Εορτάσαμε και αυτά
τα Χριστούγεννα χωρίς την χαρμονήν της ενότητας
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
Ο π.
Ιωάννης Ρωμανίδης αναφέρει το ακόλουθο, αναφορικά με το δικαίωμα
σύγκλησης Οικουμενικής Συνόδου : ‘’Έχει δικαίωμα ο Πατριάρχης
Κωνσταντινουπόλεως να συγκαλέσει Οικουμενική Σύνοδο με τη συναίνεση όλων των
άλλων Εκκλησιών. Καλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχει τέτοιο δικαίωμα,
διότι εάν οι Ορθόδοξες Εκκλησίες
θέλουν να συμβουλευθούν και να συνέλθουν σε μια Σύνοδο, αυτό είναι δικαίωμά
τους δηλαδή’’*.
Δεν
αναφέρει o π. Ιωάννης Ρωμανίδης, ούτε εάν η σύγκληση της Οικουμενικής
Συνόδου, είναι απόφαση του Οικουμενικού Πατριάρχη, ούτε και σε αυτό που
πιστεύουν κάποιοι, πως εάν δεν αποφασίσει ο Οικουμενικός Πατριάρχης, δεν συγκαλείται
Οικουμενική ή Πανορθόδοξη Σύνοδος.
Άλλο είναι το δικαίωμα του Οικουμενικού Πατριάρχη να συγκαλέσει Οικουμενική Σύνοδο με τη συναίνεση (τονίζεται η συναίνεση) όλων των άλλων Εκκλησιών και άλλο το ‘’εάν αποφασίσει’’, το οποίο μονομερώς προβάλλουν μερικοί. Η ‘’συναίνεση όλων των άλλων Εκκλησιών’’, την οποία τονίζει π. Ιωάννης Ρωμανίδης , μεθερμηνεύει ότι, η Εκκλησία αποφασίζει για την ανάγκη σύγκληση Οικουμενικής Συνόδου.
Ο Οικουμενικός
Πατριάρχης τελικά συγκαλεί (συν – καλεί) την Οικουμενική Σύνοδο και όχι έχει το
δικαίωμα της μονομερούς απόφασης ή μη, για σύγκλησή της. Άλλο είναι το
‘’ομόθυμο’’ και άλλο το ‘’έργο ενός Πατριάρχου’’.
Με βεβαιότητα
ο π. Ιωάννης Ρωμανίδης
σημειώνει ή μάλλον τονίζει και την προϋπόθεση ότι ‘’δεν υπάρχει αμφιβολία για κάτι
τέτοιο’’. ‘’Εάν οι Ορθόδοξες Εκκλησίες’’, τονίζει π. Ιωάννης Ρωμανίδης,
‘’θέλουν να συμβουλευθούν και να συνέλθουν σε μια Σύνοδο, αυτό είναι δικαίωμά
τους δηλαδή’’. Το ότι είναι απόφαση ή όχι του ‘’ενός Πατριάρχου’’, που το
έχουν δει; Είναι ‘’δικαίωμά τους’’, αναφέρει. Αυτό γιατί δεν
λαμβάνεται υπόψη;
Γιατί
διαγράφουν τόσο το δικαίωμα της συναίνεσης των Ορθοδόξων Εκκλησιών, όσο και το
σημαντικό επίσης δικαίωμα να ‘’να συνέλθουν σε μια Σύνοδο’’, ‘’εάν
θέλουν’’; ‘’Αυτό είναι δικαίωμά τους δηλαδή’’, τονίζει με έμφαση ο π.
Ιωάννης Ρωμανίδης.
Όλα είναι
‘’έργον ενός Πατριάρχου’’; Η εξουδετέρωση του δικαιώματος εκζήτησης
σύγκλησης Οικουμενικής ή Πανορθόδοξης Συνόδου από τις Τοπικές Ορθόδοξες
Εκκλησίες, είναι πρωτάκουστο εις την Ιστορία της Εκκλησίας. Εάν προκύψει
ένα ακόμη πιο σοβαρό ζήτημα και ισχύει ακόμη η διαγραφή του δικαιώματος να
ζητηθεί σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου, τι ‘’μέλλει γενέσθαι’’; Θα
τους αρκέσει η επανάπαυση στο πρωτάκουστο ‘’έθος’’; Αυτά γνωρίζει η
Εκκλησία μας;
Όταν η
πλειοψηφία των Ορθοδόξων Εκκλησιών, ζητά Συνοδική επίλυση του προβλήματος και
δεν εισακούεται, πως μπορεί να καυχώμεθα για το συνοδικό κάλλος της
Εκκλησίας μας; Που έχουμε φθάσει! Από το ομόθυμο, στο ‘’έργον ενός
Πατριάρχου’’.
‘’Εκκλησία
συστήματος και συνόδου εστίν όνομα’’, λέγει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (PG
55,493). Τι εκκλησιολογία είναι αυτή που προβάλλουν; Άτυπο
συμβουλευτικό ‘’κονκλάβιο’’ είναι οι υπόλοιπες Τοπικές Ορθόδοξες
Εκκλησίες; Είναι χρεία λοιπόν, οι Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες της Μίας
Αγίας Εκκλησίας να συναχθούν ‘’εν τω ονόματι του Χριστού’’, για να επιλυθεί το
πολύ σοβαρό αυτό πρόβλημα.
Αυτοί ομιλούν
ωσάν οι Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες της Μίας Αγίας Εκκλησίας, θα συναχθούν ‘’εν
τω ονόματι του Οικουμενικού μας Πατριάρχου’’. Αν δει κανείς σε βάθος, το
πως προβάλλουν κάποιοι τις πρωτόγνωρες πρωτειακές στρεβλώσεις των, θα
αντιληφθεί ότι η παρατήρηση αυτή, δεν είναι εκτός πραγματικότητας.
Με τέτοια
‘’εκκλησιολογία’’ το πρόβλημα του κλονισμού της Εκκλησιαστικής ενότητας δεν
επιλύεται. Με αυτό το προβαλλόμενο ‘’έθος’’, εορτάσαμε για μια
ακόμη χρονιά την Εορτή της Χριστού Γεννήσεως με κλονισμένη την Εκκλησιαστική
ενότητα. Συνοδικώς θα επανέλθει η χαρμονή της ενότητας.
*«Εμπειρική Δογματική της Ορθοδόξου
Καθολικής Εκκλησίας – κατά τις προφορικές παραδόσεις του π. Ιωάννη Ρωμανίδη,
Τόμος Β΄, Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιεροθέου, Ιερά Μονή
Γενεθλίου της Θεοτόκου (Πελαγίας), Εκδόσεις Γραφικές Τέχνες ΕΠΕ, 2011».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου