7 Αυγ 2020

Περί υπακοής σε καιρό αποστασίας (Α΄)

 Περί υπακοής – Αββά Κασσιανού - Μητροπολιτικός Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου  Κορυδαλλού

ΠΕΡΙ ΥΠΑΚΟΗΣ ΣΕ ΚΑΙΡΟ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΣ (Α΄)

Γεώργος Κ. Τζανάκης Ἀκρωτήρι Χανίων

Ἄν πρέπει νὰ ἀκολουθοῦμε τὶς διδασκαλίες καὶ νὰ ὑπακούομε στὶς ἐντολὲς τῶν ποιμένων ποὺ δὲν ὑπακούουν στὸν Χριστὸ καὶ δὲν διδάσκουν ὅσα Αὐτὸς, οἰ ἀπόστολοι καὶ οἱ ἅγιοι ἐδίδαξαν.

Ἕνα ἀπο τὰ παράξενα τοῦ σημερινοῦ ἐκκλησιαστικοῦ μας βίου εἶναι τὸ θέμα τῆς ὑπακοῆς. Ὅλοι ζητοῦν ὑπακοὴ ἀπὸ τοὺς ἄλλους καὶ ὅλοι δηλώνουν ὅτι ὅτιδήποτε κάνουν ἀποτελεῖ καρπὸ ὑπακοῆς. Δὲν γνωρίζω ἄλλην ἐποχὴ μὲ τόσους νὰ παρουσιάζονται ἐραστὲς τῆς ὑπακοῆς.

Ὁ ἱερεῦς κλείνει τὸν ναό του καὶ δὲν ἀφήνει τοὺς ἀνθρώπους νὰ μποῦν μέσα νὰ λειτουργηθοῦν, λέγοντας ὅτι κάνει ὑπακοὴ στὸν Δεσπότη. Ὁ πνευματικὸς ἐπικρίνει τὸν ἐξομολογούμενο γιατὶ πῆγε καὶ κοινώνησε σὲ ἄλλη ἐκκλησία-ὅταν εἶχε κλείσει τὴν δική του- καὶ τοῦ βάζει καὶ κανόνα ἤ τοῦ ἀπαγορεύει νὰ ξαναπάει σὲ ἄλλον ναὸ λέγοντας του ὅτι δὲν κάνει ὑπακοὴ στὶς ἐντολὲς τῆς ἐκκλησίας. Ὁ Δεσπότης ἀπειλὴ τοὺς ἱερεῖς του ὅτι ἄν μάθῃ ὅτι λειτούργησαν θὰ τοὺς στείλει ὁ ἵδιος στὸν εἰσαγγελέα καὶ ζητᾶ ἀπόλυτη ὑπακοή-ὑποταγὴ στὶς ἐντολές του. Ἄλλος ἐπικρίνει ὅποιον ἱερέα δὲν ἔκλεισε τὸν ναὸ ἤ ἐκοινώνησε πιστούς δείχνοντας ἀνυπακοή. Ἄλλος τοὺς προειδοποιεῖ ὅτι ἄν μπλέξουν μὲ τὴν ἀστυνομία μὴν περιμένουν καμμία βοήθεια. Ἄλλοι πάλι ἀπαγορεύουν στοὺς ἄνθρώπους νὰ εἰσέλθουν στὸν ναὸ ἄν δὲν φοροῦν μάσκες. Ρωτᾶς γιατὶ φορᾶς μάσκα καὶ ἄλλος λέει γιὰ τὸν φόβο τῶν μικροβίων, ἀλλος γιατὶ κάνει ὑπακοὴ στὸν παπᾶ ἄλλος γιὰ τὸν φόβο τοῦ προστίμου. Οἱ δεσπότες λένε ὅτι ὑπακούουν στὴν κυβέρνησι καὶ τοὺς εἰδικούς…

Ἐν περιλήψει οἱ πιστοὶ δηλώνουν ὅτι κάνουν ὑπακοὴ στοὺς ἱερεῖς, οἱ ἱερεῖς ὅτι κανουν ὑπακοὴ στὸν ἐπίσκοπο, οἱ δὲ ἐπισκόποι ὅτι ὑπακούουν στὴν «Ἐκκλησία» (κατὰ περίπτωσι σὲ πατριάρχες, Ἀρχιεπισκόπους, ΔΙΣ, Συνόδους κλπ). Καὶ ἡ «Ἐκκλησία», διὰ στόματος προκαθημένων ἤ ἱεραρχῶν δηλώνει ὅτι κάνει ὑπακοὴ στὴν Πολιτεία καὶ τοὺς εἰδικοὺς, οἱ ὁποῖοι μεριμνοῦν γιὰ τὸ κοινὸ καλό, στὶς μέρες μας γιὰ τὴν ὑγεία τοῦ λαοῦ.

 Ἕνα τεράστιο δένδρο δηλαδή αὐτὴ ἡ ὑπακοή. Ἔχει ἀπλώσει κλώνια καὶ κλαδιὰ παντοῦ , ἔχει πολυποίκιλες φυλλωσιές καὶ στὴ σκιά του συνωστίζονται κληρικοὶ καὶ λαϊκοί, ἐπίσκοποι καὶ Πατριάρχες, μοναχοὶ καὶ ἡγούμενοι, ἐπιστήμονες καὶ ἀγράμματοι, ταιριαστοὶ καὶ ἀταίριαστοι μὲ ἕνα κοινὸ στοιχεῖο:  Ὅλοι εἴτε ὑπακούουν εἴτε ἀπαιτοῦν ὑπακοή. Εἶναι τόσο πυκνὲς οἱ φυλλωσίὲς ὅμως ποὺ δὲν φαίνεται νὰ βλέπουν τοὺς καρπὸς τοῦ δέντρου ἤ εἶναι τέτοια ἡ ἐπίδρασι του σὲ ὅσους εἶναι στὴ σκιά του, σὰν τὴ συκιά σ᾿ ὅσους κοιμηθοῦν ἀπὸ κάτω, ποὺ ἐνῷ βλέπουν δὲν καταλαβαίνουν:

Κλείσιμο ἐκκλησιῶν, διακοπὴ τῆς Θείας Λειτουργίας ἤ Λειτουργίες χωρὶς πιστοὺς οἱ ὁποῖοι ἔπρεπε νὰ παρακολουθοῦν τὰ ἐν τῷ ναῷ τελούμενα ἀπὸ τηλεοράσεως, συλλήψεις ἱερέων καὶ ἐπισκόπων, πρόστιμα, θεώρησις τοῦ ναοῦ ὡς ἐστίας μολύνσεως, πιστοὶ μὲ μάσκες μέσα στὸν ναό, ἄρνησις προσκυνήσεως εἰκόνων καὶ ἁγίων λειψάνων, μετάδοσις τῆς Θείας κοινωνίας μὲ κουταλάκια μιᾶς χρήσεως καὶ ὅσα ἄλλα ἐσοφίσθησαν διάφοροι πολυπράγμονες λειτουργοί.

 Δηλαδὴ σύγχισις, ψυχρότης μεταξὺ ἀδελφῶν, διαίρεσις τοῦ πληρώματος, διωγμοί, ἀπώλεια τῆς ἐμπιστοσύνης στὸν Θεό καὶ στὴν  πρόνοια του γιὰ τὸν ἄνθρωπο, μετατροπὴ τῆς εὐσέβειας σὲ δεισιδαιμονία καὶ θρησκεία, ὑπονόμευσις τῆς ὀρθοδόξου πίστεως.

Ἐπειδὴ εἶναι προφανὲς ὅτι δὲν μπορεῖ ἡ κατὰ Θεὸν ὑπακοὴ νὰ ἔχει τέτοια ἀποτελέσματα καὶ ἐπειδὴ ἡ Ἐκκλησία δὲν στηρίζεται στὴν γνώμη τοῦ ὁποιουδήποτε εἴτε κληρικοῦ εἴτε λαϊκοῦ, εἴτε Πατριάρχη εἴτε ἐπισκόπου,  εἴτε ἐν ἐξουσίαις ἤ σοφίᾳ διαβοήτου καλὸ εἶναι νὰ δοῦμε τὶ πραγματικά λέει ἡ ἐκκλησία καὶ οἱ ἅγιοί μας γιὰ τὴν ὑπακοή.

Ἡ ὑπακοὴ ἀναφέρεται πάντοτε στὸν Θεό, στὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ, στὸν λόγο τοῦ Θεοῦ, καὶ ἐπειδὴ ἀπὸ τὸν Χριστὸ μάθαμε περὶ Θεοῦ ἡ ὑπακοὴ ἀναφέρεται στὸν Χριστὸ καὶ τὶς ἐντολές του ὅπως τὶς μετέφεραν οἱ αὐτήκοοι μαθητὲς του ποὺ ἔγραψαν τὰ εὐαγγέλια, ὁπότε μιλάνε οἱ ἅγιοι πατέρες καὶ γιὰ  ὑπακοὴ στὸ Εὐαγγέλιο.

Σὲ ὅποιον ὑπακοῦς γίνεσαι δοῦλος του. Ὑπακοῦς στὶς ἁμαρτίες; Εἶσαι δοῦλος τῆς ἁμαρτίας καὶ τοῦ διαβόλου. Ὑπακοῦς στὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ; Δοῦλος τοῦ Θεοῦ.

Οὐκ οἴδατε ὅτι ᾧ παριστάνετε ἑαυτοὺς δούλους εἰς ὑπακοήν, δοῦλοί ἐστε ᾧ ὑπακούετε, ἤτοι ἁμαρτίας εἰς θάνατον ἢ ὑπακοῆς εἰς δικαιοσύνην; ΠΡΟΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ 6,16

Ὑπακοῦς στὴν Πολιτεία καὶ στοὺς ἄρχοντες καὶ στοὺς εἰδικοὺς; Εἶσαι δοῦλος τῆς πολιτείας καὶ τῶν ἀρχόντων καὶ τῶν εἰδικῶν, ἐφ᾿ ὅσον ἡ ὑπακοή σου αὐτὴ παραβλάπτει τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ. (Θὰ τὸ δοῦμε παρακάτω) καὶ ἐφ` ὄσον κατὰ τὸ Ψαλμικὸν ἐντέλεσαι Μὴ πεποίθατε ἐπ᾿ ἄρχοντας , ἐπὶ υἱοὺς ἀνθρώπων, οἶς οὐκ ἔστιν σωτηρία.

Σὲ καμμία ἀπολύτως περίπτωσι στὴν ἐκκλησία οἱ ἅγιοι πατέρες ἀπὸ τοὺς ἀποστόλους μέχρι σήμερα δὲν μιλοῦν γιὰ ἀπροϋπόθετη ὑπακοὴ σὲ ἄνθρώπους -ἔννοοῦμε κληρικοὺς ὁποιασδήποτε βαθμίδος ἀπὸ διακόνους μέχρι Πατριάρχες. Πολὺ δὲ περισσότερο δὲν μιλοῦν γιὰ ὑπακοὴ σὲ ἄρχοντες καὶ εἰδικούς.

Τὸ μέτρο, τὸ κριτήριο, τὸ τεκμήριο γνησιότητος, ἡ προϋπόθεσις γιὰ νὰ τεθεῖ ζήτημα ὑπακοῆς ἀπὸ κάποιον καὶ νὰ γίνει ἀποδεκτὴ ἀπὸ τὸν ἄλλο εἶναι τὸ ἐξῆς: Ὁ μὲν ἀποζητῶν τὴν ὑπακοή, εἴτε εἶναι πνευματικὸς, εἴτε ἐκκλησιαστικὸ σώμα εὐρύτερο, εἴτε ὁ ἡγούμενος ἤ ὁ προϊστάμενος στὸ μοναστήρι, αὐτὸ ποὺ ζητᾶ ἀπὸ τὸν πιστὸ πρέπει νὰ εἶναι ἀπολύτως σύμφωνο μὲ τὶς ἐντολὲς τοῦ Χριστοῦ καὶ τὴν παράδοσι τῶν ἁγίων. Τότε ἐφ᾿ ὅσον οἱ ἐντολὲς του ἐναρμονίζονται πλήρως πρὸς τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ, τότε μπορεῖ νὰ ζητᾶ ἀπόλυτη ὑπακοὴ ἀπὸ τοὺς ἀνθρώπους:

Ὁ πνευματικὸς ἐν ἀνθρώποις πατὴρ πρὸς τοὺς τοῦ Θεοῦ νόμους τὰς ἑαυτοῦ διατάξεις ἁρμόζων, ἀναμφίλεκτον τὴν ὑπακοὴν ἀπαιτεῖ. ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG31, 1388 Β

Ὅλα αὐτὰ ποὺ στὶς μέρες μας ζητοῦνται ἀπὸ τοὺς πιστοὺς νὰ ἐφαρμοστοῦν εἶναι σύμφωνα μὲ τὶς ἐντολὲς τοῦ Θεοῦ; Τὸ νὰ κλείνεις π.χ. τοὺς ναοὺς νὰ σταματᾶς τὴν Θεία Λειτουργία, τὴν μεγαλύτερη προσφορὰ τοῦ Θεοῦ στὴν κτίσι εἶναι δυνατὸν νὰ θεωρηθῇ ὅτι ἐναρμονίζεται μὲ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ; Ὅσοι πιστεύουν καὶ λένε τέτοια πράγματα ἄς τὸ ξανασκεφτοῦν, ἐφ᾿ ὅσον ὑπάρχει ἐκ μέρους τους τέτοια δυνατότης, ὅσοι δὲ συναισθάνονται τί συμβαίνει ἄς παρακαλέσουν ὅντως τὸν Θεό νὰ λυπηθῇ τὸ πλάσμα του καὶ τὴν ἐκκλησία του.

Οἱ πιστοί πάλι ἐμβρόντητοι ἀκοῦν τοὺς πνευματικοὺς νὰ τοὺς ἀπαγορεύουν νὰ πάνε στὴν ἐκκλησία νὰ μεταλάβουν, ἤ τοὺς ἐξαναγκάζουν νὰ φοροῦν μάσκες ἐντὸς τοῦ ναοῦ, ἤ νὰ κοινωνοῦν μὲ πλαστικὰ κουταλάκια, ἤ νὰ παρακολουθοῦν τὴν λειτουργία ἀπὸ τὴν τηλεόρασι ἤ νὰ τοὺς λένε πῶς καὶ ἄν δὲν πᾶνε τὸ Πάσχα στὴν Ἐκκλησία δὲν χάνουν τίποτα καὶ τὰ τόσα ἄλλα ποὺ ἐκστομίζονται καὶ συμβαίνουν στὶς μέρες μας. Καὶ ὅλα αὐτὰ παρουσιάζονται ὡς διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας καὶ περιβάλονται μὲ τὸν μανδύα τῆς ὑποχρεωτικῆς ὑπακοῆς καὶ κάθε ἀντίλογος παρουσιάζεται ὡς αὐθάδεια καὶ ἱεροκατηγορία. Ἡ πραγματικὴ ὅμως διδασκαλία τῆς ἐκκλησίας εἶναι σαφῆς καὶ ξεκάθαρη καὶ φιλάνθρωπη:

 Ἄν διαταχθοῦμε κάτι ποὺ συμπίπτει μὲ τὴν ἐντολὴ τοῦ Κυρίου, ἤ ὁδηγεῖ πρὸς τὰ ἐκεῖ, πρέπει μὲ φροντίδα καὶ ἐπιμέλεια νὰ τὸ ἀποδεχθοῦμε ἐφαρμόζοντες αὐτὸ ποὺ ἔχει εἰπωθῇ: «Ἀνεχόμενοι ἀλλήλων μὲ ἀγάπη Χριστοῦ». Ὅταν ὅμως διαταχθοῦμε ἀπὸ κάποιον κάτι ἐνάντιο στὴν ἐντολὴ τοῦ Χριστοῦ, ποὺ τὴν φθείρει ἤ τὴν μολύνει, τότε εἶναι καιρὸς νὰ ποῦμε: «Πρέπει νὰ πειθαρχῇς στὸν Θεὸ μᾶλλον, παρὰ στοὺς ἀνθρώπους». (ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ)

Ὥστε ἂν μέν τι συνεμπῖπτον τῇ ἐντολῇ τοῦ Κυρίου, ἢ συμβαλλόμενον ἐπιταχθῶμεν, ὡς τοῦ Θεοῦ θέλημα σπουδαιότερον καὶ ἐπιμελέστερον καταδέχεσθαι χρὴ, πληροῦντας τὸ εἰρημένον· Ἀνεχόμενοι ἀλλήλων ἐν ἀγάπῃ Χριστοῦ· ὅταν δέ τι ἐναντίον τῇ τοῦ Κυρίου ἐντολῇ, παραφθεῖρον ἢ μολῦνον αὐτὴν ἐπιταχθῶμεν παρά τινος, καιρὸς εἰπεῖν τότε· Πειθαρχεῖν δεῖ Θεῷ μᾶλλον ἢ ἀνθρώποις ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG31.1160 BC

Πιὸ σαφὲς δὲν γίνεται. Καὶ ἄν προσέξουμε λίγο θὰ διαπιστώσουμε ὅτι οἱ ἅγιοι φροντίζουν νὰ φυλάξουν τὴν ἐκκλησία ἀπὸ ὁποιαδήποτε πονηρὴ ἐνέργεια ἀκόμα καὶ ἄν δὲν εἶναι προφανής. Λέγει ὁ Μέγας Βασίλειος στὸ ἐπιλεγμένο χωρίο, νὰ ἐξετάζουμε ὅ,τι διαταχθοῦμε ἀπὸ τοὺς πνευματικοὺς νὰ κάνουμε, ἄν εἶναι ἐνάντιο στὴν ἐντολὴ τοῦ Κυρίου καὶ διευκρινίζει: Ἄν φθείρει τὴν ἐντολή, ἤ ἄν τὴν μολύνει. Ἡ φθορᾶ εἶναι τὸ προφανὲς, τὸ ἐξωτερικὸ, αὐτὸ ποὺ τὸ βλέπεις μὲ μιὰ ματιά. Ἐκεῖ δηλαδὴ ποὺ ἡ ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ προφανέστατα καταπατείται. Ἄν σοῦ πεῖ πήγαινε καὶ κλέψε ἤ πόρνευσε ἀμέσως θὰ καταλάβεις ὅτι κάτι δὲν πάει καλά. Ὅτι εἶναι ἐνάντιο στὴν ἐντολή τοῦ Θεοῦ. Ἄν σοῦ λένε μὴν προσκυνήσεις τὴν εἰκόνα ἤ μὴν κοινωνήσεις γιατὶ μπορεῖ νὰ κολήσεις ἁρρώστια ἤ μὴν πᾶς στὴν Ἐκκλησία ἀλλὰ κάτσε στὸ σπίτι καὶ βλέπε τὴν λειτουργία ἀπὸ τὴν τηλεόρασι καὶ προσευχήσου ἐκεί εἶναι προφανὲς ὅτι παραβαίνουν τὴν ἐντολὴ τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν παράδοσι τῶν ἁγίων. (Τώρα πῶς πατριάρχες καὶ ἐπίσκοποι καὶ παπάδες καὶ καλόγεροι δὲν τὸ βλέπουν καὶ ἰσχυρίζονται τὰ ἀντίθετα, εἶναι ἄξιον δακρύων καὶ στὴν συνέχεια θὰ προσπαθήσουμε νὰ τὸ διασαφήσουμε ἀπὸ τὴν διδασκαλία τῶν ἁγίων). Ἄν σοῦ λένε ὅτι «δὲν πειράζει, δὲν κινδυνεῦει ἡ πίστις ἀπὸ ὅλα αὐτά, οἱ πιστοί κινδυνεύουν» αὐτὸ δὲν φαίνεται ἀμέσως. (Κάτι γράψαμε γι᾿ αὐτό παλαιώτερα) Αὐτὸ, ποὺ δὲν φαίνεται ἀμέσως, εἶναι μόλυνσις τῆς ἐντολῆς, μόλυνσις τῆς πίστεως. Ὅπως τὸ μολυσμένο νερὸ ποὺ ἔχει μέσα κάποιο μικρόβιο δὲν διακρίνεται ἀπὸ τὸ καθαρό, ἔτσι καὶ στὸ θέμα τῶν ἐντολῶν. Ὅποιος πίνει μολυσμένο νερὸ κάποια στιγμὴ θὰ βρεθεῖ ἄρρωστος βαρειὰ καὶ θὰ πεθάνει καὶ ὅποιος ἀκολουθεῖ μιὰ μολυσμένη ἐκκλησιαστικὴ διδασκαλία καὶ ζωὴ σιγά σιγά θὰ φτάσει σὲ πνευματικὸ θάνατο. Ἡ πορεία τοῦ οἰκουμενισμοῦ καὶ ἡ κατάντια τῆς ἱεραρχίας μας , μεγάλου μέρους τοῦ κλήρου καὶ τοῦ συνόλου σχεδόν τοῦ λαοῦ τὸ ἀποδεικνύουν. Ἔνας λαὸς ἀποίμαντος, ἀκατήχητος, σχεδὸν δεισιδαίμων καὶ ἄ-χριστος καὶ ἀχρηστευμένος,  ποὺ ὅμως ἀκόμη καὶ σ᾿ αὐτὴ τὴν κατάστασι νοιώθει τὴν ἔλξι τῆς θείας χάριτος , ἀγαπᾶ κατὰ βάθος τὸν Χριστὸ τὴν Παναγία καὶ τοὺς ἁγίους, ἔχει τὸ ὀρθόδοξο ἔνστικτο καὶ τὸ DNA καὶ περιμένει μιὰ κίνησι, ἕνα παράδειγμα, μιὰ πνοὴ ὑγιοῦς ζωῆς, ἕναν λόγο ἁγιότητος γιὰ νὰ γίνει τὸ κλίκ καὶ νὰ ἀλλάξει πορεία καὶ νὰ συνεχίσει τὸ τραγούδι  καὶ τὸν χορὸ τῶν πατέρων καὶ τῶν ἁγίων καὶ νὰ μὴ μείνει στὸν φόβο καὶ τὴν χαμαίρπεια ποὺ τοῦ διδάσκουν πλέον οἱ ἴδιοι οἱ ποιμένες του ἐπιτελῶντας τὸ ἔργο τοῦ ἀρχεκάκου.

Καὶ πρέπει νὰ μὴν ἀκολουθήσουμε τὶς λανθασμένες διδασκαλίες καὶ προτροπὲς τῶν ποιμένων μας. Δὲν πρέπει νὰ ὑπακούσουμε. Πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε τὴν διδασκαλία του Χριστοῦ τῶν ἀποστόλων καὶ τῶν ἁγίων πατέρων καὶ ὄχι τῶν σημερινῶν ποιμένων.

Νὰ θυμώμαστε τὸν Κύριο ποὺ λέει: «Δὲν θὰ ἀκολουθήσουν αὐτὸν ποὺ φρονεῖ διαφορετικά, ἀλλὰ θὰ φύγουν ἀπ᾿αὐτὸν· γιατὶ δὲν ξέρουν τῶν ἀλλοτρίων τὴν φωνή » καὶ τὸν ἀπόστολο ποὺ τολμᾶ, γιὰ τὴν ἀσφάλειά μας, μὲ τὰ λόγια του νὰ τὰ βάλει ἀκόμη καὶ μὲ τοὺς ἀγγέλους: «Καὶ ἄν ἀκόμη καὶ μεῖς οἱ ἴδιοι, ἤ καὶ ἄγγελος ἀπὸ τὸν οὐρανὸ σᾶς λέει διαφορετικὰ ἀπὸ ὅσα σᾶς εἴπαμε, νὰ εἶναι ἀναθεματισμένος».

 Ἀπὸ αὐτὰ διδασκόμαστε ὅτι αὐτὸν ποὺ ἐμποδίζει τὴν ἐντολὴ τοῦ Κυρίου, ἤ προτρέπει νὰ κάνουμε αὐτὸ ποὺ εἶναι ἐμποδισμένο, ἀκόμη καὶ ἄν εἶναι πολὺ κοντινὸς ἄν εἶναι δηλαδὴ ὁ παπᾶς μας ἤ ὁ πνευματικός μας ἤ ὁ δεσπότης μας ἤ εὐγενὴς ἤ φημισμένος ἤ ξακουστὸς (ὅπως λένε ὁ τάδε σπουδαῖος πνευματικὸς ἤ γέροντας)  ὁ κάθε ἄνθρωπος ποὺ ἀγαπᾶ τὸν Κύριο πρέπει νὰ εἶναι τὸν ἀποφεύγει ἤ ἀκόμη καὶ νὰ τὸν σιχαίνεται. Φευκτὸς ἢ καὶ βδελυκτὸς ὀφείλει εἶναι ἑκάστῳ τῶν ἀγαπώντων τὸν Κύριον.

Καὶ ἄς ἀκούσουμε τὴν ἵδια τὴ φωνὴ τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, γιατὶ πολλοὶ ἴσως νομίζουν  ὅτι εἶναι δικά μου λόγια αὐτά:

Μνημονεύοντας τοῦ Κυρίου λέγοντος· Ἀλλοτρίῳ δὲ οὐ μὴ ἀκολουθήσωσιν, ἀλλὰ φεύξονται ἀπ' αὐτοῦ, ὅτι οὐκ οἴδασι τῶν ἀλλοτρίων τὴν φωνήν· καὶ τοῦ Ἀποστόλου τολμήσαντος ὑπὲρ τῆς ἡμετέρας ἀσφαλείας καὶ αὐτῶν καθάψασθαι τῶν ἀγγέλων δι' ὧν φησι· Κἂν ἡμεῖς αὐτοὶ, ἢ ἄγγελος ἐξ οὐρανοῦ εὐαγγελίζηται ὑμῖν, παρ' ὃ εὐηγγελισάμεθα ὑμῖν, ἀνάθεμα ἔστω. Ἐξ ὧν παιδευόμεθα, ὅτι, κἂν πολὺ γνήσιός (=εὐγενὴς τὴν καταγωγὴν, δικός μας) τις ᾖ, κἂν ὑπερβαλλόντως ἔνδοξος (=φημισμένος, δοξασμένος) ὁ κωλύων τὸ ὑπὸ τοῦ Κυρίου προστεταγμένον, ἢ προτρέπων ποιεῖν τὸ ὑπ' αὐτοῦ κεκωλυμένον, φευκτὸς ἢ καὶ βδελυκτὸς ὀφείλει εἶναι ἑκάστῳ τῶν ἀγαπώντων τὸν Κύριον. ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG31.1160 CD

Βλέπετε καὶ τὴν διαφορά. Ἤ μᾶς ἐμποδίζει νὰ κάνουμε αὐτὸ ποὺ ἔχει διατάξει ὁ Κύριος ἤ μᾶς προτρέπει νὰ κάνουμε αὐτὸ ποὺ ὁ Κύριος ἀπαγορεύει. Ὅταν κλείνουν τὶς ἐκκλησίες καὶ σοῦ λένε νὰ προσεύχεσαι στὸ σπίτι ἐμποδίζουν τὴν προτροπὴ ἐν ἐκκλησίαις εὐλογεῖτε τὸν Θεό. Ὅταν σὲ ὑποχρεώνουν νὰ βάλεις μάσκα (καὶ νὰ σκανδαλίσεις τὸν ἀδελφό σου) σὲ προτρέπουν νὰ κάνεις αὐτὸ ποὺ ὁ ἀπόστολος πρόσεχε νὰ μὴν σκανδαλίσῃ τοὺς ἀδελφούς ἀκόμη καὶ ἄν ἔπραττε κάτι ποὺ εἶχε τὸ δικαίωμα (ἀργότερα ἴσως ἐξηγηθοῦν αὐτά).

Μὴν νομίσει κανεὶς ὅτι ἐπειδὴ σὲ αὐτὸ τὸ κείμενο βάλαμε λίγα λόγια τοῦ Μεγάλου Βασιλείου διαλέξαμε κάτι ποὺ μόνον ἕνας ἅγιος λέει. Ὅλοι οἱ ἅγιοι τὰ λένε αὐτά. Ἀλλὰ ἐτοῦτα γράφονται γιὰ τοὺς ἐλαχίστους ἀδελφοὺς, ὅσους ἔχουν πίστι καὶ εὐλάβεια ἀπλὴ καὶ θεωροῦν τὸν ἱερέα καὶ τὸν δεσπότη καὶ τὸν μοναχὸ στόμα τοῦ Χριστοῦ καὶ κάθε λόγο τους χρησμὸ καὶ ἐντολή καὶ πονεῖ ἡ ψυχή τους καὶ στενοχωριοῦνται ὅταν τοὺς ἀκοῦν νὰ λένε αὐτὰ τὰ λόγια καὶ μπεδρεύονται καὶ δὲν ξέρουν τί νὰ κάμουν. Γι᾿ αὐτοὺς γράφονται. Γιὰ νὰ δοῦν τί πραγματικά λέει ἡ Ἐκκλησία  καὶ οἱ ἅγιοι, ὅτι εἶναι ἀντίθετα μὲ ὅσα τοὺς λένε άλλὰ ταιριάζουν μὲ ὅσα μέσα τους νοιώθουν ὥστε νὰ ξεκουραστεῖ ὁ λογισμὸς καὶ ἡ ψυχή τους. Γιατὶ πᾶνε τοὺς ὑγιεῖς νὰ τοὺς βγάλουν ἄρρώστους καὶ τοὺς ἀρρώστους ὑγιεῖς. Πᾶνε νὰ φτιάξουν τὸν νέο ἐκκλησιαστικὸ ἄνθρωπο. Ἕνα ὑπάκουο θρησκευόμενο ρομπότ ποὺ θὰ ἐξυπηρετεῖ τὰ προσωπικά τους σχέδια καὶ τὶς προσωπικές τους φιλοδοξίες. Ὀφείλει κάθε ψυχὴ ποὺ τὸ καταλαβαίνει ἐλεύθερα καὶ μὲ κάθε τίμημα νὰ ἀκολουθήσῃ τὴν ὁδὀ τῶν πατέρων. Καὶ αὐτὴ ἡ ὁδὸς, αὐτὴ ἡ ὑπακοὴ εἶναι ἕως θανάτου.

Ἡ γὰρ ὑπακοὴ μέχρι θανάτου ἔχει τὸν ὅρον. ΜΕΓΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ PG31, 1181 C D

Γεώργος Κ. Τζανάκης Ἀκρωτήρι Χανίων 7 Αὐγούστου 2020

Δείτε και – Περί υπακοής σε καιρό αποστασίας (Β΄)

27 σχόλια:

  1. «Ὅταν σὲ ὑποχρεώνουν νὰ βάλεις μάσκα (καὶ νὰ σκανδαλίσεις τὸν ἀδελφό σου) σὲ προτρέπουν νὰ κάνεις αὐτὸ ποὺ ὁ ἀπόστολος πρόσεχε νὰ μὴν σκανδαλίσῃ τοὺς ἀδελφούς ἀκόμη καὶ ἄν ἔπραττε κάτι ποὺ εἶχε τὸ δικαίωμα»

    Αγαπητέ κ. Τζανάκη νομίζω πως «μεταφράζετε» κατά το δοκούν τον Απόστολο. Ο Απόστολος στην Α' προς Κορινθίους κ στο Η' κεφ. αναφέρεται στους δυνατούς στην πίστη και στη βρώση από αυτούς των ειδωλόθυτων η οποία σκανδαλίζει τους ασθενείς στην πίστη! Αν το δείτε αναλογικά οι δυνατοί στην πίστη σήμερα είναι αυτοί που δε φορούν μάσκα άρα αυτοί σκανδαλίζουν τους ασθενείς στην πίστη που φορούν μάσκα! Αυτό έτσι έχει!

    Το βασικό είναι ότι πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι ο χώρος του Ναού δε διώχνει με μαγικό τρόπο τους ιούς. Αναφέρθηκα κ παλαιότερα σ'αυτά αλλά τα ξαναλέω: Από τη στιγμή που τα δαιμόνια προσβάλλουν τους πιστούς μέσα στο Ναό γιατί να μη τους προσβάλλουν κ οι ιοί! Και μη μου πείτε όπως μου είπε κάποιος πριν καιρό εδώ στις Ακτίνες ότι τα δαιμόνια έχουν αυτεξούσιο κι άλλα τέτοια ενώ ο ιός δεν έχει!! Σα να μη μπορεί ο Κύριος να απαγορεύσει στους πάντες κ στα πάντα να εισέλθουν στο Ναό αν θέλει!
    Δείτε παράλληλα κ το γεγονός ότι μέσα στο Ναό ευρισκόμενος ο Άγιος Αθανάσιος καταπλακώθηκε από τον τρούλο του Ναού κ σκοτώθηκε (αναφέρθηκε κ αυτό από κάποιον αδελφό εδώ στις Ακτίνες σε κάποιο άρθρο).. Δλδ είναι επιτρεπτό κ άγιο οι πέτρες του Ναού να σκοτώνουν πιστούς κ βλάσφημο όταν ένας ιός να προσβάλλει τους πιστούς μέσα στο Ναό;;;
    Αυτή η θεώρηση το λιγότερο έχει πρόβλημα και αυτοί που πρέπει να ανησυχούν είναι αυτοί που σκέφτονται μ’αυτόν τον τρόπο!
    Είθε να διορθωθούν όσοι σφάλλουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαβάστε κι αυτό μήπως σας βοηθήσει να ξεφύγετε από την πλάνη. Ι.Λ
      http://aktines.blogspot.com/2020/05/blog-post_362.html?m=1

      Διαγραφή
  2. Μόνοι τους δέν μπορούν νά διορθωθούν
    χρειάζετε νά βοηθήση η Θεία Χάρις τού Κυρίου μας,αλλιώς δέν γίνετε τίποτα,αγαπητέ αντώνη, (7:28 μ.μ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ασφαλώς αγαπητέ Αντώνη και τα δαιμόνια πειράζουν τους ανθρώπους εντός του ναού και λιποθυμούν και πεθαίνουν άνθρωποι κατά την ώρα της Θ.λατρείας ,όπως πάλι έρχονται μεγάλοι άνθρωποι με προβλήματα υγείας και είναι νηστικοί για να κοινωνήσουν η να πάρουν αντίδωρο και δεν παθαίνουν τίποτα.Γιατί; Μα γιατί το επιτρέπει ο Θεός.Αν θέλει ο Θεός να αρρωστήσουμε εντός του ναού θα μας σώσει η μάσκα που μας επιβάλουν οι άθεοι πολιτικοί και επιστήμονες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Συγνώμη κύριε Αντώνη διάβασα τον βίο του Αγίου Αθανασίου αλλά δεν είδα πουθενά ότι πέθανε με τον τρόπο πού λέτε.
    Πάντως πολλοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί έχουν πεθάνει μέσα σε Ναούς ομολογώντας την πίστη τους .
    Από το Βυζάντιο μέχρι και σήμερα που μιλάμε πχ Συρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Για 12:08 πμ
      Δεν υπάρχει ένας άγιος Αθανάσιος. Υπάρχουν και άλλοι εκτός απο τον άγιο Πατριάρχη Αλεξανδρείας.
      Εννοεί τον άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη.

      Ορέστης

      Διαγραφή
  5. Κυριε Αντωνιε
    Με τη λογικη σας διαφωνουν Αγιοι της Εκκλησιας οι οποιοι εχουν πει και γραψει οτι αν βλεπαμε τι συμβαινει μεσα στο Ναο την ωρα της Θειας Λειτουργιας...θα παιρναμε και τη σκονη που υπαρχει!!!Με την ιδια λογικη που γραφετε δεν ειναι κακο και οι χωριστες λαβιδες...απαγε της βλασφημειας!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμε, συγγνώμη για την παράλειψη. Αναφέρθηκα στον Άγιο Αθανάσιο τον εν Άθω ιδρυτή της Ιεράς Μονής Μεγίστης Λαύρας.

    @Evans, δεν είναι η λογική μου, έτσι τα γράφει στο Συναξάρι: " υπήρχε ανάγκη να μετασκευαστεί η οροφή του Ναού της Μονής. Ο Όσιος, αν και σε μεγάλη ηλικία, ανέβηκε και αυτός μαζί με άλλους αδελφούς της μονής για να κάνουν το έργο. Η οροφή όμως κατέρρευσε και καταπλάκωσε τον Όσιο μαζί με τους υπόλοιπους αδελφούς."
    Σχετικά με τα τελευταία σας, καλόν θα είναι να μείνετε επί του θέματος και να μας πείτε πώς τα ταιριάζετε στο μυαλό σας ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έτσι κ. ΔΙΟΝΑ, καλά κάνετε κ πιστεύετε ότι μπορεί να αρρωστήσουμε μέσα στο Ναό αν το επιτρέψει ο Κύριος..
    Και θυμηθείτε τι έλεγαν για τον Αββά Δανιήλ! Οτι,
    "όταν ήλθαν οι βάρβαροι σε Σκήτη, έφυγαν οι πατέρες. Και λέγει ο γέρων : «Αν δεν φροντίζη για μένα ο Θεός, γιατί και να ζώ;». Και πέρασε ανάμεσα στους βαρβάρους και δεν τον είδαν. Λέγει τότε στον εαυτό του : «Να, φρόντισε για μένα ο Θεός και δεν πέθανα.
    Κάμε λοιπόν και συ το ανθρώπινο και φύγε σαν τους πατέρες»".
    Τη μάσκα, λοιπόν, δείτε την ως κάτι το ανθρώπινον.. τόσο απλό!

    (Το παραπάνω περιστατικό με τον Αββά Δανιήλ αναρτήθηκε αυτές τις ημέρες σε κάποια ιστολόγια, το απέδιδαν λανθασμένα στον Αββά Αρσένιο κ όχι στον Αββά Δανιήλ κ μάλιστα τρόπον τινά ‘λογοκριμένο’ μιας και δεν γράψανε το τελευταίο κομμάτι, σημαντικότατο νομίζω, «Κάμε λοιπόν και συ το ανθρώπινο και φύγε σαν τους πατέρες». Το σίγουρο είναι ότι δε «βολεύονται» κάποιοι μ’αυτό το τελευταίο.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ8 Αυγούστου 2020 στις 4:20 μ.μ.

    Κύριε Αντώνη ο Θεός ως Παντοδύναμος,Πάνσοφος και Πανάγαθος μετέρχεται τα πάντα για το πραγματικό όφελος και την σωτηρία του ανθρώπου έστω και αν εμείς αδύναμοι όντες δεν κατανοούμε τον σκοπό των γεγονότων.Επί παραδείγματι αποτρόπαιες σφαγές- για να προβάλλω την πιο ''ακραία'' περίπτωση- πλούτισαν τους Ουρανούς με Μάρτυρες και Ομολογητές που συνευφραίνονται με τον Κύριο,την Παρθένο και τους άλλους Άγίους χαρά ανεκλάλητη και αιώνια.Ομοίως ο Κύριος ακόμη και την δαιμονική κατάληψη του ανθρώπου επιτρέπει είτε προς μετάνοια και σωφρονισμό του πάσχοντος και του περιβάλλοντος του είτε για την ομολογία της Θεότητός Του και από αυτό ακόμη το δαιμόνιο που το εξαναγκάζει προς τούτο για να αφυπνισθούν και μετανοήσουν οι καλοπροαίρετοι πλην ράθυμοι και βολεμένοι με τα του κόσμου συνάνθρωποί μας τους οποίους μόνο μια τέτοια εμπειρία,ως έσχατο μέσον,μπορούσε να συνεγείρει. Εν προκειμένω αρκούμεθα στις δύο αυτές περιπτώσεις,δηλωτικές όμως του ανεξιχνίαστου των βουλών του Υψίστου και της ποικιλίας των μέσων που χρησιμοποιεί για την σωτηρία του ανθρώπου.Μπορεί όμως ο Θεός όπως προανέφερα να επιτρέπει ΕΞΩΓΕΝΕΙΣ παράγοντες ενίοτε να ενεργούν,φαινομενικά ανεξάρτητα, εντός του Οίκου Του αλλά είναι φρικτή βλασφημία να ισχυρισθεί κανείς-όπως αποφαίνονται ex cathedra άγευστοι της Θείας Χάριτος και αλιβάνιστοι ''επιστήμονες''- ότι ένας ιός δύναται να μεταβάλει την φύση(οντολογικά)του Οίκου του Θεού και του τιμώμενου Αγίου από εργαστήριο παραγωγής και μεταδόσεως αγιότητος σε εργαστήριο πολλαπλασιασμού και μεταδόσεως μικροβίων.Άπαγε της βλασφημίας.Τέλος αναφορικά με τα ειδωλόθυτα και το σχετικό παράδειγμα του Αποστόλου Παύλου,βλέπουμε ότι ο Μέγας Απόστολος για να μην σκανδαλίσει τους ασθενείς ως προς την πίστη αδελφούς παραιτείται από το νόμιμο δικαίωμά του να απολαύσει μια καλοψημένη μπριζόλα και όχι βέβαια να προβεί σε οποιαδήποτε έμπρακτη αμφισβήτηση της προς τον Θεό ακλόνητης πίστης του πχ μασκαρευόμενος για να μην ''σκανδαλίσει'' τους ολιγόπιστους μασκοφόρους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Παρακαλῶ τὸν Ἀντώνιο, ἄν θεωρεῖ σεβαστὴ τὴν γνώμη τῶν ἁγίων Πατέρων νὰ ἀνατρέξει σ᾿ αὐτοὺς γιὰ τὰ ἐρωτήματά του. Καὶ γιὰ τὸ θέμα τοῦ σκανδάλου καὶ γιὰ τὸ θέμα τοῦ τί μπορεῖ νὰ συμβεῖ ἐντὸς τοῦ ναοῦ.
    Συμπυκνωμένη πατερικὴ σοφία θὰ βρεῖ στὴν Χριστοήθεια τῶν Χριστιανῶν τοῦ ἁγίου Νικοδήμου. Στὸν Λόγο Ι΄: ὅτι οἱ Χριστιανοὶ δὲν πρέπει νὰ προξενοῦν σκάνδαλο ὁ ἕνας στὸν ἄλλον καὶ στὸ Λόγο ΙΒ΄: Μὲ ποῖον τρόπον πρέπει οἱ Χριστιανοὶ νὰ πηγαίνουν στὴν Ἐκκλησία τοῦ Θεοῦ. Ἐκεῖ ὑπάρχουν τὰ ἐργαλεία γιὰ νὰ ἀπαντηθοῦν ὅλα τὰ τεθέντα ἐρωτήματα.
    Μικρὸ παράδειγμα γιὰ τὸ σκάνδαλο: Ὁ μέγας Βασίλειος ὁρίζει πῶς κάθε πράγμα, ὅπου εἶναι ἐνάντιον εἰς τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ ἐκεῖνο λέγεται σκάνδαλον. «Πᾶν τὸ ἀντικείμενον τῷ τοῦ Κυρίου θελήματι σκάνδαλον ἐστί». Πάλι ὁ ἵδιος ὁ Βασίλειος λέγει ὅτι σκάνδαλον εἶναι κάθε πράγμα, ὅπου χωρίζει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὴν εὐσέβειαν καὶ τὴν ἀλήθειαν καὶ τὸ ρῖχνει στὴν πλάνη καὶ τὴν ἀσέβεια. Καὶ γενικῶς κάθε πράγμα ποῦ μᾶς ἐμποδίζει νὰ μὴν ὑπακούομεν μέχρι θανάτου εἰς τὴν ἐντολὴν τοῦ Θεοῦ. «Σκάνδαλον οὖν ἐστιν, ὡς ἐγὼ λογίζομαι, ἐκ τῶν γεγραμμένων ὁδηγούμενος, πᾶν τὸ ἤ εἰς ἀποστασίαν τινα τῆς κατ᾿ εὐσέβειαν ἀληθείας ἄγον, ἤ πρόσκλησιν τῆς πλάνης ἐμποιοῦν, ἤ οικοδομοῦν εἰς ἀσέβειαν, ἤ καθόλου, πᾶν τὸ κωλύον τῇ ἐντολῇ τοῦ Θεοῦ ὑπακούειν μέχρι καὶ αὐτοῦ τοῦ θανάτου»
    Ἀντίστοιχο γιὰ τὴν Ἐκκλησία: Καὶ λοιπὸν ἐπειδὴ ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἐπίγειος οὐρανὸς, καθὼς ἀπεδείχθη, ἀκόλουθον εἶναι ὅτι καθὼς στέκουν οἱ Ἄγγελοι καὶ οἱ ἅγιοι εἰς τὸν οὐρανὸν, ἔτσι πρέπει νὰ στέκουν καὶ οἱ Χριστιανοὶ εἰς τὴν τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίαν· μὲ φόβον καὶ τρόμον στέκουν οἱ Ἄγγελοι καὶ οἱ Ἅγιοι ἐν τῷ οὐρανω· μὲ φόβον καὶ τρόμον πρέπει νὰ στέκουν οἱ Χριστιανοὶ ἐν τῇ Ἐκκλησίᾳ· δὲν συλλογίζονται οἱ Ἄγγελοι καὶ οἱ Ἅγιοι κανένα πράγμα γήϊνον καὶ κοσμικὸν εἰς τὸν οὐρανὸν· ἔτσι καὶ οἱ Χριστιανοὶ πρέπει νὰ μὴ συλλογίζονται κανένα γήϊνον καὶ βιωτικὸν ὅταν εὑρίσκονται εἰς τὴν Ἐκκλησίαν. σελ.278
    Ἄν ἐξεταστοῦν τὰ συμβαίνοντα ἐπ᾿ αὐτῆς τῆς βάσεως νομίζω ὅτι θὰ βοηθηθῇ κάποιος νὰ ἀντιληφθῇ αὐτὸ ποὺ ἔχω γράψει τηλεγραφικὰ καὶ χωρὶς τεκμηρίωσι, ὁπότε προέκυψε καὶ ἡ παρεξήγησις, ἀλλὰ τὸ θέμα ἦταν ἡ ὑπακοή.
    Ἄν δὲν ὑπάρχουν τὰ κείμενα ἄς ζητηθεῖ ἡ ἡλεκτρονική μου διεύθυνσις ἀπὸ τὸν διαχειριστὴ τοῦ ἰστολογίου νὰ βοηθήσω. Πάντως ἡ ἀλήθεια ἐν τῷ βυθῷ. Χρειάζεται ἐπιμονὴ, ἐπίπονη προσπάθεια καὶ προσευχὴ γιὰ νὰ ξεμπερδέψουμε τὰ πράγματα στὴ δύσκολη ἐποχή μας ποὺ ὅλα γίνονται συνθήματα μὲεὐκολία καὶ ἐπιπολαιότητα.
    Γεώργιος Τζανάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Κ. ΛΟΥΚΑΚΗ, αν κ έχω καταθέσει δύο παραδείγματα εσείς βρήκατε άλλα δύο κ αρκείσθε σ’αυτά για να στηρίξετε τις απόψεις σας. Μήπως δεν είδατε τα δικά μου;; Αν τα είδατε δεν έχετε κάτι να πείτε;;;
    Αγαπητέ, οι δαίμονες προσβάλλουν τους πιστούς εντός του Ναού αλλά αυτό δε σημαίνει ότι τα δαιμόνια θα μεταβάλουν «την φύση(οντολογικά)του Οίκου του Θεού και του τιμώμενου Αγίου από εργαστήριο παραγωγής και μεταδόσεως αγιότητος» σε δαιμονικό εργαστήριο!!
    Αν είναι δυνατόν!
    Παρομοίως, οι ιοί συνεχίζουν τη δουλειά τους , δε σταματούν οι φυσικές διαδικασίες εντός του Ναού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι μεταβάλουν το Ναό σε εργαστήριο πολλαπλασιασμού των ιών.
    Αν δε δέχεστε ότι οι δαίμονες προσβάλλουν τους πιστούς εντός του Ναού τότε απλώς κάνετε λάθος.

    Κ. Τζανάκη, ξεκινάτε την όποια σκέψη σας με δεδομένο ότι η τοποθέτηση μάσκας είναι πράξη ασέβειας, ενάντια στο θέλημα του Κυρίου, πλάνη και σκάνδαλο!!
    Αγαπητέ, μην είστε τόσο αυστηρός! Εξάλλου ό,τι είναι δυνατόν να σκεπάσει κάποιος, στον καιρό της γύμνιας που ζούμε, καλό είναι!!
    Αν αποβάλλετε την προκατάληψή σας αυτή ίσως βρούμε κοινό τόπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Για ακόμα μια φορά ευχαριστώ τον κο Τζανάκη για τα ομολογιακά και ξεκάθαρα άρθρα του!
    Όταν βλέπω νέο άρθρο του ευφραίνεται η καρδιά μου, γιατί γνωρίζω ότι θα διαβάσω λόγο αγιοπνευματικό με σεβασμό προς όλους, αλλά και παρρησία, που τόσο χρειαζόμαστε στην εποχή της θολούρας που ζούμε.
    Ο Θεός να σε έχει καλά, αγαπητέ Γιώργο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το δίκαιο το έχει ο Αντώνιος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ο Μητροπολίτης Μόρφου δεν την λέει μάσκα αλλά ΦΙΜΩΤΡΟ. Η Παγκοσμιοποίηση μας μαθαίνει σιγά σιγά πως πρέπει να φερόμαστε για να είμαστε καλά παιδιά . Η Ορθοδοξία βραχνάς της παγκοσμιοποίησης πολύ απλά γιατί προσκυνάμε τον ένα και μεγάλο ΘΕΟ ΜΑΣ. Καιρός για ομολογία και πολύ προσευχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ας μας υποδείξει ο κ.Αντώνης ένα παράδειγμα από τους Αγίους που φόρεσαν μάσκα μέσα στο ναό.
    Δεν πρόκειται να βρει.
    Αλλά όχι μόνο οι άγιοι, ούτε και οι ευλαβείς παππούδες μας δεν εφόρεσαν μάσκα εν καιρώ επιδημίας μέσα στο
    ναό. Η νέα πλάνη αυτή που φέρουν πολλοί έχει την πηγή της στην φιλαυτία, ολιγοπιστία και σε μια δήθεν "αγάπη" στον πλησίον που ούτε καν περνάει από την αγάπη στο Χριστό.
    Γιάννης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα μας απαντάει:"ολιγόπιστε εις τι εδίστασας;". Η πίστη λέει: ούτε αν φορέσω μάσκα θα προστατευτώ, ούτε αν δε φορέσω θα κολλήσω. Αλλά τι τσακώνεστε βρε παιδιά; Δεν καταλαβαίνετε ότι όλο αυτό είναι ένα φιάσκο και μας δουλεύουνε ψιλό γαζί; Άλλα είναι τα σχέδιά τους. Πάντως οι περισσόυεροι που φοράνε μάσκα νομίζω ότι είναι για το πρόστιμο και όχι για την αρρώστια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ9 Αυγούστου 2020 στις 4:01 μ.μ.

    Κύριε Αντώνη, οι δαίμονες-μόνο κατά παραχώρηση ΠΑΝΤΟΤΕ του Θεού- μπορούν να προσβάλλουν ακόμη και εντός των Ναών τους πιστούς ενσπείροντες λογισμούς περισπασμών,δυσπιστίας ή ακόμη ,σε ακραίες περιπτώσεις,και βλασφημίας(ελπίζω αυτού του είδους την προσβολή να εννοείτε),τους οποίους ο πιστός επικαλούμενος τον Θεό και τους Αγίους Του και με την δική του προσπάθεια βέβαια δύναται ευχερώς να αποκρούσει ευαρεστώντας τον Θεό.Οι ''επιστήμονες'' όμως-εις τους οποίους εσείς ομνύετε- διακηρύττουν ότι οι Ιεροί Ναοί μεταβάλλονται και αυτοί,όπως οι λοιποί κλειστοί χώροι,σε εργαστήρια πολλαπλασιασμού και μεταδόσεως μικροβίων αν συντρέξουν οι προς τούτο συνθήκες,δίχως να λαμβάνεται επ΄ουδενί υπ όψιν-άλλωστε δεν πιστεύουν- η ιδιότητα του Ναού ως κατοικία του Τριαδικού Θεού,της Θεοτόκου και των Αγίων και όπου τελεσιουργείται το φρικτό Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.Ελπίζω να κατανοήσατε τώρα τι εννοώ χαρακτηρίζοντας ως βλασφημία την διακήρυξη ότι δυνητικά και υπό προϋποθέσεις έστω ο Άγιος Ναός μεταβάλλεται σε μικροβιακό θερμοκήπιο. Επειδή η νοητική μου χωρητικότητα μάλλον εξαντλείται εδώ,σας παραπέμπω,εκτός των Πατέρων όπου σας παραπέμπουν κάποιοι αδελφοί,στις συγκλονιστικές ευχές που αναπέμπονται κατά τα εγκαίνια ενός Ιερού Ναού,διατηρώντας την έσχατη ελπίδα ότι μπορεί να πεισθείτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. κ. ΛΟΥΚΑΚΗ, με παραπέμπετε στις ευχές των Εγκαινίων του Ναού όπου διαβάζουμε το
    «Κατάστησον αὐτὸν λιμένα χειμαζομένων, ἰατρεῖον παθὼν, καταφυγὴν ἀσθενῶν, ΔΑΙΜΌΝΩΝ ΦΥΓΑΔΕΥΤΗΡΙΟΝ»
    ενώ πριν λίγο παραδεχτήκατε την προσβολή δαιμόνων στο Ναό. Πώς τα συμβιβάζετε αυτά τα δύο; Θέλετε να με πείσετε να τα λέω κι εγώ έτσι, κάπως μπερδεμένα; Είπαμε, δεν έχουμε ένα μαγικό ραβδάκι κ όπου το χτυπήσουμε λύνονται τα προβλήματα όλων των ανθρώπων!
    Νομίζω πως δε πρέπει να παρασύρεστε από αυτά που ακούτε κ διαβάζετε. Πρέπει να τα «κοσκινίζουμε όλα κ μια κ δυο φορές!!

    Κι εκείνο το «Οι ''επιστήμονες'' όμως-εις τους οποίους εσείς ομνύετε» τι το θέλατε; Εγώ, ομνύω;;!! Αστοχήσατε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Κύριε Αντώνη, ότι θα προσπαθούσατε να αποδείξετε ανακόλουθους και απατηθέντες τους θεώμενους Πατέρες που κατ΄εσάς εις μάτην εύχονται η Χάρις του Θεού να καταστήσει τον Ναό και ΔΑΙΜΟΝΩΝ ΦΥΓΑΔΕΥΤΗΡΙΟΝ,λέγω η προσπάθειά σας αυτή πραγματικά με κεραυνοβολεί.Αλήθεια συνειδητοποιείτε τι γράψατε;Συνειδητοποιείτε ότι προκαλείτε -είμαι βέβαιος άθελά σας-κάποιον φιλοσοφούντα ''θεολόγο'' να αμφισβητήσει πχ την ακρίβεια της πανηγυρικής διακηρύξεως του Αγ.Ιωάννου του Χρυσοστόμου ΑΝΕΣΤΗ ΧΡΙΣΤΟΣ ΚΑΙ ΠΕΠΤΩΚΑΣΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ αφού αυτοί εξακολουθούν και μέσα στον Ναό να... προσβάλλουν τους πιστούς;Τόσο δύσκολο λοιπόν είναι να αντιληφθείτε ότι όντως οι δαίμονες και οι ΄συνεργάτες τους ουδεμία πραγματική ισχύν έχουν εντός του Ναού και ΟΥΔΕΜΙΑ βλαπτική επίδραση(κατάληψη,ψυχοσωματική κατάρρευση,μαγεία μαγγανία κλπ)μπορούν να ασκήσουν επί των πιστών;Δεν κατανοείτε ότι η διασπορά λογισμών (δηλαδή''τζούφιες'' προσβολές) μεταξύ κάποιων πιστών επιτρέπεται(παραχωρείται)από τον Κύριο αφ΄ενός μεν για τόνωση του αγωνιστικού φρονήματος, για όξυνση της εγρήγορσης και ανάπτυξη της διάκρισης αφ΄ετέρου δε, όπως με την περιφρόνηση και απόκρουση των λογισμών αυτών,δηλαδή με τις μικρές αυτές νίκες ο πιστός προσελκύσει περισσότερη Χάρη,πλουσιότερη ευλογία,μεγαλύτερο έλεος;Δεν είναι δύσκολο να καταλάβετε ότι όπου Θεός βούλεται όχι μόνον νικάται φύσεως τάξις αλλά και αυτός ο διάβολος υπηρετεί το σχέδιό Του.Τέλος παρακαλώ επιτρέψτε μου μια φιλική(ειλικρινά)συμβουλή.Καλύτερα ''από να τα κοσκινίζουμε όλα κ μια κ δυο φορές'' τα αναφερόμενα στον Θεό και την Πίστη μας θέματα,πολύ απλά και με συναίσθηση της ανθρώπινης διανοητικής μας πτωχείας να τα θέτουμε υπ΄όψιν του διακριτικού Πνευματικού μας. Επειδή δεν προτίθεμαι να επανέλθω εύχομαι ''ΚΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ''.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος: Περί Λογισμών Βλασφημίας:
    " Αὐτὴ λοιπόν, αὐτὴ ἡ παμμίαρη βλασφημία εὐχαριστεῖται πολλὲς φορὲς κατὰ τὴν διάρκεια τῶν ἁγίων συνάξεων καὶ ἀκόμη τὴν φρικτὴ ὥρα τῆς τελέσεως τῶν Μυστηρίων νὰ ὑβρίζη τὸν Κύριον καὶ τὰ τελούμενα ἅγια μυστήρια. Ἀπὸ αὐτὸ ἀντιλαμβανόμεθα πλήρως ὅτι δὲν τὰ πρόφερε τὰ ἀνείπωτα καὶ ἀσεβῆ καὶ ἀκατανόητα ἐκεῖνα λόγια ἡ ἰδική μας ψυχή, ἀλλὰ ὁ ἀντίθεος δαίμων, ὁ ὁποῖος ἐκδιώχθηκε ἀπὸ τοὺς οὐρανούς, διότι καὶ ἐκεῖ σκέφθηκε νὰ βλασφημήση τὸν Κύριον.

    Διότι ἂν ἦταν ἰδικά μου τὰ ἄσεμνα καὶ ἀπρεπῆ ἐκεῖνα λόγια, πῶς δέχομαι τὸ δῶρο τῆς Θείας Κοινωνίας καὶ τὸ προσκυνῶ; Πῶς μπορῶ νὰ ὑβρίζω καὶ νὰ δοξολογῶ συγχρόνως;

    Πολλοὺς πολλὲς φορὲς ὁ ἀπατεὼν δαίμων τῆς βλασφημίας τοὺς ὡδήγησε σὲ παραφροσύνη...
    ....Ἐξ αἰτίας αὐτοῦ πολλὲς φορὲς αὐτὴ ἡ ἀνόσιος ἔφερε πολλούς σε ἀπόγνωσι καὶ ἀπελπισία καὶ κατέστρεψε κάθε τους ἐλπίδα, ὅπως τὸ σαράκι τὸ ξύλο....
    Ἔτσι πολλοὺς τοὺς ἐμπόδισε ἀπὸ τὴν προσευχὴ καὶ πολλοὺς τοὺς ἀπεμάκρυνε ἀπὸ τὰ Μυστήρια.

    Σὲ μερικοὺς κατέτηξε τὰ σώματα ἀπὸ τὴν λύπη. Ἄλλους ὁ πονηρὸς αὐτὸς καὶ ἀπάνθρωπος τύραννος τοὺς ἐδάμασε μὲ τὴν νηστεία καὶ δὲν τοὺς ἐπέτρεψε τὴν παραμικρὴ ἀνακούφισι..."

    Αυτά τα ολίγα για τις "τζούφιες σας προσβολές" κ την προσπάθειά σας να σώσετε ό,τι μπορέσετε!!

    Όσο για το σοκ που πάθατε, συγγνώμη αλλά μάλλον το πάθατε εξ αγνοίας! Όλοι μας γνωρίζουμε οτι στην Εκκλησία μας δε λειτουργούν με μαγικό τρόπο οι ευχές!
    Π.χ. οι ιερείς κατά την τέλεση του Αγίου Ευχελαίου εύχονται κ λένε: "Αυτός, Δέσποτα, αγίασον και το Έλαιον τούτο, ώστε γενέσθαι τοις χριομένοις εξ αυτού, εις θεραπείαν και απαλλαγήν παντός πάθους, νόσου σωματικής, μολυσμού σαρκός και πνεύματος, και παντός κακού·"
    Λοιπόν, όλοι όσοι χρίονται θεραπεύονται από κάθε μολυσμό σαρκός κ πνεύματος; Πώς το βλέπετε εσείς;;
    Λοιπόν, οι Πατέρες μια χαρά τα είπανε κ τα γράψανε το πρόβλημα είναι σε μας τους πιστούς και ποια είναι η στάση μας απέναντι στα Μυστήρια της Εκκλησίας!

    Ευχές για ό,τι καλύτερο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΚΗΣ10 Αυγούστου 2020 στις 2:48 μ.μ.

    Συνεπής στην δέσμευσή μου να μην επανέλθω στον μεταξύ μας διάλογο δεν θα παρατηρήσω τίποτα επί της ουσίας αλλά απλώς εκφράζω την ανακούφισή μου που έστω στο τέλος παραδεχθήκατε-διευκρινίσατε ότι αναφέροντας ''προσβολές δαιμόνων'' εννοείτε λογισμούς και μόνον,τους οποίους η προσπάθεια,ο αγώνας η επίκληση της άνωθεν βοηθείας και η μυστηριακή ζωή του πιστού τους καθιστά τόσο ''τζούφιους'' όσον ακριβώς δραστικά και σωτήρια όλα τα ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας.Εύχομαι με την σειρά μου τα καλύτερα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Κλίμαξ του Αγίου Ιωάννου του Σιναΐτου / Περί αγνείας

    "Άλλο χαρακτηρίζεται από τους διακριτικούς Πατέρας προσβολή και άλλο συνδυασμός και άλλο συγκατάθεσις και άλλο αιχμαλωσία και άλλο πάλη και άλλο ψυχικό πάθος.
    Προσβολή ονομάζουν οι μακάριοι ένα απλούν λόγο ή μία τυχαία εικόνα πού εμφανίζεται για πρώτη φορά στην καρδιά...."

    Προσοχή κ Προσευχή κ. Γεώργιε..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ι.Λ
    ακόμη δε πήρα μια απάντηση για το πώς τα αγιασμένα κεραμίδια κ οι πέτρες, μιλώντας σύμφωνα μ'αυτά που λέει ο π. Θεόδωρος Ζήσης, καταπλάκωσαν και σκότωσαν τον άγιο Αθανάσιο τον Αθωνίτη και τους συν αυτώ! Συ που θεωρείς εαυτόν μη πλανεμένο κάτι θα έχεις να μας πεις! Αν όχι τότε καλύτερα να μη μιλάς κατακρίνοντας τους άλλους ως πλανεμένους..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Αδελφέ σύνελθε. Μπερδεύεις τα πράγματα.
    Καταρχήν πρέπει να ξέρεις ότι η ζωή μας είναι στα χέρια του Χριστού. Αν Εκείνος επιτρέψει, τα πάντα μπορούν να γίνουν. Ακόμα και να κολλήσεις ιό μέσα στο ναό.

    Πλην όμως με το να εξισώνεις -σε επικινδυνότητα για μετάδοση ιών- τον αέρα των ι.ναών με οποιοδήποτε άλλο χώρο αυτό είναι τουλάχιστον αντιπατερικό. Για να μην πω βλάσφημο και σε λυπήσω. Σε αποστομώνει ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης του οποίου τη διδασκαλία φαίνεται αγνοείς. Αναφέρω από τη διδασκαλία του μόνο ότι ο αέρας στο ναό καθαίρεται και αγιάζεται και μαζί με αυτά και η δική μας αναπνοή και όσφρηση καθαίρονται. Που αλλού γίνεται αυτό ώστε να λες το ίδιο;

    Όπως ακριβώς η Θεία Κοινωνία μπορεί να αποβεί θανατηφόρος σε αυτούς που κοινωνούν αναξίως, ταυτόχρονα όμως είναι μεγίστη βλασφημία να θεωρείς και να φοβάσαι ότι είναι πιθανό να λάβεις κάτι μολυσμένο από το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, το ίδιο συμβαίνει και με το ναό. Μπορείς και μέσα στο ναό -αν επιτρέψει ο Θεός- να συμβεί οτιδήποτε κακό. Αν όμως θεωρείς ότι δε διαφέρει σε τίποτα με άλλους χώρους τότε καθιστάς εαυτόν ανάξιο της καθάρσεως και του αγιασμού που προσφέρει.

    Εάν παρόλα αυτά συνεχίζεις να επιμένεις στη γνώμη σου, ορίστε λοιπόν να παρουσιάσεις άλλη αγιοπατερική διδαχή που την υποστηρίζει. Αν όμως όχι, καλύτερα να μετανοήσεις. Ι.Λ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Παίζετε με τις λέξεις και φυσικά πάτε να συμμαζέψετε τις αστοχίες σας λέγοντάς μας τώρα ότι ναι, αν επιτρέψει ο Κύριος μπορεί και μέσα στο Ναό να κολλήσεις ιό αλλά είναι στα όρια της βλασφημίας αν εξισώνουμε, σε επικινδυνότητα για μετάδοση ιών, το Ναό με άλλους χώρους!
    Μα πώς θα κολλήσει ιό αφού, όπως λένε αυτοί τους οποίους ακούτε, ο ιός εξαφανίζεται, διαλύεται μέσα στο Ναό!!;; ( Αυτό λέγεται στροφή 90 μοιρών… άλλες 90 και θα μιλάμε για στροφή 180 μοιρών. Ελπίζω να καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό!)

    Ποτέ δεν έβαλα τους Ναούς στην ίδια μοίρα με άλλους χώρους και δε πιστεύω να ισχυρίζεται κάποιος κάτι τέτοιο εκτός από αυτούς που θέτουν εαυτούς εκτός Εκκλησίας!! Μέσα στην Εκκλησία βρίσκονται πιστοί με μεγάλη πίστη αλλά και πιστοί με ασθενή πίστη! Εκεί είναι το θέμα!

    Μας λέτε ότι αν επιτρέψει ο Κύριος μπορεί και μέσα στο Ναό να κολλήσεις ιό αλλά όταν το λέω εγώ ή όποιος άλλος, σε χρόνο ρεκόρ και με συνοπτικές διαδικασίες του κολλάτε την ταμπέλα του υποψήφιου πλανεμένου ή βλάσφημου!!! Μόνο εσείς επιτρέπετε να πείτε ότι «Αν Εκείνος επιτρέψει, τα πάντα μπορούν να γίνουν. Ακόμα και να κολλήσεις ιό μέσα στο ναό.»
    Είναι απίστευτο αυτό που κάνετε και φυσικά, όπως βλέπουμε, πολλοί από τους ιεράρχες δεν σας ακολουθούν!

    Λοιπόν, αν και είναι γνωστό σε όλους ότι φυσικά και δεν γνωρίζουν όλοι με ακρίβεια το Θέλημα του Κυρίου για το τι θα τους συμβεί την επόμενη στιγμή παρόλαυτά εσείς με σκληρότητα δεν τους επιτρέπετε καν να αντιδράσουν ανθρωπίνως δλδ να έχουν κάποιο φόβο και δισταγμό για τον αν κολλήσουν έναν ιό ή όχι δηλαδή, αν αυτό μπορεί να είναι το θέλημα Αυτού γι’αυτούς!! Δεν πρέπει να είμαστε αυστηροί και σκληροί αλλά ελεήμονες!!

    Νομίζω πως είστε μόλις 90 μοίρες από το ποθούμενο! Κάντε μια μικρή στροφή ακόμη και θα ευθυγραμμιστείτε με την Εκκλησία μας, την Ορθόδοξη, της Ελλάδος!!

    Ευχές!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Αγαπητέ Κύριε Αντώνιε
    Τα επιχειρήματα σας είναι αστήρικτα και ερμηνευόμενα κατά το δοκούν.
    Πέραν των ανωτέρω η τελευταία σας φράση προς απάντηση του μηνύματος σας τη θεωρώ προσβλητική και καλό θα ήταν να ανακαλέσετε ...Αν και έτσι και αλλιώς οι δημοσιεύσεις σας υποδεικνύουν ότι έχετε διαμορφώσει δικό σας Ευαγγέλιο...
    Καλή μετάνοια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή