12 Δεκ 2009

Ύστερα αναρωτιούνται στην Κύπρο γιατί η παιδεία πάει από το κακό στο χειρότερο.


Εκδήλωση του Υπουργείο Παιδείας Κύπρου για τον Δαρβίνο

Υπουργός Παιδείας: Αμφισβητήστε τους δασκάλους σας»
Δεν υπάρχουν σύνορα μεταξύ Μέσης και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης


ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΚΥΡΙΑΚΙΔΟΥ

Προσωπικότητες που το έργο τους, αναγνωρίζει σήμερα, ολόκληρος ο πλανήτης, στην εποχή τους είχαν δεχτεί πόλεμο γιατί διέψευσαν αλήθειες του τότε καιρού. Κοπέρνικος, Δαρβίνος, Αϊνστάιν και Φρόιντ αποτελούν τρανταχτά παραδείγματα επιστημόνων, που με τις θεωρίες τους ανέτρεψαν πεποιθήσεις αιώνων και προκάλεσαν επανάσταση στη σχέση του ανθρώπου με τον κόσμο.
Στα βήματα των μεγάλων αυτών μορφών της επιστήμης, καλούν τους νέους να πορευθούν, τόσο ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Δημητρίου όσο και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου Σταύρος Ζένιος.
Σε μια ξεχωριστή εκδήλωση που έγινε χθες, στο Λύκειο της Παλουριώτισσας -του σχολείου που η αυλή βρίσκεται στη νεκρή ζώνη- υπουργός και πρύτανης έστειλαν αλλιώτικα μηνύματα στους μαθητές, τα οποία ίσως να άκουσαν για πρώτη φορά. «Το όραμα του υπουργείου, είναι όπως οι μαθητές μας με την αποφοίτησή τους από το σχολείο να είναι σε θέση όχι μόνο να κατανοούν τις βασικές ιδέες, αλλά να βρίσκονται σε μια συνεχή διαδικασία αμφισβήτησης. Κάθε μαθητής-πολίτης να μπορεί να αμφισβητεί ψύχραιμα όλους, από τους δασκάλους μέχρι τους πολιτικούς.
Ο καθένας να είναι ανοικτός ανά πάσα στιγμή στην αλλαγή και την επιλογή». Τα πιο πάνω, είχε πει καταληκτικά, ο υπουργός Παιδείας, εξηγώντας πως οι θεωρίες των μεγάλων επιστημόνων που βοήθησαν στην εξέλιξη του κόσμου, βασίστηκαν στην αμφισβήτηση των απόψεων που επικρατούσαν προγενέστερα.
«Ποια η διαφορά μαθητή και φοιτητή;» ρώτησε ο πρύτανης του ακαδημαϊκού μας ιδρύματος, για να απαντήσει πως ο μαθητής διδάσκεται και ο φοιτητής μελετά. Απευθυνόμενος προς το ακροατήριο, εξέφρασε την ευχή όπως οι σημερινοί μαθητές, σε μερικά χρόνια φοιτούν στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Και πρόσθεσε: «Όταν έρθετε, στην αρχή θα νομίζετε ότι οι καθηγητές του πανεπιστημίου ξέρουν παρά πολλά. Σιγά-σιγά, όμως, θα ανακαλύψετε ότι νομίζουν ότι ξέρουν πολλά», επικαλούμενος παράλληλα τη σωκρατική φράση «εν οίδα ότι ουδέν οίδα», μέσα από την οποίαν η ειλικρινής παραδοχή της άγνοιας μετατρέπεται σε αφετηρία της αληθινής γνώσης. Με κρυφά χαμόγελα, αλλά με ιδιαίτερη προσοχή, οι μαθητές παρακολουθούσαν τους ομιλητές τους, οι οποίοι προφανώς κατάφεραν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των νεαρών παρευρισκομένων.
Τα παιδιά, μάλιστα, όχι μόνο δεν βαρέθηκαν αλλά έδειξαν τον ενθουσιασμό τους και όταν πια η εκδήλωση ολοκληρώθηκε, ζήτησαν από τους καθηγητές τους να υπάρξουν κι άλλες αντίστοιχες δραστηριότητες στο μέλλον.
Τον υπουργό και τον πρύτανη, διαδέχτηκε στο βήμα ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Κύπρου Λεόντιος Κωστρίτης, ο οποίος με παραστατικό τρόπο παρουσίασε τη θεωρία της εξέλιξης μέσω της φυσικής επιλογής των ζωντανών οργανισμών που πρότεινε ο Κάρολος Δαρβίνος τον 19ο αιώνα.
Ακολούθησε η εισήγηση μιας καθηγήτριας του σχολείου, που ξεκίνησε… με τα τρία γουρουνάκια, όχι αυτά του παραμυθιού αλλά εκείνα που είχε μελετήσει ο Δαρβίνος. Τέλος, ο πρόεδρος της επιτροπής διαμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων, Γιώργος Τσιάκαλος, έδωσε μήνυμα αισιοδοξίας για τις μέρες που έρχονται για το δημόσιο σχολείο, τονίζοντας ότι ένας από τους στόχους των νέων αναλυτικών είναι να προσφέρουν στον μαθητή την ικανότητα να μελετά, να διερευνά, να αμφισβητεί και να ανακαλύπτει.

ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΕΝΩΝΟΥΝ

Η ΧΘΕΣΙΝΗ ήταν η πρώτη από μια σειρά εκδηλώσεων που προγραμματίζει το Υπουργείο Παιδείας για τους μεγάλους του πνεύματος. Ξεκίνησε με τον Δαρβίνο γιατί φέτος είναι το έτος Δαρβίνου επειδή είναι η επέτειος των 200 χρόνων από τη γέννησή του και 150 των από την πρώτη έκδοση του βιβλίου του «Η καταγωγή των ειδών μέσω της φυσικής επιλογής».
Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν άλλοι μεγάλοι των γραμμάτων, των τεχνών και του πολιτισμού. Η κάθε εκδήλωση θα συνοδεύεται και από μια σχετική έκδοση, όπως αυτή που άρχισε να μοιράζεται χθες στους μαθητές για τον Δαρβίνο και έγινε από το υπουργείο σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου, όχι τυχαία.
Όπως τόνισε ο υπουργός «δεν υπάρχουν σύνορα μεταξύ γυμνασίου, λυκείου και πανεπιστημίου», σημειώνοντας ότι η παιδεία κι η επιστήμη ενώνουν. Ανάλογα μηνύματα έστειλαν ο πρύτανης Σταύρος Ζένιος καθώς και η πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ και διευθύντρια του Λυκείου Παλουριώτισσας Ελένη Σεμελίδου.

Ο ΚΟΣΜΟΣ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΔΑΡΒΙΝΟ

Πριν τον Δαρβίνο επικρατούσε η άποψη ότι ο κόσμος ήταν στατικός και αναλλοίωτος και οι ζωντανοί οργανισμοί ασύνδετοι, ανεξάρτητοι και αμετάβλητοι από τη στιγμή της δημιουργίας τους. Οι περισσότεροι άνθρωποι πίστευαν ότι κάθε ζωντανός οργανισμός προέκυψε από μια συγκεκριμένη πράξη του Δημιουργού. Οι άνθρωποι δεν θεωρούνταν μέρος του φυσικού κόσμου.
Η θεωρία της εξέλιξης μέσω της φυσικής επιλογής του Δαρβίνου αποτελεί μέχρι σήμερα τη μοναδική επιστημονική ερμηνεία για την ποικιλομορφία των ζωντανών οργανισμών στη Γη. Η θεωρία της εξέλιξης παρέχει ένα δυναμικό πλαίσιο για την κατανόηση της φύσης και αποτελεί μια από τις θεμελιώδεις θεωρίες των βιολογικών επιστημών.
Από την πρώτη όμως στιγμή που δημοσιεύτηκε η θεωρία της εξέλιξης, έχει γίνει αντικείμενο μεγάλων διενέξεων μερικές από τις οποίες συνεχίζονται ακόμη και σήμερα. Μερικοί άνθρωποι θεωρούν τη θεωρία του ασυμβίβαστη με τη θρησκευτική τους πίστη, ιδίως το ότι ο άνθρωπος είχε κοινούς προγόνους με πρωτεύοντα ζώα και το ότι αποτελεί, όπως άλλα ζώα, αποτέλεσμα εξέλιξης με το πέρασμα του χρόνου.

ΤΑ ΜΠΛΟΥΖΑΚΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Οι μαθητές ήταν πολύ καλά προετοιμασμένοι και ενθουσιασμένοι για τη χθεσινή εκδήλωση και αυτό αποτυπωνόταν ακόμα και στα ρούχα τους. Μέρες πριν, μπήκαν στον κόπο να φτιάξουν μπλουζάκια ειδικά για την περίσταση: Τύπωσαν δυο φωτογραφίες. Η μια απεικόνιζε μια σκάλα όπου οι διάφοροι ζωντανοί οργανισμοί βρίσκονταν ο ένας κάτω από τον άλλο και στην κορυφή ήταν ο άνθρωπος. Κάτω από τη φωτογραφία έγραφε «λάθος».
Η δεύτερη εικόνα
, ήταν ένα δέντρο όπου όλα τα είδη βρίσκονταν το ένα δίπλα στο άλλο και ήταν η «σωστή». Οι δυο αυτές εικόνες, συμβολίζουν ουσιαστικά την επανάσταση που προκάλεσε η θεωρία του Δαρβίνου. Προηγουμένως, οι άνθρωποι πίστευαν ότι το ένα είδος είναι ανεξάρτητο από το άλλο και πως όλοι οι υπόλοιποι ζωντανοί οργανισμοί είναι υποδεέστεροι από τον άνθρωπο.
«Ο ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ» - 12/12/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Oι απόψεις του ιστολογίου μπορεί να μη συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου

Η φωτογραφία μου
Για επικοινωνία : Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: aktinesblogspot@gmail.com