20 Φεβ 2021

Συνοδική έκβασις του ‘’Ουκρανικού’’ θα επιφέρει την χαρμονήν της ενότητας

 

Συνοδική έκβασις του ‘’Ουκρανικού’’ θα επιφέρει την χαρμονήν της ενότητας

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

Πολλοί πιστοί έχουν σκανδαλισθεί με την παρατεινόμενη αυτή μορφή διάσπασης της εκκλησιαστικής ενότητας, εξ αφορμής του λεγόμενου Ουκρανικού εκκλησιαστικού ζητήματος. Δυστυχώς αυτή η μορφή διάσπασης της εκκλησιαστικής ενότητας που προκάλεσε το ‘’Ουκρανικό’’, έγινε αφορμή σκανδαλισμού των πιστών. Αυτό καταδεινύει επιτακτικότερη την ανάγκη  της Συνοδικής οδού ως της μόνης διεξόδου, με πρώτιστο θέμα  την κλονισθείσα εκκλησιαστική ενότητα και μέσα από αυτό το εκκλησιαστικό κριτήριο της ενότητας θα πρέπει να συζητηθεί το Αυτοκέφαλο. 

Συνοδικώς θα πρέπει να επιλυθεί το πρόβλημα της κλονισθείσας εκκλησιαστικής ενότητας και συνεπακόλουθα το ζήτημα του Αυτοκεφάλου.  Θα είναι και μια ευκαιρία τοιουτοτρόπως  να επαναβεβαιωθεί αυτό που η Παράδοση της Εκκλησίας γνωρίζει για το Αυτοκέφαλο και να ανασκευαστούν τα περί έθους και προνομίων που πρόβαλαν κάποιοι. Ποια προνόμια και ποιο έθος, σύμφωνα με ισχυρισμούς τους, μπορεί να τίθεται υπεράνω της εκκλησιαστικής ενότητας;  Το  Αυτοκέφαλο είναι ζήτημα που αφορά την Εκκλησία και ως εκ τούτου απαιτείται να είναι αποτέλεσμα ομόθυμης απόφασης. 

Δια Συνόδου θα επανέλθει η χαρά της ενότητας.  ‘’Εκκλησία συστήματος και συνόδου εστίν όνομα’’, λέγει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος (PG 55,493).  Έτσι με βάση το εκκλησιαστικό αυτό κριτήριο της ενότητας, θα επιλυθεί το μεγάλο αυτό πρόβλημα.  Αυτό θα γίνει απαρχή για επίλυση παρόμοιων ζητημάτων και να αποφευχθούν παρόμοιες δυσάρεστες καταστάσεις.   

Η στάση όσων μεροληπτούν στο ‘’Ουκρανικό’’ με τη μονομερή εκχώρηση  Αυτοκεφάλου, καταδεικνύει ότι όχι μόνο δεν υπάρχει χρεία ουσιαστικής συναίνεσης, αλλά ούτε και χρεία ‘’άτυπης’’ συναίνεσης υπάρχει. Για όσους μεροληπτούν στο Ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα δυστυχώς δεν απαιτείται καμιά συναίνεση εκ μέρους των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών για το ζήτημα του Αυτοκεφάλου.  Κατά ένα πολύ περίεργο τρόπο προβάλλουν την καινοφανή μορφή ‘’υποχρεωτικής’’ συναίνεσης, την υποχρέωση δηλαδή των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών να συναινέσουν στην απόφαση του Οικουμενικού θρόνου στο Αυτοκέφαλο, είτε το επιθυμούν είτε όχι.  Τι εκκλησιολογία είναι αυτή που προβάλλουν;  Άτυπο συμβουλευτικό ‘’κονκλάβιο’’ είναι οι υπόλοιπες Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες;

‘’Εκπλήσσονται’’ τώρα όσοι επέλεξαν τη μεροληψία στο ‘’Ουκρανικό’’, για το ότι η κληθείσα ‘’Ενωτική Σύνοδος’’, τη διάσπαση τελικά επέφερε, αν και ήταν εκ των προτέρων γνωστά τα επακόλουθα της μεγάλης ανατροπής.  Πως μπορεί στην Εκκλησία που βιώνει το μυστήριο της ενότητας, να συμβαίνει τέτοιας μορφής διάσπαση της εκκλησιαστικής ενότητας;

Είναι χρεία λοιπόν, οι Τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες της Μίας Αγίας Εκκλησίας να συναχθούν ‘’εν τω ονόματι του Χριστού’’, για να επιλυθεί το πολύ σοβαρό αυτό πρόβλημα, το οποίο είναι πρωτίστως πρόβλημα στην εκκλησιαστική ενότητα.  Και η  χαρά της ενότητας θα άρει και τον σκανδαλισμό των πιστών.

2 σχόλια:

  1. ΑΝ ΔΕ ΜΕΤΑΝΟΗΣΕΙ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΕΛΛΑΔΑ,ΚΥΠΡΟ ΚΑΙ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΣΥΝΟΔΟΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς το Οικουμενικό Πατριαρχείο αυτοεγκλωβίστηκε στο αδιέξοδο. Τώρα χρειάζεται πολύ μεγάλη ταπείνωση να συνέλθουν όλοι εν Συνόδω για να αντιμετωπίσουν το ζήτημα. Πρέπει πονώ το ότι δεν κοινωνεί μαζί μου ο αδελφός μου. Αν βιώνω εντός μου το "πρώτον καταλλάγηθι τοις σε λυπούσι"

    ΑπάντησηΔιαγραφή