2 Ιουλ 2025

Νικόλαος Πρίντεζης: Ποια Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε την Εκκλησία της Ρώμης ως αιρετική;

 Αρχιεπίσκοπος π. Νικολάος Πρίντεζης | Καθολική Επισκοπή Σύρου | Επίσημη  Ιστοσελίδα

ΠΟΙΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ

ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΕ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΩΣ ΑΙΡΕΤΙΚΗ;

+Νικόλαος, Καθολικός Αρχιεπίσκοπος, πρώην Νάξου-Τήνου-Άνδρου-Μυκόνου.

Συχνά μερικοί φανατικοί αδελφοί μας Ορθόδοξοι Χριστιανοί, ευτυχώς ελάχιστοι, μεταξύ των οποίων δυστυχώς και μερικοί Μητροπολίτες  και «θεολόγοι»:

Συνηθίζουν να αποκαλούν την Εκκλησία της Ρώμης αιρετική. Χρησιμοποιούν επίσης χαρακτηρισμούς και επίθετα τόσο για τον Επίσκοπο Ρώμης όσο και για την Καθολική Εκκλησία που καμία άλλη Εκκλησία, δόγμα, η θρησκεία τολμά να χρησιμοποιήσει.

            Γράφουν σελίδες ολόκληρες και επανέρχονται στα ίδια και στα ίδια, νομίζοντας ότι έτσι θα πείσουν κάποιους αναγνώστες.

Είναι λοιπόν απαραίτητο,  χωρίς να σκοπεύουμε, επί ματαίω, να τους αλλάξουμε  γνώμη, να παρουσιάσουμε και τη δεδομένη αντικειμενική, ιστορική και τεκμηριωμένη γνώμη της πλειονότητας εκείνων που χωρίς ίχνος φανατισμού επιθυμούν, απλά και ταπεινά να παρουσιάσουν την βεβαιωμένη ιστορική πραγματικότητα.

Η ερώτηση λοιπόν που τίθεται είναι: Υπήρξε κάποια Οικουμενική Σύνοδος της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας που καταδίκασε την Εκκλησία της Ρώμης ως αιρετική.

Η μόνη απάντηση είναι ΟΧΙ.

Πράγματι καμία Οικουμενική Σύνοδος της πρώτης χιλιετίας (που αναγνωρίζονται και από την Ορθόδοξη και από τη Καθολική Εκκλησία) δεν καταδίκασε την Εκκλησία της Ρώμης ως αιρετική.

Οι πρώτες επτά Οικουμενικές Σύνοδοι (325–787 μ.Χ.), αναγνωρισμένες και επικυρωμένες ως Οικουμενικές, όριζαν τον επίσκοπο Ρώμης ως «πρώτον μεταξύ ίσων» (primus inter pares) ανάμεσα στους Πατριάρχες. Ποτέ δεν αμφισβήτησαν συλλογικά την ορθοδοξία της Εκκλησίας της Ρώμης. Οι Επίσκοποι Ρώμης συμμετείχαν ή εκπροσωπήθηκαν και στις επτά αυτές Οικουμενικές Συνόδους.

Μετά το Σχίσμα του 1054, αντιπρόσωποι της Εκκλησίας της Ρώμης και της Εκκλησίας της Κωνσταντινούπολης (ο Καρδινάλιος Ουμπέρτος και ο Πατριάρχης Μιχαήλ Κερουλάριος) αφορίστηκαν αμοιβαία, αλλά στη συνέχεια δεν έγινε κάποια  Οικουμενική Σύνοδος που να καταδικάσει τη μία ή την άλλη επίσημα και συλλογικά ως αιρετική.

Αλλά και αυτοί οι αφορισμοί μεταξύ των προσώπων αφαιρέθηκαν με τον πιο επίσημο τρόπο στις 7 Δεκεμβρίου 1965, από τον Πάπα Ρώμης ΠΑΥΛΟ  ΣΤ και τον Οικουμενικό Πατριάρχη ΑΘΗΝΑΓΟΡΑ Α’, με Κοινή Δήλωση, η οποία αναγνώστηκε ταυτόχρονα στην Β΄ Σύνοδο του Βατικανού (Ρώμη) και στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι (Κωνσταντινούπολη).

Η κοινή αυτή άρση δεν αναιρούσε βέβαια το Σχίσμα του 1054, που συνέβη με υπαιτιότητα και των δύο Εκκλησιών αλλά είχε ένα μεγάλο συμβολικό και εκκλησιολογικό χαρακτήρα συμφιλίωσης,

Και πράγματι το γεγονός αυτό αποτέλεσε σημαντικό βήμα για τον διαχριστιανικό διάλογο, γνωστός ως διάλογος της αγάπης, που συνεχίζεται έως σήμερα και ευχόμαστε σύντομα και με τη φώτιση του Παναγίου Πνεύματος να ολοκληρωθεί με την πλήρη ενότητα  μεταξύ της Εκκλησίας της Ρώμης και της Εκκλησίας της Κωνσταντινουπόλεως, (Καθολικής και της Ορθοδόξου Εκκλησίας». ενότητα.

Υπενθυμίζω ότι ο Πάπας Παύλος ο 6ος έχει καταχωρηθεί στο Αγιολόγιο της Καθολικής Εκκλησίας ως Άγιος, ενώ ο Αθηναγόρας ο 1ος όχι ακόμη στο Αγιολόγιο της  Ορθόδοξης!

Η Σύνοδος της Κωνσταντινουπόλεως το 879–880 (επί Φωτίου), απλώς καταδίκασε το filioque και επιβεβαίωσε το Σύμβολο της Πίστεως χωρίς προσθήκες, όπως κάνουν πολλές Ανατολικές Εκκλησίες διαφόρων Λειτουργικών Ρυθμών της Ανατολής από το έτος  1596 και από το έτος 1973  η Καθολική Εκκλησία στην Ελλάδα με τη συγκατάθεση της Εκκλησίας της Ρώμης με την οποία και παραμένουν σε πλήρη κοινωνία και ενότητα.

Αν και μερικοί θεωρούν Οικουμενική και τη Σύνοδο της Κωνσταντινουπόλεως (κυρίως οι Ορθόδοξοι), δεν καταδίκασε  ρητά τη Ρώμη, αλλά την καινοτομία του filioque.

Η Σύνοδος του 1848 των Πατριαρχών της Ανατολής που κατηγόρησε ρητά το filioque ως πλάνη, δεν είναι Οικουμενική Σύνοδος, αλλά πανορθόδοξη σύνοδος.

Από καθαρά συνοδική-κανονική άποψη, καμία λοιπόν Οικουμενική Σύνοδος δεν έχει καταδικάσει επίσημα και συλλογικά την Εκκλησία της Ρώμης ως αιρετική. Η καταδίκη της Ρώμης από την Ορθοδοξία για αιρετικές διδασκαλίες (όπως το filioque και το αλάθητο του Πάπα) βασίζεται σε τοπικές Συνόδους, Πατερικά κείμενα και τη θεολογική Παράδοση, όχι όμως σε Οικουμενική Σύνοδο.

Από ορθόδοξη σκοπιά, η Ρώμη θεωρείται ότι εκτράπηκε στην αίρεση με τις καινοτομίες που εισήγαγε (π.χ. filioque, παπικό αλάθητο, καθαρτήριο, κ.ά.), αλλά αυτή η εκτίμηση δεν προήλθε από Οικουμενική Σύνοδο, παρά μόνο από τοπικές συνόδους και προσωπικές εκτιμήσεις μερικών Πατέρων της Εκκλησίας .

