Ἕνα
κουρελόχαρτο γιά τό Πάσχα
του Νεκτάριου
Δαπέργολα, Διδάκτορος Βυζαντινῆς Ἱστορίας
Εἰλικρινά δέν θέλω νά σχολιάσω ἀναλυτικά τό νέο φρικῶδες κουρελόχαρτο πού τό ψευτοσυνοδικό διευθυντήριο τῆς Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας μᾶς παρουσίασε χτές ὡς ἐγκύκλιο γιά τό Πάσχα. Πραγματικά ντρέπομαι νά τό σχολιάσω, μιά πού ἐκεῖνοι δυστυχῶς δέν ντρέπονται πού τό ἔγραψαν. Στά περισσότερα ἄλλωστε δέν ἀλλάζει κάτι σέ σύγκριση μέ τίς προηγούμενες ἐγκυκλίους πού ἔχουμε ἤδη παλαιότερα δεῖ, καθώς καί τό νέο κουρελούργημα εἶναι ἕνα ἀκόμη πολυσέλιδο παραλήρημα ξεδιάντροπης φιλοκαθεστωτικῆς ἐναρμόνισης καί συνάμα σκληρῆς ὑγειονομικῆς ὑστερίας, πού εἶναι ἀδύνατο νά πιστέψεις ὅτι το συνέταξαν ἄνθρωποι πού θεωροῦνται πνευματικοί ποιμένες. Ἄν κάτι κάπως διαφορετικό περιέχει στήν ἴδια κατεύθυνση, αὐτό εἶναι ἀπλῶς ἀκόμη πιό παρανοϊκά μέτρα ἀσφαλείας (διπλές μάσκες, self test για ἱερεῖς καί ψάλτες, γάντια γιά τούς ἐπιτρόπους και βοηθητικό προσωπικό τῶν ναῶν κλπ).
Ἐκεῖνο
ὅμως το ἐντελῶς καινούργιο πού ἀσφαλῶς κυριαρχεῖ μέσα στό νέο γραπτό ὄνειδος εἶναι
τό κυρίως ἐπίμαχο αὐτή τή στιγμή θέμα: ἡ μεταφορά τῆς Ἀναστάσεως ἀπό τήν
Κυριακή τοῦ Πάσχα στό Μέγα Σάββατο (τεράστιο ζήτημα καί γιά δογματικούς καί γιά
λειτουργικούς λόγους, ὅσες ἀνοησίες κι ἄν ἔχουν ἐνορχηστρωμένα καί διατεταγμένα
ξαμολυθεῖ γιά νά μᾶς ποῦνε τά ἀστεῖα ἐξαπτέρυγα τῆς μεταπατερικῆς διαστροφῆς).
Μεταφορά πού ἀποτελεῖ μία ἀπό ὅλες τίς ἀπόψεις ἀπαράδεκτη ἐνέργεια,
συνοδευόμενη μάλιστα καί ἀπό μία ἀκόμη ἀθλιότητα, πού ἴσως διέφυγε ἀπό κάποιους:
ἡ ἀνεκδιήγητη ἐγκύκλιος ὁρίζει ὅτι ἀμέσως μετά τό «Χριστός Ἀνέστη» στίς 9 μ.μ.
θά ἀκολουθήσουν ἐντός τῶν ναῶν τό δοξαστικό «Ἀναστάσεως ἡμέρα» καί ὁ
«Κατηχητικός Λόγος» τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, ἀκολούθως δέ θά ἀρχίσει ἀμέσως
ἡ Θεία Λειτουργία! Καταργεῖται δηλαδή καί παραλείπεται ὁλόκληρος ὁ Ὄρθρος (μέ
τόν περίφημο ἀναστάσιμο Κανόνα, τό Ἐξαποστειλάριο, τούς ἀναστάσιμους Αἷνους, τή
Δοξολογία καί ὅλες φυσικά τίς ένδιάμεσες εὐχές)!
Πραγματικά ἀπίστευτες καταστάσεις λοιπόν. Πρωτόγνωρες,
πού δέν ἔχουν προηγούμενο οὔτε στήν Τουρκοκρατία, οὔτε σέ καμία ἄλλη ἱστορική
περίοδο δυσπραγίας καί θλίψεως. Καί ὅλα αὐτά γιατί; Γιά νά προλάβουνε οἱ ἄπνοοι
καί πειθήνιοι ὑποτακτικοί τοῦ Μητσοτάκη νά τελειώσουν τά πάντα τό πολύ ὥς τίς
10.30 καί νά τό κλείσουνε τό μαγαζάκι (γιατί ὡς τέτοιο τό βλέπουνε πιά), πρίν ἔρθουνε
καί τούς κάνουν «ντά» τά ὄργανα καταστολῆς τοῦ ἀντίχριστου καθεστῶτος; Γιά νά ἐπιτείνουν
καί ἄλλο τον ἐμπαιγμό τῶν πιστῶν; Γιά νά βάλουν ἕνα ἀκόμη ἀνόσιο λίθο στό ἔργο
τῆς βλασφημίας καί τοῦ ξεχαρβαλώματος στό ὁποῖο ἔχουν πλέον ξεκάθαρα ἐπιδοθεῖ; Ὅμως
ὅ,τι πιά κι ἄν λέμε, εἶναι δυστυχῶς μάταιο: δέν ὑπάρχουν πλέον λέξεις ἰκανές νά
πλησιάσουν ἔστω νοηματικά τό μέγεθος τῆς ντροπῆς καί τό βάθος τῆς προδοσίας.
Πρό μηνῶν εἶχα γράψει ὅτι ἡ κατάσταση καί ἡ
συμπεριφορά τῆς διοικούσας Ἑλλαδικῆς Ἐκκλησίας μοῦ θυμίζει ὅλο καί περισσότερο
τή διαβόητη ἐκείνη σοβιετική «Ζῶσα Ἐκκλησία» τοῦ 1922. Λυπᾶμαι πολύ, ἀλλά
σήμερα πλέον τό ἀναιρῶ ἀκόμη καί αὐτό. Δέν τίθεται πλέον θέμα σύγκρισης. Στό
κάτω-κάτω ἐκείνη ἡ σχισματική ρασοφόρος συμμορία τοῦ Λένιν ἦταν ἕνα στημένο καί
διορισμένο παραμάγαζο, χωρίς καμμία ἄλλη ἐκκλησιαστική νομιμότητα καί ἀναγνώριση
καί δίχως φυσικά ἀποστολική διαδοχή. Ἡ σημερινή ὅμως κατάντια, τό σημερινό
μέγεθος τῆς πτώσης καί τῆς ἐκτροπῆς, δέν νομίζω ὅτι ἔχουν πλέον κανένα ἄλλο ἀντίστοιχο
στήν Παγκόσμια Ἱστορία.
Δεν ξαναζήσαμε πραγματικά ποτέ τέτοια
διάλυση, τέτοια βλασφημία, ἀλλά συγχρόνως καί τέτοια νοσηρή διαστροφή τῶν ἐννοιῶν
και τῶν πραγμάτων. Τέτοια δαιμονική προσπάθεια νά μεταλλαχθοῦν ἐπικοινωνιακά
καί νά παρουσιαστοῦν ἡ πλάνη ὡς αὐθεντική πίστη, τά ἀνόητα ὡς αὐτονόητα, οἱ
λακέδες τοῦ καθεστῶτος ὡς θεματοφύλακες τῆς σωφροσύνης, ἡ ὀρθοδοξία ὡς
ζηλωτικός σκοταδισμός. Τέτοια δαιμονική προσπάθεια νά ἀλωθεῖ ἡ Ἐκκλησία, να
διαλυθοῦν τά πάντα, νά μή μείνει λίθος ἐπί λίθου καί ὅλα αὐτά ὄχι ἀπό ἐξωτερικούς
ἐπίβουλους ἀλλά ἀπό συνειδητούς δούρειους ἴππους - καί μάλιστα μέ οἵηση
δοκησισοφίας καί ξετσίπωτη κάλυψη ἀπό καινοφανεῖς ψευτοθεολογικούς μανδύες.
«Καὶ ἐνεκαυχήσαντο οἱ μισοῦντές Σε ἐν μέσῳ
τῆς ἑορτῆς Σου, ἔθεντο τὰ σημεῖα αὐτῶν σημεῖα καὶ οὐκ ἔγνωσαν. Ἐνεπύρισαν ἐν
πυρὶ τὸ ἁγιαστήριόν Σου, εἰς τὴν γῆν ἐβεβήλωσαν τὸ σκήνωμα τοῦ ὀνόματός Σου. Εἶπαν
ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτῶν: δεῦτε καὶ καταπαύσωμεν πάσας τὰς ἑορτὰς τοῦ Θεοῦ ἀπὸ τῆς γῆς»
(Ψαλμ. 67).
Καί
δυστυχῶς ἔχουμε ἀκόμη μπροστά μας πολύ κατήφορο…
Κύριοι! Λίγο κρατει!! Το ύφος αυτού του κειμένου που αποσκοπεί;; Νισαφι πια με τους τιμητές των πάντων! Και δίκιο να έχετε (λέμε τώρα...) Έχετε χάσει κάθε έννοια κοσμιότητα ς! Σεβαστείτε το γραπτό σας!! Πόση "επανάσταση" να αντέξουμε πια;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικό κείμενο, εύστοχο και χωρίς στρογγυλέματα. Εύγε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΆριστο κείμενο, Ορθοδοξότατο, λίαν εύστοχο σε όλους τους χαρακτηρισμούς που χρησιμοποιεί, γλαφυρό, ειλικρινές, μεστό σε νοήματα, εκφράζει το ορθό και ακριβές φρόνημα που πρέπει να διακατέχει έναν ευσυνείδητο πιστό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝισάφι πια με τους βολεμένους χριστιανούς!
Η αντίδρασή τους σε τέτοιου είδους κείμενα που αποσκοπεί;
Αν δεν αντέχουν την "επανάσταση" να φορέσουν τη μασκούλα τους και να κάτσουν στα αβγά τους...
Σάς ευχαριστούμε κΔαπεργολα, ορθόδοξο κείμενο, εάν δεν υπάρξει αλλαγή ημέρας και ώρας είναι προτιμότερο να μην εκκλησιαστουμε!! Θα περιμένουμε την Δευτέρα του Πάσχα
ΑπάντησηΔιαγραφή"Εν τούτω γνώσονται πάντες ότι εμοί μαθηταί εστέ, εάν αγάπην έχητε εν αλλήλοις". κ. Δαπέργολα, όσο δίκιο κι αν έχετε, ο τρόπος σας δεν αρμόζει σε χριστιανό. Είναι θλιβερό ένας μαθητής του Χριστού να καταφέρεται με τέτοια σκαιότητα εναντίον της Ιεράς Συνόδου. Ή θα διορθώσετε τον τρόπο σας ή θα αλλάξετε ιδιότητα. Με κάτι τέτοιες απρέπειες γινόμαστε αίτιοι να βλασφημείται το Όνομα του Αγίου Θεού! Ο Θεός άλλωστε δεν επιτρέπει να κακολογούμε τους ποιμένες μας (Έξοδ.22,28 - Πράξ.23,5). Μην παριστάνουμε τους θεολόγους, ενώ καταντάμε χειρότεροι κι απ' τους Φαρισαίους. Χριστιανοί απογυμνωμένοι από αγάπη και άρα από Άγιο Πνεύμα... Θεολόγοι χωρίς Θεό. "Έλεον θέλω και ου θυσίαν!" μας λέει ο Κύριος. Σας παρακαλώ λοιπόν, να εκφέρετε τη γνώμη σας, αλλά με την αρμόζουσα χριστιανική κοσμιότητα. Συγχωρέστε με, δεν έχω διάθεση επικριτική απέναντί σας. Καλή Μεγάλη Εβδομάδα και καλή Ανάσταση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ λόγος του Θεού ου δέδεται, πολύ σωστό το ύφος! Όσο για αυτά που επιβάλλονται, μωραίνει Κύριος ον βούλεται απολέσαι!
ΑπάντησηΔιαγραφήTo Κανόνιον 2021 του Οικουμενικού Πατριαρχείου ορίζει ημερομηνία εορτής του ΑΓΙΟΥ ΠΑΣΧΑ την 2α Μαϊου. Επίσης αναφέρει ότι το Νομικό Φάσκα, δηλαδή των εβραίων, εορτάζεται την 1η Μαϊου. Συμπορεύεται το Κανόνιον με τις αποφάσεις της Α' Οικουμενικής Συνόδου περί μη κοινού εορτασμού του χριστιανικού με το ιουδαϊκό Πάσχα. Η διοικούσα εκκλησία α) παραβιάζει το Κανόνιον, β)κάνει ανυπακοή στις αποφάσεις της Α' Οικουμενικής Συνόδου περί μη κοινού εορτασμού του ιουδαϊκού με το χριστιανικό Πάσχα όταν το μεταθέτει την ίδια ημερομηνία δηλαδή την 1η Μαϊου, γ)ορίζει ημερομηνία εορτασμού της αναστάσεως όχι την τρίτη ημέρα «κατά τας Γραφάς», αλλά την δεύτερη ημέρα «κατά τας ΚΥΑς», καταστρατηγώντας το Σύμβολο της Πίστεως. Ο πιστός λαός και οι ιερείς σε ποιους θα κάνουν υπακοή; Στις αποφάσεις της διοικούσας ή στις αποφάσεις της Α' Οικουμενικής Συνόδου;
ΑπάντησηΔιαγραφήΔοξολογία πάντως δεν υπάρχει στον Όρθρο της Αναστάσεως.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό το "κατά τας ΚΥΑς" τα σπάει, που λένε κι οι νεολαίοι! Νά 'σαι καλά άνθρωπέ μου, με έκανες και γέλασα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τα άλλα, κι εγώ όπως η κυρία Ευαγγελία θα περιμένω τη Δευτέρα τ' Αη-Γιωργιού. Ούτως ή άλλως, αν βλέπαμε πέρα από τη μύτη μας, σε κάθε λειτουργία Πάσχα θα είχαμε. Ίσως είναι μια καλή ευκαιρία να προσπαθήσουμε να δούμε πέρα από τη μύτη μας.
Απαράδεκτο το ύφος του κειμένου
ΑπάντησηΔιαγραφήκαι όσο δίκιο έχετε, το χάνετε
και συνολικά δεν οικοδομεί μια υγιή αντίδραση
σε εγκυκλίους που πραγματικά σκανδαλίζουν...
τούτων λεχθέντων, ποια στ'αλήθεια είναι η ενδεδειγμένη στάση;
και απαντώ, σίγουρα όχι η λεγομενη υπακοή
φαίνεται όμως πως δεν είναι θέμα "στάσης"
απλά λείπουν τα αναστήματα που θα βάλουν τα πράγματα στη θέση τους
Ας ευχόμαστε λοιπόν να αναδείξει ο Κύριος αναστήματα,
ορθοδόξους κυβερνήτες και ορθοτομούντες ποιμένες
Ίλεως γενού ημίν , Κύριε...
Και πολύ λίγα λέει. Αν μερικοί είναι τόσο πια μη μου άπτου καθωσπρέπειδες και σοκάρονται από τις σκληρές αλήθειες, ας το γυρίσουνε στη Ρομφαία!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ενδεδειγμένη στάση είναι όπως αναπαύεται ο καθένας και ό,τι σας πει η συνείδησή σας, και ανάλογα πού κατοικεί ο καθένας και τι επιλογές έχει. Οι ιερείς προφανώς θα αναγκαστούν εκόντες άκοντες να κάνουν ό,τι τους πουν οι επίσκοποί τους. Οι λαϊκοί δόξα τω Θεώ είμαστε αδέσποτοι οπότε ίσως έχουμε κάποιες επιλογές. Υπάρχει και η Λαμπροδευτέρα, υπάρχει και η Λαμπροτρίτη των Αγίων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης, υπάρχει και η Ζωοδόχος Πηγή, όλες αυτές Αναστάσιμες Λειτουργίες είναι, με τον Όρθρο και τον Αναστάσιμο Κανόνα σχεδόν πανομοιότυπα, αν δεν απατώμαι, με τον Όρθρο και τον Κανόνα που θα εψάλετο εάν εψάλετο την Κυριακή του Πάσχα, εάν ελειτουργείτο η Κυριακή του Πάσχα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθόδοξοι κυβερνήτες για να αναδειχθούν, τι να πω, μακάρι, αλλά νομίζω μόνο με γεγονότα μεγέθους Παλαιάς Διαθήκης θα μπορούσε να συμβεί. Ορθοτομούντες ποιμένες... άστο αυτό, μην ανοίξω το στόμα μου καλύτερα. "Ουδένα δέδοικα ως τους επισκόπους, πλην ολίγων".