Την αυγή μιας νέας εποχής περισσότερου διαλόγου και λιγότερων χαρακτηρισμών στις σχέσεις του Πατριαρχείου Μόσχας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο προϊδεάζει με δηλώσεις του σε ελληνικά ΜΜΕ και στο ρωσόφωνο περιοδικό “Ελλάδα” της Μόσχας, ο νέος επικεφαλής Διεθνών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας αρχιεπίσκοπος Ιλαρίωνας.
Ο 43χρονος ανερχόμενος αστέρας της ρωσικής “εκκλησιαστικής διπλωματίας” χαρακτήρισε πρώτο του μέλημα “τη διατήρηση της εκκλησιαστικής ενότητας, τόσο στα όρια της κανονικής δικαιοδοσίας της Εκκλησίας μας, όσο και σε ολόκληρο τον ορθόδοξο κόσμο” και χαιρέτισε το νέο κλίμα προσωπικών επαφών μεταξύ των Πατριαρχών Βαρθολομαίου και Κυρίλλου, όπως και το γεγονός ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης είχε αποφασίσει να παραστεί αυτοπροσώπως στην εξόδιο ακολουθία για το μακαριστό Πατριάρχη Αλέξιο στα τέλη της περασμένης χρονιάς.
Με αφορμή τις διορθόδοξες διαβουλεύσεις, που μόλις ολοκληρώθηκαν με τη συμμετοχή του στο Σαμπεζί της Ελβετίας, ο βικάριος του νέου Πατριάρχη Μόσχας Κυρίλλου δήλωσε ότι το σημαντικό είναι πως “και οι δύο εκκλησίες επιθυμούν την αδελφική συνεργασία και ελπίζω ότι αυτό θα βοηθήσει να υπερβούμε τις υπάρχουσες διαφωνίες και να εδραιώσουμε την πανορθόδοξη ενότητα”.
Σε άλλες δηλώσεις του στο ρωσικό θρησκευτικό περιοδικό “Φομά” ο αρχιεπίσκοπος Ιλαρίωνας αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα, που συζητήθηκε στο Σαμπεζί, εξηγώντας τους λόγους, για τους οποίους η πρόταση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να αποκτήσει δικαιοδοσία σε όλες τις ορθόδοξες διασπορές ανά τον κόσμο συναντά τη διαφωνία της Μόσχας.
Κατά το “δεξί χέρι”, όπως έχει χαρακτηριστεί, του Πατριάρχη Κύριλλου, η ιδέα αυτή έχει εμφανιστεί από τη δεκαετία του 1920, όμως η υπαγωγή των διασπορών σε “επισκοπικές συνελεύσεις” υπό την ευθύνη του Οικουμενικού Πατριαρχείου μπορεί να γίνει, σύμφωνα με τη Μόσχα, μόνο σε επίπεδο συμβουλευτικό-συντονιστικό, διότι οι ρώσοι ιεράρχες δίνουν λόγο στη δική τους Ιερά Σύνοδο και δεν μπορούν καθ’ οιονδήποτε τρόπο να υπάγονται στο Φανάρι.
Παρά τις υπαρκτές και “σοβαρές”, όπως τις χαρακτήρισε, διαφωνίες, ο αρχιεπίσκοπος Ιλαρίωνας απέφυγε να επιβαρύνει το κλίμα με νέους χαρακτηρισμούς, παραπέμποντας στη διάθεση και των δύο πλευρών να συζητήσουν τα πάντα στην πρώτη συνάντηση των δύο Πατριαρχών τον Ιούλιο, όταν κατά τα προβλεπόμενα από τα Δίπτυχα ο νέος Πατριάρχης Κύριλλος θα επισκεφθεί τις κατά τόπους ορθόδοξες Εκκλησίες, ξεκινώντας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο.
Απέρριψε δε ως “μη έχουσες ιστορική βάση” τις κατηγορίες εναντίον της Μόσχας για “πανσλαβισμό” και νοσταλγία του καθεστώτος της “τρίτης Ρώμης”, υπογραμμίζοντας ότι “η ρωσική ορθόδοξη Εκκλησία ποτέ δεν επεδίωξε την ηγεμονία στον ορθόδοξο κόσμο, αν και συχνά παρείχε τη βοήθειά της στους αδερφούς της σε άλλες χώρες”.
Ανένδοτος στη θέση του Πατριαρχείου Μόσχας ότι δεν υφίσταται κανένα θέμα παραχώρησης αυτοκέφαλου στην Εκκλησία της Ουκρανίας, όπως επιθυμεί σφόδρα η “φιλελεύθερη-πορτοκαλί” ηγεσία της, ο αρχιεπίσκοπος Ιλαρίωνας διαπίστωσε ότι η ιδέα του αυτοκέφαλου προωθείται μόνο από τις εθνικιστικές δυνάμεις στην Ουκρανία, χωρίς να βρίσκει σοβαρό αντίκρισμα σε επισκόπους, κλήρο και λαό, “το μεγαλύτερο μέρος των οποίων δεν επιθυμούν αλλαγές στο σημερινό καθεστώς και όπως και οι Ρώσοι πιστοί επιθυμούν τη διατήρηση της ενότητας του Αγίου Ρους”, δηλαδή της πρώτης ρωσικής Εκκλησίας, όπως δημιουργήθηκε -ταυτόχρονα με το νεότερο ρωσικό κράτος- από τον πρίγκιπα του Κιέβου και άγιο ισαπόστολο Βλαδίμηρο.
Πηγή:«Μακεδονία»
Μπανάνες
-
*Οι δημοπρασίες έργων ‘τέχνης’ και άλλων παραδόξων αντικειμένων μας έχουν
δώσει κατά καιρούς τροφή για σχολιασμό και περίσκεψη σχετικά με το
αισθητικό γο...
Πριν από 21 ώρες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου