31 Δεκ 2023

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: Ἐπί τῷ νέῳ ἔτει –Η θεολογία της ιστορίας

Ἐπί τῷ νέῳ ἔτει

Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:

«Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ»

           εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 1-1-2001]

     Και πάλι πρώτη του έτους, αγαπητοί μου. Ήδη ευρισκόμεθα στο πρώτο σκαλοπάτι του ετησίου ημερολογιακού οικοδομήματος. Την ίδια ημέρα γιορτάζομε και την οκταήμερο Περιτομή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Γιορτάζουμε ακόμη και τη σεπτή μνήμη του μεγάλου πατρός της Εκκλησίας μας, Βασιλείου του Ουρανοφάντορος· που σημαίνει «οὗ (:του οποίου) ἡ λαμπρότης εἰς ὕψος φαίνεται», όπως λέγει ο Σουήδας· ή: «αυτός που λάμπει μέχρι τον ουρανό· αυτός που αποκαλύπτει τα ουράνια μυστήρια».

     Σήμερα όμως θα μας απασχολήσει η έννοια του χρόνου που πρέπει πάντοτε να αποτελεί στίγμα πλεύσεως για τον κάθε πιστό. Ο χρόνος είναι βασικό στοιχείο, όχι μόνο γιατί συνδέεται με τον χώρο και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του –δεν νοείται το ένα χωρίς το άλλο, ούτε ο χώρος χωρίς τον χρόνο, ούτε ο χρόνος χωρίς τον χώρο- αλλά και γιατί αποτελεί στοιχείο της ανθρωπίνης παρουσίας του Θεού στη γη και συνεπώς και της δικής μας σωτηρίας.

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: « Η θαυμαστή προσωπικότητα του εν αγίοις Μεγάλου Βασιλείου»

 

Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου

με θέμα:« Η ΘΑΥΜΑΣΤΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΝ ΑΓΙΟΙΣ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ»

         [εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 1-1-2002]

       Σήμερα η Εκκλησία μας, αγαπητοί μου, άγει τρεις γιορτές. Την οκταήμερο περιτομή του Χριστού, τη μνήμη του αγίου Βασιλείου και την πρωτοχρονιά. Αφού η έννοια του χρόνου απασχολεί τον Χριστιανό και είναι πολύτιμη για τη σωτηρία του. Θα μείνουμε όμως να δούμε τη θαυμαστή προσωπικότητα του ἐν ἁγίοις Μεγάλου Βασιλείου.

     Ο Μέγας Βασίλειος γεννήθηκε στη Νεοκαισάρεια το 330. Ανήκε σε μια αγιασμένη οικογένεια, και κοσμικά εξέχουσα. Ο πατέρας του, ονόματι και αυτός Βασίλειος- ήταν συνήθεια, πολλές φορές, ο πατέρας να δίνει το δικό του όνομα στο παιδί του-, ήταν διδάσκαλος εγκυκλίων μαθημάτων, αλλά και της ρητορικής. Η γιαγιά του, από τον πατέρα του, ονόματι Μακρίνα, ήταν ενάρετη γυναίκα, και χρημάτισε μαθήτρια του μεγάλου ιεραποστόλου, Γρηγορίου του Θαυματουργού. Είναι αξιοσημείωτο ότι όταν ξέσπασε διωγμός από τον Μαξιμίνο, αυτή, η Μακρίνα δηλαδή με το σύζυγό της, έμειναν αρκετά χρόνια στα δάση του Πόντου και τρέφονταν με το κυνήγι ελαφών, όπως  μας πληροφορεί ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος στον Επιτάφιο του Μεγάλου Βασιλείου.

    Η μητέρα του Μεγάλου Βασιλείου, η Εμμέλεια, καταγόταν και αυτή από επιφανή οικογένεια της Καισαρείας. Αρκεί να σημειωθεί ότι ο πατέρας της ανεδείχθη σε μάρτυρα κατά τους τελευταίους διωγμούς κατά των Χριστιανών. Ο δε αδελφός της, Γρηγόριος, ανεδείχθη επίσκοπος σε κάποια πόλη της Καππαδοκίας. Από τα αγόρια της οικογένειας, ο Βασίλειος, ο Γρηγόριος και ο Πέτρος διηκόνησαν την εκκλησία ως Επίσκοποι. Ο δε Ναυκράτιος έγινε μοναχός.Από τα πέντε κορίτσια, η πρώτη,η Μακρίνα, τιμάται ως αγία. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι το στενό και το ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον του Μεγάλου Βασιλείου υπήρξε σημαντικό και αγιασμένο.

Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, Στην Περιτομή του Χριστού

 

Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου

ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ:

Ο Χριστός με την περιτομή Του κατασκεύασε α) ένα φάρμακο θεραπευτικό της ασθένειας των ανθρώπων β) ένα φάρμακο ανακουφιστικό των πόνων τους και γ) ένα φάρμακο διαφυλακτικό της υγείας τους.

Ἡ Περιτομή τοῦ Χριστοῦ καί ἡ ἑορτή τοῦ Μεγάλου Βασιλείου

 

Η ΠΕΡΙΤΟΜΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ

Ἕναν ἐκ τῶν τριῶν φωστήρων τῆς Τρισηλίου Θεότητος, ἑορτάζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας, ἁγία γερόντισσα. Συνεορτάζουμε δέ καί τήν Δεσποτικήν ἑορτήν, ἤτοι, τήν Περιτομή τοῦ Χριστοῦ.

Ἐπιθυμεῖ ὑπερβαλλόντως ἡ ἁγία Ἐκκλησία, νά τιμήσει ἔτσι τόν Μέγαν Ἱεράρχην Βασίλειον. Τό Πνεῦμα τό Ἅγιον εἶχε χαρίσει πλούσια τά δῶρα Του στόν Ἐπίσκοπο Καισαρείας-Καππαδοκίας, ὥστε ὅπως ἔλεγε ἐν Χάριτι ὁ Ἅγιος, ποθοῦσε νά βρισκόταν καί ὁ ἴδιος ἀνάμεσά μας, σ’ αὐτούς τούς ἐσχάτους καιρούς, γιά νά ἀντιμετωπίσει τόν Ἀντίχριστο-τούς ἀντίχριστους.

Ὄντως ἀδελφοί, βλέπουμε ποῦ ἔφθασε ἡ ὑποκρισία καί ἡ ἀλαζονία τῶν ἰσχυρῶν τῆς ἡμέρας. Οἱ «ὀγδοΐτες» αὐτοί, μέ περισσή ἀναισχυντία συνασπίζονται μέ μοναδικόν σκοπόν καί στόχον, τόν πόλεμον ἐναντίον τοῦ Θεοῦ καί τοῦ Χριστοῦ αὐτοῦ, ἀρνούμενοι τόν μόνον Δημιουργόν καί Πλάστην τοῦ κόσμου, τόν Τριαδικόν Θεόν.

30 Δεκ 2023

Ας τολμήσουμε προβλέψεις για το 2024

 

Ας τολμήσουμε προβλέψεις για το 2024

Κωνσταντίνος Χολέβας, Πολιτικός Επιστήμων – Αρθρογράφος

   Καλή Χρονιά με υγεία και ειρήνη! Να τολμήσουμε κάποιες προβλέψεις για την καινούργια χρονιά που έρχεται; Ομολογώ ότι έχει καταστεί δύσκολο έργο μετά από την αποτυχία των διεθνολόγων να προβλέψουν την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, τη νέα ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή και άλλα γεγονότα.

Μια απορία, ένα γιατί, ένας προβληματισμός.

 

Μια απορία, ένα γιατί, ένας προβληματισμός.

    Αντώνιος Ι. Βασιλειάδης, Θεολόγος

   Πρόσφατα, λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2023,Ιερές Μονές του Αγίου Όρους καθώς και άλλες στην υπόλοιπη Ελλάδα, υπέγραψαν μια γενναία ανακοίνωση, που αφορούσε τις ηλεκτρονικές ταυτότητες και τον προσωπικό αριθμό του πολίτη, στηριγμένη στην Πατερική διδασκαλία της Εκκλησίας μας.

Κυριακή προ των Φώτων -Ερμηνεία της Αποστολικής περικοπής από τον Ιερό Χρυσόστομο

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ[:Β΄Τιμ.4,5-8]

ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΠΕΡΙΚΟΠΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ

   «Σὺ δὲ νῆφε ἐν πᾶσι, κακοπάθησον(: εσύ όμως πρόσεχε άγρυπνα όλα όσα σου παρουσιάζει το ποιμαντικό σου έργο. Κοπίασε)»[Β΄Τιμ.4,5].Βλέπεις ότι γι' αυτό τα προλέγει αυτά; Γιατί και ο Χριστός έλεγε προς το τέλος ότι «ἐγερθήσονται γὰρ ψευδόχριστοι καὶ ψευδοπροφῆται καὶ δώσουσι σημεῖα μεγάλα καὶ τέρατα, ὥστε πλανῆσαι, εἰ δυνατόν, καὶ τοὺς ἐκλεκτούς(:διότι θα εμφανιστούν ψευδομεσσίες και ψευδοπροφήτες και θα δείξουν σημάδια μεγάλα και έργα καταπληκτικά, ώστε να παραπλανήσουν, εάν είναι δυνατόν, ακόμη και αυτούς τους εκλεκτούς)»[Ματθ.24,24]· έτσι και αυτός όταν επρόκειτο να φύγει για την άλλη ζωή έλεγε αυτά· «Σύ δέ νῆφε ἐν πᾶσι (:εσύ όμως πρόσεχε άγρυπνα όλα όσα σου παρουσιάζει το ποιμαντικό σου έργο)»[Β΄Τιμ.4,5]. «Κακοπάθησον (:Κακοπάθησε)»· δηλαδή «κοπίασε, πρόλαβε προτού έλθει εκείνη η καταστροφή, κατάστησε τα πρόβατα σε ασφάλεια ώσπου να έρθουν οι λύκοι, κακοπάθησε παντού».

Ο Μητροπολίτης Σουηδίας Κλεόπας ευχήθηκε στον Καρδινάλιο της Στοκχόλμης “καρποφόρο συνέχιση της πολυεύθυνης διακονίας του.”

 

Ο Μητροπολίτης Σουηδίας Κλεόπας στην 25η επέτειο του Καρδιναλίου Στοκχόλμης

Το πρωΐ της Παρασκευής, 29ης Δεκεμβρίου 2023, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σουηδίας και πάσης Σκανδιναυΐας κ. Κλεόπας, ευγενώς προσκληθείς, παρέστη στους εορτασμούς της επετείου των 25 ετών του Καρδιναλίου της Στοκχόλμης κ. Anders Arborelius, που έλαβαν χώρα στον Ρωμαιοκαθολικό Καθεδρικό Ναό του Αγίου Ερρίκου, στην Στοκχόλμη.

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: «Ἒργον ποίησον εὐαγγελιστοῦ» (Κυριακή προ των Φώτων)

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ[:Β΄Τιμ. 4,5-8]

Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:

«Ἒργον ποίησον εὐαγγελιστοῦ»

[εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 31-12-2000] [Β 429,έκδοσις β΄

      Τελευταία ημέρα του έτους, αγαπητοί μου. 31 Δεκεμβρίου του 2000. Βέβαια, συμβατική. Κατά συμφωνίαν· γιατί ο χρόνος ρέει και αγνοεί την υποδιαίρεσή του. Η υποδιαίρεσις του χρόνου γίνεται, όπως λέγει ο Μωυσής, στην Γένεση, για την μέτρηση του χρόνου, που θα βοηθήσει τόσο σε καθημερινά πράγματα, όσο και εις την σωτηρία.

Άγιος Ιωσήφ ο Μνήστωρ

ΑΓΙΟΣ ΙΩΣΗΦ Ο ΜΝΗΣΤΩΡ
ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού
     Η Θεοτόκος επιτέλεσε την υψηλή Της υπηρεσία ως Μητέρα του Θεού, εν πολλοίς και με τη βοήθεια του Μνήστορα αγίου Ιωσήφ, ο οποίος αποτελεί ένα από τα κύρια πρόσωπα, τα οποία σχετίζονται με το άμεσο περιβάλλον του Κυρίου μας. Συνήθως το ιερό πρόσωπο του Ιωσήφ σκιάζεται από την ιερότατη προσωπικότητα της Παναγίας μας και γι’ αυτό ο βίος του είναι σχετικά ελάχιστα γνωστός.

Κυριακή προ των Φώτων – Ο Ιερός Χρυσόστομος για το κήρυγμα μετανοίας από τον άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ[:Ματθ.3,1-12]

Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ

ΓΙΑ ΤΟ ΚΗΡΥΓΜΑ ΜΕΤΑΝΟΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΝ ΒΑΠΤΙΣΤΗ

   «᾽Εν δὲ ταῖς ἡμέραις ἐκείναις παραγίνεται ᾽Ιωάννης ὁ βαπτιστὴς κηρύσσων ἐν τῇ ἐρήμῳ τῆς ᾽Ιουδαίας καὶ λέγων, Μετανοεῖτε, ἤγγικεν γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν (:εκείνες τις ημέρες που ο Ιησούς ζούσε αφανής στη Ναζαρέτ, βγήκε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής στη δημόσια δράση του και κήρυσσε στην έρημο της Ιουδαίας [που εκτείνεται στα βόρεια της Νεκράς Θάλασσας και δυτικά του Ιορδάνη ποταμού],και έλεγε: “Μετανοείτε, αλλάξτε αποφασιστικά σκέψεις και  φρονήματα και ζωή, διότι πλησιάζει ο καιρός που ο Μεσσίας θα εγκαθιδρύσει και στη γη τη βασιλεία των ουρανών με τη νέα ουράνια ζωή που θα μας φέρει)»[Ματθ.3,1-2].

29 Δεκ 2023

Κυθήρων Σεραφείμ: Νά ματαιωθοῦν τά σχέδια νομιμοποιήσεως τῶν «γάμων» τῶν ὁμοφύλων «ζευγῶν» καί τῆς εἰς αὐτά τεκνοθεσίας, διότι θά ἐπισύρουν τήν θείαν ὀργήν.

 

……Νά εἶναι προαιρετική καί ὄχι ὑποχρεωτική ἡ παραλαβή τῶν νέων ἠλεκτρονικῶν ταυτοτήτων. Νά γίνῃ σεβαστή ἡ ἐπιφύλαξις ὅσων δέν θέλουν τίς ἠλεκτρονικοῦ τύπου ταυτότητες διά τόν ἐμφανῆ ἤ ἀφανῆ δυσώνυμο ἀριθμό τοῦ 666 καί διά τόν φόβον τοῦ ἠλεκτρονικοῦ φακελώματος……

Ἐν Κυθήροις τῇ 1ῃ Ἰανουαρίου 2024

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑΤΙΚΗ ΠΟΙΜΑΝΤΟΡΙΚΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ (ὑπ' ἀριθ. 233/2024)

ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜ

Επαναφορά των διατάξεων περί κακόβουλης βλασφημίας και καθύβρισης θρησκεύματος

Επαναφορά των διατάξεων περί κακόβουλης βλασφημίας και καθύβρισης θρησκεύματος

Σχόλιο στη δημόσια διαβούλευση επί των παρεμβάσεων στον Ποινικό Κώδικα

Χαράλαμπος Άνδραλης, Δικηγόρος

Είναι επιτακτική ανάγκη η επαναφορά σε ισχύ των άρθρων 198 και 199 του Ποινικού Κώδικα περί κακόβουλης βλασφημίας και καθύβρισης θρησκευμάτων αντίστοιχα, για τη διασφάλιση της θρησκευτικής και κοινωνικής ειρήνης.

Η αγία Μελάνη η Ρωμαία


ΑΓΙΑ ΜΕΛΑΝΗ Η ΡΩΜΑΙΑ
     ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού
      Η Ρώμη, όσο διατηρούσε την αγία ορθόδοξη πίστη, ανάδειξε πάμπολλους αγίους, άνδρες και γυναίκες, οι οποίοι λαμπρύνουν την Εκκλησία του Χριστού. Μια από αυτές τις άγιες μορφές είναι και η αγία Μελάνη, ο οποία αποτελεί λαμπρό παράδειγμα πιστής χριστιανής και αγνότητας.
     Γεννήθηκε στη Ρώμη το έτος 338 από γονείς πλουσίους και ευγενείς, τους οποίους διέκρινε η βαθειά πίστη τους στο Θεό. Η γέννηση της Μελάνιας τους γέμισε χαρά. Από μικρή έδειξε ασυνήθιστη ωριμότητα και σύνεση. Οι ευσεβείς γονείς της της ενέπνευσαν την ευσέβεια και της εδραίωσαν την πίστη στο Θεό.
     Όταν έγινε δεκατεσσάρων ετών, αποφάσισαν να την παντρέψουν με ένα δεκαεπτάχρονο νέο τον Απελλιανό, γόνο ευγενούς οικογένειας. Ας μην μας ξενίζει η μικρή της ηλικία, στα χρόνια εκείνα δεν ήταν σπάνιο να παντρεύουν τα παιδιά τους σε μικρή ηλικία. Την πάντρεψαν, διότι προσδοκούσαν να αποκτήσουν διάδοχο, ο οποίος θα κληρονομούσε και θα διαχειρίζονταν την μεγάλη περιουσία τους. Αλλά η Μελάνη δεν ήθελε να παντρευτεί, διότι ποθούσε την μοναχική ζωή. Όμως, υπέκυψε στη θέληση των γονιών της και δέχτηκε το γάμο.

Υπέρ Χριστού, το Μαρτύριον των Αγίων Νηπίων ελογίσθη

 

Υπέρ Χριστού, το Μαρτύριον των Αγίων Νηπίων ελογίσθη

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Σε άρθρο του Θανάση Ν. Παπαθανασίου, το οποίο δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο anastasiok  στις 26 Δεκεμβρίου 2023 και το οποίο τιτλοφορείτο, ‘’«Αχ!»…, Χριστούγεννα λειψά!’’, ανεφέροντο μεταξύ άλλων  τα εξής : ‘’ Κι ερχόμαστε στο τρίτο βήμα, την παράδοξη γιορτή της 29ης Δεκεμβρίου. Εδώ ακούγεται ένα άλλο «Αχ!», το «Αχ!» του θρήνου. Κι αυτό σκάει μύτη μέσα στην ατμόσφαιρα της χαράς, σφιχτά δεμένο με την γέννα του Χριστού. Τη μέρα αυτή τιμώνται τα βρέφη τα οποία, σύμφωνα με το ευαγγέλιο του Ματθαίου, σφάχτηκαν από τον βασιλιά Ηρώδη στην μανία του να εξοντώσει τον επίφοβο Ιησού’’. 

‘’Παράδοξη γιορτή’’, καλεί ο αρθρογράφος Θανάσης Ν. Παπαθανασίου  την Εορτή των Αγίων Νηπίων’’. Δεν θα συμφωνήσουμε με τον κ. Θανάση Ν. Παπαθανασίου.  Καμιά παραδοξότητα δεν χαρακτηρίζει την Εορτή αυτή. 

Εις την Ακολουθίαν  ‘’επί τη μνήμη των Αγίων Νηπίων, των υπό Ηρώδου αναιρεθέντων, ων ο αριθμός χιλιάδες ιδ΄’’, ψάλλουμε και το εξής : ‘’Χορός θεόλεκτος βρεφών, εν   σαρκί γεννηθέντι, προσηνέχθη τω Κτίστη, ως θυσία μυστική, τυθείσα δια σφαγής μαρτυρίου, και θείας αθλήσεως’’.  ‘’Χορός θεόλεκτος βρεφών’’  τονίζει, με το θεόλεκτος να ερμηνεύεται ως ο διαλεγμένος από τον Θεό. 

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος: "Σὺ δὲ νῆφε ἐν πᾶσι" (Κυριακή προ των Φώτων)

 

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ[:Β΄Τιμ. 4,5-8]

 Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:

«Σὺ δὲ νῆφε ἐν πᾶσι, κακοπάθησον, ἔργον ποίησον εὐαγγελιστοῦ, τὴν διακονίαν σου πληροφόρησον».

 [εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 4-1-1981] (Β 41)

     Ο Απόστολος Παύλος, αγαπητοί μου, ευρίσκεται εις την φυλακήν της Ρώμης. Με το προφητικό του μάτι βλέπει το παρόν και το μέλλον. Το παρόν το βλέπει ως ζοφερόν. Ότι ήδη ο ίδιος απέρχεται του κόσμου τούτου. Δεν πρόκειται να αποφυλακιστεί, όπως την πρώτη φορά. Αλλά πρόκειται να θανατωθεί. Αυτό βέβαια, για τον εαυτόν του δίδει χαράν πολλήν. Αλλ΄όμως βλέπει ότι μέσα εις την Εκκλησία, όπως ήδη είχε προειδοποιήσει τους πρεσβυτέρους της Εφέσου, θα επιπέσουν λύκοι βαρείς. Ακόμη, βλέπει και προς τα έσχατα, εις το απώτατον μέλλον. Το προφητικό του μάτι φθάνει μέχρι το τέλος της Ιστορίας.

     Και γράφει εις τον Τιμόθεον, τον επίσκοπον της Εφέσου, το πολύ αγαπημένο του παιδί. Και του γράφει και του λέγει: «Τοῦτο δὲ γίνωσκε(:Αυτό να ξέρεις), ὅτι ἐν ἐσχάταις ἡμέραις(: τις έσχατες ημέρες) ἐνστήσονται καιροὶ χαλεποί(:θα σταθούν δύσκολοι καιροί)· ἔσονται γὰρ οἱ ἄνθρωποι(:γιατί θα είναι οι άνθρωποι) φίλαυτοι, φιλάργυροι, ἀλαζόνες, ὑπερήφανοι, βλάσφημοι, γονεῦσιν ἀπειθεῖς, ἀχάριστοι, ἀνόσιοι(:δεν θα έχουν ούτε όσιον, ούτε ιερόν επάνω των), ἄστοργοι, ἄσπονδοι, διάβολοι, ἀκρατεῖς, ἀνήμεροι(:άγρια θηρία),ἀφιλάγαθοι, προδόται, προπετεῖς, τετυφωμένοι, φιλήδονοι μᾶλλον ἢ φιλόθεοι(:αγαπώντες μάλλον τας ηδονάς παρά τον Θεόν),  ἔχοντες μόρφωσιν εὐσεβείας, τὴν δὲ δύναμιν αὐτῆς ἠρνημένοι(:θα έχουν το σχήμα της ευσεβείας, θα είναι βαπτισμένοι, αλλά θα έχουν αρνηθεί τη δύναμη της ευσεβείας και της πίστεως)».

(†) Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης: Των Αγίων 14.000 Νηπίων υπό Ηρώδου αναιρεθέντων. Περί παιδοκτόνων, παλαιών και συγχρόνων [29 Δεκεμβρίου]

h sfagh twn 14000 nhpiwn 02

Των Αγίων 14.000 Νηπίων υπό Ηρώδου αναιρεθέντων

ΑΚΟΥΣΑΤΕ, ἀγαπητοί μου, τὸ ἱερὸ εὐαγγέλιο. Εἶνε τὸ ίδιο μὲ τὸ εὐαγγέλιο τῆς δευτέρας ἡμέρας τῶν Χριστουγέννων. Γιὰ ποιό πρᾶγμα μιλάει; Γιὰ ἕνα ἔγκλημα, ποὺ ἔγινε στὴν ἐποχὴ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Καὶ τὸ ἔγκλημα αὐτό, δυστυχῶς, γίνεται καὶ στὶς μέρες μας.

(†) Επίσκοπος Αυγουστίνος Καντιώτης: Των αναιρεθέντων αγίων Νηπίων [29 Δεκεμβρίου]

 

Νεώτεροι Ηρώδες

ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ αυτό του Δωδεκαημέρου έχουμε συνεχώς εορτές. Στις 25 Δεκεμβρίου εορτάσαμε τα Χριστούγεννα, στις 26 την Σύναξη της Θεοτόκου, στις 27 τη μνήμη του πρωτομάρτυρας Στεφάνου. Σήμερα, 29 Δεκεμβρίου, εορτάζουμε τη μνήμη των 14.000 νηπίων πού σφάγιασε ό Ηρώδης. Για το γεγονός αυτό θέλω να σας μιλήσω.

Ό Κύριος μας, ως Θεός πού ήταν, μπορούσε να έρθει και να εμφανιστεί στον κόσμο σε ηλικία ώριμη. Μη σας φαίνεται αυτό παράξενο· αν ό πρώτος άνθρωπος, ό Αδάμ, εμφανίσθηκε σε μεγάλη ηλικία, πολύ περισσότερο ό Χριστός, πού έπλασε τον Αδάμ, μπορούσε να εμφανιστεί σε όποια ηλικία ήθελε. Εν τούτοις γεννήθηκε ως βρέφος. Γεννήθηκε ως βρέφος, για να τίμηση τα βρέφη. Ποιος φανταζόταν, ότι εκείνο το βρέφος είναι ό παγκόσμιος βασιλεύς!

Αφανής ήταν ή γέννηση του Χριστού στους μεγάλους. Σε λίγη απόσταση από τη Βηθλεέμ ήταν τα ανάκτορα του Ηρώδη. Τι θα 'καναν άραγε εκείνη τη νύχτα στο παλάτι; Θα γλεντούσαν, θα διασκέδαζαν καμιά ιδέα του μεγάλου μυστηρίου δεν είχαν. Ανάξιος ό Ηρώδης να μάθη την είδηση, έκανε τότε το πρώτο.. ρεβεγιόν (όπως πολλοί σήμερα κάνουν Χριστούγεννα χωρίς Χριστό). Ό Χριστός δεν ειδοποίησε τον Ηρώδη και τους άλλους μεγάλους· ειδοποίησε τους βοσκούς, τους μικρούς και καταφρονεμένους. Κ' ενώ δεν αντελήφθη την θεία Γέννηση ό Ηρώδης πού ήταν τόσο κοντά, το γεγονός αποκαλύφθηκε σε άλλες εκλεκτές ψυχές πού κατοικούσαν πολύ μακριά από την αγία γη. Γνώρισε το μυστήριο στους μάγους της Περσίας, πού ήταν επιστήμονες αστρονόμοι, μεγάλες διάνοιες. Αυτοί είδαν στον ουρανό το λαμπρό αστέρι, φόρτωσαν τις καμήλες δώρα, περπάτησαν μέρες και νύχτες, και τέλος ήρθαν και προσκύνησαν τον Κύριο στη Βηθλεέμ.

28 Δεκ 2023

Ἔλεγχος τῶν σκανδάλων καὶ ὄχι ἀνοχή

Ἔλεγχος τῶν σκανδάλων καὶ ὄχι ἀνοχή

Τοῦ Πρωτοπρεσβυτέρου π. Διονυσίου Τάτση

  Ὅταν ἕνα σκάνδαλο εἶναι συνεχές, πρέπει νὰ τὸ ἀνεχόμαστε; Τὰ μάτια μας καὶ τὰ αὐτιά μας νὰ μὴ λειτουργοῦν; Μέχρι πότε; Πρέπει νὰ φανερώνουμε τὴν ἐνόχλησή μας καὶ τὴ διαφωνία μας, ἤ πρέπει νὰ ἀφήνουμε νὰ ἐπιληφθεῖ τοῦ σκανδάλου κάποιος ἄλλος ἐκτὸς ἀπὸ μᾶς;

Γιατί ἀνάβει τό φιτίλι στά Βαλκάνια

Τί κρύβεται πίσω ἀπό τήν ἐξέγερση τῆς ἀντιπολιτεύσεως κατά τοῦ ρωσσόφιλου Προέδρου τῆς Σερβίας μέ τήν κατηγορία τῆς νοθείας – Ἐπανάληψη τῆς «πορτοκαλί ἐπαναστάσεως» κατά τοῦ Οὐκρανοῦ Προέδρου Γιανουκόβιτς θυμίζει ἡ κατάστασις στό Βελιγράδι – Ἀπό μία κλωστή κρέμεται ἡ σταθερότης στήν περιοχή – Θά ξυπνήσουν δαιμόνια στήν Βοσνία καί στό Κοσσυφοπέδιο;

BLAISE PASCAL Ἕνας ἀναζητητής τοῦ Θεοῦ

BLAISE PASCAL Ἕνας ἀναζητητής τοῦ Θεοῦ

- Τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Μάνης κ. Χρυσοστόμου Γ'

Φέτος συμπληρώθηκαν 400 χρόνια ἀπό τήν γέννηση τοῦ Βλάσιου Πασκάλ (1623-2023), μιᾶς σπουδαίας προσωπικότητας τοῦ 17ου αἰῶνα στή Γαλλία. Ἦταν φυσικός, μαθηματικός, φιλόσοφος, συγγραφέας.

Εορτάσαμε και αυτά τα Χριστούγεννα χωρίς την χαρμονήν της ενότητας

Εορτάσαμε και αυτά τα Χριστούγεννα χωρίς την χαρμονήν της ενότητας

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης  αναφέρει το ακόλουθο, αναφορικά με το δικαίωμα σύγκλησης Οικουμενικής Συνόδου : ‘’Έχει δικαίωμα ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως να συγκαλέσει Οικουμενική Σύνοδο με τη συναίνεση όλων των άλλων Εκκλησιών.  Καλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχει τέτοιο δικαίωμα, διότι εάν οι Ορθόδοξες Εκκλησίες θέλουν να συμβουλευθούν και να συνέλθουν σε μια Σύνοδο, αυτό είναι δικαίωμά τους δηλαδή’’*. 

 Δεν αναφέρει o π. Ιωάννης Ρωμανίδης,  ούτε εάν η σύγκληση της Οικουμενικής Συνόδου, είναι απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη, ούτε και σε αυτό που πιστεύουν κάποιοι, πως εάν δεν αποφασίσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης, δεν συγκαλείται Οικουμενική ή Πανορθόδοξη Σύνοδος. 

 Άλλο είναι το δικαίωμα του  Οικουμενικού Πατριάρχη να συγκαλέσει Οικουμενική Σύνοδο με τη συναίνεση (τονίζεται η συναίνεση) όλων των άλλων Εκκλησιών και άλλο το ‘’εάν αποφασίσει’’, το οποίο μονομερώς προβάλλουν μερικοί.  Η ‘’συναίνεση όλων των άλλων Εκκλησιών’’, την οποία τονίζει π. Ιωάννης Ρωμανίδης  , μεθερμηνεύει ότι, η Εκκλησία αποφασίζει για την ανάγκη σύγκληση Οικουμενικής Συνόδου. 

"Γάμοι", τεκνοθεσίες, παραφωνίες...

"Γάμοι", τεκνοθεσίες, παραφωνίες...

Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος

Γνωστό μου πρόσωπο μου έστειλε την φωτογραφία αυτή η οποία, νομίζω, εκφράζει σε απόλυτο βαθμό την περιρρέουσα ατμόσφαιρα των καιρών μας.  Τα σύμβολα του Έθνους: Η Σημαία καί το Κοινοβούλιο, με το μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, υπό το κράτος ενός συννεφιασμένου, μουντού ουρανού, έτοιμου για μπόρα και καταιγίδα.

27 Δεκ 2023

Πατριάρχης Αλεξανδρείας και Μονοφυσίτης αιρεσιάρχης

Πατριάρχης Αλεξανδρείας και Μονοφυσίτης αιρεσιάρχης

Σάββας Ηλιάδης

Ακούστε τι λέει ο ανεκδιήγητος! Πώς αρνείται και προδίδει καταφανώς και ανενδιάστως και ανεμποδίστως την αγιοπατερική Παράδοση. Αυτοί είναι οι σημερινοί ποιμένες της Εκκλησίας μας;

Μνήμη των αναιρεθέντων υπό του Ηρώδου αγίων νηπίων: Ο Ιερός Χρυσόστομος για την σφαγή των νηπίων

 

Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ [:Ματθ.2,13-23]

   «Τότε Ἡρῴδης ἰδὼν ὅτι ἐνεπαίχθη ὑπὸ τῶν μάγων, ἐθυμώθη λίαν, καὶ ἀποστείλας ἀνεῖλε πάντας τοὺς παῖδας τοὺς ἐν Βηθλεὲμ καὶ ἐν πᾶσι τοῖς ὁρίοις αὐτῆς ἀπὸ διετοῦς καὶ κατωτέρω, κατὰ τὸν χρόνον ὃν ἠκρίβωσε παρὰ τῶν μάγων(:Τότε ο Ηρώδης, όταν είδε ότι οι μάγοι τον εξαπάτησαν και τον ξεγέλασαν, θύμωσε πολύ. Έστειλε λοιπόν στρατιώτες, οι οποίοι σκότωσαν όλα τα παιδιά που ήσαν στη Βηθλεέμ και σε όλα τα περίχωρα και τα σύνορά της, από ηλικία δύο ετών και κάτω, σύμφωνα με το χρονικό διάστημα που εξακρίβωσε από τους μάγους)»[Ματθ.2,13].

Θεολογική προσέγγιση του μυστηρίου της Ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου

 

Η ΠΑΡΘΕΝΟΣ ΕΤΕΚΕ ΘΕΟΝ ΕΝΑΝΘΡΩΠΗΣΑΝΤΑ

(Θεολογική προσέγγιση του μυστηρίου της Ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου)

ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ Θεολόγου – Καθηγητού

     «Ο Λόγος σαρξ εγένετο» (Ιωάν.1,14). Αυτό είναι το πλέον ελπιδοφόρο μήνυμα, το παν – ευαγγέλιο, το υπέρτατο και υπέρλογο συμβεβηκός της ανθρώπινης ιστορίας. Ο Θεός έγινε άνθρωπος, για να γίνει ο άνθρωπος Θεός! Μοναδική παραδοξότητα, «μυστήριο ξένο» και ακατανόητο στο ανθρώπινο μυαλό. Η πίστη στο «μέγα της ευσεβείας μυστήριον, (ότι) Θεός εφανερώθη εν σαρκί » (Α΄ Τιμ.3,16) αποτελεί την έσχατη «μωρία» και το πλέον ακραίο «σκάνδαλο» (Α΄Κορ.1,23) όλων των εποχών.

Με τον Οικουμενικό Πατριάρχη επικοινώνησε ο Πρόεδρος της Ουκρανίας

Ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντιμίρ Ζελένσκι επικοινώνησε τηλεφωνικώς με την Α. Θ. Παναγιότητα τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο, προς τον οποίο εξέφρασε τον σεβασμό και τις θερμές ευχές του για την εορτή των Χριστουγέννων, καθώς και τις ευχαριστίες του για την σθεναρή υποστήριξή του προς την Αυτοκέφαλο Εκκλησία της χώρας του και προς τον δοκιμαζόμενο από τον πόλεμο Ουκρανικό λαό.

Ο Ιερός Χρυσόστομος για το αστέρι της Γεννήσεως

Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

 Ο ΙΕΡΟΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΤΕΡΙ ΤΗΣ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ

   «Τοῦ δὲ Ἰησοῦ γεννηθέντος ἐν Βηθλεὲμ τῆς Ἰουδαίας ἐν ἡμέραις Ἡρῴδου τοῦ βασιλέως, ἰδοὺ μάγοι ἀπὸ ἀνατολῶν παρεγένοντο εἰς Ἱεροσόλυμα λέγοντες· ποῦ ἐστιν ὁ τεχθεὶς βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων; εἴδομεν γὰρ αὐτοῦ τὸν ἀστέρα ἐν τῇ ἀνατολῇ καὶ ἤλθομεν προσκυνῆσαι αὐτῷ(:Όταν λοιπόν ο Ιησούς γεννήθηκε στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας τις ημέρες του βασιλιά Ηρώδη, ιδού σοφοί αστρονόμοι από τα μέρη της ανατολής ήλθαν στα Ιεροσόλυμα και άρχισαν να ρωτούν: ‘’Πού είναι ο βασιλιάς των Ιουδαίων που τώρα τελευταία γεννήθηκε; Διότι είδαμε το αστέρι Του να ανατέλλει και να δίνει έτσι την είδηση για τη γέννηση του νέου βασιλιά και ήρθαμε να Τον προσκυνήσουμε’’)»[Ματθ.2,1-3]

Ο ιερός θεσμός της Στρατιωτικής Θητείας και η θητεία - ΄΄Black Friday΄΄

Ο ΙΕΡΟΣ ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΤΡAΤΙΩΤΙΚΗΣ ΘΗΤEIΑΣ ΚΑΙ  Η ΘΗΤΕΙΑ – ΄΄BLACK FRIDAY΄΄

(Γράφει ο Θεόκλητος Ρουσάκης )

Στα πλαίσια του προϋπολογισμού για το 2024, o ΥΠΕΘΑ κ. Ν. Δένδιας, ανήγγειλε  σημαντικές αποφάσεις που αφορούν στις Ένοπλες Δυνάμεις. Με το παρόν, λόγω περιορισμένου χώρου, θα σχολιάσουμε μόνο το θέμα της στρατιωτικής θητείας και τις αλλαγές που θεωρεί ο ΥΠΕΘΑ ότι πρέπει  να δρομολογηθούν στη βάση του ΄΄ φινλανδικού μοντέλου΄΄, που φαίνεται να έχει επιλεγεί ως το συμβατότερο με το αντίστοιχο ελληνικό. Οι αλλαγές  θα έχουν ως επιδίωξη όπως είπε ΄΄ η στρατιωτική θητεία να είναι ευκαιρία για την απόκτηση ψηφιακών επαγγελματικών δεξιοτήτων για τους στρατεύσιμους…..Έχουμε ονομάσει το πρόγραμμα ΄΄ θητεία - ευκαιρία΄΄ τόνισε θεωρώντας προφανώς ότι με αυτό τον τρόπο θα γίνει η θητεία ελκυστικότερη για τους νέους.

Ο Σύρου Δωρόθεος Β’ και το έλατο! Δεν υπάρχει αυτό που ζούμε!

 

26 Δεκ 2023

«Θὰ σὲ κάνω εὐτυχισμένη»!

 

«Θὰ σὲ κάνω εὐτυχισμένη»!

Κ. Γ. Παπαδημητρακόπουλος

Εἶναι μία φράση ποὺ τὴν ἀκοῦμε πολὺ συχνά, καλοί μου φίλοι. Λέγεται ἰδιαίτερα μεταξὺ τῶν ἐρωτευμένων. Καὶ κυρίως ἀπὸ τοὺς ἄνδρες. Τὸ λένε μὲ ἔμφαση καὶ κάθε τόσο, εἴτε τὸ πιστεύουν εἴτε ὄχι. Καὶ ἡ ἄλλη πλευρὰ τὸ ἀκούει μὲ πολὺ μεγάλη εὐχαρίστηση, σὲ συνδυασμὸ καὶ μὲ τὰ ὄνειρα ποὺ πλάθει γιὰ τὸ αὔριο.

Αρχιμ. Ειρηναίος Βαϊόπουλος, Το πρόσωπο της Θεοτόκου και ο Αντίχριστος

 

Ομιλία του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής  Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου Πυργετού Λαρίσης, Αρχιμανδρίτου Ειρηναίου Βαϊοπούλου.

Ο Πρωτομάρτυρας Στέφανος: Η απαρχή των μαρτύρων της Εκκλησίας μας

Ο ΠΡΩΤΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ: Η ΑΠΑΡΧΗ ΤΩΝ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ
           Η αγία μας Εκκλησία είναι συνυφασμένη με το διωγμό και το μαρτύριο. Είναι δομημένη με το αίμα εκατομμυρίων καλλίμαχων μαρτύρων, οι οποίοι αποτελούν και το μόνιμο καύχημά Της. Το χρώμα της είναι το κόκκινο από τους ποταμούς των αιμάτων κατά των διαχρονικών πιστών. Οι ειδικοί υπολογίζουν πως με τους μετριότερους υπολογισμούς περισσότεροι από ένδεκα εκατομμύρια Χριστιανοί έχυσαν το τίμιο αίμα τους για τη νέα πίστη. Είναι ευνόητο πως τα νήματα του πολέμου κατά της Εκκλησίας κινεί ο θεομάχος και ανθρωποκτόνος διάβολος, ο οποίος μισεί θανάσιμα το ανθρώπινο γένος και επιδιώκει τη ματαίωση της εν Χριστώ σωτηρίας του.
     Πρώτο θύμα του λυσσαλέου πολέμου ο αρχιδιάκονος της πρώτης Εκκλησίας Στέφανος, άνδρας πλήρης «πνεύματος και σοφίας» (Πραξ.6,3). Ήταν ένας από τους επτά διακόνους, τους οποίους εξέλεξε η χριστιανική κοινότητα των Ιεροσολύμων για να διακονούν τους πιστούς στις «αγάπες», δηλαδή στα κοινά τραπέζια, ώστε να εκλείψουν τα παράπονα από τους ελληνιστές πιστούς, οι οποίοι παραθεωρούνταν σ’ αυτά. Το όνομά του είναι ελληνικό που σημαίνει τον άνθρωπο που φορά στεφάνι, στέμμα, δηλαδή τον διαλεχτό και αξιόλογο άνθρωπο. Ήταν πιθανότητα ελληνικής καταγωγής και είχε μόρφωση και ήθος, τα οποία τον καθιστούσαν ξεχωριστό στην Ιερουσαλήμ. Ασκούσε τη διακονία που του ανέθεσε η Εκκλησία με ιδιαίτερο ζήλο, υπηρετώντας τις χήρες, τα ορφανά, τους ασθενείς, τους φτωχούς και όλους τους καταφρονεμένους. Θεωρούσε με θέρμη ότι υπηρετούσε στα πρόσωπα των ενδεών αδελφών του τον ίδιο το Χριστό.

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος, Στην τρίτη ημέρα των Χριστουγέννων- Οι δύο θρόνοι

 

Εις την τρίτην ημέραν των Χριστουγέννων

Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:

«ΟΙ ΔΥΟ ΘΡΟΝΟΙ»

  [εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 27-12-2000]

     Σε ένα τροπάριον του εσπερινού της δευτέρας ημέρας των Χριστουγέννων, αγαπητοί μου, σημειώνει ο ιερός Υμνογράφος: «Σήμερον δέχεται ἡ Βηθλεέμ, τὸν καθήμενον διὰ παντός, σὺν Πατρί. Σήμερον Ἄγγελοι τὸ βρέφος τὸ τεχθέν, θεοπρεπῶς δοξολογοῦσι· Δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ,καὶ ἐπὶ γῆς εἰρήνη, ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία». Μάλιστα τονίζεται αυτό: «Σήμερον, δέχεται» λέει «η Βηθλεέμ, Εκείνον που κάθεται μαζί με τον Πατέρα». Εις το τροπάριον αυτό παρατηρούμε ότι το Βρέφος που εγεννήθη εις την Βηθλεέμ και οι άγγελοι τώρα δοξολογούν είναι Εκείνος που παντοτινά και αδιαίρετα και αχώριστα κάθεται στον θρόνο με τον Πατέρα. Διότι ποιος είναι Εκείνος που εγεννήθη εις την Βηθλεέμ; Ποιος είναι; Το τροπάριον εμφανίζει τον Υιόν του Θεού, καθήμενον επί δύο θρόνων. Τον θρόνον του Πατρός, ως Θεός, και τον θρόνον της φάτνης, ως άνθρωπος.

    Και τίθεται εύλογο το ερώτημα στον ακροατή. Θα επαναλάβω:-γιατί επαναλαμβάνεται διαρκώς μέσα  στην ιστορία-«Ποιος είναι αυτός που εγεννήθη στη Βηθλεέμ και οι άγγελοι Τον υμνούν;». Για να δοθεί ορθή απάντησις, πρέπει το θέμα να ερευνηθεί. Ποιο είναι το πρόσωπον του Ιησού Χριστού; Εξάλλου αυτός ο ίδιος ο Ιησούς, αργότερα, έθεσε το ερώτημα αυτό εις τους μαθητάς Του:

«Η μακεδονική γλώσσα εισήλθε στις δέκα παγκόσμιες γλώσσες του Οικουμενικού Πατριαρχείου»

 

Δεκέμβριος 23, 2023. Ελλάδα.

  Το Οικουμενικό Πατριαρχείο δημοσίευσε φέτος το Μήνυμα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου στη μακεδονική γλώσσα για τα Χριστούγεννα.

Ὁ Ἀρχιδιάκονος Στέφανος καὶ τὸ ἔργο τῶν διακόνων

Ὁ Ἀρχιδιάκονος Στέφανος καὶ τὸ ἔργο τῶν διακόνων

Σοφία Μπεκρῆ, φιλόλογος - θεολόγος

     Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶναι, ὡς γνωστόν, θεμελιωμένη πάνω στὰ αἵματα τῶν μαρτύρων. Πρωτόαθλος καὶ πρωτοχορευτὴς στὸν ἀτελείωτο αὐτὸν χορὸ ὑπῆρξε ὁ Πρωτομάρτυρας καὶ Ἀρχιδιάκονος Στέφανος, τὴν μνήμη τοῦ ὁποίου τιμάει ἡ Ἐκκλησία μας δύο φορὲς τὸν χρόνο, στὶς 2 Αὐγούστου (Ἀνακομιδὴ λειψάνων) καὶ στὶς 27 Δεκεμβρίου, ἀμέσως μετὰ ἀπὸ τὴν Γέννηση τοῦ Χριστοῦ καὶ τὴν Σύναξη τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου (25 & 26 Δεκεμβρίου, ἀντιστοίχως).

Κήρυγμα εἰς τήν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ Γέννησιν

Εὐάγγελος Στ. Πονηρός Δρ Θ., Μ.Φ.

Κήρυγμα εἰς τήν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ Γέννησιν[1]

Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί

καί ἀγαπημένα μας παιδιά,

τοῦ σχολείου μας

καί τῶν λοιπῶν σχολείων τῆς περιοχῆς μας,

τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,

ἡ ἑορτή τῆς τοῦ Χριστοῦ γεννήσεως πλησιάζει. Ἡ ἑορτή τῆς ἐν σαρκί ἐπιφανείας τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ Πατρός, Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ. Κι εἶναι ἡ ἑορτή αὐτή ἡ ἀνάμνηση τοῦ γεγονότος, κατά τό ὁποῖο ὁ "πρό αἰώνων Θεός" ἐγεννήθη ὡς "παιδίον νέον", ὅπως τόσο ποιητικά, στό πλήρους θεολογικοῦ νοήματος κοντάκιό του μᾶς διδάσκει ἕνας σημαντικός ποιητής τῆς Ἐκκλησίας μας, ὁ ὁποῖος ἄκμασε τόν 6ο αἰώνα, ὁ ἅγιος Ρωμανός ὁ Μελωδός.

            Ὅλοι οἱ ποιητές τῆς Ἐκκλησίας μας, ὅπως καί ὅλοι οἱ ρήτορες, ἔχουν ὑμνήσει, ὁ καθένας μέ τό δικό του ταλέντο, μέ τά δικά του ἐκφραστικά μέσα, τό κοσμοσωτήριο γεγονός τῆς τοῦ Χριστοῦ γεννήσεως. Κι ἄν θέλαμε νά ἀναφέρουμε καί μόνο μία φράση, καί μόνον ἕνα στίχο ἀπ΄ τόν καθένα πατέρα ρήτορα ἤ μελωδό, ἀναφερόμενη στήν θεία γέννηση, δέν θά ἐπαρκοῦσε ὅλη ἡ ἡμέρα.

π. Αθανάσιος Μυτιληναίος, Εις την δεύτερην ημέραν των Χριστουγέννων – Οι πρώτοι μάρτυρες θεαταί της Ενανθρωπήσεως του Θεού Λόγου.

 

Εις την δεύτερην ημέραν των Χριστουγέννων

 Απομαγνητοφωνημένη ομιλία μακαριστού γέροντος Αθανασίου Μυτιληναίου με θέμα:

«ΟΙ ΠΡΩΤΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΘΕΑΤΑΙ ΤΗΣ ΕΝΑΝΘΡΩΠΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΛΟΓΟΥ»

     [εκφωνήθηκε στην Ιερά Μονή Κομνηνείου Λαρίσης στις 26-12-2000]  (Β΄ έκδοσις)

    Η αγάπη του Θεού μάς έφερε τον εαυτό Του ανάμεσά μας, αγαπητοί μου. Μας το είχε υποσχεθεί εις τον Παράδεισον εκείνο το μοιραίο δειλινό, όταν οι Πρωτόπλαστοι αναχωρούσαν από αυτόν. Και εκείνη η υπόσχεσις ήταν η κρυφή ελπίδα ότι μια μέρα τα πράγματα θα άλλαζαν. Είχε πει τότε ο Θεός εις τους Πρωτοπλάστους: «Καὶ ἔχθραν θήσω ἀνὰ μέσον σοῦ καὶ ἀνὰ μέσον τῆς γυναικὸς καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματός σου καὶ ἀνὰ μέσον τοῦ σπέρματος αὐτῆς· αὐτός σου τηρήσει κεφαλήν, καὶ σὺ τηρήσεις αὐτοῦ πτέρναν». Δηλαδή, με απλά λόγια, αποτεινόμενος προς την Εύα λέγει ότι «θα βάλω έχθρα ανάμεσα εις το σπέρμα το δικό σου και εις το σπέρμα του διαβόλου». Βέβαια, ο διάβολος δεν έχει σπέρμα, αλλά, εννοείται, το πράγμα τίθεται, το πώς θα ενεργήσει ο διάβολος- ο διάβολος είναι ένας, ε; Και οι δαίμονες. Και δεύτερον, όταν αναφέρεται εις το σπέρμα της γυναικός κάνει εντύπωση ότι δεν αναφέρεται εις τον άντρα ο Θεός, αλλά αναφέρεται εις τη γυναίκα. Η γυναίκα δεν έχει σπέρμα, αλλά εδώ υπάρχει ένας σαφής υπαινιγμός ότι εκείνος ο οποίος θα ήρχετο από τη γυναίκα, θα ήτο εκ Παρθένου. Όπως εκ παρθένου ήταν ο Αδάμ, από πού; Ποιαν παρθένον; Από την παρθένον γη.

Ζελένσκι : «Γιορτάζουμε όλοι μαζί τα Χριστούγεννα. Την ίδια ημερομηνία, ως μια μεγάλη οικογένεια…».

Φωτ. Reuters

Πρώτα Χριστούγεννα στην Ουκρανία την 25η Δεκεμβρίου

Πολλοί Ουκρανοί ορθόδοξοι χριστιανοί θα γιορτάσουν για πρώτη φορά στην ιστορία τους σήμερα τα Χριστούγεννα, την ίδια ημερομηνία με τον δυτικό κόσμο, σε μία ένδειξη ότι αψηφούν τη Μόσχα

Χριστούγεννα στὴ φοβισμένη Εὐρώπη

Τὰ Χριστούγεννα εἶναι ἡ κατεξοχὴν ἑορτὴ τῆς Εὐρώπης καὶ γενικότερα τοῦ λεγόμενου δυτικοῦ κόσμου. Ὅμως ταυτόχρονα εἶναι ἡ ἑορτὴ ἐκείνη, ποὺ περισσότερο ἀπὸ ὁποιαδήποτε ἄλλη ἔχει ὑποστεῖ σχεδὸν πλήρη διαστροφή. Ἔχει χάσει παντελῶς τὸν πνευματικό της χαρακτήρα, ἔχει μετατραπεῖ σὲ ἐμπορικὴ γιορτή, ἀκριβέστερα στὴ μεγαλύτερη ἐμπορικὴ γιορτὴ τοῦ χρόνου. Αὐτὴ ἡ κακοήθης μετάλλαξη τῆς ἑορτῆς ἔχει ἱστορία μισοῦ αἰώνα καὶ πλέον.