Η
Εκκλησία της Κύπρου να συμβάλλη εις την Εκκλησιαστικήν ενότητα
Του Β.
Χαραλάμπους, θεολόγου
Η Εκκλησία της Κύπρου μπορεί να συμβάλλει στην Εκκλησιαστική ενότητα, η οποία έχει διασαλευθεί λόγω του Ουκρανικού Εκκλησιαστικού ζητήματος.
Η
στάση την οποία τηρούσε η Εκκλησία της Κύπρου, πριν την αυθαίρετη μνημόνευση
του μη αναγνωρισμένου από την πλειοψηφία των Τοπικών Εκκλησιών ‘’Προκαθήμενου
Επιφάνιου’’, από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Χρυσόστομο Β΄ και την
ακολουθήσασα αλλαγή στάσης της Εκκλησία της Κύπρου στο θέμα τούτο,
αναμφισβήτητα συνέβαλλε στην Εκκλησιαστική ενότητα.
Αυτό
κατεδεικνύετο και από το ανακοινωθέν της απόφασης της Έκτακτης Συνεδρίας της
Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου στις 18 Φεβρουαρίου 2019.
Σύμφωνα με
το ανακοινωθέν αυτό, τονιζόταν μεταξύ άλλων και το εξής : ‘’Το θέμα που αφορά
στο Αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Ουκρανίας και το οποίο, όπως έχει εξελιχθεί,
άπτεται του θέματος της ενότητος στους κόλπους της Ορθόδοξης
Εκκλησίας…’’.
Η
Εκκλησία Κύπρου έθετε στο ανακοινωθέν αυτό, την προτεραιότητα της
Εκκλησιαστικής ενότητας. Μεταξύ άλλων στο εν λόγω ανακοινωθέν, ανεφέρετο
και το εξής : ‘’Αναλογιζόμενη τις ευθύνες της Εκκλησίας της Κύπρου, ως μιας των
παλαιφάτων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών των
εχουσών το Αυτοκέφαλο από Οικουμενική Σύνοδο…’’.
Ο
τονισμός, ‘’των εχουσών το Αυτοκέφαλο από Οικουμενική Σύνοδο’’, δεν ήταν λόγος
εκ περισσού, αλλά καταδείκνυε τον κανονικό τρόπο εκχώρησης του
Αυτοκεφάλου.
Είναι
πολύ σημαντικό αυτό το οποίο αναφέρει ο καθηγητής Βλάσιος Φειδάς
στη μελέτη του, η οποία τιτλοφορείται «Το ‘’αυτοκέφαλον’’ και το ‘’αυτόνομον’’
εν τη Ορθοδόξω Εκκλησία» (Εν Ιεροσολύμοις 1979).
«Κανονικώς αρμόδιον δια την ανακήρυξιν του ‘’αυτοκεφάλου’’ όργανον είναι η
Οικουμενική Σύνοδος και κατ’ ακολουθίαν δια την Ορθόδοξον Εκκλησίαν η
Πανορθόδοξος Σύνοδος…» τόνιζε ο καθηγητής Βλάσιος Φειδάς.
Σημείωνε
επίσης και τα ακόλουθα : ‘’Ομόθυμος σύνοδος ή ομόθυμος συμφωνία πάντων
των πατριαρχικών θρόνων αποτελούν το κανονικόν όργανον ανακηρύξεως του
αυτοκεφάλου ή του αυτονόμου εκκλησίας τινός, πάσα δε άλλη διαδικασία είναι
αντικανονική και όχι μόνο δεν εξυπηρετεί την ενότητα, αλλά τουναντίον δια της
καταπατήσεως της κανονικής παραδόσεως διαβιβρώσκει και διασπά την εν τη ορθή
πίστει και αγάπη ενότητα της Εκκλησίας’’.
O
εκκλησιαστικός αυτός λόγος του καθηγητή Βλάσιου Φειδά, τόνιζε το πρώτιστο της
‘’οικουμενικής ενότητος της Εκκλησίας’’. Η εκκλησιαστική ενότητα ήταν και
το κριτήριο της στάσης της Εκκλησίας της Κύπρου, στο ανακοινωθέν της απόφασης
της Έκτακτης Συνεδρίας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου στις 18
Φεβρουαρίου 2019.
Ας ανατρέξουμε στο πως επετεύχθη η αλλαγή στάσης
Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου, με τη ‘’μη εναντίωση στην απόφαση για
μνημόνευση’’ από τον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Κύπρου.
Για ποιο λόγο ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος
Χρυσόστομος Β΄, δεν ακολούθησε την κανονική οδό και αυθαίρετα
μνημόνευσε τον μη αναγνωρισμένο από την πλειοψηφία των Τοπικών Εκκλησιών
‘’Προκαθήμενο Επιφάνιο’’, κατά την χειροτονία του Επισκόπου Αρσινόης Παγκρατίου
στις 24 Οκτωβρίου 2020 στην Ιερά
Μονή Χρυσορροϊατίσσης;
Το λεκτικό της απόφασης της πλειοψηφίας
των Ιεραρχών της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου ‘’να μην εναντιωθεί στη
θέση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου’’, καταδεικνύει τη νέα αυτή στάση της Εκκλησίας
της Κύπρου.
Κατά της μνημόνευσης ως γνωστό, τάχθηκαν επτά
Ιεράρχες της Εκκλησίας της Κύπρου, με τον Μητροπολίτη Ταμασού Ησαΐα να
συντάσσεται σε μεταγενέστερο στάδιο, με αυτούς που συνηγορούν σ’ αυτή.
Τα περί κανονικότητας της εκχώρησης της Αυτοκεφαλίας, τα
οποία πρόβαλαν κάποιοι στην Κύπρο, δημιουργούν ερωτηματικά, καθότι αυτό
το καινοφανές ‘’έθος’’, της χωρίς τη συναίνεση των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών
εκχώρησης της Αυτοκεφαλίας, διαμφισβητείται και από το ακόλουθο ερώτημα, το
οποίο συμπεριλαμβάνετο στο ανακοινωθέν της απόφασης της Έκτακτης Συνεδρίας της
Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου στις 18 Φεβρουαρίου 2019 : ‘’Αν η
συμφωνία, η οποία επετεύχθη στην Ε΄ Προσυνοδική (Πανορθόδοξη) Διάσκεψη περί
ανακηρύξεως του Αυτοκεφάλου δεν ακυρωνόταν, λόγω της αποτυχίας συμφωνίας επί
του τρόπου υπογραφής του τόμου Αυτοκεφαλίας, θα υπήρχε το σημερινό πρόβλημα;’’
Αυτό γιατί το αντιπαρέρχονται;
Όταν στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Κύπρου, σε
τηλεοπτική συνέντευξή του, έγινε αναφορά από δημοσιογράφο στο γεγονός ότι, ‘’ο
Πατριάρχης Μόσχας δεν τον μνημονεύει’’, απάντησε ‘’δεν με ενδιαφέρει’’.
Ποιον ανέπαυσε η απάντηση αυτή;
Η Εκκλησία της Κύπρου μπορεί να συμβάλλει στην
Εκκλησιαστική ενότητα και πολύ μάλιστα, παρά τις αναμφισβήτητα μεγάλες
δυσκολίες σε μια τέτοια προσπάθεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου