Ηρακλής Ρεράκης,
Καθηγητής Θεολογίας του ΑΠΘ
Τον κ. Γ.
Καλαντζή, κοινωνιολόγο, που δεν έχει καν σπουδάσει Θεολογία, όρισε, ως Γεν.
Γραμματέα Θρησκευμάτων, μετά από εκκλησιαστική παρέμβαση, η σημερινή Κυβέρνηση
-όπως, άλλωστε, είχαν κάνει και οι προηγούμενες Κυβερνήσεις από το 2010 και
μετά.
Είναι εκείνος, που με δική του εξουσιαστική παρέμβαση και διαρκή στήριξη ιδρύθηκε και λειτουργεί, παρανόμως και παρατύπως, εντός του Τμήματος Θεολογίας, άλλο Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών, στο οποίο διδάσκεται η Θεολογία του Κορανίου, προκειμένου -κατά τις προσδοκίες του κ. Καλαντζή και της περί αυτόν ιδρυτικής ομάδας από το Τμήμα Θεολογίας- να μορφώνει και να δίνει πτυχία Ισλαμικής Θεολογίας σε Μουσουλμάνους δασκάλους του Κορανίου για τα μειονοτικά σχολεία της Θράκης.
Μόνον που στο
Τμήμα αυτό, από το 2016 που λειτουργεί, δεν προσήλθαν να φοιτήσουν Μουσουλμάνοι,
επειδή βρίσκεται και λειτουργεί εντός του Τμήματος Θεολογίας, με Δ/ντή Σπουδών,
Καθηγητή της Δογματικής Θεολογίας και φυσικά με διδακτικό προσωπικό τους ίδιους
καθηγητές του Τμήματος Ορθόδοξης Θεολογίας!
Το έτερο Τμήμα Ποιμαντικής
και Κοινωνικής Θεολογίας, άλλωστε, που εναντιώθηκε σύσσωμο στην ίδρυση του
Ισλαμικού Τμήματος εντός της Θεολογικής Σχολής, με απόφασή του απάντησε,
σχετικά, τον Μάϊο του 2014, σε τρεις Μουσουλμάνους κληρικούς της Θράκης, που
υποστήριζαν την ύπαρξη Ισλαμικών Σπουδών εντός της ορθόδοξης Θεολογικής Σχολής,
ως εξής:
«Η Εισαγωγική
Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών, που αποφασίστηκε από το Τμήμα Θεολογίας του
Α.Π.Θ., αντιβαίνει στην αρχή του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της
θρησκευτικής ελευθερίας μελών άλλης θρησκείας. Πώς είναι δυνατόν να οργανώνεται
Κατεύθυνση Μουσουλμανικών Σπουδών ερήμην μουσουλμάνων ακαδημαϊκών δασκάλων, οι
οποίοι και δεν θα έχουν οποιαδήποτε συμμετοχή αποφασιστικής σημασίας στη
σύνταξη του Προγράμματος Σπουδών και στα όργανα διοικήσεως; Επομένως, εύλογα,
δημιουργείται η απορία, κατά πόσον μία τέτοια απόφαση πληροί επιστημονικά και
ηθικά τις προϋποθέσεις της ακαδημαϊκής δεοντολογίας».
Συνεχίζοντας οι
Καθηγητές του ως άνω Τμήματος την απαντητική τους επιχειρηματολογία αναφέρουν
ότι: «Η Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ., κατά το επιστημονικό της περιεχόμενο και
τον σκοπό ιδρύσεως και λειτουργίας της, καλλιεργεί τη σπουδή στην Ορθόδοξη
Θεολογία. Έτσι είναι διεθνώς γνωστή. Γι’ αυτό και προσελκύει φοιτητές, που
θέλουν να σπουδάσουν Ορθόδοξη Θεολογία από όλο τον κόσμο. Με την ανακοίνωση της
ιδρύσεως της συγκεκριμένης Κατευθύνσεως, γίναμε αποδέκτες εντόνων κριτικών,
εντός και εκτός Ελλάδος και δυσπιστίας, ως προς τον στόχο που έχει η Σχολή και
το εκπαιδευτικό έργο που επιτελεί, γεγονός που μας ανησυχεί ιδιαίτερα. Θεωρούμε
ότι η απόφαση του Τμήματος Θεολογίας του Α.Π.Θ. κινείται σε λάθος κατεύθυνση».
Η θρησκευτικής
αποχρώσεως απόφαση, που πήρε ο κ. Ερντογάν για το μη σεβασμό της θρησκευτικής
διαφορετικότητας και τη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί, δείχνουν ότι εμπνεύστηκε
πρώτα από την ισλαμική πίστη και τη Θεολογία
του Κορανίου και έπειτα από την
ισλαμικού χαρακτήρα κληρονομιά του Μωάμεθ του Πορθητή.
Αυτό σημαίνει ότι,
πέρα από επιστημονική και θεολογική παρεκτροπή, η απόφαση του κ. Καλαντζή και
των ομοφρόνων του να εισαγάγουν, για τους δικούς τους άγνωστους λόγους, τη
Θεολογία του Ισλάμ στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ, υπήρξε επιπόλαιη ενέργεια και εγκληματικό
θεολογικό και πολιτικό λάθος, που έβλαψε
και συνεχίζει να βλάπτει τη χριστιανική πίστη και Θεολογία στην Ελλάδα.
Και τούτο, διότι
η ισλαμική θεολογία του Κορανίου είναι εντελώς ξένη και αντίθετη με την χριστιανική
διδασκαλία και επομένως με την επί (80) περίπου έτη διδασκόμενη στη Θεολογική
Σχολή του ΑΠΘ ορθόδοξη θεολογία της αγάπης, της ειρήνης και της καταλλαγής που
κηρύττει το Ευαγγέλιο.
Πολύ
αποκαλυπτικές, για το ποια θρησκευτικά χαρακτηριστικά έχουν οι υποταγμένοι πιστοί
στο Ισλάμ και στο Κοράνιο και για το πώς αντιμετωπίζουν τον Χριστιανισμό, είναι
οι πρόσφατες δηλώσεις του Προέδρου του Συνδικάτου Μουσουλμάνων Ιερωμένων της
Τουρκίας, Χασάν Τουρούτ:
«Την πρώτη
Παρασκευή στην Αγία Σοφία, οι Μουσουλμάνοι να δείξουμε στον κόσμο ότι χτίζεται
μία νέα Τουρκία. Οι προετοιμασίες για τη δεύτερη κατάκτηση της
Κωνσταντινούπολης πρέπει να γίνουν εκ των προτέρων. Πρέπει να δοθεί το μήνυμα
στον ισλαμικό κόσμο ότι οι κοινότητες που ζουν, υπό τη σκιά της οθωμανικής
δικαιοσύνης, δεν πέθαναν. Η Αγία Σοφία είναι το μέσο για
να επέλθει η Ανάσταση στον κόσμο. Πρέπει να δείξουμε όλοι μαζί -με την πρώτη
προσευχή στην Αγία Σοφία- ότι η Τουρκία δεν είναι η παλιά Τουρκία».
Ο εν λόγω
ιερωμένος εκτιμά ότι «τίποτα δεν θα είναι το ίδιο μετά το τέλος της επιδημίας
του Covid-19, άρα πρέπει να γίνει δέηση στον Αλλάχ, μέσα στο ύψιστο σύμβολο της
επικυριαρχίας του Ισλάμ στο Χριστιανισμό, για να εξευμενίσει το κακό! Όταν ο
Μωάμεθ ο Πορθητής κατέκτησε την Κωνσταντινούπολη το 1453, την πρώτη Παρασκευή
μετά την άλωση, προσευχήθηκε στην Αγία Σοφία, μετατρέποντάς την, μετά από 916
χρόνια, σε τζαμί».
Ο Μωάμεθ, όπως
ανέφερε στις δηλώσεις του ο ως άνω Πρόεδρος των Μουσουλμάνων Κληρικών, φέρεται
να είχε πει, σύμφωνα με κάποιες οθωμανικές γραφές, ότι: «Όσοι προσπαθήσουν να
μετατρέψουν το τζαμί μου σε κάτι διαφορετικό από τέμενος, θα έχουν την κατάρα
του Αλλάχ, των Αγγέλων και όλων των Μουσουλμάνων».
Και καταλήγει ο
τούρκος Ιερωμένος, εξαίροντας, μάλιστα, τη σπουδαιότητα της Αγίας Σοφίας για το
Ισλάμ: «Ας μην υφιστάμεθα άλλο την κατάρα του Αλλάχ και του προγόνου μας του
Μωάμεθ», ζητώντας από τον Τούρκο Πρόεδρο Ερντογάν να επιδείξει την αναγκαία
προσοχή στην υπόθεση: «Είναι αναγκαίο ο αξιότιμος Πρόεδρος της χώρας μας και οι
αρμόδιοι αξιωματούχοι του, που προσπαθούν να γιγαντώσουν τη μουσουλμανική
Τουρκία και το Ισλάμ, να τα λάβουν σοβαρά υπόψη αυτά».
Στην ίδια γραμμή,
ο Ερντογάν διεμήνυσε «πως η Αγία Σοφία θα ανοίξει για μουσουλμανική προσευχή»
και ότι «η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί επαφίεται στα κυριαρχικά
δικαιώματα της Τουρκίας». Η σύζυγός του Εμινέ Ερντογάν σχολίασε στο Twitter:
«Άκουσα με μεγάλη χαρά ότι το κληροδότημα του Σουλτάνου Μωάμεθ, το «Τζαμί Αγία
Σοφία», άνοιξε και πάλι στη λατρεία. Δόξα τον Αλλάχ!».
Από την ελληνική
πλευρά, ο Πρωθυπουργός της Ελλάδος κ. Μητσοτάκης δήλωσε: Η Ελλάδα
καταδικάζει με τον πιο έντονο τρόπο την απόφαση της Τουρκίας να
μετατρέψει την
Αγία Σοφία σε τζαμί. Η απόφαση αυτή προσβάλλει τον οικουμενικό
χαρακτήρα της και βεβαίως επηρεάζει όχι μόνο τις σχέσεις της Τουρκίας με
την Ελλάδα αλλά και τις σχέσεις της με την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Unesco και την
παγκόσμια κοινότητα συνολικά».
Η προεδρία
της Κυπριακής δημοκρατίας, επίσης, «αναφέρει ότι η Αγία Σοφία είναι επί αιώνες
παγκόσμιο σύμβολο του Χριστιανισμού. Θεωρεί επίσης ότι η απόφαση, για μετατροπή
της σε τζαμί, συνιστά ακραία πρόκληση κατά της παγκόσμιας πολιτιστικής
κληρονομιάς, πλήγμα κατά της αποδοχής της διαφορετικότητας και της
ανεξιθρησκίας αλλά και παραβίαση κάθε διεθνούς κανόνα δικαίου, αρχών και
αξιών».
Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής, Ελπιδοφόρος,
ο οποίος το 2014, ως Καθηγητής του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής
Θεολογίας του ΑΠΘ, τάχτηκε, μαζί με όλους τους συναδέλφους του, εναντίον της
ίδρυσης του Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή, χαρακτήρισε «την
τουρκική απόφαση ισλαμοποίησης της Αγίας Σοφίας, ως το χειρότερο παράδειγμα
θρησκευτικού φανατισμού και ως προσβολή της θρησκευτικής ελευθερίας».
Μετά από αυτή την
εχθρική στάση των πιστών του Ισλάμ στην Τουρκία, εναντίον του Χριστιανισμού και
της Αγίας Σοφίας, εμφυτευμένης στις ψυχές όσων σπουδάζουν το Κοράνιο και
δέχονται ηθικοκοινωνικά και θρησκευτικά πρότυπα ζωής από αυτό, ο κ. Καλαντζής
και οι συνεργάτες του, από το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ, έχουν χρέος να
επανορθώσουν και να καταργήσουν άμεσα το αποτυχημένο, και μη επιστημολογικά
δομημένο, από όλες τις πλευρές, Ισλαμικό Τμήμα στη Θεολογική Σχολή
Θεσσαλονίκης, ως συμβολική κίνηση μετανοίας αλλά και ως ένδειξη αντίδρασης για
την επιτευχθείσα ισλαμική απόφαση κυριαρχίας επί του σπουδαιότερου Μνημείου και
Συμβόλου της Χριστιανικής πίστεως.
Διότι ένα τέτοιο
δήθεν ισλαμικό ή για Ισλαμικές σπουδές Τμήμα ή Πρόγραμμα, χωρίς ειδικούς στην
Ισλαμική Θεολογία επιστήμονες, στο οποίο διδάσκουν Καθηγητές ειδικοί και
εκλεγμένοι ΜΟΝΟΝ για την Ορθόδοξη Θεολογία, αποτελεί, κατά τη γνώμη μας, μια διεθνώς
πρωτότυπη επιστημονικώς καρικατούρα και ντροπιάζει το ΑΠΘ.
Πέρα από αυτό, όμως, είναι τουλάχιστον ντροπή
να υιοθετείται και να διδάσκεται, σε Ορθόδοξη Θεολογική Σχολή, από ορθόδοξους
πανεπιστημιακούς Θεολόγους, η Θεολογία μιας πίστεως, που δεν σέβεται, αλλά,
αντίθετα, εμπνέει και προκαλεί τέτοιου μεγέθους κυριαρχικές και προσβλητικές
ενέργειες, όπως αυτή, της μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε Τζαμί, σε βάρος της δικής
μας διαφορετικής Χριστιανικής πίστεως.
1 σχόλιο:
Συγχαρητήρια αγαπητέ κ. Ρεράκη!
Πραγματικά, ποια σχέση μπορεί να έχει η θρησκεία της αγάπης και της καταλλαγής με την θρησκεία που εξαπλώνεται, από την ίδρυση της ήδη,με φωτιά και με τσεκούρι;
Δημοσίευση σχολίου