7 Νοε 2008

Ψηφίστηκε επί της αρχής το ν/σ για το Σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης – Ποιες είναι οι προτάσεις των κομμάτων


Ψηφίστηκε επί της αρχής το ν/σ για το Σύμφωνο ελεύθερης συμβίωσης – Ποιες είναι οι προτάσεις των κομμάτων - Αν και ψηφίστηκε για να εφαρμοστεί σε ετερόφυλα ζευγάρια, προσπάθεια να περάσει από το παράθυρο ρύθμιση για την εφαρμογή του και στα ομόφυλα.
*********************************************************************

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ- ΓΡ. ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ - ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ Σ. ΧΑΤΖΗΓΑΚΗ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ…


- ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η βασική ενημέρωση την οποία έκανα στον Πρωθυπουργό αφορά στο νομοθετικό έργο του Υπουργείου Δικαιοσύνης.

Ήδη, χθες, ψηφίσθηκε καταρχήν το νομοσχέδιο για την ελεύθερη συμβίωση. Είναι ένα νομοσχέδιο πραγματικά ριζοσπαστικό, ιδιαίτερα προοδευτικό. Η Κυβέρνηση τόλμησε να κάνει ένα βήμα, το οποίο επί σειρά ετών άλλες Κυβερνήσεις δεν το τόλμησαν.


Πηγή:http://www.ana-mpa.gr/anaweb/user/showprel?service=3&maindoc=7010875


Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το Σύμφωνο Συμβίωσης
Αντιπαράθεση Σ. Χατζηγάκης με τους εισηγητές των κομμάτων.


«Ριζοσπαστικό και πρωτοποριακό, τουλάχιστον για την ελληνική πολιτική πραγματικότητα», χαρακτήρισε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Σωτήρης Χατζηγάκης το νομοσχέδιο που ρυθμίζει το σύμφωνο συμβίωσης, το γάμο, το διαζύγιο, την υιοθεσία, τις κοινωνικές και γενικότερα τις ανθρώπινες σχέσεις, υπό τις σύγχρονες συνθήκες.


Το σχέδιο νόμου ψηφίστηκε επί της αρχής, από την πλειοψηφία. Το ΠΑΣΟΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ και ο ΛΑΟΣ, καταψήφισαν. Το ΚΚΕ ψήφισε παρών.
Κατά την ομιλία του επί του σχεδίου νόμου «μεταρρυθμίσεις για την οικογένεια, το παιδί, την κοινωνία και άλλες διατάξεις»,ο κ. Χατζηγάκης τόνισε πως οι αλλαγές που συντελέστηκαν στην κοινωνία διαπερνούν και διαμορφώνουν άμεσα τις προσωπικές σχέσεις των ανθρώπων κι έχουν αναπόδραστο και νομοτελειακό χαρακτήρα.
Στο καινούργιο αυτό πλαίσιο αναπόδραστα χαλαρώνει και η διάκριση μεταξύ «νομίμων» και «νόθων» παιδιών, την ίδια, όμως, στιγμή μειώνονται κατακόρυφα και οι συμβατικές γαμικές σχέσεις γι' αυτό - όπως είπε - αποφασίσαμε να νομοθετήσουμε και στη χώρα μας «το σύμφωνο συμβίωσης».
Ο υπουργός αναφερόμενος στις επιμέρους, αλλά ουσιαστικές ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου τόνισε πως το σχέδιο αυτό:
- με τον περιορισμό σε δύο χρόνια από τέσσερα, του αμάχητου τεκμηρίου για τον ισχυρό κλονισμό του γάμου συμβάλλει ουσιαστικά, στη σύντομη λύση ουσιαστικά «νεκρών γάμων»
- βελτιώνεται τη λειτουργία του θεσμού για την ταχύτερη και ασφαλέστερη τέλεση της υιοθεσίας
- αυστηροποιείται η ποινική μεταχείριση όσων παραβιάζουν προσωρινές διαταγές δικαστηρίων
- θεσμοθετείται ο Κώδικας του Οργανισμού Δικαστηρίων και κατάστασης Δικαστικών Λειτουργών, διοικητικής φύσεως, που διευκολύνουν την εύρυθμη λειτουργία των δικαστηρίων,
- περιέχονται επίσης διατάξεις που αφορούν την επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Εξ άλλου ο υπουργός Δικαιοσύνης έκανε δεκτή την πρόταση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, Φώτη Κουβέλη στο άρθρο 23, σύμφωνα με την οποία:"Η τέλεση πράξης από μίσος εθνικό, φυλετικό, θρησκευτικό ή μίσος λόγω διαφορετικού γενετήσιου προσανατολισμού κατά του παθόντος, συνιστά επιβαρυντική περίσταση».
Τα κόμματα
Η εισηγήτρια της ΝΔ Κατερίνα Παπακώστα χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «εξαιρετικής σημασίας για την ελληνική κοινωνία και την ελληνική οικογένεια», καθώς διαμορφώθηκε με βάση τις καινούργιες ανάγκες, γεγονός που αντικατοπτρίζεται στις «καινοτόμες ρυθμίσεις» του, κυρίως, για: το Σύμφωνο Συμβίωσης, την υιοθεσία και την αυστηροποίηση της ποινικής μεταχείρισης όσων παραβιάζουν προσωρινές διαταγές δικαστηρίων.
H εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ Θεοδώρα Τζάκρη, χαρακτήρισε κοντόφθαλμη και αδιέξοδη την διάταξη που αποκλείει από την σύναψη Σύμφωνου Συμβίωσης τα ομόφυλα ζευγάρια, καθώς συμβίωση ζευγαριών διαφορετικού σεξουαλικού προσανατολισμού είναι μια πραγματικότητα και ως εκ τούτου δεν υπάρχει κανένας λόγος να μην προστατεύεται και νομικά.
Από το ΚΚΕ, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Αντώνης Σκυλλάκος χαρακτήρισε αποσπασματικό μέτρο την θεσμοθέτηση του Συμφώνου και δήλωσε πως επί αυτής της βάσης αν και συμφωνεί με τις περισσότερες διατάξεις θα ψηφίσει παρών. Εξέφρασε την διαφωνία του κόμματός του με το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ για ένταξη των ομόφυλων στην ρύθμιση, με την προοπτική να τους επιτραπεί ο γάμος, τονίζοντας πως «πυρήνας του γάμου δεν ήταν ποτέ οι σεξουαλικές σχέσεις», αλλά τα δικαιώματα που απορρέουν από αυτόν για την εξασφάλιση των παιδιών.
Εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ,ο ειδικός αγορητής Θεόδωρος Δρίτσας έκανε λόγο για ένα νομοσχέδιο «πολύ πίσω από τις ανάγκες και την πραγματικότητα που επιβεβαιώνει τον κοινωνικό συντηρητισμό» και τόνισε πως το ζήτημα τόσο της συμβίωσης των ομόφυλων, όσο και του πολιτικού γάμου είναι ώριμο και η Βουλή δεν πρέπει να αντιμετωπίσει το θέμα με ιδεοληψία αλλά επί τη βάση των πραγματικών δεδομένων.
«Μνημείο υποκρισίας»,χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου ο ειδικός αγορητής του ΛΑΟΣ, Αθ. Πλεύρης, δηλώνοντας την αντίθεση του κόμματός του στο Σύμφωνο Συμβίωσης για «κοινωνικούς και ηθικούς λόγους», αλλά και στις θέσεις του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ που «θέλουν ουσιαστικά να μετονομάσουν τον πολιτικό γάμο σε σύμφωνο συμβίωσης και να το εφαρμόζουν και στα ομόφυλα ζευγάρια».


Αντιπαράθεση Χατζηγάκη - Καρατζαφέρη


Αντιπαράθεση όμως μεταξύ του υπουργού Δικαιοσύνης και του Προέδρου του ΛΑΟΣ, προκλήθηκε όταν ο Γ. Καρατζαφέρης είπε πως το Σύμφωνο Συμβίωσης αποτελεί «νάρκη στην οικογένεια», πως «δεν έχουμε φτάσει να τακτοποιήσουμε τις ανάγκες μιας οικογένειας για να προχωράμε σ' αυτά τα ακραία θέματα» και χαρακτήρισε την κυβέρνηση «κομπάρσο του πολιτικού παιχνιδιού κι όχι κυρίαρχο»,αφού «προχωρεί κάτω από πιέσεις που δημιουργούνται από πολιτικές δυνάμεις και όχι από κοινωνικές».
Για προσωπική «χρήση» των εννοιών της πατρίδας, της θρησκείας και της οικογένειας που «πράγματι έπαιξαν ρόλο, σε έναν ευρύτερο κεντροδεξιό χώρο» κατηγόρησε τον Γ. Καρατζαφέρη ο κ.Χατζηγάκης καταλογίζοντάς του παράλληλα «αναχρονιστικές αντιλήψεις»,πισωγύρισμα στα όσα ίσχυαν το 1920.
Αιτιολόγησε λέγοντας πως: Η θρησκεία δεν είναι το τελετουργικό, είναι δικαίωμα, η οικογένεια είναι ουσία, αγάπη, αλληλεγγύη, σεβασμός και όχι «φτιασίδωμα» και υποκρισία, όσο για την πατρίδα «δεν μπορούμε να κλείσουμε τα μάτια στην πραγματικότητα» του παγκόσμιου γίγνεσθαι σηκώνοντας την «σημαία του εθνικισμού».
«Το σύμφωνο σημαίνει συμφωνία για τους ομοφυλόφιλους», ανταπάντησε ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ ο οποίος πρόσθεσε πως δεν έχει αντίρρηση να ρυθμιστούν «τα των σχέσεών τους με μια νομική ρύθμιση», αλλά «όχι αυτό με το οποίο σήμερα εσείς ανοίγετε τον φεγγίτη».
Κατέληξε δε λέγοντας πως «τα του εθνικισμού κρατήστε τα για τον εαυτό σας. Εμείς μιλάμε για την πατρίδα».


Πηγή :http://www.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_kathremote_1_05/11/2008_254960

Αξίζει να μελετήσει κανείς τις θέσεις των κομμάτων πάνω στο θέμα.

ΠΑΣΟΚ



ΚΚΕ




Πηγή :http://www.ana-mpa.gr/anaweb/user/showprel?service=3&maindoc=7007876



ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ - ΠΑΣΟΚ -ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ

ΧΑΡ.ΤΡΙΚΟΥΠΗ 37 10680 ΑΘΗΝΑ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ TΗΛ. (210)3665414-5

FAX: (210)3665420

e-mail : pressoffice@pasok.gr

Αθήνα, 4 Νοεμβρίου 2008


Πρόταση Νόμου κατέθεσε σήμερα το ΠΑΣΟΚ, με την οποία προβλέπεται η καθιέρωση του Συμφώνου Συμβίωσης, μεταξύ δύο ατόμων, ανεξαρτήτως φύλου. Με την καθιέρωση του Συμφώνου Συμβίωσης διασφαλίζονται και τα δικαιώματα των πολιτών, όπως στο πεδίο της Κοινωνικής Ασφάλισης και της κληρονομικής διαδοχής.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Πρότασης Νόμου και η Αιτιολογική Έκθεση:

ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ

«Σύμφωνο Συμβίωσης»

AΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Α’ Επί της αρχής 1

1. Στην Ελλάδα, αν και το ποσοστό των παντρεμένων επί του συνόλου των ζευγαριών που συμβιώνουν είναι, μαζί με αυτό της Ιρλανδίας, ένα από τα υψηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο αριθμός των ελεύθερων ενώσεων αυξάνεται συνεχώς. Διότι, όπως έχει επισημανθεί, ο γάμος σήμερα αποτελεί συνήθως περισσότερο το επιστέγασμα ενός προγενέστερου και συνήθως μακρόχρονου δεσμού, παρά την απαρχή μιας νέας φάσης στη ζωή των νεονύμφων. Από την άλλη, ο γάμος δεν συνιστά, όπως άλλοτε, την αναγκαία συνθήκη για την δημιουργία οικογένειας, καθώς ο αριθμός των ανύπαντρων μητέρων αυξάνεται. Εν όψει της νέας αυτής πραγματικότητας, δεν θα πρέπει να εκπλήσσει ότι, εδώ και χρόνια, τόσο η δικαστήρια όσο και οι θεωρητικοί του δικαίου μας δέχονται ότι οι έννοιες της οικογένειας και του γάμου -όπως τις κατοχυρώνει το Σύνταγμα (άρθρο 21§1)- δεν είναι στατικές, αλλά μεταβάλλονται: μαζί με τις αξίες, τα ήθη και τις νοοτροπίες μιας κοινωνίας παραδοσιακά ανοιχτής σε ξένα ρεύματα και επιρροές, εξελίσσονται και αυτές, κάτι που ο νομοθέτης δεν δικαιούται να αγνοήσει.

2. Εξ άλλου, παρά τις γνωστές προκαταλήψεις, υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός σεξουαλικά «διαφορετικών». Χωρίς βεβαίως να αναγνωρίζονται ως ξεχωριστή κατηγορία -πολύ λιγότερο ως μειονότητα- οι ομοφυλόφιλοι, οι λεσβίες, οι αμφιφυλόφιλοι και οι τρανσεξουαλικοί, σύμφωνα με τις καθιερωμένες διακρίσεις, έχουν επιβάλει την παρουσία τους άλλωστε, σε ένα ευρύτερο πεδίο του κοινωνικού χώρου.

Δεν έχουν παύσει, παρά ταύτα, να αποτελούν αντικείμενο προσβλητικών συμπεριφορών εκ μέρους των αρχών αλλά και του «μέσου» πολίτη, καθώς τα στερεότυπα άλλων εποχών εξακολουθούν λίγο πολύ να επιβιώνουν. Έτσι, αν και η ύπαρξη τους δεν αποσιωπάται όπως παλαιότερα, οι σεξουαλικά διαφορετικοί απέχουν από το να έχουν κατακτήσει την πολυπόθητη ισοπολιτεία, καθώς δεν ζουν υπό καθεστώς ισότητας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων σε σύγκριση με τους λοιπούς πολίτες.

Και τούτο, παρά το γεγονός ότι η ομοφυλοφιλία μεταξύ συναινούντων ενηλίκων έχει από μακρού αποποινικοποιηθεί και ότι, εδώ και χρόνια, μια σειρά δεσμευτικών και για τη χώρα μας ρυθμίσεων απαγορεύουν τις διακρίσεις με βάση τον σεξουαλικό προσανατολισμό στους χώρους εργασίας -και όχι μόνον. Σημαντικός από την άποψη αυτή είναι ο ν. 3304/2005 για την εφαρμογή της ίσης μεταχείρισης στο τομέα της απασχόλησης και της εργασίας, ανεξαρτήτως, μεταξύ άλλων, του γενετήσιου προσανατολισμού (Α’ 16).

