ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ
Ἱκανοποίηση θείας δικαιοσύνης; Θ΄
Ή
έννοια τής «όργής» τοΰ Θεοΰ εΐναι τό δεύτερο μεγάλο ζήτημα πού σχετίζεται μέ τή
θεωρία τής ικανοποιήσεως τής θείας δικαιοσύνης, μάλιστα όχι τόσο ώς πρός τήν
άνσέλμεια διατύπωσή της, άλλά τήν οξύτερη μορφή της, όπως αύτή διαμορφώθηκε άπό
σημαντική μερίδα τοϋ Προτεσταντισμού.
Τό
ζήτημα είναι ένδιαφέρον, διότι καϊ στούς Ορθόδοξους συγγραφείς, πού
χρησιμοποιούν τήν ορολογία τής θεωρίας τής ικανοποιήσεως τής θείας δικαιοσύνης,
συναντάμε καϊ συχνή καϊ έντονη μερικές φορές τήν άναφορά στήν «όργή» τοϋ Θεοϋ,
άπό τήν όποία, όπως τονίζουν, μας λυτρώνει ό Χριστός διά τής Θυσίας Του.
Όσοι
έπικρίνουν αύστηρά αύτόν τόν έπηρεασμό τών Ορθοδόξων ύποστηρίζουν ότι
θεολογικώς είναι λάθος νά κάνουμε λόγο γιά «όργή» τοϋ Θεοϋ. Πρωτίστως διότι ό
Θεός είναι άπαθής καϊ έπομένως Τοϋ είναι παντελώς ξένη κάθε έννοια πάθους. Άρα
άποτελεΐ άτόπημα ή άπόδοση όργής σ' Αύτόν. Πολύ περισσότερο, λένε, είναι
άπαράδεκτη ή άπόδοση όργής στόν Θεό, διότι Εκείνος εΐναι μόνο άγάπη καϊ
άποτελεΐ βλασφημία τό νά Τοΰ άποδίδεται κάτι πού άποτελεΐ διαστροφή τών
αισθημάτων Του. Ή παρουσία έπομένως αύτής τής διατυπώσεως στά κείμενα τών
Ορθόδοξων συγγραφέων κρίνεται λανθασμένη και έπικρίνεται έντονα ώς άνεπίτρεπτος
έπηρεασμός καϊ έκτροπή άπό τήν άλήθεια τής Ορθοδοξίας.
Έχουν
όμως έτσι άκριβώς τά πράγματα; Κατά τή γνώμη μας αύτή ή άντιμετώπιση τών Ορθόδοξων
συγγραφέων πού ομιλούν γιά «όργή» τοϋ Θεοΰ είναι ύπερβολική καϊ άδικη.
Ή
άντίδραση τών έπικριτών δέν είναι άσφαλώς άνερμήνευτη. Γνωρίζοντας αύτοί τήν
προτεσταντική κακοποίηση τής έννοιας, οδηγούνται έξ άντιδράσεως σέ παντελή
άπόρριψη τής διατυπώσεως.
Όμως
ή έννοια καϊ ή ορολογία περί «όργής» τοϋ Θεοϋ όχι μόνο δέν είναι όρθοδόξως
άπόβλητη, άλλά καϊ έπιβεβλημένη, όταν αύτή θεωρείται καϊ χρησιμοποιείται
σωστά.
Πρωτίστως
είναι έπιβεβλημένη, διότι είναι καθαρά άγιογραφική έννοια. Αγιογραφική όχι μόνο
τής Παλαιάς (όπου χρησιμοποιείται συχνότατα καϊ μέ υπερβολικά έντονες
διατυπώσεις) άλλά και τής Καινής Διαθήκης.
Και
στήν μέν Παλαιά Διαθήκη οί φράσεις τοϋ τύπου «ώργίσθη θυμώ Κύριος», «όργή
θυμού Κυρίου» καί παρόμοιες είναι συχνότατες. Μάλιστα εμφανίζεται ό Θεός νά
οργίζεται τόσο πολύ, ώστε νά τιμωρεί αύστηρά καί σκληρά τήν άμαρτία, όπως έκανε
μέ τόν Κατακλυσμό καί μέ τήν καταστροφή τών Σοδόμων καί τών Γομόρων.
Και
στήν Καινή Διαθήκη όμως έπίσης συχνά γίνεται άναφορά στήν «όργή» τοϋ Θεοϋ. Ό
ίδιος ό Χριστός μας χρησιμοποίησε τέτοιες έκφράσεις, όπως π.χ. στήν παραβολή
τών Βασιλικών Γάμων (Ματθ. κβ' 7).
'Επιπλέον,
ή έννοια τής «όργής» τοϋ Θεοϋ είναι διάσπαρτη καί στήν υμνολογία τής Εκκλησίας
καί στά συγγράμματα τών θεοφόρων Πατέρων. Γράφει π.χ. ό ιερός Χρυσόστομος:
«Ώργίζετο ήμΐν ό Θεός, άπεστρεφόμεθα ήμεΤς τόν Θεόν, τόν φιλάνθρωπον Δεσπότην-
μέσον έαυτόν έμβαλών ό Χριστός έκατέραν τήν φύσιν κατήλλαξε. Και πώς μέσον
έαυτόν ένέβαλε; Τήν τιμωρίαν τήν όφειλομένην ήμΐν παρά τοϋ Πατρός αύτός
ένεδέξατο, και τήν έκεΐθεν τιμωρίαν καί τά ένταϋθα ονείδη ύπέμεινε» (P.G. 50,
445).
Συνεπώς,
άν κάτι είναι άπόβλητο, αύτό είναι ή λανθασμένη χρήση τής διατυπώσεως. Ή ορθή
χρήση της και άκατηγόρητη είναι καί έπιβεβλημένη. Τήν όρθή δέ χρήση τής έννοιας
τής όργής τήν ύποδεικνύουν έπακριβώς οί Πατέρες τής 'Εκκλησίας. Λέει π.χ. ό
άγιος Γρηγόριος ό Παλαμάς: «Όργήν δέ Θεού νοητέον τήν δικαίαν ήμών παρ' Αύτοϋ
έγκατάλειψιν»· τήν όργή τοϋ Θεοϋ πρέπει νά τήν έννοοϋμε ώς δίκαιη έγκατάλειψή
μας έκ μέρους τοΰ Θεοϋ. Γιατί δίκαιη; «Διά τήν ήμετέραν άμαρτίαν καί
άπείθειαν», συμπληρώνει ό άγιος Γρηγόριος. Ακριβέστατα τό διατυπώνει στό
Εύαγγέλιο του ό εύαγγελιστής 'Ιωάννης: «Ό άπειθών τώ υΐώ ούκ όψεται ζωήν, άλλ'
ή όργή τοΰ Θεοϋ μένει έπ' αύτόν» (Ιω. γ' 36). Τό ίδιο καί ό άπόστολος Παύλος:
«Αποκαλύπτεται όργή Θεού άπ' ούρανοϋ έπί πάσαν άσέβειαν καί άδικίαν άνθρώπων»
(Ρωμ. α' 18). Καί είναι πολλά άκόμη τά σχετικά κείμενα.
Συνεπώς
ή χρήση τοϋ όρου «όργή τοϋ Θεοϋ» και τών σχετικών, όταν γίνεται μέ παραδοσιακό
τρόπο, όχι μόνο επιτρέπεται άλλά καί έπιβάλλεται. Ό παραδοσιακός δέ τρόπος
είναι αύτός πού ύπέδειξε ό άγιος Γρηγόριος ό Παλαμάς: «ή δικαία ήμών παρά τοϋ
Θεοϋ έγκατάλειψις».
Ό
άγιος κάνει λόγο γιά δίκαιη εγκατάλειψη λόνψ τών αμαρτιών μας. Είναι
έγκατάλειψη τήν όποια έμεΐς αισθανόμαστε ώς όργή. Όμως καί αύτή ή έγκατάλειψη
(όργή) είναι έκδήλωση τής άγάπης τοϋ Θεοϋ. 'Οργίζεται ό Θεός, δηλαδή
έγκαταλείπει τόν άμαρτάνοντα άνθρωπο άπό άγάπη, γιά νά δοκιμάσει αύτός τά
τραγικά άποτελέσματα τής άμαρτίας καί νά συνέλθει ή νά συνετιστούν οί άλλοι
άπό τό κατάντημά του.
"Ετσι
έξηγεΐται γιατί καί οί 'Ορθόδοξοι συγγραφείς πού χρησιμοποιούν τήν έννοια τής
όργής τοϋ Θεοϋ, δέν παύουν τήν 'ίδια ώρα νά περιγράφουν τήν άπειρη άγάπη τοϋ
Θεοϋ, άγάπη πού Τόν παρεκίνησε νά γίνει άνθρωπος καί νά άνεβεΐ στό Σταυρό
προσφέροντας ώς λύτρο γιά τή δικαίωση καί σωτηρία τοϋ άνθρώπου τό Αίμα Του.
Άλλά
γιά τήν «όργή» τοΰ Θεού ώς έκδήλωση τής άγάπης Του θά κάνουμε εκτενέστερο λόγο
στό έπόμενο άρθρο μας.
Περιοδικό “Ο ΣΩΤΗΡ”
Δείτε σχετικά και:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου