Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σαν «απάντηση» στο απαράδεκτο βιβλίο Ιστορίας της Μαρίας Ρεπούση, είχε αποφασίσει να μοιράσει πέρυσι στα σχολεία 110.000 αντίτυπα των «Ματωμένων Χωμάτων». Σήμερα βρίσκονται στοιβαγμένα σε αποθήκες. Κάποιοι αναρωτιούνται για ποιους λόγους.
Ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε :
1. Το βιβλίο επειδή έχει ακατάληπτη γλώσσα και πολλούς ιδιωματισμούς, δεν κάνει για 11χρονα παιδιά.
2. Για ποιους λόγους επιλέχθηκε το συγκεκριμένο βιβλίο ; Για τη Μικρασιατική Καταστροφή έχουν γραφτεί πολλά βιβλία που κάνουν και για νεαρούς αναγνώστες. Λ.χ. του Τζώρτζ Χόρτον η «Μάστιγα της Ασίας» ή κάποιο από τα έργα του Ηλία Βενέζη π.χ «Το Νούμερο 31328», «Τα παιδιά της Νιόβης» του Τάσου Αθανασιάδη κλπ..
3. Οι μεγάλες πωλήσεις που έχει σημειώσει στην Τουρκία και το βραβείο Ελληνοτουρκικής Φιλίας Αμπντί Ιπεκτσί (1983) το καθιστούν ιδανικό για τα παιδιά ;
4. Όπως αναφέρει η εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος Δευτέρα, 25.06.07
Το φάντασμα της Σμύρνης καταδιώκει το βιβλίο Ιστορίας της ΣT’ Δημοτικού. Σε χρόνο αναπνοής από την ανακοίνωση της πολιτικής απόφασης για την τύχη του πολύκροτου σχολικού εγχειριδίου αποκαλύπτεται η «πλήρης ασυμφωνία» συγγραφέων και Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την παρουσίαση της μικρασιατικής τραγωδίας στους μαθητές της τελευταίας τάξης του Δημοτικού. Πληροφορίες του ΕΤ αναφέρουν ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο απέρριψε ως «ύποπτο συμψηφισμού» απόσπασμα από τα «Ματωμένα Χώματα» της Διδώς Σωτηρίου, που περιγράφει τις πρώτες στιγμές της καταστροφής. Σύμφωνα με αυτό, μία παρέα Ελλήνων που τα έπιναν αμέριμνοι σε μαούνα στο λιμάνι της Σμύρνης βλέπει τις φλόγες στην «αρμενογειτονιά» και υποθέτει ότι «πάλι οι Αρμεναίοι θα τα πλερώσουνε!». Και προεξοφλούν: «Αποκλείεται να κάψουν ολόκληρη τη Σμύρνη. Ποιο συμφέρον έχουνε; Αφού έγινε πια δική τους… Ποιο συμφέρον είχαμε μεις που καίγαμε τα τουρκοχώρια στην υποχώρηση;».
5. Μερικοί από τους ιδιωματισμούς που συναντάς στο βιβλίο είναι: χίλες βολές, αυτουνούς, τουτουνούς, σιμά, όχτρα, μαθές, να γιάνει, γιαγκίνι, ζήτουλας, εντεψίζηδες, τζανταρμάδες, κατσάκηδες, οληώρα, φισέκια, ανεψίδι, τσίνησε, ιστόρησα, συλλόϊστεί, κόφτει, ξεκάνετε
6. Τα παλιά βιβλία Ιστορίας σύμφωνα με κάποιους «ειρηνόφιλους» ιστορικούς «στάζουν αίμα» και δεν κάνουν για μικρά παιδιά . Παραλίγο όμως να μοιράσουν ένα βιβλίο που γράφει :
«Μερικά αλάνια (Τούρκοι) ψάχνανε για κοπέλες. Ξεσχίζανε τα μπούστα τους να δουν αν έχουν ωραίο στήθος, βάζανε χέρι στα μεριά τους και λέγανε αρσιζιές. Ένας μαφαζάς τους είπε – Μωρέ αχμάκηδες, τσακώστε τις γιαγιάδες και ψάχτε τα σακουλιασμένα αποτέτοια τους∙ εκεί έχουνε κρυμμένα τα χρυσαφικά και τσι λίρες» σελ. 154.
«Πέντε μέτρα παραπέρα, με τρεις σφαίρες στο κεφάλι, έπλεε στο αίμα ο καλύτερός μου φίλος… Μα πιο ανατριχιαστικό θέαμα παρουσιάζει ο Αλέκος∙ τον είχαν δέσει μ’ ένα σεντόνι απ’ το λαιμό και τον κρέμασαν απ’ το μπαλκόνι του σπιτιού του» σελ. 99.
«...Μερικοί που καταφέρανε να φτάσουνε ζωντανοί ίσαμε τη μαούνα, μας ιστορούνε τι γίνεται έξω στις γειτονιές. Οι τσέτες του Μπεχλιβάν και οι στρατιώτες του Νουρεντίν τρώνε ανθρώπινο κρέας. Σπάζουνε, πλιατσικολογούνε σπίτια και μαγαζιά. Όπου βρούνε ζωντανούς, τους τραβούνε έξω και τους βασανίζουνε. Σταυρώνουνε παπάδες στις εκκλησιές, ξαπλώνουνε μισοπεθαμένα κορίτσια κι αγόρια πάνω στις Αγιες Τράπεζες και τ' ατιμάζουνε...».σελ. 312- 313.
«Η μαχαιριά άνοιξε την κοιλιά του. Ο Τούρκος χούφτιασε τ’ άντερα. – Πάρε στο χέρι την πλερωμή σου. Βάδιζε. Ακούς; Βάδιζε» σελ. 323..
«...Σε λίγο μπαίνουνε έξι τσέτες, ντερέκια. Σέρνουνε έν' ανήλικο. Το ξαπλώνουνε και τ' ατιμάζουνε. Τρεις ώρες βγάζουνε τα μάτια τους. "Ουλάν, ψόφησε!" κάνει ο ένας και κουνάει το κορμάκι που είναι ξερό. "Φτου!" κάνουνε μ' αηδία, βρακώνονται και φεύγουνε...».
7.Τώρα, γιατί αυτό το μυθιστόρημα θα συνοδεύει το βιβλίο της ιστορίας της Στ' Δημοτικού, δεν μπόρεσα να κατανοήσω, όσες αλήθειες κι αν περιέχονται στις σελίδες του. Το βιβλίο δεν είναι κατάλληλο για παιδιά 11-12 ετών. Με κανέναν τρόπο. Μήτε για μεγαλύτερα. Θα πληγωθούν, θα καταρρακωθούν, θα δυσφορήσουν. Στο τέλος θα το εγκαταλείψουν. Ακατανόητο το πώς προτάθηκε το βιβλίο από την υπουργό Παιδείας. Και αδιανόητο το πώς οι αρμόδιοι του υπουργείου δεν σκέφθηκαν να συστήσουν άλλα αναγνώσματα, ανάλογα, ώστε να μπορεί ο δάσκαλος να επιλέγει ανάμεσά τους, και σε συνεργασία με τους μαθητές και σε συνδυασμό με το βιβλίο της ιστορίας, το μάθημα να γίνεται περισσότερο κατανοητό και οι ώρες αποδοτικότερες. Μπορεί και ελκυστικές. Όπως ήδη γίνεται στις περισσότερες χώρες.
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,dt=13.08.2007,id=28820472
Ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε :
1. Το βιβλίο επειδή έχει ακατάληπτη γλώσσα και πολλούς ιδιωματισμούς, δεν κάνει για 11χρονα παιδιά.
2. Για ποιους λόγους επιλέχθηκε το συγκεκριμένο βιβλίο ; Για τη Μικρασιατική Καταστροφή έχουν γραφτεί πολλά βιβλία που κάνουν και για νεαρούς αναγνώστες. Λ.χ. του Τζώρτζ Χόρτον η «Μάστιγα της Ασίας» ή κάποιο από τα έργα του Ηλία Βενέζη π.χ «Το Νούμερο 31328», «Τα παιδιά της Νιόβης» του Τάσου Αθανασιάδη κλπ..
3. Οι μεγάλες πωλήσεις που έχει σημειώσει στην Τουρκία και το βραβείο Ελληνοτουρκικής Φιλίας Αμπντί Ιπεκτσί (1983) το καθιστούν ιδανικό για τα παιδιά ;
4. Όπως αναφέρει η εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος Δευτέρα, 25.06.07
Το φάντασμα της Σμύρνης καταδιώκει το βιβλίο Ιστορίας της ΣT’ Δημοτικού. Σε χρόνο αναπνοής από την ανακοίνωση της πολιτικής απόφασης για την τύχη του πολύκροτου σχολικού εγχειριδίου αποκαλύπτεται η «πλήρης ασυμφωνία» συγγραφέων και Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την παρουσίαση της μικρασιατικής τραγωδίας στους μαθητές της τελευταίας τάξης του Δημοτικού. Πληροφορίες του ΕΤ αναφέρουν ότι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο απέρριψε ως «ύποπτο συμψηφισμού» απόσπασμα από τα «Ματωμένα Χώματα» της Διδώς Σωτηρίου, που περιγράφει τις πρώτες στιγμές της καταστροφής. Σύμφωνα με αυτό, μία παρέα Ελλήνων που τα έπιναν αμέριμνοι σε μαούνα στο λιμάνι της Σμύρνης βλέπει τις φλόγες στην «αρμενογειτονιά» και υποθέτει ότι «πάλι οι Αρμεναίοι θα τα πλερώσουνε!». Και προεξοφλούν: «Αποκλείεται να κάψουν ολόκληρη τη Σμύρνη. Ποιο συμφέρον έχουνε; Αφού έγινε πια δική τους… Ποιο συμφέρον είχαμε μεις που καίγαμε τα τουρκοχώρια στην υποχώρηση;».
5. Μερικοί από τους ιδιωματισμούς που συναντάς στο βιβλίο είναι: χίλες βολές, αυτουνούς, τουτουνούς, σιμά, όχτρα, μαθές, να γιάνει, γιαγκίνι, ζήτουλας, εντεψίζηδες, τζανταρμάδες, κατσάκηδες, οληώρα, φισέκια, ανεψίδι, τσίνησε, ιστόρησα, συλλόϊστεί, κόφτει, ξεκάνετε
6. Τα παλιά βιβλία Ιστορίας σύμφωνα με κάποιους «ειρηνόφιλους» ιστορικούς «στάζουν αίμα» και δεν κάνουν για μικρά παιδιά . Παραλίγο όμως να μοιράσουν ένα βιβλίο που γράφει :
«Μερικά αλάνια (Τούρκοι) ψάχνανε για κοπέλες. Ξεσχίζανε τα μπούστα τους να δουν αν έχουν ωραίο στήθος, βάζανε χέρι στα μεριά τους και λέγανε αρσιζιές. Ένας μαφαζάς τους είπε – Μωρέ αχμάκηδες, τσακώστε τις γιαγιάδες και ψάχτε τα σακουλιασμένα αποτέτοια τους∙ εκεί έχουνε κρυμμένα τα χρυσαφικά και τσι λίρες» σελ. 154.
«Πέντε μέτρα παραπέρα, με τρεις σφαίρες στο κεφάλι, έπλεε στο αίμα ο καλύτερός μου φίλος… Μα πιο ανατριχιαστικό θέαμα παρουσιάζει ο Αλέκος∙ τον είχαν δέσει μ’ ένα σεντόνι απ’ το λαιμό και τον κρέμασαν απ’ το μπαλκόνι του σπιτιού του» σελ. 99.
«...Μερικοί που καταφέρανε να φτάσουνε ζωντανοί ίσαμε τη μαούνα, μας ιστορούνε τι γίνεται έξω στις γειτονιές. Οι τσέτες του Μπεχλιβάν και οι στρατιώτες του Νουρεντίν τρώνε ανθρώπινο κρέας. Σπάζουνε, πλιατσικολογούνε σπίτια και μαγαζιά. Όπου βρούνε ζωντανούς, τους τραβούνε έξω και τους βασανίζουνε. Σταυρώνουνε παπάδες στις εκκλησιές, ξαπλώνουνε μισοπεθαμένα κορίτσια κι αγόρια πάνω στις Αγιες Τράπεζες και τ' ατιμάζουνε...».σελ. 312- 313.
«Η μαχαιριά άνοιξε την κοιλιά του. Ο Τούρκος χούφτιασε τ’ άντερα. – Πάρε στο χέρι την πλερωμή σου. Βάδιζε. Ακούς; Βάδιζε» σελ. 323..
«...Σε λίγο μπαίνουνε έξι τσέτες, ντερέκια. Σέρνουνε έν' ανήλικο. Το ξαπλώνουνε και τ' ατιμάζουνε. Τρεις ώρες βγάζουνε τα μάτια τους. "Ουλάν, ψόφησε!" κάνει ο ένας και κουνάει το κορμάκι που είναι ξερό. "Φτου!" κάνουνε μ' αηδία, βρακώνονται και φεύγουνε...».
7.Τώρα, γιατί αυτό το μυθιστόρημα θα συνοδεύει το βιβλίο της ιστορίας της Στ' Δημοτικού, δεν μπόρεσα να κατανοήσω, όσες αλήθειες κι αν περιέχονται στις σελίδες του. Το βιβλίο δεν είναι κατάλληλο για παιδιά 11-12 ετών. Με κανέναν τρόπο. Μήτε για μεγαλύτερα. Θα πληγωθούν, θα καταρρακωθούν, θα δυσφορήσουν. Στο τέλος θα το εγκαταλείψουν. Ακατανόητο το πώς προτάθηκε το βιβλίο από την υπουργό Παιδείας. Και αδιανόητο το πώς οι αρμόδιοι του υπουργείου δεν σκέφθηκαν να συστήσουν άλλα αναγνώσματα, ανάλογα, ώστε να μπορεί ο δάσκαλος να επιλέγει ανάμεσά τους, και σε συνεργασία με τους μαθητές και σε συνδυασμό με το βιβλίο της ιστορίας, το μάθημα να γίνεται περισσότερο κατανοητό και οι ώρες αποδοτικότερες. Μπορεί και ελκυστικές. Όπως ήδη γίνεται στις περισσότερες χώρες.
http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,dt=13.08.2007,id=28820472
1 σχόλιο:
Πάει "αντάμα" με τη σεξουαλική αγωγή, δεν το πήρατε ακόμη είδηση;
Δημοσίευση σχολίου