Με τον νόμο αυτόν, το ελληνικό δίκαιο προσαρμόσθηκε στις δύο σχετικές κοινοτικές Οδηγίες, την με αριθμ. 2000/43/ΕΚ του Συμβουλίου, της 29.6.2000, και την με αριθμ. 2000/78/ΕΚ επίσης του Συμβουλίου, της 27.11.2000.

3. Η καθυστέρηση του Έλληνα νομοθέτη να αναλάβει τις αναγκαίες πρωτοβουλίες, φαίνεται ακόμη περισσότερο αν αναλογισθεί κανείς ότι, κατά την τελευταία δεκαετία, με εξαίρεση την Ιταλία, όλοι ανεξαίρετα οι κοινοτικοί εταίροι μας έχουν ψηφίσει νόμους για την αναγνώριση των δικαιωμάτων των συμβιούντων σε ελεύθερες ενώσεις και των σεξουαλικά διαφορετικών: μετά την Ολλανδία (2001) και το Βέλγιο (2002), τον (πολιτικό βεβαίως) γάμο προσώπων που ανήκουν στο ίδιο φύλο αναγνώρισε πρόσφατα και η (βαθύτατα καθολική) Ισπανία (2005). Μετά την Σουηδία (1994) και τα άλλα σκανδιναβικά κράτη, την συμβίωση ομόφυλων και ετερόφυλων ζευγαριών έχει αναγνωρίσει με το Pacte civil de solidarit? (γνωστότερο ως PACS) η Γαλλία από το 1999, καθώς και τα περισσότερα γερμανικά κρατίδια, ενώ πρόσφατα ψήφισε σχετικό νόμο η (επίσης θρησκευτικά συντηρητικότατη) Ιρλανδία (2004) και η Μεγάλη Βρετανία (2005). Εξ άλλου, με εμπεριστατωμένες αποφάσεις που εξέδωσαν τα τελευταία χρόνια, τα Συνταγματικά Δικαστήρια της Γαλλίας (CC 9.11.1999) και της Γερμανίας (BVerfG 17.7.2002) επικύρωσαν τις νομοθετικές αυτές πρωτοβουλίες, προς τις οποίες, όπως ήταν φυσικό, πέραν της Εκκλησίας, είχαν αντιταχθεί και ποικιλώνυμοι συντηρητικοί κύκλοι.

4. Σκοπός της παρούσας πρωτοβουλίας είναι να θέσει τέρμα στις δυσμενείς διακρίσεις και να αποκαταστήσει την ισοπολιτεία στο πεδίο των ελεύθερων ενώσεων ετερόφυλων και ομόφυλων ζευγαριών. Για μεν τα πρώτα, δηλαδή τα ετερόφυλα ζευγάρια που ζουν μαζί επί πολλά χρόνια και δεν επιθυμούν να παντρευτούν, οι συντάκτες της παρούσας πρότασης είναι πεπεισμένοι ότι η δυνατότητα που τους παρέχεται (μέσω του καθιερούμενου συμφώνου συμβιώσεως) να εξομοιώσουν τη σχέση τους -από πλευράς νομικών συνεπειών- με τη σχέση των συζύγων από γάμο θα συναντήσει ευρύτερη συναίνεση: η συνεχιζόμενη άρνηση των δικαστηρίων μας να αναγνωρίσουν στους επί μακρόν συμβιούντες στοιχειώδη δικαιώματα για αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη φαίνεται σήμερα ακατανόητη? ακόμη σκληρότερη και προπάντων άδικη είναι η ίδια άρνηση όταν εκδηλώνεται στο πεδίο της κοινωνικής ασφάλισης, της συνταξιοδότησης και της κληρονομικής διαδοχής.

Όσο για τα ομοφυλόφιλα ζευγάρια, επελέγη η λύση της καθιέρωσης και γι’ αυτούς του συμφώνου συμβιώσεως, με πλήρη εξομοίωση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεών τους με εκείνα των συζύγων από γάμο.

Β΄ Επί των άρθρων

1. Στο άρθρο 1 της πρότασης εξειδικεύεται ο σκοπός -και, μέσω αυτού, το περιεχόμενο- του συμφώνου συμβιώσεως: μόνιμη ένωση ενηλίκων του ίδιου ή διαφορετικού φύλου, με σκοπό την αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη και την δημιουργία κοινότητας βίου.

Με τις λέξεις «αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη» υπονοείται η υποχρέωση υλικής και ηθικής βοήθειας και συμπαράστασης των συμβιούντων, που πρέπει βεβαίως να είναι ενήλικοι και να αποβλέπουν όχι απλώς σε μια παροδική σχέση, αλλά σε μια μακροχρόνια ένωση. Εξ ου και η αναφορά στην δημιουργία μιας «κοινότητας βίου». Απόρροια της αρχής της αυτονομίας και της ελεύθερης επιλογής, το σύμφωνο συμβίωσης αν και έχει, έτσι όπως ρυθμίζεται στην πρόταση, προεχόντως συμβατικό χαρακτήρα, συγκεντρώνει και πολλά χαρακτηριστικά θεσμού.

2. Το άρθρο 2 της πρότασης αναφέρεται στον τρόπο σύναψης του συμφώνου. Συνεπής προς τον προεχόντως συμβατικό χαρακτήρα του συμφώνου, η πρόταση αρκείται στην αυτοπρόσωπη και από κοινού δήλωση των ενδιαφερομένων ότι επιθυμούν να συμβιώσουν, η οποία γίνεται, χωρίς πανηγυρικό τύπο προς τον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας το τόπου όπου οι δηλούντες προτίθενται να εγκατασταθούν. Μερίμνη του δημάρχου, η σχετική πράξη καταχωρίζεται και κοινοποιείται στον ληξίαρχο του τόπου γέννησης των δηλούντων. Για τον έλεγχο της τυχόν συνδρομής κωλυμάτων, η παρ. 2 προβλέπει ότι, επί ποινή απαραδέκτου της δήλωσης, οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να επισυνάψουν πιστοποιητικά των οικείων αρχών, από τα οποία να προκύπτει ότι δεν συντρέχει στο πρόσωπό τους καμιά από τις ιδιότητες που προβλέπει το άρθρο 3 του της πρότασης.

3. Τα κωλύματα για την σύναψη συμφώνου συμβίωσης προβλέπονται από το άρθρο 3. Είναι έξη (6), τα τέσσερα (4) πρώτα από τα οποία συμπίπτουν με τα κωλύματα του γάμου που προβλέπει ο ΑΚ. Αν και απαρχαιωμένα, επαναλήφθηκαν και για το σύμφωνο συμβίωσης για λόγους ενότητας της έννομης τάξης. Το πέμπτο είναι το κώλυμα προηγούμενου συμφώνου, που εξακολουθεί να είναι σε ισχύ, ενώ το έκτο ορίζει ότι κωλύονται να συνάψουν σύμφωνο πρόσωπα, που κανένα τους δεν έχει νόμιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα. Εδώ όμως πρέπει να σημειώσουμε ότι αντίστοιχα πρέπει να να τροποποιηθεί και ο ΑΚ στο άρθρο 1354 επ και να προστεθεί ως κώλυμα για σύναψη γάμου η ύπαρξη προηγούμενου συμφώνου συμβίωσης που να είναι σε ισχύ, εκτός εάν πρόκειται για γάμο μεταξύ των συμβιούντων. Με την τελευταία ρύθμιση, την οποία -σημειωτέον- προβλέπουν σχεδόν όλες οι ισχύουσες νομοθεσίες ευρωπαϊκών κρατών, επιδιώκεται να αποτραπεί ο λεγόμενος «συμβιωτικός τουρισμός».

