Χαλκοκονδύλη 37. 10432 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. 2105224180-FAX. 2105224420Iστοχώρος: www.petheol.gr
e-mail: panenthe@otenet.gr και enosis@petheol.gr
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
ΤΟΥ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΜΕ ΠΡΟΕΔΡΟΥΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ
Στις 30 και 31 Οκτωβρίου 2010 πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της ΠΕΘ συνάντηση του Διοικητικού Συμβουλίου με προέδρους των Παραρτημάτων, κατά την οποία συζητήθηκαν θέματα σχετικά με τη λειτουργία των Παραρτημάτων και με το Σχέδιο προγράμματος μαθημάτων του νέου Λυκείου.
Στη συνάντηση που άρχισε το απόγευμα του Σαββάτου (30-10-2010) προσήλθαν συνάδελφοι από διάφορα Παραρτήματα, ακόμη και από νησιά. Πρέπει να αναφέρουμε ότι εκπροσωπήθηκαν τα παρακάτω Παραρτήματα από τον έναντι εκάστου αναφερόμενο συνάδελφο:.
1. Αιτωλοακαρνανίας: Παπαθανασίου Σπυρίδων.
2. Ηλείας: Κομιώτης Γεώργιος.
3. Καρδίτσας: Καρατάσιος Νικόλαος.
4. Κερκύρας: Κορακιανίτης Ιωάννης.
5. Κορινθίας: Πιτσιούνης Ιωάννης, Μπουρδέκας Χαράλαμπος-Ανθίμου Θεόδωρος.
6. Λάρισας: Στεργιούλης Βασίλειος.
7, Μαγνησίας: Μάνος Δημήτριος.
8. Μεσσηνίας: Κισκηρέας Κυριάκος.
9. Φθιώτιδας: Σπαλιώρας Κων/τίνος.
Ο συνάδελφος Τσαγκάρης Παναγιώτης, Πρόεδρος του Παραρτήματος Λέσβου δέν μπόρεσε να έλθη στή συνάντηση, αλλά απέστειλε μήνυμα συμμετοχής και πρότεινε συγκεκριμένες ενέργειες
Από το Δ.Σ. της Ενώσεως έλαβαν μέρος οι:
1. Ηλίας Φραγκόπουλος, Αντιπρόεδρος της ΠΕΘ
2. Ηλίας Μπάκος, Γενικός Γραμματέας
3. Κατωπόδης Απόστολος, Κοσμήτορας και υπεύθυνος για τη λειτουργία των Παραρτημάτων
4. Κωνσταντίνος Παπαβασιλείου, Ταμίας
5. Ιωάννης Τσάγκας, Ειδικός Γραμματέας,
6. Αντώνιος Τοκατλίδης Μέλος καί
7. Αργυρώ Καβρουδάκη Μέλος του Δ.Σ.
Στην αρχή έγινε ενημερωτική εισήγηση για το σκοπό της συνάντησης από τον Αντιπρόεδρο της ΠΕΘ κ. Ηλία Φραγκόπουλο, ο οποίος αναφέρθηκε στην κρισιμότητα της εποχής και στην κατά του μαθήματος των Θρησκευτικών πολεμική των τελευταίων χρόνων, ιδίως δε στη σχεδιαζόμενη τελευταίως ένταξή του στα επιλεγόμενα μαθήματα του νέου Λυκείου, πράγμα πού σημαίνει τον εξοβελισμό του ουσιαστικά από το Λύκειο.
Αναφέρθηκε επίσης στις ενέργειες του Δ.Σ. προς τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο και την Ιερά Σύνοδο και ιδίως στην πρόσφατη συνάντηση πού είχε το Δ.Σ. με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ. Ιερώνυμο. Έκανε ακόμη λόγο για τις ενέργειες της ΠΕΘ προς το Υπουργείο Παιδείας, από το οποίο έλαβε απάντηση στη δική μας επιστολή διαμαρτυρίας προς την κ. Υπουργό, με την οποία, εξηγεί ότι η πρόταση της σχετικής επιτροπής για το νέο Λύκειο «εξετάζεται και στη συνέχεια θα ολοκληρωθεί», οπότε θα έχει η ΠΕΘ τη δυνατότητα να υποβάλει τις προτάσεις της (Ολόκληρο το κείμενο της επιστολής δημοσιεύεται σ' αυτό το τεύχος του περιοδικού μας).
