Με νέο «τροπάριο» στα ερτζιανά
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
Το «βαθύ κράτος» της Εκκλησίας ξαναχτυπά! Αυτή τη φορά, αντιδρώντας στο νέο, προοδευτικό πρόγραμμα του ραδιοφωνικού σταθμού της Εκκλησίας, το οποίο έχει ήδη εγκρίνει ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με τη συνδρομή των μητροπολιτών Φθιώτιδος Νικόλαου και Ελασσόνος Βασιλείου.
*Οταν ακόμη και το άκουσμα του «Μεγάλου Ερωτικού» του Μάνου Χατζιδάκι σοκάρει μέρος των ακροατών, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο αιφνιδίασαν ονόματα όπως του συνθέτη Νότη Μαυρουδή, της συγγραφέως Μάρως Βαμβουνάκη, της τραγουδίστριας Ελένης Βιτάλη, του ιστορικού Φανούρη Βώρου, του ποιητή Θανάση Νιάρχου, της έμπειρης παραγωγού Σοφίας Μιχαλίτση ή του μουσικολόγου Λάμπρου Λιάβα.
*«Η άλλη φωνή στα FM», ωστόσο, όπως είναι και το «σλόγκαν» του σταθμού, φαίνεται ότι ακούγεται ευχάριστα: Μέσα στις πρώτες εβδομάδες, οι 35.000 ακροατές του 89,5 FM έγιναν 70.000. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι ο σταθμός έχει ένα «παρελθόν» όχι και τόσο δημοφιλές: ενώ λειτουργεί εδώ και 20 χρόνια, είναι γνωστός μεν στο 74,4% του συνόλου των ακροατών, αλλά το 73,03% μόλις τον ακούσει... αλλάζει συχνότητα στο ραδιόφωνο.
«Ένα "ανοιχτό" ραδιόφωνο»
*Την ίδια ώρα που μερικοί σκληροπυρηνικοί ιεράρχες εκτοξεύουν σχόλια για «ψευτοκουλτουριάρικο πρόγραμμα», ο θεολόγος διευθυντής του σταθμού απαντά ότι ρόλος του δεν είναι να δημιουργήσει μια παράλληλη «ραδιοφωνική εκκλησία».
«Αντίθετα», λέει ο Αλεξ. Κατσιάρας, «ο σταθμός καλείται να πέμπει, να εκπέμπει, να παραπέμπει και να αναγγέλλει την ύπαρξη ενός άλλου τρόπου ζωής. Να ενημερώνει τον ακροατή για το πού θα βρει αυτή τη ζωή και όχι να τον εγκλωβίζει σε μια ψευδαίσθηση ζωής, μακριά από τους χώρους όπου πραγματικά διαδραματίζεται η ζωή. Συμφωνήσαμε σ' ένα ραδιόφωνο χωρίς αποκλεισμούς. Επιπλέον, ο τρόπος μετάδοσης του μηνύματός μας πρέπει να είναι άμεσος και σύγχρονος. Κι αυτός ίσως ήταν από τα δυσκολότερα ζητήματα. Συχνά η γλώσσα που συζητάμε δεν είναι απλή, αλλά ακαδημαϊκή ή καταγγελτική ή απολογητική, με αποτέλεσμα το μήνυμά μας να μη φτάνει στον αποδέκτη. Οφείλουμε να δοκιμάζουμε νέους τρόπους χωρίς να χάσουμε το στόχο μας. Θέλουμε ένα ραδιόφωνο πιο "ανοιχτό" και εντέλει πιο εκκλησιαστικό».
*Σ' αυτό το πλαίσιο εντάσσονται στο νέο πρόγραμμα του σταθμού εκπομπές για τις ανθρώπινες σχέσεις, τον πολιτισμό, την ιστορία, την οικολογία, αλλά και για τη μουσική, παραδοσιακή, κλασική και σύγχρονη. Για παράδειγμα, μία πρωτότυπη εκπομπή με σχόλια για το ελληνικό τραγούδι έχει ο Ν. Μαυρουδής. Γιατί;
«Διότι το σταθμό αυτόν τον παρακολουθεί ένα ιδιαίτερο κοινό», απαντά ο συνθέτης, «το οποίο νομίζω ότι έχει ανάγκη από σκέψεις, προβληματισμούς και σχόλια γύρω από το τραγούδι. Και να σταθείς με επιτυχία απέναντι σ' αυτό το κοινό είναι μια πρόκληση πραγματικά ξεχωριστή».
*Ο γνωστός στιχουργός και συγγραφέας Μάνος Ελευθερίου θα κάνει επίσης μια δίωρη εκπομπή για τη μεγάλη ηθοποιό με το τραγικό τέλος, την Ελένη Παπαδάκη. Ενα έργο που βασίζεται σε δική του δουλειά την οποία ονομάζει «εργοβιογραφία» και του πήρε δύο ολόκληρα χρόνια από τη ζωή του για να γίνει βιβλίο.
«Δεν είμαι "θεούσης" με την έννοια του φανατικά θρησκευόμενου», διευκρινίζει χαρακτηριστικά ο ίδιος ο Μ. Ελευθερίου στην «Κ.Ε.». «Ενας Θεός μόνον γνωρίζει την πίστη μου. Στο σταθμό της Εκκλησίας, πάντως, ασχολούνται σπουδαίοι φίλοι μου. Κι όταν μου πρότειναν να συμμετάσχω, δέχθηκα την πρόταση, γιατί πιστεύω πως αν υπάρχει πιθανότητα να κάνει κάποιο άνοιγμα η Εκκλησία στην κοινωνία, αυτό είναι πολύ καλό».
*Ο ραδιοφωνικός σταθμός της Εκκλησίας απέδειξε μέσα σε λίγες μέρες ότι μπορεί να κάνει βήματα. Ο χρόνος θα δείξει αν θα μπορέσει να κάνει και άλματα, για να κατακτήσει του νέους στόχους. Γιατί στην εποχή μας τα θαύματα δεν... ευδοκιμούν.
Πηγή:"Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία", 01/11/2009
12 Νοε 2009
Η «Ελευθεροτυπία» στηρίζει το νέο πρόγραμμα του ραδιοσταθμού της Εκκλησίας!!
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
3 σχόλια:
Είχε κανείς διαφορετική άποψη; Νομίζε κανείς ότι η πιο εκκλησιομάχος εφημερίδα δεν θα στήριζε τον εξευτελισμό του Ρ/Σ της Εκκλησίας;
Φιλόθεος
Αντιγράφω : «Αντίθετα», λέει ο Αλεξ. Κατσιάρας, «ο σταθμός καλείται να πέμπει, να εκπέμπει, να παραπέμπει και να αναγγέλλει την ύπαρξη ενός άλλου τρόπου ζωής. Να ενημερώνει τον ακροατή για το πού θα βρει αυτή τη ζωή και όχι να τον εγκλωβίζει σε μια ψευδαίσθηση ζωής, μακριά από τους χώρους όπου πραγματικά διαδραματίζεται η ζωή.
Λοιπόν, έχουμε και λέμε:
1) Εκεί που θέλει να μας παραπέμψει ο κ. Κατσιάρας με τον 89,5 και την άλλη φωνή, δεν είναι δύσκολο να το βρούμε. Το γνωρίζουμε πολύ καλά. Δεν μας χρειάζονται ούτε τα στιχάκια, ούτε τα τραγουδάκια, ούτε τα μπαγλαμαδάκια, επενδεδυμένα με "ολίγην" θεολογίας. Προτιμάμε τα "σκέτα", τα μάγκικα και τα βαριά, όντας απαλλαγμέμοι από ζωή εγκλωβισμένοι σε ψευδαισθήσεις. Ή είμαστε "μάγκες" ή δεν είμαστε. Τη νεοορθόδοξη μερακλίδικη ψευτομαγκιά, την ανακατεμένη με "σεκλέτια" και άλλα τινά, να τη φυλάξη για τους ρέκτες του είδους. Εμάς μας αρέσουν οι ψευδαισθήσεις μας - ας του κάνουμε τη χάρη - και όχι οι συναισθηματικές σαλάτες του λαϊκού πενταγράμμου.
2) Ποιος του είπε ότι εμείς, που δεν μας αρέσουν αυτές οι ραδιοφωνικές σαχλαμάρες, είμαστε εγκλωβισμένοι σε μια "ψευδαίσθηση ζωής" και ποιος του ανέθεσε το ρόλο να μας μυήση "κοντά", σε χώρους όπου διαδραματίζεται η ζωή; Ποιος, ακόμη, είναι αυτός που τον διαβεβαιώνει ότι γνωρίζει εκείνος καλύτερα από εμάς αυτούς τους χώρους "όπου κλπ.κλπ."; Μήπως είναι ο Φρόιντ και η σχολή του; Πώς είναι τόσο σίγουρος ότι κατέχει τη γνώση της πραγματικής ζωής; Είχε καμιά αποκάλυψη για το νοσηρό ομαδικό ασυνείδητο των ακροατών - όσων τουλάχιστον άκουγαν - του σταθμού της εκκλησίας και το δόθηκε η "θεία" εντολή να μας γιατρέψει;
Μεγάλη ιδέα έχει για τον εαυτό του και θα κάνει καλά, αν είναι θεολόγος, να ανοίξει πάλι τα βιβλία του. Όπου θα βρεί, αυτό που δεν βρήκαν οι ψευτοδάσκαλοι του ασυνειδήτου ή του υποσυνειδήτου: "ἐπειδή ἄνθρωπος οὐ μόνον ἀνθρώπου συλλογισμούς τε καί διαθέσεις, ἀλλ᾿ οὐδέ κτήνους ὁρμάς ἤ στάσεις ἤ ἐνδιάθετον κατάστασιν ψυχῆς δύναται γνῶναι ἤ ἐξειπεῖν". (Συμεών ο Νέος Θεολόγος, Βίβλος των ηθικών, Λόγος Ε΄ 207).
Δεν ντρεπόμαστε! Να στηρίζουν τα χάλια του Ρ/Σ της Εκκλησίας, οι πολέμιοι της Ορθόδοξης Πίστης και ζωής!
Ένας πιστός
Δημοσίευση σχολίου