4. Το άρθρο 4 είναι από τα σπουδαιότερα της πρότασης, καθώς προβλέπει τις έννομες συνέπειες που συνεπάγεται η σύναψη του συμφώνου. Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι το σύμφωνο, όσο είναι σε ισχύ, έχει για τους συμβιούντες όλες προσωπικές και περιουσιακές συνέπειες που παράγει ο γάμος για τους συζύγους, εφαρμοζομένων των διατάξεων των άρθρων 1386-1416, 1442 επ., 1820, 1821, 1824 και 1825 ΑΚ, καθώς και των σχετικών ρυθμίσεων της ισχύουσας φορολογικής, εργατικής, κοινωνικοασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας.

Κατά λογική ακολουθία, η παρ. 2 ορίζει ότι, όπου κατά την κείμενη νομοθεσία αρκεί ή απαιτείται η συγκατάθεση του ενός συζύγου για να επέλθουν έννομες συνέπειες στο πρόσωπο του άλλου, οι σχετικές ρυθμίσεις εφαρμόζονται για την συγκατάθεση του συμβιούντος. Για να επιτευχθεί μεγαλύτερη σαφήνεια, η παρ. 3 ορίζει ότι, με προεδρικό διάταγμα μπορεί να προβλεφθεί ότι συγκεκριμένες κάθε φορά ρυθμίσεις οποιουδήποτε άλλου κλάδου του δικαίου, που αναφέρονται στις σχέσεις των συζύγων από γάμο, εφαρμόζονται και στους συμβιούντες.

Τέλος, η παρ. 4 ορίζει ότι, σε περίπτωση αμφισβήτησης για την εφαρμογή διατάξεων, το πρωτοδικείο του τόπου της συγκατοίκησης ή της τελευταίας συγκατοίκησης των συμβιούντων αποφαίνεται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό, ύστερα από αίτηση του ενός από αυτούς ή, σε περίπτωση που αυτός έχει εκλείψει, των κατιόντων του, η οποία κοινοποιείται υποχρεωτικά και στον άλλο.

Αναφορικά με την προστασία των παιδιών που γεννιούνται στα πλαίσια του συμφώνου συμβίωσης, αυτά ασχέτως προσωπικών συμφωνιών των συμβαλλομένων, θα πρέπει να τύχουν της απόλυτης προστασίας που επιφυλάσσει ο ΑΚ για παιδιά που είναι γεννημένα σε γάμο, με ανάλογη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων των άρθρων 1465 επ., 1513 επ και 1485 επ του ΑΚ. Το κυριότερο όμως είναι ότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να τεθεί συμπληρωματική διάταξη στο άρθρο 932 Α.Κ., ώστε στην έννοια της οικογένειας του θύματος λόγω ψυχικής οδύνης από τον θάνατο του οικείου τους να περιληφθεί και ο σύντροφος που ζούσε με τον θανόντα σε σύμφωνο συμβίωσης, ώστε να αποτρέψουμε τις κοινωνικές αδικίες που έχουμε δει ως σήμερα και να δύναται ο σύντροφος αυτός να λαβαίνει τη σχετική αποζημίωση που τη δικαιούται πολύ περισσότερο από τυχόν συγγενείς του θανόντα, με τους οποίους ο ίδιος μπορεί να μην είχε καθόλου σχέσεις.

5. Για λόγους έμφασης, το άρθρο 5 της πρότασης ορίζει κάτι που απαγορεύει ήδη έμμεσα η ισχύουσα νομοθεσία (: άρθρο 1545 ΑΚ): ότι δηλαδή, ως μη παντρεμένοι, οι συμβιούντες δεν μπορούν να υιοθετήσουν από κοινού ανήλικο. Προφανώς, η προηγούμενη υιοθεσία από έναν τουλάχιστον από τους συμβιούντες δεν συνιστά κώλυμα για την σύναψη του συμφώνου και δεν απαγορεύεται η επιγενόμενη υιοθεσία ανηλίκου από τον καθέναν από τους συμβιούντες χωριστά.

6. Το άρθρο 6 της πρότασης αναφέρεται στην λύση του συμφώνου, για την επέλευση της οποίας δεν προβλέπεται η έκδοση διαζυγίου, αλλά μια διαδικασία απλούστερη, που συνάδει με την πνεύμα που διέπει τον εισαγόμενο θεσμό. Εκτός από τον θάνατο και τον γάμο των συμβιούντων μεταξύ τους, εφ’ όσον είναι ετερόφυλοι, ως λόγος λύσης του συμφώνου προβλέπεται η από κοινού δήλωση των συμβιούντων από τη μια, και η μονομερής (αναιτιολόγητη) δήλωση του καθενός από αυτούς, με επέλευση όμως των συνεπειών της έξη (6) μήνες αργότερα. Τέλος, η παρ. 6 του άρθρου 7 ορίζει ότι, μετά την λύση του συμφώνου, οι πρώην συμβιούντες ρυθμίζουν ωστόσο με συμφωνία ενώπιον συμβολαιογράφου τις περιουσιακές σχέσεις τους. Σε κάθε περίπτωση όμως μετά τη λύση του συμφώνου, οι οποιεσδήποτε συμφωνίες των συμβαλλομένων στο σύμφωνο ενώπιον συμβολαιογράφου δεν μπορούν να παραβιάζουν το ελάχιστο των δικαιωμάτων που επιφυλάσσει για το αδύναμο μέλος ο Α.Κ. στα άρθρα 1386 έως 1416 και 1440 επ. του ΑΚ. Σε περίπτωση διαφωνίας, προβλέπεται ότι, επιφυλασσομένων των εκατέρωθεν αξιώσεων για αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, τις περιουσιακές εκκρεμότητες της συμβίωσης ρυθμίζει το πρωτοδικείο του τόπου της τελευταίας συγκατοίκησης των πρώην συμβιούντων, ύστερα από αίτηση ενός από αυτούς, η οποία κοινοποιείται υποχρεωτικά και στον άλλο.

7. Το άρθρο 7 της πρότασης απειλεί με ποινές φυλάκισης όσοuς συνάπτουν σύμφωνο συμβίωσης ενώ συντρέχει στο πρόσωπό τους ένα ή περισσότερα από τα κωλύματα του άρθρου3. Η ίδια ποινή επιβάλλεται και στον άλλο συμβιούντα, αν τελούσε σε γνώση του κωλύματος του πρώτου. Ποινή φυλάκισης αλλά μικρότερης διάρκειας απειλεί η παρ. 2 κατά εκείνου ο οποίος, για να συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή για να το λύσει, δηλώνει στις αρχές ψευδή στοιχεία, ενώ η παρ. 3 τιμωρεί ως παράβαση καθήκοντας, κατά το άρθρο 259 ΠΚ, την άρνηση από τον οικείο δήμαρχο να εκτελέσει τις υποχρεώσεις του που προβλέπει το άρθρο 1.

