19 Φεβ 2023

ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ: Μιά συνήθεια δαιμονική

Ἀρχιμ. Παύλου Κ. Ντανᾶ

Ἱεροκήρυκος

ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ: Μιά συνήθεια δαιμονική

Παλαιομάνινα, 15 Φεβρουαρίου 2023

     Ἡ περίοδος τοῦ Τριωδίου εἶναι κατανυκτική καί διδακτική καί μς προετοιμάζει γιά νά δηγηθομε στήν Μεγάλη Σαρακοστή, προκειμένου νά βιώσουμε τό Πάθος καί τήν Ἀνάσταση το Κυρίου μας.

Δυστυχς, ἡ περίοδος ατή μολύνεται πό τίς καρναβαλικές κδηλώσεις πού ξεκινοῦν τήν Κυριακή τῶν Ἀπόκρεω καί κορυφώνονται τήν Κυριακή τῆς Τυρινής. Ἡ λέξη «πόκρεω» ἐτυμολογεῖται «πό κρέας», δηλαδή ἀποχή ἀπό τό κρέας, παύση κρεοφαγίας. λλά καί ἡ λέξη «καρναβάλι», ἐτυμολογεῖται «κρέας, χε γειά» καί προέρχεται πό τή λατινική λέξη carnevale (carnem=κρέας + levare=σηκώνω ἤ φαιρ, δηλαδήπομακρύνω, ξαφανίζω τό κρέας).

πό τά παραπάνω, εκολα καταλαβαίνουμε τι δέν ἔχει καμμία σχέση καί συνάφεια τό κκλησιαστικό Τριώδιο μέ το διάχυτο πνεμα τν ἡμερν ατν, πού τίς θεωρε μέρες ξεφαντώματος, διασκέδασης καί γλεντιο. Τά σα ἀθέμιτα γίνονται αὐτές τίς ἡμέρες, ἱστορικά, ποτελον πιβίωση καί ἀναβίωση, προσαρμοσμένη στά δεδομένα τς ποχς μας, εἰδωλολατρικν προχριστιανικν ορτν καί μάλιστα τς λατρείας το «θεοῦ» Διονύσου (Βάκχου). Στίς γιορτές ατές, ἄνδρες καί γυνακες λειφαν τό πρόσωπό τους μέ χυμό σταφυλικό (σήμερα βάφονται μέ μακιγιάζ), ντύνονταν μέ δέρματα ζώων (σήμερα ντύνονται μασκαράδες), μεθοσαν πό το πολύ κρασί πού πιναν καίτρεχαν στ’ μπέλια, παρενοχλῶντας ποιον συναντοσαν.

ργότερα, παρόμοιες λατρευτικές τελετές καναν οἱ Ρωμαοι πρός τιμήν το θεοῦ τους Κρόνου, στά λεγόμενα Σατουρνάλια (κ το λατινικο Saturnus=Κρόνος), πως πίσης, καί οἱ ρχαοι Αἰγύπτιοι κατά τόν ορτασμό πρός τιμήν τς θες τους σιδος.

Οἱ καρναβαλικές, λοιπόν, κδηλώσεις εἶναι πομιμήσεις καί κατάλοιπα εἰδωλολατρικν καί μαγικν τελετν τς ρχαιότητας. Μολύνουν δέ, τά ἱερά χώματα, πού εἶναι ποτισμένα μέ αἵματα μαρτύρων καί ἡρώων καί διδάσκουν σέ μς, τά παιδιά τους, τήν σχημοσύνη, τήν σέβεια, τήν διαστροφή, τήν χυδαιότητα, τόν σκοταδισμό, τήν σαρκολατρεία καί τήν καταπάτηση κάθε ἱερο τς Πίστεως καί τς Πατρίδος μας.    

Πρέπει νά γνωρίζουμε τι, κατηγορηματικά οἱ 227 Πατέρες τς κκλησίας τς ν Τρούλλ Πενθέκτης Οἰκουμενικς Συνόδου (692 μ.Χ.), μέ τόν 62ο κανόνα, καταδίκασαν τά κτροπα πού συνέβαιναν σέ παρόμοιες καρναβαλικές ορτές τς ποχς τους. Θέσπισαν, μάλιστα: «Μηδένα νδρα γυναικείαν στολήν νδιδύσκεσθαι ἤ γυναίκα τήν νδράσιν ρμόδιον, λλά μήτε προσωπεα κωμικά ἤ σατυρικά ἤ τραγικά ποδύεσθαι».

