Εἶναι ἀποκλειστικό «προνόμιο» τοῦ Πατριάρχη
κ. Βαρθολομαίου νά συγκαλεῖ Πανορθόδοξη Σύνοδο, Ἀρχιεπίσκοπε κ. Ἱερώνυμε;
(Ἕνα ἐπιπλέον δημόσιο ἐρώτημα)
Μαρία, Ἐκπαιδευτικός
Μετά
τήν ἀνώμαλη προσγείωση τήν ὁποία μᾶς ἐπέβαλε τό ὄχι ἡρωϊκό «ὄχι» τοῦ Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί Πάσης
Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου, στήν πρωτοβουλία τοῦ Πατριάρχη Ἱεροσολύμων κ. Θεοφίλου νά
συγκληθεῖ μέ ὅλους τούς Προκαθημένους τῆς Ὀρθοδοξίας Πανορθόδοξη Σύνοδος γιά το
φλέγον ζήτημα τοῦ Οὐκρανικοῦ σχίσματος («Πατριάρχης Ιεροσολύμων: Πρωτοβουλία για Σύναξη Προκαθημένων
στην Ιορδανία», https://aktines.blogspot.com/2019/11/blog-post_974.html),
τοῦ ἐτέθησαν κάποια ἐρωτήματα ἐκκλησιαστικῆς νομιμότητος καί κανονικότητος ἐδῶ:
«Πρόσκομμα
στήν πρωτοβουλία τοῦ Πατριάρχη Ἱεροσολύμων κ. Θεοφίλου γιά Πανορθόδοξη Σύνοδο
γιά τό Οὐκρανικό ζήτημα! Γιατί Ἀρχιεπίσκοπε κ. Ἱερώνυμε οἱ νόμοι ἐφαρμόζονται
κατά τό δοκοῦν;»,https://aktines.blogspot.com/2019/11/blog-post_948.html.
Σέ συνέχεια αὐτοῦ τοῦ ἄρθρου καί πάντα μέ ἄξονα τήν
δήλωσή του:
«Δεν μπορώ να απαντήσω σαφώς διότι δεν ξέρω τα
κριτήρια και από πού προέρχονται. Αυτή η τοποθέτηση του Πατριάρχου (Ιεροσολύμων) δεν ξέρουμε αν είναι εν γνώσει του Οικουμενικού
Πατριάρχου. Δεν μπορεί ο καθένας να καλεί πανορθόδοξη σύνοδο. Είναι το προνόμιο
του Οικουμενικού Πατριάρχη. Αν ο Οικουμενικός Πατριάρχης μας καλέσει δεν θα πούμε
όχι, αν οποιοσδήποτε άλλος υπεύθυνος κάποιας Εκκλησίας μας καλέσει εγώ θα πω
όχι», θέλω σήμερα νά σταθῶ στό σημεῖο ὅπου ἰσχυρίζεται τό ἀδύνατον τοῦ
νά συγκαλεῖ ὁ «καθένας» Σύνοδο (βλέπε Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἐν προκειμένῳ σέ
συμφωνία μέ Προκαθημένους) καί στό ἀποκλειστικό «προνόμιο» τοῦ Οἰκουμενικοῦ
Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου νά συγκαλεῖ μόνον αὐτός Συνόδους!
Ἀντιγράφω,
λοιπόν, ἀπό την wiκipedia ἀπό
ποιούς εἶχαν συγκληθεῖ ὅλες οἱ Ἁγίες Οἰκουμενικές Σύνοδοι:
«Η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος πραγματοποιήθηκε
στη Νίκαια της Βιθυνίας. Συγκλήθηκε από
τον Μέγα Κωνσταντίνο στις 20 Μαΐου του 325.
Η Β΄ Οικουμενική Σύνοδος συγκλήθηκε από τον Αυτοκράτορα Θεοδόσιο Α’
τον Μέγα στην Κωνσταντινούπολη το 381.
Η Γ΄ Οικουμενική Σύνοδος συνήλθε στην
Έφεσο, στη βασιλική της Θεοτόκου, το 431 από
τον Αυτοκράτορα Θεοδόσιο Β’.
Η Δ΄ Οικουμενική Σύνοδος συγκλήθηκε από τον Αυτοκράτορα Μαρκιανό
και τη σύζυγό του, Αυγούστα Πουλχερία
στις 8 Οκτωβρίου 451 στη Χαλκηδόνα.
Η Ε΄ Οικουμενική Σύνοδος συγκλήθηκε
στις 5 Μαΐου μέχρι τις 21 Ιουνίου του 553 στην Κωνσταντινούπολη. Την συγκάλεσε ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός
Α΄.
Η ΣΤ’ Οικουμενική Σύνοδος συγκλήθηκε
στην Κωνσταντινούπολη από το 680 μέχρι το 681 από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Δ΄ Πωγωνάτο.
Η Πενθέκτη Οικουμενική Σύνοδος συγκλήθηκε από τον Αυτοκράτορα Ιουστινιανό
Β΄ το 691 στο ανακτορικό δωμάτιο του Τρούλλου, από όπου έλκει και την
ονομασία «Εν Τρούλλω Σύνοδος».
Η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος συγκλήθηκε
από τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο ΣΤ΄ και
τη μητέρα του, Αυτοκράτειρα Ειρήνη την Αθηναία στη Νίκαια της Βιθυνίας, στο
Ναό της Αγίας Σοφίας, το 787 κατόπιν αίτησης του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως
Ταρασίου.
Η Σύνοδος του 879, ή η «Εν Αγία Σοφία» σύνοδος, 8η
οικουμενική, συγκλήθηκε από τον
αυτοκράτορα Βασίλειο Α΄ Μακεδόνα το 879 στην Κωνσταντινούπολη».
Σᾶς
ἐρωτῶ, λοιπόν, Σεβασμιώτατε Ἀρχιεπίσκοπε κ. Ἱερώνυμε:
Βλέπετε στήν Ἱερά μας Παράδοση κάποιον
Οἰκουμενικό Πατριάρχη νά ἔχει ἀποκλειστικότητα σύγκλησης Οἰκουμενικῶν Συνόδων; Ἀπό
ποῦ προκύπτει τό «προνόμιο» τύπου «Πρώτου (ἀλαθήτου) Πάπα» πού ἀποδώσατε στόν Οἰκουμενικό
Πατριάρχη κ. Βαρθολομαῖο νά ἀποφασίζει ἀπολυταρχικῶς γιά τήν ἐπίλυση ἤ μή τῶν
ζητημάτων τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ ἀνά τήν Οἰκουμένη, συγκαλῶντας ἤ ὄχι
Συνόδους ἰδίᾳ βουλήσει;
Συμβαίνει αυτό που λέγει ο Γέροντάς μας δαιμονική αντιστροφή: το νορμάλ θεωρείται ανώμαλο, το νόμιμο γίνεται παράνομο, το λογικό γίνεται παράλογο, κ.ο.κ. Το άσπρο μαύρο, όπως λέει η Μαρία. 'Ποιος αυτοκράτορας; Αυτά περάσανε, δεν ισχύουν',προφανώς θα ισχυρίζονται οι ακατανόμαστοι. Καταργούν την Ιστορία και την πλασάρουν όπως τους βολεύει. Αυτό όμως είναι το μεγαλύτερο επιχειρησιακό τους λάθος. Δεν υπάρχει το τέλειο σχέδιο γι'αυτό και οι μεθοδεύσεις τους θα τους γυρίσουν μπούμερανγκ. Εδώ δεν σέβονται Ιερά και Όσια και θα σεβαστούν την Ιστορία...Εμείς όμως δεν θα πάψουμε ποτέ να τους την υπενθυμίζουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν τα ξερετε καλα. Τις Οικουμενικες Συνοδους τις συγκαλουσε ο αυτοκρατορας. Αλλες συνοδοι -τοπικες η επαρχιακες- συγκαλουνταν απο αρχιεπισκοπους και πατριαρχες. Οι Οικουμενικες Συνοδοι τελειωσαν οριστικα με την παρελευση της Οικουμενης, της αυτοκρατοριας. Συνοδος μπορει να ειναι μονο Πανορθοδοξη πια, με αξια Οικουμενικης, τηρουμενων των αναλογιων, ασφαλως -οπως η Συνοδος της Κρητης. Εφοσον μια τετοια Συνοδος συγκαλειται πλεον απο Πατριαρχη, αρμοδιος να τη συγκαλεσει ειναι μονο ο Νεας Ρωμης, ο μονος εχων πρεσβεια τιμης στην Ορθοδοξη Εκκλησια, εφοσον ο παλαι ποτε ισοτιμος του Παλαιας Ρωμης απεχει εδω και μια χιλιετια της Ορθοδοξιας -πρεσβεια τιμης αναγνωρισμενα οικουμενικως απο τον πεμπτο αιωνα,αλλα και παλαιοθεν και απο τους σημερινους αμφισβητητιες Σλαβους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι αυτό να απαντήσει, δηλαδή "τώρα δεν έχουμε αυτοκράτορες", παραμένει το ερώτημα το πώς αυθαίρετα αντικαθίσταται ο Αυτοκράτορας ή η Αυτοκράτειρα (γιατί και αυτές συγκάλεσαν Συνόδους)...με τον Οικουμενικό Πατριάρχη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω πως ξεπεράσαμε και τον Πάπα Ρώμης.
Αν ηταν στο χέρι έκαστου Οικουμενικού Πατριάρχη η σύγκληση των Οικουμενικών Συνόδων, τότε όταν αυτός όπως σε πολλές ιστορικές περιστάσεις συνέβη ήταν αιρετικός ή σχισματοποιός, ποτέ δεν θα συγκαλούταν Οικουμενική Σύνοδο για να τον ελέγξει και να τον επιτιμήσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌτι του αρέσει λέει ο εκκλησιαστικός μας ηγέτης, που είπε και μια φορά όχι τώρα, τη στιγμή που σε όλα λέει ναι.
Ανώνυμε 23 Νοεμβρίου 2019 - 1:19 μ.μ.,
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαμμία αντίρρηση δέν φέρνω ἄν εἶναι ἐκκλησιολογικά τό νόμιμο αὐτό, ἄν ὄντως ἔτσι εἶναι.
Γιά τό τυπικό τοῦ θέματος μπορεἶ ὄντως νά συγκαλεῖ Σύνοδο ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης, ὅμως ἡ οὐσία βρίσκεται στό ὅτι γιά νά συγκαλέσει Σύνοδο αὐτός:
α) πρέπει νά ὀρθοτομεἶ στό θέμα γιά τό ὁποῖο θά συγκαλέσει Σύνοδο καί νά ἐπιθυμεῖ νά λυθεῖ πανορθοδόξως ὥστε νά ἐπικυρωθεῖ τό σωστό,
β) ἄν σφάλλει ὅμως εἶναι καλοπροαίρετος, ἔχοντας τήν ὡριμότητα τῆς καλῆς προαίρεσης, θά ἀπευθυνόταν σέ ὅλες τίς Ἔκκλησίες γιά νά λύσουν ὁμοῦ τό ζήτημα, ὁπότε πάλι δέν θά εἶχε πρόβλημα νά συγκαλέσει Πανορθόδοξη Σύνοδο, γιατί δέν θά τόν ἐνδιέφερε νά φανεῖ τό σφάλμα του καί νά μετανοήσει, ἀλλά νά ἀποκατασταθεῖ καί νά ἐπικυρωθεῖ ἡ ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ πού εἶναι πάνω ἀπό ὄλους καί ὅλα!
Γιά τήν περίπτωση τοῦ σφάλλοντος καί ἐμμένοντος στίς προσωπικές του ἀπόψεις, δέν χρειάζεται νά γράψω κάτι.
Καταλαβαίνουμε ὄτι εἴτε δέν σγκαλεῖ Σύνοδο, εἴτε συγκαλεῖ μέ ἀντικανονικές διαδικασίες καί διεξαγωγή καί ἄρα μέ μή ἁγιοπνευματικές ἀποφάσεις (μᾶς θυμίζει ψευδοσύνοδο Κρήτης αὐτό;).
Τό ὅτι συγκαλεῖ Σύνοδο ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχεης, δέν ἀπαγορεύει τίς φωνές ἄλλων Πατριαρχῶν, Ἐπισκόπων, Κληρικῶν καί Λαοῦ νά τοῦ τό ζητᾶνε, νά τό προτείνουν καί μάλιστα καί ἐντός καί ἐκτός Ἑλλάδος γιά τό καλό τῆς Ἐκκλησίας. Αὐτό τό "προνόμιο" δέν ἀπαγορεύεται ἀπό κανέναν γραπτό ἤ ἄγραφο νόμο.
Τό "προνόμιο" τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη γιά σύγκληση Συνόδου δέν εἶναι ἀπολυταρχικό, ἀλλά κυρίως τυπικό.
Γιά νά μήν γράψω γιά τήν περίπτωση πού κάποιος Οἰκουμενικός Πατριάρχης καταπατᾶ Ἱερούς Κανόνες καί δογματίζει κακοφρόνως, ὀπότε θά περιμένουμε τήν χρήση τοῦ "προνομίου" του γιά Σύνοδο εἰς τόν αἰῶνα τόν ἅπαντα ἤ ἀκόμη χειρότερα θά ζήσουμε μία ἐπανάληψη τύπου ψευδοσυνόδου Κρήτης.
Καί ἐφόσον ἡ Ἱστορία μέ τούς αὐτοκράτορες ἔχει ἀλλάξει, σέ περίπτωση αἰρεσιάρχη Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη, μπορεῖ πάλι νά ἀλλάξει ἠ διαδικασία καί ὀρθοτομοῦντες Πατριάρχες νά συγκαλέσουν Σύνοδο.
Αὐτά πρός τό παρόν.
Τώρα αυτοκράτορας νομίζει οτι είναι ο Πάιατ και οι χρηματοδότες του. Αυτοί σε λίγο θα καλέσουν και Οικουμενική με τον φίλο Πάπα Ρώμης αγκαλιά με τον Πάπα Νέας Ρώμης. Ο τελευταίος σύμφωνα με το νέο δόγμα κάνει αποκλειστικά την απαιτούμενη Πανορθόδοξη. Έπειτα θα έρθει κι ο μεσσίας και θα του κάνουν και λειτουργίες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτον ανώνυμο του 23 Νοεμβρίου 2019 - 1:19 μ.μ. που λέγει “Εφοσον μια τέτοια Σύνοδος συγκαλείται πλέον από Πατριάρχη, αρμόδιος να τη συγκαλέσει είναι μόνο ο Νέας Ρώμης, ο μόνος έχων πρεσβεία τιμής στην Ορθόδοξη Εκκλησία...“
ΑπάντησηΔιαγραφήΕκτός από το ότι - όπως μας το υπενθυμίζει η Μαρία - ποτέ δεν συγκάλεσε πατριάρχης οικουμενική σύνοδο, είστε σε αντίφαση, γιατί από τη μια αναγνωρίζετε ότι τέλειωσε η Αυτοκρατορία και δεν υπάρχει Αυτοκράτωρ, από την άλλη επιμένετε ότι υπάρχει Νέα Ρώμη και Οικουμενικός πατριάρχης με πρεσβεία τιμής, ενώ και οι τίτλοι αυτοί και η πρεσβεία αυτή βασίζονται εξίσου στην ύπαρξη της Αυτοκρατορίας η οποία όμως, όπως τονίζετε, έχει περάσει από καιρού.
Το μόνο σίγουρο δηλαδή που μπορούμε να λέμε σήμερα είναι ότι δεν υπάρχει έγκυρη κανονική βάση για την αρμόδια για σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου. Επομένως η πρωτοβουλία του Ιεροσολύμων δεν είναι ούτε αντικανονική ούτε καταδικάσιμη, αλλά στην παρόντα κατάσταση πολύ ωφέλιμη.
Ειρηναία Μοναχή
Ο ανώνυμος του 23 Νοεμβρίου 2019 - 1:42 μ.μ. έχει απόλυτος δίκαιο – πως να συγκαλείτε ο πατριάρχης Βαρθολομαίος σύνοδο για το ουκρανικό τη στιγμή που ο ίδιος είναι ο αυτουργός του προβλήματος; Αναγκαστικά δηλαδή θα συγκαλείτε η Πανορθόδοξη Σύνοδο από άλλον η άλλους. Ίδη το συνοδικό σύστημα της Εκκλησίας έχει παραλυθεί εντελώς (όχι τυχαίως, αλλά κατά σχέδιο!), και είναι έσχατη ώρα να γίνει αυτό που χρειάζεται για να ξαναμπεί σε λειτουργία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ.Μ.
ΣΗΜΕΡΑ, ΜΙΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΜΕ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΙΕΡΩΝ ΜΟΝΩΝ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΟΡΘΟΔΟΞΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΩΝ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ.ΟΙ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΕΧΟΥΝ ΚΟΥΡΑΣΘΕΙ ΜΕ ΨΕΥΤΟΣΥΝΟΔΟΥΣ Π.Χ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαί νά προσθέσω καί κάτι ἀκόμη στό "προνόμιο" τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη.
ΑπάντησηΔιαγραφήἌς καλέσει σέ ὅσες Συνόδους θέλει ὅταν μόνον αὐτός ἀπολυταρχικά θέλει.
Στίς ἑξῆς περιπτώσεις τό "προνόμιο" κατεδαφίζεται:
1. Ἄν δέν ἐμφανισθοῦν οἱ κεκλημένοι, ἡ Σὔνοδος δέν γίνεται. Τζάμπα "προνόμιο".
2. Ἄν ἐμφανισθεῖ ἡ μειοψηφία, τότε δέν εἶναι Πανορθόδοξη ἡ Σύνοδος, ὀπότε οὐσιαστικά εἶναι ἄκυρη, ὅπως ἦταν καί ἡ ψευδοσύνοδος Κρήτης!!! Ἕνας ἀπό τούς λόγους (τούς οὐκ ὀλίγους καί ἀσήμαντους...) πού χαρακτηρίστηκε στήν συνείδηση τοῦ Λαοῦ ὡς ληστρική, ἦταν κι αὐτός. Δηλαδή ἡ ἀπουσία τῆς πλειοψηφίας τοῦ Ὀρθοδόξου κόσμου!
Τό "προνόμιο" λοιπόν πού ἐπικαλεῖται ὀ Ἀρχιεπίσκοπος καί ὁ Ἀνώυνμος 23 Νοεμβρίου 2019 - 1:19 μ.μ., δέν ἔχει καμμία οὐσία, γιατί χωρίς τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας κυρίαρχο, τά "προνόμια" πηγαίνουν περίπατο.
Πραγματικό προνόμιο τοῦ Οὐκουμενικοῦ Πατριάρχη καί κάθε Χριστιανοῦ εἶναι νά ἐκφράζει τήν Ἀλήθεια τοῦ Χριστοῦ καί νά ἀγωνίζεται γιά αὐτήν.
Αὐτό τό προνόμιο ὑπάρχει;
Ας μας πει όποιος ξέρει, ποιός εκκλησιαστικός νόμος, κανόνας, δίκαιο, δεν ξέρω ποιόν άλλον όρο να χρησιμοποιήσω, πού υπάρχει, από πότε, από ποιόν ή ποιούς κ.λ.π που να διορίζει μοναδικό αρμόδιο για σύγκληση Συνόδου τον Πατριάρχη Κων/πόλεως ή να μας πει ο Αρχιεπίσκοπος που το είπε κιόλας,
ΑπάντησηΔιαγραφήώστε να λήξει το γραφειοκρατικό του θέματος. Αν υπάρχει τελικά τέτοιο κανονικό πλαίσιο.
Τα υπόλοιπα και ΟΥΣΙΩΔΗ παραμένουν ως έχουν!
"Εκτός από το ότι - όπως μας το υπενθυμίζει η Μαρία - ποτέ δεν συγκάλεσε πατριάρχης οικουμενική σύνοδο, είστε σε αντίφαση, γιατί από τη μια αναγνωρίζετε ότι τέλειωσε η Αυτοκρατορία και δεν υπάρχει Αυτοκράτωρ, από την άλλη επιμένετε ότι υπάρχει Νέα Ρώμη και Οικουμενικός πατριάρχης με πρεσβεία τιμής, ενώ και οι τίτλοι αυτοί και η πρεσβεία αυτή βασίζονται εξίσου στην ύπαρξη της Αυτοκρατορίας η οποία όμως, όπως τονίζετε, έχει περάσει από καιρού."
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν μιλαμε για Οικουμενικη Συνοδο πια, αλλα για Πανορθοδοξη Συνοδο με αξια Οικουμενικης. Η αυτοκρατορια τελειωσε, αλλα οχι και η Ορθοδοξη Εκκλησια. Τα πρεσβεια τιμης δεν επαψαν να ισχυουν, διοτι εχουν κατοχυρωθει οχι απο νομους της παρελθουσης αυτοκρατοριας, αλλα απο κανονες της Εκκλησιας -κανονες Οικουμενικων Συνοδων μαλιστα, αποδεκτους και στη συνεχεια ακομα και απο εκκλησιες που για καθαρα γεωπολιτικους λογους κανουν πως δεν καταλαβαινουν. Επιπλεον, μιλαμε εδω για το τυπικο προνομιο συγκλησης Πανορθοδοξης Συνοδου και μονο για αυτο -το οποιο διατηρει ο Νεας Ρωμης, οπως ειναι και η αρχαιοθεν επισημη ονομασια του Κωνσταντινουπολεως-, οχι για τον αριθμο των συμμετεχοντων, το φρονημα του συγκαλουντος Πατριαρχη η την αποδοχη των αποφασεων της απο το πληρωμα (:κληρος και λαος ομου) της Εκκλησιας. Αυτα αφορουν στα μετα τη συγκληση.
Επισης, ποτε σε καμια Οικουμενικη Συνοδο δεν συμμετειχαν ολοι οι επισκοποι της αυτοκρατοριας αυτοπροσωπως, παρα συνηθως αντιπροσωπευονταν οι περισσοτεροι (στην πρωτη Οικουμενικη Συνοδο συμμετειχαν 318 επισκοποι απο τους 1500 της αυτοκρατοριας) -στη δε Πενθεκτη, την οποια η Ορθοδοξη Εκκλησια αποδεχεται ως Οικουμενικη, δεν υπηρξε ουδεις επισκοπος της Δυτικης, ορθοδοξης ακομα, Εκκλησιας, παρα μονο δεκα περιπου εκ της Ελλαδος, που ανηκε τοτε στη Δυτικη Εκκλησια και αυθαιρετως, ουσιαστικα, συμμετειχαν.
Οσον αφορα στη Συνοδο της Κρητης, ακομα και οι αποσχοντες Ρωσοι αποδεχτηκαν τις αποφασεις της, εστω και με επιφυλαξεις. Καμια αυτοκεφαλη Εκκλησια δεν διανοηθηκε να τη θεωρησει ακυρη, παρα τις οποιες θεματολογικες διαφωνιες και αντιρρησεις. Και αν θελετε, καντε ερευνα μεταξυ των απανταχου ορθοδοξων και αν βρειτε την πλειοψηφια να απορριπτει τη Συνοδο, τοτε μιληστε για ακυρο και τα σχετικα.
ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΚΑΤΙ ΠΟΛΥ ΒΑΣΙΚΟ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΩ.Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΟΠΟΤΕ ΜΕ ΠΟΙΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΕΓΓΥΗΤΗΣ ΜΙΑΣ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε ποιο σκεπτικο οι αυτοκρατορες ηταν εγγυητες των Οικουμενικων Συνοδων; Με κανενα σκεπτικο, αν εννοουμε την ορθοδοξια των Συνοδων. Εγγυητης της ορθοδοξιας ειναι μονο το πληρωμα της Εκκλησιας, ουτε μονο οι συγκαλουντες, ουτε μονο οι συμμετεχοντες, ουτε μονο οι αντιλεγοντες, αυτοπροβαλλομενοι ως οι ολιγοι πλην εκλεκτοι. Ο αυτοκρατορας τοτε και ο Πατριαρχης σημερα ειναι εγγυητης της οροθτητας των προβλεπομενων διαδικασιων για τη συγκληση και διεξαγωγη Συνοδου. Το πληρωμα εγγυαται την ορθοδοξια, με την κριση του. Δεν ειναι μονο η ληστρικη της Εφεσου η η της Φερραρας παραδειγμα. Ειναι, ας πουμε, και η Ενδημουσα του 843, που απεκτησε ισχυ οικουμενικης, η η πατριαρχικη συνοδος του 1756, που αποφασισε, παρα τις αντιδρασεις των επισκοπων, τον αναβαπτισμο των ρωμαιοκαθολικων, αλλα στην πραξη δεν εφαρμοστηκε ακριβως λογω της απορριψης της απο το πληρωμα της Εκκλησιας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΝΗ ΑΛΗΘΙΝΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΕΠΟΜΕΝΩΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟ ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΔΟ.ΕΚΤΟΣ ΕΑΝ ΔΕΧΩΜΕΘΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΩΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕὐλογημένε Ἀνώυμυμε 23 Νοεμβρίου 2019 - 7:43 μ.μ.,
ΑπάντησηΔιαγραφήδιαβάστε προσεχτικά τό ἐρώτημά μου στό ἄρθρο μου καί πρόσεξε τά κεφαλαῖα γράμματα:
" Βλέπετε στήν Ἱερά μας Παράδοση κάποιον Οἰκουμενικό Πατριάρχη νά ἔχει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ σύγκλησης Οἰκουμενικῶν Συνόδων; Ἀπό ποῦ προκύπτει τό «προνόμιο» τύπου "ΠΡΩΤΟΥ (ΑΛΑΘΗΤΟΥ) ΠΑΠΑ" πού ἀποδώσατε στόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαῖο νά ἀποφασίζει ΑΠΟΛΥΤΑΡΧΙΚΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ Ή ΜΗ τῶν ζητημάτων τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ ἀνά τήν Οἰκουμένη, συγκαλῶντας ἤ ὄχι Συνόδους ΙΔΙΑι ΒΟΥΛΗΣΕΙ;".
Ἡ ἑστίαση τοῦ ἐρωτήματός μου δέν ἔγκειται στό ἄν ἔχει μόνο ἀποκλειστικό "προνόμιο" σύγκλησης Οἰκουμενικῶν Συνόδων ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης, ἀλλά κυρίως στό ΠΩΣ χρησιμοποιεῖ αὐτό τό "προνόμιο". Δηλαδή ἀφουγκράζεται τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας ἀνά τῇ Οἰκουμένῃ, κατανοεῖ τά ζητήματα πού προκύπτουν καί ὀρθοτομεῖ σέ αὐτά ή καλεῖ σέ Συνόδους ἄν, ὅποτε καί ὅπως θέλει αὐτός ὡς Ἀνατολικός Πάπας;
Εἶναι σαφές πώς κάποιος συγκαλεῖ Σύνοδο ὅποτε γινόταν, γίνεται καί θά γίνεται. Δέν συγκαλεῖται μόνη της! Δέν εἴμαστε χαζοί.
Παρόλ' αὐτά ἐμμένω καί στό νά ζητῶ τό νομο-κανονικό πλαίσιο τοῦ "προνομίου". Ποῦ ὑπάρχει; Σέ ποιόν Κανόνα, ἐγκύκλιο, ΤΟΜΟ, ἀπόφαση, ἀπό ποιούς, πότε, πῶς κ.λ.π..
Θά ὠψεληθοῦμε οἱ πιστοί νά γνωρίζουμε καί τό ἄν ὑπάρχει τέτοιο γραπτό πλαίσιο. Χωρίς νά μᾶς παρατίθεται, ἄς σταματήσουμε νά ἀερολογοῦμε.
Διαβάστε τώρα πολύ προσεχτικά καί τίς ἑξῆς παρατηρήσεις στά γραφόμενά σας:
α) Γράφεται καί στό πρῶτο σχόλιό σας (23 Νοεμβρίου 2019 - 1:19 μ.μ.), ἀλλά τό ὑπονοοεῖται καί στό δεύτερο πώς μετά τήν παρέλευση τῆς Αὐτοκρατορίας, ἔχουμε καί παρέλευση τῆς Οἰκουμένης, ὁπότε δέν γίνονται πιά Οἰκουμενικές Σύνοδοι, ἀλλά Πανορθόδοξες.
Οἱ Ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας καί πρίν καί μετά τό Σχίσμα μέ τούς Παπικούς, δέν σταμάτησαν νά ὁμιλοῦν γιά Οἰκουμενική Ὀρθοδοξία. Ἄρα, δέν ἔφυγε ἀπό τήν θέση της ἠ Οἰκουμένη, τό ἴδιο παραμένει καί ἡ οἰκουμενικότητα τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀλλά ἁπλῶς βγῆκαν ἐκτός Ἐκκλησίας οἱ Παπικοί.
β) Δέν ὑπάρχει κάποιος κανόνας πού νά καταργεῖ τίς Οἰκουμενικές Συνόδους μέ αὐτόν τόν ὅρο καί νά τίς ἀναβαπτίζει "πανορθόδοξες".
γ) Δέν γνωρίζω τούς Κανόνες Οἰκουμενικῶν Συνόδων (οὔτε τῆς 9ης Οἰκουμενικῆς Συνόδου τοῦ 1341 μ.X.) πού νά κατοχυρώνουν τά πρεσβεῖα τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη προφητικά γιά τό μέλλον, ὅταν δηλαδή κάποιοι μετά ἀπό πολλούς αἰῶνες δέν θά συγκαλέσουν Οἰκουμενική Σύνοδο, ἀλλά θά τήν βαπτίσουν "Πανορθόδοξη" (βλέπε Κρήτη), αὐτήν πού συγκάλεσε ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης! Ἐπίσης, νά καταργεῖ τήν Οἰκουμένη μέ τό τέλος τῆς Αὐτοκρατορίας, ἀλλά ἡ Ὀρθοδοξία νά εἶναι οἰκουμενική (ὅλοι οἱ Ἅγιοι τό πιστοποιοῦν αὐτό) καί νά εἶναι ὁ ἴδιος οἰκουμενιστής. Μέ αὐτήν τήν λογική, θαυμάζω τήν ἀλαζονεία τοῦ νά κρατᾶ κάποιος τόν ὅρο "Οἰκουμενικός", τήν στιγμή πού καταργεῖ τόν ὄρο "Οἰκουμενική" Σύνοδος καί τόν κάνει "Πανορθόδοξη". Τότε νά λέγεται κι αὐτός Πανορθόδοξος Πατριάρχης. Γιατί λέγεται "Οἰκουμενικός"; Δέ θυμίζει αὐτό δημιουργία ἀλαθήτου Πάπα Ἀνατολῆς;
(συνέχεια)
ΑπάντησηΔιαγραφήδ) Ἡ ψευδοσύνοδος Κρήτης εἶναι ΑΚΥΡΗ. Ἐπικαλεῖσθε ὡς ἐπιχείρημα πώς καί σέ Οἰκουμενικές Συνόδους συνέβαινε νά μήν ὑπάρχει πλειοψηφία. Συμφωνῶ καί ἦταν ἐγκυρότατες. Ὅμως, παραλείψατε κάτι πολύ σημαντικό πού κάνει τήν διαφορά. Οἱ ἀπόντες ἐκεῖνοι δέν ἔλειπαν γιατί πλειοψηφικά δέν συμφωνοῦσαν, ἀλλά γιά λόγους τεχνικούς (δυσκολίες μεταφορᾶς, σημαντικές ὑποχρεώσεις π.χ.) καί γιατί ἤξεραν πώς θά τούς ἐκπροσωπήσουν ἄλλοι ὁμόφρονες, ὁπότε ἀπεῖχαν και ἦταν ἥσυχοι. Ἡ συντριπτική ἀποῦσα πλειοψηφία τοῦ Ὀρθοδόξου κόμσου στήν ψευδοσύνοδο Κρήτης (Ρωσία, Βουλγαρία, Γεωργία, Μολδαβία) κ.λ.π. καθώς καί πολλοί κεκλημένοι κι ἀπό τίς Ἐκκλησίες πού συμμετεῖχαν, ἀπεῖχε γιατί ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΟΥΣΕ ἤδη μέ τά προσυνοδικά κείμενα, πολλῶ δέ μᾶλλον μέ τίς τελικές ἀποφάσεις τίς ὁποῖες ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ στηλίτευσαν καί στηλιτεύουν μέχρι σήμερα. Συμπέρασμα, εἶναι ΑΚΥΡΗ ἡ ψευδοσύνοδος Κρήτης.
ε) Δέν μετρήσατε καί τόν ἀριθμό τῶν λαϊκῶν (ὄχι τῶν ἄσχετων πού δέν ξέρουν τίποτε ἀπό τά ἐκκλησιαστικά γεγονότα καί ἀπό στοιχειώδη δογματική) πού τήν καταδίκασε στήν συνείδησή του. Δέν ἔχω δεῖ μετά ἀπό τόσα χρόνια ΚΑΝΕΝΑΝ σχεδόν λαϊκό πού νά μήν τήν καταδίκασε στήν συνείδησή του ὡς ληστρική, ψεύτικη, ἄκυρη! Ἀλλά καί ἕνας νά ἦταν μόνο ὁ φέρων ἀντίρρηση(βλέπε Ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή), αὐτός θά ἐξέφραζε τόν Χριστό καί τήν Ἐκκλησία, γιατί αὐτά τά Μαθηματικά ἔχει ἠ Ὀρθοδοξία μας, δηλαδή τήν Ἀλήθεια καί ὄχι τούς ἀριθμούς. Στήν περίπτωση τῆς Κρήτης, ἀκόμη καί οἰ ἀριθμοί ἦταν μέ τό μέρος τῆς ἀλήθειας!
στ) Λέτε πώς οἱ ἀποφάσεις τῆς Κρήτης ἔγιναν ἀποδεκτές μέ ἐπιφυλάξεις ἀκόμη καί ἀπό αὐτούς πού δέν συμμετεῖχαν καί δέν συμφωνοῦσαν. Τί νά κάνουν; Νά δείρουν τόν Πατριάρχη Βαρθολομαῖο καί τούς σύν Αὐτῷ; Νά κατακερματίσουν τήν Ὀρθοδοξία μέ σχίσματα; Ἔχουν τρελαθεῖ οἱ ἄνθρωποι στήν οἰκονομία καί στήν παραοικονομία. Τό πρᾶγμα ἔχει προχωρήσει πολύ καί εἶναι ἀδιέξοδο. Ἡ λύση δέν εἶναι εὔκολη.
Ἐξάλλου, ἄν ἔχει ἀποφανθεῖ τό Ἅγιο Πνεῦμα στήν Σύνοδο Κρήτης, κανένας δέν θά εἶχε «ἐπιφύλαξη καί διαφωνίες». Ποτέ δέν ἔγινε αὐτό σέ καμμία ἄλλη Οἰκουμενική Σύνοδο, ὁπότε καί μόνο αὐτό δηλοῖ τήν ἀπουσία του ἀπό τήν ψευδοσύνοδο Κρήτης.
Ἡ δική σας ἔρευνα χολαίνει ὡς ἀναφορά αὐτό τό θέμα. Καί μόνο ὁ λαός (ἐπαναλαμβάνω οἰ σχετικοί καί ὄχι οἱ ἄσχετοι δογματικά καί εἰδησιολογικά, αὐτοί δέν προσμετρῶνται λόγῳ ἄγνοιας) πού καταδικάσαμε τήν ψευδοσύνοδο Κρήτης ἀρκεῖ. Ἀλλά ἀκόμη καί Ἐπίσκοποι, θεολόγοι, Ἱερεῖς, Μοναχοί, Μοναχές καί λοιποί τοῦ κλήρου, μέχρι καί σήμερα βοοῦν καί κράζουν. Ποῦ ζεῖτε;
Μαλλον δεν θελετε να καταλαβετε. Δεν εχει σημασια ποσοι συμμετεχουν, αλλα ποσοι αποδεχονται τις αποφασεις μιας Συνοδου, και μαλιστα σε βαθος χρονου. Οι αποντες απο την πρωτη Οικουμενικη, φερ' ειπειν, δεν ηταν μονο λογω αδυναμιας: μονο εικοσι οπαδοι του Αρειου συμμετειχαν, ελαχιστοι συγκριτικα με το πληθος των Αρειανων επισκοπων στην Ανατολη, οι οποιοι ειχαν αποκλειστει. Βρειτε μου μια αυτοκεφαλη Εκκλησια απο τις αποσχουσες η οποια καταδικασε τη Συνοδο της Κρητης και μετα ας μιλησουμε για το ακυρον αυτης (βεβαια, αυτο δεν αποκλειεται στο μελλον, οπως καποτε που η ρωσικη Εκκλησια καταδικασε τη θεολογια του αγιου Γρηγοριου του Παλαμα). Αν η Συνοδος ειναι ακυρη προς τι αποφευγουν να την καταδικασουν ως τετοια;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ τιτλος "οικουμενικος" εχει ιστορικη και μονο αξια, Οικουμενη ηταν η αυτοκρατορια, "orbis", οχι η υφηλιος. Ανατρεξτε στην εκκλησιαστικη ιστορια για να μαθετε γιατι και πως αυτοκρατορες συγκαλουσαν οικεια βουλησει (π.χ. Ιουστινιανος) Οικουμενικες Συνοδους και πως υπηρχαν παντα διαφωνιες και αντιρρησεις (τριτη, τεταρτη, πεμπτη Οικουμενικη Συνοδος, ενδεικτικα). Επαναλαμβανω: Πανορθοδοξη Συνοδος σημερα εχει αξια Οικουμενικης. Θελετε να την πειτε Οικουμενικη; Πειτε την. Αλλα ιστορικως ειναι ανακριβεστερο του τιτλου "Οικουμενικος" για τον Πατριαρχη.
Επιπλεον, διαβλεπω εναν αστοχο ελιτισμο. Δεν υπαρχει αριστινδην Εκκλησια, εστω κι αν ελαχιστοι γνωριζουν τα εκκλησιαστικα επι της ουσιας. Ενημερωστε τους βαπτισμενους -οχι μονο τον κυκλο σας, η επιλεκτικη στατιστικη ειναι ασφαλεστατη οδος παραλογισμων εντος μιας κατα φαντασιαν ορθοδοξιας-, αφηστε τους να ακουσουν και την αλλη πλευρα και υστερα ελατε να μας πειτε ποσοι συμφωνουν με εσας. Οι "Καθαροι" ουδεποτε συμβιβαστηκαν με το φρονημα της Εκκλησιας -ανατρεξτε και για αυτο στην εκκλησιαστικη ιστορια της πρωτης χιλιετιας, υπαρχουν αφθονα παραδειγματα.
Οσο για τη μελλοντικη ισχυ των κανονων, μαλλον λετε αλλα αντι αλλων. Απαξ και τα πρεσβεια τιμης κατοχυρωθηκαν απο την Δ' Οικουμενικη Συνοδο, απαιτειται μεταγενεστερη Οικουμενικη -η σημερα Πανορθοδοξη- Συνοδος για να τα καταργησει. Ο,τι ειχε ο Παλαιας Ρωμης προ του σχισματος -το εκκλητον, ας πουμε- ισχυει πλεον στην Ανατολη μονο για τον Νεας Ρωμης. Και αποντος αυτοκρατορος, αυτονοητο ειναι οτι Πανορθοδοξη μπορει να συγκαλεσει μονο ο εχων τα πρεσβεια τιμης -μεχρι η Πανορθοδοξη να ορισει αλλιως.
Παρεμπιπτοντως, μιας και παρουσιαζεστε μαλλον ως ειδημων, θα σας ρωτησω το εξης. Ειναι κανονικος ο τροπος με τον οποιο μεταλαμβανετε; Σε ποιον βαθμο ειναι κανονικο το Συμβολο της Πιστεως το οποιο ομολογειτε προ της Μεταληψεως; Αυτα τα ερωτηματα σχετικα με το ποιοι ειναι οι σχετικοι και ποσο σχετικοι ειναι με την εκκλησιαστικη ιστορια, τουλαχιστον.
ΜΠΡΑΒΟ ΜΑΡΙΑ, Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΑΣ ΕΙΣ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ 23/11/19-7:43. ΗΤΟ ΣΥΝΤΟΜΗ,ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΜΩΤΙΚΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήἈνώνυμε 24 Νοεμβρίου 2019 - 6:03 μ.μ.,
ΑπάντησηΔιαγραφήοὔτε εἶμαι εἰδήμων, οὔτε διεκδικῶ τό ἀλάθητο τοῦ Πάπα.
Ἐπίσης δέν θά ἀσχοληθῶ μέ τούς πλάγιους χαρακτηρισμούς σας τύπου ἐλιτισμός, παραλογισμός κ.λ.π..
Θά σταθῶ στήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ πού δόξᾳ τῷ Θεῷ πολύ γρήγορα (ὄχι τυχαῖα), μέσα σέ μία μέρα έδωσε τήν ἀπάντηση στό ἐρώτημά μου, ἐδῶ:
http://aktines.blogspot.com/2019/11/blog-post_921.html
Παρακαλῶ νά τήν διαβάσετε, θά τήν βρεῖτε μέσα στό ἄρθρο.
Ξέρετε,
στίς ἀκαδημαϊκές γνώσεις θεολογίας μπορεῖ νά ὑστερεῖ κάποιος, ἀλλά ὁ Θεός ἀπαντᾶ στήν εὐθύτητα καί στήν πηγαία ἐκ καρδίας ἀναζήτηση καί τοῦ πιό ἁπλοῦ καί ἀνειδήμονος ἀνθρώπου.
Σᾶς εὔχομαι τά καλύτερα.Χαίρετε.
ΟΧΙ δεν είναι απολυταρχικό το προνόμιο του Οικ. Πατριάρχη να συγκαλεί Συνόδους με όποιο θέμα θέλει, όποτε θέλει και όταν θέλει:
ΑπάντησηΔιαγραφήα) γιατί η Εκκλησία του Χριστού λειτουργεί συνοδικά και συλλογικά με τους Πατριάρχες, Αρχιεπισκόπους, Επισκόπους να είναι ίσοι μεταξύ ίσων. Απλά ο Οικουμενικός Πατριάρχης συντονίζει και εποπτεύει την τήρηση της εκκλησιολογικής τάξης.
Μπορεί να ζητήσουν όποιοι κρίνουν αναγκαίο σύγκληση Οικουμενικής Συνόδου απευθυνόμενοι για λόγους τιμής και τάξης στον Οικ. Πατριάρχη.
β) δείτε και εδώ για τα περίφημα πρεσβεία:
http://aktines.blogspot.com/2019/11/28-12.html
Ανώνυμε 24 Νοεμβρίου 2019 - 6:03 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήλέτε:
" Βρειτε μου μια αυτοκεφαλη Εκκλησια απο τις αποσχουσες η οποια καταδικασε τη Συνοδο της Κρητης και μετα ας μιλησουμε για το ακυρον αυτης"
στήν ἐκκλησιαστική ἰστορία, δέν λειτουργοῦν μόνο τά γραπτά φιρμάνια γιά νά καταδικάσουν μία Σύνοδο ὠς ληστρική, ἀλλά καί ἡ συνείδηση τῶν ὀρθοφρονούντων πιστῶν, κλήρου καί λαοῦ. Καί μόνο αὐτή φθάνει, ἀκόμη κι ἄν ἐκφρασθεῖ ἀπό ἕνα μόνο μέλος τῆς Ἐκκλησίας πού κατέχει τήν ἀλήθεια, τήν ὐποστατική Ἀλήθεια, δηλαδή τόν Χριστό. Βλέπε Ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητῆ.
Ἐξάλλου, λάβετε ὑπόψιν σας πώς καί ἡ συνοδική καταδίκη μπορεῖ νά ἔλθει χρόνια μετά.
Τό γνωρίζουμε αὐτό ἀπό τήν ἐκκλησιαστική ἱστορία πώς γίνεται.
Ἀντιστρέφω τό σκεπτικό σας.
Ἐπειδή ἄς ποῦμε στήν Σύνοδο τῆς Κρήτης δέν καταδικάσθηκε ὁ Οἰκουμενισμός, σημαίνει ὅτι εἶναι πνευματικά καί δογματικά νόμιμος; Μᾶς ἀρκεῖ αὐτό πού εἶπε ὁ Ἅγιος Ἱουστῖνος ὁ Πόποβιτς, ὅτι δηλαδή εἶναι αἵρεση καί Παναίρεση καί ὅσοι ἄλλοι Ἅγιοι τόν καταδικάζουν!
Τό Εὐαγγέλιο, οἱ Ἱεροί Κανόνες καί ἡ Ἱερά Παράδοση ἀρκοῦν γιά νά καταδικάζεται κάτι κακό, νά τό καθιστοῦν ἔγκυρο ἤ ἄκυρο καί ἐπίσης γιά νά καταδικάζεται κάποιος πού παρεκκλίνει ἤ ἀποκλίνει τελείως ἀπό τήν Ἀλήθεια. Στήν Ἐκκλησία ὅλα λειτουργοῦν ἀκτίστως καί κτιστῶς μόνο ἐκ προαιρέσεως ἀνθρωπίνης.
Παράδειγμα, ἕνας πού γίνεται αἱρετικός, ἀκόμη κι δέν καταδικασθεῖ κτιστῶς ἀπό Σύνοδο, ἀκτίστως καί αὐτομάτως γίνεται σεσηπός κι ἀποκομμένο μέλος τῆς Ἐκκλησίας.
Βεβαίως, τό τέλειο εἶναι ὁ παρεκκλίνων ἤ ἀποκλίνων δογματικά νά καταδικάζεται καί νά ἐπιτιμᾶται καί θεσμικά, ὅπως καί τό λάθος του, ὥστε νά τοῦ δοθεῖ ἡ εὐκαιρία νά σωφρονισθεῖ καί νά ἐπανέλθει, ὅπως ἐπίσης γιά νά διαφυλαχθεῖ ἡ ὀρθή πίστη στό ὑπόλοιπο ποίμνιο, νά ἔχει τόν «φόβο τῶν Ἰουδαίων» καί γιά νά μή γεμίσουμε μέ αἱρέσεις καί αἱρετικούς.
Νά μήν παρεξηγηθῶ ὄτι δέν σέβομαι τούς θεσμούς, ἀλλά ὅταν αὐτοί δέν σέβονται τήν Ἀλήθεια, θέλουν δέν θέλουν, ἀκτίστως καί τότε λειτουργοῦν οἰ πνευματικοί νόμοι δόξα τῷ Θεῷ! Ἀλλοίμονο ἄν ὁ Θεός ἄφηνε τήν Ἐκκλησία Του στά δικά μας χέρια.
Περιμένετε, λοιπόν, ἐσεῖς καταδίκες γραπτές, εἰδικά στίς ἔσχατες ἠμέρες πού οἱ περισσότεροι τῆς Ἐκκλησίας μέ τούς βαρεῖς λύκους οἱ ὁποῖοι θά ἔχουν πληθυνθεῖ ὅσο δέν πάει ἄλλο καί θά προσκυνήσουν τόν Ἀντίχριστο, πλήν ἑνός λείμματος,
καί τότε πεῖτε σέ αὐτούς μέ τήν λογική σας:
ἐπειδή δέν βγάλατε φιρμάνι καταδίκης τοῦ Ἀντιχρίστου, ἄρα εἶναι ἔγκυρος καί δέν εἶναι καταδικασμένος!