19 Οκτ 2010

Ο τάφος ενός προφήτη δίνει ελπίδα -Στο Κιφλ του Ιράκ «οραματίζονται» τουρισμό στην πόλη όπου πιστεύεται ότι είναι θαμμένος ο Ιεζεκιήλ

The New York Times

Το Κιφλ «στέκεται» στη σκιά των φοινικόδεντρων στην όχθη του ποταμού Ευφράτη. Πάντα θεωρείτο τόπος ιερός τόσο από Μουσουλμάνους όσο και από Εβραίους. Επιβίωσε χιλιετίες πολέμων και φυσικών καταστροφών, την παρακμή των αυτοκρατοριών, σε πείσμα των τρομερών σύγχρονων καιρών. Αποτελεί σύμβολο του ιρακινού παρελθόντος και ίσως είναι οιωνός του μέλλοντος. Στο κέντρο του βρίσκεται ο τάφος του Ιεζεκιήλ, του βιβλικού προφήτη, που δίδαξε τους Εβραίους τον 6ο αιώνα π.Χ. Εκεί, μάλλον, είδε στα οράματά του τον Θεό.

Σήμερα οι τοπικές αρχές έχουν ένα άλλο όραμα: τον τουρισμό, σε μια πόλη που δεν έχει ούτε ένα ξενοδοχείο. Οι ιθύνοντες ονειρεύονται ότι ταξιδιώτες κάθε θρησκείας και δόγματος θα επιστρέψουν. Ετσι, για άλλη μια φορά, ο τάφος του Ιεζεκιήλ με τον χαρακτηριστικό (ισλαμικό) κωνικό θόλο, που χρονολογείται από τον 14ο αιώνα, βρέθηκε στο επίκεντρο μιας συζήτησης που αναζητεί ισορροπίες ανάμεσα στη συντήρηση του ιστορικού μνημείου και την ανάπτυξη, ανάμεσα στην ιστορική κληρονομιά όλων των θρησκευμάτων και την ενίσχυση του Ισλάμ και ιδιαίτερα των σιιτών, που έχουν τα δικά τους σχέδια για το μνημείο. «Μπορούμε να δείξουμε στον κόσμο ότι αυτή η τοποθεσία προάγει τον πολιτισμό και την ειρηνική συμβίωση των λαών» εξηγεί ο Κάι Χουσεΐν Ρασίντ, διευθυντής του Κρατικού Συμβουλίου Αρχαιοτήτων του Ιράκ.

Τον περασμένο χρόνο το συμβούλιο εκπόνησε πρόγραμμα για την ανάπτυξη του ιστορικού κέντρου του Κιφλ, αποσκοπώντας να χαρακτηριστεί από την Unesco ως «μνημείο πολιτισμικής κληρονομιάς του κόσμου» όπως η Χάτρα, η Σαμάρα και η Ασούρ. Το ιστορικό κέντρο της πόλης περιλαμβάνει τον τάφο του Ιεζεκιήλ και τη συναγωγή γύρω του αλλά και το θολωτό παζάρι, που κτίστηκε στα 1800 -υπό την οθωμανική αυτοκρατορία- όταν Εβραίοι και Μουσουλμάνοι συμβίωναν ειρηνικά.

Στο αναπτυξιακό πρόγραμμα του κέντρου προβλέπεται η ανοικοδόμηση μοντέρνων ξενοδοχείων και εστιατορίων, χώρων στάθμευσης ακόμα και προβλήτας στον Ευφράτη. Αυτό θα είναι το Κιφλ του 2030.

Η αρχαιολογική αποκατάσταση του τάφου του Ιεζεκιήλ δεν πρόλαβε να αρχίσει και βρέθηκε στο στόχαστρο καθώς τα ΜΜΕ υποστήριζαν ότι ο τάφος θα μετατρεπόταν σε τζαμί. Οι ισχυρισμοί τους, βέβαια, αυτοί δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, το σιιτικό συμβούλιο αντιτίθεται στην αναπαλαίωση του μνημείου, τονίζοντας ότι οι αρμόδιοι θα πρέπει να ασχοληθούν περισσότερο με την αναζήτηση του τεμένους όπου ο ιμάμης Αλί, εξάδελφος του Μωάμεθ, παρέμεινε πριν δολοφονηθεί στην Κούφα.

Οι πρώτες αναφορές στο εβραϊκό μνημείο χρονολογούνται στον 10ο αιώνα και στον τόπο συνέρρεαν για προσκύνημα Εβραίοι από όλη την περιοχή. Εδώ, όμως, φτάνουν και μουσουλμάνοι για να επισκεφθούν το ίδιο μνημείο όπου πιστεύουν ότι ετάφη ο άνθρωπος που έδωσε το όνομά του στην πόλη. Σήμερα οι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι το ίδιο πρόσωπο με τον Ιεζεκιήλ. Ο σιίτης επίτροπος του μνημείου που κάνει την ξενάγηση έχει απλοποιήσει τα πράγματα. «Είναι μουσουλμανικό καθήκον η προστασία του τάφου» λέει χωρίς να καταρρίπτει τους εβραϊκούς ισχυρισμούς. Στους τοίχους βλέπει κανείς φωτογραφίες των Εβραίων που στο παρελθόν έρχονταν για να προσευχηθούν. «Φροντίζουμε τόσο για τα μουσουλμανικά, όσο και τα εβραϊκά πράγματα. Είναι, άλλωστε, η ιστορία του Ιράκ» εξηγεί.

«Καθημερινή»21/10/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com