Εμείς οι Καθολικοί Χριστιανοί, παρά τις όποιες διαφορές μας με τους άλλους αδελφούς μας Ορθοδόξους Χριστιανούς, ευχόμαστε και προσευχόμαστε να συνεχιστεί ο διάλογος αγάπης και ζητούμε από τον Κύριο να επισπεύσει την μεταξύ μας πλήρη κοινωνία και ενότητα μέσα από μία ανεκτή διαφορετικότητα, η οποία και υπήρχε και πριν το έτος 1054.

Γνωρίζω ότι θα υπάρξουν κάποιοι Ορθόδοξοι Αδελφοί και αδελφοί μας, οι οποίοι θα θελήσουν, με εκτεταμένα και πάλι κείμενα, να επισκιάσουν αυτή την ιστορική και αποδεκτή από όλους τους αντικειμενικά σκεπτόμενους Θεολόγους πραγματικότητα. Οι χριστιανοί αυτοί το μόνο που κάνουν είναι να  υπερτιμούν τα λάθη των άλλων και να υποτιμούν τα δικά τους. Αυτό όμως είναι έργο και άχαρο και αντιευαγγελικό!

 ..............................................................................................

Δείτε μερικά σχετικά:

-Ο Παπισμός είναι συνοδικά καταδικασμένος επί αιρέσει; (Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς)

-Οι Παπικές Αιρέσεις (Λατινικές Κακοδοξίες) είναι καταδικασμένες από πολλές Ιερές Συνόδους, και από τους Αγίους Πατέρες

-Πειραιώς Σεραφείμ: Οι Ορθόδοξοι δεν παύουμε την αρίθμηση των Οικουμενικών Συνόδων στην Ζ΄ (7η) Αγία και Οικουμενική Σύνοδο του έτους 787 μ.Χ.

-Ο Παπισμός είναι αίρεση

-«Ὁ ρόλος τοῦ ἐπισκόπου Ρώμης στήν κοινωνία τῶν Ἐκκλησιῶν τῆς α΄ χιλιετίας»

--Eίναι ο παπισμός αίρεση; Είναι ο παπισμός εκκλησία; Επιτρέπονται οι συμπροσευχές με παπικούς;

-ΚΡΙΣΙΜΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΗΝ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ (ΙΙ) – Σχίσμα ή αίρεσις οι Ρωμαιοκαθολικοί; Έχουν ή όχι την Θεία Χάρη;

-ΚΡΙΣΙΜΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΗΝ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ (ΙΙ) – Σχίσμα ή αίρεσις οι Ρωμαιοκαθολικοί; Έχουν ή όχι την Θεία Χάρη;

-ΚΡΙΣΙΜΑ ΣΗΜΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΗΝ ΡΩΜΑΙΟΚΑΘΟΛΙΚΗ ΟΜΟΛΟΓΙΑ (ΙΙ) – Σχίσμα ή αίρεσις οι Ρωμαιοκαθολικοί; Έχουν ή όχι την Θεία Χάρη;

-Ο Παπισμός δεν είναι Εκκλησία!

-Ανύπαρκτο Σχίσμα;

-Μέγα σχίσμα ἢ μέγα λάθος;

-Ετεροδοξία: Η "ωραιοποιημένη" αίρεση! (Ιερά Μητρόπολη Πειραιώς)

-Η "Σύναξη Ορθοδόξων Κληρικών και Μοναχών" περί των Η΄ και Θ΄ Οικουμενικών Συνόδων

-Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, Απάντηση σε Ρωμαιοκαθολικά σχόλια

-«Oυ δει αιρετικοίς ή σχισματικοίς συνεύχεσθαι» (Β΄)

-«Oυ δει αιρετικοίς ή σχισματικοίς συνεύχεσθαι» (Α΄)

-π. Αναστ. Γκοτσόπουλος, Η Συμπροσευχή με αιρετικούς – Προσεγγίζοντας την κανονική πράξη της Εκκλησίας.

5 σχόλια:

  1. Λόγια άνευ ουσίας! Ας μας πει ο αγαπητός λαϊκός γιατί τα λείψανα των Αγίων που έχουν στην κατοχή τους οι παπικοι, ΔΕΝ θαυματουργουν ΔΕΝ ευωδιαζουν ΔΕΝ μυροβλιζουν! Ο αγιασμός τους, εάν δεν βάλουν αλάτι, χαλάει σε τρεις ημέρες! Σύγχρονους Άγιους με αποδεδειγμένα Θεία Χαρίσματα ΔΕΝ έχουν! Το Άγιο Φως ΔΕΝ εμφανίζεται σε αυτούς αλλά ΜΟΝΟ στους Ελληνορθοδοξους! Κλπ κλπ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτος ο ανθρωπος θελει τον Σωτηροπουλο να του απαντησει για τις τοσες ανακριβειες του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ απλά! Όποιος πιστεύει διαφορετικά από τα δόγματα των Οικουμενικών Συνόδων είναι αιρετικός. Επομένως από τότε που η Παπική θρησκευτική κοινότητα υιοθέτησε το φιλιόκβε (εκτός όσων αποκόπηκαν από τον Πάπα για να μείνουν συνεπείς στο δόγμα), έγινε αίρεση αυτόματα αφού αλλοιώσε το Σύμβολο της πίστεως που συντάχθηκε από Οικουμενικές Συνόδους. Και επειδή ποτέ δεν το απαρνήθηκε, ότι και να πουν και να κάνουν οι Πατριάρχες με τους Πάπες δεν έχει καμιά σημασία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν υπαρχει π[εριπτωση καποιος που καινοτομει ,ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΙ !!!!!!!!!
    ΚΑΙΝΑΙΤΟΜΕΙ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ,Αθανασιου,Βασιλειου,Γρηγοριου Νυσσης,Κυριλλου κλπ.
    ΚΑΙΝΤΟΜΕΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΓΡΑΦΩΜΕΝΑ ΤΟΥ ΑΓ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ,αυτος ο Ανθρωπος,Αυτο το ΑΓΙΟ Ανθρωπινο Δημιουργημα που σε ηλικια 19 ετων,εγραψε το περι ενανθρωπησεως λογο.!!!!!!!!!!!!!
    ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΓ ΒΑΣΙΛΕΙΟ,αυτος ο Ανθρωπος,Αυτο το Αγιο Δημιουργημα που εγραψε την Εξαημερο !!!!!!!
    Για ποιον αλλο να γραψω,Διονυσιο Αεροπαγιτη,Γρηγοριο Νυσσης,Γρηγοριος Παλαμας κα
    ΑΥΤΟΣ Ο ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΜΙΚΡΟΣ ΑΝΘΡΩΠΑΚΟς,κοινος ΝΑΝΟΣ, ΝΙΚΟΛΑΟς ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ ,ΑΠΟΚΑΛΕΙ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΥΣ ΑΓΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ""ΚΑΠΟΙΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ""
    ΑΥΤΟΣ ΛΟΙΠΟΝ ,Ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ,ΘΕΛΕΙ.......ΣΥΓΧΩΡΕΣΗ ??????????ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΤΑΝΟΙΑ!!!!!!!!!!ΜΟΝΟ ΠΟΝΗΡΙΑ ΚΑΙ ΘΡΑΣΟΣ ΔΑΙΜΟΝΙΚΟ !!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Η Όγδοη Οικουμενική σύνοδος επί Μεγα Φώτιου !!! και η Ένατη οικουμενική σύνοδος επί Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά!!! Επίσης και οι προηγούμενες Οικουμενικές σύνοδοι καταδικάζουν την αίρεση του παπισμού για την αλλοίωση του Συμβόλου της Πίστεως !!! Και την αλλοίωση του πασχάλια κανώνα!!! κ.λ.π

    ΑπάντησηΔιαγραφή