προσπαθειών και της καλής θελήσεως για την παραγωγή του. Σε αυτό αναγνωρίζουμε πολλά στοιχεία που αντανακλούν την Ορθόδοξη διδασκαλία, και επίσης πολλές εκφράσεις που διατυπώνουν εκκλησιολογικές αρχές κατά τρόπο νωπό και πρωτότυπο. Έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις όσον αφορά αποφασιστικής σημασίας ζητήματα μέσα στο κείμενο. Ωστόσο, το κείμενο είναι χρήσιμο, γιατί μας υπενθυμίζει την ανάγκη να διατυπώσουμε με νέο τρόπο και εντός των πλαισίων του σύγχρονου κόσμου τη διαχρονική «και άπαξ παραδοθείση τοις αγίοις πίστει» (Ιούδα 1:3).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου