Ιεραρχίας 2015 παραλειπόμενα
Οι
τακτικές, για το 2015, εργασίες της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος πέρασαν
στην Ιστορία. Ήταν μια πανομοιότυπη με τις προηγούμενες τυπική διαδικασία, που
στο τέλος καταντά ανιαρή και για τους ίδιους τους συμμετέχοντες Αρχιερείς.
Ακούγονται εισηγήσεις –διαλέξεις επί
επικαίρων συνήθως θεμάτων, επί των οποίων όμως δεν λαμβάνονται αποφάσεις και αν
ληφθούν είναι γενικόλογες και η εφαρμογή τους μεταφέρεται στις ελληνικές
καλένδες... Ακολουθούν οι αρχιερατικές εκλογές, στις οποίες από καιρό είναι
γνωστό το αποτέλεσμα.... Έπαυσαν δηλαδή και αυτές ακόμη να έχουν κάποιο, έστω
ελάχιστο, ενδιαφέρον...
Στα
παραλειπόμενα της Ιεραρχίας περιλαμβάνεται το γεγονός ότι φέτος οι Αρχιερείς,
που έλαβαν μέρος στις συζητήσεις που ακολούθησαν των εισηγήσεων, ήσαν οι
λιγότεροι των τελευταίων ετών. Επί 79 παρόντων Μητροπολιτών και συνολικά στις
τέσσερις εισηγήσεις το λόγο έλαβαν μόνο είκοσι ένας (21) αρχιερείς, ενώ οι
πενήντα οκτώ (58) δεν μίλησαν καθόλου...Και ήταν επιλογή τους να μη μιλήσουν.
Πολλές οι αιτίες, κύριες πάντως θεωρούνται το ανιαρό της όλης διαδικασίας και
το ανώφελο οποιουδήποτε σχολίου. Αρκετοί Αρχιερείς έχουν την άποψη ότι πρέπει
ριζικά και επί της ουσίας να αλλάξει η όλη διαδικασία των συνεδριών και της
λειτουργίας της Ιεραρχίας και της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, όμως δεν την
εκθέτουν, γιατί πιστεύουν ότι απλώς θα προκαλέσουν ένα θόρυβο στον κλειστό χώρο
των ογδόντα Μητροπολιτών και τίποτε περισσότερο.
Ο
Αρχιεπίσκοπος προήδρευσε στην πρώτη και στην τελευταία συνεδρίαση της
Ιεραρχίας. Στις δύο ενδιάμεσες απουσίασε. Η επίσημη αιτιολογία, ήταν ότι πέρασε
μια ελαφράς μορφής ουρολοίμωξη.
Λόγω
των θεμάτων των εισηγήσεων και του ότι δεν συμμετέχουν πλέον στην Ιεραρχία
Μητροπολίτες που προκαλούσαν εντάσεις, αυτές σχεδόν έχουν εκλείψει. Η εισήγηση
του Μητροπολίτου Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, με θέμα «Η συμβολή της Εκκλησίας της
Ελλάδος εις την ενότητα του ελληνικού λαού σήμερον» προκάλεσε την σχετικά
μεγαλύτερη συζήτηση. Δέκα τρεις Μητροπολίτες έλαβαν το λόγο και ο καθένας εξέφρασε
την άποψη του, βλέποντας το θέμα από τη σκοπιά του. Το συμπέρασμα ήταν πως η
Εκκλησία, από την ίδια τη φύση και την αποστολή Της, είναι ενωτικός παράγων στο
λαό και κιβωτός σωτηρίας του, αλλά από την άλλη, κατά το λόγο του Ιησού
Χριστού, οι αρχές Της αποτελούν σημείο αντιλεγόμενο και αιτία μίσους και
διωγμών εκ μέρους των εχθρών Της.
Στην
εισήγηση του Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου για τη θεολογική κρλιση
εντύπωση προκάλεσε η αρνητική του θέση έναντι της ρωσικής θεολογίας, η οποία,
κατά την άποψή του, μαζί με τον σχολαστικισμό, και την προτεσταντική βιβλική
θεολογία «προσδιόρισε την αλλοίωση της ορθοδόξου θεολογίας». Στην κατάληξή της
ομιλίας του, τόνισε ότι υπάρχει θεολογική κρίση και πρόσθεσε: «Οι άλλες κρίσεις
έρχονται και παρέρχονται, ενώ η θεολογική κρίση έχει αιώνιες διαστάσεις. Η
θεολογική κρίση και οι επιπτώσεις της στην καθημερινή ζωή της Εκκλησίας δεν
είναι μόνο αλλοίωση των όρων, αλλά και η αλλοίωση της Ορθοδόξου Παραδόσεως και
στην πραγματικότητα απομάκρυνση από αυτήν».
Η
εισήγηση του Μητροπολίτου Ιλίου κ. Αθηναγόρου, προέδρου της Διοικούσης
επιτροπής της αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας της Εκκλησίας της Ελλάδος
«Κέντρο Συμπαραστάσεως Παλιννοστούντων και Μεταναστών-Οικουμενικό Πρόγραμμα
Προσφύγων», είχε το θέμα «Το Μεταναστευτικόν Πρόβλημα: ποιμαντική και κοινωνική
αντιμετώπισις αυτού». Η ανθρωπιστική κρίση και το τεράστιο κύμα μεταναστών και
προσφύγων προς την χώρα μας έχουν κατά πολύ υπερβεί τις δυνατότητες της
Εκκλησίας στην παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας. Γι΄ αυτό και ενώ στο εκδοθέν
Δελτίο Τύπου διατυπώνονται συγκεκριμένες προτάσεις του Μητροπολίτου Ιλίου προς
την Ε.Ε, για το Κέντρο Συμπαραστάσεως
Παλιννοστούντων της Εκκλησίας οι
γραφόμενες αναφορές είναι λίγες και αόριστες.
Ο
Σεβ. Μητροπολίτης Γουμενίσσης κ. Δημήτριος ανέγνωσε την εισήγησή του, πάνω στο
καυτό Δημογραφικό πρόβλημα. Ο κ. Δημήτριος, προς τιμή του, αναφέρθηκε στα
πρακτικά μέτρα που έλαβε η Εκκλησία επί των ημερών του μακαριστού Αρχιεπισκόπου
Χριστοδούλου, για να βοηθήσει, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, τις πολύτεκνες
οικογένειες. Μεταξύ αυτών είναι και η επιδότηση του τρίτου παιδιού στις
οικογένειες της Θράκης.
Ο
Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος στην ομιλία του και σε ορισμένα σημεία της για πρώτη
φορά θύμισε λίγο τον μακαριστό αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο. Για το μάθημα των
θρησκευτικών σημείωσε: «Φαίνεται ότι οι φίλοι μας οι εδώ και οι Ευρωπαίοι,
εκμεταλλευόμενοι τη δεινή μας οικονομική κατάσταση, στα πλαίσια της ρυθμίσεως
των οικονομικών μας σχέσεων, δεν θα παραλείψουν αλλά αντιθέτως θα επιδιώξουν με
κάθε τρόπο την αλλοίωση της ελληνικής κοινωνίας μας, αρχίζοντας από τη σχολική
μας εκπαίδευση. Το τραγικό είναι ότι οι εχθροί μας δεν είναι πλέον πέρα και
μακριά, είναι εντός των τειχών μας. Το βλέπουμε το οσφραινόμαστε».
Και
συνέχισε στο ίδιο ύφος ο κ. Ιερώνυμος:
«Εάν
όμως υπάρχουν δεσμεύσεις και σχεδιασμοί που αποσκοπούν, όπως ψιθυρίζεται
ζωηρά, (Σημ Η υπογράμμιση στο πρωτότυπο) στην αλλοίωση της μορφής της
κοινωνίας μας και μάλιστα στην υποτίμηση της ιστορίας και των παραδόσεών μας,
το ξεθεμελίωμα του θεσμού της οικογένειας και την επιβολή της διαστροφής, την
περαιτέρω υποβάθμιση της γλώσσας μας και την περιφρόνηση του από αιώνες
πολιτισμού μας, της πατρίδος μας, των οσίων και των ιερών μας, αν όλα αυτά
είναι μέσα στα «προαπαιτούμενα» ( πράγμα ακατανόητο) τότε η Ιεραρχία, ο κλήρος,
ο ευσεβής και πιστός ελληνικός λαός, θα γίνουμε ανάχωμα, τείχη οχυρά. Τότε θα
αποδειχθεί αληθινή η φράση του Μακρυγιάννη <η Φραγκιά δεν μας θέλει με
τέτοιο ντύμα Ορθόδοξον>». (Σημ. Η υπογράμμιση στο πρωτότυπο). Σημειώνεται ότι όταν αυτά τα έλεγε ο
μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος, ο τότε Μητροπολίτης Θηβών στεκόταν
μακριά του... Τώρα ο ευσεβής λαός, όπως τότε,
είναι πρόθυμος να αποτελέσει ανάχωμα στα σχέδια δικών και ξένων, φτάνει
ο Αρχιεπίσκοπος και οι άλλοι Αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος. να είναι
μπροστάρηδες και να τον εμπνεύσουν με το παράδειγμά τους.
Στα παραλειπόμενα της Ιεραρχίας να προστεθούν τέλος η
ένταση που παρατηρήθηκε κατά την επάνδρωση της Επιτροπής Διορθοδόξων. Ζητήθηκε
από Αρχιερείς να αλλάξουν τα μέλη της: Να μπουν σ’ αυτήν μέλη
και Μητροπολίτες των οποίων οι απόψεις δεν ταυτίζονται με αυτές του Φαναρίου
και του Μητρ. Περγάμου και ο 80χρονος Μητροπολίτης Περιστερίου να δώσει τη θέση
του σε νεότερο. Τελικά η Επιτροπή έμεινε όπως ήταν, ως προς τους Μητροπολίτες,
οι οποίοι είναι οι Περιστερίου, Δημητριάδος και Μεσσηνίας. Με την ευκαιρία
ετέθη και το ζήτημα των συχνών επισκέψεων του Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου στην
Ελλάδα και της προσεχούς επισκέψεώς του στην Αθήνα, με πρόσκληση του Υπουργού
των Εξωτερικών κ. Νικ. Κοτζιά, χωρίς πάντως να πάρει έκταση το θέμα, στα φανερά
τουλάχιστον.-
1 σχόλιο:
τα ανακοινωθεντα της ιεραρχιας δεν αναφερουν τα της στελεχωσεως της συνοδικης επιτροπης διορθοδοξων κ,λ,π, ως και της επικειμενης επισκεψεως του ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Δημοσίευση σχολίου