Επισήμανε τέλος ο κ. Φραγκόπουλος, όπως και άλλα μέλη του Δ.Σ., την ανάγκη εγρήγορσης, συσπείρωσης, συνεργασίας και αγώνα όλων για το μάθημα. Και για να διεξαχθεί ένας αγώνας, τόνισε, χρειάζονται χρήματα. Η δέ ΠΕΘ επειδή δεν έχει σταθερούς χορηγούς και χρηματοδότες, στηρίζεται στις συνδρομές των συναδέλφων. Με αυτές καλύπτει τα έξοδα λειτουργίας των γραφείων της και της έκδοσης και κυκλοφορίας του περιοδικού «ΚΟΙΝΩΝΙΑ»,ειδικά μάλιστα εφέτος αναγκάστηκε να ζητήσει και οικονομική στήριξη από τρίτους.
Ύστερα από σχετική συζήτηση, συμφωνήθηκε ότι είναι απαραίτητη η ενεργοποίηση όλων των συναδέλφων και η καταβολή από όλους της ετήσιας συνδρομής των είκοσι πέντε ευρώ (25 €) στην ΠΕΘ. Γιά να μπορεί να στηριχθεί η κλαδική μας υπόσταση και μάλιστα σε περίοδο που αμφισβητείται και περιθωριοποιείται τα μάθημα.
Ως ένας πρόσφορος τρόπος καταβολής των συνδρομών των συναδέλφων και εξυπηρέτησης και των ιδίων, προτάθηκε η δυνητική είσπραξη των συνδρομών τους από τα κατά τόπους Παραρτήματα και η αποστολή τους στην ΠΕΘ. Για το λόγο αυτό έγινε δεκτή πρόταση του Δ.Σ. της ΠΕΘ να συμπληρωθούν τα άρθρα 17 και 18 του Κανονισμού Λειτουργίας των Παραρτημάτων ως εξής:
Αρθρο 17.
γ) Η Διοικούσα Επιτροπή δύναται όπου, όσο και όταν οι συνθήκες επιτρέπουν να συγκεντρώνει τις συνδρομές των μελών της και μελών συγχρόνως της ΠΕΘ, ως ένα σύνολο, πού θα περιλαμβάνουν το ποσό της συνδρομής προς την ΠΕΘ (όπως καθορίζεται βάσει του Καταστατικού της Ενώσεως) και το ποσό πού ορίζεται από την Δ.Ε. του Παραρτήματος ( σύμφωνα με την παράγραφο α' του άρθρου τούτου).
Το ποσό πού αναλογεί στην ΠΕΘ θα αποστέλλεται από τη Δ.Ε. του Παραρτήματος στον Ταμία της ΠΕΘ ώστε με τα ανάλογα παραστατικά να εκδίδονται οι σχετικές αποδείξεις.
Αρθρο 18.
Στα παραπάνω βιβλία καταχωρούνται ως εισερχόμενα και εξερχόμενα ποσά και οι προς την κεντρική ΠΕΘ συνδρομές όλων των μελών του Παραρτήματος.
Ακολούθως συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα του σκοπού της αγωγής και της παιδείας γενικά και ειδικότερα η θέση του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σχολείο. Τονίστηκε πώς το σχολείο πρέπει να έχει σκοπό ανθρωποπλαστικό και ηθοπλαστικό. Να στοχεύει δηλαδή στη δημιουργία χαρακτήρων και προσωπικοτήτων. Διαφορετικά δημιουργούμε ανθρώπους αμοραλιστές, αδίστακτους εκμεταλλευτές, εύκολα θύματα της βίας, της μάστιγας των ναρκωτικών, της παραθρησκείας του σατανισμού και άλλων δεινών.
Επισημάνθηκε ότι είναι λάθος να εφαρμόσουμε την αρχή της ευρείας επιλογής μαθημάτων. Ας μάς διδάξει, τονίστηκε, το παράδειγμα της Φιλανδίας και της Νορβηγίας, πού έχουν πολύ λίγα μαθήματα επιλογής.
Γενικά τονίστηκε ότι δεν πρέπει με κανένα λόγο ν' αλλάξει ο χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών και από μάθημα καλλιέργειας της συνειδήσεως και ηθοπλαστικό, να γίνει καθαρά γνωσιολογικό και θρησκειολογικό. Μπορεί έτσι να δώσει κάποιες γνώσεις, αλλά ελάχιστα ή καθόλου θα συμβάλλει στην ηθικοποίηση των νέων και της κοινωνίας. Πρέπει να τούς γνωρίσουμε το Χριστό και το Ευαγγέλιό Του, να τούς δείξουμε την αξία του για τη ζωή του ανθρώπου και για την κοινωνία, και να τούς οδηγήσουμε ώστε να γνωρίσουν και ν' αγαπήσουν την ελληνορθόδοξη παράδοση και παιδεία. Την παράδοση και τον πολιτισμό της χώρας μας. Χωρίς σωστή παιδεία, μην περιμένουμε σωστούς πολίτες.
Για να πετύχει όμως το μάθημα τονίστηκε πώς πρέπει πολλά ν' αλλάξουν. Και πρώτα τα βιβλία. Πολλά είναι απηρχαιωμένα. Έπειτα η δική μας προσφορά. Η διδακτική μας. Χρειάζεται αναμόρφωση και επιμόρφωση συνεχής από όλους μας. Απαιτείται εφαρμογή των πορισμάτων της επιστήμης και χρήση των μέσων πού προσφέρει η τεχνολογία. Είμαστε πολύ πίσω από αυτή την άποψη. Αλλά πώς να μην είμαστε, ειπώθηκε, όταν το ΥΠΕΠΘ εξαιρεί τούς Θεολόγους από την επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες;
Το συμπέρασμα είναι ότι η πολιτεία εκφράζει τη μεγάλη αντίφαση: Επιδιώκει να διαπλάσει σωστούς ανθρώπους, πολίτες αντάξιους των προσδοκιών της κοινωνίας και των καιρών μας, χωρίς όμως σωστή εκπαίδευση και αγωγή. Χωρίς αληθινή παιδεία και πνευματική καλλιέργεια.
Με τις ως άνω διαπιστώσεις έκλεισε η συνάντηση του Σαββάτου (30-10-2010).
Η επόμενη ημέρα (Κυριακή 31-10-2010) άρχισε με κοινό εκκλησιασμό στον ι. ναό Ζωοδόχου Πηγής Ακαδημίας Αθηνών, όπου τελέστηκε η αρχαία λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου. Ακολούθως πραγματοποιήθηκε η τελευταία συνάντηση στα γραφεία της ΠΕΘ.
Κατ' αυτήν ο Αντιπρόεδρος της ΠΕΘ προέβη σε σύντομη ανακεφαλαίωση της εισήγησης, των προτάσεων - τοποθετήσεων και συμπερασμάτων της συνάντησης του Σαββάτου και ζήτησε από τους εκπροσωπούντες τα Παραρτήματα συναδέλφους να προτείνουν ενέργειες και μέτρα πού πρέπει να ληφθούν για την ενεστώσα κρίσιμη φάση πού διέρχεται το θρησκευτικό μάθημα.
Συμφωνήθηκε ότι το μάθημα πρέπει να τύχει της μεταχείρισης πού του αρμόζει από την πολιτεία, αφού είναι το κατεξοχήν ανθρωποπλαστικό. Δεν θα δούμε καλύτερες μέρες ως άτομα, οικογένεια και έθνος, ως κοινωνία εν γένει, άν παραμελήσουμε το μεγάλο θέμα της ελληνορθόδοξης αγωγής και παιδείας των νέων μας.
Πρέπει όμως και να βελτιωθεί και εμπλουτιστεί προς όφελος των μαθητών με τη συνεργασία των διδασκόντων. Έτσι θα πετύχει στην υψηλή αποστολή του. Να στηρίξει δηλαδή και να θωρακίσει ηθικοπνευματικά τη νεότητά μας.
Συμφωνήθηκε πώς για να παραμείνει το μάθημα υποχρεωτικό και να ανταποκριθεί στήν αποστολή του, χρειάζεται να γίνουν κατάλληλες παρεμβάσεις προς την πολιτεία, τόσο από πλευράς Εκκλησίας και Θεολογικών Σχολών, όσο και από τούς Θεολόγους. Χιλιάδες μέλη έχει, για παράδειγμα, η Ένωσή μας. Αν αναλάβουμε δραστήριο αγώνα διαφώτισης της κοινής γνώμης, θα πετύχουμε. Πρέπει να ενδιαφερθούμε για τη διαφώτιση όλων πάνω στο θέμα της σημαντικής παιδευτικής αξίας του μαθήματός μας. Και ιδιαίτερα σήμερα. Άλλωστε ο λαός μας στήν πλειονοψηφία του θέλει τη διδασκαλία της Ελληνορθόδοξης αγωγής. Διατηρεί, άλλωστε, σύνδεσμο με την Εκκλησία. Τηρεί τις παραδόσεις. Θέλει να διδάσκονται τα παιδιά του την πίστη των πατέρων μας. Τόν πολιτισμό μας. Και ανησυχεί για την πορεία της νεότητας. Αν, λοιπόν, διαφωτιστεί καταλλήλως με κηρύγματα, άρθρα στον Τύπο, με τηλεοπτικές εκπομπές και άλλους πρόσφορους τρόπους, τότε οι δημοσκοπήσεις για το μάθημα θα είναι καταλυτικές. Και όχι όπως σήμερα, πού δείχνουν ότι το 67% περίπου τάσσεται υπέρ αυτού.
Χρειάζεται και η ανάλογη επαγρύπνησή μας μήπως η πολιτεία περιλάβει μέν το μάθημα στα υποχρεωτικά, αλλάζοντας όμως το ουσιώδες περιεχόμενό του. Δηλαδή, δίνοντάς του γνωσιολογική και θρησκειολογική κατεύθυνση. Γιατί αυτό θα είναι μεγάλη πλάνη.
Τη συνάντηση έκλεισε στο σημείο αυτό ο Αντιπρόεδρος, λέγοντας ότι πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα τη θέση του μαθήματος στο σχολείο. Μη συμβεί δηλαδή το παράδοξο και αντιφατικό: Οι ορθόδοξοι νέοι μας να στερηθούν την ελληνορθόδοξη αγωγή και παιδεία, πού είναι και εθνική απαίτηση αλλά και Συνταγματική επιταγή και να διδάσκονται απλώς ένα άχρωμο θρησκειολογικό μάθημα, οι δε μουσουλμάνοι της Θράκης, έλληνες πολίτες κι' αυτοί, να διδάσκονται ακραιφνή μουσουλμανισμό!
Βασίλειος Στεργιούλης
1. Αιτωλοακαρνανίας: Παπαθανασίου Σπυρίδων.
2. Ηλείας: Κομιώτης Γεώργιος.
3. Καρδίτσας: Καρατάσιος Νικόλαος.
4. Κερκύρας: Κορακιανίτης Ιωάννης.
5. Κορινθίας: Πιτσιούνης Ιωάννης, Μπουρδέκας Χαράλαμπος-Ανθίμου Θεόδωρος.
6. Λάρισας: Στεργιούλης Βασίλειος.
7, Μαγνησίας: Μάνος Δημήτριος.
8. Μεσσηνίας: Κισκηρέας Κυριάκος.
9. Φθιώτιδας: Σπαλιώρας Κων/τίνος.
Ο συνάδελφος Τσαγκάρης Παναγιώτης, Πρόεδρος του Παραρτήματος Λέσβου δέν μπόρεσε να έλθη στή συνάντηση, αλλά απέστειλε μήνυμα συμμετοχής και πρότεινε συγκεκριμένες ενέργειες
Από το Δ.Σ. της Ενώσεως έλαβαν μέρος οι:
1. Ηλίας Φραγκόπουλος, Αντιπρόεδρος της ΠΕΘ
2. Ηλίας Μπάκος, Γενικός Γραμματέας
3. Κατωπόδης Απόστολος, Κοσμήτορας και υπεύθυνος για τη λειτουργία των Παραρτημάτων
4. Κωνσταντίνος Παπαβασιλείου, Ταμίας
5. Ιωάννης Τσάγκας, Ειδικός Γραμματέας,
6. Αντώνιος Τοκατλίδης Μέλος καί
7. Αργυρώ Καβρουδάκη Μέλος του Δ.Σ.
Στην αρχή έγινε ενημερωτική εισήγηση για το σκοπό της συνάντησης από τον Αντιπρόεδρο της ΠΕΘ κ. Ηλία Φραγκόπουλο, ο οποίος αναφέρθηκε στην κρισιμότητα της εποχής και στην κατά του μαθήματος των Θρησκευτικών πολεμική των τελευταίων χρόνων, ιδίως δε στη σχεδιαζόμενη τελευταίως ένταξή του στα επιλεγόμενα μαθήματα του νέου Λυκείου, πράγμα πού σημαίνει τον εξοβελισμό του ουσιαστικά από το Λύκειο.
Αναφέρθηκε επίσης στις ενέργειες του Δ.Σ. προς τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο και την Ιερά Σύνοδο και ιδίως στην πρόσφατη συνάντηση πού είχε το Δ.Σ. με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών κ. Ιερώνυμο. Έκανε ακόμη λόγο για τις ενέργειες της ΠΕΘ προς το Υπουργείο Παιδείας, από το οποίο έλαβε απάντηση στη δική μας επιστολή διαμαρτυρίας προς την κ. Υπουργό, με την οποία, εξηγεί ότι η πρόταση της σχετικής επιτροπής για το νέο Λύκειο «εξετάζεται και στη συνέχεια θα ολοκληρωθεί», οπότε θα έχει η ΠΕΘ τη δυνατότητα να υποβάλει τις προτάσεις της (Ολόκληρο το κείμενο της επιστολής δημοσιεύεται σ' αυτό το τεύχος του περιοδικού μας).
Επισήμανε τέλος ο κ. Φραγκόπουλος, όπως και άλλα μέλη του Δ.Σ., την ανάγκη εγρήγορσης, συσπείρωσης, συνεργασίας και αγώνα όλων για το μάθημα. Και για να διεξαχθεί ένας αγώνας, τόνισε, χρειάζονται χρήματα. Η δέ ΠΕΘ επειδή δεν έχει σταθερούς χορηγούς και χρηματοδότες, στηρίζεται στις συνδρομές των συναδέλφων. Με αυτές καλύπτει τα έξοδα λειτουργίας των γραφείων της και της έκδοσης και κυκλοφορίας του περιοδικού «ΚΟΙΝΩΝΙΑ»,ειδικά μάλιστα εφέτος αναγκάστηκε να ζητήσει και οικονομική στήριξη από τρίτους.
Ύστερα από σχετική συζήτηση, συμφωνήθηκε ότι είναι απαραίτητη η ενεργοποίηση όλων των συναδέλφων και η καταβολή από όλους της ετήσιας συνδρομής των είκοσι πέντε ευρώ (25 €) στην ΠΕΘ. Γιά να μπορεί να στηριχθεί η κλαδική μας υπόσταση και μάλιστα σε περίοδο που αμφισβητείται και περιθωριοποιείται τα μάθημα.
Ως ένας πρόσφορος τρόπος καταβολής των συνδρομών των συναδέλφων και εξυπηρέτησης και των ιδίων, προτάθηκε η δυνητική είσπραξη των συνδρομών τους από τα κατά τόπους Παραρτήματα και η αποστολή τους στην ΠΕΘ. Για το λόγο αυτό έγινε δεκτή πρόταση του Δ.Σ. της ΠΕΘ να συμπληρωθούν τα άρθρα 17 και 18 του Κανονισμού Λειτουργίας των Παραρτημάτων ως εξής:
Αρθρο 17.
γ) Η Διοικούσα Επιτροπή δύναται όπου, όσο και όταν οι συνθήκες επιτρέπουν να συγκεντρώνει τις συνδρομές των μελών της και μελών συγχρόνως της ΠΕΘ, ως ένα σύνολο, πού θα περιλαμβάνουν το ποσό της συνδρομής προς την ΠΕΘ (όπως καθορίζεται βάσει του Καταστατικού της Ενώσεως) και το ποσό πού ορίζεται από την Δ.Ε. του Παραρτήματος ( σύμφωνα με την παράγραφο α' του άρθρου τούτου).
Το ποσό πού αναλογεί στην ΠΕΘ θα αποστέλλεται από τη Δ.Ε. του Παραρτήματος στον Ταμία της ΠΕΘ ώστε με τα ανάλογα παραστατικά να εκδίδονται οι σχετικές αποδείξεις.
Αρθρο 18.
Στα παραπάνω βιβλία καταχωρούνται ως εισερχόμενα και εξερχόμενα ποσά και οι προς την κεντρική ΠΕΘ συνδρομές όλων των μελών του Παραρτήματος.
Ακολούθως συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα του σκοπού της αγωγής και της παιδείας γενικά και ειδικότερα η θέση του μαθήματος των Θρησκευτικών στο σχολείο. Τονίστηκε πώς το σχολείο πρέπει να έχει σκοπό ανθρωποπλαστικό και ηθοπλαστικό. Να στοχεύει δηλαδή στη δημιουργία χαρακτήρων και προσωπικοτήτων. Διαφορετικά δημιουργούμε ανθρώπους αμοραλιστές, αδίστακτους εκμεταλλευτές, εύκολα θύματα της βίας, της μάστιγας των ναρκωτικών, της παραθρησκείας του σατανισμού και άλλων δεινών.
Επισημάνθηκε ότι είναι λάθος να εφαρμόσουμε την αρχή της ευρείας επιλογής μαθημάτων. Ας μάς διδάξει, τονίστηκε, το παράδειγμα της Φιλανδίας και της Νορβηγίας, πού έχουν πολύ λίγα μαθήματα επιλογής.
Γενικά τονίστηκε ότι δεν πρέπει με κανένα λόγο ν' αλλάξει ο χαρακτήρας του μαθήματος των Θρησκευτικών και από μάθημα καλλιέργειας της συνειδήσεως και ηθοπλαστικό, να γίνει καθαρά γνωσιολογικό και θρησκειολογικό. Μπορεί έτσι να δώσει κάποιες γνώσεις, αλλά ελάχιστα ή καθόλου θα συμβάλλει στην ηθικοποίηση των νέων και της κοινωνίας. Πρέπει να τούς γνωρίσουμε το Χριστό και το Ευαγγέλιό Του, να τούς δείξουμε την αξία του για τη ζωή του ανθρώπου και για την κοινωνία, και να τούς οδηγήσουμε ώστε να γνωρίσουν και ν' αγαπήσουν την ελληνορθόδοξη παράδοση και παιδεία. Την παράδοση και τον πολιτισμό της χώρας μας. Χωρίς σωστή παιδεία, μην περιμένουμε σωστούς πολίτες.
Για να πετύχει όμως το μάθημα τονίστηκε πώς πρέπει πολλά ν' αλλάξουν. Και πρώτα τα βιβλία. Πολλά είναι απηρχαιωμένα. Έπειτα η δική μας προσφορά. Η διδακτική μας. Χρειάζεται αναμόρφωση και επιμόρφωση συνεχής από όλους μας. Απαιτείται εφαρμογή των πορισμάτων της επιστήμης και χρήση των μέσων πού προσφέρει η τεχνολογία. Είμαστε πολύ πίσω από αυτή την άποψη. Αλλά πώς να μην είμαστε, ειπώθηκε, όταν το ΥΠΕΠΘ εξαιρεί τούς Θεολόγους από την επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες;
Το συμπέρασμα είναι ότι η πολιτεία εκφράζει τη μεγάλη αντίφαση: Επιδιώκει να διαπλάσει σωστούς ανθρώπους, πολίτες αντάξιους των προσδοκιών της κοινωνίας και των καιρών μας, χωρίς όμως σωστή εκπαίδευση και αγωγή. Χωρίς αληθινή παιδεία και πνευματική καλλιέργεια.
Με τις ως άνω διαπιστώσεις έκλεισε η συνάντηση του Σαββάτου (30-10-2010).
Η επόμενη ημέρα (Κυριακή 31-10-2010) άρχισε με κοινό εκκλησιασμό στον ι. ναό Ζωοδόχου Πηγής Ακαδημίας Αθηνών, όπου τελέστηκε η αρχαία λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου. Ακολούθως πραγματοποιήθηκε η τελευταία συνάντηση στα γραφεία της ΠΕΘ.
Κατ' αυτήν ο Αντιπρόεδρος της ΠΕΘ προέβη σε σύντομη ανακεφαλαίωση της εισήγησης, των προτάσεων - τοποθετήσεων και συμπερασμάτων της συνάντησης του Σαββάτου και ζήτησε από τους εκπροσωπούντες τα Παραρτήματα συναδέλφους να προτείνουν ενέργειες και μέτρα πού πρέπει να ληφθούν για την ενεστώσα κρίσιμη φάση πού διέρχεται το θρησκευτικό μάθημα.
Συμφωνήθηκε ότι το μάθημα πρέπει να τύχει της μεταχείρισης πού του αρμόζει από την πολιτεία, αφού είναι το κατεξοχήν ανθρωποπλαστικό. Δεν θα δούμε καλύτερες μέρες ως άτομα, οικογένεια και έθνος, ως κοινωνία εν γένει, άν παραμελήσουμε το μεγάλο θέμα της ελληνορθόδοξης αγωγής και παιδείας των νέων μας.
Πρέπει όμως και να βελτιωθεί και εμπλουτιστεί προς όφελος των μαθητών με τη συνεργασία των διδασκόντων. Έτσι θα πετύχει στην υψηλή αποστολή του. Να στηρίξει δηλαδή και να θωρακίσει ηθικοπνευματικά τη νεότητά μας.
Συμφωνήθηκε πώς για να παραμείνει το μάθημα υποχρεωτικό και να ανταποκριθεί στήν αποστολή του, χρειάζεται να γίνουν κατάλληλες παρεμβάσεις προς την πολιτεία, τόσο από πλευράς Εκκλησίας και Θεολογικών Σχολών, όσο και από τούς Θεολόγους. Χιλιάδες μέλη έχει, για παράδειγμα, η Ένωσή μας. Αν αναλάβουμε δραστήριο αγώνα διαφώτισης της κοινής γνώμης, θα πετύχουμε. Πρέπει να ενδιαφερθούμε για τη διαφώτιση όλων πάνω στο θέμα της σημαντικής παιδευτικής αξίας του μαθήματός μας. Και ιδιαίτερα σήμερα. Άλλωστε ο λαός μας στήν πλειονοψηφία του θέλει τη διδασκαλία της Ελληνορθόδοξης αγωγής. Διατηρεί, άλλωστε, σύνδεσμο με την Εκκλησία. Τηρεί τις παραδόσεις. Θέλει να διδάσκονται τα παιδιά του την πίστη των πατέρων μας. Τόν πολιτισμό μας. Και ανησυχεί για την πορεία της νεότητας. Αν, λοιπόν, διαφωτιστεί καταλλήλως με κηρύγματα, άρθρα στον Τύπο, με τηλεοπτικές εκπομπές και άλλους πρόσφορους τρόπους, τότε οι δημοσκοπήσεις για το μάθημα θα είναι καταλυτικές. Και όχι όπως σήμερα, πού δείχνουν ότι το 67% περίπου τάσσεται υπέρ αυτού.
Χρειάζεται και η ανάλογη επαγρύπνησή μας μήπως η πολιτεία περιλάβει μέν το μάθημα στα υποχρεωτικά, αλλάζοντας όμως το ουσιώδες περιεχόμενό του. Δηλαδή, δίνοντάς του γνωσιολογική και θρησκειολογική κατεύθυνση. Γιατί αυτό θα είναι μεγάλη πλάνη.
Τη συνάντηση έκλεισε στο σημείο αυτό ο Αντιπρόεδρος, λέγοντας ότι πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα τη θέση του μαθήματος στο σχολείο. Μη συμβεί δηλαδή το παράδοξο και αντιφατικό: Οι ορθόδοξοι νέοι μας να στερηθούν την ελληνορθόδοξη αγωγή και παιδεία, πού είναι και εθνική απαίτηση αλλά και Συνταγματική επιταγή και να διδάσκονται απλώς ένα άχρωμο θρησκειολογικό μάθημα, οι δε μουσουλμάνοι της Θράκης, έλληνες πολίτες κι' αυτοί, να διδάσκονται ακραιφνή μουσουλμανισμό!
Βασίλειος Στεργιούλης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου