ΟΜΙΛΙΑ
ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΥ ΕΠΙ ΤΗ ΙΕΡΑ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ
ΑΓΙΟΥ ΕΝΔΟΞΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ
Νέα Υόρκη 11 Ιουνίου 2020
Ιερός
Αρχιεπισκοπικός Καθεδρικός Ναός Αγίας Τριάδος
Αγαπητοί μου
πιστοί και συνεργοί εν Χριστώ,
Συναχθήκαμε σήμερα
εδώ για να εκφράσουμε τη δοξολογία, αλλά και την ευγνωμοσύνη μας προς τον
Τριαδικό Θεό μας.
Να εκφράσουμε τη
δοξολογία μας, διότι αυτή την εβδομάδα της Πεντηκοστής, πρέπει, όπως ο Κύριος
μας προτρέπει μέσω του ψαλμωδού, να πλατύνουμε τα στόματά μας, και να
επιτρέψουμε στον Κύριο να τα γεμίσει[1]. Να μας γεμίσει με εγκώμια για την
παρούσα εορτή του Αγίου ενδόξου μαθητή και Αποστόλου Βαρθολομαίου, ουράνιου
προστάτη του Πνευματικού μας Πατέρα και Πατριάρχη.
Αλλά να
εκφράσουμε και την ευγνωμοσύνη μας για τη μεταμορφωτική και θυσιαστική
Πατριαρχική Διακονία του εν Χριστώ Πατέρα μας Παναγιωτάτου Οικουμενικού
Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίου, ο οποίος έχει αναλώσει κάθε ικμάδα της ύπαρξής του
για την ανά τον κόσμο Ορθόδοξη Εκκλησία επί σχεδόν τρεις δεκαετίες όντας ένας
εκ των μακροβιότερων Αρχιεπισκόπων Κωνσταντινουπόλεως και Νέας Ρώμης στην
ιστορία. Οι καρδιές μας είναι γεμάτες ευγνωμοσύνη και χαρά για την πολυετή και
καρποφόρα πατριαρχία του.
Πριν από 29
χρόνια, κατά την ενθρόνισή του ως Οικουμενικού Πατριάρχη, την ημέρα της μνήμης
του δικού μου προστάτη Αγίου, ο Παναγιώτατος ομολόγησε με σθένος και
ειλικρίνεια: “Ἐν κενώσει προσεγγίζομεν τήν στιγμήν ταύτην τήν φλεγομένην
καί μή κατακαιομένην βάτον τῆς Οἰκουμενικῆς Πατριαρχίας, ἐν ᾗ καλούμεθα εἰς
θεωρίαν τοῦ Θεοῦ, εἰς ἱερουργίαν τοῦ μυστηρίου τῆς ἀδιασπάστου ἀποστολικότητος,
εἰς διακονίαν καί μαρτυρίαν τῆς Ὀρθοδοξίας, εἰς οἰκοδομήν τῆς χριστιανικῆς ἑνότητος”[2].
Έτσι, ο
Οικουμενικός μας Πατριάρχης αποσαφήνισε εξ αρχής ότι η πατριαρχία του θα είναι
μία διακονία κενώσεως και θεωρίας. Διότι μόνο μέσω της θυσιαστικής αγάπης
μπορεί να λάβει σάρκα και οστά το έργο του Χριστού.
Και στη θεωρία
του Θεού στην φλεγομένη βάτο, η οποία αποτελεί μία παραστατική εικόνα της θείας
Ενανθρώπησης, αλλά και της πληρότητας της ανθρώπινης συμβολής σ’ αυτήν μέσω της
Υπεραγίας Θεοτόκου, ο Παναγιώτατος ορθά ερμηνεύει τη Μητέρα Αγία του Χριστού
Μεγάλη Εκκλησία ως την ζώσα και αείφωτο πηγή της πίστης που μεταλαμπαδεύει το
φως της στον κόσμο.
Και ποια είναι
αυτή η διακονία που ενσαρκώνεται στο ιερό πρόσωπο του Οικουμενικού μας
Πατριάρχη; Τίποτα λιγότερο από την αδιάσπαστη και ανόθευτη παράδοση των
Αποστόλων, των Μαρτύρων, των Αγίων, των Δικαίων, των Πατέρων, των Μητέρων και
όλων εκείνων που διακόνησαν και έδωσαν τη μαρτυρία της αλήθειας της Ορθοδοξίας
διαμέσου των αιώνων. Ως ο ελέω Θεού διάδοχος Αγίων ανδρών στον Πρώτο Θρόνο της
Ορθοδοξίας, ανδρών όπως ο Γρηγόριος ο Θεολόγος, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος και ο
Μέγας Φώτιος, ο Παναγιώτατος ζει στο παρόν και στο σύγχρονο
κόσμο μέσω των θείων και ιερών Παραδόσεων της Εκκλησίας.
Ο Πατριάρχης μας υποστασιάζει κάθε φλόγα της φλεγομένης βάτου,
καθώς γνωρίζουμε ότι το Φανάρι αποτελεί το φάρο που φωτίζει τις καρδιές των
πιστών και διαχέει το φως του Χριστού σε όλο τον κόσμο. Είτε πρόκειται
για τα ανθρώπινα δικαιώματα ή τη θρησκευτική ελευθερία, είτε για την οικολογική
δικαιοσύνη ή τη διαθρησκειακή κατανόηση, ο Παναγιώτατος μεταφέρει τη διαχρονική
σοφία της Ορθόδοξης Πίστης σε σύγχρονα ζητήματα και προβληματισμούς.
Εντός των ορίων
της Εκκλησίας, ο Πατριάρχης μας αποτελεί
ένα εξαιρετικό πρότυπο πειθαρχίας στους ιερούς κανόνες, ένας αληθής κανόνας της
Ορθόδοξης πίστης μας.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον οδήγησε την Αγία και Ιερά
Σύνοδο στην απόφαση να χορηγήσει το αυτοκέφαλο στον ευσεβή ουκρανικό λαό και να
θεμελιώσει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον συγκάλεσε την Αγία και Μεγάλη
Σύνοδο στην Κρήτη το 2016, παρά τις διατυπωθείσες ανειλικρινείς αντιρρήσεις. Αυτή η
Σύνοδος, η οποία προετοιμαζόταν για περισσότερα από πενήντα χρόνια, ανέλαβε
σημαντικές πρωτοβουλίες που ενίσχυσαν την εξωστρέφεια της Ορθόδοξης Εκκλησίας,
αλλά και τόνωσαν την αίσθηση της συνέχειας εντός της Εκκλησίας.
Αυτός είναι ο
λόγος για τον οποίον είναι ο πρώτος Οικουμενικός Πατριάρχης που συγκάλεσε τις
Ιερές Συνάξεις των Προκαθημένων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών,
προκειμένου να χτίσει γέφυρες και να ενδυναμώσει την επικοινωνία και τη
συνεργασία της ανά τον κόσμο Ορθοδοξίας.
Είτε στην Αλβανία
είτε στην Εσθονία είτε στην Τσεχία είτε στη Σλοβακία είτε οπουδήποτε αλλού στην
οικουμένη, ο Παναγιώτατος έχει εμπνεύσει την Εκκλησία Κωνσταντινουπόλεως να
προωθήσει την αποστολή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, πάντοτε προς όφελος
εκείνων τους οποίους διακονεί. Διότι ο Παναγιώτατος Οικουμενικός Πατριάρχης
Βαρθολομαίος νοηματοδοτεί τη διακονία του με τους λόγους του Κυρίου μας Ιησού
Χριστού: “ὁ υἱός τοῦ ἀνθρώπου οὐκ ἦλθε διακονηθῆναι, ἀλλά διακονῆσαι”[3].
Θα μπορούσαμε να
μνημονεύσουμε πολλά, πάρα πολλά ακόμα. Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε για το ρόλο
του στην ειρηνική συνύπαρξη των θρησκειών και για τη συμβολή του στη “Διακήρυξη του Βοσπόρου”, η οποία
σημείωσε ότι “ο πόλεμος στο όνομα της θρησκείας αποτελεί πόλεμο εναντίον
της ίδιας της θρησκείας”[4];
Θα μπορούσαμε να
μιλήσουμε για το έργο του στον οικουμενικό τομέα, το οποίο επαινεί ο Olivier Clément, σημειώνοντας τα
εξής: “Ὁ
Οἰκουμενισμός, γιά τόν Βαρθολομαῖο Α΄, δέν εἶναι πολυτέλεια, εἶναι καθῆκον. Τοῦ
ἀρέσει νά ἀναφέρεται στήν ἀδιαίρετη Ἐκκλησία, πνευματική μήτρα τῆς Εὐρώπης, ὅπου
ἑνώνονταν ἤ συνεργάζονταν ἡ Ἀνατολή καί ἡ Δύση”[5].
Μπορούμε, χωρίς δισταγμό, να ομολογήσουμε ότι ο Οικουμενικός
Πατριάρχης Βαρθολομαίος υπερέβη κάθε προσδοκία, που είχε η
Εκκλησία και ο κόσμος απ’ αυτόν, εκείνη τη μέρα του Οκτωβρίου του 1991, όταν
εκλεγόταν ως ο 270ος διάδοχος του Αγίου Αποστόλου Ανδρέου του Πρωτοκλήτου.
Σήμερα που ο
Παναγιώτατος άγει τα σεπτά ονομαστήριά του, σύμπασα η Ιερά Αρχιεπισκοπή μας,
αλλά και όλος ο ορθόδοξος κόσμος του απευθύνει εγκάρδιες ευχές για υγεία και
μακροημέρευση, ώστε επί πολλά, πολλά χρόνια ακόμα να ποιμαίνει το χριστεπώνυμο
πλήρωμα και να καθοδηγεί το πλοίο της Ορθοδοξίας.
Εἰς Πολλά Ἔτη![1] Ψαλμ.
80, 11.
[2] Ενθρονιστήριος
Λόγος της Α.Θ.Π. (2 Νοεμβρίου 1991).
[3] Ματθ.
20, 28.
[4] Διακήρυξη
του Βοσπόρου (1994).
[5] Ol. Clément, «Ἡ
ἀλήθεια ἐλευθερώσει ὑμᾶς». Συνομιλώντας μέ τόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαῖο
Α΄, ἐκδ. Ἀκρίτας, Ἀθήνα 1997, σ. 223.
9 σχόλια:
Αρχιεπ. Ελπιδοφόρος: "Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αποτελεί ένα εξαιρετικό πρότυπο πειθαρχίας στους Ιερούς Κανόνες, ένας αληθής κανόνας της Ορθόδοξης πίστης μας…" «Οὐαὶ οἱ λέγοντες τὸ πονηρὸν καλὸν καὶ τὸ καλὸν πονηρόν, οἱ τιθέντες τὸ σκότος φῶς καὶ τὸ φῶς σκότος» (Ησαΐα 16,20)¨
Είναι «πρότυπο πειθαρχίας στους Ιερούς Κανόνες», ενώ τους αποκάλεσε «τείχος του αίσχους»! Είναι «αληθής κανόνας της Ορθόδοξης Πίστης μας», ενώ είχε γκρεμίσει όλα τα Δόγματα της Εκκλησίας;
Εκτός από το μισθωτό Ποιμένα της Αμερικής, όλοι όσοι εγκωμιάζουν τον ασεβή Πατριάρχη στην άλλη ζωή θα έχουν τον ίδιο κλήρο μαζί του. Να τον χαίρονται οι φίλοι του, τα «παιδιά» του Πατρός Αυγουστίνου Καντιώτη: Ο Μητροπολίτης Καλαμαριάς Ιουστίνος και πρωτοσύγκελος της μητροπόλεως Φλωρίνης Νικηφόρος Μανάδης!
Δηλώσεις που προκαλούν τον οίκτο και τον κλαυσίγελω...
Τι ακούσαμε αυτές τις μέρες με αφορμή τα ονομαστήρια του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως!
Τι "πάνυ", τι "τηλαυγής φάρος της Ορθοδοξίας" sic, τι το ένα, τι το άλλο.
Ναυτία να σε πιάνει...
Λ. Ν.
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΕΥΔΟΣΥΝΟΔΟ ΤΟΥ ΚΟΛΥΜΠΑΡΙΟΥ, ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΡΗΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΑΧΕΙΡΟΤΟΝΗΤΩΝ ΟΥΚΡΑΝΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΣΦΙΧΤΑΓΚΑΛΙΑΣΜΑΤΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΠΑ, ΟΡΙΣΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΣΥΝΤΟΜΟ ΑΝΕΚΔΟΤΟ:
'' Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αποτελεί ένα εξαιρετικό πρότυπο πειθαρχίας στους ιερούς κανόνες, ένας αληθής κανόνας της Ορθόδοξης πίστης μας…..''
(Αμερικής Ελπιδοφόρος)
Ποιός σου είπε ότι είναι φίλοι του Ελπιδοφόρου ο μητροπολίτης Καλαμαριάς και ο π. Νικηφόρος Μανάδης;;;;
Τί έπαινοι είναι αυτοί;;;
Τί σχέση έχουν όλα αυτά με την πραγματικότητα;;;;
Νομίζω αυτό το κήρυγμα είναι για αρχείο. Μνημείο υποκρισίας, ψεύδους, αισχράς κολακείας, γλοιώδους υποτέλειας και κήρυξης της παναίρεσης του Οικουμενισμού στην σύγχρονη εκκλησιαστική ιστορία
H Πίστη μας στηρίζεται στην άκρα ταπείνωση και στην ταπεινότητα, κορυφαίους πυλώνες για τον αγιασμό μας. Δεν στηρίζεται στην έπαρση, την αλαζονεία, την υπερηφάνεια, τον εγκωμιασμό, την κολακεία και την καύχιση. Ουδείς ακόμα και ο "πάνυ μεγάλος" δεν έχει καταφέρει τίποτε, αν πράγματι έχει καταφέρει, από μόνος του για να καυχάται. Όλα είναι δώρο και έργο Θεού. Η αυτο-καύχιση είναι εγωισμός και υπερηφάνεια , η καύχιση άλλων για "το έργο τους " έλλειψη αγάπης προς αυτούς, διότι τους σπρώχνουν σε καταδικαστική κενοδοξία και αυταρέσκεια. Όλα αυτά είναι δαιμονικές εκδηλώσεις αποστασίας από το Θεό, που οδηγούν κατευθείαν σε απώλεια. Ο Θεός να ελεήσει Πατριάρχες, Αρχιεπισκόπους, Επισκόπους κλπ. αλλά και απλούς κληρικούς και λαικούς, που εμφανίζουν τέτοιες συμπεριφορές και υποπίπτουν σε τέτοια βαρύτατα ολισθήματα προσβολής του έργου Του και αδαμικής συμπεριφοράς ---υποστηρίζοντας τον θρίαμβο του αυτάρκους ανθρώπου κι όχι του μεγαλοδύναμου Θεού μας !
Θωμά πολύ άχαρος ο ρόλος που παίζεις. Φτάνει πιά! Άσε να τον αναλάβει κανένας άλλος.
Μην μας πεις, δεσπότη της Αμερικής, πως εσύ, ο πατριάρχης και οι λοιποί ιεράρχες, δεν γνωρίζετε τα όσα είπε ο πατριάρχης Αλεξανδρείας στον αιρεσιάρχη Κόπτη Μονοφυσίτη, πως είμαστε μία Εκκλησία με αρχηγό τον Ιησού Χριστό, λόγια, για τα οποία δεν κλήθηκε να απολογηθεί και να τα αποκηρύξει ή να τεθεί εκτός Εκκλησίας με καθαίρεση. Ακόμη τα όσα είπε για την προσευχή με τους Μουσουλμάνους για τον κορονοϊό και την ειρήνη. Ή ακόμη την συμπροσευχή των δύο ιεραρχών εκ της Μακεδονίας μαζί με τον μουφτή μέσα στο μουσουλμανικό νεκροταφείο, οι οποίοι πέρασαν "απαρατήρητοι" μόνο από εσάς, τους "φύλακες" της πίστεως, ενώ ο κόσμος το χει τούμπανο!. Ας αφήσουμε την προσωπική άποψη του πατριάρχη περί ιστορικών και όχι δογματικών διαφορών της Ορθοδοξίας από τον παπισμό και την σφοδρή επιθυμία του για την ψευδοένωση. Αλλά η καρδιά σας έγινε σκληρότερη και από το ατσάλι και δεν θέλετε να ακούσετε τίποτε περί Παραδόσεως και ιερών κανόνων, διότι γίνατε οι ίδιοι σας κανόνια και βομβαρδίζετε την Αλήθεια της πίστεως. Εν πλήρη και πάση αναιδεία, βεβαίως!' Και τολμάς και λες:"Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος αποτελεί ένα εξαιρετικό πρότυπο πειθαρχίας στους ιερούς κανόνες, ένας αληθής κανόνας της Ορθόδοξης πίστης μας"!!! "Αλλά "έστι δίκης οφθαλμός"! Όλοι θα βρεθούμε μπροστά στο φοβερό δικαστήριο. Και τότε "...ουx υπάρξει ο ελεών..."! Βάλτε μετάνοια, διότι, πέρα από τη δική σας αυτοκαταδίκη, γίνεστε αίτιοι για να οδηγηθούν ψυχές στην απώλεια.
Δημοσίευση σχολίου