Η ΑΡΤΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΜΟΡΦΗΣ ΔΕΝ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΛΛΟΣ ΤΩΝ
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
(Σχολιασμός της περιβόητης
συνέντευξης του Νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη)*
Στο
μακροσκελές κείμενό του ο ποιητής Οδυσσέας Ελύτης, που τιτλοφορείται με τον
μονολεκτικό τίτλο «Τα κορίτσια» (Από το βιβλίο του ‘’Ανοιχτά χαρτιά’’),
διερωτάται «Αλλά τότε γιατί γράφουμε; Γιατί κάνουμε ποίηση; Ρωτάω
με τον ίδιο τον τρόπο που θα ρωτούσα: γιατί κάνουμε έρωτα; Στα μάγουλα
ενός κοριτσιού, όπως και στους στίχους ενός ποιήματος, από τον αποστολέα
έως τον αποδέκτη δεν μεσολαβεί τίποτε». Τα λόγια αυτά του Νομπελίστα
ποιητή προξενούν λύπη, όχι μόνο για γεγονός ότι τίποτα δεν έχουν να δώσουν,
αλλά νοήματα αλλόκοτα σηματοδοτούν.
Σε
συνέντευξή επίσης του Νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη, από σχετικό αφιέρωμα
στην Εφημερίδα ‘’Τα Νέα’’ 14/5/2011 και σε ερώτηση του δημοσιογράφου «που
οφείλεται η οργή, που διαπνέει τα τελευταία πεζά του» ο ποιητής απάντησε «Στο
πνευματικό κλίμα της εποχής μας με ενοχλεί η απομάκρυνση από τις αισθήσεις.
Δυστυχώς η σύγχρονη ποίηση υποδουλώθηκε σε κομπλεξικές καταστάσεις και
επηρεάστηκε από τις ενοχές, που μας φόρτωσαν τα δόγματα (χριστιανισμοί,
ιδεαλισμοί…). Το έργο μου για να πραγματοποιηθεί, απαιτούσε μια ζωή
ερωτικά ελεύθερη. Ήμουν πάντοτε ‘’δοσμένος εις τες ηδονές που λέει και
Καβάφης’’. Όλη μου τη ζωή είχα σχέσεις με νέα κορίτσια. Σ’ αυτά
πέραν των σεξουαλικών, που με τραβούσαν, βρήκα μεγάλη κατανόηση. Οφείλω
σε τέτοιες σχέσεις πάρα πολλά έργα μου. Καλός ο γάμος, αλλά για τους άλλους·
όχι για μένα! Ακολούθησα την ιδιωτική μου οδό, ζώντας χωρίς
φραγμούς. Αυθεντικά! Όμως δεν το καταλαμβαίνουν αυτό σήμερα.
Δεν καταλαμβαίνουν την αγιότητα των αισθήσεων! » (Από σχετικό αφιέρωμα στην
Εφημερίδα ‘’Τα Νέα’’ 14/5/2011). Ας ενθυμηθούμε τα λόγια του Αμερικανού ποιητή Ezra
Pound (1885-1972) «Η μεγάλη λογοτεχνία είναι απλά γλώσσα φορτισμένη με νόημα
στον ύψιστο βαθμό».
Σε
μακροσκελές επίσης κείμενό του ο Οδυσσέας Ελύτης, που τιτλοφορείται με τον
μονολεκτικό τίτλο «Τα κορίτσια» (Από το βιβλίο του ‘’Ανοιχτά χαρτιά’’),
αναφέρει «Ο άνθρωπος για την Ποίηση (το κεφαλαίο έχει τεθεί από τον συγγραφέα)
δεν είναι ο εθνικός ή ο χριστιανός, ο αιρετικός ή ο ορθόδοξος, ο κομμουνιστής ή
ο φασίστας – για να απαριθμήσω ελάχιστους από αυτούς που αλληλοφαγωθήκανε
(δίκαια ή άδικα δεν έχει σημασία) δήθε από την Ανάγκη (το κεφαλαίο έχει τεθεί
από τον συγγραφέα)… ». Ο ποιητής με τα λόγια του τούτα υποδεικνύει
σαφώς τη «φαινομενική αντικειμενική αυθάδεια» του.
Η
αρτιότητα της ποιητικής μορφής, δεν εξαρτάται από το κάλλος των χρησιμοποιουμένων
λέξεων, το οποίο προσδίδει μια επιπόλαια και επιφανειακή «ωραιότητα».
Είναι επικίνδυνο μια λογοτεχνική φυσιογνωμία να κρίνεται με βάση τις
βραβεύσεις, γιατί με αυτό τον τρόπο δολωματοποιούνται και τα έργα του, που
διακρίνονται για την «ποιητική αυθάδειά» τους. Και επειδή τα «γραπτά
μένουν» (scripta manent), οι αδιάκριτες διαδοχικές εκδόσεις όλων όσων έγραψε,
καθίστανται επικίνδυνες, εκεί όπου το αλλότριο ήθος ενυπάρχει στον ποιητικό του
λόγο. Το λογοτεχνικό κάλλος μαζί με το φιλόκαλο ήθος,
συγκαθορίζουν το κάλλος του ποιητικού κειμένου. Είναι απαραίτητη λοιπόν
προυπόθεση στην αρχιτεκτόνηση ενός ποιήματος, να ενυπάρχει το ήθος. Η λεκτική
ευρηματικότητα, όταν ως καθοριστικό υφολογικό μέσο, ουδόλως καταργεί τις
αισθητικές ασχήμιες, ενός λογοτεχνικού κείμενου, καταντά «λεκτική αυθάδεια»
Σίγουρα
ο λόγος του Αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Thornton Wilder (1897-1975) «Η
λογοτεχνία είναι ενορχηστρωμένη λογοκλοπή», δεν ισχύει, όπως και του Νομπελίστα
ποιητή Τ.Σ. ‘Ελιοτ (1888-19655) «Οι ανώριμοι ποιητές μιμούνται. Οι ώριμοι
ποιητές κλέβουν», όμως να αποκλείσομε ότι τούτο αρκετές φορές συμβαίνει σε
αρκετούς ποιητές, δεν θα είμαστε ακριβείς. Ούτε από τη συνθετική
μορφολογία της γλώσσας, ούτε από την γλωσσική ποικιλία, μπορεί κάποιος να
αξιολογήσει ένα λογοτεχνικό κείμενο. Όλα τούτα χωρίς την ποιότητα
του περιεχομένου, καθιστούν τον ποιητικό λόγο, μια κατάφορτη νοηματική
δυσαρμονία, η οποία αναιρεί το κάλλος του λεξιλογικού πλούτου.
Ό
Νομπελίστας ποιητής Γιώργος Σεφέρης, ταύτισε την ποίηση με την ανθρώπινη
ανάσα. Θα ήταν ακριβής όμως εάν ταύτιζε την ποίηση, με την φιλόκαλη
έγνοια, που καθορίζει το μεγαλείο του ποιητικού λόγου. Ο Προηγούμενος της
Μονής Ιβήρων Αρχιμανδρίτης Βασίλειος (Γοντικάκης), σε ομιλία του σε φοιτητές
στη Γαλλική πόλη Ντιζόν (Dijion), με θέμα «Η υπέρβαση του θανάτου στη μοναχική
ζωή», ανέφερε το εξής «Όταν γράφεις για να γράφεις φτιάχνεις τον τάφο
σου. Όταν κτίζεις για να κτίζεις πλέκεις τα σάβανά σου. Όταν ζεις, αναπνέεις
ζητώντας το έλεος του Θεού, γύρω σου υφαίνεται καταστολή αφθαρσίας. Το αν
γράφεις ή αν κτίζεις, είναι πολύ δευτερεύον». Ο σχολιασμός πιστεύω είναι
περιττός, γιατί ξεκάθαρα σημαίνεται το δευτερεύον του αυτοσκοπού του
«γραψίματος». Όσο αφορά το «μεγαλειώδες» ενός Νόμπελ, ας αφήσομε
τον Νομπελίστα Τ.Σ. Έλιοτ (1888-19655) να επεξηγήσει ότι «Το βραβείο
Νόμπελ είναι για κάποιον το εισητήριο για την κηδεία του».
Σκοπός
του κειμένου φυσικά δεν ήταν για να μειωθεί το αναμφισβήτητο ποιητικό ταλέντο του
Νομπελίστα ποιητή, αλλά να καταδειχθεί η «αλλόκοτη έμπνευσή» του, από την οποία
αφορμούνται αρκετά έργα του. Θεωρώ σκόπιμο αντί άλλου επιλογικά να
αναφέρω το στίχο του ποιητή Γ. Βερίτη, «κι ήταν φώτα, χίλια φώτα, μα δεν ήτανε
το Φως».
*(Από
σχετικό αφιέρωμα στην Εφημερίδα ‘’Τα Νέα’’ 14/5/2011)
7 σχόλια:
Σας ευχαριστούμε πολύ για την ανάρτηση. Μακριά απ το Χριστό, την Αλήθεια, την Οδό και τη Ζωή, υπάρχει αισθησιοκρατία, ηδονοθηρία, απουσία νοηματοδότησης του βίου και διάλυση του ανθρωπίνου προσώπου.
Στο παρατεθέν απόσπασμα βλέπουμε, μετά πολλής της λύπης, τον όντως μεγάλο, από καλλιτεχνικής πλευράς, και ταλαντούχο και σφραγισμένο με τη "σφραγίδα της δωρεάς", κατά τον αείμνηστο Γεώργιο Παπανδρέου, ποιητή, να αυτοεξευτελίζεται, ομολογώντας χωρίς ίχνος αιδούς ότι έζησε στη ζωή του δίχως ηθικούς φραγμούς και, το χείριστον όλων, να χαρακτηρίζει σαν "αυθεντική", μια "ζωή", υποδουλωμένη στα πάθη και τα κατώτερα ένστικτα! Μια ζωή ανελεύθερη που "βιώνεται" από ανθρώπους που επαγγέλονται την ελευθερία τη στιγμή κατά την οποία "αυτοί δούλοι υπάρχουν της φθοράς" κατά τον απόστολο Πέτρο!
"'Ω τις ήττηται τούτω και δεδούλωται", πάλι κατά τον ίδιο απόστολο!
Τι κρίμα! Ένας τόσο ευνοημένος απ το Δημιουργό άνθρωπος, αντί να αναλύεται σε δόξα και αίνο του εν τριάδι Θεού, αναλογιζόμενος το χάρισμα του κληρονόμησε και το οποίο, αφ εαυτού, ανάγει τον κληρονόμο του προς τον χορηγήσαντα αυτό Κύριο της Δόξης, αυτός διαστρεβλώνει το αληθινό νόημα της εν Χριστώ ζωής υποστηρίζοντας πως ο χριστιανισμός "φορτώνει με ενοχές", μπέρδεψε το χριστιανισμό με την αμαρτία που όντως δημιουργεί ενοχές αφού καταπατά την ηθική συνείδηση, τη φωνή του Θεού μέσα μας,και, το ανήκουστο και άκρως βλάσφημο, μιλάει για "αγιότητα των αισθήσεων", ασεβώντας στη μνήμη των όντως Αγίων, που σταύρωσαν το σαρκικό φρόνημα "συν τοις παθήμασι και ταις επιθυμίαις", τις σαρκικές επιθιμίες; "αίτινες σταρατεύονται κατά της ψυχής", και οι οποίοι, Χάριτι Θεία, πραγμάτωσαν το σκοπό για τον οποίο πλάστηκαν και πλαστήκαμε όλοι μας, και αναπαύονται εις "την ελευθερίαν της δόξης των τέκνων του Θεού" , σε κοινωνία με Αυτόν, την Υπεραγία Θεοτόκο, τους αγγέλους και τους αγίους.
Η ψυχή που δουλώνεται στις ηδονές ασφυκτιά, πάσχει από οντολογικό-υπαρξιακό κενό, υποφέρει από την απουσία νοηματοδότησης του βίου, εγκλωβίζεται στο μηδενισμό και τα σχήματα του κόσμου τούτου, φορτώνεται με ενοχές, τουλάχιστο στην αρχή, τις οποίες απωθεί εν συνεχεία, διαφθείρει και εκμαυλίζει και άλλες ψυχές-εικόνες του Θεού,τρυγάει ακόρεστα την ηδονή και αποκομίζει τον αιώνιο θάνατο!
Μακάρι ο τραγικός και δυστυχής αυτός άνθρωπος, ολίγον προ της τελευτής του, να δέχθηκε την αποκάλυψη του Θεού και να μετανόησε ούτως ώστε να "καθορά της Αυτού ωραιότητος το κάλλος το άρρητον" στην άληκτη Βασιλεία Του!
Λ.Ν.
Περιβόητη και διαβόητη συνέντευξη! Και αυτοί οι θεράποντες του ηδονισμού λογίζονται για "πνευματικοί" άνθρωποι!
Ευχαριστούμε ολους τους σχολιογράφους για τά υπέροχα σχόλιά τους καί ιδιαίτερα κάποιους που διακρίνονται καί είναι αναγνωρίσιμοι μέ προσωπική σφραγίδα μεταξύ αυτών ο κ. Λυκούργος Νάνης !
΄΄Ωραίος κάλλει΄΄
Το νοημα της Ζωης ειναι να βρεις Τον Χριστο.Εαν δεν υπαρχει στοχος ,χανεις και τον δρομο.Και οταν χασεις τον δρομο ,ειναι αδυνατον να συναντησεις την πηγη της αιωιου ζωης.Οταν παλι βρεις τον δρομο ,πρεπει να κατανοησεις την Χαρη...
Φευγει με την αμαρτια....
Χανεται με την αμελεια........
Κρυβεται για να δοκιμασει τον αγωνιστη....
Πηγαινοερχεται μεχρι να σκηνωσει στην ψυχη...
Κινειται με την προσευχη και τα θεια Μυστηρια και τις εντολες...
Ελκεται με δακρυα και πονο...
Απευθυνεται ομως σε ολους και ο καθενας ειναι ελευθερος να τη δεχθει και να συνεργαστει μαζι Της.
Καποια στιγμη,
Συνειδητοποιεις
Οσοι δε ειναι της σαρκος δεν δυνανται να αρεσωσιν εις Τον Θεον......Ρωμ 8-8
---δεν ειναι τωρα λοιπον ουδεμια κατακρισις εις τους εν Χριστω Ιησου,τους μη περιπατουντας κατα την σαρκα ,αλλα κατα το πνευμα.Ρωμ.8-1)..διοτι ''εαν ζητε κατα σαρκα μελλετε να αποθανητε,αλλ'εαν δια του πνευματος θανατωνητε τας πραξεις του σωματος θελετε ζησει.Ρωμ8-13...αφου οι ζωντες κατα την σαρκα,τα της σαρκος φρονουσιν,οι δε κατα το Πνευμα,τα Του Πνευματος.Ρωμ 8-5...
Σεις ομως δεν εισθε της σαρκος αλλα του Πνευματος, ε α ν Το Π ν ε υ μ α Του Θεου κατοικη εν υμιν.
Αλλ' εαν τις δεν εχει το πνευμα Του Χριστου,ουτος δεν ειναι αυτου...
Εαν δε Ο Χριστος ηναι εν υμιν,το μεν σ ω μ α ειναι ν ε κ ρ ο ν δια την αμαρτιαν
Το δε πνευμα ζωη δια την δ ι κ α ι ο σ υ ν η ν.Ρωμ 8,9-10)..επομενως
Ποιος εδιδαξε στην ψυχη αυτη αυτα που δινουν την χαρα της επιγειας και αιωνιας Ζωης;;;
Απ'την αλλη ειχε την προαιρεση να αναζητησει Τον Κυριο,επειδη οταν υπαρχει εστω και λιγη ο θεος τρεχει προς συναντηση του....
Τι καταβολες ειχε απο τους γονεις;;;
Τι βρηκε και συναντησε στην πορεια;;;Ανθρωπους που ειχαν τα συνθηματα τοτε κατα της αδικιας''της δικαιοσυνης ηλιε νοητε;;;'' και οχι της αγιοσυνης
''Εαν καποιος δεν μενει ενωμενος μαζι μου ,.....θα τον πεταξουν εξω σαν την κληματοβεργα.Ιωαν 15*6 και,αυτος που τρωγει τη σαρκα Μου και πινει το Αιμα μου ειναι ενωμενος μαζι Μου και εγω με αυτον.Ιωαν 6-56)...
Και παλι Ο Θεος κρινει δικαιοτερα,μετρα το καθε τι εξονυχιστικα επειδη ειναι και ακριβοδικαιος.Ο Θεος να συγχωρησει τον συγγραφεα.Τροφη για πνευματικες σκεψεις δωσατε,αλλα ολοι μας εχουν χρεος να βοηθουμε στο εργο της σωτηριας των αδελφων μας για να μη κατακριθουμε και εμεις για αδιαφορια.Ο Θεος να μας λυπηθει!π
Ευχαριστούμε τον "ωραίο κάλλει" για τις ωραίες μάχες που καθ ημέραν δίδει για την Ορθοδοξία μας σε διάφορα ιστολόγια με την ελεκτή του γραφίδα!
Λ.Ν.
ΤΟ ΧΕΙΡΟΤΕΡΟ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ ΚΑΠΟΙΑ "ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ" ΙΣΤΟΛΟΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΘΕΙΑΖΟΥΝ ΚΑΙ Ο ΝΟΩΝ ΝΟΕΙΤΩ...
Μακριά απ αυτά τα ιστολόγια! Είναι βαθειά αλλοτριωμένα απ την εκκοσμίκευση και τη νεοορθοδοξία!
"Ως φεύγει τις από όφεως" πρέπει να απομακρύνεται απ αυτά τα δηλητηριώδη ιστολόγια!
Δημοσίευση σχολίου