γιος Ἰωάννης Χρυσόστομος, νασκευάζοντας τό πιχείρημα τι μέ τόν τρόπο ατόν κόσμος χαίρεται, ποστηρίζει τι ἡ χαρά καί ἡ εφροσύνη πρέπει νά συμβαδίζουν μέ τήν ἠθική καί τήν επρέπεια. «Πορνεον γέγονέ σου ἡ οἰκία, μανία καί οστρος, καί οκ αἰσχύν τατα ἡδονήν καλν;». Πόσο περισσότερο πρέπει νά ντρεπόμαστε σήμερα, πού λόκληρες πόλεις μεταβάλλονται σέ κέντρα κολασίας κατά τήν περίοδο τς ποκρις!

            γιος Νικόδημος γιορείτης στό βιβλίο του «Χρηστοήθεια τν Χριστιανν» γράφει σχετικά: «Κατ’ λήθειαν ἠμπορε νά εἰπ τινάς, τι τότε ο Χριστιανοί δαιμονίζονται λοι· διότι χορεύουν, παίζουν, τραγουδον συνειδήτως, ως καί ατοί ο πλέον γέροντες… Τότε πανηγυρίζει ἡ σέλγεια· ἑορτάζει ἀκολασία· εφραίνεται ἡ μέθη· γάλλεται ἡ τρυφή καί ἡσωτεία· χορεύει ὁ διάβολοςσυγκρίτως γάρ εἶναι μεγαλυτέρα ἡ βλάβη που προσλαμβάνουν εἰς τάς ποκρέας, πάρεξ ἡ φέλεια που λαμβάνουν πό τήν ρχομένην Τεσσαρακοστήν».

ναμφισβήτητα, ἡ ν Χριστ ζωή, ἡ ζωή τς χαρμολύπης, ἡ σταυροαναστάσιμη, εἶναι ἡ στενή δός, ἡ ποία προσφέρει μία λλου εἴδους γαλλίαση καί εφροσύνη. Κι ατό μπορον νά τό καταθέσουν οἱ πιστοί, οἱ ποοι, ν οἱ καρναβαλιστές πιδίδονται στά βακχικά σκιρτήματα, κενοι, ς καλοί θλητές, συμπροσεύχονται καί προετοιμάζονται ατή τήν περίοδο, νά κούσουν τό θεάρεστο παράγγελμα τς κκίνησης: «Τό στάδιον τν ρετν ἠνέκται, ο βουλόμενοι θλσαι εἰσέλθετε…».

Στίς 22 Ἰανουαρίου ἡ κκλησία μας ορτάζει τήν μνήμη το γίου νδόξου ποστόλου Τιμοθέου, μαθητο το ποστόλου Παύλου.

πόστολος Τιμόθεος καταγόταν πό τά Λύστρα (πόλη τς Λυκαονίας στήν κεντρική Μικρά σία). πατέρας του ἦταν λληνας. Ἡ μητέρα του ἦταν Ἰουδαία καί νομαζόταν Ενίκη. Μαθήτευσε κοντά στόν πόστολο Παλο καί γινε συνεργός του στό κήρυγμα το ἱερο Εαγγελίου. ργότερα συναντήθηκε μέ τόν ξαιρετικά γαπημένο μαθητή το Κυρίου, τόν γιο Ἰωάννη τόν Θεολόγο. ταν ατοκράτορας Δομιτιανός ξόρισε στή νσο Πάτμο τόν Ἰωάννη, Τιμόθεος γινε πίσκοπος φέσου, χειροτονηθείς πό τόν ἴδιο τόν πόστολο Παλο.

Κάποια χρονιά, κατά τή διάρκεια μις πατροπαράδοτης εἰδωλολατρικς ορτς, ἡ ποία νομαζόταν «Καταγώγιο», γιναν σχημα πράγματα στήν φεσο, συνηθισμένα, λλωστε, στίς ορτές τν εἰδωλολατρν.

Συγκεκριμένα, μερικοί εἰδωλολάτρες, κρατώντας στά χέρια τους διάφορα εἲδωλα καί φορώντας προσωπίδες, σχημονοσαν μέ ατά καί, φο πιτέθηκαν σάν δίστακτοι ληστές ναντίον νδρν καί γυναικν, σκότωσαν πολλούς.

Τότε θεος Τιμόθεος, πειδή δέν νεχόταν νά βλέπει ατά τά τοπήματα, τούς λεγξε γιά τό τι μεναν κόμη μέσα στά σκοτάδια τς εἰδωλολατρείας καί τούς προέτρεψε νά σταματήσουν τίς αἰσχρές καί γκληματικές τους νέργειες. Τότε κενοι ξοργίστηκαν καί ρμησαν ναντίον το γίου καί τόν σκότωσαν μέ ρόπαλα.

Ἀληθινή μαρτυρία

γιος τν Πατρῶν, πατήρ Γερβάσιος Παρασκευόπουλος πό το μβωνος ποκάλυψε: «Εἰς φρικτόν μάρτημα πέπεσαν δύο νέοι, εἷς νέος καί μία νεαρά, πού εἰς τό «Μπουρμπούλι»* καλύπτοντο πό τήν μάσκαν καί τό ντόμινο. Εἰς ξενοδοχεον πού μετέβησαν, νεκάλυψαν τι ἦσαν δελφοί…» (περιοδ. «ΧΡΙΣΤ. ΣΠΙΘΑ», ρ. φύλ. 202/Φεβρουάριος 1958).

Νά πο οδηγον ατο το εἲδους οἱ εἰδωλολατρικές ἐκδηλώσεις, οἱ ποῖες μολύνουν ἠθικά τόν ἂνθρωπο, τόν λλοτριώνουν καί ἐν τέλει τόν ποκτηνώνουν παντελς…

Ἡ περίοδος πού ξανοίγεται μπροστά μας, καλεῖ τόν καθένα μας σέ μία ριζική μεταβολή τς συνειδήσεως, τς καρδίας, καί σέ ληθινή μετάνοια, ἡ ποία εἶναι καρπός τς Θείας Χάριτος.

Ἡ Ἐκκλησία μας, μέ τήν ὀρθόδοξη λατρεία, δηλαδή τίς ἱερές κολουθίες, τά πόδειπνα, τόν Μεγάλο Κανόνα, τούς Κατανυκτικούς Ἑσπερινούς, τούς Χαιρετισμούς, τόν κάθιστο Ὕμνο, τίς Προηγιασμένες Θεῖες Λειτουργίες μς βοηθεῖ νά στρέψουμε τόν νο, τήν καρδιά, τήν ψυχή πρός τόν Θεό καί νά ζητήσουμε τό μεγάλο καί πλούσιο ἔλεός Του, προκειμένου νά συνειδητοποιήσουμε τήν ἄμετρη φιλανθρωπία το Κυρίου ἡμν Ἰησο Χριστο.

Μόνον ἔτσι θά βιώσουμε τά μεγάλα γεγονότα τς Σταυρικς Θυσίας καί, ἐν τέλει, τήν θέα το θείου φέγγους το Μυστηρίου τς ναστάσεως το Θεανθρώπου.

___________________

*Μπουρμπούλι ἢ Μπουρμπούλια (τά): Χορός τς περιόδου το Πατρινο Καρναβαλιο, που οἱ ντρες παρουσιάζονται κανονικά σέ στική μφάνιση, ν οἱ γυνακες διατηρον τήν νωνυμία τους κάτω πό να μαρο ντόμινο (μανδύα) καί μιά μαύρη μάσκα.

2 σχόλια:

  1. Αυτή είναι η ωμή και πικρή αλήθεια αναφορικά με το δαιμονικό καρναβάλι.
    Δυστυχώς, ο άμβωνας σήμερα (πλην επαινετέων εξαιρέσεων εννοείται) σιωπά αιδημόνως.
    Υπάρχουν, μάλιστα, και κάποια εκκλησιαστικά πρόσωπα, που ουσιαστικά το αμνηστεύουν με τα όσα "βαθυστόχαστα" ισχυρίζονται περί αυτού.
    Και προς επίρρωση της στρεβλής συλλογιστικής τους ανεμίζουν σαν μπαϊράκι ένα σκανδαλωδέστατο κήρυγμα του κεκοιμημένου μητροπολίτη Χαλκηδόνος Μελίτωνος (Χατζή) , πνευματικού πατρός του νυν πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως.
    Ένα κήρυγμα που προκάλεσε καταιγισμό κατά πάντα δικαιολογημένων αντιδράσεων από την πλευρά επισκόπων, πανεπιστημιακών θεολόγων, μοναχών, ιεραποστολικών αδελφοτήτων και ικανής μερίδας του πιστού λαού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι δημοτικοί άρχοντες, διαγωνίζονται και διαγκωνίζονται αλλήλους, σε μια δαιμονική άμιλλα πλειοδοσίας στη διοργάνωση καρναβαλικών ελεεινοτήτων και αθλιοτήτων.
    «Άρτον και θεάματα», λοιπόν, κατά το «πρότυπο» παρακμιακών εποχών του παρελθόντος.
    Πώς αλλοιώς θα γίνουμε αρεστοί στο πόπολο , στη μάζα, στον όχλο;
    Πώς θα θωπεύσουμε τις αδυναμίες του;
    Το δε πόπολο, που θρηνεί και οδύρεται και ολολύζει και καταράται τους διάφορους άρχοντες για την οικονομική κρίση που μαστίζει την κοινωνία , όταν πρόκειται να διασκεδάσει και να ασχημονήσει παντοιοτρόπως, λησμονεί τη χρηματική σπατάλη και ρίχνεται με τα μούτρα στην ένοχη απόλαυση.
    Αλληλεπίδραση επί τα χείρω αρχόντων και αρχομένων προς «δόξαν» του διαβόλου…

    ΑπάντησηΔιαγραφή