Οι προτείνοντες Βουλευτές

ΤΖΑΚΡΗ ΘΕΟΔΩΡΑ

ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ ΧΡΥΣΑ

ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΝΤΟΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ

ΡΕΠΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ρ

ΗΓΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΡΟΒΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΣΚΡΑΦΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ

ΧΥΤΗΡΗΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ


ΠΡΟΤΑΣΗ ΝΟΜΟΥ

«Σύμφωνο Συμβίωσης»

Άρθρο 1

Σκοπός Το σύμφωνο συμβίωσης ρυθμίζει την μόνιμη ένωση ενηλίκων του ίδιου ή διαφορετικού φύλου, με σκοπό την αμοιβαία υποστήριξη και αλληλεγγύη και την δημιουργία κοινότητας βίου. Άρθρο 2 Τρόπος σύναψης

1. Το σύμφωνο συμβίωσης συνάπτεται με από κοινού δήλωση των δύο ενδιαφερομένων ότι επιθυμούν να συμβιώσουν. Η δήλωση γίνεται αυτοπροσώπως προς τον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας του τόπου όπου αυτοί προτίθενται να συγκατοικήσουν, ή προς τον νόμιμο αναπληρωτή τους, που είναι υποχρεωμένοι να την καταχωρήσουν, να συντάξουν σχετική πράξη και να κοινοποιήσουν αντίγραφο της τελευταίας στον ληξίαρχο του τόπου γέννησης καθενός από τους συμβιούντες.

2. Επί ποινή απαραδέκτου, οι ενδιαφερόμενοι επισυνάπτουν στη δήλωση πιστοποιητικά των οικείων αρχών, από τα οποία προκύπτει ότι δεν συντρέχει στο πρόσωπό τους κανένα από τα κωλύματα του άρθρου 3 του παρόντος νόμου.

Άρθρο 3 Κωλύματα

Εμποδίζεται η σύναψη συμφώνου συμβίωσης: α. Από συγγενείς εξ αίματος, σε ευθεία γραμμή απεριόριστα και σε πλάγια γραμμή ως και τον τέταρτο βαθμό. β. Από συγγενείς εξ αγχιστείας, σε ευθεία γραμμή απεριόριστα και σε πλάγια γραμμή ως και τον τρίτο βαθμό. γ. Εκείνου που υιοθέτησε ή των κατιόντων του με αυτόν που υιοθετήθηκε. Το κώλυμα διατηρείται και μετά τη λύση ενός υιοθεσίας. δ. Ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, όταν ένα τουλάχιστον από αυτά είναι παντρεμένο. ε. Ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, όταν ένα τουλάχιστον από αυτά δεσμεύεται από σύμφωνο συμβίωσης που είναι σε ισχύ. στ. Ανάμεσα σε δύο πρόσωπα, όταν κανένα από αυτά δεν είναι εγκατεστημένο νόμιμα στην Ελλάδα. ζ) Να εμποδίζεται η σύναψη γάμου πριν λυθεί ή ακυρωθεί αμετάκλητο σύμφωνο συμβίωσης που είναι σε ισχύ. Άρθρο 4 Δικαιώματα και υποχρεώσεις συμβιούντων 1α. Με την επιφύλαξη των διατάξεων των άρθρων 4 και 5 του παρόντος νόμου, το σύμφωνο έχει για τους συμβιούντες όλες προσωπικές και περιουσιακές συνέπειες που παράγει ο γάμος για τους συζύγους, εφαρμοζομένων σε αυτούς των διατάξεων των άρθρων 1386-1416, 1442 επ, 1820, 1821, 1824 και 1825 ΑΚ, καθώς και των σχετικών ρυθμίσεων της ισχύουσας φορολογικής, εργατικής, κοινωνικοασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας. 1β. Αναφορικά με τα παιδιά που γεννιούνται στην διάρκεια του συμφώνου συμβίωσης, θα πρέπει να ισχύει το τεκμήριο πατρότητας και οι ρυθμίσεις για το επώνυμο σε ανάλογη εφαρμογή των άρθρων 1465 επ. του ΑΚ. Αναφορικά με την γονική μέριμνα του τέκνου που γεννήθηκε κατά την διάρκεια του συμφώνου συμβίωσης ή μέσα σε 300 ημέρες από την λύση ή την αναγνώριση της ακυρότητας του η γονική μέριμνα ανήκει και στους δύο γονείς και ασκείται από κοινού. Οι διατάξεις του ΑΚ για την γονική μέριμνα των τέκνων των γεννηθέντων σε γάμο εφαρμόζονται αναλογικά και στην περίπτωση αυτή, ενώ μετά την λύση του συμφώνου συμβίωσης (πλην της περιπτώσεως θανάτου του ενός γονέα) για την άσκηση της γονικής μέριμνας εφαρμόζεται το άρθρο 1513 επ. του ΑΚ. Τέλος αναφορικά με τα δικαιώματα διατροφής μεταξύ ανιόντων και κατιόντων στα πλαίσια του συμφώνου συμβίωσης, εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 1485 επ. του ΑΚ.

2. Όπου κατά την κείμενη νομοθεσία αρκεί ή απαιτείται η συγκατάθεση του ενός συζύγου για την επέλευση έννομων συνεπειών στο πρόσωπο του άλλου, οι σχετικές ρυθμίσεις εφαρμόζονται για την συγκατάθεση του συμβιούντος.

3. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του υπουργού Δικαιοσύνης, μπορεί να προβλεφθεί ότι συγκεκριμένες κάθε φορά ρυθμίσεις οποιουδήποτε άλλου κλάδου του δικαίου, που αναφέρονται στις σχέσεις των συζύγων από γάμο, εφαρμόζονται και στους συμβιούντες.

4. Σε περίπτωση αμφισβήτησης για την εφαρμογή διατάξεων, σύμφωνα με τις παραγράφους 1 έως 3 του παρόντος άρθρου, το πρωτοδικείο του τόπου της συγκατοίκησης ή της τελευταίας συγκατοίκησης των συμβιούντων αποφαίνεται σε πρώτο και τελευταίο βαθμό, ύστερα από αίτηση του ενός από αυτούς ή, σε περίπτωση που αυτός έχει εκλείψει, των κατιόντων του.

5.Στην έννοια της οικογένειας του θύματος λόγω ψυχικής οδύνης από το θάνατο του οικείου τους περιλαμβάνεται και ο σύντροφος που ζούσε με τον θανόντα σε σύμφωνο συμβίωσης.

Άρθρο 5 Υιοθεσία

Μετά την σύναψη του συμφώνου, δεν επιτρέπεται η από κοινού υιοθεσία ανηλίκου από τους συμβιούντες.

Άρθρο 6 Λύση του συμφώνου

1. Το σύμφωνο συμβίωσης λύεται με έναν από τους ακόλουθους τρόπους: α. Με τον θάνατο του ενός από τους συμβιούντες. β. Με τον γάμο των δύο συμβιούντων μεταξύ τους. γ. Με κοινή συμφωνία των συμβιούντων. δ. Με μονομερή δήλωση του ενός από τους συμβιούντες.

2. Στην περίπτωση α’ της προηγούμενης παραγράφου, η λύση του συμφώνου επέρχεται κατά την ημερομηνία του θανάτου. Προς τούτο, ο επιζών υποβάλλει αντίγραφο της ληξιαρχικής πράξης του θανάτου του άλλου συμβιούντος, στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας προς τον οποίο οι συμβιούντες είχαν από κοινού απευθύνει την αρχική δήλωσή τους για συμβίωση.

3. Στην περίπτωση β’ της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου, η λύση του συμφώνου επέρχεται από την σύναψη του γάμου.

4. Στην περίπτωση γ’ της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου, η λύση του συμφώνου επέρχεται με την υποβολή από τους συμβιούντες κοινής δήλωσης ότι προτίθενται να τερματίσουν την συμβίωσή τους στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας προς τον οποίο είχαν από κοινού απευθύνει την αρχική δήλωσή τους για συμβίωση. Η δήλωση δεν επιτρέπεται να περιέχει όρους, επιφυλάξεις ή αιρέσεις.

5. Στην περίπτωση δ’ της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου, η λύση του συμφώνου επέρχεται μετά την παρέλευση έξη (6) μηνών από την επίδοση έγγραφης ανακοίνωσης του ενός συμβιούντος προς τον άλλο ότι επιθυμεί να τερματίσει την συμβίωση. Η ανακοίνωση δεν επιτρέπεται να περιέχει όρους, επιφυλάξεις ή αιρέσεις και θεωρείται ως ουδέποτε γενομένη αν ο ενδιαφερόμενος δεν υποβάλει μέσα σε δύο (2) μήνες από την επίδοσή της αντίγραφό της στον δήμαρχο ή τον πρόεδρο της κοινότητας προς τον οποίο οι συμβιούντες είχαν από κοινού απευθύνει την αρχική δήλωσή τους για συμβίωση.

6. Οι πρώην συμβιούντες ρυθμίζουν με συμφωνία ενώπιον συμβολαιογράφου τις περιουσιακές σχέσεις τους με την επιφύλαξη της τήρησης των διατάξεων 1386 μέχρι 1416 του ΑΚ. Σε περίπτωση διαφωνίας, επιφυλασσομένων των εκατέρωθεν αξιώσεων για αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης, τις περιουσιακές εκκρεμότητες της συμβίωσης ρυθμίζει το πρωτοδικείο του τόπου της τελευταίας συγκατοίκησης των πρώην συμβιούντων, ύστερα από αίτηση ενός από αυτούς.

Άρθρο 7 Ποινικές κυρώσεις

1. Όποιος συνάπτει σύμφωνο συμβίωσης ενώ συντρέχει στο πρόσωπό του ένα ή περισσότερα από τα κωλύματα του άρθρου 3 του παρόντος νόμου τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών. Η ίδια ποινή επιβάλλεται και στον άλλο συμβιούντα, αν τελούσε σε γνώση του κωλύματος του πρώτου.

2. Όποιος για να συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή για να το λύσει δηλώνει στις αρχές ψευδή στοιχεία, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξη μηνών. 3. Η μη αποδοχή και η μη καταχώρηση της δήλωσης της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του παρόντος νόμου από τον οικείο δήμαρχο ή πρόεδρο κοινότητας και η μη σύνταξη από αυτούς της προβλεπόμενης από την ίδια διάταξη πράξης συνιστά παράβαση καθήκοντος και τιμωρείται, σύμφωνα με το άρθρο 259 ΠΚ.

Άρθρο 8 Έναρξη ισχύος

Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.


ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ


Αθήνα, 4 Νοεμβρίου 2008

ΤΖΑΚΡΗ ΘΕΟΔΩΡΑ

ΑΜΟΙΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ ΧΡΥΣΑ

ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

ΚΑΡΧΙΜΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ

ΚΑΣΤΑΝΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ

ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΝΙΚΗΤΙΑΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΝΤΟΛΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

ΠΕΤΑΛΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΠΕΤΣΑΛΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ

ΡΕΠΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΡΗΓΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

ΡΟΒΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΣΚΡΑΦΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ

ΧΥΤΗΡΗΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ


Πηγή :http://www.ana-mpa.gr/anaweb/user/showprel?service=3&maindoc=7003858

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ - ΣΥΡΙΖΑ - Δήλωση του βουλευτή Θ. Δρίτσα ειδικού Αγορητή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στο Σχέδιο Νόμου «Μεταρρυθμίσεις για την οικογένεια, το παιδί, την κοινωνία και άλλες διατάξεις» για το Σύμφωνο Συμβίωσης


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Ο Θοδωρής Δρίτσας Βουλευτής Α΄ Πειραιά και Νησιών Ειδικός Αγορητής του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στο Σχέδιο Νόμου «Μεταρρυθμίσεις για την οικογένεια, το παιδί, την κοινωνία και άλλες διατάξεις», έκανε την παρακάτω δήλωση:

«Για άλλη μια φορά σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρηματολόγησε υπέρ της ανάγκης θεσμοθέτησης ίσων δικαιωμάτων για ομόφυλα και ετερόφυλα ζευγάρια (πολιτικός γάμος και σύμφωνο συμβίωσης) και κάλεσε όλα τα κόμματα να αναθεωρήσουν τη στάση τους και να στηρίξουν την σχετική τροπολογία που καταθέσαμε. Δυστυχώς η Κυβέρνηση, υπό την πίεση κάθε είδους συντηρητικών και φοβικών κύκλων επιμένει όλο και περισσότερο στην απόρριψη ώριμων αιτημάτων και αναγκών.

Παρ’ όλα αυτά, καταγράφουμε ως πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ο κ. Υπουργός αποδέχθηκε την πρόταση του Κοιν. Εκπροσώπου μας Φώτη Κουβέλη, σε κυβερνητική τροπολογία, σύμφωνα με την οποία ?συνιστά επιβαρυντική περίσταση? η τέλεση ποινικώς κολάσιμων πράξεων όχι μόνο ?από εθνικό, φυλετικό ή θρησκευτικό μίσος? όπως προέβλεπε το προτεινόμενο Υπουργικό κείμενο της τροπολογίας, αλλά και ?από μίσος εξαιτίας των σεξουαλικών επιλογών του παθόντος?.

Σε σχέση με την πρόταση Νόμου που κατέθεσε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. για το Σύμφωνο Συμβίωσης, θέλουμε να σημειώσουμε ότι την αξιολογούμε ως θετική. Μας κάνει, εντούτοις, εντύπωση το γεγονός ότι τόσο στη συζήτηση του Νομοσχεδίου στην Διαρκή Επιτροπή, όσο και στη συζήτηση στην Ολομέλεια, δεν ακούσαμε σαφή δήλωση υποστήριξης από το ΠΑ.ΣΟ.Κ. της τροπολογίας που κατέθεσαν οι Βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., με την οποία αναγνωρίζεται σε όλους τους ανθρώπους η δυνατότητα σύναψης Συμφώνου Συμβίωσης. Θεωρούμε ότι μία διαφορετική στάση θα ενίσχυε σημαντικά την πίεση προς την κυβέρνηση.

Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. την απέφυγε. Πρέπει τέλος να τονίσουμε ότι η διεκδίκηση της θεσμοθέτησης του Συμφώνου Συμβίωσης για όλες και για όλους, δεν πρέπει να οδηγήσει στην εγκατάλειψη και στην υποβάθμιση του αιτήματος θεσμοθέτησης και του πολιτικού γάμου για τα ομόφυλα ζευγάρια. Ελπίζουμε, λοιπόν, τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και τα υπόλοιπα κόμματα σύντομα να αναθεωρήσουν τη στάση τους και στο ζήτημα του πολιτικού γάμου ατόμων ιδίου φύλου».


5/11/2008 ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ


Πηγή :http://www.ana-mpa.gr/anaweb/user/showprel?service=3&maindoc=7007548

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ - ΛΑ.Ο.Σ - ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ ΛΑ.Ο.Σ ΣΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΥΜΒΙΩΣΗΣ


Ομιλία του Προέδρου του ΛΑ.Ο.Σ. κ. Καρατζαφέρη στη συζήτηση του νομοσχεδίου «Μεταρρυθμίσεις για την οικογένεια, το παιδί, την κοινωνία και άλλες διατάξεις» (το «σύμφωνο συμβίωσης»). 05/11/2008

Για την εξεταστική επιτροπή για το Βατοπέδι Είναι αλήθεια, κύριε Πρόεδρε, ότι το δένδρο των ανομημάτων και των παρανομιών με τη Μονή Βατοπεδίου είναι τεράστιο. Το λίπασμα το έβαλε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Η Νέα Δημοκρατία έβαλε το πότισμα και τους καρπούς τους μάζεψε ο Εφραίμ. Τώρα, που τους διέθεσε, ελπίζω να βγει από την εξεταστική των πραγμάτων επιτροπή, κύριε Υπουργέ. Βέβαια να θυμίσω στον ευφυέστατο προλαλήσαντα κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. ότι εμείς ξεκινήσαμε την προανακριτική επιτροπή. Εμείς φωνάζαμε.

Και στην αρχή μας αντιμετωπίζατε με κάποια απόσταση. Χαρήκαμε που φθάσατε στην απόφαση να ζητήσετε εξεταστική επιτροπή και μετά προανακριτική. Όμως, η βιασύνη έφερε κακά αποτελέσματα. Ας ελπίσουμε ότι στις 16 Δεκεμβρίου θα είστε έτοιμοι να επανεκτιμήσουμε από κοινού, όλα τα κόμματα της Αντιπολιτεύσεως, την πρόταση για προανακριτική.

Κύριε Υπουργέ, σας έστειλα μία επιστολή όπως έστειλα και στους αρχηγούς των κομμάτων. Υπάρχει κίνδυνος παραγραφής. Το λέει σαφέστατα το καταστατικό του Άθω, ότι όποιο θέμα προκύπτει, ποινικό, αρμόδια είναι και μόνον η Εισαγγελία Θεσσαλονίκης. Η άποψή μας είναι ότι ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Σανιδάς έπρεπε να στείλει τα σχετικά έγγραφα για την προανακριτική διαδικασία στον Εισαγγελέα Θεσσαλονίκης. Θα δείτε ότι αύριο το πρωί ο κ. Πελέκης ή κάποιος άλλος με αυτό το νομικό θέμα θα ζητήσει ακύρωση όλης της διαδικασίας.

Εμείς περιμένουμε μία απάντηση. Πήραμε μια απάντηση από τον αξιότιμο Πρόεδρο της Βουλής που μας έλεγε ότι πρέπει να παραπέμψουμε το θέμα στον εισαγγελέα ή σε άλλα όργανα της πολιτείας, εννοώντας προφανώς εσάς. Εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχει κίνδυνος νομικίστικης παραγραφής. Και αυτό θα ήταν οδυνηρό.

Ένα άλλο θέμα είναι πού βρίσκονται οι δύο μηνύσεις τις οποίες κατέθεσα εναντίον του κ. Σανιδά και εναντίον της δικής σας παρουσίας κύριε Υπουργέ, για παράλειψη καθήκοντος εις τα λάθη, εις τα ανομήματα που εγώ πιστεύω ότι ήταν σκόπιμα του κ. Σανιδά. Έπρεπε να έρθουν όλα στη Βουλή γιατί στη μήνυση περιλαμβάνεται Υπουργός. Είναι δύο μήνες. Γιατί δεν έρχονται στη Βουλή; Να έρθει το θέμα στη Βουλή να το δούμε. Και βεβαίως δεν διεκδικώ να πάει φυλακή ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να δούμε τα πραγματικά περιστατικά που συνοδεύουν σήμερα τη δικαιοσύνη.

Για τη Δικαιοσύνη Κύριε Υπουργέ, πριν από τρία χρόνια, επί κυβερνήσεως της Νέας Δημοκρατίας, όταν έγινε μια δημοσκόπηση για τις αξίες, τι πιστεύει ο ελληνικός λαός, στην κορυφή ήταν η δικαιοσύνη και οι ένοπλες δυνάμεις. Σ΄ αυτήν που έγινε τώρα τελευταία η δικαιοσύνη έχει τέτοια κατάπτωση που συναγωνίζεται μόνο την πτώση του κ. Ρουσόπουλου. Τέτοια κατάπτωση η δικαιοσύνη. Δεν μπορεί να είστε υπερήφανος γιατί εσείς είστε ο πολιτικός προϊστάμενος της δικαιοσύνης. Και δεν φταίνε στο σύνολό τους οι δικαστές, στο σύνολό τους οι εισαγγελείς.

Φταίει αυτό το σύστημα το οποίο έχει αναπτυχθεί. Και σας το είπα και εδώ στην Αίθουσα και επαναλαμβάνω. Δεν ήταν ένα σύστημα το οποίο ανεπτύχθη από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, αλλά από το λεγόμενο σύστημα Ρουσόπουλου. Πρέπει, λοιπόν, να προστατεύσετε τη δικαιοσύνη πρωτίστως. Και όλα αυτά τα οποία συμβαίνουν αυτές τις ημέρες, μόνο προστασία της δικαιοσύνης δεν είναι. Δεν μπορεί σε όλα τα κανάλια να υπάρχει ως θέμα η δικαιοσύνη. Υπήρχε πέρυσι, υπήρχε πρόπερσι θέμα για τη δικαιοσύνη; Μιλούσαν τα κανάλια για σκάνδαλα για τα ομόλογα, μιλούσαν για τη «SIEMENS», δεν μιλούσαν για τη δικαιοσύνη. Τώρα όλα τα κανάλια μιλάνε για τη δικαιοσύνη και αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο πρέπει να αντιμετωπίσετε, πρέπει να το δείτε.

Για το «σύμφωνο συμβίωσης» Και έρχομαι στο νομοσχέδιό σας. Δηλαδή, απ΄ ότι κατάλαβα, κύριε Υπουργέ, τώρα θα έχουμε το «εν Κανά σύμφωνο συνύπαρξης», γιατί καταργείται στην ουσία ο γάμος. Βάζετε ένα παράθυρο, δημιουργείτε ένα βαθμό σαν τους ανθυπασπιστές ανάμεσα σε αξιωματικούς και υπαξιωματικούς και αυτό είναι ένα παράθυρο το οποίο δεν βοηθά καθόλου στην προαγωγή της οικογένειας. Αφού πετάξατε την πατρίδα έξω, αφού πετάξατε τη θρησκεία έξω, με την έννοια την οποία και τώρα επεξεργαστήκαμε, τώρα βάζετε και μία νάρκη στην οικογένεια. Τι μας χρειαζόταν; Λύσαμε τα θέματα; Υπήρχε τόσο μεγάλη κοινωνική ανάγκη; Μ΄ αυτό που φέρνετε σήμερα ανοίγετε το σύμφωνο συνύπαρξης, συλλειτουργίας και συμβίωσης των ομοφυλοφίλων.

Δεν το έχετε καταλάβει ότι το φέρνετε σήμερα αυτό; Γιατί όταν το φέρνετε για ετερόφυλα ζευγάρια, αύριο το πρωί το σύμφωνο θα πάει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και θα έρθει αμέσως και για τους ομοφυλόφιλους. Άρα λοιπόν, το γνωρίζετε και το πράττετε. Αλλά επειδή δεν έχετε τη δύναμη απέναντι στους ψηφοφόρους να το πράξετε, το φέρνετε διά της πλαγίας οδού.

Ομολογήστε το, λοιπόν, στη Βουλή καλύτερα ότι υπάρχει ένα θέμα κοινωνικό, το αντιμετωπίζουμε έτσι και γι΄ αυτό το λόγο θέλουμε σύμφωνο συμβίωσης στα ομόφυλα ζευγάρια. Γιατί περί αυτού πρόκειται. Μην κοροϊδευόμαστε. Θα το δώσετε αυτό σήμερα κι αύριο το πρωί θα πάνε ο κ. Βαλλιανάτος με την παρέα του, ενδεχομένως και με το δήμαρχο της Τήλου, να διεκδικήσουν τα ίσα όπως επιτάσσει το ευρωπαϊκό κεκτημένο.

Άρα λοιπόν, κύριε Υπουργέ, περί αυτού πρόκειται. Εμείς διαφωνούμε. Διαφωνούμε γιατί αυτό το οποίο φέρνετε εδώ είναι ακόμη μία νάρκη στην οικογένεια. Και επιτέλους δεν έχουμε λύσει όλα τα θέματα για να ασχοληθούμε με αυτό. Πρώτα απ΄ όλα να εξασφαλίσετε φαΐ στους Έλληνες και μετά βρίσκετε πως ο άλλος θα αποφύγει τα όσα απορρέουν από το γάμο. Δεν έχουμε φτάσει να λύσουμε όλα μας τα προβλήματα. Δεν έχουμε φτάσει να τακτοποιήσουμε τις ανάγκες μιας οικογένειας για να προχωράμε σ΄ αυτά τα ακραία θέματα.

Έχω την αίσθηση ότι προχωράτε κάτω από πιέσεις οι οποίες δημιουργούνται από πολιτικές δυνάμεις και όχι από κοινωνικές δυνάμεις. Για άλλη μια φορά είσαστε όχι κυρίαρχοι του παιχνιδιού, αλλά κομπάρσοι του πολιτικού παιχνιδιού κι αυτό καταγράφεται στη μεγάλη μας κοινωνική βάση, καταγράφεται στη βάση αυτής της παράταξης που και οι δύο υπηρετούμε και τα αποτελέσματα θα τα δείτε πολύ σύντομα, οποτεδήποτε γίνουν εκλογές.

Σε απάντηση της παρέμβασης του Υπουργού δικαιοσύνης ο Γ. Καρατζαφέρης δήλωσε: Κύριε Υπουργέ, έχετε αναπτύξει περίεργες σχέσεις και ιδέες για την οικογένεια. Εγώ θα θυμάμαι πάντα τον ωραίο σας γάμο στη Μητρόπολη, ο οποίος μάλιστα με είχε εντυπωσιάσει και ήταν με όλο το τυπικό της Εκκλησίας. Ελπίζω ότι αν σήμερα και εσείς και εγώ ήμαστε σ΄ αυτή την ηλικία πάλι σε εκκλησία θα πηγαίναμε και όχι σε σύμφωνο. Εν πάσει περιπτώσει εγώ σας είπα για το σύμφωνο. Το σύμφωνο σημαίνει συμφωνία για τους ομοφυλόφιλους. Εάν το πιστεύετε έχει καλώς. Εμείς πιστεύουμε ότι μπορεί να υπάρξει μία νομική ρύθμιση που να ρυθμίζει τα των σχέσεών της, αλλά όχι αυτό να είναι αυτό το οποίο εσείς σήμερα ανοίγετε ως φεγγίτη. Αυτή είναι η παρουσία. Δεν είμαστε εναντίον των ομοφυλοφίλων οι οποίοι αποτελούν σαφέστατα ένα ενεργό κύτταρο της κοινωνίας, μακράν από εμάς.

Είπατε για εθνικισμό. Κρατείστε το για τον εαυτό σας. Εμείς μιλάμε για την πατρίδα. Τώρα βέβαια ότι ξαναεπιστρέφουμε στην έννοια της πατρίδας, το διαπιστώνουμε αυτές τις μέρες με την κρίση που είπε η Ευρώπη «ο σώζων εαυτόν σωθείτω». Ξαναγυρίζουμε στην έννοια της πατρίδας. Επομένως, ας κρατάμε γερά μέσα στο μυαλό μας αυτή την έννοια. «Για την ελευθερία λόγου των δημοσιογράφων»

Και έρχομαι κύριε Υπουργέ, στο μείζον θέμα που είπατε. Δεν είναι ετερόφωτοι οι δημοσιογράφοι. Τι είναι αυτό; Ποιος υπαγόρευε στους δημοσιογράφους; Και υπερασπίζομαι αυτή τη στιγμή το επάγγελμά μου. Δηλαδή, μας λένε κάποιοι; Υπάρχουν τα γεγονότα των οποίων είστε πρωταγωνιστές και αυτά περιγράφονται από τους δημοσιογράφους και τώρα περιγράφονται θέματα δικαιοσύνης. Δεν περιγράφονται θέματα του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας ή του Υπουργείου Οικονομικών. Και είναι πρόβλημα. Να το δείτε.

Και σας κάναμε μία τροπολογία και σας το λέω: Είστε έτοιμοι να αλλάξουμε το νόμο περί Τύπου, το βασίλειο των αγωγών; Ελάτε λοιπόν, να υπάρχει πρώτα ποινική καταδίκη έστω και μιας ημέρας, και μετά να υπάρχει αυτή η αγωγή. Όλοι οι δημοσιογράφοι είμαστε όμηροι, μη τυχόν πούμε μία κουβέντα.

Ξέρετε ότι απ΄ αυτό το ιερό βήμα στο οποίο ομιλώ και καταγγέλλω, έχω μια σειρά αγωγών από τον κ. Πελέκη; Τα είχαμε αυτά πρώτα; Φοβάται να μιλήσει ο Βουλευτής, μην πέσει στις αγωγές του κυρίου Πελέκη; Ελάτε λοιπόν να πούμε, ναι, προηγείται το ποινικό. Εκδικάζεται ποινικό σε τρεις μήνες με αυστηρότατους χρόνους και μετά υπάρχει αγωγή. Οποιοσδήποτε κάνει αγωγή. Όλοι είμαστε υποχείρια εκείνων που κάνουν τις αγωγές. Φοβόμαστε να μιλήσουμε. Λογοκρίνονται οι δημοσιογράφοι.

Αν θέλετε να υπηρετήσετε πραγματικά αυτές τις ιδέες που ακούγονται εδώ, θα τις υπηρετήσετε προστατεύοντας το δικαίωμα της ελευθερίας, το δικαίωμα της διακίνησης των ιδεών που σήμερα πλήττεται απ΄ αυτό το νόμο, τον κακό νόμο που υπάρχει εδώ και δεκαπέντε χρόνια στον τόπο.


Πηγή :http://www.ana-mpa.gr/anaweb/user/showprel?service=3&maindoc=7007876

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου